eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
781 ویدیو
283 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
🔰 بعد رحلت جانسوز علامه_حسن_زاده_آملی ،عده ای که یک خط عرفان نخوانده اند و از مدت ها قبل به لجن پر
مطلب ارسال شده از طرف یکی از اساتید : 👇 🔶 هفت روایت در مصادر شیعی(۴ روایت درمحاسن برقی، ۱ روایت در مکارم الاخلاق، ۱روایت در دعوات راوندی،۱ روایت در بحارالانوار) وجود دارد که میگويد؛ جرجیر در جهنم وجود دارد و یک روایت از امام کاظم در فروع کافی و محاسن برقی نقل شده که میگويد در جهنم جرجیر نیست. علامه مجلسی در مرآة العقول ج٢٢ ص ٢١٢ می فرماید که حدیث منتسب به امام کاظم كه وجود جرجیر در جهنم رو نفی میکنه به لحاظ سندی مجهول است. علامه مجلسی در بحار الانوار ج ۶۳ ص ۲۳۷ بعد از نقل این دو طایفه از روایات می فرماید: اقول یمکن الجمع بین هذا الخبر و سائر الاخبار بأن النفي في هذا الخبر كونه علي حقيقة البقلية و المثبت في غيره كونه علي هذا الشكل و الهيئة كشجرة الزقوم و يحتمل أن يكون أخبار الاثبات و الإنبات محمولة علي التقية. شایسته است مخالفین عرفان که داعیه تمسک به احادیث را دارند حداقل به روایات موجود در مصادر شیعی و سخنان محدثان بزرگ توجه کنند بعد به طرح اشکال بپردازند. ✍️ حجت الاسلام و المسلمین اصغر زمانی از فضلای حوزه علمیه
elm-din [ghasedoon.blog.ir].pdf
564.4K
📜رساله علم و دین متن پرسشهای دکتر گلشنی و پاسخهای علامه حسن زاده آملی در باب رابطه 🔻در سال 1375ُ پروفسور مهدی طی نامه ای، هشت سوال در مورد ارتباط علم و دین از محضر علامه پرسیدند و ایشان به این هشت سوال مهم پاسخ دادند. 🔴 @kashkolenab 🆔@meshkatnoor
🌹 بررسی شبهات و رویکردهای گوناگون نسبت به انتظار فرج 🚫 دسته ششم از روایاتی که صاحبان رویکرد دوم (بی‌تفاوت نسبت به زمینه‌سازی و تشکیل حکومت) به آن استناد می‌کنند: 🛑 ۶) قیام امام زمان (ع) به صورت ناگهانی و یک‌شبه اتفاق خواهد افتاد. ⚠️ از رسول خدا (ص): «مَثَل او، مَثَل قیامت است [که] "در آسمان‌ها و زمین [بر ساکنانش] سنگین است و جز ناگهان به سراغتان نمی آید".» (📚کفایة الأثر، ص۱۶۷) ⚠️ از رسول خدا (ص): «مهدی، از ما اهل بیت است و خداوند، کارش را در یک شب، سامان می‌دهد» (📚کمال الدین، ص۱۵۲) 〽️ باتوجه به این روایات، امر ظهور تدریجی و گام‌به‌گام نبوده و متوقف بر زمینه‌سازی و فراهم شدن شرایط قیام نیست. بنابراین تشکیل حکومت یا تمدن اسلامی قبل از ظهور ضرورتی ندارد. ✅ پاسخ 1️⃣ چنین برداشتی از روایات مذکور، با سایر احادیثی که از گردآمدن ۳۱۳ تن یار ویژه و ده هزار نفر یار دیگر خبر داده (📚الارشاد، ج۲، ص۳۸۲) و به نشانه‌های حتمی پیش از ظهور از جمله قیام‌ یمانی اشاره می‌کند (📚کمال‌الدین، ص۶۵۰) منافات دارد. 💬 شاید گفته شود ممکن است همه این اتفاقات به سرعت رخ دهد. 💡می‌گوییم در مورد مسائل ماورایی (مانند بانگ آسمانی) چنین پاسخی درست است؛ اما مسائل اجتماعی-سیاسی مانند تشکیل سپاه و درگیری و جنگ، بدون زمینه‌های قبلی ممکن نیست. 2️⃣ ناگهانی بودن ظهور امام، منافاتی با لزوم زمینه‌سازی و مقدمه‌چینی ندارد. چه بسا زمینه‌های ظهور امام به وسیله تشکیل حکومت و تربیت نیرو فراهم شده باشد، اما شرایط جهانی به گونه‌ای رقم بخورد که هیچ‌کس انتظار ظهور امام را نداشته باشد. 💬 برای مثال تصور ابتدایی ما شاید این باشد که قیام امام متوقف بر آشنایی اکثر مردم جهان با دین اسلام و استغاثه آنها برای ظهور منجی است. 💡اما از این روایات می‌فهمیم که برای فرج امام ضرورتا لازم نیست که عموم مردم دنیا شیعه شده و ده‌ها سال به استغاثه پرداخته باشند. نه، ظهور امام ممکن است بدون هیچ‌کدام از این مقدمات رخ دهد. 3️⃣ سامان گرفتن امر ظهور در یک شب، به معنای دفعی بودن تمام وقایع نیست. چه بسا مقدمات یک کار سالها بلکه قرن‌ها فراهم شده باشد، اما تقدیر نهایی در یک شب رقم بخورد. 💡کما اینکه بعثت پیامبر (ص) در یک شب رخ داد اما این امرِ ناگهانی پس از چهل سال تربیت الهی حضرت و آشنا شدن مردم مکه با منش اخلاقی ایشان صورت گرفت. 4️⃣ پیام اصلی این روایات پرهیز دادن مسلمانان از نا امیدی است: در هر وضعیتی برای ظهور دعا کنید و به انجام دادن وظایف فردی و اجتماعی‌تان ادامه بدهید. حتی اگر حکومت و تمدنی هم شکل نگرفته، نا امید نباشید؛ قامت راست کنید و دست به کار شوید، چه بسا همین امشب ظهور حضرت رخ دهد. 5️⃣ برخی نیز معتقدند ناگهانی بودن امر قیام، مختص به دشمنان حضرت است. اما شیعیان که از نشانه‌های ظهور آگاه هستند، انتظار این واقعه را دارند. 📖 مطالعه بیشتر: 📌دانشنامه امام مهدی، ج۸، ص۸۲-۱۰۳ 📌خورشید مغرب، محمدرضا حکیمی، ص۴۰۵-۴۰۹ 📌https://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=43&lid=0&catid=27871&mid=411339 📣 @tafakoraat 🆔@meshkatnoor
– چنين حدیثی صحيح نيست و سنديت ندارد. – آنچه در احاديث آمده است بشارت بهشت به جناب ابوذر در ماه آذر رومي هست نه در ماه صفر! و علاوه بر آن اين بشارت شخصي است و مخصوص جناب ابوذر است، بنابراین قابل تعمیم نبوده و عمومي نيست. (در ادامه متن روایت و توضیح آن خواهد آمد) – اما آنچه زمينه ساز آن شده تا چنين مطلبي از سوي برخي بيان شود عبارت است از: 1. حديث با لفظ «من بشّرني بخروج صفر بشّرته بالجنّة». الف) جناب ميرداماد در الرواشح السماوية ص 202 به ضعيف بودن اين حديث اشاره دارد. ب) در كتاب مستدرك سفينة البحار نوشته الشيخ علي النمازي الشاهرودي اينچنين آمده: «‌…وعن كتاب عجائب المخلوقات قال: روي عن النبي (صلى الله عليه وآله) إنه قال: من بشرني بخروج صفر أبشره بالجنة». (مستدرك سفينة البحار، ج 6 ص 293) – همانطور كه مي بينيد بدون سند و با لفظ «روي» آمده است. ج) در كتاب المراقبات (أعمال السنة) – ميرزا جواد آقا ملكي التبريزي – ص 37 اين حديث بدون سند آمده است. د) مرحوم علامه محمدتقی جعفری نیز در شرح بر مثنوی معنوی آنجایی که مولوی به این مضمون اشاره دارد، می‌نویسد: «روایت فوق مأخذ معتبری ندارد، از میرداماد نقل شده است که روایت مجعول است. همچنین با نظر به اینکه بشارت به پایان یافتن یک ماه، مانند پایان یافتن روز برای همه معلوم می‌شود، پاداش بشارت پایان یافتن یک ماه را بهشت قرار دادن فوق‌العاده بعید به نظر می‌رسد». (تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی جلال‌الدین محمد مولوی؛ محمدتقی جعفری، ج10، ص455 – 457) هـ) ملا علي القاري از علماي اهل سنت اين حديث را جعلي مي داند. حديث: «من بشرني بخروج صفر بشرته بالجنة» ، لا أصل له. (الأسرار المرفوعة في الأخبار الموضوعة ( الموضوعات الكبرى )، ص 324) و) همچنین در تفسير روح البيان آن هم بدون نقل سند آمده است. (تفسير روح البيان، دار الفكر، بيروت، ج ‏4، ص 325) ز) در کتاب «عجائب‌المخلوقات و غرائب‌الموجودات و آثارالبلاد و اخبارالعباد» نوشته مرحوم زکریا بن محمد بن محمودالقزوینی نیز به آن اشاره شده که این نقل هم بدون سند رجالی است، کتاب مذکور نیز در اعتبار اسنادی دچار شبهه و تردیدهای جدی است. 2. حديث با لفظ «فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة». الف) براي فهم روايت لازم است متن کامل حدیث را طبق نقل شيخ صدوق (ره) ببينيم؛ – ترجمه: ابن عبّاس گوید: روزى پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله به چند تن از اصحابشان که در مسجد قبا در خدمت وى بودند فرمود: نخستین شخصى که اکنون بر شما وارد شود مردى از اهل بهشت است، چون این سخن را از آن بزرگوار شنیدند، گروهى از ایشان برخاسته و بیرون رفتند، و هر یک از آنان قصد داشت که سریعتر مراجعت نماید تا خود نخستین وارد شونده باشد و در نتیجه بهشتى گردد، پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله به نیّت آنان پى‏ برد، و به باقى مانده اصحابش که نزد وى بودند فرمود؛ بزودى چند تن بر شما وارد مى‏شوند که از جهت زودتر رسیدن در حال سبقت از یک دیگرند، پس هر کدام از آنان که مرا به خروج «آذر» مژده دهد اهل بهشت است. سپس آنان که بیرون رفته بودند بازگشتند و أبو ذر نیز همراهشان بود، آنگاه پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله به ایشان فرمود: ما اکنون در کدام یک از ماه هاى رومى بسر می‏بریم؟ أبو ذر گفت: یا رسول اللَّه آذر بپایان رسیده است. پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله فرمود: اى أبا ذرّ آن را مى‏ دانستم و لیکن دوست داشتم قوم من بفهمند که تو مردى از اهل بهشت مى‏باشى، و چگونه چنان نباشد، حال آنکه پس از من بدلیل علاقه‏ات به اهل بیتم تو را از حرم من دور گردانند، و تنها زندگى خواهى نمود، و تنها خواهى مرد، و قومى که عهده دار مراسم کفن و دفنت بشوند بسبب تو سعادتمند گردند و در بهشت جاودانى که به پرهیزگاران نوید داده شده همراه من خواهند بود.» (معانی الأخبار ص205، علل الشرایع ج1 ص175) ب) توضيح: – اين حديث از جهت سند مورد قبول هست اما معناي خاص به خود را دارد. – همانطور که از اين روايت بدست مي آيد و هدف پيغمبر بوده، همان معرفي جايگاه ويژه جناب ابوذر به ديگران بوده است. و گرنه معنا ندارد كه بهشت براي كسي باشد كه يك خبر ساده اين چنيني را مطرح نمايد بلکه آن خبر تنها یک نشانه بود تا ابوذر از دیگران تمییز داده شود. – فرمايش رسول مكرم اسلام (ص) براي همان حادثه مي باشد و نمي توان آن را تعميم داد و بشارت بهشت را براي تمام زمانها و تمام انسانهاي پس از اين واقعه دانست. – از همه اينها گذشته حضرت فرموده اند: «خروج آذر». آذر از ماه هاي رومي است و ماه رومي روزهايش با ماه قمري تطابق ندارد. لذا اينگونه نيست كه همواره ماه آذر با ماه صفر مطابق باشد. تا بتوان اين بشارت ها را براي اين ماه دانست. – بنابراین براي اينكه كسي به اشتباه نيفتد در حديث به خوبي آمده است كه پيامبر صلي الله و عليه وآله وسلم ماه را مي دانستند و ملاك صرف خبر به خروج ماه نبوده است
، بلكه مقصود بيان فضيلتي براي ابوذر بوده است.«قَدْ عَلِمْتُ ذَلِکَ یَا أَبَا ذَرٍّ وَ لَکِنِّی أَحْبَبْتُ أَنْ یَعْلَمَ قُومِی أَنَّکَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ ؛ اى أبا ذرّ آن را مى‏ دانستم و لیکن دوست داشتم قوم من بفهمند که تو مردى از اهل بهشت مى‏باشى» – لازم است از انتساب هر مطلبي به اهل البيت عليهم السلام تا زماني كه درستي آن اثبات نشده، خودداري نماييم. تا دچار نسبت هاي دروغ و ايجاد بدعت ها نشويم. – علاوه بر مطالب مذکور باید بیان نمود چنین مطلبی با اعتقادات شیعیان همخوانی ندارد؛ اینکه شخصی ظالم و فاسق باشد اما بدون جبران و توبه کردن، صرفا بخاطر بشارت دادن اهل بهشت گردد. 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 فلسفه دین و کلام جدید: اولویت‌های پژوهشی (https://iict.ac.ir/1400/07/fdink/) (https://iict.ac.ir/1400/07/fdink/)🔰تازه‌ترین اثر پژوهشگاه منتشر شد. 🔹دانش فلسفۀ دین در غرب نسبت به فلسفه یا کلام، دانشی نوپاست و از زمان ورود آن به داخل کشور و طرح فلسفه دین اسلامی نیز زمان چندانی نمی‌گذرد. تازگی مباحث و فقدان آثار کافی به‌ویژه با نگاه اسلامی، ابهامات فراوانی را در این عرصه به جای گذاشته و لذا شایسته پژوهش‌های گسترده است. 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️رعایت پروتکل‌های بهداشتی از زبان علامه مصباح یزدی(ره) واقعا تفاوت علامه مصباح قدس الله سره با برخی که داعیه دارند، اینجا روشن می‌شود . 🆔@meshkatnoor
♨️آیا نماز و روزۀ استیجاری نامعقول است؟ فلسفۀ نماز و روزۀ استیجاری چیست؟ چه معنا دارد که با نمازخواندن فرزند، تکلیف پدر ادا شود. این مانند آن است که زید درس بخواند، اما مدرک تحصیلی را به عمر بدهند. یکی از آقایان با این بیانات نماز و روزه استیجاری را به تمسخر گرفته و آن را برداشتی نادرست از دین می داند؟ پاسخ شما چیست؟ 🔹پاسخ : اولا اگر قرار بر نقد نظر فقها و عالمان دین است، تمسخر چه معنا دارد؟ استهزاء کاری غیر اخلاقی است و با آن چیزی اثبات نمی شود. اگر استدلال معتبر برای ادعایشان دارند آن استدلال را بیان کنند. متأسفانه خشم و نفرت و هیجان مانع فهم و داوری درست می شود. ما اگر به هر دلیلی از کسانی عصبانی باشیم به سختی می توانیم دربارۀ آنها و افکارشان داوری درستی داشته باشیم. براستی کنار نهادن حب و بغض در مقام فهم و داوری از مصادیق جهاد اکبر است. ثانیا حوزۀ دین حوزه اسرار و رموز است. اگر قرار بر این باشد که هر چیزی را که با درک عرفی و عادی ما قابل فهم نباشد به سخره بگیریم، بسیاری از احکام مسلم دینی را می توان از روی جهل استهزاء کرد. اصل نماز، روزه، حج، اعتکاف و مانند کارهایی نیست که انسان ها در زندگی عادی و عرفی و غیر دینی خود انجام دهند. این گونه اعمال برای کسی که به دین اعتقاد ندارد بی معنا و لغو است. اما نگاه دیندار متفاوت است. او بر اساس عقلانیت، اصل لزوم عبادت و اطاعت را اثبات می کند و دربارۀ شکل و نحوۀ عبادت تابع احکام شریعت و متعبد به آن است. تعبدی که در دیگر احکام شرعی جاری است درباره نماز و روزۀ استیجاری هم جاری است. البته در کنار این نکته حکمت هایی هم هست که برای ما قابل فهم است. ثالثا این حکم اختصاص به نماز و روزه ندارد. اگر پدری به کسی بدهکار باشد، ورثه موظفند در صورت توان آن دین را ادا کنند. اگر این آقای محترم که نماز و روزه استیجاری را مسخره می کند، از کسی طلبکار باشد و آن شخص از دنیا برود و فرزندان بدهکار بخواهند دین او را به ایشان ادا کنند، آیا ایشان نمی گیرد و آنها را مسخره می کند و به آنها می خندد، یا خوشحال می شود و می گوید عجب قانون خوبیست و چقدر بد می شد اگر با مرگ شخص دین هم از وراث ساقط می شد؟! رابعا این حکم اهمیت تکلیف را نشان می دهد، که حتی با مرگ هم برخی تکالیف مانند نماز و روزه برداشته نمی شوند. این امر موجب می شود که انسان به تکالیفش بیشتر توجه کند و بیشتر پایبند به آن باشد و نگوید گذشته ها گذشت، بلکه تا زنده است بکوشد تکالیفش را انجام دهد و دیونش را ادا کند. خامسا هنگامی که شخص بداند تکالیف او با مرگش ساقط نمی شوند بلکه بر عهده فرزندانش قرار می گیرد، از باب عطوفت و دلسوزی به فرزندانش و پیشگیری از به مشقت افتادن آنها می کوشد تکالیف و دیونش را تا زنده است خود ادا کند. سادسا فرزندان شخص دنباله وجود و ثمرۀ عمر او هستد، چه بُعدی دارد که با اقدام فرزندان شخص تکلیف او ادا شود، چنانکه در دیون مالی این مساله قابل درک است. سابعا بی شک پدر و مادر برگردن فرزند حق دارند و فرزند مدیون والدین و موظف به احسان به آنها است. این تکلیف چنانکه در زمان حیات والدین جاری است پس از مرگ آنها هم جاری است. فرزندان با اعمال نیک و خیرات و مبرات می توانند بخشی از دین خود به والدینشان را ادا کنند. ثامنا خداوند ارحم الراحمین است و رحمتش بر غضبش سبقت دارد. خداوند دنبال بهانه برای به جهنم بردن بندگانش نیست، بلکه بدنبال بهانه ای برای عفو و بخشش آنهاست. مقتضای رحمت الهی این است که راه هایی را برای جبران کاستی های بندگانش حتی پس از مرگ آنها باز بدارد تا هرچه بیشتر مشمول لطف و عنایتش قرار گیرند. تاسعا یکی از حکمت های این گونه احکام مأیوس نشدن از رحمت الهی است. بنده چون خداوند را ارحم الراحمین می داند در هیچ شرایطی از رحمت خدا ناامید نمی شود. اگر بنده در پایان عمر توجه کند که تکالیفی از او فوت شده، گرچه نادم و پیشمان و نگران می شود اما از رحمت خدا ناامید نمی شود و امید می برد که فرزندانش بتوانند بخشی از دیونش را ادا کنند. عاشرا در کنار آنچه گفتیم باید توجه داشت که لازمۀ نماز و روزه استیجاری و مانند آن این نیست که کسی که برایش نماز استیجاری می خوانند مانند کسی است که خود در حیاتش نمازش را خوانده است. هرگز این دو برابر نیستند و قطعا کسی که نماز نخوانده خسارت عظیم کرده است، اما خداوند از باب رحمتش این باب را به روی بندگان عاصیش گشوده تا بخشی از آن خسارت جبران شود. به جای استهزاء عامیانه باید کوشید اهمیت این گونه احکام را درک کرد و خداوند را که ابواب رحمتش را از راه های مختلف به روی بندگانش می گشاید سپاس گفت و شاکر بود و دینی را که به این گونه ظرائف توجه دارد تحسین کرد. ✍️ دکتر محمد فنایی استاد موسسه امام خمینی
مدیتیشن، فصل مشترک مدیتیشن، یعنی کردن برای رسیدن به . به عبارت دیگر، ، برای مشکلات، بدون اینکه راه‌حلی ارائه کند. متأسفانه بیشتر مانند: ، ، ، tsm، و غیره... از این ابزار برای پیشبرد استفاده‌کنند. 🆔@Andyshedini 🆔@meshkatnoor
korsi152.Dr.mesbah.mp3
6.12M
بشنوید صوت نقد ✅ ✅ موضوع: مقایسه دیدگاه‌های علامه مصباح یزدی(ره) و محمد نقیب العطاس در زمینه علوم انسانی اسلامی 👤 ناقد: حجت الاسلام و المسلمين آقای دكتر علی مصباح 🗓 برگزار شده در دو‌شنبه 19 مهرماه 1400 🔰 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیه قرآن درباره " شراب طهور" توسط آقامیری ⁉️آیا می شود در برابر تمسخر قرآن سکوت کرد؟! ✳️چند نکته: ✅هنر ، نفی عبادت خدا و مبارزه با تکلیف گرایی و تبلیغ اباحه گری است که با هوای نفس انسان سازگار است و به همین دلیل، سخنش بین افرادی که اهل مسامحه در دین هستند، برد دارد و بیشتر نفوذ می کند. خیلی از خطباء هم اگر با این شیوه سخنرانی کنند، می توانند دل جمع کثیری از انسانها را جذب کنند اما قرار نیست چنین شود و پا روی حق بگذاریم... ✅به بیان دیگر، طبق حدیث: الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه ما درت معیشتهم بسیاری از مردم، بنده دنیا هستند و تا زمانی سراغ دین می روند که هزینه ای برای آنها نداشته باشد و اگر دین هزینه بردار شد، دین را رها می کنند. ✅هنر یزید و عبیدالله بن زیاد( که توانستند اکثریت را با خودشان همراه کنند) دست گذاشتن بر دنیاطلبی مردمی بود که نمی خواستند بهای راه حق را بپردازند. ✅اما امامان معصوم و شیعیان آنها، سخنانشان بر خلاف هوای نفس است و از این رو، همواره از سوی افراد و جریان های دنیاطلب، مورد تمسخر و استهزاء قرار گرفته اند. 🔆پ.ن: آیه مبارکه ای که آقامیری آن را مورد تمسخر قرار می دهد: عَالِيَهُمْ ثِيَابُ سُنْدُسٍ خُضْرٌ وَإِسْتَبْرَقٌ ۖ وَحُلُّوا أَسَاوِرَ مِنْ فِضَّةٍ وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا (۲۱انسان) 📝جواد گلی @Andyshedini 🆔@meshkatnoor
🔰سلسله دروس تفسیر آیات عقائدی براساس تفسیرالمیزان با بررسی امتداد آیات در علوم انسانی 💠استاد معظم حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالحمید 🕖جمعه ها ساعت 19 الی 20 مکان: 🕌مسجد و مکتب امام صادق علیه‌السلام مشهد مقدس- خ دانشگاه – روبروی کوچه اسرار. 🎥نشانی پخش زنده: لينك وبينار ▪️https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/ayate-eteghadi ▪️https://m.aparat.com/imamsadegh_mosque ▪️https://www.instagram.com/imamsadegh_mosque?r=nametag ..🌿....🌿....🌿....🌿 مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا علیه السلام 🆔@meshkatnoor
Record_2021_10_10_16_10_27_444.mp3
23.16M
📢 بشنوید 👇👇👇 ✅ ✅ موضوع: نقد و بررسی جریان روشنفکری معنوی در کشور 👤 سخنران : حجت الاسلام دکتر محمد جعفری ؛ دانشیار موسسه امام خمینی 🗓 برگزار شده در یکشنبه 18 مهرماه 1400 در بنیاد نخبگان 🆔@meshkatnoor
سیر مطالعاتي فلسفه دین از سطح مقدماتی تا پیشرفته.docx
36.6K
👆👆سير مطالعاتي فلسفه دين، از سطح مقدماتي تا پیشرفته. ✅ تهیه شده در گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی. 🆔@meshkatnoor
🍃🌷آغاز امامت و ولایت گل سرسبد عالم هستی، حضرت اباصالح المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را تبریک و تهنیت عرض می نماییم🌷🍃 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نظر صریح رهبرانقلاب درباره توهین به مقدسات اهل سنت به بهانه شادکردن دل حضرت زهرا(س) در نهم ربیع‌الاول 🔸بهترین وسیله، برای دشمنان نظام اسلامی در جهت ضربه زدن و جلوگیری از ترویج پیام انقلاب به جهان ، همین مجالس است . 🆔@meshkatnoor
تبری یا تفرقه .pdf
148.1K
💠 تبری یا تفرقه ؟! 💠 آیا راه اظهار برائت از دشمنان اهل بیت در برگزاری مراسمات علنی و توهین صریح به مقدسات اهل سنت است؟ 💠 پاسخ به این سوال را در مقاله فوق 👆👆ببینید. ✍️ محمد جعفری 🆔@meshkatnoor
بهره مندی از جدیدترین مطالب اساتید برجسته ی علوم عقلی، نقلی و طب در مشهد. 🚀 پیشتازترین مرکز تخصصی در زمینه: 🔹 مدل سازی دینی 🔹 تمدن سازی 🔹 شبکه سازی 🔹 کاربردی سازی علوم دینی 💠 مدل های تولید شده و در دست تولید: 🚭 مدل ترک اعتیاد 💑 مدل روابط زناشویی 👨‍👩‍👧‍👦 مدل خانواده پایدار 👨‍👧‍👦 مدل تربیت فرزند 🌇 مدل شهرسازی اسلامی 🏫 مدارس تخصصی فلسفی و فقه تمدنی 🛠 کارگاه های نگرشی دیگر به دین 🌷🌷🌷 عضویت در کانال موسسه🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
🔻«بخش بین الملل مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه های علمیه)» و «هسته علوم‌شناختی مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و مرکز پژوهش های مجلس» برگزار میکنند: 💠 سلسله نشست های «مرزهای دانشی-سیاسی» *الهیات و هوش مصنوعی* 🔰 : *آشنایی با دانش هوش مصنوعی و نقاط تلاقی آن با الهیات* سخنرانان: 🎙 *دکتر بهروز مینایی*، دانشگاه علم و صنعت ایران 🎙 *دکتر یوریک ویلکس*، دانشگاه شفیلد انگلستان 🗓 تاریخ: شنبه، ۱۴۰۰/۰۷/۲۴ ⏱ زمان: ۱۹:۳۰ تا ۳۰-۲۱ 📎 لینک حضور در نشست: instagram.com/pasokhtv 📎 لینک پخش زنده نشست از تلویزیون اینترتی پاسخ: http://pasokh.tv 🖇برای جزئیات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید: https://www.andisheqom.com/fa/News/View/92558/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فیلم اظهارات پورآذر در اعلام برائت از فرقه مدعی یمانی خدمت همه دوستان و مخاطبین سالروز آغاز امامت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را تبریک عرض میکنم. چند مدتی بود دنبال فرصتی مناسب بودم که حاصل تحقیقات و مطالعات و مباحثات خود را در خصوص دعوت احمدالحسن اعلام کنم. بفضل خدا توفیق شد در این روز مبارک این خبر مهم را که حاصل عنایت امام مهدی عج به این حقیر است خدمتتان اعلام کنم. اینجانب سید حسن سید پور آذر همانطور که می دانید؛ هفت سال به دعوت احمدالحسن ایمان داشتم؛ در کتب احمد الحسن تحقیق کردم؛ مقالات متعددی در این زمینه تالیف کردم؛ در حوزه مهدویت تدریس داشتم و همچنین به عنوان مدیریت دانشکده مهدوی از طرف مسئولین منصوب شدم و برای پیشرفت علمی انصار فعالیتهای متعددی انجام دادم. اما بعد از بازخوانی و تامل دوباره و تحقیق آزادانه و بدون تعصب به این نتیجه رسیدم که اشکالات متعدد و تعارضات و تناقضات علمی بسیار و کمبودهای تربیتی و تعارضات در مواضع سیاسی اجتماعی در این دعوت وجود دارد؛ لذا به صورت رسمی اعلام میکنم که دعوت احمدالحسن را دعوت حقی نمی دانم. والسلام علی من اتبع الهدی سید حسن سید پورآذر @DavateShoom 🆔@meshkatnoor