eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
761 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸مجموع‌نگری به آموزه‌های دینی، در دین‌شناسی و برای برداشت صحیح از دین، کاری ضروری است. 🔰در روایات متعدد، سؤر مؤمن و شفا بودن آن مطرح‌شده است. 🔆از سوی دیگر دسته‌ای از روایات است که توصیه می‌کنند از بیمار واگیردار، مانند افراد جذامی، لازم است فاصله گرفته شود؛ ⏮به‌عنوان‌مثال در روایتی از امام صادق باواسطه ائمه دیگر از امیرالمؤمنین (علیهم‌السلام) نقل‌شده است که پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) در ضمن وصیت‏هاى خود چنین فرمودند: مکروه است با شخصی که مرض جذام دارد معاشرت و صحبت شود، مگر این‌که بین آن دو به‌اندازه یک ذراع فاصله باشد( من لایحضره الفقیه، ج ‏3، ص 557). و حضرت رسول (صلی‌اللَّه علیه و آله و سلم) فرمود: از شخص جذامى فرار کن همان‌طور که از شیر فرار می‌کنی. ⏮هم‌چنین در روایت دیگر از حضرت رسول اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) نقل‌شده است که فرمودند: شخصی که مبتلابه جذام بود برای بیعت نزد پیامبر آمد، اما حضرت به او دست نداده و فرمودند: بدون آن‌که با من دست بدهی، بیعتت را پذیرفتم.(بحار، ج ‏62، ص 82). ⏮هم‌چنین در روایت دیگری از حضرت چنین نقل‌شده است که: به افراد مبتلابه خوره، زیاد نگاه نکنید و وقتی با آنان گفت‌وگو می‌کنید، به‌اندازه یک نیزه از آنان دورباشید.(همان، ص ۸۳) 🔰قطعاً در میان افرادی که در جامعه آن روز مبتلابه بیماری شده‌اند، مؤمنان نیز بوده‌اند و بااین‌حال سفارش به رعایت فاصله با آن‌ها شده است چه رسد به اینکه نیم‌خورده آنان را کسی بخورد. 🔆 توصیه دین در بیماری های فراگیر رعایت بهداشت است. گودرزی دانشجوی دکتری فلسفه دین
📚 کتاب 🖊 نوشته ریچارد جونز 🖊 ترجمه و نقد جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر علیرضا کرمانی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ✅ فلسفه عرفان کتابی نسبتاً جامع در حوزه مباحث فلسفی در قلمرو عرفان است که نويسنده آن را ادامه و تکميل کننده عرفان و فلسفه، اثر ولتر استيس می‌‌داند. اين کتاب، دربردارنده مباحث مهمی همچون معرفت‌شناسی عرفان، رابطه علم و عرفان، متافيزيک و عرفان، عقلانيت و عرفان، زبان و عرفان و اخلاق و عرفان است. 🔶 رزومه علمی آقای دکتر کرمانی 🌐 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=1205 🔷 مشاهده و خرید اینترنتی 🌐 https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4579 🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چطور یکی از یاران امام حسین علیه السلام ارمنی بوده است در حالی که خدا فرمود هیچ دینی غیر از اسلام نزد او قبول نیست؟ @hashtagdin 🆔@meshkatnoor
مطلب ارسال شده از طرف یکی از اساتید : 👇 🔶 هفت روایت در مصادر شیعی(۴ روایت درمحاسن برقی، ۱ روایت در مکارم الاخلاق، ۱روایت در دعوات راوندی،۱ روایت در بحارالانوار) وجود دارد که میگويد؛ جرجیر در جهنم وجود دارد و یک روایت از امام کاظم در فروع کافی و محاسن برقی نقل شده که میگويد در جهنم جرجیر نیست. علامه مجلسی در مرآة العقول ج٢٢ ص ٢١٢ می فرماید که حدیث منتسب به امام کاظم كه وجود جرجیر در جهنم رو نفی میکنه به لحاظ سندی مجهول است. علامه مجلسی در بحار الانوار ج ۶۳ ص ۲۳۷ بعد از نقل این دو طایفه از روایات می فرماید: اقول یمکن الجمع بین هذا الخبر و سائر الاخبار بأن النفي في هذا الخبر كونه علي حقيقة البقلية و المثبت في غيره كونه علي هذا الشكل و الهيئة كشجرة الزقوم و يحتمل أن يكون أخبار الاثبات و الإنبات محمولة علي التقية. شایسته است مخالفین عرفان که داعیه تمسک به احادیث را دارند حداقل به روایات موجود در مصادر شیعی و سخنان محدثان بزرگ توجه کنند بعد به طرح اشکال بپردازند. ✍️ حجت الاسلام و المسلمین اصغر زمانی از فضلای حوزه علمیه
elm-din [ghasedoon.blog.ir].pdf
564.4K
📜رساله علم و دین متن پرسشهای دکتر گلشنی و پاسخهای علامه حسن زاده آملی در باب رابطه 🔻در سال 1375ُ پروفسور مهدی طی نامه ای، هشت سوال در مورد ارتباط علم و دین از محضر علامه پرسیدند و ایشان به این هشت سوال مهم پاسخ دادند. 🔴 @kashkolenab 🆔@meshkatnoor
🌹 بررسی شبهات و رویکردهای گوناگون نسبت به انتظار فرج 🚫 دسته ششم از روایاتی که صاحبان رویکرد دوم (بی‌تفاوت نسبت به زمینه‌سازی و تشکیل حکومت) به آن استناد می‌کنند: 🛑 ۶) قیام امام زمان (ع) به صورت ناگهانی و یک‌شبه اتفاق خواهد افتاد. ⚠️ از رسول خدا (ص): «مَثَل او، مَثَل قیامت است [که] "در آسمان‌ها و زمین [بر ساکنانش] سنگین است و جز ناگهان به سراغتان نمی آید".» (📚کفایة الأثر، ص۱۶۷) ⚠️ از رسول خدا (ص): «مهدی، از ما اهل بیت است و خداوند، کارش را در یک شب، سامان می‌دهد» (📚کمال الدین، ص۱۵۲) 〽️ باتوجه به این روایات، امر ظهور تدریجی و گام‌به‌گام نبوده و متوقف بر زمینه‌سازی و فراهم شدن شرایط قیام نیست. بنابراین تشکیل حکومت یا تمدن اسلامی قبل از ظهور ضرورتی ندارد. ✅ پاسخ 1️⃣ چنین برداشتی از روایات مذکور، با سایر احادیثی که از گردآمدن ۳۱۳ تن یار ویژه و ده هزار نفر یار دیگر خبر داده (📚الارشاد، ج۲، ص۳۸۲) و به نشانه‌های حتمی پیش از ظهور از جمله قیام‌ یمانی اشاره می‌کند (📚کمال‌الدین، ص۶۵۰) منافات دارد. 💬 شاید گفته شود ممکن است همه این اتفاقات به سرعت رخ دهد. 💡می‌گوییم در مورد مسائل ماورایی (مانند بانگ آسمانی) چنین پاسخی درست است؛ اما مسائل اجتماعی-سیاسی مانند تشکیل سپاه و درگیری و جنگ، بدون زمینه‌های قبلی ممکن نیست. 2️⃣ ناگهانی بودن ظهور امام، منافاتی با لزوم زمینه‌سازی و مقدمه‌چینی ندارد. چه بسا زمینه‌های ظهور امام به وسیله تشکیل حکومت و تربیت نیرو فراهم شده باشد، اما شرایط جهانی به گونه‌ای رقم بخورد که هیچ‌کس انتظار ظهور امام را نداشته باشد. 💬 برای مثال تصور ابتدایی ما شاید این باشد که قیام امام متوقف بر آشنایی اکثر مردم جهان با دین اسلام و استغاثه آنها برای ظهور منجی است. 💡اما از این روایات می‌فهمیم که برای فرج امام ضرورتا لازم نیست که عموم مردم دنیا شیعه شده و ده‌ها سال به استغاثه پرداخته باشند. نه، ظهور امام ممکن است بدون هیچ‌کدام از این مقدمات رخ دهد. 3️⃣ سامان گرفتن امر ظهور در یک شب، به معنای دفعی بودن تمام وقایع نیست. چه بسا مقدمات یک کار سالها بلکه قرن‌ها فراهم شده باشد، اما تقدیر نهایی در یک شب رقم بخورد. 💡کما اینکه بعثت پیامبر (ص) در یک شب رخ داد اما این امرِ ناگهانی پس از چهل سال تربیت الهی حضرت و آشنا شدن مردم مکه با منش اخلاقی ایشان صورت گرفت. 4️⃣ پیام اصلی این روایات پرهیز دادن مسلمانان از نا امیدی است: در هر وضعیتی برای ظهور دعا کنید و به انجام دادن وظایف فردی و اجتماعی‌تان ادامه بدهید. حتی اگر حکومت و تمدنی هم شکل نگرفته، نا امید نباشید؛ قامت راست کنید و دست به کار شوید، چه بسا همین امشب ظهور حضرت رخ دهد. 5️⃣ برخی نیز معتقدند ناگهانی بودن امر قیام، مختص به دشمنان حضرت است. اما شیعیان که از نشانه‌های ظهور آگاه هستند، انتظار این واقعه را دارند. 📖 مطالعه بیشتر: 📌دانشنامه امام مهدی، ج۸، ص۸۲-۱۰۳ 📌خورشید مغرب، محمدرضا حکیمی، ص۴۰۵-۴۰۹ 📌https://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=43&lid=0&catid=27871&mid=411339 📣 @tafakoraat 🆔@meshkatnoor
– چنين حدیثی صحيح نيست و سنديت ندارد. – آنچه در احاديث آمده است بشارت بهشت به جناب ابوذر در ماه آذر رومي هست نه در ماه صفر! و علاوه بر آن اين بشارت شخصي است و مخصوص جناب ابوذر است، بنابراین قابل تعمیم نبوده و عمومي نيست. (در ادامه متن روایت و توضیح آن خواهد آمد) – اما آنچه زمينه ساز آن شده تا چنين مطلبي از سوي برخي بيان شود عبارت است از: 1. حديث با لفظ «من بشّرني بخروج صفر بشّرته بالجنّة». الف) جناب ميرداماد در الرواشح السماوية ص 202 به ضعيف بودن اين حديث اشاره دارد. ب) در كتاب مستدرك سفينة البحار نوشته الشيخ علي النمازي الشاهرودي اينچنين آمده: «‌…وعن كتاب عجائب المخلوقات قال: روي عن النبي (صلى الله عليه وآله) إنه قال: من بشرني بخروج صفر أبشره بالجنة». (مستدرك سفينة البحار، ج 6 ص 293) – همانطور كه مي بينيد بدون سند و با لفظ «روي» آمده است. ج) در كتاب المراقبات (أعمال السنة) – ميرزا جواد آقا ملكي التبريزي – ص 37 اين حديث بدون سند آمده است. د) مرحوم علامه محمدتقی جعفری نیز در شرح بر مثنوی معنوی آنجایی که مولوی به این مضمون اشاره دارد، می‌نویسد: «روایت فوق مأخذ معتبری ندارد، از میرداماد نقل شده است که روایت مجعول است. همچنین با نظر به اینکه بشارت به پایان یافتن یک ماه، مانند پایان یافتن روز برای همه معلوم می‌شود، پاداش بشارت پایان یافتن یک ماه را بهشت قرار دادن فوق‌العاده بعید به نظر می‌رسد». (تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی جلال‌الدین محمد مولوی؛ محمدتقی جعفری، ج10، ص455 – 457) هـ) ملا علي القاري از علماي اهل سنت اين حديث را جعلي مي داند. حديث: «من بشرني بخروج صفر بشرته بالجنة» ، لا أصل له. (الأسرار المرفوعة في الأخبار الموضوعة ( الموضوعات الكبرى )، ص 324) و) همچنین در تفسير روح البيان آن هم بدون نقل سند آمده است. (تفسير روح البيان، دار الفكر، بيروت، ج ‏4، ص 325) ز) در کتاب «عجائب‌المخلوقات و غرائب‌الموجودات و آثارالبلاد و اخبارالعباد» نوشته مرحوم زکریا بن محمد بن محمودالقزوینی نیز به آن اشاره شده که این نقل هم بدون سند رجالی است، کتاب مذکور نیز در اعتبار اسنادی دچار شبهه و تردیدهای جدی است. 2. حديث با لفظ «فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة». الف) براي فهم روايت لازم است متن کامل حدیث را طبق نقل شيخ صدوق (ره) ببينيم؛ – ترجمه: ابن عبّاس گوید: روزى پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله به چند تن از اصحابشان که در مسجد قبا در خدمت وى بودند فرمود: نخستین شخصى که اکنون بر شما وارد شود مردى از اهل بهشت است، چون این سخن را از آن بزرگوار شنیدند، گروهى از ایشان برخاسته و بیرون رفتند، و هر یک از آنان قصد داشت که سریعتر مراجعت نماید تا خود نخستین وارد شونده باشد و در نتیجه بهشتى گردد، پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله به نیّت آنان پى‏ برد، و به باقى مانده اصحابش که نزد وى بودند فرمود؛ بزودى چند تن بر شما وارد مى‏شوند که از جهت زودتر رسیدن در حال سبقت از یک دیگرند، پس هر کدام از آنان که مرا به خروج «آذر» مژده دهد اهل بهشت است. سپس آنان که بیرون رفته بودند بازگشتند و أبو ذر نیز همراهشان بود، آنگاه پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله به ایشان فرمود: ما اکنون در کدام یک از ماه هاى رومى بسر می‏بریم؟ أبو ذر گفت: یا رسول اللَّه آذر بپایان رسیده است. پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله فرمود: اى أبا ذرّ آن را مى‏ دانستم و لیکن دوست داشتم قوم من بفهمند که تو مردى از اهل بهشت مى‏باشى، و چگونه چنان نباشد، حال آنکه پس از من بدلیل علاقه‏ات به اهل بیتم تو را از حرم من دور گردانند، و تنها زندگى خواهى نمود، و تنها خواهى مرد، و قومى که عهده دار مراسم کفن و دفنت بشوند بسبب تو سعادتمند گردند و در بهشت جاودانى که به پرهیزگاران نوید داده شده همراه من خواهند بود.» (معانی الأخبار ص205، علل الشرایع ج1 ص175) ب) توضيح: – اين حديث از جهت سند مورد قبول هست اما معناي خاص به خود را دارد. – همانطور که از اين روايت بدست مي آيد و هدف پيغمبر بوده، همان معرفي جايگاه ويژه جناب ابوذر به ديگران بوده است. و گرنه معنا ندارد كه بهشت براي كسي باشد كه يك خبر ساده اين چنيني را مطرح نمايد بلکه آن خبر تنها یک نشانه بود تا ابوذر از دیگران تمییز داده شود. – فرمايش رسول مكرم اسلام (ص) براي همان حادثه مي باشد و نمي توان آن را تعميم داد و بشارت بهشت را براي تمام زمانها و تمام انسانهاي پس از اين واقعه دانست. – از همه اينها گذشته حضرت فرموده اند: «خروج آذر». آذر از ماه هاي رومي است و ماه رومي روزهايش با ماه قمري تطابق ندارد. لذا اينگونه نيست كه همواره ماه آذر با ماه صفر مطابق باشد. تا بتوان اين بشارت ها را براي اين ماه دانست. – بنابراین براي اينكه كسي به اشتباه نيفتد در حديث به خوبي آمده است كه پيامبر صلي الله و عليه وآله وسلم ماه را مي دانستند و ملاك صرف خبر به خروج ماه نبوده است
، بلكه مقصود بيان فضيلتي براي ابوذر بوده است.«قَدْ عَلِمْتُ ذَلِکَ یَا أَبَا ذَرٍّ وَ لَکِنِّی أَحْبَبْتُ أَنْ یَعْلَمَ قُومِی أَنَّکَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ ؛ اى أبا ذرّ آن را مى‏ دانستم و لیکن دوست داشتم قوم من بفهمند که تو مردى از اهل بهشت مى‏باشى» – لازم است از انتساب هر مطلبي به اهل البيت عليهم السلام تا زماني كه درستي آن اثبات نشده، خودداري نماييم. تا دچار نسبت هاي دروغ و ايجاد بدعت ها نشويم. – علاوه بر مطالب مذکور باید بیان نمود چنین مطلبی با اعتقادات شیعیان همخوانی ندارد؛ اینکه شخصی ظالم و فاسق باشد اما بدون جبران و توبه کردن، صرفا بخاطر بشارت دادن اهل بهشت گردد. 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 فلسفه دین و کلام جدید: اولویت‌های پژوهشی (https://iict.ac.ir/1400/07/fdink/) (https://iict.ac.ir/1400/07/fdink/)🔰تازه‌ترین اثر پژوهشگاه منتشر شد. 🔹دانش فلسفۀ دین در غرب نسبت به فلسفه یا کلام، دانشی نوپاست و از زمان ورود آن به داخل کشور و طرح فلسفه دین اسلامی نیز زمان چندانی نمی‌گذرد. تازگی مباحث و فقدان آثار کافی به‌ویژه با نگاه اسلامی، ابهامات فراوانی را در این عرصه به جای گذاشته و لذا شایسته پژوهش‌های گسترده است. 🆔@meshkatnoor