eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
787 ویدیو
285 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
| حجابِ اختیاری یا بی‌حجابی! کدام واژه درست است؟! 📌مدتی است اتاقهای فکر غربی با کمک رسانه‌ها و با همراهی برخی همراهان داخلی‌شان, تلاش هماهنگی را برای زیرسئوال بردن حجاب و ترغیب زن عفیف ایرانی به برهنگی آغاز کرده اند. 📺این رسانه‌ها با کلیدواژۀ حجاب اجباری تلاش دارند اینگونه القا کنند که زن مسلمان ایرانی نه از روی اختیار که با اجبار حکومت و به دلیل قوانین سختگیرانه حکومت، از حجاب استفاده می‌کند! ⚠️طنین این واژه در داخل با سخنان افرادی همراه شده است که معتقدند هرچند در اسلام پوشش خاصی توصیه شده اما این پوشش با حکم الزام همراه نیست یا اگر با الزام همراه است، اقتضائات زمانه یا سیطره تمدن مدرن اجازه اجرای چنین حکمی را نمی‌دهد! 📌به نظر می‌رسد مدافعان این نگاه برای اثبات سخن خود مرتکب مغالطه‌ای آشکار شده‌اند و نقطۀ مقابل حجاب را حجاب اختیاری گرفته‌اند و از این رو معتقدند اجرای قانون الهی حجاب یعنی حجاب اجباری و سختگیری! 📍در پاسخ باید گفت برادران؛ نقطۀ مقابل حجاب بی‌حجابی است و بی‌حجابی هم همان عریانی است؛ حال این عریانی مقید باشد یا مطلق فرقی ندارد؛ با این وصف آیا شما حاضرید به پیامدهای حرف خود پایبند باشید؟ برای روشن شدن بهتر موضوع از این آقایان سئوال میکنیم که دقیقا منظورتان از اختیاری بودن حجاب چیست؟ آیا جز به این معناست که نداشتن حجاب جایز است؟ اگر این گونه است محدودۀ نداشتن حجاب چیست؟ آیا منظورتان عریانی مطلق است؟ اگر اینگونه نیست پس محدودۀ بی‌پوششی کجاست و این محدوده را چه کسی معین می‌‌کند؟ اگر مثلا بگویید مقداری از پوشش -مثلا زیرپوش و شلوارک- الزامی است که این هم باز نوعی حجاب اجباری است! و عده‌ای می‌توانند علم مخالفت با این پوشش الزامی را بلند کنند و بگویند ما نمی‌خواهیم حتی در همین حد هم پوشیده باشیم و میخواهیم عریان باشیم! با کمی دقت به وضوح روشن است که دامنۀ بی حجابی حد یقفی ندارد و نهایت سخن این برادران درباب حجاب اختیاری؛ جواز عریانی محض و سوق دادن جامعه به سوی فحشاست؛ موضوعی که امروزه دامنگیر بسیاری از کشورهای دنیا شده است. 🔰پس بیایید با خود صادق باشیم و به جای بازی با کلمات، واقعیت و نهایت حجاب اختیاری که همان رواج فساد است را بپذیریم. ✍️ داود فاضل فلاورجانی از اساتید گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی @davudfazel1400 🆔@meshkatnoor
 __کاستی های مبادی تصوری استیون هاوکینگ و ریچارد داوکینز در حوزه ی الهیات_.pdf
293.7K
📚 کاستی های مبادی تصوری استیون هاوکینگ و ریچارد داوکینز در حوزه ی الهیات ✍️نویسندگان: مسلم زمانیان، عبدالحسین 🔻چکیده استیون و ریچارد از دانشمندان خداناباور معاصر هستند که با مشی تجربی یکی در حیطه فیزیک، و دیگری در حیطه زیست شناسی به مباحث الاهیات ورود نموده اند که این ورود به الحاد و خداناباوری ختم شده است. مهمترین عاملی که موجب چنین نتیجه ای در مشی علمی این دو شخصیت شده تصورات نادرست از موضوع و مفاهیم فلسفی است. تحقیق پیش رو با استخراج این مبانی به روش کتابخانه ای از لابلای آثار این دو شخصیت، آنها را به بوته نقد گذاشته است. تصور نادرست از فلسفه و قلمرو آن، و نیز درک نادرست از مفاهیم فلسفی چون درک نادرست از مجردات، تصور غلط از واجب الوجود و اوصاف آن، تشخیص نادرست نسبت به ملاک نیازمندی به واجب، و همچنین درک نادرست از مفاهیم «علیّت»، «زمان»، و «عدم»را می توان به عنوان مصادیقی از این فهم نادرست برشمرد. منبع: اندیشه نوین دینی سال پانزدهم زمستان ۱۳۹۸ شماره ۵۹ 7-20 ◾️ @kashkolenab 🆔@meshkatnoor
4_5972018511734637151.mp3
12.52M
🔺نقد معارضه با قرآن با کتابی به نام "فرقان الحق" 🎤حجت الاسلام دکتر محمد جعفری 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆پاسخ متفاوت خانم دکتر جمشیدی، بانوی نخبه ای که با چادر در آمریکا و ژاپن زندگی کرده، در مورد ضرورت جنبه قانونی و الزامی حجاب بشنوید.👌 🆔@meshkatnoor
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
#منتشر_شد ✅ به کوشش گروه تاریخ اندیشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 📚 کتاب سكولاريسم
❇️ انتشار کتاب «سکولاريسم پنهان»‌ و پاسخ به برخي ايرادات ◀️ پس از انتشار کتاب «سکولاريسم پنهان: بررسي انتقادي انديشه‌‌هاي دکتر داود فيرحي»، برخي دوستان و همفکران دکتر فيرحي به نقد کتاب پرداخته، چنين نوشتند: ◀️«جمعي از ناآشنايان به اسلام و انديشه سياسي، دکتر فيرحي عزيز را متهم به سکولاريسم پنهان کرده‌‌اند. من نمي‌فهمم کسي که فقه سياسي را معتبر مي‌داند، چگونه سکولار (به تعبير ايشان) است!» ❇️ در مباحث کتاب،‌ از جمله مقدمه و بويژه مقاله پاياني، پاسخ اين ايراد آمده است. در ذيل، بخشي از مطالب مقدمه ذکر مي‌شود: «... دکتر فيرحي در تلاشي ظاهراً دغدغه‌مندانه نسبت‌به اسلام، به‌دنبال سازگار کردن گزار‌ه‌هاي اسلامي ـ شيعي با عناصر مدرن، به‌ويژه اصل آزادي بود؛ اما تفسير رسمي و رايج از گزاره‌هاي اسلامي که تفاوت‌ها و تضادهايي با مؤلفه‌هاي مدرن، از جمله اصل آزادي داشت،‌ مانعي مهم در مقابل رويکرد او بود. بر اين اساس بايد اين مانع برداشته مي‌شد. راهکار فيرحي، پذيرش نظرية «تقدم اراده بر علم» بود که نسبيت‌گرايي معرفتي از لوازم آن است. او با اخذ اين نظريه از انديشمندان غربي، به‌ويژه ميشل فوکو، و تلاش براي نسبت دادن آن به معدودي از انديشمندان اسلامي، آن را مبناي اصلي خود قرار داد. فيرحي، که به آزادي مدرن (Freedom / Liberty) باور داشت و طالب آن بود تا «آزادي» در «مركز معنا»‌ي كاوش‌ها در باب سياست قرار گيرد تا نظريه و سپس نظام سياسي ـ اجتماعي «آزادمنش، فردگرا و مردم‌سالار»ی شکل گيرد و «اقتدارگرايي» به حاشيه رانده شود، اينک با اتخاذ مبناي «تقدم اراده بر علم» مي‌توانست بگويد: همان‌گونه‌که قدرت و ارادة منبعث از وضعيت مسلمانان در قرون اوليه موجب شکل‌‌گيري تفسير «اقتدارگرايانه» و ضد آزادي از تعاليم ديني شد، وضعيتِ جهانِ اسلام در عصر حاضر اقتضا مي‌کند تا تفسير «آزادي‌محور» و ضد‌اقتدارگرايي از نصوص اسلامي ارائه گردد. طبعاً با اين رويکرد ـ که «تحميل نظريه بر نص»‌ در آن صراحت دارد و فيرحي خود با تعبير «تقدم نظريه بر نص» از آن ياد کرده بود ‌ـ بايد روش‌ها و راهکارهايي چون «گزينش برخي تعاليم و ناديده گرفتن برخي ديگر»، «برجسته‌سازي بخشي از گزاره‌ها و به‌حاشيه‌راني بخشي ديگر» و «توسل به متشابهات و متشابه نمودن محکمات» مورد توجه قرار گيرد. دکتر فيرحي نيز در پروژة فکري خويش از چنين راهکارهايي استفاده کرده است: گزار‌ه‌هايي از تعاليم اسلام و آثار و انديشه‌هايي از متفکران و فقهاي شيعه را که به‌نوعي در آنها سخن از حقوق و آزادي مردم به ميان آمده است يا اين ظرفيت را از نظر وي دارد، گزينش و برجسته کرده و در مواردي تفسير‌هاي غيرعقلايي ارائه نموده است‌؛ و متقابلاً موارد فراوان ديگر با مضمون لزوم اطاعت از قوانين و حاکمان الهي و نداشتن اختيار در حوزة تشريع و انتخاب حاکمان را ناديده گرفته يا به‌صورت حاشيه‌اي طرح کرده و بعضاً برداشت‌هاي ناصواب از آنها ارائه نموده است. روشن است که با اين رويکرد، بسياري از احکام سياسي اسلام که در تضاد با ليبراليسم هستند،‌ مانند لزوم پذيرش و اطاعت از حاکمان الهي، جهاد، اجراي حدود، امربه‌معروف و نهي‌ازمنکر، جلوگيري از فعاليت و ترويج فرقه‌ها و کتب ضال‍ّه و...، کنار گذاشته يا به حاشيه رانده می‌شوند و به‌صورت کم‌رنگ تحقق مي‌يابند؛ و اين امر، معنايي جز سکولاريسم نمي‌تواند داشته باشد. بر اين اساس، براي انتساب يک فرد به سکولاريسم، لازم نيست خود فرد بدان تصريح کند يا به انکار گزاره‌هاي سياسي اسلام بپردازد؛ بلکه اين انتساب، حتي با پرداختن به فقه سياسي نيز مي‌تواند سازگار باشد. بااين‌حال، از ويژگي‌هاي شخصيتي و علمي دکتر فيرحي در کنار استعداد و نبوغ بالا، تلاش براي طرح مباحث علمي بدون ايجاد حساسيت منفي و تنش‌آفريني بود؛ ازهمين‌رو، با توجه به اينکه انتساب به سکولاريسم مي‌توانست تأثير منفي بر وي و انديشه‌هايش بگذارد، او سعي وافر داشت تا عبارات و جملاتي را به کار نبرد که دلالتِ صريح و مستقيم بر سکولار بودن وي داشته باشد. با توجه به آنچه ذکر شد، مي‌توان سکولاريسم موجود در آثار دکتر فيرحي را «سکولاريسم پنهان» دانست». کانال سیاست ودیانت|حجت‌الاسلام ابوطالبی @aboutalebi57 🆔@meshkatnoor
46.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تبیین منظومه مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت) 🔸 حجت الاسلام و المسلمین دکتر الهی‌راد؛ عضو هیات علمی گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی 🆔 @maab_iki 🆔@meshkatnoor
گزارش روزنامه فرهیختگان.pdf
576K
✴️ علوم انسانی اسلامی: محال‌اندیشی یا واقع‌بینی؟ ⚖️ مناظره دکتر علی پایا و دکتر احمدحسین شریفی ❇️ 27 آبان 1400(روزنامه فرهیختگان) 🆔@meshkatnoor
🔸 کرسی بررسی و نقد انتقادات داوکینز بر خداباوری (https://iict.ac.ir/1400/09/dav/) 🔰 گروه پژوهشگاه برگزار می‌کند: ▪️حجت الاسلام و المسلمین به عنوان ارائه‌دهنده، دکتر میثم توکلی بینا و حجت‌الاسلام دکتر سیدفخرالدین طباطبایی به عنوان ناقد حضور خواهند داشت. ⏰ ‌یکشنبه 7 آذر ماه، ساعت 15:00 📡 ارتباط مجازی از طریق: 🌐 join.skype.com/hXn8SqdXBPif 🆔@meshkatnoor
⚡️به بهانه درگذشت یوزف فان اس؛ اسلام پژوه سرشناس آلمانی 💠پروفسور یوزف فان اس(Josef van Ess) اسلام‌شناس مشهور و استاد دانشگاه توبینگن آلمان در روزهای اخیر در هشتاد و هفت سالگی درگذشت. 💠از افتخارات پژوهشی او کتاب شش جلدی با عنوان«کلام و جامعه درسده دوم و سوم هجری؛ تاریخ اندیشه دینی در صدر اسلام» است که از ویژگی های برجسته ای در سبک وسیاق علمی برخوردار است. 💠 این اثر شاخص که ثمره قریب به بیست سال تلاش پژوهشی اوست؛ نخستین بار در سال۱۹۹۱ در برلین منتشر و نام او را در میان آثار پژوهشی جهان اسلام پرآوازه کرد. 💠این کتاب در ایران جایزه کتاب سال را دریافت وجلد نخست مجموعه تاریخ اندیشه دینی در صدر اسلام با عنوان «کلام و جامعه در سده‌های دوم و سوم هجری» با ترجمه فرزین بانکی و احمدعلی حیدری و ویراستاری علمی سید محمدرضا بهشتی از سوی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر شده است. 💠از امتیازات این اثر، توجه جدی او به آثار تاریخی غیرمکتوب اعم از (سنگ نبشته ها، آثارباستانی، سنگ قبرها و...) در بازسازی پژوهشی و دادوستد میان رشته ای کلام و تاریخ در قرون نخستین است. 💠 بازسازی اهم مباحث کلامی مسلمین در قرن‌های دوم و سوم، بر اساس رخدادهای اجتماعی- سیاسی و بررسی روند نضج و تکامل علم کلام در فرق ومذاهب اسلامی در بافتار تاریخی از نقاط قوت این اثر است. 🆔@meshkatnoor
💢موسسه علمی پژوهشی کلامنا برگزار میکند: 📍سلسله دروس تخصصی (۴) ➕درنگی دوباره در اسناد فاطمیه ➕جنگ روایت ها در موضوع فاطمیه 🔹در محضر استاد : حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی (به صورت حضوری و مجازی) 🗓زمان برگزاری: فصل اول - ۶ جلسه پنجشنبه ۴ و ١١ و ١٨ آذر ١۴٠٠ هر هفته دو جلسه 💢ثبت نام صرفا از طریق لینک ذیل امکان پذیر است: https://survey.porsline.ir/s/hdtP76a/ 🆔@meshkatnoor
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅b2n.ir/f.din
🔸 آیین رونمایی از کتاب الهیات سایبر (https://iict.ac.ir/1400/09/resayber/)🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی با همکاری کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برگزار می‌کند: ▪️آیت‌الله ، حجت‌الاسلام و المسلمین ، حجت‌الاسلام والمسلمین و دکتر در این آیین حضور خواهند داشت. ⏰ دوشنبه 15 آذر ماه، ساعت 11:00 🏛 تهران I پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی - تالار علامه جعفری(ره) 🆔 @meshkatnoor
💠مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات (حوزه های علمیه) به صورت مجازی برگزار می‌کند: 🔵 نشست علمی مجازی «آینده‌پژوهی شبهه در حوزه فلسفه دین و کلام جدید» 🔰 با حضور: 🎤 حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر ابوالفضل ساجدی، استاد تمام گروه فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 دبیر علمی نشست: 🎤 حجت الاسلام و المسلمین دردشتی ⏰زمان: چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ الی ۱۲ صبح 📺 پخش زنده از طریق سایت پاسخ تی وی از لینک زیر👇 ► pasokh.tv 🖇برای جزئیات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید👇 🌐 https://www.pasokh.org/fa/News/View/92567/ 🆔 @meshkatnoor
✳️ سلسله نشست‌های علمی نیم‌روزه تاریخ اندیشه معاصر با موضوع جریان‌شناسی فکری سیاسی ایران ✅ پنجمين جلسه برگزار می‌شود 🔷 برگزاركنندگان: 🔶 مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔶 مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر 🔶 مؤسسه افق تاریخ اندیشه معاصر 👤 سخنران اول: جناب آقاي دکتر موسي فقيه حقاني، رئيس موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران 🔷 موضوع: جریان‌شناسی عدالتخواهي در تاريخ معاصر ايران 👤 سخنران دوم: جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر محمد جعفري ، عضو هیئت علمی موسسه امام خميني (ره) 🔷 موضوع: جریان‌شناسی روشنفکری ديني بعد از پيروي انقلاب اسلامي 🗓 پنج‌شنبه 11 آذر 1400 ⏰ 14 الی 18 🕌 مؤسسه امام خمینی(ره)، طبقه اول، تالار 🔶 اطلاعات تکمیلی👇 🌐 http://www.blog.mfvm.ir/jtm 💠 قبل از حضور، ثبت نام فرمایید 🆔 @meshkatnoor
1400.09.11-OstadKahvand.mp3
3.31M
✳️ فيلترينگ در فضای مجازی ايران 👤 سخنرانی حجت‌الاسلام آقای محمد کهوند در تاريخ 11 آذر 1400 🔶مقايسه فيلترينگ در برخی کشورهای غربی با ايران 🔶فيلتر تلگرام و علل شکست آن 🔶ديدگاه مقام معظم رهبری درباره فيلترينگ و مقايسه آن با ديدگاه برخی مسئولان 🔶وظيفه روحانيت درباره موضوع فيلترينگ 🆔 @meshkatnoor
⚪️ بیست‌وسومین فصلنامۀ علمي، تخصصي پاسخ منتشر شد 🔹به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و پاسخ‌گويي به شبهات حوزه‌های علميه، شمارۀ بیست‌وسوم فصلنامه علمي، تخصصي پاسخ منتشر شد. ➖گفتني است در اين شماره‌‌ها، مقالاتي با عناوين ذيل ارائه گرديده است: 📝مهم‌ترین راهبردهای پاسخگویی به شبهات ✍️آیت‌الله علیرضا اعرافی 📝تبیین حکمت‌های محدودسازی گسترۀ آزادی‌ها در شریعت اسلامی ✍️احمدرضا دردشتی ـ رمضانعلی حسنی 📝بررسی نگرۀ تناقض گزاره‌های علمی قرآن با داده‌های علوم‌تجربی ✍️حسن‌رضا رضایی ـ فرج‌اله عباسی ـ محمدکاظم حسینی‌کوهساری 📝نقد ادلۀ قرآنی کثرت‌گرایی دینی ✍️میثـم فروغی 📝نقد شبهۀ لزوم فارس بودن پیامبر ایرانیان ✍️حمید کریمی ـ حمیدالله رفیعی زابلی 📝پاسخ به شبهۀ وهابیت در مسئلۀ جواز سبّ‌ولعن در مذهب تشیع ✍️مهدی محمدزاده بنی‌طرفی ـ قاسم محمدزاده ـ محمدامین مدهوشی‌مزرعی 📝طالبان و داعش، اشتراکات و افتراقات / نشست ✍️سیدمهدی علیزاده‌موسوی ـ مهدی فرمانیان ـ یاسر قزوینی‌حائری 🖇برای جزئیات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید: https://www.pasokh.org/fa/News/View/92570/ 🆔 @meshkatnoor
29.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹استدلال تکاملی بر علیه طبیعت‌گرایی (Evolutionary Argument against Naturalism) برهانی فلسفی است که به باور داشتن هم زمان تکامل و طبیعت‌گرایی فلسفی مرتبط می‌شود. 🔸این استدلال ابتدا توسط آلوین پلانتینگا در ۱۹۹۳ میلادی پیش نهاده شد و «مسائل جالب توجهی را برای معرفت‌شناسان، فیلسوفان ذهن، زیست‌شناسان فرگشتی، و فیلسوفان دین مطرح کرد» 🔹استدلال تکاملی بر علیه طبیعت‌گرایی استدلال می‌کند که باور هم‌زمان به تئوری تکامل و طبیعت‌گرایی، به لحاظ معرفتی خودشکننده است. 🔸برآمد استدلال این است که اگر تکامل و طبیعت‌گرایی هر دو درست باشند، آن‌گاه احتمال داشتن قوه‌های شناختی قابل اتکا بسیار کم است. 🔹در این ویدئوی کوتاه پلانتینگا این استدلال را به صورت ساده و روان را بیان می‌کند و در واقع او با این استدلال، طبیعت‌گرایی تکاملی را به شکل جالبی خلع سلاح می‌کند. 🆔 @meshkatnoor
✅ جريان‌شناسی روشنفکری دينی پس از انقلاب اسلامی 🔶 دهمين جلسه دوره "جریان‌شناسی فکری سیاسی ایران معاصر" پنجشنبه 11 آذر، با موضوع "جريان‌شناسی روشنفکری ديني پس از انقلاب اسلامی"، توسط حجت الاسلام دکتر محمد جعفری هرندی (دانشیار گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ره) در سالن همایش‌های مؤسسه امام خمینی (ره) برگزار شد. 🔶 حجت الاسلام جعفري در ابتدا با تقسيم روشنفکری به لائيک و دينی، به تفاوت اين دو اشاره کرد و گفت: "هدف روشنفکری دينی، جمع ميان دين و مدرنيته است. این جریان در ظاهر معتقد است نبايد هيچ‌کدام را فدای ديگری کرد، اما در عمل دين را بر اساس مدرنيته بازسازی می‌کند". 🔶 دکتر جعفري با تاکيد بر اينکه "روشنفکری دينی" را نبايد با "نوانديشی دينی" اشتباه گرفت، افزود: "نوانديشی دينی معتقد به احياء دين است و دغدغه اصلی در سازگاری با علم و مدرنيته، حفظ دين است؛ از سوی دیگر، برخلاف سنتی‌ها که علاوه بر مبانی، با مظاهر مدرنيته نيز مشکل دارند، جریان نواندیشی دينی با ظاهر مدرنيته مخالفت ندارد. بنابراين روشنفکري دينی نه لائيک است و نه نوانديشی دينی." 🔶 ايشان جريان روشنفکری دينی را دارای سه دوره دانست که اولين دوره آن توسط مهندس بازرگان و دکتر سحابی در دهه 20 شکل گرفت و در آن انطباق آموزه‌های دينی با علوم طبيعی مطرح شد. وی افزود: "اين جريان ابتدا از فقه و سازگاری آن با علوم طبيعی روز آغاز کرد، اما بعدها به مسائل اعتقادی مانند معاد هم کشيده شد و تفسيرهای طبيعی از آنها ارائه شد". 🔶 ايشان دوره دوم جريان روشنفکری دينی را انطباق آموزه‌های دينی با انديشه‌های سوسیاليستی و اگزيستانسياليستی دانست که توسط دکتر علی شريعتی در دهه 40 ايجاد شد و تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت. 🔶 دکتر جعفری دوره سوم روشنفکری دينی را متعلق به پس از انقلاب دانست که دکتر سروش و مجتهد شبستری آن را رهبری کرده و در آن از انطباق آموزه‌های دينی با علوم انسانی سخن گفته‌اند. 🔶 حجت الاسلام جعفری در ادامه با اشاره به مبانی اعتقادی، زمينه‌ها و عوامل افول اين دوره از جريان روشنفکری دينی افزود: "اين جريان با طرح نظريه قبض و بسط و تجربه نبوی و مباحث بعد از آن، اساسا از دين چيزی باقی نگذارد و به روشنفکری دينی پايان داد. هرچند اين جريان از ابتدا به دليل اينکه بر پايه‌های مدرنيته شکل گرفته بود، با آموزه‌های دينی سازگار نبود." 🔶 ايشان در پايان به ظهور جريان ديگری پس از روشنفکری دينی اشاره کرد و افزود: "به دليل ضرورت مدرن بودن و نيز ضرورت معنوی بودن، از دل دوره سوم جريان روشنفکری دينی، جريان ديگری بيرون آمد که توسط آقای مصطفی ملکيان به عنوان جريان روشنفکری معنوی مطرح شده است". 🆔 @meshkatnoor
191205_0959_01_1کم حجم.mp3
25.12M
علمی 📌 موضوع: نقد انطباق نظریه تجرد نفس با آموزه های قرآنی ناظر به زندگی اخروی ✅ ارائه دهنده: جناب دکتر مهدی ذاکری دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران 🕰زمان: سه شنبه 9 آذرماه در مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@meshkatnoor