eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
762 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ 🔊 صوت شماره ۴۴ 🌹 با موضوع مروری بر اندیشه‌های دکتر حسن حنفی 🎙 با حضور فیلسوف و دین‌پژوه معاصر، پرفسور 📆 دو شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه 💠 @kalamkermanshah 🆔@meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯🔊 🔰 صوت کامل نشست علمی «هوش مصنوعی از منظر معرفت‌شناسی» 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه نهم آبان ماه 1400 🆔@meshkatnoor
✅ به کوشش گروه تاریخ اندیشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 📚 کتاب سكولاريسم پنهان، بررسی انتقادی انديشه‌های دكتر داود فیرحی 👤با نوشتارها و گفتارهایی از حجج اسلام و آقایان: سید محمدمهدی میرباقری، حمید پارسانیا، عبدالحسین خسروپناه، موسی نجفی، محمدجواد نوروزی، داود مهدوی زادگان، مهدی امیدی، ذبیح‌الله نعیمیان، ابوذر مظاهری، محمدعلی لیالی، علی احمدی‌خواه و علیرضا جوادزاده 🔶 دکتر داود فيرحی، انديشمند متواضع،‌ در کنار پذيرش «نسبی‌گرایی»‌ و گرايش به «ليبراليسم»، رويکرد «تحميل نظريه بر نص» و به‌صورت خاص، تفسير گزاره‌ها و تراث شيعی بر اساس نظریه برون‌دينی را اتخاذ کرده بود. 🔶 طبعاً با گرايش و رويکرد مزبور، بسياری از احکام سياسی اسلام که با ليبراليسم در تضادند، کنار گذاشته يا به حاشيه رانده می‌شوند؛ و اين امر، معنایی جز سکولاريسم نمی‌تواند داشته باشد. 🔶 بااين‌حال، از ويژگی‌های دکتر فيرحی، تلاش برای طرح مباحث علمی بدون ايجاد حساسيت منفی و تنش‌آفرينی بود، و ازهمين‌رو، سعی وافر داشت تا عباراتی را به کار نبرد که دلالتِ صريح بر سکولار بودن وی داشته باشد. بر اين اساس، می‌توان سکولاريسم موجود در آثار دکتر فيرحی را «سکولاريسم پنهان» دانست. ❇️ مشاهده و خرید اینترنتی 🌐 https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4617 🔰 کانال انتشارات مؤسسه امام خمینی(ره) 🌐 https://eitaa.com/hatif_ir 🆔@meshkatnoor
شهید مطهری و نقش رضایت مردم در حرکات سیاسی ائمه(ع)؛ نقدی بر یک دیدگاه ✍️ محمدمهدی کریم‌پور طلبه سطح عالی حوزه علمیه قم، کارشناسی ارشد فلسفه اسلامی موسسه امام خمینی(ره) 🔻حجت‌الاسلام محمد سروش محلاتی ضمن درس گفتارهای خویش، نظر شهید آیت‌الله مرتضی مطهری در باب نسبت رضایت مردم و حرکات سیاسی معصومین (علیهم‌السلام) را مورد بررسی قرار داده‌ است. وی پس از بررسی عبارات شهید مطهری می‌گوید: تلقی رایج این است که امام(ع) به صحنه سیاسی می‌آید که حقش را بگیرد، اما شهید مطهری می‌گویند خیر، مردم هستند که به صحنه می‌آیند و اگر خواستند، امام(ع) قدرت را می‌گیرد و الا اگر مردم نیایند، اوضاع هم به سامان باشد، امام علی(ع) اعتراضی ندارد. به نظر می‌رسد این نسبت به هیچ عنوان به شهید مطهری قابل استناد نیست. در این نوشتار کوتاه، به بررسی عبارات شهید و ادله انتساب این برداشتِ جناب سروش محلاتی به شهید مطهری پرداخته‌ایم. 👈 در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/e29334 🆔 @ijtihad 🆔@meshkatnoor
💠نقد و بررسی الهیات فمنیستی: بخش پنجم 🖋 زینب تاجیک 🔸مهم­ترین مبانی الهیات فمنیستی 🔰مرکز اصلی فمنیست­‌ها بر و رستگاری در این دنیا است و نه در جهانی بعد از مرگ. بنابراین بحث از آن­گونه که در ادیان مطرح می‌­شود مورد توجه فمنیست­‌ها نیست. تاکید بر اله ­پرستی و زایش و زایندگی طبیعت باعث شده است الهیات فمنیستی به نزدیک شود. طبق دیدگاه برخی از فمنیست­‌ها مرگ به مرحله­‌ای از چرخه تبدیل می‌­شود و نه پایانی بر زندگی این دنیایی و شروعی برای زندگی در سرای دیگر و رسیدن به پاداش و عذاب اخروی. 👈ادامه مطلب را اینجا (http://fekrat.net/?p=5914)مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 6 دقیقه 🔸بخش اول الهیات فمنیستی 🔸بخش دوم الهیات فمنیستی 🔸بخش سوم الهیات فمنیستی 🔸بخش چهارم الهیات فمنیستی 🆔 @fekrat_net 🆔@meshkatnoor
✳️ گفتگوی زنده تلویزیونی برنامه تقرب شبکه قرآن سیما 👤 کارشناس: جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر ابوالفضل ساجدی، استاد تمام و عضو هیئت علمی گروه کلام و فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ✅ موضوع: رابطه نماز و سلامت معنوی (5) 🗓 سه‌شنبه 2 آذر ⏰ 16:30 🆔@meshkatnoor
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💯 📺 ویژه برنامه زنده تلویزیونی شبکه قرآن و معارف سیما 🔰 با موضوع همایش ملی علامه مصباح یزدی(ره)؛ فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی 📌 با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر دبیر علمی همایش 🆔@meshkatnoor
| حجابِ اختیاری یا بی‌حجابی! کدام واژه درست است؟! 📌مدتی است اتاقهای فکر غربی با کمک رسانه‌ها و با همراهی برخی همراهان داخلی‌شان, تلاش هماهنگی را برای زیرسئوال بردن حجاب و ترغیب زن عفیف ایرانی به برهنگی آغاز کرده اند. 📺این رسانه‌ها با کلیدواژۀ حجاب اجباری تلاش دارند اینگونه القا کنند که زن مسلمان ایرانی نه از روی اختیار که با اجبار حکومت و به دلیل قوانین سختگیرانه حکومت، از حجاب استفاده می‌کند! ⚠️طنین این واژه در داخل با سخنان افرادی همراه شده است که معتقدند هرچند در اسلام پوشش خاصی توصیه شده اما این پوشش با حکم الزام همراه نیست یا اگر با الزام همراه است، اقتضائات زمانه یا سیطره تمدن مدرن اجازه اجرای چنین حکمی را نمی‌دهد! 📌به نظر می‌رسد مدافعان این نگاه برای اثبات سخن خود مرتکب مغالطه‌ای آشکار شده‌اند و نقطۀ مقابل حجاب را حجاب اختیاری گرفته‌اند و از این رو معتقدند اجرای قانون الهی حجاب یعنی حجاب اجباری و سختگیری! 📍در پاسخ باید گفت برادران؛ نقطۀ مقابل حجاب بی‌حجابی است و بی‌حجابی هم همان عریانی است؛ حال این عریانی مقید باشد یا مطلق فرقی ندارد؛ با این وصف آیا شما حاضرید به پیامدهای حرف خود پایبند باشید؟ برای روشن شدن بهتر موضوع از این آقایان سئوال میکنیم که دقیقا منظورتان از اختیاری بودن حجاب چیست؟ آیا جز به این معناست که نداشتن حجاب جایز است؟ اگر این گونه است محدودۀ نداشتن حجاب چیست؟ آیا منظورتان عریانی مطلق است؟ اگر اینگونه نیست پس محدودۀ بی‌پوششی کجاست و این محدوده را چه کسی معین می‌‌کند؟ اگر مثلا بگویید مقداری از پوشش -مثلا زیرپوش و شلوارک- الزامی است که این هم باز نوعی حجاب اجباری است! و عده‌ای می‌توانند علم مخالفت با این پوشش الزامی را بلند کنند و بگویند ما نمی‌خواهیم حتی در همین حد هم پوشیده باشیم و میخواهیم عریان باشیم! با کمی دقت به وضوح روشن است که دامنۀ بی حجابی حد یقفی ندارد و نهایت سخن این برادران درباب حجاب اختیاری؛ جواز عریانی محض و سوق دادن جامعه به سوی فحشاست؛ موضوعی که امروزه دامنگیر بسیاری از کشورهای دنیا شده است. 🔰پس بیایید با خود صادق باشیم و به جای بازی با کلمات، واقعیت و نهایت حجاب اختیاری که همان رواج فساد است را بپذیریم. ✍️ داود فاضل فلاورجانی از اساتید گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی @davudfazel1400 🆔@meshkatnoor
 __کاستی های مبادی تصوری استیون هاوکینگ و ریچارد داوکینز در حوزه ی الهیات_.pdf
293.7K
📚 کاستی های مبادی تصوری استیون هاوکینگ و ریچارد داوکینز در حوزه ی الهیات ✍️نویسندگان: مسلم زمانیان، عبدالحسین 🔻چکیده استیون و ریچارد از دانشمندان خداناباور معاصر هستند که با مشی تجربی یکی در حیطه فیزیک، و دیگری در حیطه زیست شناسی به مباحث الاهیات ورود نموده اند که این ورود به الحاد و خداناباوری ختم شده است. مهمترین عاملی که موجب چنین نتیجه ای در مشی علمی این دو شخصیت شده تصورات نادرست از موضوع و مفاهیم فلسفی است. تحقیق پیش رو با استخراج این مبانی به روش کتابخانه ای از لابلای آثار این دو شخصیت، آنها را به بوته نقد گذاشته است. تصور نادرست از فلسفه و قلمرو آن، و نیز درک نادرست از مفاهیم فلسفی چون درک نادرست از مجردات، تصور غلط از واجب الوجود و اوصاف آن، تشخیص نادرست نسبت به ملاک نیازمندی به واجب، و همچنین درک نادرست از مفاهیم «علیّت»، «زمان»، و «عدم»را می توان به عنوان مصادیقی از این فهم نادرست برشمرد. منبع: اندیشه نوین دینی سال پانزدهم زمستان ۱۳۹۸ شماره ۵۹ 7-20 ◾️ @kashkolenab 🆔@meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺نقد معارضه با قرآن با کتابی به نام "فرقان الحق" 🎤حجت الاسلام دکتر محمد جعفری 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆پاسخ متفاوت خانم دکتر جمشیدی، بانوی نخبه ای که با چادر در آمریکا و ژاپن زندگی کرده، در مورد ضرورت جنبه قانونی و الزامی حجاب بشنوید.👌 🆔@meshkatnoor
❇️ انتشار کتاب «سکولاريسم پنهان»‌ و پاسخ به برخي ايرادات ◀️ پس از انتشار کتاب «سکولاريسم پنهان: بررسي انتقادي انديشه‌‌هاي دکتر داود فيرحي»، برخي دوستان و همفکران دکتر فيرحي به نقد کتاب پرداخته، چنين نوشتند: ◀️«جمعي از ناآشنايان به اسلام و انديشه سياسي، دکتر فيرحي عزيز را متهم به سکولاريسم پنهان کرده‌‌اند. من نمي‌فهمم کسي که فقه سياسي را معتبر مي‌داند، چگونه سکولار (به تعبير ايشان) است!» ❇️ در مباحث کتاب،‌ از جمله مقدمه و بويژه مقاله پاياني، پاسخ اين ايراد آمده است. در ذيل، بخشي از مطالب مقدمه ذکر مي‌شود: «... دکتر فيرحي در تلاشي ظاهراً دغدغه‌مندانه نسبت‌به اسلام، به‌دنبال سازگار کردن گزار‌ه‌هاي اسلامي ـ شيعي با عناصر مدرن، به‌ويژه اصل آزادي بود؛ اما تفسير رسمي و رايج از گزاره‌هاي اسلامي که تفاوت‌ها و تضادهايي با مؤلفه‌هاي مدرن، از جمله اصل آزادي داشت،‌ مانعي مهم در مقابل رويکرد او بود. بر اين اساس بايد اين مانع برداشته مي‌شد. راهکار فيرحي، پذيرش نظرية «تقدم اراده بر علم» بود که نسبيت‌گرايي معرفتي از لوازم آن است. او با اخذ اين نظريه از انديشمندان غربي، به‌ويژه ميشل فوکو، و تلاش براي نسبت دادن آن به معدودي از انديشمندان اسلامي، آن را مبناي اصلي خود قرار داد. فيرحي، که به آزادي مدرن (Freedom / Liberty) باور داشت و طالب آن بود تا «آزادي» در «مركز معنا»‌ي كاوش‌ها در باب سياست قرار گيرد تا نظريه و سپس نظام سياسي ـ اجتماعي «آزادمنش، فردگرا و مردم‌سالار»ی شکل گيرد و «اقتدارگرايي» به حاشيه رانده شود، اينک با اتخاذ مبناي «تقدم اراده بر علم» مي‌توانست بگويد: همان‌گونه‌که قدرت و ارادة منبعث از وضعيت مسلمانان در قرون اوليه موجب شکل‌‌گيري تفسير «اقتدارگرايانه» و ضد آزادي از تعاليم ديني شد، وضعيتِ جهانِ اسلام در عصر حاضر اقتضا مي‌کند تا تفسير «آزادي‌محور» و ضد‌اقتدارگرايي از نصوص اسلامي ارائه گردد. طبعاً با اين رويکرد ـ که «تحميل نظريه بر نص»‌ در آن صراحت دارد و فيرحي خود با تعبير «تقدم نظريه بر نص» از آن ياد کرده بود ‌ـ بايد روش‌ها و راهکارهايي چون «گزينش برخي تعاليم و ناديده گرفتن برخي ديگر»، «برجسته‌سازي بخشي از گزاره‌ها و به‌حاشيه‌راني بخشي ديگر» و «توسل به متشابهات و متشابه نمودن محکمات» مورد توجه قرار گيرد. دکتر فيرحي نيز در پروژة فکري خويش از چنين راهکارهايي استفاده کرده است: گزار‌ه‌هايي از تعاليم اسلام و آثار و انديشه‌هايي از متفکران و فقهاي شيعه را که به‌نوعي در آنها سخن از حقوق و آزادي مردم به ميان آمده است يا اين ظرفيت را از نظر وي دارد، گزينش و برجسته کرده و در مواردي تفسير‌هاي غيرعقلايي ارائه نموده است‌؛ و متقابلاً موارد فراوان ديگر با مضمون لزوم اطاعت از قوانين و حاکمان الهي و نداشتن اختيار در حوزة تشريع و انتخاب حاکمان را ناديده گرفته يا به‌صورت حاشيه‌اي طرح کرده و بعضاً برداشت‌هاي ناصواب از آنها ارائه نموده است. روشن است که با اين رويکرد، بسياري از احکام سياسي اسلام که در تضاد با ليبراليسم هستند،‌ مانند لزوم پذيرش و اطاعت از حاکمان الهي، جهاد، اجراي حدود، امربه‌معروف و نهي‌ازمنکر، جلوگيري از فعاليت و ترويج فرقه‌ها و کتب ضال‍ّه و...، کنار گذاشته يا به حاشيه رانده می‌شوند و به‌صورت کم‌رنگ تحقق مي‌يابند؛ و اين امر، معنايي جز سکولاريسم نمي‌تواند داشته باشد. بر اين اساس، براي انتساب يک فرد به سکولاريسم، لازم نيست خود فرد بدان تصريح کند يا به انکار گزاره‌هاي سياسي اسلام بپردازد؛ بلکه اين انتساب، حتي با پرداختن به فقه سياسي نيز مي‌تواند سازگار باشد. بااين‌حال، از ويژگي‌هاي شخصيتي و علمي دکتر فيرحي در کنار استعداد و نبوغ بالا، تلاش براي طرح مباحث علمي بدون ايجاد حساسيت منفي و تنش‌آفريني بود؛ ازهمين‌رو، با توجه به اينکه انتساب به سکولاريسم مي‌توانست تأثير منفي بر وي و انديشه‌هايش بگذارد، او سعي وافر داشت تا عبارات و جملاتي را به کار نبرد که دلالتِ صريح و مستقيم بر سکولار بودن وي داشته باشد. با توجه به آنچه ذکر شد، مي‌توان سکولاريسم موجود در آثار دکتر فيرحي را «سکولاريسم پنهان» دانست». کانال سیاست ودیانت|حجت‌الاسلام ابوطالبی @aboutalebi57 🆔@meshkatnoor
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تبیین منظومه مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت) 🔸 حجت الاسلام و المسلمین دکتر الهی‌راد؛ عضو هیات علمی گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی 🆔 @maab_iki 🆔@meshkatnoor
گزارش روزنامه فرهیختگان.pdf
576K
✴️ علوم انسانی اسلامی: محال‌اندیشی یا واقع‌بینی؟ ⚖️ مناظره دکتر علی پایا و دکتر احمدحسین شریفی ❇️ 27 آبان 1400(روزنامه فرهیختگان) 🆔@meshkatnoor
🔸 کرسی بررسی و نقد انتقادات داوکینز بر خداباوری (https://iict.ac.ir/1400/09/dav/) 🔰 گروه پژوهشگاه برگزار می‌کند: ▪️حجت الاسلام و المسلمین به عنوان ارائه‌دهنده، دکتر میثم توکلی بینا و حجت‌الاسلام دکتر سیدفخرالدین طباطبایی به عنوان ناقد حضور خواهند داشت. ⏰ ‌یکشنبه 7 آذر ماه، ساعت 15:00 📡 ارتباط مجازی از طریق: 🌐 join.skype.com/hXn8SqdXBPif 🆔@meshkatnoor
⚡️به بهانه درگذشت یوزف فان اس؛ اسلام پژوه سرشناس آلمانی 💠پروفسور یوزف فان اس(Josef van Ess) اسلام‌شناس مشهور و استاد دانشگاه توبینگن آلمان در روزهای اخیر در هشتاد و هفت سالگی درگذشت. 💠از افتخارات پژوهشی او کتاب شش جلدی با عنوان«کلام و جامعه درسده دوم و سوم هجری؛ تاریخ اندیشه دینی در صدر اسلام» است که از ویژگی های برجسته ای در سبک وسیاق علمی برخوردار است. 💠 این اثر شاخص که ثمره قریب به بیست سال تلاش پژوهشی اوست؛ نخستین بار در سال۱۹۹۱ در برلین منتشر و نام او را در میان آثار پژوهشی جهان اسلام پرآوازه کرد. 💠این کتاب در ایران جایزه کتاب سال را دریافت وجلد نخست مجموعه تاریخ اندیشه دینی در صدر اسلام با عنوان «کلام و جامعه در سده‌های دوم و سوم هجری» با ترجمه فرزین بانکی و احمدعلی حیدری و ویراستاری علمی سید محمدرضا بهشتی از سوی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر شده است. 💠از امتیازات این اثر، توجه جدی او به آثار تاریخی غیرمکتوب اعم از (سنگ نبشته ها، آثارباستانی، سنگ قبرها و...) در بازسازی پژوهشی و دادوستد میان رشته ای کلام و تاریخ در قرون نخستین است. 💠 بازسازی اهم مباحث کلامی مسلمین در قرن‌های دوم و سوم، بر اساس رخدادهای اجتماعی- سیاسی و بررسی روند نضج و تکامل علم کلام در فرق ومذاهب اسلامی در بافتار تاریخی از نقاط قوت این اثر است. 🆔@meshkatnoor
💢موسسه علمی پژوهشی کلامنا برگزار میکند: 📍سلسله دروس تخصصی (۴) ➕درنگی دوباره در اسناد فاطمیه ➕جنگ روایت ها در موضوع فاطمیه 🔹در محضر استاد : حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی (به صورت حضوری و مجازی) 🗓زمان برگزاری: فصل اول - ۶ جلسه پنجشنبه ۴ و ١١ و ١٨ آذر ١۴٠٠ هر هفته دو جلسه 💢ثبت نام صرفا از طریق لینک ذیل امکان پذیر است: https://survey.porsline.ir/s/hdtP76a/ 🆔@meshkatnoor
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅b2n.ir/f.din
🔸 آیین رونمایی از کتاب الهیات سایبر (https://iict.ac.ir/1400/09/resayber/)🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی با همکاری کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برگزار می‌کند: ▪️آیت‌الله ، حجت‌الاسلام و المسلمین ، حجت‌الاسلام والمسلمین و دکتر در این آیین حضور خواهند داشت. ⏰ دوشنبه 15 آذر ماه، ساعت 11:00 🏛 تهران I پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی - تالار علامه جعفری(ره) 🆔 @meshkatnoor
💠مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات (حوزه های علمیه) به صورت مجازی برگزار می‌کند: 🔵 نشست علمی مجازی «آینده‌پژوهی شبهه در حوزه فلسفه دین و کلام جدید» 🔰 با حضور: 🎤 حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر ابوالفضل ساجدی، استاد تمام گروه فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 دبیر علمی نشست: 🎤 حجت الاسلام و المسلمین دردشتی ⏰زمان: چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ الی ۱۲ صبح 📺 پخش زنده از طریق سایت پاسخ تی وی از لینک زیر👇 ► pasokh.tv 🖇برای جزئیات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید👇 🌐 https://www.pasokh.org/fa/News/View/92567/ 🆔 @meshkatnoor