فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تیزر
🔴ماجرای فکر فیرحی
♨️سلسله یادداشت های انتقادی پیرامون افکار "مرحوم داوودفیرحی"
▪️اصلی ترین پروژه فکری فیرحی چه بود؟! خوانش متمایز وی از فقه سیاسی نسبت به استادش عمید زنجانی از کجا نشات می گرفت؟
▪️در میزگرد نقد پایان نامه دکتری فیرحی چه گذشت؟
🔷پاسخ به این سوالات را در سلسله یادداشتهای #ماجرای_فکر_فیرحی در کانال صراط زنجان مطالعه کنید.
👇👇
▪️https://eitaa.com/serat_zanjan
#صراط_زنجان
🆔@meshkatnoor
⬅️ دوازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ از ساعت ۱۸:۳۰ با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی بصورت مجازی برگزار می شود.
پخش مجازی با ترافیک رایگان از:
🌐 http://hekmateislami.com/live
🆔@meshkatnoor
🖊جدیدتر آثار چاپشده کارگروه مطالعات جمعیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیره
🔹 اقتصاد جمعیت/ دکتر محمدجواد توکلی
🔹فرصت جمعیت / حجتالاسلام دکتر محمد فولادی وندا
🔹بحران خاموش / حجتالاسلام دکتر اسماعیل چراغی کوتیانی
🔹رازقیت الهی و افزایش جمعیت / حجتالاسلام سیدمرتضی موسوی
🔹 چند دانه یاقوت / حجتالاسلام دکتر سیدعباس ساطوریان
🌐سایت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
🆔 hatif.ir 🆔@meshkatnoor
Sound_2021_11_16_19_04_25_215.mp3
23.04M
#نشست علمی
📌 موضوع:
رابطه دین و اخلاق از دیدگاه علامه طباطبایی ره ( به مناسبت بزرگداشت چهلمین سالگرد رحلت علامه )
✅ ارائه دهنده: جناب دکتر امیر خواص دانشیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره
🕰زمان: سه شنبه 25 آبان در مجمع عالی حکمت اسلامی
🆔@meshkatnoor
26.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 معنویت دینی و معنویت #سکولار
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد #جعفری
🔺جلسه دوازدهم
🔸#مبانی_معنویت_دینی_(2)
http://aparat.com/hekmateislami
@hekmateislami
🆔@meshkatnoor
بخش اول.mp3
9.12M
🔴 صوت نشست علمی ( بخش اول)
✅ کرسی علمی با موضوع «کلام اجتماعی(ماهیت، قلمرو و روش)»
⬅️ استاد ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر محمدصفر جبرئیلی؛
⬅️ اساتید ناقد:
حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر محمد جعفری و سرکار خانم دکتر مرضیه عبدلی
⬅️ زمان برکزاری سه شنبه ۲۵ آبان
🆔@meshkatnoor
بخش دوم.mp3
4.6M
🔴 صوت نشست علمی ( بخش دوم)
✅ کرسی علمی با موضوع «کلام اجتماعی(ماهیت، قلمرو و روش)»
⬅️ استاد ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر محمدصفر جبرئیلی؛
⬅️ اساتید ناقد:
حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر محمد جعفری و سرکار خانم دکتر مرضیه عبدلی
⬅️ زمان برکزاری سه شنبه ۲۵ آبان
🆔@meshkatnoor
نشست علمی بررسی اندیشههای دکتر حسن حنفی، باسخنرانی دکتر همایون همتی (نشست۳).mp3
21.48M
🔊 صوت #نشست_علمی شماره ۴۴
🌹 با موضوع مروری بر اندیشههای دکتر حسن حنفی
🎙 با حضور فیلسوف و دینپژوه معاصر، پرفسور #همایون_همتی
📆 دو شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
💠 @kalamkermanshah 🆔@meshkatnoor
Hosh Masnoei.mp3
19.89M
💯🔊 #بشنوید
🔰 صوت کامل نشست علمی «هوش مصنوعی از منظر معرفتشناسی»
🎙 با حضور:
#علیرضا_قائمی_نیا
#ابوالحسن_غفاری
⏰ یکشنبه نهم آبان ماه 1400
#نشست
#هوش_مصنوعی
🆔@meshkatnoor
#منتشر_شد
✅ به کوشش گروه تاریخ اندیشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
📚 کتاب سكولاريسم پنهان، بررسی انتقادی انديشههای دكتر داود فیرحی
👤با نوشتارها و گفتارهایی از حجج اسلام و آقایان:
سید محمدمهدی میرباقری، حمید پارسانیا، عبدالحسین خسروپناه، موسی نجفی، محمدجواد نوروزی، داود مهدوی زادگان، مهدی امیدی، ذبیحالله نعیمیان، ابوذر مظاهری، محمدعلی لیالی، علی احمدیخواه و علیرضا جوادزاده
🔶 دکتر داود فيرحی، انديشمند متواضع، در کنار پذيرش «نسبیگرایی» و گرايش به «ليبراليسم»، رويکرد «تحميل نظريه بر نص» و بهصورت خاص، تفسير گزارهها و تراث شيعی بر اساس نظریه بروندينی را اتخاذ کرده بود.
🔶 طبعاً با گرايش و رويکرد مزبور، بسياری از احکام سياسی اسلام که با ليبراليسم در تضادند، کنار گذاشته يا به حاشيه رانده میشوند؛ و اين امر، معنایی جز سکولاريسم نمیتواند داشته باشد.
🔶 بااينحال، از ويژگیهای دکتر فيرحی، تلاش برای طرح مباحث علمی بدون ايجاد حساسيت منفی و تنشآفرينی بود، و ازهمينرو، سعی وافر داشت تا عباراتی را به کار نبرد که دلالتِ صريح بر سکولار بودن وی داشته باشد. بر اين اساس، میتوان سکولاريسم موجود در آثار دکتر فيرحی را «سکولاريسم پنهان» دانست.
❇️ مشاهده و خرید اینترنتی
🌐 https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4617
🔰 کانال انتشارات مؤسسه امام خمینی(ره)
🌐 https://eitaa.com/hatif_ir 🆔@meshkatnoor
شهید مطهری و نقش رضایت مردم در حرکات سیاسی ائمه(ع)؛ نقدی بر یک دیدگاه
✍️ محمدمهدی کریمپور
طلبه سطح عالی حوزه علمیه قم، کارشناسی ارشد فلسفه اسلامی موسسه امام خمینی(ره)
🔻حجتالاسلام محمد سروش محلاتی ضمن درس گفتارهای خویش، نظر شهید آیتالله مرتضی مطهری در باب نسبت رضایت مردم و حرکات سیاسی معصومین (علیهمالسلام) را مورد بررسی قرار داده است. وی پس از بررسی عبارات شهید مطهری میگوید: تلقی رایج این است که امام(ع) به صحنه سیاسی میآید که حقش را بگیرد، اما شهید مطهری میگویند خیر، مردم هستند که به صحنه میآیند و اگر خواستند، امام(ع) قدرت را میگیرد و الا اگر مردم نیایند، اوضاع هم به سامان باشد، امام علی(ع) اعتراضی ندارد.
به نظر میرسد این نسبت به هیچ عنوان به شهید مطهری قابل استناد نیست. در این نوشتار کوتاه، به بررسی عبارات شهید و ادله انتساب این برداشتِ جناب سروش محلاتی به شهید مطهری پرداختهایم.
👈 در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/e29334
🆔 @ijtihad 🆔@meshkatnoor
💠نقد و بررسی الهیات فمنیستی: بخش پنجم
🖋 زینب تاجیک
🔸مهمترین مبانی الهیات فمنیستی
🔰مرکز اصلی فمنیستها بر #سعادت و رستگاری در این دنیا است و نه در جهانی بعد از مرگ. بنابراین بحث از #معاد آنگونه که در ادیان مطرح میشود مورد توجه فمنیستها نیست. تاکید بر اله پرستی و زایش و زایندگی طبیعت باعث شده است الهیات فمنیستی به #تناسخ نزدیک شود. طبق دیدگاه برخی از فمنیستها مرگ به مرحلهای از چرخه #زندگی تبدیل میشود و نه پایانی بر زندگی این دنیایی و شروعی برای زندگی در سرای دیگر و رسیدن به پاداش و عذاب اخروی.
👈ادامه مطلب را اینجا (http://fekrat.net/?p=5914)مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: 6 دقیقه
🔸بخش اول الهیات فمنیستی
🔸بخش دوم الهیات فمنیستی
🔸بخش سوم الهیات فمنیستی
🔸بخش چهارم الهیات فمنیستی
#فمنیسم
🆔 @fekrat_net 🆔@meshkatnoor
✳️ گفتگوی زنده تلویزیونی برنامه تقرب شبکه قرآن سیما
👤 کارشناس: جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر ابوالفضل ساجدی، استاد تمام و عضو هیئت علمی گروه کلام و فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
✅ موضوع: رابطه نماز و سلامت معنوی (5)
🗓 سهشنبه 2 آذر ⏰ 16:30
🆔@meshkatnoor
43.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💯 #ببینید
📺 ویژه برنامه زنده تلویزیونی #مصباح شبکه قرآن و معارف سیما
🔰 با موضوع همایش ملی علامه مصباح یزدی(ره)؛ فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی
📌 با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر #عبدالحسین_خسروپناه دبیر علمی همایش
#همایش
#علامه_مصباح
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴معنویت دینی و معنویت #سکولار
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد #جعفری
🔺جلسه سیزدهم
🔸#معنویت_و_آرامش_(1)
http://aparat.com/hekmateislami
@hekmateislami
🆔@meshkatnoor
#بخوانیم|
حجابِ اختیاری یا بیحجابی!
کدام واژه درست است؟!
📌مدتی است اتاقهای فکر غربی با کمک رسانهها و با همراهی برخی همراهان داخلیشان, تلاش هماهنگی را برای زیرسئوال بردن حجاب و ترغیب زن عفیف ایرانی به برهنگی آغاز کرده اند.
📺این رسانهها با کلیدواژۀ حجاب اجباری تلاش دارند اینگونه القا کنند که زن مسلمان ایرانی نه از روی اختیار که با اجبار حکومت و به دلیل قوانین سختگیرانه حکومت، از حجاب استفاده میکند!
⚠️طنین این واژه در داخل با سخنان افرادی همراه شده است که معتقدند هرچند در اسلام پوشش خاصی توصیه شده اما این پوشش با حکم الزام همراه نیست یا اگر با الزام همراه است، اقتضائات زمانه یا سیطره تمدن مدرن اجازه اجرای چنین حکمی را نمیدهد!
📌به نظر میرسد مدافعان این نگاه برای اثبات سخن خود مرتکب مغالطهای آشکار شدهاند و نقطۀ مقابل حجاب را حجاب اختیاری گرفتهاند و از این رو معتقدند اجرای قانون الهی حجاب یعنی حجاب اجباری و سختگیری!
📍در پاسخ باید گفت برادران؛ نقطۀ مقابل حجاب بیحجابی است و بیحجابی هم همان عریانی است؛ حال این عریانی مقید باشد یا مطلق فرقی ندارد؛ با این وصف آیا شما حاضرید به پیامدهای حرف خود پایبند باشید؟
برای روشن شدن بهتر موضوع از این آقایان سئوال میکنیم که دقیقا منظورتان از اختیاری بودن حجاب چیست؟ آیا جز به این معناست که نداشتن حجاب جایز است؟ اگر این گونه است محدودۀ نداشتن حجاب چیست؟
آیا منظورتان عریانی مطلق است؟ اگر اینگونه نیست پس محدودۀ بیپوششی کجاست و این محدوده را چه کسی معین میکند؟ اگر مثلا بگویید مقداری از پوشش -مثلا زیرپوش و شلوارک- الزامی است که این هم باز نوعی حجاب اجباری است! و عدهای میتوانند علم مخالفت با این پوشش الزامی را بلند کنند و بگویند ما نمیخواهیم حتی در همین حد هم پوشیده باشیم و میخواهیم عریان باشیم!
با کمی دقت به وضوح روشن است که دامنۀ بی حجابی حد یقفی ندارد و نهایت سخن این برادران درباب حجاب اختیاری؛ جواز عریانی محض و سوق دادن جامعه به سوی فحشاست؛ موضوعی که امروزه دامنگیر بسیاری از کشورهای دنیا شده است.
🔰پس بیایید با خود صادق باشیم و به جای بازی با کلمات، واقعیت و نهایت حجاب اختیاری که همان رواج فساد است را بپذیریم.
✍️ داود فاضل فلاورجانی از اساتید گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی
#حجاب
#پاسخ_شبهه
@davudfazel1400 🆔@meshkatnoor
__کاستی های مبادی تصوری استیون هاوکینگ و ریچارد داوکینز در حوزه ی الهیات_.pdf
293.7K
📚 #مقاله کاستی های مبادی تصوری استیون هاوکینگ و ریچارد داوکینز در حوزه ی الهیات
✍️نویسندگان: مسلم زمانیان، عبدالحسین #خسروپناه
🔻چکیده
استیون #هاوکینگ و ریچارد #داوکینز از دانشمندان خداناباور معاصر هستند که با مشی تجربی یکی در حیطه فیزیک، و دیگری در حیطه زیست شناسی به مباحث الاهیات ورود نموده اند که این ورود به الحاد و خداناباوری ختم شده است. مهمترین عاملی که موجب چنین نتیجه ای در مشی علمی این دو شخصیت شده تصورات نادرست از موضوع و مفاهیم فلسفی است. تحقیق پیش رو با استخراج این مبانی به روش کتابخانه ای از لابلای آثار این دو شخصیت، آنها را به بوته نقد گذاشته است. تصور نادرست از فلسفه و قلمرو آن، و نیز درک نادرست از مفاهیم فلسفی چون درک نادرست از مجردات، تصور غلط از واجب الوجود و اوصاف آن، تشخیص نادرست نسبت به ملاک نیازمندی به واجب، و همچنین درک نادرست از مفاهیم «علیّت»، «زمان»، و «عدم»را می توان به عنوان مصادیقی از این فهم نادرست برشمرد.
منبع: اندیشه نوین دینی سال پانزدهم زمستان ۱۳۹۸ شماره ۵۹ 7-20
#جریان_آتئیسم
#کلام_اسلامی
◾️ @kashkolenab 🆔@meshkatnoor
4_5972018511734637151.mp3
12.52M
🔺نقد معارضه با قرآن با کتابی به نام "فرقان الحق"
🎤حجت الاسلام دکتر محمد جعفری
#علوم_قرآنی
#کلام_اسلامی
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆پاسخ متفاوت خانم دکتر جمشیدی، بانوی نخبه ای که با چادر در آمریکا و ژاپن زندگی کرده، در مورد ضرورت جنبه قانونی و الزامی حجاب بشنوید.👌
#حجاب
🆔@meshkatnoor
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
#منتشر_شد ✅ به کوشش گروه تاریخ اندیشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 📚 کتاب سكولاريسم
❇️ انتشار کتاب «سکولاريسم پنهان» و پاسخ به برخي ايرادات
◀️ پس از انتشار کتاب «سکولاريسم پنهان: بررسي انتقادي انديشههاي دکتر داود فيرحي»، برخي دوستان و همفکران دکتر فيرحي به نقد کتاب پرداخته، چنين نوشتند:
◀️«جمعي از ناآشنايان به اسلام و انديشه سياسي، دکتر فيرحي عزيز را متهم به سکولاريسم پنهان کردهاند. من نميفهمم کسي که فقه سياسي را معتبر ميداند، چگونه سکولار (به تعبير ايشان) است!»
❇️ در مباحث کتاب، از جمله مقدمه و بويژه مقاله پاياني، پاسخ اين ايراد آمده است. در ذيل، بخشي از مطالب مقدمه ذکر ميشود:
«... دکتر فيرحي در تلاشي ظاهراً دغدغهمندانه نسبتبه اسلام، بهدنبال سازگار کردن گزارههاي اسلامي ـ شيعي با عناصر مدرن، بهويژه اصل آزادي بود؛ اما تفسير رسمي و رايج از گزارههاي اسلامي که تفاوتها و تضادهايي با مؤلفههاي مدرن، از جمله اصل آزادي داشت، مانعي مهم در مقابل رويکرد او بود. بر اين اساس بايد اين مانع برداشته ميشد. راهکار فيرحي، پذيرش نظرية «تقدم اراده بر علم» بود که نسبيتگرايي معرفتي از لوازم آن است. او با اخذ اين نظريه از انديشمندان غربي، بهويژه ميشل فوکو، و تلاش براي نسبت دادن آن به معدودي از انديشمندان اسلامي، آن را مبناي اصلي خود قرار داد.
فيرحي، که به آزادي مدرن (Freedom / Liberty) باور داشت و طالب آن بود تا «آزادي» در «مركز معنا»ي كاوشها در باب سياست قرار گيرد تا نظريه و سپس نظام سياسي ـ اجتماعي «آزادمنش، فردگرا و مردمسالار»ی شکل گيرد و «اقتدارگرايي» به حاشيه رانده شود، اينک با اتخاذ مبناي «تقدم اراده بر علم» ميتوانست بگويد: همانگونهکه قدرت و ارادة منبعث از وضعيت مسلمانان در قرون اوليه موجب شکلگيري تفسير «اقتدارگرايانه» و ضد آزادي از تعاليم ديني شد، وضعيتِ جهانِ اسلام در عصر حاضر اقتضا ميکند تا تفسير «آزاديمحور» و ضداقتدارگرايي از نصوص اسلامي ارائه گردد.
طبعاً با اين رويکرد ـ که «تحميل نظريه بر نص» در آن صراحت دارد و فيرحي خود با تعبير «تقدم نظريه بر نص» از آن ياد کرده بود ـ بايد روشها و راهکارهايي چون «گزينش برخي تعاليم و ناديده گرفتن برخي ديگر»، «برجستهسازي بخشي از گزارهها و بهحاشيهراني بخشي ديگر» و «توسل به متشابهات و متشابه نمودن محکمات» مورد توجه قرار گيرد. دکتر فيرحي نيز در پروژة فکري خويش از چنين راهکارهايي استفاده کرده است: گزارههايي از تعاليم اسلام و آثار و انديشههايي از متفکران و فقهاي شيعه را که بهنوعي در آنها سخن از حقوق و آزادي مردم به ميان آمده است يا اين ظرفيت را از نظر وي دارد، گزينش و برجسته کرده و در مواردي تفسيرهاي غيرعقلايي ارائه نموده است؛ و متقابلاً موارد فراوان ديگر با مضمون لزوم اطاعت از قوانين و حاکمان الهي و نداشتن اختيار در حوزة تشريع و انتخاب حاکمان را ناديده گرفته يا بهصورت حاشيهاي طرح کرده و بعضاً برداشتهاي ناصواب از آنها ارائه نموده است.
روشن است که با اين رويکرد، بسياري از احکام سياسي اسلام که در تضاد با ليبراليسم هستند، مانند لزوم پذيرش و اطاعت از حاکمان الهي، جهاد، اجراي حدود، امربهمعروف و نهيازمنکر، جلوگيري از فعاليت و ترويج فرقهها و کتب ضالّه و...، کنار گذاشته يا به حاشيه رانده میشوند و بهصورت کمرنگ تحقق مييابند؛ و اين امر، معنايي جز سکولاريسم نميتواند داشته باشد. بر اين اساس، براي انتساب يک فرد به سکولاريسم، لازم نيست خود فرد بدان تصريح کند يا به انکار گزارههاي سياسي اسلام بپردازد؛ بلکه اين انتساب، حتي با پرداختن به فقه سياسي نيز ميتواند سازگار باشد.
بااينحال، از ويژگيهاي شخصيتي و علمي دکتر فيرحي در کنار استعداد و نبوغ بالا، تلاش براي طرح مباحث علمي بدون ايجاد حساسيت منفي و تنشآفريني بود؛ ازهمينرو، با توجه به اينکه انتساب به سکولاريسم ميتوانست تأثير منفي بر وي و انديشههايش بگذارد، او سعي وافر داشت تا عبارات و جملاتي را به کار نبرد که دلالتِ صريح و مستقيم بر سکولار بودن وي داشته باشد. با توجه به آنچه ذکر شد، ميتوان سکولاريسم موجود در آثار دکتر فيرحي را «سکولاريسم پنهان» دانست».
کانال سیاست ودیانت|حجتالاسلام ابوطالبی
@aboutalebi57 🆔@meshkatnoor
46.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تبیین منظومه مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت)
🔸 حجت الاسلام و المسلمین دکتر الهیراد؛ عضو هیات علمی گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی
🆔 @maab_iki 🆔@meshkatnoor
گزارش روزنامه فرهیختگان.pdf
576K
#گزارش
#مناظره
✴️ علوم انسانی اسلامی: محالاندیشی یا واقعبینی؟
⚖️ مناظره دکتر علی پایا و دکتر احمدحسین شریفی
❇️ 27 آبان 1400(روزنامه فرهیختگان)
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 معنویت دینی و معنویت #سکولار
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد #جعفری
🔺جلسه چهاردهم
🔸#معنویت_و_آرامش_(2)
http://aparat.com/hekmateislami
@hekmateislami 🆔@meshkatnoor