eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
798 ویدیو
293 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
این فضا مزاجی است نه مجازی!!! 🖋توقع از ما ایرانیان بیشتر است! با چنان سابقهٔ حکمت و اندیشه و با چنان فیلسوفان بزرگی، از فارابی و ابن سینا گرفته تا شیخ اشراق و ملاصدرا که هنوز بر تارک تاریخ می‌درخشند از ما انتظار می‌رود تا در نگرش و برخورد با پدیده‌های مختلف من جمله فضای مجازی با حمکت و بصیرت بیشتری نظر و عمل کنیم. حال اجازه دهید وضعیت کنونی فضای مجازی را همزمان با یک سؤال و مثال توضیح دهم و قضاوت را به شما بسپارم: چه حالی خواهید داشت اگر متوجه شوید شخصی ناشناس و بیگانه همواره از پنجره وارد اتاق فرزندتان می‌شود و از پشت پرده هر چه می‌خواهد را برای او بیان می‌کند. هیچ پدر و مادر فهمیده و بامسؤولیتی چنین حالتی را نمی‌پسندد، این در حالی است که با کمی اندیشه و مقایسه پی می‌بریم این مثال تا حد زیادی بر شبکه‌های اجتماعی منطبق است. امروزه فرزندان ما حتی در اتاق خواب‌ و تنهایی خود، به سخنان افرادی گوش می‌دهند که معلوم نیست کیستند، چگونه آدمهایی هستند، سطح دانش و تحصیلاتشان چقدر است و با چه نیت‌هایی به فضای ذهنی و ادراکی ما و فرزندانمان نفوذ کرده‌اند، آری ما متاسفانه تنها هنگامی متوجه می‌شویم آن «ناشناسِ پشت پرده» وارد گوشی فرزندمان شده که شاهد افت شدید تحصیلی، انحراف اخلاقی و اعتقادی، اعتیاد، بی علاقگی به خانواده، عدم پایبندی به هنجارها و ... از سوی فرزندانمان شده باشیم. مارشال مک لوهان (Marshal McLuhan) فیلسوف شهیر رسانه توصیه می‌کند که برای شناخت یک رسانه، آن را با رسانه‌های پیشین مقایسه کنیم. برای عمل به این توصیه، هنگامی که رسانه‌های اجتماعی را با رسانه‌های پیشین مانند تلویزیون، روزنامه و کتاب و مانند اینها که رسانه جمعی نامیده می‌شوند مورد مقایسه قرار می‌دهیم به نهادینه بودن قانون و ضوابط از طرفی و تخصص و حرفه‌گرایی از طرف دیگر در رسانه‌های پیشین پی می‌بریم. به عنوان مثال هر کسی نمی‌تواند به‌ راحتی مجری تلویزیون شود و نمی‌تواند هر چه دلش می خواهد و به مزاجش خوش می‌آید را بگوید. یک برنامه را عده‌ای از عوامل می‌سازند که هر یک در کار خود تخصص دارند و حتی برنامه نویسنده‌ای دارد که معلوم می‌کند مجری چه بگوید و تمامی عوامل نیز باید کارشان را بر اساس ضوابط و در چارچوب قانون انجام دهند. وضع مطبوعات هم به همین منوال است و به همین دلیل اگرچه ما نویسندگان آنها را کاملا نمی‌شناسیم، اما به خاطر وجود نظارت و سازوکارهای قانونی، با کارهایی حرفه‌ای مواجه هستیم و همچنین به آنها اعتماد می‌کنیم. این در حالی است که امروزه، شبکه‌های اجتماعی در کنار نقاط مثبت خود، به خاطر نقص قانونمندی و نظارت، بستری مناسب و در حقیقت تهدید بسیار جدی برای فعالیت گروههای ناهنجار و تشکیل آنچه شبکه‌ سیاه (dark web) می نامند ایجاد نموده و اندیشه‌های انحرافی فرقه‌ای، افراطی و تفریطی، تجزیه‌طلب، خرافی، شبه علمی، الحادی و حتی تروریستی و... را می‌پراکنند. بسیاری از کشورها متوجه شده اند که باید این فضا را ساماندهی کنند و الا فردا، آسیبهای ویرانگر جامعه آنها را متلاشی خواهد نمود. به نظر می‌رسد تنها راه حل، عبارت است از کنترل هوشمند و نیز وضع قوانین مناسب در مدیریت این فضا. تنها کشورهایی می‌توانند این دو وظیفه را به نحو صحیح اجرا کنند و از منافع آن برخوردار و از ضررهای آن ایمن گردند که مردم آن در شبکه‌هایی باشند که مدیریت آن تابع حاکمیت کشور خودشان باشند. یادمان باشد که برای نا امن شدن یک شهر لازم نیست تمام مردم آن شهر تروریست باشند بلکه یک نفر کافی است و آن یک نفر هم لازم نیست به پادگان تروریستها سفر کند بلکه کافی است در فضای مجازی در یک گروه یا کانال تروریستی عضو باشد، تازه حتما این گونه نیست که آن یک نفر غریبه باشد بلکه شاید فرزند من و شما باشد که تحت تأثیر این گروه‌ها و کانالها قرار گرفته است. بیایید کمی بیاندیشیم! سید روح‌الله موسوی https://eitaa.com/rouhollah_media 🆔@meshkatnoor
◻️بی‌حجابی؛ معضلی فرهنگی یا سیاسی؟ 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸مدت‌هاست که پیوند نامبارک و توافق نانوشته‌ای از «ساده‌لوحان مذهبی»، «سیاست‌بازان لیبرالی» و «نفوذی‌های فرهنگی» همسو با «رسانه‌های دشمن» و پشتیبانی «سازمانهای به اصطلاح حقوق بشری» به گونه‌های مختلف به تصمیم‌‌گیران و متصدیان امور در جامعه ما چنین القاء کرده و می‌کنند که تنها راه مواجهه با معضلات فرهنگی و اجتماعی و ناهنجاری‌هایی مثل بی‌حجابی «کار فرهنگی» است! و به شدت و به صورت جبهه‌ای هماهنگ از مواجهه سخت و قانونی با چنین ناهنجاری‌هایی برحذر می‌دارند و بلکه علیه هر اقدامی عملی برای مواجهه با این «گناه سیاسی» موضع‌گیری‌ می‌کنند! 🔻در حالی که این یک «بی‌صداقتی آشکار» و «نگاه ضد فرهنگی» است. هرگز نمی‌توان انتظار داشت که با ساخت پویانمایی‌هایی مثل «سیاه‌ ساکتی» و «بابا برقی» و امثال آن، یک ناهنجاری اخلاقی یا اجتماعی را برطرف کرد. 🔸این یک اصل مسلمِ علمی، تجربی، عقلی و دینی است که بدون در نظر گرفتن مجموعه‌ای از «تشویق‌ها» و «تنبیه‌ها» و بدون توجه همزمان و هماهنگ به ابعاد «نرم‌افزاری» و «سخت‌افزاری»، هرگز نمی‌توان هیچ هنجاری را در هیچ جامعه‌ای نهادینه‌ کرد. 🔻لطفاً به این پرسشها دقت کنید: ✔️کدام کار فرهنگی است که در طول پنج دهه گذشته برای هنجارسازی انجام نگرفته است؟! ✔️مراکز فرهنگی ما و مراکز رسمی آموزشی و تربیتی چه کار یا کارهایی باید انجام می‌دادند که انجام نداده‌اند؟! ✔️آیا واقعاً پدیده بی‌حجابی و رواج بی‌عفتی در جامعه ما محصول کم‌کاری‌های فرهنگی ماست؟! 🔸هرگز ادعا نمی‌کنم که کارهای فرهنگی معصومانه‌ای درباره حجاب انجام گرفته یا از همه ظرفیت‌های در اختیار بهره گرفته‌ایم؛ اما به یقین بیش از هنجارهای دیگر در خصوص مسأله حجاب کار شده است. اما باید دانست که اساساً مسأله بی‌حجابی و بی‌عفتی مسأله‌ای صرفاً «فرهنگی» نیست؛ جنگی «امنیتی» و «سیاسی» است. ترویج بی‌حجابی بخشی از هجوم همه‌جانبه علیه بنیان‌های نظام اسلامی است. هدف از این هجوم، تخریب زیرساختهای ایمانی دفاع از انقلاب است. @Ahmadhoseinsharifi 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
92.9.26.mp3
19.38M
💠 نقد و بررسی نسبت عقل و دین از دیدگاه حضرت استاد آیت الله جوادی آملی ✅ مبانی نظریه ✅ تبیین اصل دیدگاه و لوازم آن ✅ نقدها و چالش‌ها 🎙 سخنران: حجت الاسلام دکتر جعفري ( در جمع اساتید و اعضای مجمع عالی حکمت، دکتر شیروانی، دکتر دیرباز، استاد مصطفی پور و...) 🗓 1392/9/26 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا جنسیت، تاثیری در تعالی و انجام وظیفه دارد؟ 🔺«اینجا فرقی بین زن و مرد نیست!» 🎞 درگاه اینترنتی آپارات، جهت مشاهده https://www.aparat.com/v/nmxq9ar @mesbahyazdi_ir 🆔@meshkatnoor
تا 20 دی ماه تمدید شد. 👈🏻 ‌پذیرش دوره کارشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره در سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۵ ▫️دوره حضوری در ۱۳ رشته (ویژه برادران): ۱. معارف اسلامی و اخلاق ۲.ادیان ۳.اقتصاد ۴.تاریخ ۵.حقوق ۶. فلسفه ۷.کلام ۸. مدیریت ۹. جامعه‌شناسی ۱۰.روان‌شناسی ۱۱. علوم‌تربیتی ۱۲. علوم‌سیاسی ۱۳.علوم‌قرآنی ▫️دوره مجازی در ۷ رشته (خواهران و برادران): ۱. معارف اسلامی و فلسفه ۲.کلام ۳.تاریخ ۴.ادیان ۵.اخلاق ۶.علوم‌تربیتی ۷.علوم‌قرآنی 👇🏻شرایط داوطلبان ۱. اتمام سطح یک حوزه علمیه ۲. اشتغال رسمی به تحصیل در حوزه ۳. موفقیت در آزمون کتبی و مصاحبه سنجش 💎 مزایای تحصیل 1. آشنایی با مبانی و معارف اسلامی مرتبط با علوم انسانی 2. برگزاری دروس فقه و اصول حوزه همراه با برنامه‌های تکمیلی و هدایت تحصیلی 3. اعطاي دانشنامه رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ 4. امکان ادامه تحصیلی در مقاطع ارشد و دکتری 5. معافیت از دروس جنبی حوزه 6. استفاده از امکانات و فضای پژوهشی مناسب 7. پرداخت کمک هزینه تحصیلی (ویژه دوره حضوری) 🗓 زمان ثبت‌نام: تا 20 دی ماه ۱۴۰۳ 🔰مکان آزمون:‌ قم، مشهد، تهران، اصفهان، شیراز ————————————- اطلاعات بیشتر و ثبت نام paziresh.iki.ac.ir ——————————————————— ✅ دریافت مشاوره تخصصی @p_karshenasi ۰۲۵۳۲۱۱۳۶۸۳ - ۰۲۵۳۲۱۱۳۶۶۴ - ۰۲۵۳۲۱۱۳۶۲۸ ═════════ روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
✅غالب تجارب نزدیک به مرگ ناشی از قوه خیال و مشاهدات نفس است ⬅️ نشست علمی با موضوع «تحلیل عقلی تجربه های نزدیک به مرگ» 🔰حجت‌الاسلام حمیدرضا گودرزی در نشست گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت با بیان اینکه دانشمندان از مناظر مختلف به تحلیل این پدیده پرداخته‌اند یعنی برخی طبیعت‌گرایانه و برخی فراطبیعت‌گرایانه، گفت: 🔸در سال ۱۹۵۰ تحقیقی روشمند در مورد تجارب نزدیک به انجام شد؛ یک زمین‌شناس تجربه خود و همراهان کوهنوردش را منتشر کرد. شاید اولین تجربه نزدیک به مرگی که در تاریخ ثبت شده است مطلبی است که از یک سرباز در دوره خود ثبت کرده است. 🔹وی افزود: در مورد اینکه به چه تجربه‌ای تجربه نزدیک به مرگ می‌گوییم اختلاف وجود دارد؛ برخی ۹ مؤلفه و برخی ۱۵ مؤلفه برای آن می‌آورند. یک استاد روان‌شناسی معتقد است که تجارب نزدیک به مرگ دارای چند مرحله است ولی سه مؤلفه در آن‌ها مشترک است؛ یکی خروج از بدن یا عدم توجه نفس به بدن و دوم کسب آگاهی‌های نامتعارف و سوم بازگشت به بدن. 📝برای مطالعه گزارش کامل نشست، کلیک کنید. 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
💠 سه آسیب جدی تطبیق گرایی در حوادث ظهور با توجه به رویدادهای اخیر منطقه که به سقوط دولت بشار اسد و اشغال بخشی از سرزمین سوریه توسط اسرائیل منجر شد، برخی این وقایع را جزء نشانه‌های ظهور می‌دانند و به دنبال تطبیق‌گرایی هستند. در پاسخ به این سوالات و شبهاتی که درباره این موضوع در جامعه ایجاد شده، خبرنگار ابنا با حجت الاسلام و المسلمین دکتر «محمد جعفری» مدیر گروه کلام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت‌وگو کرد. برای دیدن مشروح این گفتگو اینجا را ببینید. 🆔@mjafari_ir
🔸ویژه برنامه‌های گسترده بزرگداشت (ره) در مجمع‌عالی حکمت اسلامی کرمانشاه و موسسه آموزش عالی حوزوی علامه طباطبایی (ره) کرمانشاه در تاریخ ۸ دی لغایت ۲۰ دی ۱۴۰۳ ▫️به همت مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه و موسسه آموزش عالی حوزوی علامه طباطبایی کرمانشاه و همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، دانشگاه رازی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه خواهران کرمانشاه، گیلان غرب و اسلام آباد غرب▫️
۱۳  با حضور استادان مطرح کشور به صورت حضوری و برخط برگزار می‌گردد 🔹🌱🔹
✅گواهی نشست ✍پیگیری نشست‌ها در کانال‌های زیر: 🌐 https://eitaa.com/hekmateislami_kermanshah 🌐 https://eitaa.com/kalamkermanshah ▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸 📚مجمع عالی حکمت اسلامی 🔹دفتر کرمانشاه🔹 https://eitaa.com/hekmateislami_kermanshah
چرا من.mp3
9.57M
⁉️ بشنوید؛ چرا من؟ چرا این بلا سر من اومد؟ مگه من چیکار کرده بودم؟😔 💠 | شماره 5 ◻️به کانال 👈 رادیو اینترنتی پاسخ بپیوندید. 🆔@meshkatnoor
6.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌نقدی بر آقای شجاعی عزیز و بزرگوار ✍️با چه روشی می‌توان ثابت کرد که هر چه به ظهور نزدیک میشویم، حضور جنیان در زندگی انسانها بیشتر می‌شود؟ 1️⃣ روش عقلی: این ادعا هرگز با عقل اثبات نمی شود؛ عقل نسبت به این ادعا ساکت است. 2️⃣روش تجربی: ایشان باید خودشان با چشمانشان جنیان را دیده باشند. مثلا پنجاه سال قبل، تعداد جنیان در کل دنیا را دیده باشند. الان هم تعداد جنیان حاضر در زندگی انسان ها را دیده باشند، و نیز بتوانند مثلا 50 یا 100 سال آینده نیز تعداد جنیان حاضر در زندگی انسان‌ها را نیز مشاهده کنند، آنگاه بگویند که هر چه به سوی ظهور نزدیک می‌شویم، مقدار حضور جنیان در زندگی بشر بیشتر می‌شود. روشن است که با روش تجربی نمی توان به این نتیجه رسید. چون روش تجربی محدودیت دارد و ایشان نمی تواند تعداد جنیان حاضر در زندگی انسان‌ها در سرتاسر دنیا را ببیند. 3️⃣روش نقلی: هیچ آیه و روایت معتبری ادعای ایشان را تأیید نمی کند. 4️⃣روش شهودی: اگر از عالم غیب، چنین آموزه‌ای به ایشان الهام شده باشد، تنها برای کسانی قابل قبول است که باور کنند ایشان با عالم غیب ارتباط دارد، نه برای همگان. 📌📌داوری و نقد بنده بر اساس همین کلیپ است و نه بیشتر. اگر عزیزان، کلیپ کامل دارند، استفاده می‌کنم. ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
13.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️ محمد جعفری اخیرا کلیپی از جناب استاد پناهیان به دستم رسید که مطالب آن بسیار قابل تامل بود. حقیقتا قصد نقد فرمایشات ایشان را در فضای عمومی نداشتم ولی با توجه به نشر این کلیپ در کانال خود ایشان (که شائبه تقطیع بی مورد را از بین می برد) ، لازم دانستم نکاتی را در مورد مطالب مطرح شده با لحاظ احترام عرض کنم : 1. استاد پناهیان می فرمایند "این که مردم با معجزه ایمان آورده باشند، سخیف ترین حرفی است که می تواند گفته شود." حقیقتا این سخن از ایشان عجیب است. همه متکلمان و فلاسفه ما از صدر تا کنون معجزه را برای اثبات صدق نبوت می دانستند و تبیینی عقلانی از سازو کار دلالی معجزه ارائه نموده اند. خود قرآن هم معجزه را با تعابیری مانند آیه و بینه با همین نگرش مطرح می کند و لذا در برابر انکار قرآن به عنوان معجزه پیامبر، به مردمان می گوید : أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّثْلِهِ وَادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ (38 یونس) یعنی اگر می گویید پیامبر دروغگوست و ادعای پیامبری او بی پایه است ، پس شما هم سوره ای به سان قرآن بیاورید . این آیه به روشنی دلالت می کند که مردم بر اساس معجزه به پیامبران ایمان می آوردند و این کاملا عقلانی است زیرا وقتی پیامبر ادعای ارتباط با ماورا و خدا را دارد باید نشانه ای از او داشته باشد که نشان از قدرت الهی باشد و دیگران از آوردن آن عاجز باشند. 2. ایشان در ادامه می فرمایند که " کسی که با معجزه ایمان آورد، با گم شدن شتر پیامبر کافر می شود" این سخن از مطلب قبلی ایشان عجیبتر است 👇👇
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
مقوله علم غیب پیامبر اساسا ربطی به بحث معجزه ندارد و خود پیامبر هم دایما به مردم می گفت که من ( به خودی خود) علم غیب ندارم . قُل لاَّ أَقُولُ لَكُمْ عِندِي خَزَآئِنُ اللّهِ وَلا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ مَا يُوحَى ( آیه 50 انعام) پیامبران و امامان برای این که مردم گرفتار غلو نشوند ، گاهی از علم غیب خودشان هم که در اختیار واراده خود آنها هم بود ، استفاده نمی کردند و این اتفاقا بیشتر بعد الهی کار آنها را روشن می کرد که ما بدون اراده و الهام و وحی الهی از خود چیزی نداریم . 3. در پایان کلیپ هم نهایتا راه جایگزین برای معجزه را این می دانند که ما " باید نگاه کنیم و بفهمیم این شخص پیامبر است!! " در خوشبینانه ترین توجیه برای فرمایش ایشان، می توان گفت آقای پناهیان راه دل و فطرت را مد نظر دارند . حال سوال این جاست که مگر همه انسانها از نظر قلبی و فطری در حدی از شهود قلبی هستند که این تشخیص را بدهند ؟! بله کسانی مانند اباذر وسلمان که صفای باطن دارند، نیازمند به معجزه نیستند و با درک حضور پیامبر و استماع کلمات الهی او به شهود قلبی پی به پیامبری او می برند اما آیا همگان در این حد و سطح از معرفت هستند ؟! 4 راهکار ارائه شده ایشان ، بیشتر تنه به تفکر ایمان گرایی ( fideism ) مي زند که بر این باور است که اساسا لازم نیست دلیلی عقلی برای ایمان داشته باشید و کافی است که ایمان بیاوری تا بعد به فهم برسی! این راهکار بسیار آسیب زا و خطرناک است خصوصا که در طول تاریخ افراد بیشماری از پیروان مکاتب انحرافی، با همین شیفتگی و دلداگی بی دلیل، جذب مدعیان دروغین شده اند! به نظر جناب ایشان چه راهکاری برای قانع کردن این افراد از انحراف و گرایش قلبی بی دلیلشان وجود دارد ؟! 5.مطالب و مباحث جناب استاد پناهیان در سخنرانی هایشان در خیلی موارد بدیع و نوآورانه بوده و برای نسل جوان جهت بخش است و بنده هم به نوبه خود بهره بسیار برده ام. اما کسی اگر اندک آشنایی با رویکرد کلی ایشان داشته باشد ، به خوبی اذعان می کند که ایشان با رویکرد شناختی و عقلانی سازی دین، زاویه دارد و بیشتر روی بعد عاطفی و انگیزشی دین تاکید می نماید . از همین روست که هر از گاهی ایشان به دوره وزین و فخیم طرح ولایت موسسه امام خمینی که تاکنون بیش از صد هزار نفر فارغ التحصیل از نخبگان تا عموم جامعه را داشته و تحسین و تقدیر رهبری معظم را هم در موارد متعدد به همراه داشته است ، انتقادات صریحی دارند . در این مجال ضیق ، فرصت بحث تفصیلی نیست اما باید در ارزیابی این رویکرد گفت که سهم بعد انگیزشی، گرایشی و عاطفی و قلبی در دینداری امری روشن است اما قطعا وقتی دین و دینداری می تواند قوام و استحکام یابد که با نگرش معرفتی بنیادین همراه باشد و الا در طوفان افکار انحرافی و ابتلائات ، انگیزشهای دیگری هم به دل و جان انسانها رخنه می کند که ایمان آنها را متزلزل نموده و دل آنها را به دیاری دور از عشق الهی می کشاند. فعلا همین بس باشد تا وقتی دگر! 🆔@mjafari_ir