📚#آلبرت_شوایتزر_و_تمدن_پژوه_فلسفی:
⏪ "آلبرت شوایتزر" در سال ۱۸۷۵ میلادی در کایزربرگ آلزاس چشم به جهان گشود.در دانشگاه های "استراسبورگ"،"پاریس" و"برلین" به تحصیل پرداخت.
📒شوایتزر قبل از سال ۱۹۱۳ میلادی "کشیش سنت نیکولاس" استراسبورگ بود.شوایتزر علاوه براینکه یکی از برجسته ترین "علمای الهیات" بود،"فیلسوف"،"متفکراجتماعی"،"باخ شناس" معتبر ویکی از بهترین نوازندگان ارگ کلیسا به شمار می رفت.
📒آثار متعددی از شوایتزر مانده است که برخی از آنها عبارتند: "فلسفه تمدن"(۱۹۲۳م)، "در جستجوی مسیح تاریخی"(۱۹۲۶م)،"یوهان سباستیان باخ"(۱۹۳۸م)و "سیر تحول اندیشه در هند"(۱۹۳۶م) و تالیفات دیگر که تقریبا همه آنها به زبان انگلیسی ترجمه شده است.
🔶 در ارتباط با تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر" نکات ذیل را می توان برشمرد:
🔸۱-"آلبرت شوایتزر" یک تمدن پژوه در حوزه جغرافیای معرفتی "فلسفه نظری تمدن" هست؛
🔸۲-تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر" با "رویکرد فلسفی" مبتنی بر یک "نوع فلسفه اخلاق" و "عنصر اخلاق" هست؛
🔸۳-مساله اصلی تمدن پژوهی با رویکرد فلسفی ازدیدگاه "آلبرت شوایتزر"، "ظهور، بروز، تعالی و انحطاط تمدن" نیست؛
🔸۴- مساله اصلی تمدن پژوهی با رویکرد فلسفی از منظر "آلبرت شوایتزر"، "مساله وعنصر اخلاق" در تمدن هست؛
🔸۵-"قانون فلسفی" حاکم بر"فرآیند تمدن"، در تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر" از نوع "قانون اخلاقی" هست؛
🔸۶-"فلسفه کارکرد تمدن" در تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر"، یک " کارکرد اخلاقی" هست؛
🔸۷-در تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر"، "تعالی و انحطاط اخلاقی" نسبت و رابطه مستقیم با "تعالی و انحطاط تمدن" دارد.
🔸۸-از منظر فلسفه نظری تمدن "آلبرت شوایتزر"؛ چون تمدن غرب از "جوهره اخلاق" تهی شده است در مسیر "انحطاط تمدنی" قرار دارد؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#008_250
#73
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#سیر_تاریخی_نظریه_پردازان_فلسفه_نظری_تاریخ:
📙#فیلسوف_دهم_الکساندر_پیتریم_سوروکین
(۱۹۶۸-۱۸۸۹م)
🟠#اصولی_کلان از فلسفه نظری تاریخ سوروکین:
"سوروکین" دیدگاه های اساسی در حوزه فلسفه نظری تاریخ و فلسفه نظری تمدن خود را در اثر مهم اش تحت عنوان "#نظریه_های_جامعه_شناسی_و_فلسفه_های_نوین_تاریخ"منعکس کرده است.
🔸️#اصل_اول:
"سوروکین" بیش از آنکه یک نظریه پرداز در حوزه فلسفه نظری تاریخ باشد، یک نظریه پرداز در حوزه فلسفه نظری تمدن هست؛
🔸️#اصل_دوم:
براساس فلسفه نظری تاریخ "سوروکین"، تمدن ها به هنگام اضمحلال و مرگ، مذهب ستیز و اخلاق ستیز می شوند؛
🔸️#اصل_سوم:
براساس فلسفه نظری تاریخ "سوروکین"، فنا و نیستی تمدن ها در تعارض با مذهب و اخلاق تحقق پیدا می کند؛
🔸#اصل_چهارم:
در فلسفه نظری تاریخ"سوروکین"، نجات دهنده فرهنگ ها و تمدن ها، اعتلای اخلاقی،معنوی و مذهبی هست؛
🔸#اصل_پنجم:
براساس فلسفه نظری تاریخ" سوروکین"، در تمدن ها، حیات اخلاقی از پیشرفت علمی و فناوری ضروری تر هست؛
🔸#اصل_ششم:
براساس فلسفه نظری تاریخ " سوروکین"، قانون حاکم برحیات تاریخ و تمدن،قانونی از جنس اخلاق و مذهب هست؛
🔸#اصل_هفتم:
در فلسفه نظری تاریخ"سوروکین"، حرکت و فرآیند تاریخی، تابعی از نیروهای کیهانی خارج از تاریخ نیز هست؛
🔸#اصل_هشتم:
در فلسفه نظری تاریخ "سوروکین"، در تکامل تاریخ و تمدن، حکمت بالغه و اراده الهی نقشی قابل توجه دارد؛
🔸#اصل_نهم:
از دیدگاه "سوروکین" تمدن کنونی غرب،از مرحله تمدن حسی به تمدن یا فرهنگ مذهبی-شهودی در حال گذر هست؛
🔸#اصل_دهم:
فلسفه نظری تاریخ " سوروکین"، تاکید بر معنویت،اخلاق و مذهب دارد.معنویت و اخلاق نیروی خلاق، حافظ و اساس هرتمدنی هست؛
🔸#اصل_یازدهم:
فلسفه نظری تاریخ"سوروکین"، تاکید بر این مقوله دارد که مذهب سازنده و نگهدارنده هر تمدنی هست؛
📙#جهت_مطالعه_تفصیلی و نقد دیدگاه های فلسفه نظری تاریخ"الکساندر پیتریم سوروکین" به دو منبع ذیل مراجعه کنید:
🔶#منبع_اول: نظریه های جامعه شناسی و فلسفه های نوین تاریخ؛ الکساندر پیتریم سوروکین؛ ترجمه دکتر نوروزی؛ نشر حق شناس رشت؛
🔶#منبع_دوم: فلسفه نظری تاریخ؛ دکتر مجید کافی؛ نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
#008_251
#126
#پرونده_فلسفه_نظری_تاریخ
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#ظرفیت_های_تمدنی_انقلاب_اسلامی_ایران
#در_حوزه_معرفتی:
🇮🇷انقلاب اسلامی ایران به مثابه یک پدیده #تاریخی_تمدنی با بازتاب جهانی،ظرفیت هایی تمدنی در حوزه معرفت شناسی ایجاد کرد که به صورت اجمالی می توان به آنها اشاره کرد:
🇮🇷#ظرفیت_تمدنی_اول:
ایجاد یک نظام تمدنی دینی با نگاه حداکثری به حضور معرفت شناسانه دین در نظام های تمدنی؛
🇮🇷#ظرفیت_تمدنی_دوم:
تولید نظریه جدید در زمینه فلسفه تمدن با رویکرد دینی در قبال دو نظریه رایج فلسفه تمدنی لیبرالیسم و سوسیالیسم؛
🇮🇷#ظرفیت_تمدنی_سوم:
تعریف و عملیاتی کردن مدل جدیدی در نظام سیاسی در سطح تمدنی با الگوی ولایت فقیه مبتنی بر فقه پویای شیعی؛
🇮🇷#ظرفیت_تمدنی_چهارم:
حرکت به سمت تولید علوم انسانی اسلامی در تقابل با علوم انسانی سکولار غربی، به عنوان هسته مرکزی تاسیس تمدن نوین اسلامی؛
🇮🇷#ظرفیت_تمدنی_پنجم:
حرکت به سمت مقوله سبک زندگی اسلامی مضاف در سطح و مقیاس تمدنی به عنوان نرم افزار تمدن نوین اسلامی؛
🇮🇷#ظرفیت_تمدنی_ششم:
سیاست گذاری دینی در عرصه علم،فرهنگ و فناوری و به تعبیری ورود جدی به مساله مهندسی و مدیریت علم،فرهنگ و فناوری با رویکرد دینی؛
🇮🇷#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#008_252
#168
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#مفهوم_شناسی_پارادایم
#در_فلسفه_علوم_انسانی_اجتماعی:
⏪مفهوم "پارادایم" در "فلسفه علوم انسانی- اجتماعی" و در "فلسفه روش تحقیق"، معانی گوناگونی دارد.
♦️در مجموع پارادایم در چهار معنای متفاوت ذیل به کار می رود.
🔻#معنای_اول_پارادایم:
"پارادایم" به مثابه یک "نوع جهان بینی"؛
🔻#معنای_دوم_پارادایم:
"پارادایم"به مثابه یک"منطق معرفت شناختی"؛
🔻#معنای_سوم_پارادایم:
"پارادایم" به مثابه مجموعه ای از "مبانی و اصول مشترک" حاکم بر یک "حوزه تحقیق علمی"؛
🔻#معنای_چهارم:
"پارادایم" به مثابه یک "الگو و مدل علمی" در تحقیق علمی؛
♦️پارادایم های گوناگونی در فلسفه علوم انسانی- اجتماعی در مکاتب غربی وجود دارند که سه پارادایم رایج عبارتند از:
🔻الف) پارادایم اثبات گرایی؛
🔻ب) پارادایم تفسیر گرایی؛
🔻ج) پارادایم انتقاد گرایی؛
⬅️ پارادایم های فوق در چهار ساحت،
🔻"هستی شناسی تحقیق علمی"،
🔻"معرفت شناسی تحقیق علمی"،
🔻"روش شناسی تحقیق علمی"
🔻و "روش تحقیق علمی"
متمایز از همدیگر هستند.
#پرونده_فلسفه_علوم_انسانی_اجتماعی
#008_253
#65
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#چالش_های_تمدنی_کرونا_و_تمدن_غرب:
⏪ درارتباط با #کرونا و #چالش_های_تمدنی مرتبط با آن، نکات ذیل را می توان ملاحظه کرد:
🔻#نکته_اول:
"کرونا" به عنوان یک "پدیده طبیعی" و "فراطبیعی"،"چالش هایی تمدنی" برای "جهان طبیعی"،"جهان انسانی" و "جهان تاریخی-تمدنی" ایجاد کرده است.
🔻#نکته_دوم:
بیشترین "چالش های تمدنی" ایجاد شده براثر "کرونا"در این سه جهان، متوجه "تمدن غرب" شده است.
🔻#نکته_سوم:
"چالش معرفتی"، یکی از چالش های تمدنی ایجاد شده برای "تمدن غرب"، بر اثر "کرونا"است.
🔻#نکته_چهارم:
"چالش هویتی"،چالش تمدنی ایجادشده دیگر برای "تمدن غرب"، در اثر "کرونا" است.
🔻#نکته_پنجم:
"چالش کارکردی"، از چالش های تمدنی دیگر برای "تمدن غرب"، در اثر "کرونا" است
🔻#نکته_ششم:
"چالش فلسفه اجتماعی"، چالشی دیگر از سنخ تمدنی برای "تمدن غرب" به واسطه "کرونا" است.
🔻#نکته_هفتم:
"چالش فلسفه اخلاقی"،سنخی دیگر از چالش تمدنی برای "تمدن غرب"،به واسطه "کرونا" است.
🔻#نکته_هشتم:
"چالش تمدنی کرونا" و مساله "انحطاط تمدنی غرب"؛ از منظر "فلسفه نظری تمدن"،تمدن غرب حرکت انحطاطی را شروع کرده است،کرونا این انحطاط تمدنی غرب را، "شتاب فزاینده ای" داده است.
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#008_254
#67
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#آثار_معرفت_شناختی_مطالعات_تمدنی #مستشرقان_در_جهان_اسلام:
📕تمدن پژوهی با رویکردهای متنوع در مغرب زمین و مطالعات مرتبط با تمدن اسلامی توسط مستشرقان، آثار معرفت شناختی در جهان اسلام ایجاد کرد.
♦️این آثار معرفت شناختی را به صورت ذیل می توان تبیین کرد:
🔻#اثر_معرفت_شناختی_اول:
گسترش و ترویج جهان تمدنی حاکم بر مطالعات تمدنی در جهان اسلام، یک نوع جهان تمدنی مبتنی بر ماده و فیزیک؛
🔻#اثر_معرفت_شناختی_دوم:
گسترش و ترویج جهان بینی تمدنی حاکم بر مطالعات تمدنی در جهان اسلام،یک نوع جهان بینی تمدنی غربی؛
🔻#اثر_معرفت_شناختی_سوم:
گسترش و ترویج تحلیل تمدن اسلامی و تحلیل مساله های تمدن اسلامی بر اساس الگوهای مطالعاتی تمدنی غربی؛
🔻#اثر_معرفت_شناختی_چهارم:
گسترش و ترویج نظریه های تمدنی غربی در فضای مطالعات تمدنی جهان اسلام؛
🔻#اثر_معرفت_شناختی_پنجم:
تحلیل غیر دینی فرهنگ و تمدن اسلامی و تحلیل غیر دینی مساله های تمدن اسلامی به جای تحلیل دینی؛
🔻#اثر_معرفت_شناختی_ششم:
ایجاد گسست معرفتی میان اسلام و تمدن اسلامی در مطالعات تمدن پژوهی در جهان اسلام؛
🔻#اثر_معرفت_شناختی_هفتم:
برجسته کردن نقش تمدن های همجوار تمدن اسلامی،در پیدایش و گسترش تمدن اسلامی در مقام اثبات تاریخی؛
🔻#اثر_معرفت_شناختی_هشتم:
عدم طرح مساله های اساسی تمدن پژوهی در فضای مطالعات تمدنی جهان اسلام، مانند انسان شناسی تمدنی، عقل شناسی تمدنی و علم شناسی تمدنی با رویکرد دینی؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#002_177
#008_256
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#آثار_روش_شناختی_مطالعات_تمدنی #مستشرقان_در_جهان_اسلام:
📙#تنوع_روش_شناختی تمدن پژوهی در مغرب زمین و روش شناسی مطالعات تمدن اسلامی توسط مستشرقان، آثار روش شناختی در جهان اسلام ایجاد کرد.
🔶این #آثار_روش_شناختی را به صورت ذیل می توان تبیین کرد:
🔸#اثر_روش_شناختی_اول:
عدم ابتنای روش شناسی مطالعات تمدنی در جهان اسلام بر هستی شناسی مطالعات تمدنی به خصوص با رویکرد دینی؛
🔸#اثر_روش_شناختی_دوم:
عدم ابتنای روش شناسی مطالعات تمدنی در جهان اسلام بر معرفت شناسی مطالعات تمدنی به خصوص با رویکرد دینی؛
🔸#اثر_روش_شناختی_سوم:
سیطره روش شناسی تاریخی بر فضای مطالعات تمدنی در جهان اسلام وعدم توجه به سایر روش شناسی های کیفی در مطالعات تمدنی؛
🔸#اثر_روش_شناختی_چهارم:
عدم توجه به روش شناسی مطالعات تمدنی مبتنی برتعامل علوم همگون درتحقیق و پژوهش های تمدنی؛
🔸#اثر_روش_شناختی_پنجم:
عدم توجه به روش شناسی مطالعات تمدنی مبتنی بر تحقیق میان رشته ای در فضای تمدن پژوهی جهان اسلام؛
🔸#اثر_روش_شناختی_ششم:
عدم توجه به روش شناسی مطالعات تمدنی مبتنی بر تحقیق فرارشته ای در فضای تمدن پژوهی جهان اسلام؛
🔸#اثر_روش_شناختی_هفتم:
جریان مدل ها و استراتژی های تحقیق قیاسی و استقرایی در فضای مطالعات تمدنی جهان اسلام؛
🔸#اثر_روش_شناختی_هشتم:
عدم توجه به مدل ها و استراتژی های تحقیق پس کاوی و استفهامی در فضای مطالعات تمدنی جهان اسلام؛
🔸#اثر_روش_شناختی_نهم:
عدم توجه به روش شناسی مطالعات تمدنی با رویکرد دینی در تحقیق و پژوهش های تمدنی در جهان اسلام؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#008_257
#002_178
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#تمدن_اسلامی_و_ایجاد_کارکردهای_جهانی:
📙با جریان ظهور تاریخی اسلام، "جهان بینی اسلامی" ، "فلسفه اسلامی" و یا به تعبیری "حکمت اسلامی" به عنوان یک نوع عامل، تمدن اسلامی را ایجاد و تاسیس نمود.
🔶این فرآیند عاملیت منجر به ایجاد و تاسیس تمدن اسلامی، کارکردهای جهانی برای تمدن اسلامی تعریف و عملیاتی کرد.
🔸#کارکرد_اول:
ایجاد یک نوع "انسان گرایی جهانی" با رویکرد دینی با جهت داری تمدنی؛
🔸#کارکرد_دوم:
ایجاد یک نوع "مدنیت جهانی" متمایز در هستی شناختی و معرفت شناختی در مقایسه با سایر تمدن های جهانی؛
🔸#کارکرد_سوم:
ایجاد یک نوع "فرهنگ جهانی" جدید با رویکرد دینی در امتداد فرهنگ تمدنی؛
🔸#کارکرد_چهارم:
ایجاد یک نوع "فلسفه جهانی" مبتنی بر یک نوع فلسفه علم دینی تاسیسی؛
🔸#کارکرد_پنجم:
ایجاد یک نوع "علم تمدنی جهانی" ناظر بر مسئولیت های اجتماعی جدید برای علم از حیث هستی شناسی علم؛
🔸#کارکرد_ششم:
ایجاد یک نوع "عقل تمدنی جهانی" ناظر بر کنش های تمدنی حاصل از تاسیس یک نوع عقلانیت دینی؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#008_258
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📗#سیره_پژوهی_قسمت_اول
📚#سنخ_شناسی_سیره_پژوهی:
#چهار_مفهوم_اساسی
#در_سیره_پژوهی وجود دارد که باعث مطالعات هستی شناختی،معرفت شناختی و روش شناختی در سیره می شود.
🔻۱ #سیره؛
🔻۲ #علم_سیره؛
🔻۳ #فلسفه_سیره؛
🔻۴ #فلسفه_علم_سیره؛
🔶#سیره: سیره حوزه مطالعاتی نیست، بلکه ناظر به ماده و هستی سیره هست که در جهان منطقی و جهان تاریخی وجود عینی دارد و ماده مطالعات سیره پژوهی با رویکردهای گوناگون هست.
🔶#علم_سیره: سیره شناسی از نوع معرفت درجه اول هست و چگونگی و چرایی ظهور و تطور پدیده های ناظر به سیره را توصیف و تحلیل زمانی و مکانی می کند
🔶#فلسفه_سیره: سیره شناسی از نوع معرفت درجه اول که با رویکرد فلسفی پدیده های ناظربه سیره رابه صورت فرازمانی و فرامکانی تحلیل فلسفی می کند.قانون شناسی در سیره پژوهی، خروجی اساسی مطالعات فلسفه سیره هست.
🔶#فلسفه_علم_سیره: سیره شناسی از نوع معرفت درجه دوم که علم سیره را با رویکرد فلسفی مورد معرفت و مطالعه قرار می دهد.در واقع فلسفه علم سیره، علم شناسی فلسفی علم سیره هست، که در چهار حوزه هستی شناسی،معرفت شناسی،روش شناسی و روش ،علم سیره را تحلیل می کند.
📚#فسلفه_سیره_یا #فلسفه_نظری_سیره:
🔻#نکته_اول:
یک نوع معرفت درجه اول در ارتباط با پدیده های سیره؛
🔻#نکته_دوم:
یک نوع علم پیشینی در ارتباط با پدیده های سیره؛
🔻#نکته_سوم:
یک نوع فلسفه مضاف به امور در ارتباط با پدیده های سیره؛
🔻#نکته_چهارم:
اکتشاف و تحلیل قانون شناسی از سیره، مساله اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛
🔻#نکته_پنجم:
قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم برانسان شناسی از مساله های اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛
🔻#نکته_ششم:
قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم بر جهان شناسی از مساله های اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛
🔻#نکته_هفتم:
قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم بر عقل شناسی از مساله های اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛
🔻#نکته_هشتم:
قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم بر علم شناسی از مساله های اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛
📙#تذکر_دو_مساله بسیار مهم:
🔻#مساله_اول:
برای شناخت تمدن اسلامی در جهان منطقی و درجهان تاریخی، اکتشاف و تحلیل قوانین انسان شناسی، جهان شناسی، عقل شناسی و علم شناسی در سیره معصومان علیه السلام بسیار ضروری هست؛
🔻#مساله_دوم:
اکتشاف و تحلیل این قوانین از سیره معصومان علیه السلام ضرورت توجه به فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره را خیلی مضاعف می کند؛
#008_259
#پرونده_فلسفه_نظری_سیره
#پرونده_فلسفه_علم_سیره
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📗#سیره_پژوهی_قسمت_دوم
📚#فلسفه_علم_سیره_یا #فلسفه_تحلیلی_سیره:
در ارتباط با فسلفه سیره که به نوعی می توان آن را "علم شناسی فلسفی علم سیره" نامید،نکات ذیل را می توان ملاحظه کرد.
🔸#نکته_اول:
یک نوع معرفت درجه دوم در ارتباط با علم سیره و ابعاد هستی شناختی،معرفت شناختی و روش شناختی علم سیره؛
🔸#نکته_دوم:
یک نوع علم پسینی در ارتباط با علم سیره و ابعاد هستی شناختی،معرفت شناختی و روش شناختی علم سیره؛
🔸#نکته_سوم:
یک نوع فلسفه مضاف به علوم در ارتباط با علم سیره و ابعاد علم سیره؛
🔸#نکته_چهارم:
ازمساله های اساسی فلسفه علم سیره،شناخت انواع تبیین های عقلانی، علی و روایی و تحلیل فرآیند به کارگیری این تبیین ها در مطالعات سیره پژوهی؛
🔸#نکته_پنجم:
از مساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل عینیت تاریخی و موانع معرفت شناختی و روش شناختی آن در مطالعات سیره پژوهی؛
🔸#نکته_ششم:
از مساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل تعامل معرفت شناختی و روش شناختی علم سیره با علوم همگون؛
🔸#نکته_هفتم:
ازمساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل چیستی، اعتبار و کاربست نظریه پردازی در مطالعات سیره پژوهی؛
🔸#نکته_هشتم:
ازمساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل تعامل معرفت شناختی و روش شناختی مطالعات میان رشته ای با مطالعات سیره پژوهی؛
🔸#نکته_نهم:
ازمساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل معرفت شناختی و روش شناختی مطالعات فرارشته ای با مطالعات سیره پژوهی؛
🔸#نکته_دهم:
از مساله های اساسی فلسفه علم سیره، تحلیل دینی مطالعات سیره پژوهی براساس گزاره های دینی و علم دینی؛
📙هم چنان که اشاره شد فلسفه نظری سیره مساله های متنوع گوناگون مرتبط با پدیده های سیره را مورد مطالعه فلسفی قرار می دهد. یکی از این مساله های بسیار مهم و اساسی شناخت "#قوانین_انسان_شناسی" می باشد.
📙فلسفه نظری سیره مجموعه قوانین ناظر به "#جهان_انسانی_و_انسان_شناسی" را دراختیار مطالعات سیره پژوهی فلسفی قرار می دهد. بنابراین "#فلسفه_نظری_سیره" یک نوع "#منطق_انسان_شناسی" و "#قانون_انسان_شناسی" را در اختیار ما قرار می دهد.
📙این منطق انسان شناسی و قانون انسان شناسی حاصل از مطالعات فلسفی سیره، در مساله ها و مصادیق ذیل می تواند ظهور و بروز پیدا کند:
1⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی فرهنگی؛
2⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی سیاسی؛
3⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی اقتصادی؛
4⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی تاریخی؛
5⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی تمدنی؛
6⃣منطق و قانون ناظر به علم شناسی تمدنی در جهان تمدنی؛
7⃣منطق و قانون ناظر به عقل شناسی تمدنی در جهان تمدنی؛
8⃣منطق و قانون ناظر به کنش های تمدنی در جهان تمدنی؛
📙بنابراین در یک فرآیند مطالعاتی اکتشافی و تحلیلی با رویکرد فلسفی در سیره پژوهی، مجموعه ای از منطق ها و قوانین ناظربه انسان شناسی کشف و تحلیل فلسفی می شود.
#008_260
#پرونده_فلسفه_نظری_سیره
#پرونده_فلسفه_علم_سیره
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
🔰#اطلاع_رسانی
🔰#نشست
🔰گروه سیره معصومین(ع) پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می کند:
🏟 لینک ورود به نشست:
🌏 https://www.skyroom.online/ch/a2m/lecture
#008_261
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#وحدت_و_تنوع
#در_فرآیند_تمدن_اسلامی:
📗در ارتباط با چیستی، ماهیت و فرآیند حرکتی تمدن اسلامی در ادوار تاریخی آن، از حیث "#وحدت_و_تنوع" حاکم برآن به صورت کلان، سه دیدگاه یا نظریه ذیل را می توان اکتشاف و تحلیل کرد:
🔰#دیدگاه_یا_نظریه_اول؛ چیستی،ماهیت و فرآیند حرکتی تمدن اسلامی مبتنی بر یک نوع "وحدت گرایی تمدنی"؛
🔰#دیدگاه_یا_نظریه_دوم؛ چیستی،ماهیت و فرآیند حرکتی تمدن اسلامی مبتنی بر یک نوع "تنوع گرایی تمدنی"؛
🔰#دیدگاه_یا_نظریه_سوم؛ چیستی، ماهیت و فرآیند حرکتی تمدن اسلامی مبتنی بر یک نوع "تنوع گرایی بربستر وحدت گرایی تمدنی"؛
❇️در ارتباط با این "تنوع گرایی" یا "تنوع گرایی بر بستر وحدت گرایی" در ماهیت و چیستی تمدن اسلامی،علت های فلسفی ذیل را می توان برشمرد:
📌#علت_فلسفی_اول:
حاکمیت و جریان "تنوع پارادایمی فلسفه علم" در تمدن اسلامی؛
📌#علت_فلسفی_دوم:
حاکمیت و جریان" تنوع فلسفه تاریخ الهیاتی" در تمدن اسلامی؛
📌#علت_فلسفی_سوم:
حاکمیت و جریان" تنوع فلسفه تمدن الهیاتی" در تمدن اسلامی؛
📌#علت_فلسفی_چهارم:
حاکمیت و جریان" تنوع عقلانیت تمدنی" در تمدن اسلامی؛
📌#علت_فلسفی_پنجم:
حاکمیت و جریان" تنوع جهان بینی تمدنی" در تمدن اسلامی؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#009_262
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#اصالت_و_اعتبار_انسان_شناسی_تاریخی_تمدنی:
📒یکی از فلسفه ها و کارکردهای معرفتی فلسفه علوم انسانی-اجتماعی، مقوله و مساله انسان شناسی است.
📒انسان شناسی انواع و گونه های متفاوتی دلرد، از جمله انسان شناسی تجربی،انسان شناسی عرفانی، انسان شناسی فلسفی، انسان شناسی فرهنگی و سایر انسان شناسی ها که محصول نظریه های تجربی، نظریه های فلسفی، نظریه های عرفانی، نظریه های فرهنگی و سایر نظریه هاست.
📒انسان شناسی تاریخی-تمدنی نوع و گونه ای از انسان شناسی هاست که از اصالت و اعتبار هستی شناختی و معرفت شناختی برخوردار هست و در عرض سایر انسان شناسی ها قرار دارد.
📒اصالت و اعتبار انسان شناسی تاریخی-تمدنی،حاصل حضور هستی شناسانه و معرفت شناسانه نظریه های تاریخی-تمدنی در مطالعات تاریخی و تمدنی است.
📒انسان شناسی تاریخی-تمدنی، یک نوع انسان شناسی عینی هست که شدت تجریدی و انتزاعی آن به مراتب کمتر از سایر گونه های انسان شناسی است.
📒انسان شناسی تاریخی-تمدنی،تابع پارادایم حاکم بر نظریه های تاریخی-تمدنی هست.
📒نظریه های تاریخی-تمدنی ذیل پارادایم اثبات گرایی، نسبت به پارادایم تفسیر گرایی و پارادایم انتقاد گرایی، انسان شناسی تاریخی-تمدنی متمایزی تولید می کنند.
📒نظریه های تاریخی-تمدنی ذیل پارادایم های علم دینی و پارادایم های علوم انسانی-اجتماعی اسلامی، گونه و مدلی از انسان شناسی تاریخی-تمدنی دینی متمایز تولید می کنند.
#فلسفه_نظری_تاریخ_و_تمدن
#فلسفه_علم_تاریخ_و_تمدن
#009_293
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
🔊#کرسی_ترویجی
📙کرسی ترویجی با عنوان «انسانشناسی تمدنی با رویکرد دینی» به همت معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی
🗓در تاریخ پنجشنبه ۲ دیماه ۱۴۰۰
🕰ساعت ۱۰ تا ۱۲
🏢در دانشگاه معارف اسلامی (بلوار جمهوری اسلامی، بین کوچه ۴ و ۶) برگزار میگردد.
🛑با توجه به محدودیتهای بهداشتی، امکان حضور در کرسی از طریق مجازی فراهم شده است.
🔸ارائه کننده: جناب آقای دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی (استادیار دانشگاه معارف اسلامی)
🔸دبیر علمی: جناب آقای دکتر ابوذر رجبی (استادیار دانشگاه معارف اسلامی)
🔸ناقدین:
1⃣حجتالاسلاموالمسلمین جناب آقای دکتر حبیبالله بابایی (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
2⃣جناب آقای دکتر غلامحسین گرامی (استادیار دانشگاه معارف اسلامی)
🔸لینک ورود به جلسه:
https://maaref.ac.ir/korsi2day/
#009_294
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#گزارش کرسی ترویجی با عنوان «انسانشناسی تمدنی با رویکرد دینی»
1⃣کرسی ترویجی با عنوان «انسانشناسی تمدنی با رویکرد دینی» به همت معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی، با ارائه دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی استادیار دانشگاه معارف اسلامی و نقد و ارزیابی آقایان حجتالاسلام دکتر حبیبالله بابایی استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دکتر غلامحسین گرامی استادیار دانشگاه معارف اسلامی و دبیری آقای دکتر ابوذر رجبی استادیار دانشگاه معارف اسلامی روز پنجشنبه دوم دیماه ۱۴۰۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد.
#0010_295
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#گزارش کرسی ترویجی با عنوان «انسانشناسی تمدنی با رویکرد دینی»
2⃣در ابتدا دکتر میرمحمدی درباره اصل نظریه خود توضیحاتی ارائه کردند و گفتند ضرورت بحث از انسانشناسی تمدنی و عدم کارهای پژوهشی در این زمینه، مقتضی است تا به این مقوله مهم توجه جدی شود. ایشان در ادامه بیان داشتند انسانشناسی تمدنی با رویکرد دینی، مسألهای است که از حیثی در فلسفه نظری تمدن با رویکرد دینی و از حیثی در فلسفه علم تمدن با رویکرد دینی مورد مطالعه و شناخت قرار میگیرد. انسانشناسی تمدنی به معنی شناخت و تحلیل انسان و کنشهای انسانی در جهان تمدنی، مسألهای اساسی در فلسفه نظری تمدن است. در انسانشناسی تمدنی در حوزه معرفتی فلسفه نظری تمدن به سطحی از انسانشناسی پرداخته میشود که کنشهای انسانی در جهان تمدنی را مورد تحلیل فلسفی قرار میدهد. این استادیار دانشگاه معارف در ادامه مباحث خود اشاره کردند که انسانشناسی تمدنی ظرفیتهایی را برای مطالعات تمدنی و تمدنپژوهی ایجاد میکند. این ظرفیتهای مطالعاتی درحوزههای هستیشناسی تمدنی، معرفتشناسی تمدنی و روششناسی تمدنی میتواند صورت گیرد. وی در ادامه به ظرفیتشناسی مطالعات انسانشناسی تمدنی در دو ساحت فلسفه نظری تمدن و در فلسفه علم تمدن اشاره کردند.
#0010_296
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#گزارش کرسی ترویجی با عنوان «انسانشناسی تمدنی با رویکرد دینی»
3⃣در این کرسی حجهالاسلام دکتر بابایی به عنوان یکی از ناقدان جلسه اصل توجه به این موضوع را قابل توجه و تشکر دانستند. در ادامه ملاحظاتی را درباره موضوع ارائه شده بیان کردند که عبارتند از: درباره رویکرد دین بهتر بود قید الهیات تمدنی را میآوردیم. انسانشناسی تمدنی با رویکرد دینی، چه نسبتی با انسان جدید و معاصر دارد؟ پاسخ آن باید در موضوع انسانشناسی تمدنی با رویکرد دینی مشخص شود. استنطاق از علم النفس فلسفی و عرفانی ممکن است برخی از سوالات و مسائل ما در حوزه انسانشناسی تمدنی را پاسخ دهد. باید ارائه این امر به نصوص انسانشناسی فلسفی و عرفانی صورت گیرد. نکته دیگر آنکه در میان پروژههایی که درباره انسانشناسی در میان برخی از صاحبنظران مانند گولن، آصفی و مالک بن نبی صورت گرفته، ممکن است مسئله انسانشناسی تمدنی قابل پیگیری باشد. برای انضمامی شدن بحث و فاصله گرفتن از مباحث انتزاعی مناسب است مسئله تاریخ انسان به صورت عام و تاریخ انسان تمدنی به صورت خاص برای تصویر انسانهای تمدنی بیان شود و نمودار آن به تصویر کشیده شود.
#0010_297
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#گزارش کرسی ترویجی با عنوان «انسانشناسی تمدنی با رویکرد دینی»
4⃣دکتر گرامی به عنوان ناقد دوم گرهزدن بحث انسانشناسی را به تمدن در موضوع این کرسی قابلتوجه دانستند. از ابهامات موضوع ارائه شده مشخص نبودن تعریف انسانشناسی و تمدن و دین است. از آنجا که امروزه واژه انسانشناسی تعاریف متعددی دارد، باید در متن ارائه شده این کرسی مراد از انسانشناسی مشخص شود. اگر مراد معنای رایج در غرب باشد، که تناسب با آنتروپولوژی پیدا میکند. عمدتاً آنتروپولوژی ناظر به فرهنگها است و به گونهای با عنوان این کرسی هم ارتباط پیدا میکند. اما از سویی قید رویکرد دینی در انتهای عنوان این کرسی با آنتروپولوژی تناسبی ندارد. برای رفع ابهام باید تعریف مشخصی از انسانشناسی بیان شود. در واژه تمدن هم همین مشکل وجود دارد. انبوهی از تعارف ذیل تمدن وجود دارد. در این کرسی مراد از تمدن کدام یک از این معانی است. همینطور قید رویکرد دینی در این موضوع ابهام دارد و اعلام موضع در هر یک از این موارد لازم است. بعد از رفع این ابهامات باید الگوی انسان تمدنی دینی ارائه شود.
در پایان جلسه دکتر میرمحمدی به برخی از اشکالات ناقدان پاسخ دادند.
#0010_298
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#روش_مقاله_نویسی
📙نگارش مقاله علمی_پژوهشی بر اساس الگوی فرآیندی:
1⃣#فرآیند_اول:
🔶طراحی سوال علمی با چهار ویژگی:
🔸#ویژگی_اول؛ سوال علمی باید کوتاه، دقیق، روشن و بدون ابهام باشد.
🔸#ویژگی_دوم؛ سوال علمی باید واقع گرا باشد، واقع گرایی عینی یا واقع گرایی معرفتی را داشته باشد.
🔸#ویژگی_سوم؛ سوال علمی باید جنبه عملی و عملیاتی داشته باشد.عملیاتی بودن از حیث منابع مرتبط و ازحیث توان علمی محقق.
🔸#ویژگی_چهارم؛ سوال علمی باید حوزه دانشی یا جغرافیای معرفتی را داشته باشد.
❓سوال فرضی اول:
علت جامعه شناختی با تاکید بر کارکرد قبیله که باعث پیدایش پدیده تاریخی سقیفه شد، چیست؟
❓سوال فرضی دوم:
علت روان شناختی با تاکید بر الگوی شخصیتی که باعث پیدایش پدیده تاریخی عاشورا شد، چیست؟
2⃣#فرآیند_دوم:
🔶مطالعه اکتشافی پیرامون سوال علمی در سه فاز زیر:
🔸#فاز_اول؛ استخراج پیشینه شناسی مرتبط با سوال علمی طرح شده.
🔸#فاز_دوم ؛ بیان تشابه پیشینه های تحقیق با سوال علمی طرح شده.
🔸#فاز_سوم ؛ بیان تمایز پیشینه های تحقیق با سوال علمی طرح شده.
3⃣#فرآیند_سوم:
🔶 انتخاب الگوی نظری تحقیق در فازهای ذیل:
🔸#فاز_اول؛ شناسایی الگوهای نظری تحقیق مرتبط با سوال علمی طرح شده.
🔸#فاز_سوم ؛ انتخاب یکی از الگوی های نظری تحقیق مرتبط با سوال علمی طرح شده.
🔸#فاز_سوم؛ آشکار سازی یا عملیاتی کردن الگوی نظری تحقیق مرتبط با سوال علمی طرح شده؛
🔶سنخ شناسی الگوهای نظری تحقیق:
🔸#سنخ_اول ؛ الگوی نظری از سنخ مبانی مانند اصالت فرد یا اصالت جامعه؛
🔸#سنخ_دوم ؛ الگوی نظری از سنخ مفاهیم مانند منزلت اجتماعی یا نقش اجتماعی؛
🔸#سنخ_سوم ؛ الگوی نظری از سنخ گزاره های نظری مانند" تعالی جامعه با حضور مهندسی عالمان در راس هرم نظام اجتماعی".
🔸#سنخ_چهارم ؛ الگوی نظری از سنخ" نظریه های علوم انسانی-اجتماعی" مانند " نظریه همبستگی اجتماعی"، "نظریه کنش اجتماعی" و " نظریه کارکرد گرایی ساختاری".
4⃣#فرآیند_چهارم:
🔶مدل تحلیلی تحقیق مرتبط با سوال علمی:
🔸#فاز_اول ؛ مفهوم شناسی مفاهیم اصلی مرتبط با سوال علمی تحقیق مانند مفهوم شناسی" علت جامعه شناختی"، " علت روان شناختی" ، " کارکرد قبیله" ، "پدیده تاریخی" و" الگوی شخصیتی".
🔸#فاز_دوم ؛ طراحی فرضیه ناظر به سوال علمی طرح شده با شش ویژگی پاسخ احتمالی، پاسخ مرتبط، داشتن متغیر مستقل، داشتن متغیر وابسته،بیان رابطه دو متغیر و ارزیابی روابط میان دو متغیر.
⬇️نمونه طراحی فرضیه ناظر به سوال علمی طرح شده:
"همبستگی اجتماعی ناشی از کارکرد اجتماعی بیعت در نظام قبیله، باعث پیدایش پدیده تاریخی سقیفه شد".
5⃣#فرآیند_پنجم:
🔶مشاهد منابع تحقیق مرتبط با سوال علمی طرح شده:
🔸#فاز_اول؛ شناسایی منابع تحقیق مرتبط با سوال علمی طرح شده و فرضیه علمی طرح شده.
🔸#فاز_دوم ؛ استخراج اطلاعات لازم، کافی و مرتبط با سوال علمی طرح شده و فرضیه علمی طرح شده از منابع تحقیق؛
🔸#فاز_سوم ؛ طبقه بندی موضوعی و معرفتی اطلاعات تحقیق استخراج شده مرتبط با سوال و فرضیه علمی طرح شده.
6⃣#فرآیند_ششم:
🔶تحلیل اطلاعات تحقیق:
🔸نسبت سنجی اطلاعات استخراج شده مرتبط با سوال علمی و فرضیه علمی؛
🔸کشف و تحلیل نسبت همگرایی میان اطلاعات تحقیق با فرضیه تحقیق: یعنی اثبات فرضیه طرح شده؛
🔸کشف و تحلیل نسبت واگرایی میان اطلاعات تحقیق با فرضیه تحقیق: یعنی رد فرضیه طرح شده؛
7⃣#فرآیند_هفتم:
🔶نتیجه گیری تحقیق در چهار حالت زیر:
🔸طرح نقد بینش جدید پیرامون سوال علمی طرح شده؛
🔸طرح نگرش علمی جدید پیرامون سوال علمی طرح شده؛
🔸طرح پیشنهادعلمی جدید پیرامون سوال علمی طرح شده؛
🔸طرح انتقاد علمی جدید پیرامون سوال علمی طرح شده؛
#0010_299
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#اسلام_و_علم_جدید_مسائل_معاصر:
📕سال های پایانی قرن نوزدهم را می توان سرآغاز پیدایش دیدگاه های اسلامی در باره علم مدرن دانست.
🔻تاثیر فوق العاده علم و فناوری مدرن برتمدن اسلامی،تاثیری متناظر بر گفتمان اسلام و علم نیز گذاشت که موجب پیدایش دو نوع گفتمان متفاوت در دوره پس از ۱۹۵۰ میلادی شده است.
🔻#گفتمان_نوع_اول؛ در واقع ابعاد جدیدی ازهمان گفتمانی است که پیش تر، در دوره ۱۸۰۰ تا۱۹۵۰ شکل گرفته بود.
🔻#گفتمان_نوع_دوم؛ نوعی کاملا جدید از گفتمان در باره علم مدرن است که براساس یکی از دسته بندی های کلی از گفتمان موجود در باره اسلام و علم مدرن،به سه دیدگاه تقسیم می شود.
1⃣#دیدگاه_اول؛ نگاه اخلاقی به علم که در این دیدگاه اخلاقی و پاک دینانه به علم که شایع ترین دیدگاه در جهان اسلام است، علم مدرن را اساسا خنثی و بی طرف می داند که به کتاب طبیعت، آن چنان که هست، می پردازد بدون آنکه هیچ مولفه فلسفی یا ایدئولوژیکی همراهش باشد.
2⃣#دیدگاه_دوم؛ نگاه معرفت شناختی به علم دارد که عمدتا به اینها می پردازد: وضعیت شناختی علوم فیزیکی مدرن،داعیه های این علوم در باره حقیقت،روش های کسب دانش صحیح و کارکردشان برای جامعه درکل.مکتب شناختی که علم را ساختاری اجتماعی فرض می کند، تاکید ویژه ای برتاریخ و جامعه شناسی علم دارد.
3⃣#دیدگاه_سوم؛ نگاه هستی شناختی یا متافیزیکی به علم که در این دیدگاه،به جای نگاه فلسفی به علم، نگاهی متافیزیکی به علم دارد.مهم ترین ادعای این دیدگاه، تاکیدش بر تحلیل بنیادهای متافیزیکی و هستی شناختی علوم مادی جدید است.
♦️#تذکر: مطالب فوق دیدگاه های "دکتر مظفر اقبال" در کتاب"شکل گیری علم اسلامی" در ارتباط با" اسلام وعلم جدید؛مسائل معاصر" می باشد.
⬇️ جهت مطالعه تفصیلی به منبع ذیل مراجعه شود:
📕شکل گیری علم اسلامی؛ دکتر مظفر اقبال؛ ترجمه محمد رضا قائمی نیک و دیگران؛ نشر ترجمان علوم انسانی؛ چاپ بهار ۱۳۹۶؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#0010_300
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#تمایز_و_واگرایی_دو_نوع_فلسفه_تاریخ:
🔶 مطالعات فلسفی تاریخ به لحاظ تمایزهای "#هستی_شناختی" و "#معرفت_شناختی" به دو نوع "#فلسفه_نظری_تاریخ" و "#فلسفه_علم_تاریخ" منجر می شود. با ملاحظه این دو نوع تمایز و واگرایی بین این دو گونه و مدل فلسفه تاریخ، در مجموع تمایزهای بین آنها را به صورت ذیل می توان برشمرد:
1⃣#تمایز_در_نوع_معرفت:
فلسفه نظری تاریخ از نوع مطالعات "معرفت درجه اول" هست، اما فلسفه علم تاریخ از نوع مطالعات "معرفت درجه دوم" می باشد.
2⃣#تمایز_در_نوع_علم:
فلسفه نظری تاریخ از نوع "علم پیشینی" هست، اما نوع علم در فلسفه علم تاریخ از نوع "علم پسینی" می باشد.
3⃣#تمایز_در_نوع_فلسفه_مضاف:
فلسفه نظری تاریخ از نوع "فلسفه های مضاف به امور" هست، اما فلسفه علم تاریخ از نوع "فلسفه های مضاف به علوم" می باشد.
4⃣#تمایز_در_نوع_مساله ها:
مساله های فلسفه نظری تاریخ، مساله های ناظر به "پدیده های تاریخی" هست، اما مساله های فلسفه علم تاریخ، مساله های ناظر به "علم تاریخ" هست.
5⃣#تمایز_در_نوع_مفهوم_تاریخ:
مفهوم تاریخ در فلسفه نظری تاریخ به معنی و مفهوم ناظر به "واقع تاریخی" هست، اما مفهوم تاریخ در فلسفه علم تاریخ به معنی و مفهوم ناظر به " علم تاریخ" می باشد.
6⃣#تمایز_در_نفی_و_اثبات_موضوع:
موضوع فلسفه نظری تاریخ، در بین فیلسوفان تاریخ، دائر مدار "نفی و اثبات" هست، اما موضوع فلسفه علم تاریخ در بین فیلسوفان تاریخ "حیث اثباتی" دارد.
📙البته لازم به یاد آوری هست که تمایز های شش گانه فوق بین "#فلسفه_نظری_تاریخ" و "#فلسفه_علم_تاریخ" تابع تمایزهای پارادایمی نیز هست و هر گونه و مدل از این فلسفه های تاریخ، ذیل هر "#پارادایم_تحقیق" تمایزهای "#هستی_شناختی" و "#معرفت_شناختی" دارند.
#پرونده_فلسفه_نظری_تاریخ
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ
#0011_301
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#مساله_های_ناظر_به
#حوزه_جغرافیای_معرفتی_فلسفه_علم_تاریخ:
📗فلسفه علم تاریخ به مثابه یک دانش "#معرفت_درجه_دوم" و به مثابه یک دانش ناظر به "#علم_پسینی" و به مثابه یک نوع و مدل از "#فلسفه_های_مضاف_به_علوم" در حوزه جغرافیای معرفتی اش، مساله هایی دارد که در ذیل می توان به آنها اشاره کرد:
🔰#مساله_اول:
تحلیل تعامل هستی شناختی، معرفت شناختی و روش شناختی علم تاریخ با علوم همگون و علوم غیر همگون در فرآیند تحلیل تاریخی؛
🔰#مساله_دوم:
تحلیل انواع تبیین تاریخی در فرآیند مطالعه تاریخی و بیان ارتباط و مکانیسم تبیین تاریخی با تحلیل تاریخی؛
🔰#مساله_سوم:
تحلیل چیستی، اعتبار و کاربست حضور روش شناسی های کیفی در فرآیند تحقیق تاریخی؛
🔰#مساله_چهارم:
تحلیل چیستی عینیت تاریخی در مطالعات تاریخی و تحلیل موانع معرفت شناختی و موانع روش شناختی عینیت تاریخی در توصیف تاریخی و تحلیل تاریخی؛
🔰#مساله_پنجم:
تحلیل چیستی، اعتبار و کاربست معرفت شناختی و روش شناختی انواع نظریه های تاریخی در مطالعات تاریخی؛
🔰#مساله_ششم:
تحلیل مطالعه رشته ای، دو و چند رشته ای، میان رشته ای و فرارشته ای مطالعات تاریخی و تحقیقات تاریخی؛
🔰#مساله_هفتم:
تبیین انواع تحلیل های مضاف و تحلیل های غیر مضاف در مطالعه و تحقیق تاریخی مبتنی بر نظریه های درون تاریخی و برون تاریخی؛
🔰#مساله_هشتم:
تبیین و تحلیل انواع پارادایم های تحقیق متناسب با فضای مطالعات تاریخی و تحقیقات تاریخی؛
🔰#مساله_نهم:
تبیین و تحلیل انواع استراتژی های تحقیق متناسب با فضای مطالعات تاریخی و تحقیقات تاریخی؛
🔰#مساله_دهم:
تحلیل فرآیندی ارتباط بین تحلیل های تاریخی با نظریه های تاریخی و معرفت های تاریخی در فرآیند مطالعه تاریخی؛
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ
#0012_303
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
مقاله واگرایی و تمایز فلسفه ی نظری تاریخ و فلسفه ی علم تاریخ.pdf
281.9K
📚#معرفی_مقاله
#واگرایی_و_تمایز_فلسفه_ی_نظری_تاریخ
#و_فلسفه_ی_علم_تاریخ
#نویسنده: دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی
#منبع: حوزه و دانشگاه، سال۱۱،ش۴۲،بهار۸۴.
#0012_304
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
1645251640-9893-45-1.pdf
473.4K
📚#معرفی_مقاله
*نسبت سیالیت واکنشی- تجدیدی علم در قرآن و جهان علم سنتی در تمدن اسلامی*
#درجه_علمی: علمی-پژوهشی
#نویسندگان: محمد کرمانی کجور، عبدالحسین خسروپناه، سید ضیاءالدین میرمحمدی.
#منبع: تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی سال دوازدهم زمستان 1400 شماره 45، شماره صفحات: ۷-۳۴
#0012_305
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50