eitaa logo
علم الحدیث
12.8هزار دنبال‌کننده
79 عکس
230 ویدیو
74 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مهم ترویج احادیث است مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 نظر آیت الله العظمی سید صادق روحانی در باب حدیث کل رایه ✔️سید حسین کشفی🔻 در سال ١٣٨٩ در موضوع حدیث "کل رایة" و قیام در زمان غیبت از مراجع معظم تقلید استفتاء کردم. متن استفتاء و پاسخ مرحوم آیت الله العظمی سید محمدصادق روحانی را در ذیل ملاحظه می فرمایید: 🔰متن استفتاء: همانطور که مستحضرید در منابع روایی شیعی روایاتی از قبیل «كُلُّ رَايَةٍ تُرْفَعُ قَبْلَ قِيَامِ الْقَائِمِ فَصَاحِبُهَا طَاغُوت یعبد من دون الله » وجود دارد. آیا برای اثبات بطلان کلیه قیام ها در زمان غیبت کبرای امام عصر (عجل الله تعالی فرجه ) می توان به اینگونه روایات استناد کرد ؟ نظر مبارک حضرتعالی در این زمینه چیست؟ 🔰پاسخ معظم له باسمه جلت اسمائه مفاد این روایت و امثال آن جلوگیری از امر به معروف و نهی از منکر نیست، و نیز مفاد آن تشکیل یک حکومت اسلامی تابع امام مهدی ارواحنا فداه مانند حکومت جمهوری اسلامی نیست، بلکه مفاد آن مطابق آن روایتی است که قبل از ظهور امام عصر (عجل الله فرجه) ۱۲ نفر به نام به نام مهدی آخر الزمان قیام می کنند که الان اولی آنها در عراق قیام نموده است. ۲۶ ربیع الاول ۱۴۳۱ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
نقل شده كه آن حضرت پس از در مجلسى نشسته بود و از جريان امور گذشته مذاكره مى‏شد، تا اينكه آن حضرت پرسيده شد كه چرا با و همچون و و نجنگيدى⁉️ أمير المؤمنين عليه السّلام فرمود:👇 من از روز نخست زندگى پيوسته واقع شده و حقوق خود را مورد تجاوز و دستبرد ديگران مى‏ديدم. پس اشعث بن قيس برخاسته‏ و گفت: اى أمير المؤمنين، چرا دست به نبردى و حقّ خود را نستاندى⁉️ فرمود: اى اشعث مطلبى را پرسيدى پس خوب به پاسخش گوش كرده و بخاطر بسپار، و به حقيقت كلام و حجّت من توجّه كن. كه من از شش تن از انبياى گذشته تبعيّت و پيروى نمودم: أوّل:👈 از حضرت عليه السّلام كه خداوند در باره‏اش مى‏فرمايد: فَدَعا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ : 10.: « تا آنکه به درگاه خدایش دعا کرد که من سخت مغلوب قوم شده‌ام تو مرا یاری فرما.» پس اگر كسى بگويد او از قوم خود خوف نداشته؛ منكر كلام خدا و كافر بدان شده است . و دوم👈 از حضرت عليه السّلام كه خداوند در باره او مى‏فرمايد: لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلى‏ رُكْنٍ شَدِيد هود80 « گفت: «(افسوس!) ای کاش در برابر شما قدرتی داشتم؛ یا تکیه‌گاه و پشتیبان محکمی در اختیار من بود! (آنگاه می‌دانستم با شما زشت‌سیرتان ددمنش چه کنم» پس اگر كسى بگويد: لوط اين كلام را براى مطلبى غير از ترس گفته مسلّما كافر است، و گر نه اوصياى انبياء در اين مقام معذورترند. سوم👈 از حضرت خليل عليه السّلام، در اين آيه كه: وَ أَعْتَزِلُكُمْ وَ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ‏ مریم 48« و من از شما و معبودانی که به جای خدا می خوانید، کناره می گیرم » پس اگر كسى بگويد او اين سخن را براى غير ترس گفته كافر است، و گر نه وصىّ رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله معذورتر است. چهارم👈 از حضرت عليه السّلام در اين آيه: فَفَرَرْتُ مِنْكُمْ لَمَّا خِفْتُكُمْ‏ شعراء 21،« پس هنگامی که از شما ترسیدم فرار کردم» پس اگر كسى‏ با وجود اين آيه منكر ترس موسى شود كافر است، و گر نه معذورتر است. پنجم👈 از سخن برادر آن حضرت در اين آيه كه گفت: ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَ كادُوا يَقْتُلُونَنِي اعراف 150 « و سر برادر خود را گرفت (و با عصبانیت) به سوی خود کشید؛ او گفت: «فرزند مادرم! این گروه، مرا در فشار گذاردند و ناتوان کردند؛ و نزدیک بود مرا بکشند » اگر كسى منكر ترس هارون باشد مسلّما كافر است، و گر نه وصىّ رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله معذورتر است. ششم👈 از برادرم صلّى اللَّه عليه و آله خير البشر پيروى و تبعيّت نمودم كه روى احتياط و خوف از مرا در جاى خود خوابانيده، و خود از بيرون و در مخفى شد، اگر كسى منكر ترس آن حضرت از دشمنان باشد كافر است، و گر نه وصىّ او معذورتر است 👈.در اين وقت همه مردم يكپارچه برخاسته و گفتند: اى أمير المؤمنين ما همه دريافتيم كه فرمايش شما صحيح و عمل شما حقّ است، و ما و گناهكاريم، و ما مى‏دانيم كه شما در ترك دعوى و سكوت و تسليم شدن خود معذور مى‏باشى. 📚: الاحتجاج ج ۱ ص ۱۸۹ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
🎥 در تمامی نمازهای #جمعه از ماجرای #سقیفه به مردم بگویید آیت الله عبدالله #جوادی_آملی: 🔸#امیرالمو
اگر حضرت حمزه و جعفر علیهما السلام زنده بود آن دو نفر(دو ) را می کشت😔 🛑 عَنْ سَدِيرٍ قَالَ: كُنَّا عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ ع فَذَكَرْنَا مَا أَحْدَثَ النَّاسُ بَعْدَ نَبِيِّهِمْ "صلی الله علیه و آله و سلم "وَ اسْتِذْلَالَهُمْ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ" علیه السلام "فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الْقَوْمِ أَصْلَحَكَ اللَّهُ فَأَيْنَ كَانَ عِزُّ بَنِي هَاشِمٍ وَ مَا كَانُوا فِيهِ مِنَ الْعَدَدِ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع وَ مَنْ كَانَ بَقِيَ مِنْ‏ بَنِي هَاشِمٍ إِنَّمَا كَانَ جَعْفَرٌ وَ حَمْزَةُ فَمَضَيَا وَ بَقِيَ مَعَهُ رَجُلَانِ ضَعِيفَانِ ذَلِيلَانِ حَدِيثَا عَهْدٍ بِالْإِسْلَامِ عَبَّاسٌ وَ عَقِيلٌ وَ كَانَا مِنَ الطُّلَقَاءِ أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ حَمْزَةَ وَ جَعْفَراً كَانَا بِحَضْرَتِهِمَا مَا وَصَلَا إِلَى مَا وَصَلَا إِلَيْهِ وَ لَوْ كَانَا شَاهِدَيْهِمَا لَأَتْلَفَا نَفْسَيْهِمَا. 🔰 از سدیر صیرفی منقول است که: ما نزد امام باقر علیه السلام بوديم ياد كرديم از آنچه مردم پس از پيغمبرشان رسول اکرم پديد آوردند و تا چه اندازه امیر المومنین را خوار شمردند، يكى از حاضران گفت: خداوند بهبود ببخشد تو را، عزت بنى هاشم كجا رفت؟ كجا بودند آن همه افراد هاشم؟ امام باقر "علیه السلام "در پاسخ او فرمودند: در آن روز چه كسى از رادمردان بنی هاشم مانده بود؟ مردان بنى هاشم همانا بن ابی طالب و حمزة بن عبد المطلب بودند كه در گذشتند، و دو مرد ناتوان و زبون و تازه مسلمان از بنى هاشم مانده بودند كه و بودند و اين هر دو از بودند اما به خدا كه اگر حمزه و جعفر زنده بودند به آنچه كه رسيدند نمی‌رسيدند، 👈و اگر آنان شاهد آن دو ( و ) بودند آن ها را می‌کشتند. 📚:الکافی - ط الإسلامية - ج8 ص189 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
🎥 در تمامی نمازهای #جمعه از ماجرای #سقیفه به مردم بگویید آیت الله عبدالله #جوادی_آملی: 🔸#امیرالمو
بیعت اجباری 🛑وَ لَوْ كَانَ لِي بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَمِّي حَمْزَةُ وَ أَخِي جَعْفَرٌ لَمْ أُبَايِعْ كَرْهاً [مُكْرَهاً «خ»] وَ لَكِنِّي بُلِيتُ بِرَجُلَيْنِ- حَدِيثِي عَهْدٍ بِالْإِسْلَامِ- الْعَبَّاسِ وَ عَقِيلٍ، فَضَنِنْتُ بِأَهْلِ بَيْتِي عَنِ الْهَلَاكِ، فَأَغْضَيْتُ عَيْنِي عَلَى الْقَذَى، وَ تَجَرَّعْتُ رِيقِي عَلَى الشَّجَى وَ صَبَرْتُ عَلَى أَمَرَّ مِنَ الْعَلْقَمِ، وَ آلَمَ لِلْقَلْبِ مِنْ حَزِّ الشِّفَار 🔰و اگر بعد از رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله و سلّم، عمويم حمزه و برادرم جعفر براى من مانده بودند 👈با ابو بكر از روى و اجبار نميكردم، و لكن من بدو مرد جديد العهد و مبتلا شدم (كه از ايشان كارى ساخته نيست) پس حفظ اهل بيت خود را در نظر گرفتم، و از خار و خاشاكى كه در چشمم ريخته شد چشم بر هم نهادم، و جرعه‏هاى غيظ و را با گلوى گرفته و فشرده فرو بردم، و صبر كردم صبرى كه تلخ‏تر از حنظل و دردناكتر از كارد برنده بود. 📚كشف المحجة لثمرة المهجة، ص: 249 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
🎥 در تمامی نمازهای #جمعه از ماجرای #سقیفه به مردم بگویید آیت الله عبدالله #جوادی_آملی: 🔸#امیرالمو
جواب دندان شکن امیرالمومنین علیه السلام به معاویه 🛑وَ لَعَمْرُ اللَّهِ لَقَدْ أَرَدْتَ أَنْ تَذُمَّ فَمَدَحْتَ وَ أَنْ تَفْضَحَ فَافْتَضَحْتَ وَ مَا عَلَى الْمُسْلِمِ مِنْ غَضَاضَةٍ إ فِي أَنْ يَكُونَ مَظْلُوماً مَا لَمْ يَكُنْ شَاكّاً فِي دِينِهِ وَ لَا مُرْتَاباً بِيَقِينِهِ وَ هَذِهِ حُجَّتِي إِلَى غَيْرِكَ قَصْدُهَا وَ لَكِنِّي أَطْلَقْتُ لَكَ مِنْهَا بِقَدْرِ مَا سَنَحَ إ مِنْ ذِكْرِهَا ثُمَّ ذَكَرْتَ مَا كَانَ مِنْ أَمْرِي‏ 🔰و گفتى: مرا مانند شترى كه چوب در بيني‌اش كرده مى‏كشند (براى با ) كشيدند تا بيعت نمايم، بخدا سوگند خواستی نكوهش نمائى ستايش نمودی، و خواستی رسوا سازى رسوا شدى (زيرا از اين گفتار مظلوميّت مرا هويدا ساختى، چون اقرار كردى كه من بظلم و ستم و اكراه و اجبار بيعت نمودم و اجماعى كه از روى ظلم و ستم متحقّق شود درست نبوده پس خلفاء را سرزنش نموده با خودت رسوا ساختى) و بر مسلمان تا در دين وی شكّ و در و باورش ترديد نباشد نقص و عيبى نيست كه مظلوم و ستمكش واقع شود، و قصد از بيان اين حجّت و دليل من (كه براى اثبات خلافتم اشاره كردم) بغير تو (خلفايى كه ادّعاى تحقّق اجماع نمودند) مى‏باشد، ولى از آن حجّت و دليل بمقدار آنچه بيان آن پيش آمد اظهار داشتم (تا تو به گمراهى خويش پى ببرى). 📚 نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 388 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
🎥 در تمامی نمازهای #جمعه از ماجرای #سقیفه به مردم بگویید آیت الله عبدالله #جوادی_آملی: 🔸#امیرالمو
با سلام ببخشید امروز یه خورده پیام ها طولانی شد 👈دلیلیش هم این بود که یکی از اعضاء محترم در مورد مستندات فرمایشات آیت الله جوادی آملی سوال کردند به این خاطر بالاجبار امروز طولانی شد . ولی به برکت سوال ایشون که این احادیث بیان شد سوالی که ذهن را درگیر می‌کند این است که حضرت حمزه و حضرت جعفر علیهما السلام چه خصوصیتی داشتند که امیرالمومنین علیه السلام اینگونه از نبود آنان غمگین هستند⁉️ . . ✍:فدک ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
با سلام🙋‍♂ ➖کپی کردن احادیث به هر نحوی آزاد است‌.( چه با آیدی کانال چه بدون آیدی کانال) 🔺مهم ترویج کلام نورانی اهل البیت علیهم السلام است 🔺در ترویج کلام نورانی اهل البیت علیهم سهیم باشیم. ➖ممنون میشیم نکات و نظرات خودتان را برای ما با لینک ناشناس ارسال کنید. 👇لینک ناشناس👇 https://harfeto.timefriend.net/16485623763563 لینک مطالب مهم کانال: https://eitaa.com/mirasehadisi/1336 لینک کلیپ و مناظرات کانال علم الحدیث https://eitaa.com/mirasehadisi/1480
شکوائیه امیرالمومنین علیه السلام 🛑«روی کثیر من المحدثین انه عقیب یوم السقیفة تالم و تظلم و استنجد و استصرخ حیث ساموه الحضور والبیعة وانه قال وهو یشیر الی القبر (یا بن‌ ام ان القوم استضعفونی وکادوا یقتلوننی)، وانه قال وا جعفراه ولا جعفر لی الیوم واحمزتاه ولا حمزة لی الیوم؛ 🔰 بسیاری از روایت کنندگان نقل کرده‌اند که او (حضرت علی (علیه‌السّلام) ) پس از ماجرای سقیفه اظهار ناراحتی کرد و حق خود را خواسته و کمک طلبید و فریاد کشید؛ زیرا در نزد وی حاضر نشدند و بیعت نکردند. و او در حالیکه رو به سوی قبر رسول خدا کرده بود گفت: "‌ای فرزند مادرم، این قوم، مرا ناتوان یافتند و چیزی نمانده بود که مرا بکشند" و فرمود: 👈وای جعفر من امروز جعفر ندارم؛ وای حمزه؛ من امروز حمزه ندارم!!!» 📚: شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏11، ص: 111 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مقالات و پی دی اف های کانال علم الحدیث👇👇</span> 1⃣: صلح امام حسن علیه السلام (نویسنده ادمین کانال) https://eitaa.com/mirasehadisi/1471 2⃣: محل دفن عمر و ابوبکر (نویسنده ادمین کانال) https://eitaa.com/mirasehadisi/1462 3⃣: جوان اگاه ایرانی( بررسی ترور پیامبر صلی الله علیه و آله) https://eitaa.com/mirasehadisi/1210 4⃣: آداب ولیمه https://eitaa.com/mirasehadisi/1180 5⃣: مقایسه شاهنامه فردوسی و الکافی مرحوم کلینی https://eitaa.com/mirasehadisi/1079 6⃣: تربیت جنسی کودکان در روایات https://eitaa.com/mirasehadisi/1064 7⃣: تصوف در مدارس ایران https://eitaa.com/mirasehadisi/1058 8⃣: حدیث صحیفه و قلم( آخرین روزهای عمر شریف پیامبر صلی الله علیه و آله) https://eitaa.com/mirasehadisi/1056 9⃣: نوروز در روایات https://eitaa.com/mirasehadisi/962 0⃣1⃣: حضرت رباب علیها السلام https://eitaa.com/mirasehadisi/953 1⃣1⃣: اسماء بنت عمیس https://eitaa.com/mirasehadisi/925 2⃣1⃣: شریح قاضی https://eitaa.com/mirasehadisi/920 3⃣1⃣؛ بررسی روایت انا نقطه تحت الباء در ترازوی نقد https://eitaa.com/mirasehadisi/867 4⃣1⃣: ازدواج عمر با حضرت ام‌کلثوم سلام الله علیها https://eitaa.com/mirasehadisi/864 5⃣1⃣: خدایی وهابیت https://eitaa.com/mirasehadisi/733 6⃣1⃣: عبدالعظیم حسنی و روایات مهدویت https://eitaa.com/mirasehadisi/681
وقتی شخصیت حضرت حمزه و جعفر علیهما السلام را بررسی میکنیم به دو خصوصیت متمایز برخورد میکنیم حضرت :👈 برادر امیرالمومنین علیه السلام جزء اولین کسانی است که آورد . که سرپرستی را در هجرت به حبشه بر عهده داشت 👈جعفر در جنگ موته به رسید که به خاطر شهادت خاص ایشان پیامبر صلی الله علیه و اله به ایشان جعفر گفتند و نماز جعفر طیار هم که مد نظر همه است حضرت جعفر علیه السلام پدر شوهر حضرت سلام الله علیها نیز است. در خلافت خلیفه دوم منزل جعفر بن ابی طالب به دستور خلیفه خراب شد و به مسجد ملحق شد{ به ظلم و جور) 👈وقتی که عمرو العاص و عده ای از برای بازگرداندن مسلمانی که به رفتنه بودند . در جلسه که تشکیل شده بود حضرت جعفر علیه السلام؛ اسلام و مبانی اسلام را برای پادشاه حبشه تشریح کردند که وقتی انتهاء سخنان حضرت جعفر علیه السلام شد فَبَكَى وَاَللَّهِ النَّجَاشِيُّ حَتَّى اخْضَلَّتْ لِحْيَتُهُ ۱ 🔺پادشاه حبشه کرد تا وی شد حضرت حمزه علیه السلام👈: در بحث حضرت حمزه علیه السلام همین بس که ایشان را الله یا اسد رسول ملقب کرده‌اند : 👈 أتانى جبرئيل فأخبرنى أنّ حمزة مكتوب فى أهل السموات السبع- حمزة بن عبد المطّلب أسد اللّه و أسد رسوله.۲ 🔺پیامبر صلی الله علیه و اله : بر من نازل شد و فرمود در آسمان هفتم نوشته شده است حمزه اسد الله و اسد رسول است نتیجه: 1⃣: حضرت جعفر سلام الله علیه زبان بُرّان و اسلام بود 2⃣: حضرت حمزه سلام الله علیه بُرّان و قاطع اسلام 👈امیرالمومنین علیه السلام در زمانی که شد به دو چیز نیاز داشت یک: شمشیری بُرّان برای اقدام بر علیه دوم: زبانی قاطع برای و رسوا سازی غاصبین خلافت منابع: ۱:السیره النبویه ج ۱ ص ۳۳۶ ۲: المغازی ج ۱ ص ۲۹۰ ✍: فدک ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
وقتی شخصیت حضرت حمزه و جعفر علیهما السلام را بررسی میکنیم به دو خصوصیت متمایز برخورد میکنیم حضرت
تخریب منزل جناب توسط عمر بن خطاب. 🛑[کِتَابُ سُلَیْمِ بْنِ قَیْسٍ] عَنْ أَبَانٍ، قَالَ: قَالَ سُلَیْمٌ: ... وَ الْعَجَبُ لِهَدْمِهِ مَنْزِلَ أَخِی جَعْفَرٍ وَ إِلْحَاقِهِ فِی الْمَسْجِدِ، وَ لَمْ یُعْطِ بَنِیهِ مِنْ ثَمَنِهِ قَلِیلًا وَ لَا کَثِیراً، ثُمَّ لَمْ یَعِبْ ذَلِکَ عَلَیْهِ النَّاسُ وَ لَمْ یُغَیِّرُوهُ، فَکَأَنَّمَا أَخَذَ مَنْزِلَ رَجُلٍ مِنَ الدَّیْلَمِ ... . 🔰سلیم بن قیس گوید: ... شگفت این که خانه برادرم را خراب کرد و آن را به مسجد ملحق نمود و از قیمت آن نه کم و نه زیاد، چیزی به پسرانش نداد. مردم هم این را بر او عیب نگرفتند و تغییر ندادند، گویی که خانه مردی از اهل دیلم را گرفته است ... . 📚 بحارالأنوار ٫ جلد 30 ٫ صفحه 308 👈دلیل این کینه خلیفه دوم با جناب جعفر بن أبی طالب اگر سببی غیر از قرابت ایشان با حضرت أمیرالمؤمنین علیه السلام باشد، آن را نیافتیم. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadi
علم الحدیث
حضرت فاطمه(ع) بعد از شهادت حضرت رسول اکرم(ص) به فاصله کمی به پدر بزرگوارشان ملحق شدند. در این فاصله
در ایام فاطمیه سیل شبهات وهابیت خبیث شروع به سرازیر کردن میکند یکی از شبهاتی که مطرح میکند 👈چگونه حضرت زهرا سلام الله علیها با گریه هاشون باعث آزار و اذیت همسایه ها می شدند⁉️ جواب: 👇 پیام ریپ زده شده رو مطالعه کنید انشاءالله رفع میشود ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
با سلام🙋‍♂ انشاءالله بحثی با عنوان فدک شروع میکنیم .مطالعه کنید اطلاعات خوب و نایاب و مستندی انشاءالله ارائه میکنیم ✍: فدک ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سوال اعضاء کانال سلام شخصی که غیر حوزوی هست و میخواد علم حدیث یاد بگیره چیکار کنه یعنی چه کتابهایی رو بخونه جواب: سلام اولین کار اینه که ادبیات عربتون رو قوی کنید . ولی بر فرض هم براتون مشکل بود که ادبیات عربتون رو قوی کنید . میتونید کتاب های ساده تر علوم حدیثی رو مطالعه کنید . مثل کتاب علوم حدیث آقای علی نصیری، کتاب تاریخ حدیث آقای سید کاظم طباطبائی، کتاب سبک شناسی کتب حدیثی آقای غلامعلی، بعد از اینکه چندتا کتاب ساده مربوط به مباحث علوم حدیث رو مطالعه کردید و با ادبیات و اصطلاحات حدیثی آشنا شدید میتونید صوت های اساتید حدیثی رو گوش بدید مثل آقای شبیری، سید علیرضا حسینی شیرازی، علیرضا هزار، و اساتید دیگر من جمله احمد غلامعلی، آقای احسانی فر لنگرودی، ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
وقتی در مورد مورد قرار است صحبت کنیم لاجرم اول باید سراغ 👈 اموال پیامبر صلی الله علیه و اله 👈 ثانیا سراغ پیامبر صلی الله علیه و اله: 👇 1⃣: یا در مدینه بودند که مهمترین آنان هفت حائط بود { هفت باغ} 2⃣: یا بیرون بیرون {خیبر} حوائط سبع: به معنای است و به دیواری گفته میشود که به عنوان حفاظ دور تا دور یک زمین یا یک کشیده می شود. 👈حوائط سبع شامل هفت باغ می شدند که هر کدام آنقدر مهم بوده اند که اسم جداگانه‌ای داشته اند داستان این حوائط سبع:👇 حوائط سبع متعلق به یکی از بزرگان یهود بود به نام که در بین یهود معروف به ثروت بوده است َ مُخَيْرِيقٌ‏ وَ كَانَ أَكْثَرَهُمْ مَالًا وَ حَدَائِق‏ ۱ 👈مخیریق در هنگامه به سراغ رفت و گفت مگر الان پیامبر اسلام در حال جنگ با شرک نیست⁉️مگر یهود مخالف نیست⁉️ پس به کمک پیامبر اسلام برویم ولی یهودیان گفتند که امروز شنبه است و کار ممنوع است . مخیریق گفت که در روز شنبه کار ممنوع است ولی دفاع ممنوع نیست. لذا مخیریق به تنها به کمک پیامبر صلی الله علیه و اله در جنگ احد رفت 👈مخیریق در بین اعلام کرد که چون در جنگ احد احتمال کشته شدن من است به این خاطر در برابر همه اعلام کرد که اگر من کشته شوم سبع برای پیامبر صلی الله علیه و اله است و هیچ یهودی حق ندارد ادعاء ملکیت کند مخیریق در جنگ احد به شهادت رسید و هفتگانه به پیامبر صلی الله علیه و اله رسید ۲ 📚منابع ۱::إعلام الورى 69 ۲: المغازي الواقدي ج1 ص262 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
حالِ خرابمو ببین )_۲۰۲۲_۱۲_۱۵_۲۰_۱۸_۱۷_۳۱۳.mp3
3.85M
حال خراب منو ببین غمت زمین گیرم کرده 😭یا اماه 😭دالکه گریه کنید مادر ما بی گناه بود😭
باغ های هفتگانه 🛑عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع‏ أَ لَا أُقْرِئُكَ وَصِيَّةَ فَاطِمَةَ ع قَالَ قُلْتُ بَلَى قَالَ فَأَخْرَجَ حُقّاً أَوْ سَفَطاً فَأَخْرَجَ مِنْهُ كِتَاباً فَقَرَأَهُ‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* هَذَا مَا أَوْصَتْ بِهِ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ ص أَوْصَتْ بِحَوَائِطِهَا السَّبْعَةِ الْعَوَافِ وَ الدَّلَالِ وَ الْبُرْقَةِ وَ الْمِيثَبِ وَ الْحَسْنَى وَ الصَّافِيَةِ وَ مَا لِأُمِّ إِبْرَاهِيمَ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع فَإِنْ مَضَى عَلِيٌّ فَإِلَى الْحَسَنِ فَإِنْ مَضَى الْحَسَنُ فَإِلَى الْحُسَيْنِ فَإِنْ مَضَى الْحُسَيْنُ فَإِلَى الْأَكْبَرِ مِنْ وُلْدِي شَهِدَ اللَّهُ عَلَى ذَلِكَ وَ الْمِقْدَادُ بْنُ الْأَسْوَدِ وَ الزُّبَيْرُ بْنُ الْعَوَّامِ وَ كَتَبَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ.۱ 🔰ابو جعفر باقر- عليه السلام- گفت: مى‏خواهى جده‏ام فاطمه- عليها السلام- را بر تو بخوانم؟ من گفتم: بلى. ابو جعفر جعبه كوچكى آورد، و شايد سبد كوچكى، و نوشته‏اى را از آن خارج كرد و چنين خواند: 👈 بسم اللّه الرحمن الرحيم. اين وصيتنامه دخت محمد رسول خداست. وصيت كرد تمام هفت عواف، دلال، برقه، ، حسنى، صافيه و باغچه‏اى كه در اختيار ماريه قبطيه مادر ابراهيم بود؛ و اجراى وصيت را برعهده على بن ابى طالب واگذار نمود، و اگر على از دنيا برود برعهده حسن، و اگر حسن از دنيا برود برعهده است، و اگر حسين از دنيا برود برعهده فرزند بزرگترم خواهد بود، نه از فرزندان على كه متصدى اجراى وصيت باشد؛ شاهد اين وصيت خداست و مقداد بن اسود كندى و بن عوام؛ و سند على بن‏ ابی طالب 🔺مرحوم سید بن در به پسرش اینگونه بیان می دارند: 👈و قد وهب‏ جدك‏ محمدا صلّى اللّه عليه و آله امك فاطمة صلوات اللّه عليها فدكا و العوالي من جملة مواهبه‏۲ 🔺پسرم: جد تو پیامبر صلی الله علیه و اله به مادر شما حضرت زهرا سلام الله علیها فدک و عوالی{ باغ های هفت گانه} را هبه کرد 📚:منابع: ۱: الکافی ج ۷ ص ۴۸ ۲: كشف المحجة لثمرة المهجة، ص: 182 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اموال خیبر: اموال خیبر به دو دسته تقسیم می شوند 1⃣: اموالی که با جنگ تصرف شده بودند 2⃣:اموالی که بدون جنگ تصرف شده بودند 👈اموالی که با جنگ به دست آورده شده اند چون مسلمین تلاش کرده اند در آن اموال سهم دارند 👈ولی اموالی که بدون جنگ تصرف شده اند چون مسلمین هیچ زحمتی برای به دست آوردن آنان نکرده اند لذا هیچ سهمی در آنان ندارند این قسم فئ نام دارد 🔺وَمَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ مِنْهُمْ فَمَا أَوْجَفْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ خَيْلٍ وَلَا رِكَابٍ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يُسَلِّطُ رُسُلَهُ عَلَىٰ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ۱ اموال و زمین هایی را که خدا به عنوان غنیمت به پیامبرش بازگرداند، شما برای به دست آوردنش اسب و شتری نتازاندید [و در نتیجه به زحمت نیفتادید]، ولی خدا پیامبرانش را بر هر که بخواهد مسلط و چیره می کند، و خدا بر هر کاری تواناست. 👈قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ خُصُوصِيَةٌ خَصَّهُمُ اللَّهُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ بِهَا وَ اصْطَفَاهُمْ عَلَى الْأُمَّةِ فَلَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص قَالَ ادْعُوا إِلَيَّ فَاطِمَةَ فَدُعِيَتْ لَهُ فَقَالَ يَا فَاطِمَةُ قَالَتْ لَبَّيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ هَذِهِ فَدَكُ مِمَّا هِيَ لَمْ يُوجَفْ عَلَيْهِ بِالْخَيْلِ وَ لا رِكابٍ وَ هِيَ لِي خَاصَّةً دُونَ الْمُسْلِمِينَ وَ قَدْ جَعَلْتُهَا لَكِ لِمَا أَمَرَنِيَ اللَّهُ تَعَالَى بِهِ فَخُذِيهَا لَكِ وَ لِوُلْدِك‏۲ 🔺 امام رضا علیه السلام فرمودند: آيه شريفه: «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ» (حقّ خويشاوند را بده- اسراء: 26) اين آيه دلالت دارد بر خصوصيّتى كه خداوند عزيز جبّار آنان را به آن اختصاص داده و بر ساير امّت برگزيده است، آنگاه كه اين آيه نازل شد، پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله فرمود: فاطمه را نزد من فراخوانيد، فاطمه را فرا خواندند، حضرت فرمود: اى فاطمه! حضرت فاطمه عرض كرد: بله يا رسول اللَّه! حضرت فرمود: اين فدك از جمله غنائمى است كه بدون جنگ بدست آمده است و لذا (طبق حكم خدا) مال من است و سايرين در آن سهمى ندارند، و حال كه خداوند مرا امر فرمود، آن را به تو بخشيدم، آن را بگير، مال تو و فرزندان تو است‏ 📚: منابع: ۱: حشر ۶ ۲:عيون أخبار ج‏1، ص: 233 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فدک کجاست ...؟ 📎 فدك ؛ نام يكى از دهكده ‏هاى آباد و حاصل‏ خيزِ نزديكِ شرقِ خيبر است و تا مدينه ، حدودا 165 كيلومتر فاصله دارد .۱ ✿ چگونه فدک به پیامبر صلی الله علیه وآله رسید ...❓ 📎 در سال هفتم هجرى ، قلعه‏ هاى خيبر که منطقه یهود نشین بود ، يكى پس از ديگرى فتح شدند و قدرت مركزى يهود در هم شكست 📎 ساكنان منطقه فدك تسليم شدند و در برابر پيامبر صلی الله علیه وآله متعهد شدند كه نيمى از زمين‏ ها و باغ‏ هاى خود را به آن حضرت واگذار كنند و نيمى ديگر را براى خود نگه دارند. افزون بر اين ، آن ها كشاورزى سهم پيامبر را هم بر عهده گرفتند ؛ تا در برابرش مزدى دريافت كنندبه چه دلیل فدک به حضرت فاطمه سلام الله علیها به ارث رسید ...❓ 📎 سرزمين ‏هايى كه بدون هجوم نظامى و با صلح به دست مسلمانان میفتاد ، به شخص رسول خدا(صلى الله عليه وآله) تعلق داشت و مسلمانان در آن هيچ حقى نداشتند . فدك نيز اين گونه به دست مسلمانان افتاد و به گفته مورخ بزرگ ، طبرى، «فدك ملك خالص پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله) بود؛ زيرا مسلمانان آن را با سواره نظام و پياده نظام نگشودند .۲ سرانجام فدک چه شد ...❓ 📎 وقتى آيه « وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ...»؛اسراء (17)، آيه 26 «حق خويشان خود را بپرداز» ، نازل شد؛ پيامبر اسلام صلی الله علیه وآله ، دخترش فاطمه(عليها السلام) را خواست و فدك را به او بخشيد .۳ 📚حموى، معجم البلدان، ج 5، ص 417 .۱ 📚تاريخ طبرى، ج 2، ص 302 .۲ 📚مجمع البيان، ج 3، ص 411 .۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
💠مروری بر ماجرای فدک، از زبان امام کاظم علیه السلام از علی بن أسباط نقل شده است: 🍃وقتی امام موسی کاظم (علیه‌السلام) بر مهدی عباسی وارد شدند، دیدند که او در حال بازپس دادنِ اموال به‌زورگرفته‌شده است. 🔶پس به او فرمودند: 🔸«ای امیر مؤمنان! پس چرا مالی که از ما به زور گرفته شده است، به ما برنمی‌گردد؟ 🔷خلیفه گفت: 🔹کدام مال، ای ابوالحسن؟ 🔶حضرت فرمودند: 🔸«زمانی که خداوند (تبارک‌وتعالی)، رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) را در فدک و مناطق اطرافش بدون لشکرکشی به پیروزی رساند، این آیه را بر پیامبرش نازل فرمود که: 🔅«وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ»؛ «حقِ نزدیکانت را بده» (إسراء:۲۶) 🔸رسول خدا متوجه نشدند که منظور چه کسانی هستند، به‌همین‌خاطر برای دانستن آن، به جبرئیل (علیه‌السلام) مراجعه فرمودند. جبرئیل نیز به پروردگارش مراجعه کرد. 🔅خداوند بر ایشان وحی فرمود که «فدک را به فاطمه (سلام‌الله‌علیهما) بده.» 🔸پس رسول خدا حضرت زهرا را خواستند و به ایشان فرمودند: «خداوند به من دستور داده است که فدک را به تو بدهم.» 🔸حضرت زهرا فرمودند: «ای رسول خدا! (این هدیه را) از خداوند و رسول خدا می‌پذیرم.» 🔸از آن پس، تا وقتی که رسول خدا زنده بودند، وکلا (نمایندگانِ) حضرت زهرا در فدک حاضر بودند. اما زمانی که ابوبکر حاکم شد، وکلای ایشان را از فدک اخراج کرد. 🔸حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) نزد ابوبکر رفتند و از او خواستند که فدک را به ایشان برگرداند. 🔹ابوبکر گفت: یک نفر را – چه سیاه باشد و چه سرخ – بیاور که شهادت دهد که فدک از آنِ توست. 🔸حضرت زهرا، امیرالمؤمنین و اُم‌أیمَن را آوردند و آن‌دو نفر به نفع ایشان شهادت دادند. ابوبکر نیز دستوری را برای توقّفِ تعرّض به فدک، مکتوب کرد. حضرت زهرا از نزد ابوبکر رفتند، درحالی‌که آن نامه همراهشان بود. 🔹عُمر با ایشان روبه‌رو شد و گفت: ای دختر محمد! چیزی که همراهت است، چیست؟ 🔸حضرت زهرا فرمودند: «نامه‌ای است که ابن ابی‌قُحافه (ابوبکر) برایم نوشته است.» 🔹عمر گفت: آن را به من نشان بده. 🔸حضرت زهرا نامه را به او ندادند. آن را از دستان ایشان ربود و نگاه کرد. سپس آب دهان روی آن انداخت و نوشته‌هایش را پاک کرد و پاره‌اش کرد. 🔹آن‌گاه به ایشان گفت: پدرت فدک را با لشکرکشی نگرفته است که تو بخواهی ریسمان به گردن ما بیاندازی (و ما را محکوم کنی!)» 🔷مهدی عباسی به امام کاظم (علیه‌السلام) گفت: 🔹ای ابوالحسن! محدوده فدک را برایم بگو. 🔶امام کاظم (علیه‌السلام) فرمودند: 🔸«یک مرزِ آن؛ کوه احد است، یک مرزش: عَریش مصر است، یک مرزش ساحل دریا است و یک مرزش نیز دومة‌الجَندَل.» 🔷خلیفه به حضرت گفت: 🔹همه این سرزمین‌ها؟! 🔶حضرت فرمودند: 🔸«بله، ای امیر مؤمنان! همه‌اش. همه این‌ها از سرزمین‌هایی است رسول خدا به آن‌ها لشگرکشی نکرده است.» 🔷خلیفه گفت: 🔹این خیلی زیاد است، درباره‌اش فکر می‌کنم. 📚الكافي، ج۱، ص۵۴۳ 📚تهذيب‌الأحكام، ج۴، ص۱۴۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
💠مروری بر ماجرای فدک، از زبان امام کاظم علیه السلام از علی بن أسباط نقل شده است: 🍃وقتی امام موسی ک
سلام🙋‍♂ چندتا نکته: 1⃣: اینکه امام کاظم علیه السلام؛ خلیفه عباسی را امیرالمومنین خطاب میکند👈 از باب تقیه است 2⃣: فدک از حیث مالی برای اهل بیت علیهم‌السلام مهم نبوده ولی از حیث اینکه نماد مظلومیت حضرت زهرا سلام الله علیها بوده اهمیت دارد 3⃣: اینکه خلیفه اول قباله فدک را پس داد. ولی خلیفه دوم مانع شد؛ فکر نکنید که خلیفه او آدم دل رحمی بوده است👈 بلکه تماما نقشه و دسیسه بوده که خلیفه اول قباله فدک را پس بدهد ولی خلیفه دوم به زور پس بگیرد 4⃣: طبق قاعده ید فدک متعلق به حضرت زهرا سلام الله علیها بود و خلیفه اول باید شاهد می آورد 👈قاعده ید؛ وقتی شخصی بر مالی یا زمینی تسلط دارد؛ این تسلط داشتن قاعده ید نامیده می شود و دلالت بر مالکیت شخص میکند و اگر شخص ثانی ادعاء دیگه ای داشته باشد شخص ثانی باید شاهد بیاورد نه شخص مالک 5⃣: چرایی غصب فدک به دست خلفاء غاصب و جور را انشاءالله عرض میکنم ✍: فدک
ارزش مالی فدک برای فهمیدن ارزش مالی فدک به این دو گزارش دقت کنید 1⃣: و قلت لمتكلم من متكلمي الإمامية يعرف بعلي بن تقي من بلدة النيل و هل كانت فدك إلا نخلا يسيرا و عقارا ليس بذلك الخطير فقال لي ليس الأمر كذلك بل كانت جليلة جدا و كان فيها من النخل نحو ما بالكوفة الآن‏ 🔺 ابن ابی الحدید از علماء اهل سنت نقل میکند که در حال بحث و گفتگو با یکی از علمائ شیعه بودم من{ ابن ابی الحدید} به وی گفتم که فدک ارزش مالی نداشت که خلیفه به فدک طمع بکند⁉️ عالم شیعه گفت👈 این سخن درست نیست نخل های آن زمان فدک به اندازه نخل های الان کوفه بوده است ⬅️ ابن ابی الحدید متوفی 656 بوده است این سخن حدود 650 سال بعد از غصب فدک گفته شده است 2⃣: وقتی عمر بن الخطاب قصد داشت که یهودیان را از منطقه فدک بیرون کند نصف قیمت فدک را به آنان داد که نصف قیمت فدک می شد 👈پانصد هزار درهم 🔺 فقوّموا أرض فدك و نخلها، فأخذها عمر و دفع إليهم قيمة النصف الذي لهم، و كان مبلغ ذلك خمسين ألف درهم‏ 📚: منابع ۱:شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ص ۹۸ ۲:السقیفه و فدک ص ۹۸ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
برای متوجه شدن ارزش وحشتناک مالی فدک به این نکات توجه کنید👇 نکته1⃣</span>: که سابقه بودن اسلام را دارد؛ و زمین های عراق از شدت حاصلخیز بودن نسبتا به و مابقی اسلام به ارض السواد مشهور بودند. ارض السواد یعنی زمین های 👈 از دور که به زمین های سرزمین نگاه کنید از شدت سرسبزی به سیاه متمایل است. 👈حال با این اوصاف ۶۵۰ سال بعد از غصب ؛ گفته می شود نخل های فدک با نخل های برابر است نکته2⃣</span>: به روایت دقت کنید لطفا👇 🛑مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مَهْزِيَارَ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّ مَوْلاَكَ عَلِيَّ بْنَ مَهْزِيَارَ أَوْصَى أَنْ يُحَجَّ عَنْهُ مِنْ ضَيْعَةٍ صَيَّرَ رُبُعَهَا لَكَ فِي كُلِّ سَنَةٍ حَجَّةً إِلَى عِشْرِينَ دِينَاراً وَ أَنَّهُ قَدِ اِنْقَطَعَ طَرِيقُ اَلْبَصْرَةِ فَتَضَاعَفُ اَلْمَئُونَةُ عَلَى اَلنَّاسِ فَلَيْسَ يَكْتَفُونَ بِعِشْرِينَ دِينَاراً وَ كَذَلِكَ أَوْصَى عِدَّةٌ مِنْ مَوَالِيكَ فِي حِجَجِهِمْ فَكَتَبَ يُجْعَلُ ثَلاَثُ حِجَجٍ حَجَّتَيْنِ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ ۱ . 🔺ابراهيم بن مهزيار گويد: طى نامه‌اى به امام حسن عسكرى عليه السّلام نوشتم: دوستدار شما على بن مهزيار كرد كه از مزرعه‌اى كه يك چهارم آن مال شماست در هر سال حجى تا بيست دينار انجام شود. اكنون راه بصره مسدود است و هزينه سفر براى مردم بيشتر شده و بيست دينار كافى نيست. البته عدّه‌اى ديگر از دوستان شما نيز اين‌گونه وصيّت كرده‌اند (تكليف چيست‌؟) حضرتش مرقوم فرمود: هزينه سه سفر حج را دو سفر حج قرار دهيد( ۶۰ دینار برای دو حج)، ان شاء اللّه. ⬅️در روایت بالا راوی از امام حسن عسکری علیه السلام در مورد اجیر شدن برای سوال میکند(یعنی تقریبا ۲۴۵ سال بعد از غصب فدک) نتیجه روایت👈در ۲۴۵ سال بعد از فدک شخصی با ۳۰ دینار از می توانسته به حج برود. وقتی ۲۴۵ سال بعد از غصب فدک ۳۰ دینار اینقدر ارزش مالی دارد پس زمانی که نصف قیمت فدک ۵۰۰ هزار دینار است چقدر می شود⁉️⁉️⁉️ 👈پست قبلی رو هم بخونید👉 ✍: ادمین نوشت 📚:منابع: ۱:کافی ج۴ص۳۱۰ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
#فاطمیه #حجاب #امام_زمان #تخریب_چی ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سوال در لینک ناشناس سلام درمورد عکسی که گذاشتین در مورد دهه اول ودوم فاطمیه تفاوت در نقطه را لحاظ نکنیم تفاوت در شکل دندانه را بخواهیم لحاظ کنیم میشه توضیح بدید؟ سلام وقتتون بخیر: در سبعین قبل از ع ۴ تا دندانه است که سه تا متعلق به سین و یکی متعلق به باء است و در تسعین قبل از ع ۴تا دندانه است. ۳ تا متعلق به سین و یکی هم متعلق به تاء و وقتی که نقطه نباشد تشخیص تسعین (۹۰) و سبعین (۷۰) امکان ندارد 🌹یاحق ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
وقتی خلیفه اول با حیله غصب خلافت کرد با دو مشکل مواجهه بود 1⃣ : نیاز به یک منبع مالی هنگفت 2⃣: خلع سلاح اقتصادی مخالفین نیاز به منبع مالی هنگفت👇👇👇 🔺چون حکومت بدون پول که اداره نمی شود 👈زیرا ابابکر غصب خلافت کرده بود لذا باید منبع مالی هنگفتی برای خریدن مخالفین یا سرکوب کردن مخالفین در دست داشته باشد نکته خاص در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله مکانی به اسم بیت المال وجود نداشت که ابوبکر بعد از به خلافت رسیدن از بیت المال خرج کند ⬅️چون در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله؛ منبع در آمد حکومت 👈یا غنائم جنگی بود که غنائم جنگی مستقیم بین رزمندگان تقسیم میشد 👈یا زکات بود که زکات هم محل خرج معینی داشت پس عللنا پولی باقی نمی ماند برای اینکه بخواهند مکانی به اسم بیت المال ایجاد کنند بلکه کلا نظریه ایجاد بیت المال از طرف خلیفه دوم داده شد 👈چون فتوحات به اسم اسلام ولی بخاطر غنائم در زمان خلفاء غاصب زیاد بود و محلی برای نگهدای آنان نیاز بود لذا در زمان خلیفه اول نظریه ایجاد مکانی برای نگهداری بیت المال را داده شد 🔺سیوطی در وقتی در صدد بیان خصوصیت های ابوبکر هست قسمتی دارد به اسم اولین های ابوبکر: یکی از این اولین ها ایجاد مکانی برای بیت المال است 👈 ومنها: أنه أول من اتخذ بيت المال.. 📚:تاريخ الخلفاء ج1 ص 174 2⃣: خلع سلاح اقتصادی مخالفین توضیح پست بعدی انشاءالله ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi