مجموعه آبشارهاي #حسینا در جنوب شرق شهر #مینودشت
🔶این آبشارها در دامنه کوه نرم دار قرار دارند. وجه تسمیه آبشار حسینا از روستای متروک حسینا در نزدیکی آن می باشد. در نزديكي تنگه معروف #چهل_چاي (چل چاي) و در فاصله 10 كيلومتري از #مينودشت قرار دارد. این آبشارهای کوچک و بزرگ، در امتداد یک دره ی باریک و پرشیب قرار دارند و در نهایت به رودخانه چهل چای وارد میشوند.
🔹جاده ی آسفالته از کنار دره عبور میکند، ولی آبشارها از دور دیده نمی شوند. محدوده ی آبشارها دارای طبیعت بکر است. جنگل انبوه، شیب زیاد، پهنای کم و صخرهای بودن کناره های دره، سبب شده است که امکان اقامت بازدیدکنندگان در حاشیه آبشارها فراهم نباشد.
🔸منبع تأمین آب، از چشمه ای است که در بالادست آبشارها قرار دارد. #انجیلی، #افرا، #توسکا، #تمشک، #ولیک، خزه، #سرخس و #پرسیاووشان از گیاهانی هستند که در طول مسیر دره دیده میشوند...
✍️علی اصغر خسروی مهر
✅منبع: #دانشنامه_گلستان
#گرگان
#موسسه_فرهنگی_میرداماد
تلگرام l واتس اپ l ایتا l اینستاگرام l بله l سروش l آپارات l روبیکا l توئیتر |یوتیوب l سایت
┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
هدایت شده از موسسه فرهنگي ميرداماد گرگان
📣 #اطلاعیه
🔶در هفتمین نشست فرهنگی #سرزمین_مادری، مفتخر خواهیم بود تا همنشین شما باشیم با مروری بر پیشینه و همراه با پیشگامان👇
📻 «#رادیو #گرگان»
⏰زمان: چهارشنبه، 9 خرداد 1403، ساعت 17
🏢مکان: تالار اندیشه موسسه فرهنگی میرداماد (گرگان، بلوار شهید مفتح)
#گرگان
#موسسه_فرهنگی_میرداماد
تلگرام l واتس اپ l ایتا l اینستاگرام l بله l سروش l آپارات l روبیکا l توئیتر |یوتیوب l سایت
┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
#خبر
با مروری بر پیشینه پیشگامان رادیو گرگان
هفتمین نشست فرهنگی سرزمین مادری برگزار شد
🔶مروری بر تاریخچه، فعالیت ها و پیشینه پیشگامان #رادیوگرگان، موضوع هفتمین نشست فرهنگی سرزمین مادری بود.
🔹در این نشست منوچهر قاضی که به نظر بسیاری از اهالی هنر و صاحب نظران به عنوان پدر رادیو گرگان شناخته می شود از آشنایی اش با رادیو و دستگاه فرستنده رادیویی گفت. کار در کودکی در تعمیرگاه رادیو موجب شد به همراه کارفرمایش؛ مهندس بهرامی برای تعمیر فرستنده رادیویی ارتش گاهی به آنجا رفت و آمد داشته باشد و این سرآغاز پیوند او با رادیو #گرگان شد تا سال 1402.
🔸منوچهر قاضی گفت: زنده یاد نعمت قاضی که از نویسندگان و پایه گذاران رادیو تهران بود مامور شد نیروی انسانی مورد نیاز در #گرگان را تربیت کند. قدرت الله مقصودلو، مسیح ذبیحی، ضیا پاکنشان، منوچهر حبیبی و ... از کسانی بودند که به عنوان نویسنده مشخص کرد و با رادیو همکاری کردند.
🔹نیروی انسانی کم و انگشت شمار بود ولی گزارشگری و ... را با امکانات کم و تلاش بی نهایت انجام می دادند.
او افزود: بعد از شکست خوردن نهضت دکتر مصدق بود که فرمانده پادگان گرگان به فکر راه اندازی رادیو برای مردم افتاد. فرستنده رادیو گرگان همان بی سیم ارتش بود
🔸خال محمد پقه سخنران دیگر این نشست با بیان این که رونق و بسط رسانه های دیداری و شنیداری زندگی افراد و خانواده ها را دگرگون کرده گفت: در ابتدای فعالیت #رادیو #گرگان در کنار اخبار و پخش موسیقی گاهی برنامه های مربوط به سربازان لشکر، اطلاعیه مراجع دولتی تهیه و پخش می شد. برنامه های #رادیو گرگان 5 ساعت از ساعت 16 تا 21 بود که 3 ساعت فارسی و 2 ساعت برنامه های #ترکمنی بود. او افزود: بعد از انقلاب و در سال 1362 برنامه های برون مرزی به زبان ترکمنی شروع شد و در حال حاضر 4 ساعت این برنامه اجرا می شود تا ترکمن های #ترکمنستان و قمستهایی از #تاجیکستان، افغانستان و چین از آن استفاده کنند. خال محمد پقه در پایان به بسیاری از هنرمندان و فعالین ترکمن که با رادیو همکاری داشتند مانند نظرمحمد گل محمدی، غفور جرجانی و ... اشاره کرد.
🔹در نشست هفتم از سلسله نشست های فرهنگی #سرزمین_مادری برخی از فعالین دیگر در رادیو گرگان به بیان خاطرات خود از سال های خدمت و همکاری با رادیو گرگان پرداختند. محمد صفایی، عبدالناصر مهیمنی و ... از جمله آنان بودند. شایان ذکر است در این نشست که عصر روز چهارشنبه 9 خرداد ماه برگزار شد برخی گفتگوهای تصویری، صداهای ماندگار از رادیو گرگان و ... پخش شد که با استقبال حاضرین همراه بود.
#گرگان
#موسسه_فرهنگی_میرداماد
تلگرام l واتس اپ l ایتا l اینستاگرام l بله l سروش l آپارات l روبیکا l توئیتر |یوتیوب l سایت
┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
موسسه فرهنگي ميرداماد گرگان
#خبر با مروری بر پیشینه پیشگامان رادیو گرگان هفتمین نشست فرهنگی سرزمین مادری برگزار شد 🔶مروری بر ت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 هفتمین نشست فرهنگی #سرزمین_مادری
با مروری بر پیشینه و همراه با پیشگامان
#گرگان
#موسسه_فرهنگی_میرداماد
تلگرام l واتس اپ l ایتا l اینستاگرام l بله l سروش l آپارات l روبیکا l توئیتر |یوتیوب l سایت
┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🏡 #یک_روستا_از_گلستان
#قرن_آباد
Qarnābād
🍃روستایی در دهستان #استرآباد جنوبی، بخش مرکزی شهرستان #گرگان.
🔶 امامزادهای به نام #طیب در نزدیک نواحی جنگلی جنوبی روستا قرار گرفته که نزد مردم منطقه، به امام زاده قرن آباد، شهرت یافته است. در مجاورت این بقعه، گورستانی قدیمی به چشم میخورد. زمان نوشتهشده روی برخی از سنگ قبرها، به قرن نهم و دهم هجرت میرسد.
ادامه👇👇
#گرگان
#روستا
#موسسه_فرهنگی_میرداماد
تلگرام l واتس اپ l ایتا l اینستاگرام l بله l سروش l آپارات l روبیکا l توئیتر |یوتیوب l سایت
┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🏡 #یک_روستا_از_گلستان
#قرن_آباد
Qarnābād
🍃روستایی در دهستان #استرآباد جنوبی، بخش مرکزی شهرستان #گرگان.
🔶 امامزادهای به نام #طیب در نزدیک نواحی جنگلی جنوبی روستا قرار گرفته که نزد مردم منطقه، به امام زاده قرن آباد، شهرت یافته است. در مجاورت این بقعه، گورستانی قدیمی به چشم میخورد. زمان نوشتهشده روی برخی از سنگ قبرها، به قرن نهم و دهم هجرت میرسد.
🔹در برخی اسناد متعلّق به دوران #قاجار، برای اثبات مالکیت قرن آباد، اینگونه آمده: دو دانگ و دو سهم از صد و بیست سهم این قریه، متعلق به خانوادهی هرویها و بقیه برای آقایان حاجی رحیم خانی است.
🔸گواهی این مالکیت را، آخوند ملامحمدعلی شریعتمدار، از عالمان عصر ناصری استرآباد، مهر و تایید کرده است.
قرن آباد از اوایل سدهی چهاردهم شمسی، به تدریج، سکونتگاه قشلاقی اهالی روستای #شاهکوه بالا شد و پس از تخلیهی شاهکوه به خاطر بیآبی و کوچ اهالی آن به #چهارباغ و در آسیاب، تعدادی از مردم شاهکوه، سکونت همیشگی را در #قرن_آباد برگزیدند. در حال حاضر، بیشتر ساکنان این آبادی، اهل شاهکوه بالا هستند و چند خانوار هم ریشهی کتولی دارند.
🔹روستا در ناحیهای هموار و منتهی به جنگل و ارتفاعات جنوب دشت #گرگان قرارگرفته است.
🔸در بافت مسکونی روستا که به استرآبادی محله مشهور است و در پشت مسجد جامع قرار گرفته، هنوز چند خانهی قدیمی با روش معماری دورهی #پهلوی دیده میشود، در حالی که بیشتر خانههای روستا، در سالهای اخیر تخریب و با مصالح نوین و بیشتر به صورت دو طبقه ساخته شده اند. بیشترین پیشروی روستا در این اواخر، به سمت شمال شرقی و راه ورودی روستا است.
🔹محوطهی میدان گاهی درون روستا که در مجاورت کارخانهی شالیکوبی قدیمی است و اهالی آن را «دَمِ کارخانه» میگویند،
محل گذران اوقات فراغت مردم قرن آباد است. علاوه بر استرآبادی محله، دیگر محلههای قرنآباد عبارتند از: «بالا محله» (جنوب روستا)، «سرتپه» (شمال روستا، چون به نسبت سایر نقاط ارتفاع دارد.) «قربان آباد» (که صاحب نخستین زمین مسکونی آن، فردی به نام قربان بود) و «ته دره» که در کنار رودخانه و در نقطهای به نسبت کم ارتفاع واقع شده است.
👈از خانوادههای پرجمعیت روستا میتوانیم به گرزین، جلالی، عباسی، ملک، نقوی، بطیاری، آخوندی، باقری، میرحسینی و میرکریمی نام ببریم.
👈نخستین مرکز جامع فن آوری اطلاعات و ارتباطات روستایی ایران، در سال 1383 در قرن آباد شروع به کار کرد.
🔸آب بند احداث شده به مساحت هفت هکتار برای تامین آب کشاورزی روستا و همچنین محوطهی جنگلی امامزادهی روستا تفرجگاه بسیاری از مردم منطقه در روزهای تعطیل است.
🔹از بازی های محلی به جا مانده از دوران گذشته، میتوان به توپگَل، هفت سنگ، سه پایه و تیله بازی اشاره کرد. صنایع دستی همچون بافت چادرشب، جاجیم، سفره و کلاه پشمی در گذشته بسیار رونق داشت و اکنون نیز به صورت محدود، تولید میشود.
✍️احمد خواجه نژاد
✅منبع: متن کامل در #دانشنامه_گلستان
#گرگان
#روستا
#موسسه_فرهنگی_میرداماد
تلگرام l واتس اپ l ایتا l اینستاگرام l بله l سروش l آپارات l روبیکا l توئیتر |یوتیوب l سایت
┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
#گلستان_آیه_ها
🍁پیام سوم
#قرآن_درادبیات_فارسی
لَکُمْ دينُکُمْ وَ لِيَ دينِ(6)
آیین شما برای خودتان و آیین من برای خودم!
🔶مولوی از آیه شریفه استفاده نموده، یکی از آن مواردی که در مثنوی معنوی بیان میفرماید، در نقد ظاهر بینانی است که معتقدند چون قیامت و رستاخیز، محسوس نیست و به حواس درنمیآید، پس وجود ندارد. این سخنی است که اغلب دنیا پرستان به آن باور دارند و هر آنچه ورای این دنیاست را انکار کرده آن را موهوم و خیالی میپندارند و گمان میکنند که زندگی فقط منحصر در همین دنیاست. مولوی برای اینکه این نکته را ثابت کند مثالی می آورد. ایشان میفرماید: اگر طفلی حالات عقلی را نیابد آیا شخص خردمند با این بهانه دست از عقل برمیدارد؟ مسلماً نه. پس اگر عدهای به آخرت ایمان و اعتقاد نداشته باشند، دلیل بر آن نیست که آخرتی وجود ندارد. حقایق و اسرار الهی در نظر محرومان از حق همچون خیال و اوهام بیاساس جلوه میکند، چون حقیقت در نظر آنان شهوت و خوردن است اما به نظر حق پرستان، شهوت و خوردن، خیالی بیش نیست. ایشان میخواهد این نتیجه را بگیرد که:
هر که را فرج و گلو آئین و خوست
آن لکم دین ولی دین بهر اوست
بــا چنــان انکـار کوته کن سخن
احمـدا کــم گـوی با گبر کهن(5)
🔸اشاره به آیه پایانی سوره کافرون که، هر کس خو و خصلتش، شهوت رانی و شکمبارگی باشد، آیه لکم دینکم ولی الدین مربوط به اوست. پس ای احمد(ص) با منکران سخن را کوتاه کن و با کافر پر سابقه سخن نگو؛ چرا که او قابلیت پذیرش سخنان تو را ندارد و بر انکار خود اصرار میکند.
🗞مطالعه متن کامل مقاله از طریق لینک زیر:👇👇
📡 http://mirdamad.org/fa/news/763/76
#گلستان_آیه_ها
#گرگان
#موسسه_فرهنگی_میرداماد
تلگرام l واتساپ l ایتا l اینستاگرام l بله l سروش l آپارات l روبیکا l توئیتر l سایت
┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
#معرفی_کتاب
🌿 #تمام_چیزهایی_که_پسرکوچولوی_من_بایددرباره_دنیابداند
🔶کتاب تمام چیزهایی که پسر کوچولوی من باید درباره دنیا بداند نوشته #فردریک_بکمن داستان نویس شناخته شده #سوئدی است. بکمن در این کتاب به صورت روان اتفاقات ساده داشتن یک پسر و احساسات مربوط به آن را از زمان تولدش به تصویر می کشد. او در این کتاب از زبان اول شخص تجربیات زندگی اش از جمله آشنایی با همسرش و ازدواج با او را برای فرزندش می گوید.
🔹تجربیات، ماجراها و حقایقی از زندگی پدر در قالب یادداشت و داستان باعث می شود خواننده مخصوصا پدران تجربیات خود را مرور کنند و در ادامه زندگی در برخورد با فرزند پسرشان آن را به کار ببندند. همانند آرزوی او برای اینکه مبارزه برای تساوی حقوق، به جنگ بین جنسیت ها تبدیل نشود و امید به آن که فرزندش هرگز باور نکند که حقوق و اختیارات و آزادی های یک زن کمتر از اوست و برای کار مشابه ی که انجام می دهد نباید به اندازه او دستمزد بگیرد.
🔸این کتاب در ایران توسط چند انتشارات به چاپ رسیده و مترجمین مختلفی آن را ترجمه کرده اند. نسخه ای که در کتابخانه میرداماد موجود است از انتشارات کتاب کوله پشتی است با مترجمی آقای حسین تهرانی.
#کتاب
#گرگان
#موسسه_فرهنگی_میرداماد
تلگرام l واتس اپ l ایتا l اینستاگرام l بله l سروش l آپارات l روبیکا l توئیتر |یوتیوب l سایت
┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
☘️ #تفسير عرفاني #قرآن_کريم
توسط استاد برجسته دانشگاه تهران
🔸دکتر اميرعباس علي زماني
🔹زمان: شنبه 19 خردادماه 1403
⏰ ساعت 21
از طريق اسکاي روم، با لينک زير👇
📡 https://www.skyroom.online/ch/mirgorgan/tafsir
#تفسیر_قرآن
#گرگان
#موسسه_فرهنگی_میرداماد
تلگرام l واتس اپ l ایتا l اینستاگرام l بله l سروش l آپارات l روبیکا l توئیتر |یوتیوب l سایت
┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🍃بررسی چند واژه ی دخیل روسی در گویش کتولی
🔶میان ایالت #استرآباد و #روسیه به علت همجواری، همیشه روابط زبانی گستردهای وجود داشته است. بسیاری از این واژهها هنگام ورود به گویش استرآبادی و به تبع آن در گویش کتولی دچار تغییرات معنایی و آوایی گوناگونی نیز شده اند
پراخوت، سمشکه، شُت، سیچاس، شِبرو و ... از زبان روسی وارد زبان استرآبادی و کتولی شده است.
🔹سیچّاس: این واژه در #کتولی به معنای «خرید نقدی – دست به نقد» به کار میرود. این واژه از کلمه ی روسیِ «سیچا» به معنیِ «الآن، همین حالا» اخذ شده، که احتمالاً اهالی استرآباد و کتول در جریان داد و ستدهایشان با روس ها، این واژه را برای اطلاق به معامله ای که وجه آن باید «همین الان» پرداخت شود، به کار میبردند.
🔸کلوش: در گویش کتولی، استرآبادی و #مازندرانی، این واژه با همین تلفظ معنایی مترادف با « #گالش» دارد.
🔹منات: این واژه در گویش های کتولی و استرآبادی به گونه ای از گردنبند و سینهآویز اطلاق میشود که اغلب سکه هایی به آن آویخته شده باشد...
ادامه مطلب در فصلنامه میرداماد
✍️حسین شکی
#گرگان
#موسسه_فرهنگی_میرداماد
تلگرام l واتس اپ l ایتا l اینستاگرام l بله l سروش l آپارات l روبیکا l توئیتر |یوتیوب l سایت
┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
#نسیم_دانش 83
#فرمول_کلی_واساسی_زندگی_درقرآن
پیام چهارم
💫 چه کارهايي را بايد انجام دهيم که خدا ما را دوست داشته باشد باشد
🔸 آنچه را که خداوند به ما دستور داده است آنها را پيروي نماييم (آل عمران/ 31)
🔹 آنچه از مال که دوستش داريم به ديگران انفاق کنيم(آل عمران/ 92)
🔸 در زندگي جز محسنين باشيم، محسن کسي است که احسان يک طرفه ميکند و انتظار توقعي و پاداشي از کسي را ندارد (195/ بقره)
🗞مطالعه متن کامل مقاله از طریق لینک زیر:👇👇
📡 http://mirdamad.org/fa/news/762/83
#گرگان
#موسسه_فرهنگی_میرداماد
تلگرام l واتس اپ l ایتا l اینستاگرام l بله l سروش l آپارات l روبیکا l توئیتر l سایت
┗━━━🍃🌺🍃━━━┛