eitaa logo
کانال میز معارف
7هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
2.9هزار ویدیو
979 فایل
🔺کانالی برای اطلاع رسانی، اشتراک تجربیات و ارتقا توانمندی استادان معارف دانشگاهها آدرس سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان https://maaref.ecnahad.ir/ منتظر نظراتتان هستیم.. 🔰ارتباط با ادمین: @amoozesh_majazi
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ در نشست افتتاحیه نمایشگاه «از نهضت تا انقلاب اسلامی به روایت اسناد»: گرایشهایی در ایران در تحلیل عقب‌ماندگی کشور، نقش استعمار را نادیده می‌گیرند ✅ گالری خیال راوی واقعیت 150 سال تاریخ ایران ساعت 11 صبح 12 شهریور 1397 است. 103 سال پیش در این روزها یکی از قهرمانان ملی ما در مقابل نیروهای انگلیسی، که حضور آنها در خطه جنوب این سرزمین هرروز بیشتر ریشه می‌دواند، ایستادگی کرد و در این راه از جان خویش نیز گذشت. رئیسعلی دلواری گرچه شهید شد، روز درگذشت او در کنار عبارت «روز مبارزه با استعمار» در تقویم ما ایرانیان خوش نشسته است. این قهرمان دلواری در دوره‌ای زندگی می‌کرد که رویداد مهمی با عنوان مشروطه در ایران رخ داده بود؛ رویدادی که خود نتیجه جریانهایی بود، اما جریانهایی را نیز باعث شد. مشروطه را می‌توان از میان آثاری که از آن زمان تا کنون نگاشته شده است شناخت، اما عکسها و اسناد چه بسا اطلاعاتی را در اختیار ذهن پرسشگر بیننده قرار دهد که در وثاقت آنها کمتر شک و شبهه‌ای به میان آید و حتی او را به تردید درباره تاریخی که تا کنون در ذهن او شکل گرفته است وادارد. گالری خیال موسسه فرهنگی، هنری صبا این روزها روایتگر تصویری یکصد و پنجاه سال دگرگونی ایران است. با ورود به این گالری، بیننده وارد فضای دوره ناصری می‌شود. این فضا او را تا پیروزی مشروطه همراه می‌کند. روایت تصویری از مشروطه تا استبداد صغیر و پس از آن فتح تهران بخش دیگر این نمایشگاه است، اما بدون درک آنچه پس از فتح تهران رخ داد نمی‌توان علت کودتای 1299 و ظهور رضاخان را دریافت؛ ازاین‌رو بیننده قدم به قدم وارد فضای پیش از کودتای 1299 می‌شود. تحولات ایران در دوره رضاشاه و نحوه روی کار آمدن محمدرضاشاه نیز موضوع دیگری است که در قاب تصویر و سند جای گرفته است. سوالی که در این مدت ذهن بیننده را به خود مشغول می‌کند خط سیر روحیه استعمارستیزی مردم ایران است که در ابتدای نمایشگاه، در جنبش تحریم تنباکو نمایان شده است؛ در قسمت دیگری از این نمایشگاه، امتداد این خط، در نهضت ملی شدن صنعت نفت به تصویر درمی‌آید. به تصویر کشیدن آنچه در این نهضت رخ داد بیننده را وارد فضای کودتای 1332 می‌کند. دو خواسته عمومی مردم عصر قاجار، که در ابتدای این نمایشگاه جلوه بصری یافته است، یعنی مبارزه با استعمار و استبداد، در این بخش از تاریخ ایران به شکلی تنگاتنگ در نهضتی تنیده می‌شود که شروع آن خرداد 1342 است. تصاویر و اسناد نمایشگاه بیننده را از نحوه شکل‌گیری این رویداد و استمرار آن آگاه می‌کند و او را قدم به قدم به بهمن 1357 می‌رساند که در آن انقلاب اسلامی ایران با حذف استعمار و استبداد از کشور ایران به پیروزی رسید. در روز آغازین نمایشگاه «از نهضت مشروطه تا انقلاب اسلامی به روایت اسناد»، در انتهای گالری خیال، نشستی ترتیب داده شده بود که در آن دو استاد و محقق حوزه تاریخ معاصر از زوایای جنبش ضداستعماری ایران سخن می‌گفتند. ✅ در عصر قراردادها سبک زندگی ایرانیان تغییر کرد در آغاز، (دوانی) گریزی به دوره زد و از پندنامه‌نویسی که توسط علما و برای سلاطین نوشته می‌شد سخن گفت. او با اشاره به رساله «نصیحه‌السلاطین» و نمونه‌هایی از این دست، ضمن مستند کردن گفته خود، بر ادامه این اقدام در دوره‌های بعدی تاکید کرد و شاهد مثال خود را «ارشادنامه» دانست. رجبی با تاکید بر اینکه این رساله خطاب به آقامحمدخان قاجار نوشته شده است گفت: از دوره قاجار به بعد، ایران ناخواسته وارد گردونه رقابت قدرتهای سیاسی اروپایی می‌شود؛ چون ایران هم‌مرز با هندوستان است و کلید فتح این منطقه به‌شمار می‌آید. از اوایل قرن سیزدهم، هیئتهای فرانسوی و انگلیسی برای انعقاد پیمانهای سیاسی به ایران می‌آیند. اعزام هیئتهای یادشده به‌خصوص با توجه به این امر است که ایران درگیر جنگ طولانی‌مدت با روسیه بود. نتایج دو جنگ ایران با روسیه نیز متاسفانه به شکست ایران و انعقاد دو قرارداد و منجر شد. نویسنده کتاب «مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه؛ دوره قاجار» با اشاره به اینکه کاپیتولاسیون یکی از پیامدهای این قراردادها بود بحث عملکرد علما در این دوره را این چنین پی گرفت: در این دوره، علما رسالات و فتواهای بسیاری نوشتند که از نکات مهم آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 1. درخواست رفع خطر از جان و نوامیس مردم قفقاز؛ 2. آزادسازی منطقه قفقاز از کفره روس؛ 3. نوسازی ارتش؛ 4. اقتباس از فنون و لباسهای نظامی غرب برای نیروهای نظامی ایران. ازآنجاکه چنین اقتباسی نوعی بدعت به‌شمار می‌آمد، علما برای آن فتوا دادند. ادامه در پست بعد ...
✳️ در نشست افتتاحیه نمایشگاه «از نهضت تا انقلاب اسلامی به روایت اسناد»: گرایشهایی در ایران در تحلیل عقب‌ماندگی کشور، نقش استعمار را نادیده می‌گیرند از پست قبل بخوانید ... در ادامه تشریح خط سیر فعالیت علما، وارد دوره پس از قتل امیرکبیر شد و ابتدا فضای آن دوره را از نظر عملکرد استعمار و عوامل داخلی آن توضیح داد. او دراین‌باره اظهار کرد: متاسفانه بعد از قتل امیرکبیر، عصر قراردادها آغاز شد. یکی از این قراردادها، قرارداد رویتر یا راه‌آهن بود. طبق آن بنا بود ایران قراردادی به مدت هفتاد سال با رویتر ببندد که او در آن متضمن ساخت راه‌آهن برای ایران شود و از آن سو تمام منابع ایران، به جز طلا و نقره، به رویتر واگذار گردد؛ به یک معنا با این قرارداد تمام هستی ایران در اختیار یک فرد اروپایی قرار می‌گرفت، اما ازآنجاکه علما اطلاع داشتند انگلیس از طریق کمپانی هند شرقی و همین قراردادها هند را به استعمار درآورده بود، به مبارزه با آن پرداختند. این پژوهشگر تاریخ ادامه داد: گرچه قرارداد رویتر فسخ شد، این قراردادها ادامه پیدا کرد؛ چون صدراعظم‌های بعد از امیرکبیر، با مشاهده سرنوشت امیرکبیر و قائم‌مقام، می‌کوشیدند خود را به یکی از دو قدرت آن روز نزدیک کنند. بر اساس این قراردادها، کالاهای عمدتا مصرفی اروپایی روانه ایران شد و نیز تعداد بیشتری از اروپاییان در کشور حضور پیدا کردند و همین امر سبک زندگی ایرانیان را تغییر داد. علما نگران بودند که بر اثر این وضعیت یک استحاله فرهنگی رخ دهد؛ ازهمین‌رو ملا علی هیدجی و شیخ حسن کربلایی در کتابهای خود شرح مبسوطی از ورشکستگی اقتصاد ایران و تغییر سبک زندگی ایرانیان دادند. میرزای شیرازی هم از همین بابت دو فتوا صادر کرد و نامه‌ای به ناصرالدین‌شاه نوشت. یکی از این دو فتوا راجع به پرهیز مسلمانان از مصرف کالاهای اروپایی و تلاش برای رونق اقتصادی ایران بود. این اقدامات نشان می‌دهد که همان طور که استعمار از طریق جنگ اقدام کرد و بعد شکل این مبارزه تغییر یافت و وارد فاز اقتصادی شد، فتواهای علما هم متناسب با همین تغییرات، تغییر شکل داد. ✅ شرکت اسلامیه کالاهایی به آفریقا صادر می‌کرد پس از سخنرانی محمدحسن رجبی، (رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر) در جایگاه قرار گرفت و با نوید دادن برگزاری نمایشگاهی با ابعاد بزرگ‌تر در دهه فجر امسال، که مصادف با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است، به مسئله استعمار اشاره کرد و گفت: قرن نوزدهم، قرن حضور جدی استعمار برای مردم ایران و منطقه است و نمی‌توان تاریخ ایران و منطقه را بدون استعمار و اقدامات آن بررسی کرد. اما متاسفانه گرایشهایی در ایران وجود دارد که نقش استعمار را در عقب نگه داشتن ایران و کشورهای دیگر منطقه نادیده می‌گیرند و بر عوامل داخلی تکیه می‌کنند. این گرایشها حتی به جای بررسی عوامل اصلی داخلی، به سراغ مسائلی می‌روند که خوراک سیاسی روز دارد. شاه بیت استدلال این گرایشها در تحلیل رویدادهای تاریخ معاصر ایران این است که ما ضعیف بودیم و ازهمین‌رو قدرتهای آن روز دنیا توانستند بر ما غلبه کنند. این در حالی است که بخش بزرگی از ضعف ما به دلیل دخالتها و حضور این قدرتها در منطقه است. وی در رد این ادعا یکی از نامه‌های ناصرالدین‌شاه را مستند گفته خود قرار داد و با اشاره به جمله معروف آن، یعنی «مرده‌شور مملکتی را ببرند که شاهش حق ندارد به شمال و جنوب مملکتش مسافرت نماید» گفت: آن نامه طرحهای اصلاحی در ایران و موانعی را که بر سر این کار وجود دارد برمی‌شمرد. نامه یادشده نشان می‌دهد که مسئولان ایران متوجه وضعیت کشور بودند و برای آن طرح و برنامه داشتند؛ درنتیجه نمی‌توان با این استدلال که ما ضعیف بودیم و ازهمین‌رو آنها توانستند بر ما غلبه کنند تاثیر استعمار را تقلیل دهیم. اتفاقا حضور آنها به طرحهای اصلاحی ما لطمه زد. ناصرالدین‌شاه حتی در بخشی از این نامه می‌گوید: امروز بر روی کره ارض ملتی ضعیف‌تر از ایران وجود ندارد و سپس به نقش انگلستان در این وضعیت اشاره می‌کند. ادامه در پست بعد ...
✳️ در نشست افتتاحیه نمایشگاه «از نهضت تا انقلاب اسلامی به روایت اسناد»: گرایشهایی در ایران در تحلیل عقب‌ماندگی کشور، نقش استعمار را نادیده می‌گیرند از پست قبل بخوانید ... مشخصه‌های جریان مبارزه با استعمار، که مرجعیت شیعه رهبری آن را در دست داشت، موضوع دیگری بود که رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر مطرح کرد. او در این بخش، به اتکای این مبارزه بر ادبیات و مبانی دینی اشاره نمود و گفت: از زمانی که استعمار در ایران حضور پیدا کرد، دو جریان در کشور پدید آمد: یک جریان، نگاه مرجعیت شیعه بود که اعتقاد داشت کفار نباید بر مسلمانان مسلط شوند (قاعده نفی سبیل). جریان دوم نگرش خوش‌باورانه‌ای به غرب داشت و بر این نکته تاکید می‌کرد که ما باید به سمت اقتباس از غرب برویم. وی در ادامه وجوه سلبی و ایجابی جریان مبارزه با استعمار را مطرح کرد و دراین‌باره اظهار نمود: نفی نفوذ فقط به جنبه نظامی محدود نمی‌شد، بلکه در حوزه سبک زندگی و اقتصاد هم دیده می‌شد. اینکه مردم را نهی می‌کردند از اینکه مانند اجنبی لباس بپوشند نمونه‌ای از توجه آنها به مقوله سبک زندگی است. جنبه ایجابی در حوزه اقتصاد حتی زودتر از مشروطه آغاز شد. شرکت اسلامیه در اصفهان تاسیس گردید. این شرکت کالاهایی حتی به آفریقا صادر می‌کرد. کل علما و مراجع با صدور فتواهای بسیاری از شرکت یادشده حمایت کردند. با بیان اینکه تاثیر ادبیات دینی را در قضیه جنگ روسیه علیه ایران می‌بینیم، وارد بحث فرقه‌سازی استعمار در ایران شد و آن را بعد دیگری از این نفوذ عنوان نمود. او در شرح نحوه مقابله جریان ضداستعماری با این بعد از استعمارگری گفت: فرقه‌سازی در ایران و ایجاد تشکلهای سیاسی ـ فرهنگی نظیر فراماسونری نمونه کارهایی است که استعمار برای مقابله با حرکت علما انجام داد. اما هوشیاری مرجعیت شیعه و مردم ایران که از آنها تبعیت داشتند، در این زمینه کاملا مشهود است. آنها مبارزه را فقط به بعد نظامی محدود ندانستند و در عرصه فرهنگی هم همواره آماده مقابله با توطئه‌ها بودند. قدرت بسیجگری روحانیت و مرجعیت شیعه، که دوست و دوشمن به آن اعتراف کرده‌اند، موضوع دیگری بود که موسی حقانی در بحث از مشخصه‌های جریان مبارزه با استعمار به آن اشاره کرد و سپس از هدفمند بودن و برنامه داشتن این جریان سخن گفت. آنچه وی دراین‌باره بیان نمود چنین است: در تحریم تنباکو، مردم ایران برای اولین‌بار استبداد را به چالش کشیدند. پس از آن مبارزه تئوریزه شد. در رساله‌هایی که علما در این دوره نگاشته‌اند ساختار دولت و تشکیلات آن، بحث قشون و مالیات و نحوه تعامل با مردم بازتاب یافته است و همه اینها از طرح و برنامه داشتن رهبران این جریان حکایت می‌کند. مشخصه دیگری که رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر در بخش پایانی سخنان خود مطرح کرد محدود نبودن این جریان در چهارچوب سرزمینی ایران بود. وی گفت: ایران ام‌القرای جهان تشیع است. وسعت سرزمین و پیشینه تمدنی و استقرار شیعه در ایران باعث می‌شد این کشور در جهان تشیع اهمیت داشته باشد؛ وقتی به لیبی یا مصر تجاوز می‌شد مرجعیت شیعی نسبت به آن واکنش نشان می‌داد و بی‌توجه از کنار آن عبور نمی‌کرد. http://yon.ir/Z5IoP @iichs_ir
به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی (قم)، تلخیص برخی از کتب شاخص و تازه های نشر جهت سهولت مطالعه اساتید و سروران گرامی تهیه گردیده است. 📖کتاب: طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (قسمت دوم : نبوت و ولایت) 📝مولف: سلسله جلسات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در مسجد امام حسن مجتبی ـ مشهد مقدس 📚ناشر: صهبا 🗒تعداد صفحه: 304 📋تعداد صفحات تلخیص: 123 🖥فرمت: PDF 📌فایل تلخیص: پیوست (⤵️پست بعد)
2.pdf
1.7M
📖تلخیص کتاب: طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (قسمت دوم: نبوت و ولایت)
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای 📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 1⃣1⃣ ◀️ پرونده هسته ای/ بخش چهارم ▶️ 🔸انتخاب اروپا به عنوان طرف مذاکره، اين سؤال را هم در پي داشت که ايا انتخاب محور اروپا، يک انتخاب بود يا اجبار؟ بايد گفت در آن شرايط، راه بهتري وجود نداشت. گرچه انتخاب اول برخي، آمريکا بود، ولي با توجه به اينکه انتخاب مزبور غيرممکن بود، راهي جز رفتن به سوي اروپا و غيرمتعهدها نداشتيم. (ص 132) 🔸در مورد اينکه آيا با اروپا وارد مذاکرات جدي شويم يا نه، پاسخ مثبت بود؛ با اين استدلال که اروپا قدرت دوم جهان است و مي تواند نقش مؤثري در شوراي حکام آژانس داشته باشد، لذا چاره اي جز همکاري با آنها نبود. در آن مقطع، اعتقاد بر اين بود که با مذاکره با اروپا مي توانيم نقشه هاي آمريکا را تا حد زيادي خنثي کنيم. هدف از مذاکرات با اروپا هم اين بود که اولاً براي تکميل اجزاي مختلف برنامه هسته اي خود فرصت کافي به دست آوريم، ثانياً در اين فاصله آنها قانع شوند ما در پي ساخت بمب اتمي نيستيم و غني سازي در ايران به عنوان فعاليتي قانوني بر مبناي NPT پذيرفته و به رسميت شناخته شود. (ص 132) 🔸برخي از ما مي پرسند که چرا دنبال اعتماد سازي با کشورهاي اروپايي بوديم؟ پاسخ اين است که ما با اروپا روند تعامل و ايجاد اعتماد متقابل را پيگيري مي کرديم تا آنها در مقابل، در حل مشکلات حقوقي و بين المللي و در مقابل فشار آمريکا، تا حد امکان با ما همراه شوند و در فناوري و نيازهاي هسته اي نيز با توجه به سوابق همکاري آنها در موضوع هسته اي در رژيم گذشته، با ما به نوعي به تعامل برسند. ديپلماسي، همين بده بستان است، منتهي بايد نتيجه اين معامله به گونه اي باشد که منافع ملي کشور را تأمين کند. ما با توجه به عدم رابطه با آمريکا و آژانس و نيز به دليل دريافت نامة آنها پيش از صدور قطعنامه سپتامبر و سابقه روابط ايران و اروپا، رويکرد مذاکره با اروپا را انتخاب کرديم. (ص 133) 🔸يکي از دلايل انتخاب اروپا براي مذاکرات در اين راهبرد، اين بود که از خود غربي ها صداي ديگري شنيده شود تا از طريق رسانه ها، اظهارنظرها و رفت و آمدها، به افکار عمومي منطقه و دنيا نشان داده شود که آنچه آمريکا به تنهايي عليه ايران تبليغ مي کند، نمي تواند درست باشد. (ص 133) 📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
📌آقای سفیر 📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 2⃣1⃣ ◀️ روابط ایران و آمریکا/ بخش سوم 🔸من اعتقاد دارم که روابط ما با آمریکا هیچ گاه دوستانه نخواهد بود. کما اینکه با بسیاری از کشورهایی که امروز با آنها رابطه و حتی رابطه به ظاهر دوستانه داریم، اختلافات جدی و اساسی داریم. اصولاً ماهیت نظام جمهوری اسلامی به شکلی است که دیگر حکومت ها – از به اصطلاح رایج دوست و دشمن – علاقه چندانی به آن ندارند. (ص 153) ** 🔸انباشت برخوردهای منفی حل نشده از کودتای 28 مرداد تا لانۀ جاسوسی و از حمایت آمریکا نسبت به رفتار ایران، سوء تفاهمات ناشی از تعاملات غیرمستقیم، برداشت اشتباه هر طرف از ضعف دیگری به صورت نشان دادن آمادگی تعامل و... مهم ترین عوامل تاریخی بی اعتمادی و تقابل میان آمریکا و ایران است. (ص 154) 🔸اقدامات مثبت ایران در جنگ اول خلیج فارس و کمک به آزادی گروگان های آمریکایی در لبنان، به جای کاهش تنش به سیاست مهار دوگانۀ آمریکا منجر شد و یا بوش در پاسخ به نقش محوری ایران در حل بحران افغانستان، جمهوری اسلامی را در محور شرارت قرار داد!!! این تحولات منفی در پاسخ به اقدامات مثبت، باعث تشدید جو بی اعتمادی و خصومت شده است. (ص 154) 🔸روابط ایران و آمریکا نیازمند یک پارادایم جدید است که با توجه به اقدامات گذشته آمریکا باید با تغییر اساسی دیدگاه آمریکا آغاز شود. برای ورود به این مرحله، لازم است طرفین خواسته ها، نگرانی ها و دیدگاه های خود از طرف دیگر را مشخص کنند. این اقدام قبل از اینکه یک حرکت دوجانبه باشد، یک کار داخلی است، یعنی نیاز است که هر یک از طرف ها، در داخل محیط های تصمیم گیری خود – مثل شورای امنیت ملی آمریکا و مثلاً شورای عالی امنیت ملی ایران یا نهاد رهبری و یا... – تصویر روشنی را برای خودشان از مشکلاتی که با طرف مقابل دارند و راه حل های آنها ایجاد کنند. (ص 154-155) 🔸مشکل ایران و آمریکا عدم اعتماد به یکدیگر است و اینکه هیچ وقت تلاشی برای فهمیدن نیات یکدیگر انجام نداده اند. لذا اقدامات مثبت هر دو طرف به دلیل وجود این ذهنیت، بی نتیجه مانده و حتی به تندتر شدن سیاست ها هم انجامیده است. به هر حال هیچ گاه سیاست مشخص و مدونی به منظور بهبود روابط ایران و آمریکا وجود نداشته و اقداماتی هم که صورت گرفته، یا به درستی تعبیر نشده و نشانۀ ضعف آن کشور قلمداد گشته و یا به وسیلۀ دخالت کشورهای دیگر و عوامل خارجی از بین رفته و به مسیر نادرستی هدایت شده است.(ص 167) 📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
📌یادداشتهای عَلَم 📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 3⃣1⃣ ◀️یادداشت های سال 1346 🔸چهارشنبه 46/3/31 از مسافرت ترکيه اظهار رضايت فرمودند، بخصوص از استقبال ملت ترکيه و حرف شنوي دستگاه دولتي آنها، از شاهنشاه عرض کردم، پيشوايي اعليحضرت دارد کم کم در اين قسمت دنيا تثبيت مي شود. خيلي فرمايش قشنگي فرمودند. فرمودند: اگر مردم ما زنده تر از اين مي بودند، ترديد نداشتم، ولي حالا مي گويم مشکوکم. عرض کردم، مردم را مي توان بيدار کرد. در اين زمينه گفتگو زياد شد. دلايل تاريخي عرض کردم و بعد عرض کردم، مردم بايد احساس کنند که همه چيز مال آنهاست حتي قصر و اتاق خصوصي اعليحضرت، آن وقت علاقمند مي شوند. فرمودند، مگر حالا اين احساس را ندارند؟ عرض کردم، متأسفانه خير، با اين که واقعاً شاهنشاه اين طور احساس مي کنند، مردم هنوز تفهيم نشده اند. 🔸پنجشنبه 46/4/1 به من اظهار مرحمت و لطف زياد کردند. از خودم تعريف نمي کنم، ولي حق دارند، از من صميمي تر نوکري ندارند. لااقل من حاضرم قبل از او جانم برود، اين را خوب مي داند، امتحان داده ام. نطق [جورج براون] وزير خارجه انگليس بررسي شد. گو اين که هم حرف ما را زده است که اسرائيل بايد سرزمين هاي اشغالي را تخليه کند، ولي اسرائيلي ها از ما خيلي گله مندند زيرا منافع حياتي ما بسته به شکست ناصر است لااقل از اسرائيل طرفداري نکنيم، بايد ساکت بمانيم. البته اين قضاوت اسرائيلي هاست، ولي افکار عمومي ما حکم مي کند از جرگه مسلمانان نبايد خارج برويم. اي کاش مي شد صريحاً با مردم سخن گفت. اگر من نخست وزير بودم با مسئوليت خودم اين کار را مي کردم، ولي حالا منافع اربابم غير از اين ايجاب مي کند. من وزير دربار او هستم. 🔸يکشنبه 46/4/4 سفراي عرب اجازه خواستند دفتر شاهنشاه را به عنوان عرض تشکر از عنايات شاهنشاه در بحران عربي خاورميانه امضاء بکنند. به عرض رساندم، بعد اجازه دادم. دنياي غريبي ست. نه آنها ما را مي خواهند، نه ما آنها را، ولي ظواهر بايد طور ديگر عمل شود. به هر صورت اصل مسلماني را نمي شود از نظر دور داشت. 🔸شنبه 46/4/10 قرار شد 12 ژانويه تشريف فرمايي شاهنشاه به آمريکا اعلام شود. شاهنشاه صبح به باشگاه معلمين وزارت آموزش و پرورش تشريف بردند و از آن جا به مازندران عزيمت فرمودند، براي دو هفته استراحت. 📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
✅با سلام خدمت استادان محترم معارف 🔴فهرست 30 نفر اساتید برتر از نظر تعداد دانشجوی قبول شده در سامانه آموزش مجازی به شرح زیر می باشد و در طول هفته جاری، همه اساتید فعال در این زمینه اعلام می گردد. 👈این اساتید برای تشویق، طی نامه ای به مدیر گروه دانشگاه و معاون آموزشی پژوهشی استان محل تدریسشان معرفی خواهند شد. ⚪️اطلاعات زیر شامل رتبه، تعداد دانشجو و استان /استانهای محل تدریس می باشد. در صورت هر سوال با شماره 021-84222443 تماس حاصل فرمایید. 1 -استاد: عبدالمهدی عربشاهی مقدم 1881 كردستان 2 -استاد:محمدرضا باقری 1145 تهران 3- استاد:مقصود محمودی998 البرز,تهران 4 -استاد:اسلام ظهرابی اصل 820 البرز,تهران 5 -استاد:بهراد اسدي 735 اردبيل 6 -استاد:سیدحسن مهدیخانی سروجهانی 734 قزوين,البرز 7 -استاد:جعفر امجدی تنورآغاج 693 آذربايجان شرقي 8 -استاد:هما اسکندری طاسکوه 682 گيلان 9 -استاد:علیرضا بیابان نورد 672 فارس 10 –استاد:عيسي صمدي 669 تهران,زنجان 11 –استاد:حامده خادم جهرمی 647 فارس 12 -استاد:محمود علیمددی 605 تهران,قم 13 -استاد:حسن محمدی 592آذربايجان غربي 14 -استاد:علي آقائي 576كرمانشاه 15 -استاد:علیرضا سلیمی562تهران,البرز 16 -استاد:بهزادمحمدی518خوزستان,فارس 17 -استاد:فخرالدين پورصفرعلی 515تهران 18 -استاد:سكينه محمدپور 512آذربايجان شرقي 19 -استاد:جعفرشریفی 502خوزستان,فارس 20 -استاد:غلامرضا عظيمي راويز494كرمان 21 -استاد:افشین نسیمی 494تهران 22 -استاد:رضامافی شیراز492تهران 23 -استاد:کبری کریمی 482خوزستان 24 -استاد:ابوالفضل ذکائی482تهران,البرز 25 -استاد:رضامعینی رودبالی 482فارس,بوشهر 26 -استاد: سهراب اسلامی480 مركزي 27 -استاد: علیرضا کریمی470 فارس 28 –استاد:ناصرکشاورزی 465 بوشهر 29 -استاد:ابوالقاسم پیاده کوهسار 465 سمنان 30 -استاد:محمدکرمی 464 كرمانشاه 🔴با آرزوی موفقیت روزافزون برای این اساتید گرامی 👈میزمعارف @mizemaaref
✳بصیرت چیست؟ ⁉ ⛔ تفاوت گرگ‌ها و موریانه‌ها 1⃣ - وقتی گرگ حمله می‌کند،با صدای بلند ‌حمله می‌کند؛ و فرصتی برای واکنش دارید. (فرار یا مقاومت) 2⃣ -اما وقتی موریانه هجوم می‌آورد، از همان ابتدا بی سر و صدا و تنها به جان محصولات شما می‌افتد. زمان می‌برد تا به هدف برسد، اما بالاخره همه محصول تو را نابود می‌کند ⚠ایستادن در برابر گرگ، "شجاعت" می‌خواهد و دفع خطر موریانه "بصیرت" ✳بصیرت چیست؟؟؟ ⬅بصیرت، سواد نیست - بینش است. ⬅بصیرت؛ یعنی اینکه بدانی ممکن است همسرِ پیامبر، در برابرِ راهِ پیامبر ایستاده باشد؛ ⬅بصیرت؛ یعنی اینکه نگاهت به «شخصیت»ها نباشد؛ بلکه همواره به «شاخص»ها چشم بدوزی؛ پس ملاک حق حقیقت است نه شخصیت ⬅بصیرت؛ یعنی اینکه بدانی حتی مسجد، می‌تواند «مسجد ضِرار» باشد و پیامبر (صلی الله علیه و آله) آن را خراب کند و به زباله دانیِ شهر تبدیل نماید؛ ⬅بصیرت؛ یعنی اینکه قرآنِ روی نیزه تو را از قرآنِ ناطق، منحرف نکند؛ ⬅بصیرت؛ یعنی اینکه بتوانی شترِ همسرِ رسول خدا را «پی» کنی و همزمان، حرمت حریم رسول الله (صلی الله علیه و آله) را نگه داری؛ ⬅بصیرت؛ یعنی اینکه بدانی جانباز صفین (شمر) می‌تواند قاتل حسین (علیه السلام) در کربلا باشد؛ ⬅بصیرت؛ یعنی اینکه بدانی در جنگ با فتنه نمی‌توانی آغازگر باشی اما تا ضربه نهایی، نباید از پا بنشینی؛ ⬅بصیرت؛ یعنی اینکه نگذاری فتنه‌گران، شیرت را بدوشند یا بر پشتت سوار شوند؛ ⬅بصیرت؛ یعنی اینکه «مالک اشتر»ها را به تندروی و «ابوموسی اشعری»ها را به اعتدال، نشناسی؛ ⬅بصیرت; یعنی اینکه بدانی «معاویه»ها، (امریکایها) به سست عنصرهای سپاهِ امیرالمومنین (علیه السلام) " دل بسته‌اند؛نفوذیها لیبرالها غربزدها ⬅بصیرت یعنی اینکه بدانی تاریخ, تکرار می‌شود؛ نه با جزئیاتش؛ بلکه با خطوط کلی‌اش ...
✅✅معرفی اساتید معارف برتر در استفاده از آموزش مجازی 🔴فهرست 50 نفر دوم از اساتید برتر از نظر تعداد دانشجوی قبول شده در سامانه آموزش مجازی به شرح زیر می باشد و در طول هفته جاری، همه اساتید فعال در این زمینه اعلام می گردد. 👈این اساتید برای تشویق، طی نامه ای به مدیر گروه دانشگاه و معاون آموزشی پژوهشی استان محل تدریسشان معرفی خواهند شد. ⚪️اطلاعات زیر شامل رتبه، تعداد دانشجو و استان /استانهای محل تدریس می باشد. در صورت هر سوال با شماره 021-84222443 تماس حاصل فرمایید. 31-استاد :داریوش نظری 462 لرستان 32-استاد :محمد رضا نصرتی 461 لرستان 33-استاد :سیما محمدزاده موید 455 تهران 34-استاد :سید منصور امامی میبدی 453 يزد 35-استاد :اکبر درویشی کلور 452 تهران 36-استاد :سید سجاد ساداتی زاده 451 خوزستان 37-استاد :حسين رنجبرحسين حاجيلو 449 البرز 38-استاد :سید غلامرضا سیداحمدی 447 تهران 39-استاد :محمدحسن بهنام فر 445 خراسان شمالي 40-استاد :مژگان فتاحی 444 تهران,قزوين 41-استاد :محمودرضا قاسمی 441 تهران 42-استاد :یعسوب اصغری 438 اردبيل 43-استاد :حسین زارع 434 همدان 44-استاد :طاهره زرنگار 433 تهران 45-استاد :علیرضا دهقانپور 427 البرز 46-استاد :احمد شفازاده 421 البرز,تهران 47-استاد :محمد جواد رجبي دشتكي 419 چهارمحال و بختياري 48-استاد :سيدمسعود شاهمرادي 407 زنجان 49-استاد :هدایت نادریان 405 كهگيلويه و بويراحمد 50-استاد :سجاد زنگنه تبار 403 كرمانشاه 51-استاد :محمد علی قائمی 402 خراسان رضوي 52-استاد :پری ملکی پور 400 كرمانشاه 53-استاد :آرش صبوری زالوآبی 400 كرمانشاه 54-استاد :محمدرضا امیری اندی 394 قم,تهران 55-استاد :نسرین فرزاد 394 تهران 56-استاد :حسن قادری 392 سمنان 57-استاد :داود کاظمی نسب 389 آذربايجان شرقي 58-استاد :حسن شيخياني 387 بوشهر 59-استاد :غلامرضا فخرو 384 سمنان 60-استاد :سیدهادی میرمحمودی 383 آذربايجان شرقي 61-استاد :محمد شمس الدین دیانی تیلکی 381 خراسان رضوي 62-استاد :مصطفی عامری سیاهویی 380 هرمزگان 63-استاد :صدیقه مهدویان پور 379 بوشهر 64-استاد :احمد نوروزی 378 خوزستان 65-استاد :رشید مرادی 377 لرستان 66-استاد :هدیه مسعودی صدر 376 خوزستان 67-استاد :مهدی یاوری 374 يزد 68-استاد :سهیلا پایان 368 فارس 69-استاد :علی اکبر طارمی 366 البرز 70-استاد :اروجعلی سعادت چونقرالو 365 آذربايجان غربي 71-استاد :حسین عرب نژاد زرندی 362 كرمان 72-استاد :محمود طاهری 360 تهران 73-استاد :محمدجواد فرح بخش 359 كهگيلويه و بويراحمد 74-استاد :عبدالکاظم مجتبی زاده 357 گيلان 75-استاد :زهره علی پناهی 356 خوزستان 76-استاد :ناصر شمشادی 355 گيلان 77-استاد :محمود اکبری 349 مازندران 78-استاد :سید محسن حسینی دهنوی 348 كرمان 79-استاد :محمد باکویی 348 تهران,اصفهان 80-استاد :حسن زرنوشه فراهانی 346 تهران 👈با آرزوی توفیقات روز افزون برای این استادان گرامی .. ✍میزمعارف @mizemaaref
جریانهای معنوی نوظهور و کاذب امروز یک معضل و دغدغهای اساسی است که رهبر معظم انقلاب از آن به برنامههای فلج کننده تعبیر میکنند. ضرورت واکاوی علل گرایش برخی از افراد به این نوع عرفانوارهها علیرغم تعارضهای آشکار با دین و نحوه جذب پیروان آنها، اهمیت تدوین درس جریان های معنوی نوظهور را روشن میکند. مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان با درک این ضروت، اقدام به تولید این درس نموده است.