اما در باب حادثه عظیم طوفان الاقصی ، اگر بخواهیم با رویکردی تمدنی به این حادثه بنگیریم باید اذعان کنیم که این حادثه به یک نقطه کانونی در بسط تمدن نوین اسلامی بدل شده است چرا که یک تمدن از یک طرف نیازمند تحولی روحی و عاطفی در یک امت است که حول آن وحدت امت شکل بگیرد و از طرفی شکل گیری غیریت تمدنی مخصوصاً با تمدن مادی دنیای امروز می تواند به خلوص تمدنی کمک و شتابی به ایجاد آن بدهد . به عبارت دیگر تولی و تبری دو عنصر اساسی در شکل دهی به تمدن اسلامی است که با این حادثه عظیم این دو عنصر تمدنی در مقیاس تمدنی شکل گرفته است از یک طرف تولی و محبت و وحدت در امت را شاهد هستیم و از طرفی تبری نسبت به تمدن غرب و مدعیان ارزش های تمدنی آن
31.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گام دوم / مصطفی جمالی,
مهندسی تمدن نوین اسلامی ـ جلسه 18
🌐آدرس کانال گام دوم:
🔸https://eitaa.com/mo_jamali_11
هدایت شده از فرهنگستان علوم اسلامی
🔰دوره علمی پیرامون مهندسی تمدن نوین اسلامی/ دی ماه 1401
▪️ ارائه کننده: حجت الاسلام مصطفی جمالی
➕عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم
✅مجموعه حاضر یک دوره علمی فشرده پیرامون نقشه عظیم انقلاب اسلامی، یعنی #تمدن_نوین_اسلامی و فرایند شکل گیری آن است که توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بارها در جمع های مختلف به تدریج بیان شده است.
🔸مخاطب این جلسات، #مبلغین حوزه های علمیه و زحمت ضبط این جلسات هم با مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات می باشد.
🔸این دوره در قالب 38 جلسه برگزار گردیده که 20 جلسه اول آن در ادامه خدمتتان ارائه می گردد:
📽لیست جلسات
اول | دوم | سوم | چهارم | پنجم | ششم | هفتم | هشتم | نهم | دهم | یازدهم | دوازدهم | سیزدهم | چهاردهم | پانزدهم | شانزدهم | هفدهم | هجدهم | نوزدهم | بیستم
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
هدایت شده از فرهنگستان علوم اسلامی
#معرفی_کتاب
📚 کتاب الهیات تمدنی؛با تأکید بر اندیشههای کلامی علامه سیدمنیرالدین حسینیالهاشمی (ره)
🖊نویسنده: محمدرضا خاکی قراملکی
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم
📖درباره کتاب
🔸طرح «الهیات تمدنی» در تفکر دینی معاصر، بر پایه «فرهنگ دین» و «آموزههای وحیانی اسلام» مستلزم تفسیر درست از معنی و جایگاه «الهیات» میباشد. در تحلیل برگزیده از «صورت بندی الهیات»، «دانش الهیات» کل خطابات و متون دین را در سه سطح «ارزشهای اخلاقی»،«اعتقادات ایمانی»،«احکام تکلیفی»، در مقیاس فردی و اجتماعی توصیف میکند و اعم از کلام، فقه، اخلاق میباشد. الهیات عام، کل شبکه معرفت دینی را در سطح و مقیاس خردوکلان در بر میگیرد، که از قدرت تعامل با فرهنگ و محیط اجتماعی خود برخوردار بوده و با درک درست از تکامل جامعه، میتواند «فرهنگ علمی بشر» را با « شبکه معرفت دینی» هماهنگ کرده و دچار «قبض و بسط تئوریک» در جهت مناسبات سکولار و مادی نگردد.
🔸دانش الهیات در صورتی که روشمند و مستند و همراه با حجیّت باشد، مانع حقیقی اعوجاج و مغشوش شدن فهم دین از طریق «روشهای تأویلی» و «هرمنوتیکی» و «پدیدار شناختی» میگردد. سطح تفقه دینی حاصل شده در کلام و الهیات موجود، به دلیل عدم تکامل مبانی و روش آن و نیز عدم تکامل در موضوع و سطح خطابات آن، کفایت و قدرت حل مسئلههای تمدنی و اجتماعی را ندارد. ازاینرو بایستی الهیات از «وضعیت انتزاعی» و «فردی» ارتقاء یافته و به یک «الهیات تمدنی» و الهیات ناظر بر شدن و تکامل تحول یابد.
سال نشر: ۱۴٠٠
تعداد صفحه: ۹۱۲
◀️ تهیه کتاب
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
هدایت شده از حسین مهدیزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✡️ یووال نوح هراری: استفاده از بمب هستهای برای نابودی ایران حق اسرائیل است!
واقعا اون همه خیال پردازی یوال نوح هراری درباره اینکه انسان جدید موفق میشه که #انسان_خداگونه بشه و از این به بعد ما هم امکانات سایبروگ را به خودمون اضافه می کنیم و هم می خواهیم جهش ژنتیکی آینده نوع بشر را خودمون طراحی کنیم و دیگر منتظر طبیعت نباشیم... رسید به اینجا که بمب اتم بزنیم؟!!
بیچاره #بچه_های_ما که کتابهای تو را می خوانند برای آنکه از #آینده خبر دار شوند و بدانند در شرکت هایشان باید چه چیزهایی را #استارتاپ کنند!!
@social_theory
🔰 «مکتب» پیشفرضهای «علوم» را تحویل میدهد.
🔻 علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
▫️ «هرگاه اصول استنباط احکام حکومتی بتواند نسبت بين احکام را ببيند، يعنی نظام احکام را ببيند، ولی نظام مستند به وحي، نه نظام برخاسته از قياس و استحسان _يعنی نظامي که استنادش را قاعدهمند کند و بتواند تعبد قاعدهمند را به تفاهم اجتماعی بکشاند_ در این صورت، طبيعی است كه میتوانيم #پيشفرضهای_علومِ انسانيِ متناسب با اداره نظام را به دانشگاه بدهيم» (۱۳۷۴/۶/۳).
▫️ «اگر #دانشگاه در توليد علوم همان راهی را برود كه #حوزه، پايههای تعريفی آن را در احكام توصيفی، تكليفی و ارزشی استنباط میكند، در اين صورت، رابطه بين حوزه و دانشگاه ديگر يك رابطه صوری نخواهد بود» (۱۳۷۹/۱۰/۶).
▫️ «#پيشفرضهای_علوم انسانی حتماً میبايست از وحی اخذ شود و از احكام توصيفی و ارزشی و تكليفی گرفته شود» (۱۳۷۴/۴/۲۰).
▫️ «#مكتب عبارت است از كلیه احكام توصیفی، دستوری، ارزشی». (۱۳۷۸/۳/۱۱)
▫️ «در #مکتب، یک دور کلام جدید دارید و یک دور هم فقه جدید دارید [و یک دور هم اخلاق جدید]؛ یعنی #حکمت حکومتی و #فقه حکومتی [و #اخلاق حکومتی] در مکتب هست». (۱۳۷۸/۳/۱۸)
#کنگره_بین_المللی_علوم_انسانی_اسلامی
#مدیریت_تحول_علوم_انسانی
#تحول_علوم_انسانی
#علوم_انسانی_اسلامی
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
هدایت شده از فرهنگستان علوم اسلامی
🔰هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی
گردهمایی نیمروزه کمیسیون«مدیریت تحوّل علوم انسانی»
▪️طرح راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی درمسیر تحوّل علوم انسانی
▫️حجتالاسلاموالمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه
دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔻تجربه الگوهای مدیریتی و ایدههای حکمرانی مشارکتی تحوّل علوم انسانی با حضور نمایندگانی از مراکز آموزشی وپژوهشی باسابقه درعرصه تحوّل علوم انسانی
▫️حجتالاسلاموالمسلمین دکترعلی مصباح یزدی
رئیس شورای اسلامیسازی علوم انسانی موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی(ره)
▫️حجتالاسلاموالمسلمین دکتررمضان علیتبارفیروزجایی
مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی
▫️دکترعبدالله توکّلی
معاونت پژوهش سابق پژوهشگاه حوزه ودانشگاه
▫️دکترسیدمجتبی امامی
معاونت پژوهش دانشگاه امام صادق(ع)
▫️دکترابولقاسم فاتحی
ریاست پژوهشکده تحوّل علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی
▫️حجت الاسلاموالمسلمین دکترعلیرضاپیروزمند
ریاست مرکزمطالعات بنیادین فرهنگستان علوم اسلامی قم
مدیرگروه مدیریت راهبردی فرهنگی دانشگاه عالی دفاع ملی
🔻ارائه مقالات
1️⃣الگوی حکمرانی مشارکتی در تحوّل علوم انسانی:مدیریت شبکهای تحوّل علم
حجتالاسلاموالمسلمین دکترمصطفی جمالی
2️⃣الگوی روابط میان«حاکمیت،مردم ونهادعلم»درتحوّل علوم انسانی
حجت الاسلام احمدعابدی
3️⃣الگوی مدیریت راهبردی دانش ترازانقلاب اسلامی
دکتراسماعیل شاطری
زمان:پنجشنبه 25 آبان1402-ساعت 7:45 - 14
مکان: قم.ساختمان مرکزی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
🔗لینک مجازی
⬅️هماهنگی جهت حضور: 09122730138
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا|سایت
🔰افتتاحیه اولین دوره تمدن نوین اسلامی و نظام فکری توحیدی
#ویژه_خواهران
🔻با حضور:
▫️حجت الاسلام و المسلمین مصطفی جمالی
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی
▫️حجت الاسلام و المسلمین سید نقی موسوی
ریاست دانشگاه فرهنگیان استان قم
زمان:
#یکشنبه ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۲
ساعت ۱۸
مکان:
بلوار شهید کریمی
دانشگاه فرهنگیان، پردیس حضرت معصومه (س)
حضور در این مراسم برای دانشجو معلمانی که در دوره ثبت نام نکردند، بلامانع است.
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
ضرورتِ #فلسفه_شدن_اسلامی، مبتنی بر ضرورتِ #دينمحوری است؛ اگر دينمحوری ضروری نباشد فلسفۀ شدن اسلامی نیز ضرورتی ندارد و میتوان «شدن» را از دیگران به عاریت گرفت.
اما اگر دین بخواهد در ايجاد تناسبات، ساختارها، نظامات و ايجاد شرايط حضور داشته باشد، بايد فلسفۀ شدن خاص خود را داشته باشد. حتی اگر ما نیز تصمیم بگیریم که فلسفۀ شدن نداشته باشيم، قطعا اصل «شدن» در عينيت، تعطیل بردار نيست.
۱۳۷۸٫۷٫۱۱
☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از فرهنگستان علوم اسلامی
🔰 #معرفی_مقاله تازه منتشر شده حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی جمالی، عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم با عنوان:
▫️شاخصهای رویکرد تمدنی و تطبیق آن بر حادثه عظیم اربعین
🔻درباره مقاله
دستیابی به #تمدن_نوین_اسلامی زمینه تقرب الهی و بسط #پرستش انسانی را در بالاترین مقیاس حیات انسانی (حیات تمدنی) فراهم می آورد. براساس همین ایده، مقام معظم رهبری در #بیانیه_گام_دوم به درستی بیان می کنند که گام دوم انقلاب ادامه روند خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی است که در گام اول انقلاب آغاز شد.
براساس این نگاه، تمدن نوین اسلامی تنها یک غایت و برآیند نیست که در انتهای حرکت رخ نمایان می کند، بلکه هم فرایند و هم رویکردی در #حرکت_تکاملی انقلاب اسلامی است که مبتنی بر آن باید #نقشه جامع حرکت انقلاب اسلامی را ترسیم کرد و همواره در تحلیل موضوعات و مسائل اجتماعی یا در آسیب شناسی اجتماعی آن را در نظر گرفت. بر این اساس لازم است هم در مطالعات نظری تمدن و هم در مطالعات انضمامی و عینی تمدن به این امر مهم توجه کرد و با تبیین دقیق شاخصها و ویژگیهای رویکرد تمدنی زمینه هدایت مطالعات اجتماعی را در شاخههای مختلف علوم انسانی و اجتماعی معطوف به تحقق عینی تمدن نوین اسلامی فراهم آورد.
این مقاله به منظور تحقق این امر مهم ابتدا به صورت اجمالی به برخی از مهمترین ویژگی ها به تحلیل یکی از مهمترین حوادث تمدنی عصر حاضر یعنی پیاده روی عظیم #اربعین میپردازد. البته به عنوان مقدمه و به صورت مختصر تحلیلی از گستره مفهومی تمدن ارائه میشود.
این اثر علمی به #تازگی در کتاب "چیستی رویکرد تمدنی؛ از عرصه نظر تا صحنه عمل" توسط انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسیده است.
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
هدایت شده از فرهنگستان علوم اسلامی
🔰مراسم افتتاحیه دوره تمدن نوین اسلامی و نظام فکری توحیدی برگزار شد.
🔰 مراسم افتتاحیه اولین دوره #تمدن_نوین_اسلامی و نظام فکری توحیدی ويژه دانشجو معلمان پردیس حضرت معصومه (س) قم، در روز یکشنبه 28 آبان 1402 با همکاری فرهنگستان علوم اسلامی و دانشگاه #فرهنگیان استان قم و با حضور حجت الاسلام و المسلمین مصطفی جمالی «عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم» برگزار گردید.
#ویژه_خواهران
🎧 بشنوید...
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
# مقالات ارائه شده در گردهمایی کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانیِ هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
🗓 پنجشنبه 25 آبان 1402
🔻صوت ارائه ها
1️⃣ حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی جمالی / عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم
عنوان مقاله: الگوی حکمرانی مشارکتی در تحول علوم انسانی «مدیریت شبکه ای تحول علم»-چکیده
🎧 صوت ارائه
2️⃣ حجت الاسلام احمد عابدی/پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم
عنوان مقاله: الگوی روابط میان «حاکمیت، مردم و نهاد علم» در تحوّل علوم انسانی- چکیده
🎧 صوت ارائه
3️⃣دکتر اسماعیل شاطری احمدآبادی
عنوان مقاله: ارائه الگوی مدیریت راهبردی دانش در تراز انقلاب اسلام؛ مبتنی بر نظریه علم شناسی توحیدی- چکیده
🎧 صوت ارائه
🔗 گزارش
#کنگره_بین_المللی_علوم_انسانی_اسلامی
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
هدایت شده از فرهنگستان علوم اسلامی
🔰 فرهنگستان علوم اسلامی قم به مناسبت بزرگداشت شهید #محسن_فخری_زاده برگزار می کند:
🔻 تحولات در ریاضیات لازمه کارآمدسازی علوم انسانی - اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین #سیدمرتضی_حسینی_الهاشمی
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم
🔻 تحول علوم پایه در اندیشه استاد حسینی (ره)
حجت الاسلام والمسلمین #جعفر_حسینیان
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم
🔻تحول گفتمان منجر به انقلاب علمی در قرن 17
حجت الاسلام و المسلمین #محمدرضاخاکی_قراملکی
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم
🔻 دبیر علمی
دکتر #حامد_یزدانی
پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم
🔻زمان و مکان:
#یکشنبه 12 آذر 1402 ساعت 10
قم، بلوار الغدیر، کوچه 10، ساختمان مفید، سالن جلسات طبقه دوم
🔗حضور مجازی
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا|سایت|اندیشه منیر|انتشارات
هدایت شده از عباس معلمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پیام دختر فلسطینی به مردم دنیا پس از شهادت همه اعضای خانوادهاش
🆔 @YjcNewsChannel
هدایت شده از فرهنگستان علوم اسلامی
🔰 #گزارش ارائه مقاله توسط دکتر #محمدرضا_قائمی_نیک با عنوان "جامعهشناسی معرفت از منظر ماکس وبر و #سیدمنیرالدین_حسینی" در کمیسیون ارتباطات و جامعهشناسیِ هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی
🔻 #گزارش_ارائه
هدایت شده از فرهنگستان علوم اسلامی
🔰 #گزارش ارائه مقاله توسط دکتر #محمدرضا_قائمی_نیک با عنوان "جامعهشناسی معرفت از منظر ماکس وبر و #سیدمنیرالدین_حسینی" در کمیسیون ارتباطات و جامعهشناسیِ هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی
▪️ محمدرضا قائمی نیک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی به این موضوع اشاره کردند که؛ #ماکس_وبر در مقالۀ علم به مثابه حرفه، با اشاره به نیچه، صورتهای معرفت انسانی را پدیدههای منحصربهفرد تاریخی میداند که تحت تاثیر جریان زندگی شکل میگیرند. به همین جهت، وبر برخلاف دیدگاه پوزیتیویستی که علم اجتماعی را همچون علوم طبیعی، قابل تبیین میداند، معتقد است که قلمرو علوم اجتماعی، قلمرو تفهم است. با اینحال وبر برای گریز از نسبیگرایی ناشی از تاریخیت، با طرح ایدههایی نظیر قرابت گزینشی، علیت تاریخی و معنای خاصی از عینیت، از ابزار روشیِ ایدهآلتایپ برای فهم پدیدههای اجتماعی بهره میگیرد.
▫️ وی افزود: در این مقاله پس از توضیح مبسوط دیدگاه وبر دربارۀ جامعهشناسی معرفت، اشاره خواهیم کرد که راهکار وبر برای عبور از نسبیگرایی معرفت، گرفتار بحران خواهد شد. در پاسخ به این بحران، به طرح دیدگاه استاد #سیدمنیرالدین_حسینی در حوزۀ جامعهشناسی معرفت خواهیم پرداخت.
▫️در نظر مرحوم حسینی، اگر چه معرفت، امری اجتماعی است و هستی جامعه هم ذیل هستی تاریخی تعین مییابد، اما هیچگاه معرفت تبدیل به امری نسبی و غیرثابت نمیگردد، چرا که از منظر ایشان، قواعدی ربوبی وجود دارد که حاکم بر ساحات تاریخی و اجتماعی و فردی انسان است و امکان برونرفت از قاهریت آن قواعد هم وجود ندارد.
▫️قائمینیک در ادامه سخنانش تصریح کرد: با این حال موضوع این مقاله بررسی جامعهشناسی معرفت ماکس وبر نیست، بلکه به دنبال انجام پژوهشی تطبیقی هستیم تا در ذیل آن، نظریۀ جامعهشناسی معرفت ماکس وبر را با دیدگاه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی مقایسه کنیم. سیدمنیرالدین حسینی یکی از متفکرین معاصری است که با نوآوری در سنتِ علمی اسلامی، سعی کرده است تا نوعی نظریۀ جامعهشناسی علم و معرفت ارائه کند.
▫️عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی تأکید کرد: به تعبیر دیگر اگر در جامعهشناسی علم و معرفت، چنان که در ادامه به تشریح خواهد آمد، به تأثیر زمینههای اجتماعی – تاریخی بر معرفت تأکید میشود، منیرالدین حسینی کوشیده است تا با تحفظ بر نگاه اسلامی به علم و معرفت، تأثیر این زمینههای تاریخی – اجتماعی بر علم و معرفت را در یک نظریۀ منسجم صورتبندی کند. تلاش وبر برای خروج از نسبیگرایی نیچهای، چندان کامیاب نیست و بینشهای استادمنیرالدین حسینی میتواند بر اساس دیدگاهی اسلامی، راهکارهایی برای آن ارائه کند.
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
💢 معیار های کدر را مفتضح کنید!
نبايد ملاك ما در ميزان بهرهدهی يك زن فقط تحصيلات و اطلاعات وی باشد. نگوئيد اين زنِ روستايی مجموعه چيزی كه میتواند توليد كند با واحد ريال اين قدر است و آن زنِ متخصصِ بیايمان چند برابر اين زن ساده تولید ریال میکند! بلكه بگوئيد كدام يك از آنها در بالا بردن نسبت تأثير اسلام به كفر و نفوذ قدرت الهی در جامعه موثرترند...
🔅 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی
۱۳۶۹٫۸٫۷
☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از
⭕️#اطلاعیه
🔰چهارمین جلسه دوره تمدن نوین اسلامی و نظام فکری توحیدی با عنوان:
مأموریت تمدنی انقلاب اسلامی
👤مدرس:حجت الاسلام و المسلمین دکتر جمالی
⏱️زمان:فردا سهشنبه مورخ۱۴۰۲/۰۹/۱۴،رأسساعت۱۸:۳۰
📍مکان:دانشگاه فرهنگیان،پردیس آیت الله طالقانی(ره)،ساختمان آموزش،کلاس ۲۰۵