eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.1هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: چقدر خوب است صبر و انتظار فرج! آیا نشنیده‌ای فرموده‌ی خدای عزوّجل را در قرآن که [چشم به راه باشید که من با شما چشم به راهم، پس انتظار بکشید که من با شما از منتظرانم] بنابراین بر شما باد به صبر ، به درستی که گشایش پس از نااُمیدی می‌آید، البته آنان که پیش از شما بودند صبورتر از شما بودند. 📚کمال الدین جلد ۲ ، صفحه ۶۴۵ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌑🌑بررسی و تبیین اولین بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پیرامون «مداخلات رژیم آمریکا در اغتشاشات اخیر کشور» سوال: مستندات اطلاعاتی موجود چه چیزی را نشان می دهند: 👈طبق مستندات، سرویس جاسوسی سیا (C.I.A) با همکاری سرویس های جاسوسی هم پیمان و نیابتی‌های مُرتجع، پیش از آغاز آشوب‌ها، به شیوه‌هایی که اشاره خواهد شد برای راه اندازی یک غائله سراسری در ایران با هدف ارتکاب جنایت علیه ملّت بزرگ ایران و تمامیت ارضی کشور و نیز زمینه‌سازی برای تشدید فشارهای خارجی، طراحی مبسوطی به‌عمل آورده بود. طبق اطلاعات موجود  نهادها و ارگانهای ذیل، این طرح را عهده دار بوده اند: 👈1.آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در نقش اصلی و با 👈👈2.همکاری نزدیک ❇️ سرویس اطلاعات خارجی انگلیس خبیث ❇️سرویس اطلاعات خارجی رژیم کودک‌کش صهیونیستی (موساد) ❇️ سرویس اطلاعات خارجی اَشرافیت بَدَوی آل سعود و چند کشور دیگر ❇️گروهک‌های تروریستی شایان ذکر است👈👈 پیش از حادثه اخیر و از سال گذشته، ائتلاف مذکور، موضوعات و مناسبت‌های دیگری را برای آغاز آشوب‌ها طراحی کرده بودند که با الطاف حضرت احدیت و تلاش‌های سربازان گمنام امام زمان عج و جامعه اطلاعاتی پرافتخار کشور خنثی شده بودند؛ مقاطعی همچون سالگرد برخی وقایع سال­‌های گذشته، مقطع اجرای طرح بزرگ و ملّی مردمی سازی یارانه‌ها در اوایل سال جاری، و پروژه آمریکایی کشف حجاب در 21 تیرماه گذشته و ... ✨در روزهای آتی به‌طور خلاصه و مفید این بیانیه روشنگرانه از طرف دلسوزان انقلاب را مرور خواهیم کرد. با ما باشید.... ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅•• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع :شک در انجام غسل. الف)اگر کسی شک کند که غسل کرده یا نه⬅️ طبق قاعده استصحاب(یقین دارد باید غسل انجام می داده و شک دارد که غسل کرده یا نه ، بنا را بر یقین میگذارد)باید غسل کند. ب)اگر بعد از غسل شک کند ، که غسل او درست بوده یا نه ⬅️ طبق قاعده ی فراغ(بعد از تمام شدن غسل به صحت و درستی آن شک کند نباید اعتنا نماید)لازم نیست دوباره غسل نماید. ج)کسی که جنب شده ، بعد از نماز شک کند غسل کرده یا نه⬅️ (طبق قاعده فراغ)نماز هایی را که خوانده صحیح است ،ولی برای نماز های بعد (طبق قاعده ی استصحاب )باید ⁉️سوال. چگونه می توان چند غسل را با یک نیت انجام داد؟✍ اگر غسل های متعددی به گردن کسی جمع شود ،چه همه آن ها واجب باشد چه مستحب وچه مختلف (واجب ومستحب)⬅️ اگر به نیت همه آنها یک غسل کند،صحیح است😍واز همه آنهاهر چه باشند کفایت می کند(مساله۳۸۹). •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ شک در انجام غسل بعد از نماز 🌸در این مورد نظر فقها متفاوت است👇 ❤️ قول اول : آیات عظام امام خمینی رحمت‌الله علیه، امام خامنه‌ای حفظه‌الله، مکارم،مظاهری،زنجانی↪️ نمازی که خوانده صحیح است و برای نماز های بعد باید(زنجانی :احتیاط واجب)غسل کند. ❤️ قول دوم:ایات عظام خویی ، تبریزی ، سیستانی⬅️ اگر در وقت نماز است اعاده کند(سیستانی:احتیاط لازم اعاده کند.)و اگر ‌وقت گذشته قضا لازم نیست. ❤️قول سوم:آیت الله وحید⬅️ نمازی را که خوانده اگر وقت باقی است اعاده کند و اگر وقت نماز گذشته ،قضا نماید. ✅ ادامه دارد.... 📚توضیح المسائل مراجع عظام •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بازار دنیا....عجیب شلوغ است.... و ما، راه نور را گم کرده ايم! و تو.... تنها راه بلد جاده نوری... بر تاریکیهای دلمان، خط بکش... سلام یگانه طلوع زمین بیا... چشم انتظار ظهور زیبایت هستیم.. 🌤الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج🌤 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فضایل بی نظیر منتظران امام زمان علیه السلام 🔵 امام باقر عليه السّلام فرمودند : 🌕 یأْتِی عَلَی النَّاسِ زَمَانٌ یغِیبُ عَنْهُمْ إِمَامُهُمْ، فَطُوبَی لِلثَّابِتِینَ عَلَی أَمْرِنَا فِی ذَلِک الزَّمَانِ، إِنَّ أَدْنَی مَا یکونُ لَهُمْ مِنَ الثَّوَابِ أَنْ ینَادِیهُمُ الْبَارِی تَعَالَی فَیقُولُ: عِبَادِی وَ إِمَائِی آمَنْتُمْ بِسِرِّی وَ صَدَّقْتُمْ بِغَیبِی فَأَبْشِرُوا بِحُسْنِ الثَّوَابِ مِنِّی، أَنْتُمْ عِبَادِی وَ إِمَائِی حَقّاً، مِنْکمْ أَتَقَبَّلُ وَ عَنْکمْ أَعْفُو وَ لَکمْ أَغْفِرُ وَ بِکمْ أَسْقِی عِبَادِی الْغَیثَ وَ أَدْفَعُ عَنْهُمُ الْبَلَاءَ، لَوْلَاکمْ لَأَنْزَلْتُ عَلَیهِمْ عَذَابِی. 🔺 زمانی می آید که امام مردم غایب می شود. پس خوشا به حال کسانی که در آن زمان در امر امامت ما استوار بمانند. چون کمترین ثواب آنها این است که خداوند آنها را صدا کرده می فرماید: ای بندگان و ای کنیزان من، شما به سرّ من ایمان آوردید و غیب مرا تصدیق کردید. پس من بهترین ثواب را به شما مژده می دهم. شما بندگان و کنیزان من هستید و بر من حق است که عبادتهای شما را قبول کنم و از تقصیرات شما بگذرم و دیگران را هم ببخشم و به خاطر شما به بندگان باران نازل می کنم و به خاطر شما بلاها را از بندگانم دفع می کنم. اگر شما نبودید هر آینه من عذاب خود را بر آنان نازل می کردم. 📚 کمال الدین ج ۱ ص ۶۰۲ باب ۳۲ ح ۱۵ 🌺 آری به خاطر منتظران راستین امام عصر ارواحنا فداه است که مردم بخشیده می شوند و باران بر خلایق نازل می شود و بلا از مردم دفع می شود و اگر آنها نبودند هر آینه عذاب الهی بر سایرین نازل می شد. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حدیث روز 🔹هشت عملی که انجام دهنده آن مستحق اهانت است رسول خدا صلی الله علیه واله فرمود: ثَمانِيةٌ اِنْ اُهينُوا فَلا يَلُومُوا اِلاّ اَنْفُسَهُمْ: اَلذّاهِبُ اِلى مائِدَةٍ لَمْ يُدْعَ اِلَيْها، وَ الْمُتأمِّرُ عَلى رَبِّ الْبَيْتِ، وَطالِبُ الْخَيْرِ مِنْ اَعْدائِهِ، وَ طالِبُ الْفَضْلِ مِنَ اللِّئامِ، وَ الدّاخِلُ بَيْنَ اَثْنِيْنِ فى سرٍّ لَمْ يُدْخِلاهُ فيهِ، وَالْمُسْتَخِفُّ بِالسُّلطانِ، وَالجالِسُ فىمَجْلِسٍ لَيْسَ لَهُ بِاَهْلٍ وَالْمُقْبِلُ بِالْحَديثِ عَلى مَنْ لايَسْمَعُ مِنْهُ. 🔹 هشت نفرند كه اگر مورد اهـانت قرار گرفتند، جز خودشان كس ديگرى را سرزنش نكنند: ۱ـ كسى كه به مهمانى و سفره‌اى رود كه دعوت نشده است. ۲ـ مهمانى كه به صاحبخانه دستور دهد. ۳ـ كسى كه از دشمنانش خير و نيكى بطلبد. ۴ـ كسى كه از فرومايگان انتظار فضل و نيكى داشته باشد. ۵ـ كسى كه در يك كار سرّى ميان دو نفر وارد شود كه او را وارد آن راز نكرده‌اند. ۶ـ كسى كه حكومت را سبك بشمارد. ۷ـ كسى كه جايى نشيند كه شايسته آنجا نيست. ۸ـ كسى كه سخن خود را به كسى بگويد كه از او حرف شنوايى ندارد. 📚 من لايحضره الفقيه، ج ۴، ص ۳۵۵ ‌ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⬅️ روز کتاب و کتابخوانی در ایران روز بیست و چهارم آبان ماه، آغاز هفته کتاب و کتاب خوانی است. 🍃در این هفته، با اجرای برنامه هایی که به وزش نسیم معرفت از سوی دریای کتاب و معانی ناب به سمت اندیشه همگان می انجامد، می کوشیم تا به تقویت فرهنگ مطالعه و گسترش سطح آگاهی های عمومی مدد رسانیم. ✅ کتاب، دروازه ای به سوی جهان گسترده دانش و معرفت است و ارائه کتاب های خوب، یکی از بهترین ابزارها برای به کمال رساندن انسان هاست و کسی که در این دنیای زیبا به زندگانی می پردازد، نمی تواند با دنیای کتاب بی ارتباط باشد. 👈پس بیاییم با گرامیداشت این هفته و نام مبارک آن، با هدیه کتاب هایی به هم نوعان خود، در پروراندن دانش و کمال سهیم باشیم. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⬅️ 24 آبان؛ روز بزرگداشت سید محمدحسین طباطبایی ↩️ سید محمدحسین طباطبایی معروف به علامه طباطبایی نویسنده تفسیر المیزان، فقیه، فیلسوف و مفسر قرآن،شیعه وایرانی است. 🍃 اهمیت وی به جهت زنده کردن حکمت و فلسفه و تفسیر در حوزه‌های تشیع بعد از دورهٔ صفویه بوده است 👌 به ویژه اینکه علامه طباطبایی به بازگویی و شرح حکمت صدرایی بسنده نکرده، به تأسیس معرفت‌شناسی در این مکتب می‌پردازد. همچنین با انتشار کتب فراوان و تربیت شاگردان برجسته در دوران مواجهه با اندیشه‌های غربی نظیر مارکسیسم به اندیشه دینی حیاتی دوباره بخشیده، حتی در نشر آن در مغرب زمین نیز می‌کوشد. 👈وی از عالمان تأثیرگذار شیعه در فضای فکری و مذهبی ایران در قرن ۱۴ش بود. او نویسنده:  تفسیر المیزان  و شیعه در اسلام  و کتاب‌های فلسفی بدایة الحکمة،  نهایة الحکمة  و اصول فلسفه و روش رئالیسم است. 🔸علامه طباطبایی در حوزه علمیه قم به جای اشتغال به فقه و اصول، درس تفسیر قرآن و فلسفه برقرار کرد. این کار او موجب رونق دانش تفسیر در حوزه علمیه قم شد. 👌 روش تفسیری او تفسیر قرآن به قرآن بود. در دوران تعطیلی درس فلسفه، با برقراری جلسات هفتگی با شاگردان خاص خود تدریس مبانی فلسفی ملاصدرا و حکمت متعالیه را ادامه داد. بسیاری از مدرسان فلسفه در حوزه علمیه قم شاگردان او بودند. علامه طباطبایی شاگردان متعددی را تربیت کرد که:  مرتضی مطهری،  سید محمد حسینی بهشتی،  محمدتقی مصباح یزدی،  حسن حسن‌زاده آملی،  عبدالله جوادی آملی  و ناصر مکارم شیرازی از جمله آنان بودند. 🔸وی نشست‌های علمی‌ای با هانری کربن، فیلسوف و شیعه‌شناس فرانسوی، داشت که زمینه‌ساز معرفی تشیع به اروپاییان شد. 🔸درباره علامه طباطبایی کتاب‌های متعددی منتشر شده و چندین همایش برای معرفی اندیشه‌های او برگزار شده است. یک فصل از مجموعه تلویزیونی حدیث سرو نیز به شناسایی شخصیت او اختصاص یافته است. دانشگاه علامه طباطبایی در تهران به نام او نامگذاری شده است. 🏴امروزسالروز درگذشت فرزانه ای فرهیخته و عارفی کامل است که عمر 79 ساله خود را، برای شکوفایی معارف دینی و گسترش آن در جامعه انسانی هدیه نموده و با گذر از دانه و دام دنیایی، سبکبال با توشه ای گران سنگ چون تفسیر المیزان، به سوی یار پرکشید. روحش شاد وراهش پر رهروباد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۵۰ سوره بقره وَإِذْ فَرَقْنَا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنْجَيْنَاكُمْ وَأَغْرَقْنَآ آلَ فِرْعَوْنَ وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ و [یاد كنید] هنگامی كه دریا را برای شما شكافتیم، در نتیجه شما را نجات دادیم و فرعونیان را در حالی كه تماشا می‌كردید، غرق كردیم. (۵۰) وَ: حرف عطف، مبنی برفتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. اِذ: مفعولٌ به برای «اُذکروا» محذوف و محلا منصوب، معطوف بر«نعمتیَ» در آیه قبل فَرَقنا: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیرمتصل «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. کُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ بِکُم: جار و مجرور، متعلق به «فرقنا» البحرَ: مفعولٌ به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری فَ: عاطفه، مبنی برفتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. اَنجینا: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیرمتصل«نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل کُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعولٌ به وَ: عاطفه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اَغرقنا: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل«نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل آلَ: مفعولٌ‌به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری فرعونَ: مضاف الیه و مجرور، علامت جرّ فتحه به نیابت کسره (غیر منصرف) وَ: حالیه، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. اَنتم: ضمیر منفصل، مبنی بر سکون، مبتدا، محلا مرفوع تَنظُرونَ: فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. «واو» ضمیر متصل، مبنی، محلا مرفوع، فاعل، تنظرون:خبر برای «انتم»، محلا مرفوع •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: انواع «اِذ» 👈در زبان عربی، «إذ» به دو صورت به کار می‌رود: 🔹اسم؛ که به معنی «حین» به کار می‌رود و ۴ نقش می پذیرد ۱.ظرف : مخصوص زمان ماضی و دائم الاضافع است و مضاف إلیه آن غالباً ماضی است. مثال: فَقَد نَصَرهُ اللّهُ اِذ اَخرَجَهُ الّذینَ کَفروا 🍃«إذ» مفعول فیه یا ظرف زمان، محلاً منصوب و «أخرَجَ» مضاف إلیه و محلاً مجرور ۲.مفعولٌ به: بعد از فعل متعدی به عنوان مفعولٌ‌به می آید. در این حالت معنی «في» ندارد.  مثال: وَ اذکُروا إذ کُنتُم قلیلاً فَکَثَّرَکُم. 🍃«إذ» مفعول به و محلا منصوب در ابتدای آیات قرآن، مفعول‌به برای فعل محذوف مثل «أذکر» است. مثال: إذ قال ربُّکَ... ۳. بدل از مفعول‌به: غالبا بعد از فعل «ذکر» و مفعول آن می آید  مثال: وَ اذکُر فی الکتابِ مریمَ إذ انتَبَذَت مِن اَهلها مکاناً شرقیاً 🍃«إذ» بدل اشتمال و محلاً منصوب به تبعیت از مبدلٌ‌منه «مریم» ۴. مضاف الیه: در صورتی که مضاف آن «حین، بعد، ساعة و...» باشد.  مثال: ربّنا لا تُزِغ قلوبَنا بعدَ إذ هَدَیتَنا. (مضاف الیه محلاً مجرور) 🔷 حرف، در دو موضع: ۱. حرف مفاجاة: زمانی که «اذ» بعد از کلمات «بَینَما وبَینا» و قبل از «فعل ماضی» بیاید معنی مفاجاة (ناگهانی) دارد. مثال ۱: بَینَما أنا اَکتُبُ إذ دَخَلَ صَدیقی. (درحین اینکه می نوشتم، دوستم وارد شد) 📌حرف مفاجاة، محلی از اعراب ندارد. مثال۲: إِنَّ أَهْلَ اَلدُّنْیَا کرَکْبٍ بَیْنَا هُمْ حَلُّوا إِذْ صَاحَ بِهِمْ سَائِقُهُمْ فَارْتَحَلُوا. (و همانا مردم دنیا چون کاروانی باشند، که هنوز بارانداز نکرده کاروانسالار بانگ کوچ سر دهد تا بار بندند و برانند!) ۲. حرف تعلیل: مثال: ضَرَبتُ زَیداً اِذ سَرَقَ (زید را زدم زیرا سرقت کرد) •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل‌مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی، ونحو متوسطه و نحو سرآغاز،و نحو قرآن،و موسوعه 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا% بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا