eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
979 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ وَ عَمّاتُکُمْ وَ خالاتُکُمْ وَ بَناتُ الأَخِ وَ بَناتُ الأُخْتِ وَ أُمَّهاتُکُمُ اللاّتی أَرْضَعْنَکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ وَ أُمَّهاتُ نِسائِکُمْ وَ رَبائِبُکُمُ اللاّتی فی حُجُورِکُمْ مِنْ نِسائِکُمُ اللاّتی دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَکُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ وَ حَلائِلُ أَبْنائِکُمُ الَّذینَ مِنْ أَصْلابِکُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ الأُخْتَیْنِ إِلاّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللّهَ کانَ غَفُوراً رَحیماً؛ حرام شده است بر شما، مادرانتان، و دختران، و خواهران، و عمه ها، و خاله ها، و دختران برادر، و دختران خواهر شما، و مادرانى که شما را شیر داده اند، و خواهران رضاعى شما، و مادران همسرانتان، و دختران همسرتان که در دامان شما پرورش یافته اند از همسرانى که با آنها آمیزش جنسى داشته اید ـ و چنانچه با آنها آمیزش جنسى نداشته اید، (دختران آنها) براى شما مانعى ندارد و (همچنین) همسرهاى پسرانتان که از نسل شما هستند (نه پسرخوانده ها) و (نیز حرام است بر شما) که جمع میان دو خواهر کنید; مگر آنچه در گذشته واقع شده; چرا که خداوند آمرزنده و مهربان است»(نساء، ۲۳). ✅ موضوع: مردان؛ مخاطبان آیه ❓ سرّ مخاطب قرار گرفتن مردان در آیات مورد بحث کدام است؟ ✍ مخاطب قرار گرفتن مردها در آيه مورد بحث، نشانه ادب قرآنی، رعايت عفت و حفظ حرمت و حريم زن هاست، و گرنه زن ها هم مخاطب به احكام ياد شده‌اند. 🔸 توضيح: تحريم ازدواج ميان گروه های چهارده گانه را به سه صورت می‌توان اعلام كرد: 1⃣ خطاب به زن ها: «حرّمت عليكنّ... »؛ بر شما زنان، حرام اند.... 2⃣ خطاب به زن و مرد: اين چهارده گروه مرد و زن بر يكديگر حرام اند. 3⃣ خطاب به مردها: «حُرِّمَت عَلَيكُم...»؛ بر شما مردان حرام اند.... ◀️ ليكن از آنجا كه قرآن كريم كلام الهی است، برای حفظ عفت و نيز دعوت مردان به عفت دينی، گزينه سوم را برگزيده است. افزون بر اينكه ازدواج بيشتر از سوی مردها پيشنهاد داده می‌شود. ✅ موضوع: تحریم ذوات ❓ چرا با وجود تعلق حرمت به ذوات، حرمت نکاح مراد است؟ ✍ حرمت در اين آيه به ذوات و اعيان تعلق گرفته است؛ ليكن به دو دليل، حرمت نكاح آن‌ها مراد است: 1⃣ از اِسناد حكم به ذات، وصف و فعل مترقب يا بارزترين اثر آن به ذهن می‌آيد، پس اثر متوقَّع از آن ها مراد است؛ نظير آيات «فَاِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَيهِم اَربَعينَ سَنَةً يَتيهونَ فِي الاَرض» و «حُرِّمَت عَلَيكُمُ المَيتَةُ والدَّم...» : حرام بودن بيت المقدس بر بنی اسرائيل، يعنی سكونت در بيت المقدس بر آن ها حرام است و نيز حرمت مردار و خون، يعنی خوردن آن ها حرام است. 2⃣ سياق بحث، به قرينه آيه ۲۲ : «ولاتَنكِحوا ما نَكَحَ آباؤكم» سياق ازدواج است. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚘﷽⚘ ⚘الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)⚘ از شما که مینویسم حروف نرم میشوندُ کلمات، لطیفُ جملات٬ ابریشمین .. و صفا میدود به کاغذ از شما که مینویسم دلم جلا میگیرد بوے نرگس مدهوشم میکند آقا شما که هنوز ندیده و نیامده اینگونه لطافت میدهید به زندگے ظهورتان چه میکند با ما؟! آقااین کوچه‌هاے ریسه بسته و آبُ جارو کرده که هیچ٬ ما هر روز صبح که میشود دلمان را آبُ جارو میکنیم به این امید که شاید امروز روزظهورتان باشد هر روز صبح که میشود سلامتان میدهیم که به قول آن نوشته اے روے دیوار که همیشه جلوے چشمم هست "دلم به مستحبے خوش است که جوابش واجب است." در افق آرزوهایم تنها ♡أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج♡ را میبینم... ✋ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• ❇️مهدی‌یاوری‌ درسایه‌ بصیرت‌غدیر❇️ زنده نگهداشتن غدیر به یک معنا زنده نگهداشتن اسلام است.(مقام معظم رهبری مدظله العالی، ۱۳۹۱/۰۸/۱۰) موسسه نورالیقین و هیئت صاحب الزمان عج در راستای ترویج سنت‌ حسنه اعمال غدیر همچون سنوات گذشته بیست و پنجمین همایش بزرگ‌ غدیریه را با حضور بانوان ولایی غدیری برگزار مینماید: ✅عناوین برنامه‌ها: ۱- تلاوت قرآن کریم ۲- شرح و تفسیر زیارت امیرالمؤمنین (ع) ۳- مدیحه سرایی و جشن ولایت ۴- شرح و تفسیر خطبه پیامبر( ص )در روز غدیر ۵- اجرای سرود توسط گروه دختران نوجوان موسسه نورالیقین ۶- اجرای گروه تواشیح نورالیقین ۷- برپایی نماز عید غدیر قبل از زوال ۸- حضور در نماز سیاسی عبادی جمعه (سرویس برای بانوان جهت مصلی مهیا می باشد) •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ⏰زمان برنامه : جمعه ۱۶ تیر مصادف با ۱۸ ذی الحجه روز عید غدیر ساعت: ۸ الی ۱۱:۳۰ 🕌 مکان برنامه : مسجد اعظم شبستان امام حسن مجتبی (ع)، از طرف صحن جواد الائمه (ع) •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•• 📣 لطفا روسری، ساق دست سفید و بطری آب همراه داشته باشید 📞تلفن موسسه : ۰۲۵۳۷۷۸۲۷۲۱ •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: احکام حیضوجوب قضای نماز بر حائض 👈 نمازهای یومیه ای که زن حائض🧕 نخوانده،قضا ندارد ولی باید روزه ها را قضا نماید.(م۴۶۹). ⁉️سوال.چه زمانی قضای نماز بر حائض واجب می شود؟ 👇👇👇 1⃣ در اول وقت↪️ 👈اگر به مقدار فراهم آوردن مقدمات و به اندازه انجام واجبات یک نماز بگذرد ونماز را نخواند وحائض شود.م(۴۷۱). 2⃣ درآخر وقت نماز:↪️ 👈 از خون پاک شود وبه اندازه غسل ووضو ومقدمات دیگر نماز مانند تهیه کردن لباس یا آب کشیدن آن وخواندن یک رکعت نماز یا بیشتر از یک رکعت وقت داشته باشد ونماز را نخواند.مساله(۴۷۲). 3⃣ به خیال نداشتن وقت:↪️ 👈اگر خیال کند به اندازه تهیه مقدمات نماز وخواندن یک رکعت وقت ندارد ونماز نخواند وبعد بفهمد که وقت داشته‌است. مساله(۴۷۵). ✍اگر زن حائض به اندازه غسل ووضو وقت ندارد،ولی می تواند با تیمم نماز را در وقت بخواند⬅️ آن نماز بر او واجب نیست↪️ 👈اما اگر گذشته از تنگی وقت تکلیفش تیمم است ،مثل آن که آب برایش ضرر دارد، بايد تیمم کند وآن نماز را بخواند. 👌 •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ شک در داشتن وقت برای نماز 👈 اگر زن حائض بعد از پاک شدن ،شک کند که برای نماز وقت دارد یا نه ⬅️ باید نمازش را بخواند. ✅ ادامه دارد.... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿 روی هر لب نام زیبای تو وقتی بشکفد زندگی گل می دهد عطر نفس های تو غوغا می کند تو بیا یابن الحسن دنیا گلستان می شود 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺پسر حضرت دریا! دل ما را دریاب ما یتیمیم و اسیریم و فقیر ای باران 🌿سامرا قسمت چشمان عطش خیزم کن تا تماشا کنمت یک دل سیر ای باران! 🌺ولادت با سعادت امام هادی(علیه السلام) مبارک ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈جهاد تبیین 👈مدرس: آقای عظیمی 👈تاریخ ۱۴۰۲/۴/۱۰-۱ 👈موضوع:مروری بر مطالب گذشته
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈جهاد تبیین 👈مدرس: آقای عظیمی 👈تاریخ ۱۴۰۲/۴/۱۰-۲ 👈موضوع: سومین ابزار جهاد تبیین
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈جهاد تبیین 👈مدرس: آقای عظیمی 👈تاریخ ۱۴۰۲/۴/۱۰-۳ 👈موضوع: چهارمین وپنجمین ابزار جهاد تبیین
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۷۷ سوره بقره 👈 أوَلا یَعلَمونَ اَنَّ اللهَ یَعلَمُ ما یُسِرّونَ وَ مَا یُعلِنون. آیا نمی‌دانند که خدا می‌داند آنچه را که پنهان می‌کنند و آنچه را که آشکار می‌کنند أ : حرف استفهام تقریری، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لا: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. یَعلَمونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل أنَّ: حرف مشبهةبالفعل، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. اللهَ: لفظ جلاله، اسم «أنَّ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری یَعلَمُ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «هُوَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل ما: اسم موصول، مبنی بر سکون، محلا منصوب، مفعول به یُسِرّونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. ما: اسم موصول، مبنی بر سکون، محلا منصوب، مفعول به یُعلِنونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرانی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع : سدّمسدّ مفعولین 👈در افعال قلوب (دو مفعولی) گاهی حالاتی پیش می آید که عملِ فعل، معلّق می شود؛ منظور از «تعلیق» یعنی ابطالِ عملِ فعلِ قلبي به صورت لفظی نه محلی به سبب مانعی؛ که در این صورت جمله بعد از آن سدّ مسدّ (جانشین) دو مفعولش و در محل نصب می باشد. 🔹لوازم تعليق عبارتنداز : •حروف نفی «ما ، لا ، ان» •«لام» ابتدا •«لام» قسم •«لو» شرطيه •«کم» خبريه و استفهام •«لعل» مثال : اِن أدري لَعلّهُ فِتنةٌ لَكُم. 🍃نمی دانم شاید آن آزمایشی برای شما باشد. 🔹سه چیز جانشین دو مفعول فعل‌های قلوب می شود : 1⃣ «أنَّ» با اسم و خبرش مثال: يَحسَبون أَنَّهُم یُحسِنونَ صُنعاً 🍃جمله «أَنَّهُم یُحسِنونَ صُنعاً» جانشین دو مفعول «یَحسَبون» قرار گرفته و محلا منصوب است. 2⃣ «أن» و فعل و فاعلش مثال: زَعَمَ الذینَ کَفَرُوا أَن لَن یُبعَثُوا 🍃جمله «أَن لَن یُبعَثُوا» جانشین دو مفعول «زَعَمَ» واقع شده و محلاً منصوب است. 3⃣ «أنْ» مخفّفه از «اَنَّ»ثقیله مثال : عَلِمَ أنْ سَيَكُونُ مِنْكُمْ مَّرْضَى 🍃 در این جمله ، «أنْ» ناصبه نیست، بلکه مخفّفه از «اَنَّ»ثقیله است و اسم آن ضمیر شأن محذوف به تقدیر: اَنَّهُ. از این رو، فعل «سَیَکونُ» خبر و مرفوع است. جمله «أنْ سَيَكُونُ مِنْكُمْ مَّرْضَى» جانشین دو مفعول «عَلِمَ» واقع شده و محلا منصوب است. ✔️نتیجه ای که می توان از این بحث گرفت: این حروف، حروف مصدری هستند یعنی جمله بعد از خود را به تأویل مصدر می برند و در واقع مصدر مؤول سدّمسدّ دو مفعول قرار می گیرد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه ۷۷ سوره مبارکه بقره: 🍃«یَعلمونَ» 👈 فعل قلبي که از عمل معلق است. سبب تعليق 👈 «أَ» و «لا» ، وجود حرف نفی و استفهام سدّمسدّ مفعولَین 👈 اَنَّ اللهَ یَعلَمُ ما یُسِرّونَ وَ ما یُعلِنون 👌«أنَّ» و اسم و خبرش در محل نصب و جانشین دو مفعول است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتب مبادئ العربيه، موسوعة النحووالصرف‌والاعراب) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)⚘ روزها از پےِ هم میگذرند و گناهانِ بے‌شمارِ ما نه تنها قلب‌تان را آزرده کہ در قرنطینہ تنهایے اسیرتان ڪرده استـ . روزها از پےِ هم میگذرند و ما براے ظهورتان کارے نڪرده ایم . روزها از پےِ هم میگذرند تنهایے پشتِ تنهایے و درد روے درد انبار میشود و تنها یڪ خبر حالِ تمـامِ عالم را خوب میکند خبرِ آمدنِ شما ... یامهدے مرادردیست‌‌دور‌از‌تو‌که‌‌نزد‌توست‌‌درمانش در افق آرزوهایم تنها ♡أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج♡رامےبینم. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃ده پند از امام علی بن موسی الرضا علیه السلام: 👈اول: در خوشحال کردن مردم بسیار بکوشید تا در قیامت خدا خوشحال تان کند. 👈دوم: تا می توانید سکوت اختیار کنید که سکوت موجب محبت می شود و راهنمای هر خیری است. 👈سوم: در خواندن سوره حمد استمرار بورزید که جمیع خیردرامور دنیا و آخرت درآن گرد آمده است. 👈چهارم: به روزی اندک خدا راضی باشید تا خدا نیز از عمل کم شما راضی باشد. 👈پنجم: در برقرار کردن صله رحم ثابت قدم باشید که بهترین نوع آن خودداری از آزار خویشاوندان است. 👈ششم: به کسی که از خدا نمی ترسد امید نداشته باشید که نه تعهد دارد، نه نجابت و نه کرم. 👈هفتم: بسیار احسان کنید که خداوند در قیامت یک نصفه خرما را مانند کوه احد بزرگ می کند. 👈هشتم: حق الناس را رعایت کنید که دوستی محمدوآل محمد بدون آن پذیرفته نیست. 👈نهم: ازبخششی که زیانش برای تو بیش از سودی است که به دیگران میرسد، حذر کن. 👈دهم: بسیارمراقب کردار خودباشید تا مورد تهمت واتهام قرار نگیرید،که در آن صورت حق ملامت ندارید. السلام علیک یاعلی ابن موسی الرضا«ع»  ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا