eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
974 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
زمانم (عج) سلام بر تو ای خونخواه فرستادگان خدا... سلام بر تو و بر روزی که ذوالفقار تو بر گردن دشمنان خدا بنشیند و قلب مظلومان تاریخ را التیام بخشد! السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا طَالِبَ ثَارِ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ أَبْنَاءِ اَلْأَنْبِيَاءِ صحیفه مهدیه،زیارت حضرت صاحب الامر در سرداب مقدس ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* 4⃣ زهیر بن قین بجلی ◀️ قسمت اول ✍ زُهَیْر بن قَیْن بَجَلیّ یکی از بزرگان قبیله بَجیله بود که درکوفه می‌زیست. و از فرماندهان سپاه امام حسین علیه‌السلام در کربلا بود که به شهادت رسید.  ⬅️ پیوستن به امام حسین ↩️ زهیر بن قین، از بزرگان قبیله بَجیله بود که در کوفه می‌زیست.  در سال شصتم هجری، هنگام بازگشت از سفر مکه، در یکی از منازل بین راه، (بنابر نقل دینورى، این ملاقات در منزل‌گاه «زَرُود» انجام گرفته است.) هم‌زمان با کاروان امام حسین علیه‌السلام  در یک‌جا فرود آمد. امام علیه‌السلام شخصی را نزد زهیر فرستاد و خواستار ملاقات با او شد. زهیر نخست از این دیدار اکراه داشت. اما به توصیه همسرش- دیلم یا دَلْهم دختر عَمرو- . به محضر امام حسین علیه‌السلام شرفیاب شد. 👌این دیدار بسیار مبارک بود و مسیر زندگانی زهیر را تغییر داد. او پس از این ملاقات، شادمان نزد خانواده و دوستانش بازگشت و فرمان داد تا خیمه و بار و بُنه او را به کنار خیمه امام علیه‌السلام منتقل کنند.   👈با همسرش نیز وداع کرد و گفت: «من عازم شهادت همراه امام حسین علیه‌السلام هستم. تو با برادر خود نزد خانواده‌ات برگرد، زیرا نمی‌خواهم از سوی من چیزی جز خوبی به تو برسد.» 👈آن‌گاه خطاب به همراهانش گفت: «هر که دوستدار شهادت است، همراه من بیاید، وگرنه برود و این آخرین دیدار من با شماست.  ↩️ برخی منابع آورده‌ اندسلمان بن مضارب، پسر عموی زهیر، با وی همراهی کرد و به سپاه امام حسین علیه‌السلام پیوست. ⬅️ آمادگی زهیر برای جنگ ↩️ بنابر نقل تاریخ طبری، امام حسین علیه‌السلام پس از برخورد با سپاهیان حرّ، در منزلگاه ذِی ‌حُسُم خطابه‌ای ایراد فرمودند 👈 و طیّ آن کژی‌های حاکم بر جامعه را برشمردند و یارانش را به جهاد برای احیای ارزش‌های اسلامی و شهادت در راه خدا تشویق فرمودند. 🔹 زهیر نخستین کس بود که پس از سخنرانی امام علیه‌السلام آمادگی خود را برای اجرای فرامین آن حضرت اعلام داشت؛ و گفت: «ای فرزند رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم، ما سخنان شما را شنیدیم. به خدا سوگند اگر زندگانی دنیا دایمی بود و ما در آن جاودانه بودیم و جدایی از آن فقط به سبب یاری و مواسات با شما بود ما قیام همراه شما را بر ماندن در دنیا ترجیح می‌دادیم!»؛ 👌و امام علیه‌السلام درباره‌اش دعای خیر فرمود.  ⬅️ پیشنهاد جنگ با حر ↩️ کاروان امام حسین علیه‌السلام، روز پنج ‌شنبه، دوم محرّم سال شصت و یکم هجری، با مراقبت لشکریان حُرّ وارد سرزمین نینوا شدند، که ناگاه نامه‌ای از ابن‌ زیاد رسید. در آن نامه به حُرّ فرمان داده شده بود که بر امام حسین علیه‌السلام سخت بگیرد و او را در سرزمینی بدون آب و آبادانی فرود آورد. حُرّ مضمون نامه را به اطلاع امام علیه‌السلام و یارانش رساند و از آنان خواست که در همان مکان فرود آیند. یاران امام علیه‌السلام از حُرّ خواستند که در یکی از آبادی‌های نزدیک آنجا فرود آیند، امّا حُرّ گفت: نمی‌تواند چنین اجازه‌ای بدهد، زیرا جاسوس ابن‌ زیاد مراقب اوست. در این هنگام زهیر بن قین به امام علیه‌السلام پیشنهاد کرد که با سپاهیان حُرّ بجنگد، چه نبرد با اینان از نبرد با کسانی که به کمک اینها خواهند آمد، آسان‌تر است. ولی امام علیه‌السلام فرمودند: «من آغازگرجنگ نخواهم بود.» زهیر عرض کرد:پس در این آبادی مجاور که بر کرانه فرات و دارای استحکامات دفاعی است، فرود آییم. امام علیه‌السلام از نام آن پرسید. زهیر گفت: «عَقْر». امام علیه‌السلام فرمود: خدایا به تو پناه می‌برم از «عَقْر». آن‌گاه در همان مکان نینوا فرود امدند. این مطلب ادامه دارد یارب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجة 🤲 ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 🏴 موضوع: احکام حیض 🔹صاحب عادت وقتیه _عددیه 👈صاحب عادت وقتیه_عددیه، اگر خون حیضش از ده روز تجاوز کند برای شروع به وقت وبرای انتها به عدد رجوع خواهد کرد. 🔹وقتیه _عددیه ⬅️ خون بیشتر از ده روز 👇👇👇 🌷تمام ایام عادت یا مقداری از آن خون می بیند 👇👇👇 👈 تمام ایام خونریزی داشته ⬅️ ایام عادت حیض ،سایر ایام استحاضه است. 👈 فقط روزهای پایانی ایامعادت ،خونریزی دارد ⬅️ آن ایام و روزهای پس از آن، حیض. 👈 روزهای ابتدایی ایام عادت مصادف با روزهای پایانی است ↪️ آن ایام حیض وبرای تکمیل عدد از روزهای قبل قرض می گیرد. 🖤🖤🖤🖤🖤🖤 🌷 تمام خون خارج از وقت است 👇👇👇 👈خونها یکسان است ⬅️ از ابتدای حیض به مقدار عادت 🖤🖤🖤🖤🖤🖤 👈 خونها مختلف است (مثل عددیه) ↪️ 👈خون صفت دار به اندازه ایام عادت یا بیشتر از آن است ⬅️ از ابتدای خون صفت دار به اندازه ایام حیض . 👈 خون صفت دار کمتر از ایام عادت است ⬅️ از ابتدای خون صفت دار حیض وبرای تکمیل عدد از ما بعد یا ما قبل قرض می گیرد. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• 🔰مثال :عادت ۳_۸ ماه ↪️ 1⃣ خون کمتر از ۱۰ روز است ⬅️ همه حیض 2⃣ ایام عادت وچند روز قبل وبعد ایام و خون بیشتر از ۱۰ روز ↪️ 👈 ایام عادت (۳_ ۸ ماه) حیض وروزهای قبل (۱و۲ماه) وبعد (۹_۱۱ ماه ) استحاضه 3⃣ مقداری از ایام وچند روز بعد وبیشتر از ۱۰ روز 👈به تعداد ایام عادت حیض وبقیه استحاضه ✅ ادامه دارد 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌑◈﷽🌑•••═•* ┄┄┅••🌑✻🌑••┅┄┄. ⬅️ استاد آل مرتضی در مراسم عزاداری و روضه حضرت سیدالشهدا علیه السلام ضمن عرض تسلیت و تعزیت با گریز به مسئله فجیح شکستن حرمتها از جمله هتاکان حرمت قرآن کریم و یا هتک حرمت اهل بیت (ع) که کربلا مصداق بارز آن است اشاره داشته و فرمودند ↩️چنین امری قطعا اسباب سقوط انسان را فراهم می کند. ایشان در ادامه، ضمن اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم صلى الله عليه و آله به تحلیل آن پرداختند. آن حضرت می فرمایند: "سيأتي زَمانٌ على اُمَّتي يَفِرُّونَ مِن العُلَماءِ كما يَفِرُّ الغَنَمُ عنِ الذِّئبِ ، فَإذا كانَ كذلِكَ ابتَلاهُمُ اللّه ُ تعالى بثلاثةِ أشياءَ : الأوَّلُ : يَرفَعُ البَرَكَةَ مِن أموالِهِم ، و الثاني : سَلَّطَ اللّه ُ علَيهِم سُلطانا جائرا ، و الثالث : يَخرُجُونَ مِن الدنيا بلا إيمانٍ: به زودى زمانى بر امّتم فرا مى رسد، كه از علمايشان مى گريزند همان گونه كه گوسفند از گرگ مى گريزد . 👈👈وقتى چنين شد خداوند متعال آنها را به سه چيز گرفتار كند : ❇️اول اين كه بركت را از اموال و رزق ايشان مى گيرد. ❇️دوم اين كه پادشاهى ستمگر را بر آنان مسلّط مى گرداند و ❇️ سوم اين كه بى ايمان از دنيا مى روند. آنچنانکه امام حسین ع در خطبه منا بیان داشتند شما خودتان سبب شدید یزید برشما مسلط شود.اگر حرکت مومنان موثر باشد، ظالم و اهل باطل قدرت نخواهند گرفت.انابه و گریه بر امام حسین (ع) فضیلت است اما باید معرفت و بصیرت به راه امام حسین (ع) و جهاد در راه خدا را قوت ببخشیم. فرازهایی از زیارت عاشورا و زیارت ناحیه (فی ایام المهلتی) اشاره به نعمتهای پی در پی و سنت استدراج دارد.  امام حسين عليه السلام فرمودند:  اَللّهُمَّ لا تَسْتَدْرِجنى بِالاِْحسانِ وَ لا تُؤَدِّبْنى بِالْبَلاءِ ؛ خدايا! با غرق كردن من در ناز و نعمت، مرا به پرتگاه عذاب خويش مَكشان و با بلايا(گرفتارى ها) ادبم مكن. ⬅️ گاهی مومن با بلایا ادب میشود اما گاهی در کنار آلوده شدن به انواع گناه باب نعمتها باز میشود.اینجاست که باید احساس خطر کرد تا دچار سنت استدراج نشویم. 🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑 متاسفانه ارزشهایی که مسلمانان حتی در جنگ با کفار بنا بر دستور رسول اکرم (ص) به آنها ملتزم بودند در کربلا در حق عزیزترین افراد یعنی خاندان و اهل بیت پیامبر (ص) رعایت نشد و زیر پا گذاشته شد این در شرایطی بود که بارها امام حسین و اصحاب باوفایش خود را معرفی کردند اما پرده حب دنیا و دنیا طلبی چشمان جبهه مقابل را کور کرده بود. چنانکه: 💫۱. خیمه ها و خانه ها را آتش زدند 💫۲. تا شب جنگ را ادامه دادند و غروب با اسبان بر بدنهای پاک و مطهر شهدا تاختند. 💫۳. قساوت و سنگدلی در عاشورا موج میزد و توحش به حد اعلی رسانده شد.حتی گوشواره از گوش دختران کشیدند و انگشتر و البسه از شهدا ربودند. 💫۴. ابدان مطهر حضرت ابا عبدالله (ع) و شهدا را قطعه قطعه کردند و سرهای مبارک را بریدند. در حالیکه در اسلام این کار منکر شنیعی است تا آنجا حضرت علی (ع)در قصاص قاتل خود، یک ضربه را در برابر یک ضربه قرار داد. 💫۵. اسرا را از بازارها و مکانهای عبور دادند و اسباب تحقیر و اذیت آنها شدند.اما اهل بیت حضرت سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها نهایت بهره معنوی را بردند.آنها با خطبه های غرا همگان را بر علیه ظالمان و یزیدیان شوراندند. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠🌠 ⬅️ مهمترین پیام عاشورا امید و امیدواری است.امام حسین ع در اوج مصیبتها در گودال قتلگاه برای اینکه خون او و اهل بیتش تا قیامت هادی معرفتی برای مردم باشد امید به خداوند داشت. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠🌠 امام حسین مقتدای ماست و باید به او اقتدا کنیم.ایشان ضمن اشاره به آیه ۹۵سوره نسا لَا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً جهاد در راه دین و اهل بیت (ع) را فریضه پسندیده مومنان در عصر انتظار دانستند. در این راستا امام صادق عليه السلام فرموده اند :  المُنجياتُ : إطعامُ الطَّعامِ ، و إفشاءُ السَّلامِ ، و الصَّلاةُ باللَّيلِ و النّاسُ نِيامٌ . امام صادق عليه السلام : عوامل نجات بخش عبارتند از : اطعام كردن، سلام گفتن به همگان و نماز خواندن در شب هنگامى كه مردم خفته اند. امید که در این راستا پیشتاز باشیم. ┄┄┅••🌑✻🌑••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
سلام مهدی جانم صاحب عزای ماتم ڪرب‌ و بلا بيـا ؛ تنها اميد خلق جهان يا بن‌ فاطٰمه بیا... ▪️اللّهُمَّ عَجِّل فَرجَ ▫️مُنتَِقمِ الزَّهرٰاء سَلٰامُ اللهِ عَلَیها ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈◈•••═•* 4⃣ زهیربن قین بجلی ◀️ قسمت دوم ⬅️ دفاع از خیمه‌ها در عصر تاسوعا ↩️ عصر تاسوعا، هنگامی که لشکریان عمرسعد به سوی خیمه‌های امام حسین علیه‌السلام هجوم آوردند و قصد آغاز جنگ داشتند، امام علیه‌السلام از برادر بزرگوارشان حضرت عباس علیه‌السلام خواست که نزد آنان رفته و ببیند هدفشان چیست و چه می‌خواهند. 👈 حضرت عباس علیه‌السلام با حدود بیست نفر از یاران امام علیه‌السلام، از جمله زهیر بن قین و حبیب بن مظاهر، نزد سپاهیان دشمن آمده پرسید که چه قصدی دارند؟ گفتند: به ما فرمان داده شده است در صورتی که تسلیم حکم ابن‌ زیاد نشوید، با شما پیکار کنیم. حضرت عباس علیه‌السلام فرمودند: عجله نکنید، تا مقصودتان را به اطلاع اباعبدالله علیه‌السلام برسانم. آنان پذیرفته و منتظر جواب ماندند. در این فرصت حبیب بن مظاهر و زهیر بن قین به نصیحت سپاهیان عمرسعد پرداختند. نخست حبیب سخن گفت و آنان را از کشتن عترت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم و شیعیان آنها نهی کرد و از یاران و همراهان امام علیه‌السلام به نیکی یاد نمود و برخی از صفات والای آنان را برشمرد. در این هنگام یکی از افراد دشمن، به نام «عزرة بن قیس» خطاب به حبیب گفت: تا می‌توانی خودستایی کن! ↩️ زهیر بن قین در پاسخش گفت: ای عزره، او ستوده و هدایت‌ یافته خدای متعال است. از خدا پروا کن، من خیرخواه توام. تو را به خدا سوگند، مبادا گمراهان را در کشتن پاکان یاری دهی. عزره گفت: ای زهیر، تو شیعه این خاندان نبودی و طرفدار عثمان بودی! زهیر پاسخ داد: 👌آیا از بودنم در اینجا پی نمی‌بری که از آنان هستم؟ به خدا سوگند، من هیچ‌گاه نامه‌ای به او -امام حسین علیه‌السلام- ننوشتم، پیکی به سوی او نفرستادم و به او وعده یاری ندادم. بلکه در راه به او برخوردم. چون او را دیدم به یاد رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم افتادم و مَنزلتِ او را نزد پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم به خاطر آوردم. همچنین دانستم، چه حوادثی از سوی دشمن و حزب شما برای او پیش می‌آید. این بود که تصمیم به یاری و طرفداری از وی گرفتم و این ‌که جانم را فدایش نمایم. باشد که آنچه شما از حق خدا و رسول صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم فرو گذاشتید، پاس دارم. ⬅️ وفاداری زهیر در شب عاشورا ↩️ شب عاشورا، وقتی امام حسین علیه‌السلام به همراهانش اجازه بازگشت به شهر و دیارشان را داد، هر کدام از آنان به نوعی وفاداری و پایداری خود را اعلام داشتند؛ و زهیر بن قین گفت: 👈 به خدا سوگند دوست دارم کشته شوم، سپس زنده شوم و دوباره کشته شوم، تا هزار مرتبه این‌گونه کشته شوم و خداوند بدین وسیله جان شما و این جوانان خاندان شما را سلامت دارد. .» یارب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجة🤲 این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• موضوع: اعراب آیه ۸۱ سوره بقره 👈بَلَىٰ مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ. آری، هر کس اعمالی زشت اندوخت و کردار بدش به او احاطه نمود چنین کسانی اهل دوزخ‌اند و در آن آتش پیوسته معذّب خواهند بود. بَلَىٰ: حرف جواب، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. مَنْ: اسم شرط، مبنی بر سکون، مبتدا، محلا مرفوع كَسَبَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل این جمله محلا مرفوع، خبر برای مبتداست سَيِّئَةً: مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. أَحَاطَتْ: فعل ماضی، مبنی بر فتح بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. هِ: ضمیر متصل، مبنی، محلامجرور به حرف جرّ بِه: جار و مجرور، متعلّق به «احاطَت» خَطِيئَةُ: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه فَ: حرف جواب شرط، مبنی بر فتح، محلی از اعراب ندارد. أُولَٰئِكَ: اسم اشاره، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا أَصْحَابُ: خبر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری النَّارِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری هُمْ : ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا فِی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعرا ندارد. هَا: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ فیها: جار و مجرور، متعلق به «خالدون» خالدون: خبر و مرفوع، علامت رفع «واو» •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرانی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• موضوع : حروف جواب (بَلیٰ) 👈 حرف جواب در پاسخ به استفهام یا نظیر آن (سخن یا کلامی که اقتضای جواب می‌کند) می‌آید. حروف جواب عبارتند از: نَعَم، إي، أجَل، بَلیٰ، لاٰ و... 🔹حرف جواب «بَلیٰ» برای ردّ کردن سوال منفی ماقبل می‌آید و نفی آن را به اثبات تبدیل می‌کند؛ در اینصورت به معنی کلمه «چرا» در فارسی خواهد بود. مثال: زَعَمَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنْ لَنْ يُبْعَثُوا قُلْ بَلَىٰ وَ رَبِّي لَتُبْعَثُنَّ... 🍃کافران پنداشتند که هرگز برانگیخته نخواهند شد، بگو: «آری به پروردگارم سوگند که همه شما (در قیامت) برانگیخته خواهید شد... 💥اغلب سوال منفی ماقبلِ «بَلیٰ» به استفهام (حقیقی یا توبیخی یا تقریری) مقترن هست. مثال۱ : ...أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ؟ قَالُوا بَلَىٰ... 🍃...«آیا من پروردگار شما نیستم؟» گفتند: «آری، گواهی می‌دهیم... 👈در این مقطع، استفهام تقریری با حرف «بَلیٰ» پاسخ داده شده است. مثال۲: أَمْ يَحْسَبُونَ أَنَّا لَا نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَنَجْوَاهُمْ بَلَىٰ... 🍃آیا آنان می‌پندارند که ما اسرار نهانی و سخنان درگوشی آنان را نمی‌شنویم؟ آری... 👈در پاسخ به استفهام توبیخی، کلمه «بَلیٰ» آمده است. 🔹فرق بین «بَلی» و «نَعَم» «بَلیٰ» فقط بعد از نفی می‌آید اما «نَعَم» بعد از نفی و اثبات می‌آید. •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب مبادی العربیه و نحو متوسطه وموسوعه‌النحووالصرف‌والاعراب) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نیایش صبحگاهی پروردگارا از هستی من آنقدر بجای بگذار تا بدان وسیله من تو را همهٔ وجود خویش صدا کنم... از ارادهٔ من آن مقدار باقی بمونه تا تو را گرداگرد خویش بنگرم ، هر دم ، بر آستانت سر فرود آورم و هر لحظه عشقم را به پایت فرو ریزم... از وجودم آن ذرّه بر جای بمونه که نتوانم هرگز تو را در خویش پنهان سازم... از بندگی من آن حدّ باقی بگذار که در بند ارادهٔ تو باقی بمانم ، تا خواستهٔ تو را بر جان پذیرم و جز راه تو نپیمایم "آمین "🤲 ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام منجی دلهای ما ...مهدی جان! ای داغدار اصلی روضه ها بیا هست کھ دارویش آمدن شماست ؛ جوابمان کردند # نمی‌آیی ‌؟! [یا‌صاحب‌العصرِوالزَّمان] +برگردانتظارِاهالیِ‌آسمان :) امام خوبم هرکجا هستی با هزاران عشق و ارادت سلام اَلسَلامُـــ عَلیڪَ یا صاحبــَ الزَمان یا ابا صالح المهدی ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••●◈﷽●◈•••═•* 🏴 🏴 🏴 ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ 🏴قبل از این که علت حسد سعد را بیان کنیم، باید گفت که انسان دنیاپرست به دو عنصر ثروت و قدرت دلبستگی دارد و برای رسیدن به هر کدام از آن ها از هیچ اقدامی فروگذار نمی کند و هر فردی را که مانع رسیدن به این هدف ببیند کنار می زند. حتی اگر بهترین انسان ها مانع او باشد، اما اگر به هر دلیلی نتواند مانع را از سر راه بردارد روش مبارزه و از میان بردن آن را تغییر داده و با ترفندهای متفاوت، او را اذیت و آزار می دهد تا بدین وسیله او را از سر راه بردارد، ترفندهایی مانند توطئه، کارشکنی یا کمک نکردن در لحظه های حساس و نیاز ... . امام حسن می فرماید: «شکایتم را فقط به خدا عرضه می دارم ... وقتی خبر کشته شدن ذوالثدیه (رئیس خوارج) به سعد رسید اظهار ناراحتی و پشیمانی کرد ... و گفت: «اگر می دانستم این همان ذوالثدیه است؛ علی را در جنگ با وی یاری می کردم ...» امام می افزاید: وقتی معاویه به سعد می رسد به او می گوید: «ای ابا اسحاق! چه چیزی مانع شد که مرا در خون خواهی امام مظلوم (عثمان) یاری ننمایی؟» سعد گفت: همراه تو علیه علی بجنگم؟، هرگز، زیرا از پیامبر شنیدم که فرمود: «انت منی بمنزلة هارون من موسی» معاویه به وی گفت: «تو این جمله را از پیامیر شنیدی؟» سعد گفت: «آری، اگر چنین نباشد هر دو گوشم کَر باد». سپس معاویه گفت: «تو الان هیچ عذری برای کنارگیری نداری، به خدا سوگند اگر من این جمله را از پیامبر شنیده بودم هرگز با علی نمی جنگیدم!!» امام حسن می فرماید: «معاویه بیشتر از این حدیث را هم از پیامبر در مورد علی شنیده بود ... ، ولی منظور معاویه از این جمله این است که به سعد بفهماند که تو هیچ توجیهی برای کناره گیر از علی نداری». از این بیان و مقایسه امام به دست می آید که امام در مقام توبیخ سعد می باشد، چرا که سعد علم به حق بودن امام علی داشت، ولی با آن حضرت همکاری نکرد. پس هیچ حجت و عذری برای اعتزال و کناره گیری سعد وجود نداشت. 🏴حب خلافت، علت کناره گیری سعد زمانی که سعد به هدف اصلی خود (خلافت) نرسید به اشتباهات خود اعتراف کرد. سُلَیم بن قیس هلالی می گوید: «روزی نزد محمد بن مسلمه، سعدبن ابی وقاص و عبدالله بن عمر رفتم، شنیدم که می گفتند: ما از فرجام تخلف از علی و خودداری از همراهی وی از نبرد با یاغیان هراسانیم». سُلَیم می گوید: «به آن ها گفتم: از علی شنیدم که می گوید: پیامبر مرا به جنگ با ناکثین و قاسطین و مارقین امر کرده است». سُلَیم می گوید: «بعد از این جمله، همگی گریستند و گفتند: «علی راست می گوید، چرا که هر چه از خدا و پیغمبر نقل می کند چیزی جز حق نیست، باشد که خداوند ما را از این تخلف و کناره گیری ببخشاید! ولی چه سود که در آن لحظات حساس امام را تنها گذاشته و سعی در تخریب و سقوط حکومت وی داشته اند، باری اگر نیز واقعاً قصد جبران خطاهای خویش را داشتند باید فرزند علی را (امام حسن) یاری می کردند، اما وی را نیز یار نکردند. با توجه به مطالب یاد شده چنین ثابت شد که سعد یکی از دشمنان سرسخت امام بود و این دشمنی را در قالب ها و پوشش های مقبول اجتماعی پنهان می کرد و همین امر باعث شد که وی به عنوان یک دشمن مطرح نشود. هم چنین بیعت سعد با ابوبکر، عمر، عثمان و معاویه و عدم بیعت با امام علی، چیزی جز کینه و دشمنی سعد با امام نمی باشد. حق این است که نام سعد در شمار «ناکثین» ثبت شود، چرا که با توجه به تأخیر و تردید سعد صحابی در بیعت با امام (که سعد واقف به افضلیت ایشان بود) و این که در ادامه نیز بیعت خود را حفظ نکرد و با شرکت نکردن در جنگ ها و یاری نکردن امام، بیعت خود را شکست، هیچ فرقی نمی توان میان طلحه و زبیر و سعد قائل شد، بلکه هر دو با هدف به دست گیری خلافت و قدرت بیعت شکستند (طلحه و زبیر با شمشیر، و سعد با سکوت و اعتزال) و سعد این گونه ننگی را به خود خرید که تاریخ آن را فراموش نمی کند و هر چه زمان می گذرد این لکه ننگ پر رنگ تر می شود. ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ 📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد. ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام امام زمانم کی باغ به بوی او معــــطر گردد ...؟! کی دیدن روی ” او “ میسر گردد ...؟! آن ماه که از فراق او جان به لبم ؛ کی دیده به نور او منور گردد ...؟ تعجیل در فرج مولایمان صلوات ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
عبادت یاران امام حسین و یاران امام مهدی علیهما السلام 🔹اوج کمال انسان، در بندگی و خاکساری به پیشگاه خداوند است. 🔸پیامبران و امامان که برترین انسان‌ها بودند، بیش از دیگران اهل نیایش و شب‌زنده‌داری و نماز و عبادت بودند و یاران آن بزرگواران نیز به ایشان اقتدا می‌کردند. 🔹یاران امام حسین (ع) در شب عاشورا مثل مولای غریب خود به عبادت و راز و نیاز و عشق‌بازی با معبود مشغول بودند. 🔸و نیز منتظران واقعی حضرت مهدی(ع) هم باید از این روحیه برخوردار باشند تا محبوب خدا، رسول خدا و امام عصر قرار گیرند، چرا که مولایشان هم این‌گونه است. 🔺 در اوصاف یاران حضرت مهدی(ع)، امام صادق(ع) می‌فرماید: «آنان شب زنده دارند، در نمازشان زمزمه‌ای دارند همچون صدای زنبوران در کندوها، شب‌ها به عبادت می‌ایستند و روزها سوار بر اسب‌ها (دنبال جهاد و تلاش)اند، زاهدان شب‌اند و شیران روز.» 📚 بحارالأنوار، ،ج۵۲ص۳۰۸ ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin