eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
962 دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
52 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
ای تجلی آبی ترین آسمان امید دلـــــها به یاد تو می تپد و روشــــنی نگاه منتظران به افق خورشید ظهـور توست بیا و گـرد گامهایت را توتیای چشــمانمان قرار ده ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️چه کسی با امام زمان دوست تر است؟! 🌴 آیت‌ الله بهجت قدس‌ سره: آن کسی با حضرت مهدی عجل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف دوست‌تر است که بعد از اتیان(انجام دادن) واجبات و ترک محرمات و طاعت خدا در واجبات و محرمات، برای او (عجل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف) بیشتر بکند. @moassese_nooralyaghin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📋 جایگاه فاطمیه در معارف اسلامی؛ جلسه سوم از ده جلسه 🎙 حامد 📆 سه شنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ @moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ابعاد تربیتی زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها ⬅️ رعایت نظم و حقوق دیگران ↩️یکی از موارد مهم تربیت، آموختن رعایت حق دیگران و نوبت افراد است که پدر و مادر از دوران طفولیت باید به بچه بیاموزند تا هنگامی که وارد اجتماع می شود حقوق دیگران را محترم شمارد و حق دیگران را ضایع نکند و نپندارد که می تواند با زورگویی حقوق دیگران را پایمال کند و فقط به فکر خویش باشد. در خانه فاطمه (س) هم این مطلب بسیار در نظر گرفته می شد ⬅️ توجه به روحیه عبادت و حس خداپرستی ↩️ از اساسی ترین مسائلی که بزرگ بانوی اسلام، در منطق رفتاری خود در تربیت کودکانش بر آن تأکید می ورزید، 🍃توجه به روحیه عبادت و حس خداپرستی در فرزندانش بود. 👈حضرت زهرا (س) چنان شوق بندگی و عبودیت و خضوع در برابر معبود را در دل وجان فرزندانش تقویت می کرد که آنان بهترین کارها و بالاترین لذت ها و زیباترین دقایق را لحظات عبادت و تقرب به خدا می دانستند اگرچه عبادت وظیفه بالغان و مکلفان است ولی کودکان نیز نباید از این فیض محروم بمانند، بلکه باید در سنین خردسال با عبادت و راز و نیاز و شب زنده داری آشنا شده برای این امور آماده شوند. پدر و مادر ضمن اینکه خود اهل عبادت و نیایش و شب زنده داری هستند، باید کودکان خویش را با بهترین شیوه ها و مناسب ترین روش ها به این سو هدایت کنند. 👌ما در نمونه هایی از روایات مشاهده می کنیم که کودکان فاطمه (س) شاهد عبادت ها و شب زنده داری های مادر بوده اند. ⬅️ فرزندان امانت های خداوند ↩️حضرت فاطمه (س) درباره فرزند این تصور و اندیشه را دارد که امانت های خداوند در دست پدر و مادرند و والدین در برابر حفظ و رشد این امانت مسئول اند. آن ها را وجودهایی ارزنده و درخور احترام و کرامت ذاتی می شناسد که باید شخص مادر امر رسیدگی آن ها را به عهده گیرد. او فرزند داری را شأن کوچکی نمی دانست که امر اداره آن ها را به دیگران واگذارد. 🍃حضرت فاطمه، امر تربیت را امری تحول انگیز، سازنده و نجات ده بشر از خطرات و عوارض می شناسد. او سخن پدر را به یاد دارد که فرموده بود: ✨فرزندان خود را بزرگ بشمارید و آن ها را نیکو تربیت کنید ↩️حضرت فاطمه (س) کودکانش را به محضر رسول خدا (ص) می فرستاد تا از دریای دانش متصل به وحی و علم مطلق الهی رسول خدا (ص) استفاده برند و از آنان می خواست که آنچه را آموخته اند بازگو کنند. 👌ارزش و عظمت زینب کبرا به خاطر موضع و حرکت عظیم انسانی و اسلامی او بر اساس تکلیف الهی است. در آن ساعت های بحرانی که قوی ترین انسان ها نمی توانند بفهمند چه باید بکنند، او فهمید و امام خود را پشتیبانی کرد و او را برای شهید شدن تجهیز نمود. بعد از شهادت برادرش حسین بن علی هم که دنیا ظلمانی شد، این زن بزرگ نوری شد و درخشید. زینب به جایی رسید که فقط والاترین انسان های تاریخ بشریت می توانند به آنجا برسند . ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۹۶ سوره بقره 👈 وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَىٰ حَيَاةٍ وَمِنَالَّذِينَ أَشْرَكُوا يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَسَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْيُعَمَّرَ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ. و بر تو (و بر همه) پیداست که یهود به حیات مادی حریص‌تر از همه خلق‌اند، حتی از مشرکان، و از این رو هر یهودی آرزوی هزار سال عمر می‌کند، ولی عمر هزار سال هم او را از عذاب خدا نرهاند، و خدا به کردار ناپسند آنان بیناست. وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. لام: حرف جواب قسم مقدر، مبنی بر فتح، محلی از اعراب ندارد. تَجِدَنَّ: فعل مضارع موکّد به نون تاکید ثقیله، مبنی برفتح. ضمیر مستتر «انت»، محلا مرفوع، فاعل هم:ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعول به اَحرصَ:مفعول به دوم و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری الناسِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری عَلی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. حیاة: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری علی حیاةٍ: جار و مجرور ومتعلق به «احرصَ» وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. مِن: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. الّذین: اسم موصول، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ من الّذین: جار و مجرور، متعلق به محذوف به تقدیر «من الذین اشرکوا» اَشرکوا: فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر متصل «واو »، مبنی، محلا مرفوع، فاعل یَوَدُّ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری احَدُ: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری هُم: ضمیر متصل، مبنی، مضاف الیه و محلا مجرور لو: حرف مصدری، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. یُعَمّرُ: فعل مضارع مجهول و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، نائب فاعل، محلا مرفوع الفَ: مفعول فیه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری سنَة: مضاف الیه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری وَ: استینافیه، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. ما: حرف شبیه به «لَیسَ»، مبنی برسکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُو: ضمیر منفصل، مبنی بر فتح، اسم «ما»، محلا مرفوع بِ: حرف جرّ زائد، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. مزَحزِحِ: لفظا مجرور به حرف جرّ، محلا منصوب خبر «ما» هِ: ضمیر متصل، مبنی، مضاف الیه، محلا مجرور مِن: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. العذابِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری مِنَ العذابِ: جار و مجرور، متعلّق به «مزحزح» اَن: حرف ناصب مصدری، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. یُعمَّرَ: فعل مضارع مجهول و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، نائب فاعل، محلا مرفوع وِ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. اللهُ: لفظ جلاله، مبتدا و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری بصیرٌ: خبر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری بِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. مَا: اسم موصول، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ بما: جار و مجرور، متعلق به «بصیر» یعملون: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: حرف «باء» زائد 👈تعریف: حرف جرّ زائدی است که فقط لفظا جرّ می دهد (یعنی مجرورش بر حسب موقعیتش در جمله اعراب می شود) و اغلب برای تأکید می‌باشد. 🔹️جایگاه‌های حرف «باء» زائد: ۱- بعد از «علیک» (اسم فعل أمر به معنی إلتزم) می آید و اسم بعد از«باء» نقش مفعول به دارد. مثال: «عَلیکَ بِالصَّبرِِ» 🍃«بالصبر»👈 باء: حرف زائد / الصبر: لفظاً مجرور و محلا منصوب، مفعولٌ به ۲- بعد از «لیس» و «ما» شبیه به لیس می آید و اسم بعد از «باء» نقش خبر «لیس» یا خبر «ما» را دارد. مثال ۱ : «ألستُ بِربِّکُم» 🍃«بِربِّکُم» 👈 باء: حرف زائد / ربِّکُم: لفظاً مجرور و محلا منصوب، خبر مفرد «لیس» 🍃مثال۲ : «مَا الدرسُ بِالصَّعبِ» «بِالصَّعبِ»👈 باء: حرف زائد / الصَّعبِ: لفظا مجرور و محلا منصوب، خبر برای «ما» شبیه لیس ۳- بعد از أفعل التعجب «أفعِل ب...» می‌آید و اسم بعد از آن، نقش فاعل را دارد. مثال: «أَشجَعُ بِالمُجَاهِدینَ» «بالمجاهدین» 👈 باء:حرف زائد / المجاهدین: لفظاَ مجرور، محلا مرفوع، فاعل ۴- بعد از «کَفی» می آید و اسم بعد از آن نقش فاعل را دارد. مثال:«کفی بالله شهیداً» 🍃«بِاللِّهِ»👈 باء:حرف زائد / الله: لفظاً مجرور و محلاًمرفوع، فاعل ۵- برسر مبتدا : مثال:«بِحسبکَ العلمُ» 🍃«بِحسبکَ» 👈 باء :حرف زائد/ حسبِ: لفظاً مجرور و محلا مرفوع، مبتدا ۶- برسر خبر کان که قبل آن نفی آمده باشد. مثال:«مَا کَانَ اللهُ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ» 🍃«بِظَلَّامٍ» 👈 باء: حرف زائد/ ظَلَّامٍ: لفظاً مجرور و محلا منصوب خبر «کان» ۷- بر سر الفاظ تاکید معنوی مثال: «جَاءَ القائِدُ بِنَفسِهِ» 🍃«بِنَفسِهِ»👈 باء: حرف جر زائد/ نفسِ: لفظا مجرور و محلا مرفوع، تاکید برای «القَائِدُ» ۸-بر سر مفعول‌ٌبه مثال: «خُذ بِیَدِی» 🍃«بِیَدِی»👈 باء: حرف زائد / یَد: لفظاً مجرور و محلا منصوب، مفعول به •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• نتیجه: در آیه مورد بحث« وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ» باء در «بِمُزَحْزِحِهِ» باء زائد /« مُزَحزِحِهِ» لفظا مجرور ومحلا منصوب خبر ما شبیه به لیس می باشد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه‌ النحو و الصرف و الأعراب ) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام حضرت آفتاب، مهدی جان در دل های غم گرفته ی ما ، در عمق جان های خسته و عطشناکمان ، در ژرفای سرد ناامیدی ها ... ایمان به آمدنتان ، همچون چشمه ی زلال و گرمی ، زنده مان می دارد ... همچون سپیده که در ظلمانی ترین نقطه ی شب ، تاریکی را می شکافد و نور را بر چهره‌ی جهان می پاشد ، پس از این روزهای بی خورشید و دهشت بار ، صبح روشن ظهور شما طلوع خواهد کرد ... به همین زودی.... به همین نزدیکی.... ┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin