eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
962 دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
52 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
┅═✼ ﷽ ✼═┅ ┅═...✼✼...═┅ استاد آل مرتضی در جلسه تفسیر طرح رضوان روز شنبه چهارم آذر ماه به ادامه تفسیر آیات سوره طه پرداختند. ❇️❇️❇️❇️❇️ ایشان در ادامه شرح و تبیین مسأله شفاعت حضرت زهرا سلام الله علیها، آنرا موضوعی دانستند كه ريشه ى قرآنى و حديثى داشته و ضرورت مذهب به حساب مى آيد. 🌑 ریشه قرآنی : 79 اسراء، آیه تطهیر، سوره انسان، 🌑 ریشه حدیثی : روایات وارده از پیامبر ص و حضرت علی ع از جمله:پيامبر صلي الله عليه و آله می‌فرماید: «إنَّ فاطِمةَ بَضعَةٌ مِنّي و هِىَ نورُ عَيني و ثَمَرَةُ فُؤادي ؛ يَسوؤُني ما ساءَها و يَسُرُّني ما سَرَّها و إنَّها أوَّلُ مَن يَلحَقُني مِن أهلِ بَيتي» ✨✨✨✨✨✨ استاد آل مرتضی سجایای دیگری از حضرت فاطمه سلام الله علیها را یادآور و فرمودند در جلسات آتی مفصلا به آنها خواهیم پرداخت که عبارتند از: ۱-   مسئله شفاعت ۲-   ماجرای خلقت ۳-   مقایسه با حضرت مریم س (42 آل عمران) ۴-  تساوی اهل بیت ع در پنج صفت با پیامبر صلی الله علیه و آله در سخن فخر رازی( صلوات- سلام- حرمت صدقه-محبت و طهارت) ۵-   مقام محمود ۶-   انفاق ۷-   عبادت ۸-   ولایت ۹- علم و معرفت ۱۰- تربیت و همسرداری ۱۱- ظلم و هضم به حضرت زهرا: ایشان با توجه به آیه۱۱۲ سوره طه به صفت هضم و ظلم به حضرت زهرا س اشاره کردند.(ظلم آن است كه چيزي كه او استحقاق ندارد بر او تحميل مي‌شود يك، هضم آن است كه چيزي او كه استحقاق دارد به او ندهند يعني مقداري از پاداشش را كم بگذارند پس ظلم آن است كه از بيرون چيزي نسبت به او تحميل بشود، هضم آن است كه چيزي از درون حقّ او ضايع بشود) ❇️❇️❇️❇️❇️❇️ 👌👌نکات مهم در شفاعت 1-   اشتباه در شفاعت: حـقـيـقت اين است كه گروهى پندارهاى غلطى از شفاعت دارند و آن را بى شباهت به پارتى بـازيـهـاى دنـيا نمى دانند، در حالى كه شفاعت از نظر منطق اسلام يك كلاس عالى تربيت است. درسى است براى آنها كه راه حق را با پاى تلاش و كوشش مى پيمايند، ولى احيانا گـرفتار كمبودها و لغزشها مى شوند ، اين لغزشها ممكن است گرد و غبار ياس و نوميدى بـر دلهـاشـان بـپاشد. 2-   شفاعت بی حساب نیست.  بلكه برنامه دقيقى دارد هم در مورد شـفـاعـت كـنـنـده، و هـم در مـورد شفاعت شونده ، و تا استحقاق و شايستگى در افراد براى شفاعت شدن وجود نداشته باشد، شفاعت معنى ندارد. 3-    شفاعت چراغ سبز برای گناه نیست. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 فواید شفاعت 💫1- شفاعت از نظر منطق اسلام يك كلاس عالى تربيت است. 💫2- شفاعت نیروی محرک و امید بخش است. 💫3- دعوت به استقامت در راه حق و تقلیل گناه است.    👌👌شعر آموزنده حاجب در خصوص اشتباه عوام در مورد شفاعت👈👈 ❌ برداشت اشتباه از شفاعت حاجب اگر معامله حشر با على است من ضامنم كه هر چه بخواهى گناه كن !! ✅ برداشت صحیح از شفاعت معامله حشر با على است شرم از رخ على كن و كمتر گناه كن ! 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 (برمبنای تفاسیر المیزان،تسنیم،نمونه و نور) 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. ✨مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: احکام تیممترس از تلف شدن ومردن 👈اگر غیر از آب پاکی که برای وضو یا غسل دارد ،آب نجسی هم داشته باشد.👇👇 1⃣ انسان بالغ در حد مرگ تشنه باشند (خود و کسانی که با او مربوطند )↪️ 👈 بایدآب پاک را برای آشامیدن بگذارد و با تیمم نماز بخواند. 2⃣ ترس از تلف شدن حیوان (آیات عظام خوئی، تبریزی :یا بچه نابالغ ) بخواهد ↪️ (آیت الله تبریزی:به شرط آنکه نجاست آب موجب ضرر نباشد ) 👈باید آب نجس را به آن دهد وبا آب پاک وضو وغسل نماید. ✅ نیاز آب برای تطهیر 👈کسی که بدن یا لباسش نجس است وکمی آب دارد 1⃣ اگر با آن وضو بگیرد یا غسل کند برای آب کشیدن بدن یا لباس او نمی ماند ⬅️ باید(آیات عظام خوئی، تبریزی،وزنجانی :بنابر احتیاط واجب) بدن یا لباس را آب بکشد وبا تیمم نماز بخواند. 2⃣ اگر چیزی نداشته باشد که بر آن تیمم کند↪️ باید آب را به مصرف وضو یا غسل برساند وبا بدن یا لباس نجس نماز بخواند. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ نداشتن آب وظرف مباح (مساله۶۷۷) 👈اگر غیر از آب یا ظرفی که استعمال آن حرام است مثلا آب یا ظرف غصبی است (مکارم:یا از طلا ونقره است)وغیر از آن آب وظرف دیگری ندارد ↪️ 👈باید به جای وضو وغسل تیمم کند ✅ ادامه دارد... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای تجلی آبی ترین آسمان امید دلـــــها به یاد تو می تپد و روشــــنی نگاه منتظران به افق خورشید ظهـور توست بیا و گـرد گامهایت را توتیای چشــمانمان قرار ده ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️چه کسی با امام زمان دوست تر است؟! 🌴 آیت‌ الله بهجت قدس‌ سره: آن کسی با حضرت مهدی عجل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف دوست‌تر است که بعد از اتیان(انجام دادن) واجبات و ترک محرمات و طاعت خدا در واجبات و محرمات، برای او (عجل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف) بیشتر بکند. @moassese_nooralyaghin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📋 جایگاه فاطمیه در معارف اسلامی؛ جلسه سوم از ده جلسه 🎙 حامد 📆 سه شنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ @moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ابعاد تربیتی زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها ⬅️ رعایت نظم و حقوق دیگران ↩️یکی از موارد مهم تربیت، آموختن رعایت حق دیگران و نوبت افراد است که پدر و مادر از دوران طفولیت باید به بچه بیاموزند تا هنگامی که وارد اجتماع می شود حقوق دیگران را محترم شمارد و حق دیگران را ضایع نکند و نپندارد که می تواند با زورگویی حقوق دیگران را پایمال کند و فقط به فکر خویش باشد. در خانه فاطمه (س) هم این مطلب بسیار در نظر گرفته می شد ⬅️ توجه به روحیه عبادت و حس خداپرستی ↩️ از اساسی ترین مسائلی که بزرگ بانوی اسلام، در منطق رفتاری خود در تربیت کودکانش بر آن تأکید می ورزید، 🍃توجه به روحیه عبادت و حس خداپرستی در فرزندانش بود. 👈حضرت زهرا (س) چنان شوق بندگی و عبودیت و خضوع در برابر معبود را در دل وجان فرزندانش تقویت می کرد که آنان بهترین کارها و بالاترین لذت ها و زیباترین دقایق را لحظات عبادت و تقرب به خدا می دانستند اگرچه عبادت وظیفه بالغان و مکلفان است ولی کودکان نیز نباید از این فیض محروم بمانند، بلکه باید در سنین خردسال با عبادت و راز و نیاز و شب زنده داری آشنا شده برای این امور آماده شوند. پدر و مادر ضمن اینکه خود اهل عبادت و نیایش و شب زنده داری هستند، باید کودکان خویش را با بهترین شیوه ها و مناسب ترین روش ها به این سو هدایت کنند. 👌ما در نمونه هایی از روایات مشاهده می کنیم که کودکان فاطمه (س) شاهد عبادت ها و شب زنده داری های مادر بوده اند. ⬅️ فرزندان امانت های خداوند ↩️حضرت فاطمه (س) درباره فرزند این تصور و اندیشه را دارد که امانت های خداوند در دست پدر و مادرند و والدین در برابر حفظ و رشد این امانت مسئول اند. آن ها را وجودهایی ارزنده و درخور احترام و کرامت ذاتی می شناسد که باید شخص مادر امر رسیدگی آن ها را به عهده گیرد. او فرزند داری را شأن کوچکی نمی دانست که امر اداره آن ها را به دیگران واگذارد. 🍃حضرت فاطمه، امر تربیت را امری تحول انگیز، سازنده و نجات ده بشر از خطرات و عوارض می شناسد. او سخن پدر را به یاد دارد که فرموده بود: ✨فرزندان خود را بزرگ بشمارید و آن ها را نیکو تربیت کنید ↩️حضرت فاطمه (س) کودکانش را به محضر رسول خدا (ص) می فرستاد تا از دریای دانش متصل به وحی و علم مطلق الهی رسول خدا (ص) استفاده برند و از آنان می خواست که آنچه را آموخته اند بازگو کنند. 👌ارزش و عظمت زینب کبرا به خاطر موضع و حرکت عظیم انسانی و اسلامی او بر اساس تکلیف الهی است. در آن ساعت های بحرانی که قوی ترین انسان ها نمی توانند بفهمند چه باید بکنند، او فهمید و امام خود را پشتیبانی کرد و او را برای شهید شدن تجهیز نمود. بعد از شهادت برادرش حسین بن علی هم که دنیا ظلمانی شد، این زن بزرگ نوری شد و درخشید. زینب به جایی رسید که فقط والاترین انسان های تاریخ بشریت می توانند به آنجا برسند . ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۹۶ سوره بقره 👈 وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَىٰ حَيَاةٍ وَمِنَالَّذِينَ أَشْرَكُوا يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَسَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْيُعَمَّرَ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ. و بر تو (و بر همه) پیداست که یهود به حیات مادی حریص‌تر از همه خلق‌اند، حتی از مشرکان، و از این رو هر یهودی آرزوی هزار سال عمر می‌کند، ولی عمر هزار سال هم او را از عذاب خدا نرهاند، و خدا به کردار ناپسند آنان بیناست. وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. لام: حرف جواب قسم مقدر، مبنی بر فتح، محلی از اعراب ندارد. تَجِدَنَّ: فعل مضارع موکّد به نون تاکید ثقیله، مبنی برفتح. ضمیر مستتر «انت»، محلا مرفوع، فاعل هم:ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعول به اَحرصَ:مفعول به دوم و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری الناسِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری عَلی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. حیاة: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری علی حیاةٍ: جار و مجرور ومتعلق به «احرصَ» وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. مِن: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. الّذین: اسم موصول، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ من الّذین: جار و مجرور، متعلق به محذوف به تقدیر «من الذین اشرکوا» اَشرکوا: فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر متصل «واو »، مبنی، محلا مرفوع، فاعل یَوَدُّ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری احَدُ: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری هُم: ضمیر متصل، مبنی، مضاف الیه و محلا مجرور لو: حرف مصدری، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. یُعَمّرُ: فعل مضارع مجهول و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، نائب فاعل، محلا مرفوع الفَ: مفعول فیه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری سنَة: مضاف الیه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری وَ: استینافیه، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. ما: حرف شبیه به «لَیسَ»، مبنی برسکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُو: ضمیر منفصل، مبنی بر فتح، اسم «ما»، محلا مرفوع بِ: حرف جرّ زائد، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. مزَحزِحِ: لفظا مجرور به حرف جرّ، محلا منصوب خبر «ما» هِ: ضمیر متصل، مبنی، مضاف الیه، محلا مجرور مِن: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. العذابِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری مِنَ العذابِ: جار و مجرور، متعلّق به «مزحزح» اَن: حرف ناصب مصدری، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. یُعمَّرَ: فعل مضارع مجهول و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، نائب فاعل، محلا مرفوع وِ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. اللهُ: لفظ جلاله، مبتدا و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری بصیرٌ: خبر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری بِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. مَا: اسم موصول، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ بما: جار و مجرور، متعلق به «بصیر» یعملون: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin