eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
974 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
الاڪہ صاحب عزاے تمام غم‌هایے دوباره فاطمیہ آمده؛نمے‌آیے؟ ڪجاسیاه،بہ تن ڪرده‌اے غریبانہ ڪجابہ سینہ خود مے‌زنے بہ تنهایے ڪجاشبیہ علے سربہ چاه غم بردے ڪجاشبیہ علے روضہ خوان زهرایے سلام حاضرترین غایب زمین☀️ ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️ فرا رسیدن سالروز شهادت ام ابیها حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بر وجود نازنین امام عصر ارواحنا فداه و همه منتظران تسلیت باد. @moassese_nooralyaghin
اولین جمله حضرت زهرا سلام الله علیها در بین درب و دیوار و آتش 🔵 علامه امینی رحمه الله علیه: 🌕 بعد از تحقیق های بسیار یافتم اولین جمله ای که حضرت زهرا سلام الله علیها از میان درب و دیوار و آتش فرمودند: ⚫️ ولدی مهدی بود ... 🌷 الهی به حق مادر سادات الساعه عجل لولیک الفرج الساعه @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اثر صلوات بر حضرت زهرا سلام الله علیها یکی از اختصاصات حضرت زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها اثر خاصی است که خداوند در صلوات بر آن بانوی مکرمه قرار داده است. 🔵 پیامبر گرامی اسلام در ضمن فرمایشی نورانی به آن حضرت فرمودند: 🔺 «يَا فَاطِمَةُ مَنْ صَلَّى عَلَيْكِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ أَلْحَقَهُ بِي حَيْثُ كُنْتُ مِنَ الْجَنَّةِ»؛ 🔹 «ای فاطمه! هر کس بر تو صلوات بفرستد، خداوند گناهانش را بخشیده و او را به من ملحق می‌کند، هر کجا از بهشت که باشم». @moassese_nooralyaghin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ روضه حضرت‌زهرا سلام الله علیها 🎙 @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* ««وَ مَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ عُدْوَانًا وَظُلْمًا فَسَوْفَ نُصْلِيهِ نَارًا ۚ وَكَانَ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا؛ و هر کس این عمل را از روی تجاوز و ستم انجام دهد، بزودی او را در آتشی وارد خواهیم ساخت؛ و این کار برای خدا آسان است»(نساء،۳۰). ✅ موضوع: عُدْوَانًا وَ ظُلْمًا ❓ از کاربرد دو کلمه «عُدْوَانًا» وَ «ظُلْمًا» درکنار هم چه نکته‌ای استنباط می شود؟ ✍ كلمه «عدوان» همه رقم تجاوز را شامل مى شود؛ چه تجاوز جايز و پسنديده و چه تجاوز ممنوع و مذموم، چون مى بينيم در قرآن كريم در هر دو معنا استعمال شده، در آيه مورد بحث در تجاوز ممنوع استعمال شده، و در آيه «فَلا عُدْوانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِينَ؛ تعدّی جز بر ستمکاران روا نیست»، 👈 در مورد ظالمان عدوان پسنديده است، و در آيه تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‌ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ، نيز به معناى ناپسند آن آمده است. ⬅️ پس معلوم مى شود كلمه «عدوان» معنايى وسيع تر از كلمه ظلم دارد، و اعم از ظلم است، ◀️ پس كسى نگويد در يك آيه چرا هر دو كلمه آمده و معناى «عدوان» در خصوص آيه مورد بحث، تجاوز از حدودى است كه خداى تعالى معين فرموده است. ✅ موضوع: تغییر خطاب ❓تغییر خطاب از عموم مومنین (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا...) به شخص پیامبر(وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ عُدْوَانًا وَظُلْمًا) به چه علت صورت گرفته است؟ ✍ خطاب آيه به دلیل كلمه «ذلك»، از عموم مؤمنين به شخص ‍ رسول اللّه تغییر کرده است. 👈 در اول به عموم خطاب كرده بود كه: هان اى مؤمنين چنين و چنان مكنيد، كه خداى شما رحيم است، 👈 و در آيه بعدى با كلمه (ذلك ) اشاره به رسول اللّه نموده مى فرمايد: با تو هستم هر كس چنين و چنان كند او را در آتش مى سوزانم. ⬅️ اين التفات اشاره دارد به اينكه وقتى معلوم شد همه مؤمنين يك نفس و يك جان هستند و اين يك جان نبايد در صدد هلاكت خود برآيد، پس اگر كسى چنين كارى بكند معلوم مى شود از مؤمنين نيست، و نبايد مورد خطاب، قرار گيرد. ◀️ به همين جهت خداى تعالى در ميان مجازات مؤمنين روى از چنين كسان برگردانيد و خطاب را متوجه پيامبر ص خود كرد تا با او درباره مؤمنين و غير مؤمنين سخن بگويد، و نيز به همين جهت بناى كلام را بر عموم گذاشت و فرمود: 👈 «و من يفعل ذلك عدوانا و ظلما» و نفرمود: 👈 «و من يفعل ذلك منكم عدوانا و ظلما...». ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام حضرت آفتاب ، مهدی جان‌ عمری است که ما ساکنان سرزمین شبیم ، عمری است که سرگردان زمستان های مکرریم ، عمری است که در امواج پرتلاطم دریای بی کسی گرفتاریم ... دل های ما دیرگاهی است که سپیده و بهار و آرامش را از یاد برده است ... بیایید و نجاتمان دهيد از این هجوم همواره ی تنهایی ... ┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀 روح انسان میمرد اگه ارتباط با آقای خودش نداشته باشد سخنران حجه الاسلام پناهیان @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ارتباط فاطمیه و مهدویت (۷) 🔵 فاطمه اصل نبوت انبیاء ⚡️ امام صادق علیه السلام می فرمایند: «ما تکاملت النبوة لنبی حتی اقر بفضلها و معرفتها» نبوت در هیچ پیامبری کامل نشد مگر این که اقرار کرد به فضل و معرفت به حضرت زهرا سلام الله علیها 💫اگر کسی نبی و رسول مرسل و پیامبر اولوا العزمی شد به خاطر محبت و معرفت به فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها بود پس اصل نبوت انبیاء فاطمه سلام الله علیها است... 💥 اگر می خواهیم در مسیر انتظار به تکامل برسیم باید همان طریق انبیاء را در معرفت و اقرار به فضل فاطمه زهرا سلام الله علیها طی کنیم... 🌹فاطمه زهرا کسی که سیدالمرسلین خم می شدند و دست ایشان را می بوسیدند. 🌷 اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هر وقت حاجتی و مشکلی داشتند چند مرتبه می فرمودند: «یا فاطمة»... ⚡️ راه رسیدن به حاجت و برطرف شدن مشکل در سیره ی تمام اهل بیت علیهم السلام استغاثه و صدا زدن فاطمه زهرا سلام الله علیهاست و منتظر واقعی‌ حاجتش ظهور و مشکلش غیبت است 🔹 ان الله یغضب لغضب فاطمه ویرضی لرضاها.. رضایت خداوند بر اذن ظهور در گرو رضایت حضرت زهراست... ✨ افسوس که اهل دنیا همان مردمان اهل مدینه اند و حضرت زهراء همچنان داغدار غربت حجت خدا.... @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: احکام تیممتنگی وقت وتلف شدن آب (مساله ۶۸۱_۶۸۲) ⁉️سوال.۱ 👈 کسی که به واسطه تنگی وقت نماز را با تیمم خوانده،در صورتی که آبی را که داشته از دست بدهد ،آیا می تواند باآن تیمم ،نماز های بعد را بخواند؟ در پاسخ این سوال دو فرض داریم:👇👇 1⃣ بعد از نماز آبی را که داشته از دستش برود↪️ 👈اگرچه تیمم خود را نشکسته باشد،در صورتی که وظیفه اش تیمم باشد ، باید دوباره تیمم نماید. 2⃣ بین نماز ،آب از دستش برود↪️ 👈می تواند با همان تیمم نمازهای بعدی را بخواند.(اختلافی) 🍃بقا یا عدم بقای تیمم تنگی وقت هنگام تلف شدن آب بین نماز👇 امام خمینی رحمت‌الله علیه وسایر مراجع↪️ 👈تیمم باقی است ومی تواند با همان تیمم نماز بعدی را بخواند. آیات عظام خوئی وتبریزی ↪️ 👈احتیاط واجب آن است که دوباره تیمم کند. آیت‌الله فاضل↪️ 👈تیمم باقی نیست وباید دوباره تیمم کند. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ⁉️سوال.۲ 👈شخصی به خاطر تنگی وقت ،نمازش را با تیمم خوانده است بعد از فراغت از نماز برای او آشکار می شود که وقت برای وضو داشته است.نمازاو چه حکمی دارد؟ ج:اعاده آن نماز بر او واجب است. (س ۲۱۴ استفتائات ) ⁉️سوال.۳ 👈ما در منطقه سردسیری زندگی می کنیم که نه حمام دارد ونه مکانی برای استحمام، وقتی در ماه مبارک رمضان به حالت جنابت از خواب بیدار می شویم، با توجه به این که غسل کردن جوانان در نیمه شب در برابر مردم با آب مشک یا حوض عیب شمرده میشودوآب هم در آن وقت سرد است .تکلیف مابرای روزه فردا چیست؟آیا تیمم جایز است ؟در صورتی که غسل نکند افطار کردن روزه آن روز چه حکمی دارد؟👇👇 ج:مجرد مشقت یا عیب شمرده شدن اغتسال جوانان در نیمه شب ،عذر شرعی محسوب نمی شود،بلکه مادامی که غسل،حرجی وموجب ضرر برای مکلف نشود،غسل کردن به هر صورتی که امکان دارد واجب است،ودر صورت حرج یا ضرر باید قبل از طلوع فجر تیمم کند وبا تیمم بدل از غسل جنابت پیش از طلوع فجر روزه اش صحیح است واگر تیمم نکند روزه اش باطل است ،ولی امساک در طول روز بر او واجب است.( س۲۱۵،استفتائات ) ✅ ادامه دارد.... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باید برای ظهور ظرفیت پیدا کنیم 🔵 آیت الله جوادی آملی(دامت برکاته): 🌕 وجود مبارك حضرت امیر(سلام الله علیه) خط مشی امامت را مشخص كرد، همان خط مشی هم در جریان ظهور و حضور و غیبت ولی عصر (ارواحنا فداه) هم مطرح است. وجود مبارك حضرت امیر فرمود كه سالیان متمادی مردم ظرفیت حضور مرا نداشتند و تحمل نمی‌ كردند؛ حرف های معقول ما را اینها نمی‌ پذیرفتند و مقبولشان نمی‌ شد تا اینكه بالأخره تجربه نشان داد كه غیر از علی ‌بن ‌ابی ‌طالب كسی نمی ‌تواند رهبری نظام را به عهده بگیرد. تقریباً بیست و پنج سال اینها تلفات دادند و آزمودند اگر كاری هست از غدیر ساخته است، بعد از اینكه مردم فهمیدند و كم ‌كم زمینه فراهم شد، من پذیرفتم «لَولا حُضُورُ الحاضِرِ و قِیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ». ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️ علت تدفین شبانه حضرت زهرا سلام الله علیها 🔹 آیت اللّه بهجت (ره) : علت تأکید حضرت زهرا علیهاالسلام در این وصیت مهمّ خود به علی علیه‌السلام که: «إِدْفِنی لَیلاً؛ مرا شبانه دفن کن» و اینکه راضی نیستم کسانی که به من ظلم کرده‌اند در تشییع جنازه‌ام حاضر شوند، و اگر توانایی عمل به آن را نداری، به زبیر وصیت کنم؛ زیرا او هم با من خویش است و هم توانایی آن را دارد؛ تمام اینها برای اعلام جدایی و نارضایتی از دستگاه حاکمه و طبلِ مخالفتی بود که صدای آن تا روز قیامت برای مسلمان و کافر ثابت و باقی است، و بیانگر آن است که چه ظلم‌هایی بر آن حضرت روا داشتند و دومی درِ خانه او را آتش زد، با اینکه به او گفتند: «إِنّ فیها فاطِمَةَ؛ فاطمه علیهاالسلام در خانه است. و او گفت: «وَ إِنْ؛ هر چند فاطمه در خانه باشد، آتش بزنید». 📚 در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۳۱ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۹۸ سوره بقره  👈مَنْ كانَ عَدُوًّا لِلهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جِبْريلَ وَ ميكالَ فَإِنَّ أللهَ عَدُوٌّ لِلْكافِرينَ. هر کس با خدا و فرشتگان و رسولان او و جبرئیل و میکائیل دشمن است (محققا کافر است و) خدا هم دشمن کافران است. مَن: اسم شرط، مبنی برسکون، محلا مرفوع، مبتدا کانَ: فعل ماضی ناقصه، مبنی برفتح. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، اسم «کانَ» عدواً: خبر «کانَ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری لِ: حرف جرّ، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. اللهِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری لِلهِ: جار و مجرور، متعلّق به «عدواً» وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. مَلائِكَة: معطوف به لفظ جلاله «اللّه» و مجرور بنابر تبعیت ه: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. رُسُلِ: معطوف به لفظ جلاله «اللّه» و مجرور بنا بر تبعیت هِ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. جِبْريلَ: معطوف به لفظ جلاله «اللّه» و مجرور بنابر تبعیت، علامت جرّ فتحه به نیابت از کسره وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. ميكالَ: معطوف به لفظ جلاله «اللّه» و مجرور بنابر تبعیت، علامت جرّ فتحه به نیابت از کسره فَ: حرف ربط، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. إِنَّ: حرف مشبهةبالفعل، مبنی برفتح ، عامل، محلی از اعراب ندارد. اللهَ: اسم «اِنّ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری عَدُوٌّ: خبر «اِنّ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری لِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. الْكافِرينَ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ حرف «یاء» لِلْكافِرينَ: جار و مجرور، متعلق به «عدُوّ» •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: نواسخ 👈تعریف: نواسخ جمع ناسخه، به معنی تغییر دهنده می‌باشد و در علم نحو کلمه‌ای را پاسخ گویند که بر جمله اسمیه بیاید و حکم آن را در معنی و إعراب تغییر دهد. 🔹نواسخ از نظر عمل إعرابی به دو گروه تقسیم می‌شوند: 1⃣ گروه اول: بر جمله اسمیه وارد می‌شوند و مبتدا را به عنوان اسم خود، رفع و خبر را نصب می‌دهند. این گروه شامل: ۱. افعال ناقصه، مانند: کانَ، لَیسَ، صارَ... ۲.افعال مقاربه، مانند: کادَ، عَسیٰ، شَرَعَ... ۳.حروف شبیه لَیسَ، که شامل سه حرف: «ما، لا، إن» مثال۱: ... وَ كَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا. 🍃در مقطع آیه، «كَانَ» فعل ناقصه و لفظ جلاله «اللَّهُ» اسم آن که مرفوع است و «غَفُورًا» و «رَحِيمًا»، هر دو خبر آن و منصوب می‌باشد. مثال۲: عَسَىٰ رَبُّكُمْ أَنْ يَرْحَمَكُمْ... 🍃در آیه شریفه، «عَسَىٰ» فعل مقاربه که «رَبُّ» را به عنوان اسم خود، رفع داده است. جمله «أَنْ يَرْحَمَكُمْ» در جایگاه خبر «عَسیٰ»، محلا منصوب می‌باشد. مثال۳: مَا الحَسودُ مُستَریحاً. 🍃در کلام، «مَا» حرف شبیه‌به‌لَیسَ و «الحَسودُ» اسم آن و مرفوع و «مُستَریحاً» خبر آن و منصوب هستند. 2⃣ گروه دوم: بر جمله اسمیه وارد می‌شوند و مبتدا را به عنوان اسم خود، نصب و خبر را رفع می‌دهند. این گروه شامل: ۱.حروف مشبهةبالفعل، مانند: إنَّ، أنَّ، کَأنَّ... ۲.لای نفی جنس (لا) مثال۱: ...وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَكَاذِبُونَ. 🍃در آیه شریفه، «إِنَّ» حرف مشبهة‌بالفعل است که «الْمُنَافِقِينَ» را به عنوان اسم خود منصوب و «كَاذِبُونَ» را به عنوان خبر خود، مرفوع نموده‌است. مثال۲: لَا رَبَّ غَیرُ اللهِ. 🍃 در جمله فوق، «لا» نفی جنس و «رَبَّ» به عنوان اسم آن و «غَیرُ» به عنوان خبر آن می‌باشند. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه ۹۸ سوره مبارکه بقره: 🍃«کانَ» فعل ناقصه است که اسم آن ضمیر مستتر «هُوَ»، محلا مرفوع و «عَدُوًّا» خبر آن و منصوب می‌باشد. 🍃 «إنَّ» حرف مشبهةبالفعل و لفظ جلاله «اللهَ» اسم آن و منصوب، «عَدُوٌّ» خبر آن و مرفوع شده است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب مبادی‌العربیة، موسوعه‌ النحو و الصرف و الأعراب ) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin