eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
974 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
ثانیہ هاے انتظار تو را مے زند صدا آدینہ هاے بے قرار تو را مے زند صدا عمریسٺ چشم بہ راه،مانده ایم بیا در ندبہ اشڪ بار تو را مے زند صدا‌ سلام بر قطب عالم امڪان ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◀️دستور العمل کلیدی آیت الله قاضی برای ماه رجب ⬅️ آیت الله شیخ جعفر ناصری : ↩️ مرحوم آیت الله کشمیری(ره) خیلی سفارش می کردند به خواندن ده هزار مرتبه سوره توحید در کل ماه رجب که البته در روایت هم آمده است که هر کس ده هزار مرتبه سوره توحید را با نیت صادق در ماه رجب بخواند در قیامت در حالی وارد محشر می‌شود که مانند روز اول تولد از تمام گناهانش خروج و پاک شده است و هفتاد ملک او را به بهشت بشارت می‌دهند. 🔺 آیت الله کشمیری می گفتند مرحوم قاضی و بعضی از اساتید به این عمل بسیار سفارش می کردند. ده هزار توحید وقتی تقسیم بر سی روز بشود برای هر روز کمی بیشتر از ۳۰۰ سوره باید خواند که این مقدار خیلی زمان نیاز ندارد اگر این تعداد سوره توحید در طول ماه رجب خوانده شود بسیار پربرکت است و یکباره انسان را سبک می‌کند.این عمل در پرونده اعمال انسان باید باشد و در کل ماه رجب هم باید خوانده شود نه اینکه طی چند روز تمام آن را بجا آورد. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ✍ خلاصه ای از زندگینامه حضرت علی علیه السلام ◀️ دوران کودکی امام علی علیه السلام ⬅️ زمانی که علی علیه السلام خردسال بود قریش دچار قحطی شد. همین امر باعث شد پیامبر صلی الله علیه و آله به ابوطالب که فرزندان زیادی داشت و نگهداری آنها در شرایط قحطی برایش دشوار شده بود پیشنهاد بدهد که سرپرستی علی علیه السلام را به او بسپارد. ابوطالب این پیشنهاد را پذیرفت و علی علیه السلام به خانه پیامبر وارد شد. ↩️ رسول خدا صلی الله علیه واله محبت فراوانی به علی علیه السلام داشت و در تربیت او بسیار دقیق و کوشا بود. 👈 امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد آموزش و پرورش خویش به دست رسول خدا صلی الله علیه واله در خطبه قاصعه می فرمایند: 🍃 «شما موقعیت مرا نزد پیامبر خدا به سبب خویشاوندى نزدیک و منزلت ویژه‌ام مى‌دانید. به گاه کودکى‌ام مرا در دامنش مى‌نهاد و به سینه‌اش مى چسبانْد، و در بستر خویش جایم مى‌داد، و مرا به تن خویش مى‌سود، و بوى خوشش را به [مشام] من مى‌رسانْد، و غذا را مى‌جوید و لقمه لقمه در دهانم مى‌نهاد. از من نه سخن دروغى شنید و نه کار خطایى دید. 🍃بى تردید، خداوند از همان اَوانِ از شیر گرفته شدنِ پیامبر صلى الله علیه و آله، بزرگ ترین فرشته را از میان فرشتگانش شب و روز، همراه او ساخت تا راه بزرگوارى و محاسن اخلاقى جهان را بپیماید و من هماره در پى او بودم، همچون بچّه شتر از شیر گرفته شده در پىِ مادرش. هر روز از اخلاق خود، نشانه‌اى برایم بر پا مى‌داشت و مرا به پیروى‌اش وا‌مى‌داشت» این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا كَرِيمًا؛ اگر از گناهان بزرگی که از آن نهی می‌شوید پرهیز کنید، گناهان کوچک شما را می‌پوشانیم؛ و شما را در جایگاه خوبی وارد می‌سازیم»(نساء، ۳۱). ✅ موضوع: نسبت گناه کبیره و صغیره ❓تقسیم گناهان به دو قسم کبیره و صغیره از منظر منطقی چگونه اثبات می شود؟ ✍ نسبت كبيره و صغيره نسبت دو ضدّی است كه ثالث ندارند، از اين رو قضيه مؤلف از آن ها در حكم منفصله حقيقی است (و آن اينكه معصيت يا صغيره است يا كبيره) نه منفصله مانعة الجمع و نبايد در جست‌وجوی حدّ وسطی بود كه نه صغير باشد و نه كبير. 🔸 بنابراین از آنجایی که اجتماع دو نسبت یعنی «معصیت هم صغیره است و هم کبیره»، امری محال است و ارتفاع دو نسبت بدان معنا که «معصیت نه صغیره است نه کبیره» نیز امری محال است و حالت سومی هم به جز معصیت صغیره و کبیره وجود ندارد پس قضیه شرطیه منفصله، از نوع حقیقیه است. یعنی معصیت یا صغیره است یا کبیره. ✅ موضوع: منهی عنه ❓تقسیم گناهان به صغیره وکبیره برپایه چه آیاتی از قرآن اثبات می شود؟ ✍ تقسیم گناهان به صغیره و کبیره در قرآن بر پایه آیات ذیل اثبات می شود: 1⃣ آیه ۳۱ سوره نساء: آمدن عنوان «سيئه» در برابر «كَبائِرَ ما تُنهَونَ عَنه» می‌نماياند كه منهی عنه دو قسم است: ◀️ معصيت كبيره و صغيره و هر دو حرام اند و نهی تكليفی مولوی متوجه همه آن هاست. 2⃣ آیه ۴۹ سوره کهف: «و وُضِعَ الكِتابُ فَتَرَي المُجرِمينَ مُشفِقينَ مِمّا فيهِ ويَقولونَ ياوَيلَتَنا ما لِهذا الكِتابِ لايُغادِرُ صَغيرَةً ولاكَبيرَةً اِلاّاَحصها؛ هنگامی كه كتاب اعمال مجرم گشوده می‌شود، همه گناهان كوچك و بزرگ خود را در آن می‌يابد». ⬅️ در اين آيه از كلمه معصيت و سيئه سخنی به ميان نيامده؛ ليكن روشن است كه به قرينه «الكتاب» (نامه اعمال) و «المجرمين» ناظر به معصيت است. 3⃣ آيه ۳۲ سوره نجم: «لَمَم» در «اَلَّذينَ يَجتَنِبونَ كَبآئِرَ الاِثمِ والفَواحِشَ اِلاَّ اللَمَم» ناظر به گناهان كوچك است. ✅ موضوع: حصر گناهان کبیره ❓حصر گناهان کبیره به برخی از مصادیق در آیات و روایات از چه نوعی است؟ ✍ حصر گناهان كبيره به شماری از گناهان در برخی از آیات و روايات، حصر اضافی است نه حقيقی. 👈 بعضی هم كه بيان ضابط است معيار جامع و مانع و ضابط كلی برای تشخيص صغيره از كبيره نيست، بلكه در حدّ علامت و نشانه و فی‌الجمله مؤثر است. 👈 برای مثال قرآن كريم از برخی گناهان به عنوان «إثم كبير» ياد كرده (سوره بقره، آيه ۲۱۹) و نسبت به بعضی از گناهان با آوردن عناوينی مانند مهلك، فتنه و فساد درباره آن ها، كبيره بودن آن ها را می‌فهماند. مانند: 💥 «كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَذَّبُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ فَأَهْلَكْنَاهُمْ بِذُنُوبِهِمْ وَأَغْرَقْنَا آلَ فِرْعَوْنَ وَكُلٌّ كَانُوا ظَالِمِينَ». 🔸اما باید توجه داشت که مراد خداوند متعال از ذکر این موارد از باب مصداق است و گناهان کبیره منحصر به موارد مذکور نیست. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام امام زمانم سلام بر مهربانےِ بے نهایتت... سلام بر لبخند زیبایت... سلام بر صبر بزرگت... سلام بر قلب رئوفت... سلام بر دعاے شبانگاهت... سلام بر انتظار دیر پایت.... سلام بر تو و بر همہ ے فضائلت... اللﮩـم عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ سلام آرزوے قلبــم صبحت بخیر نفسم☀️ ┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
◾️آجَرَکَ الله یَا مولای یا صَاحِبَ العصر و الزَّمان بمصاب استشهاد جَدِّک و ساعدالله قلبک الشریف فی هذه المصیبة، و لعن الله اعدائکم و جعلنا الله من موالیکم و معکم فی الدنیا و الآخره و عجل الله تعالی فی فرجکم الشریف ▪️ اعظم الله اجورنا و اجورکم 🏴🏴شهادت مظلومانه مشعل فروزان هدایت، یار و راهنمای امت، کتاب علم و زهد و حکمت، حضرت امام علی نقی (ع) برآقا امام زمان و شیعیان حضرتش تسلیت باد.🏴🏴 @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ تاثیر گناه بر روح و روان انسان 👈استاد شهید آیت الله مطهری: اگر انسان بر مسير گناه اصرار و لجاج بورزد و گناهان را به طور مکرر انجام دهد اینها روح انسان را پلید میکند و ایمان در قلب چنین آدمی نماند. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥀صلوات خاصه بر امام هادی عليه السّلام را باهم میخونیم👇 🌱اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِيَاءِ وَ إِمَامِ الْأَتْقِيَاءِ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ وَ الْحُجَّةِ عَلَى الْخَلائِقِ أَجْمَعِينَ اللَّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَهُ نُورا يَسْتَضِي‏ءُ بِهِ الْمُؤْمِ نُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوَابِكَ وَ أَنْذَرَ بِالْأَلِيمِ مِنْ عِقَابِكَ وَ حَذَّرَ بَأْسَكَ وَ ذَكَّرَ بِآيَاتِكَ وَ أَحَلَّ حَلالَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ بَيَّنَ شَرَائِعَكَ وَ فَرَائِضَكَ وَ حَضَّ عَلَى عِبَادَتِكَ وَ أَمَرَ بِطَاعَتِكَ وَ نَهَى عَنْ مَعْصِيَتِكَ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ🌱 @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: احکام تیممشرایط صحت تیمم 1⃣ ابزار تیمم 👇👇 ۱-پاک باشد(م۶۹۲) ۲-مباح باشد(م۶۹۴) 2⃣ اعضای تیمم👇👇 ۱-پیشانی ودستها پاک باشد. ۲-در اعضای تیمم،هنگام تیمم مانعی نباشد 3⃣ تیمم کننده 👇👇👇 ۱-ترتیب وموالات را رعایت کند. ۲-پیشانی ودستها را از بالا به پایین مسح کند. ۳-در حال اختیار کارهای تیمم را خودش انجام دهد. ✅ پاک بودن ابزار تیمم (م۶۹۲) 👈چیزی که بر آن تیمم میکند ⬅️ پاک باشد ✅ سقوط نماز بر فاقد طهوریین👇 👈اگر چیز پاکی که تیمم به آن صحیح است ،ندارد⬅️ نماز بر او واجب نیست ولی باید قضای آن را بجا آورد. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ یقین به صحت ابزار تیمم 👈اگر یقین داشته باشد که تیمم به چیزی صحیح است وبه آن تیمم نماید،بعد بفهمد تیمم به آن باطل بوده ↪️ 👈نمازهایی را که با آن تیمم خوانده باید دوباره بخواند. ✅ مباح بودن ابزار تیمم 👇 👈چیزی که بر آن تیمم میکند ⬅️ باید غصبی نباشد. 🌸اکثر مراجع :اگر چیزی را خودش غصب کند وفراموش کند که غصب کرده تیمم او بر آن چیز بنابر احتیاط واجب صحیح نیست. ✅ تیمم در فضای غصبی 📚اگر در ملک خود دستها را بر زمین بزند وبی اجازه داخل ملک دیگری شود و دستها را به پیشانی بکشد تیمم او..... 👇👇👇 در این مساله نظرات فقها متفاوت است 👇 قول اول: آیات عظام امام خمینی رحمت الله علیه، مکارم، سیستانی... باطل نیست (سیستانی:اگر چه گناه کرده است). قول دوم : آیات عظام گلپایگانی، خوئی، صافی، تبریزی،.. باطل است. قول سوم: آیات عظام زنجانی، وحید،..بنابر احتیاط باطل است. ✍کسی که در جای غصبی حبس است ،اگر آب وخاک او غصبی است ⬅️ باید با تیمم نماز بخواند (آیت‌الله سیستانی:ولی لازم است هنگام تیمم دستها را به زمین نزند بلکه به گذاشتن دستها بر زمین اکتفا کند.) ✅ ادامه دارد... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خورشید من ٺویے و بے حضور ٺو صبحم بخیر نمےشود اے آفٺاب من گر چهره را برون نڪنے از نقاب خود صبحے دمیده نگردد بہ خواب من ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
«انتظار يعنے؛ حرڪت انتظار يعنے؛ ايثار‌‌ يعني‌ خون؛ انتظار يعنے؛ ادامہ‌دادن‌ راه‌ شهيدان، انتظار براے اين است ڪہ انسان در سكون آب گنديده نباشد. انتظار خيمہ خروشان است و درياے مواج.» ✍سردارشهید‌حاج‌ حسین‌ بصیر ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ✍ خلاصه ای از زندگینامه حضرت علی علیه السلام ⬅️ امام علی علیه السلام در دوران پیامبر ↩️ اولین مردی که بلافاصله پس از بعثت رسول خدا (ص) با ایشان بیعت کرد و رسالت ایشان را پذیرفت، امام علی (علیه السلام) بود. رسول اکرم صلی الله علیه و آله، در این باره به اصحاب چنین فرمودند: «نخستین کسی که در روز رستاخیر با من در حوض (کوثر) ملاقات می کند پیش قدمترین شما در اسلام، علی بن ابی طالب است». ⬅️ نجات جان پیامبر در شعب ابی طالب ↩️ در مدت سه سالی که مسلمانان مکه تحت محاصره اقتصادی قریش بودند و در شعب ابی طالب اسکان داشتند، علی علیه السلام که نوجوان بود به فرمان پدرش ابوطالب در بستر پیامبر می خوابید تا در صورت هجوم شبانه قریش پیامبر خدا صلی الله علیه و اله آسیبی نبیند. ⬅️ لیلة المبیت ↩️ در سال سیزدهم بعثت، با اوج گرفتن فشار مشرکان مکه بر مسلمانان و همچنین دعوت مردم یثرب (مدینه) از رسول خدا صلی الله علیه و آله زمینه مهاجرت مسلمانان به یثرب فراهم شد. در این شرایط مشرکان قریش تصمیم به قتل پیامبر صلی الله علیه و آله گرفتند. آنها ۴۰ نفر از قبایل مختلف را برگزیدند تا شبانه به خانه پیامبر هجوم برده و ایشان را در بستر به قتل برسانند. رسول خدا به وحی الهی از این نقشه آگاهی یافته و از علی علیه السلام خواستند تا برای فریب قاتلان، در بستر ایشان بخوابد تا ایشان شبانه به سمت یثرب حرکت کنند. به این ترتیب در شبی که به «لیلة المبیت» معروف شد، علی علیه السلام فداکارانه در بستر پیامبر خوابید و پیامبر در غفلت مشرکان به مدینه مهاجرت نمود. آیه ۲۰۷ سوره بقره به مناسبت این واقعه در شأن علی علیه السلام نازل شد: «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ»؛ و از میان مردم کسی است که جان خود را برای طلب خشنودی خدا می‌فروشد، و خدا نسبت به [این] بندگان مهربان است. این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۱۰۲ سوره بقره (قسمت اول) 👈وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّيَاطِينُ عَلَىٰ مُلْكِ سُلَيْمَانَ وَ مَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَ لَٰكِنَّ الشَّيَاطِينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَ مَا أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ... و (یهود) از آنچه شیاطین در عصر سلیمان بر مردم می‌خواندند پیروی کردند. سلیمان هرگز (دست به سحر نیالود؛ و) کافر نشد؛ ولی شیاطین کفر ورزیدند؛ و به مردم سحر آموختند. و (نیز یهود) از آنچه بر دو فرشته بابل «هاروت» و «ماروت»، نازل شد پیروی کردند. وَ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اتَّبَعُوا : فعل ماضی، مبنی بر ضمّ. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل مَا : اسم موصول، مبنی، محلا منصوب، مفعولٌ‌به تَتْلُو : فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ضمّه مقدر الشَّيَاطِينُ : فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری عَلَىٰ : حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. مُلْكِ : اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری عَلَىٰ مُلْكِ : جار و مجرور. متعلّق به «تَتْلُو» سُلَيْمَانَ : مضاف الیه و مجرور، علامت جرّ فتحه به نیابت از کسره (اسم غیرمنصرف) وَ : حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. مَا : حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. كَفَرَ : فعل ماضی، مبنی بر فتح. سُلَيْمَانُ : فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری وَ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لَٰكِنَّ : حرف مشبهةبالفعل، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. الشَّيَاطِينَ : اسم «لَٰكِنَّ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری كَفَرُوا : فعل ماضی، مبنی بر ضمّ. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل (جمله فعلیه، خبر برای «لَٰكِنَّ» و محلا مرفوع) يُعَلِّمُونَ : فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل النَّاسَ : مفعولٌ‌به اول برای «يُعَلِّمُونَ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری السِّحْرَ : مفعولٌ‌به دوم برای «يُعَلِّمُونَ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری وَ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. مَا : اسم موصول، مبنی، محلا منصوب، عطف بر «السِّحْرَ» أُنْزِلَ : فعل ماضی مجهول، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هُوَ»، مبنی، محلا مرفوع، نایب فاعل عَلَى : حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. الْمَلَكَيْنِ : اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ «یاء» عَلَى الْمَلَكَيْنِ : جار و مجرور، متعلّق به «أُنْزِلَ» بِ : حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. بَابِلَ : اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ فتحه به نیابت از کسره (اسم غیرمنصرف) بِبَابِلَ : جار و مجرور، متعلّق به عامل مقدر، حال برای «الْمَلَكَيْنِ» و محلا منصوب هَارُوتَ : بدل از «الْمَلَكَيْنِ» و مجرور بنابر تبعیت، علامت جرّ فتحه به نیابت از کسره (اسم غیر منصرف) وَ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. مَارُوتَ : عطف بر «هَارُوتَ» و مجرور بنابر تبعیت، علامت جرّ فتحه به نیابت از کسره (اسم غیر منصرف) •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: تفاوت «لٰکِنَّ» و «لٰکِنْ» 👈 لٰـکِـنَّ این حرف، جزء حروف مشبةبالفعل (اِنَّ، اَنَّ، کَاَنّ، لَیتَ، لَعَلَّ، لٰکِنَّ)، یعنی زیرمجموعه نواسخ است که قبل از جمله اسمیه می‌آید و مبتدا را منصوب، و خبر را مرفوع می کند؛ در معنا بر ۲ وجه دلالت می کند: 1⃣ استدراک و فهمیدن و درک نمودن، همراه با توضیحی تفصیلی: مثال: اِنّ اللهَ لَذُو فضلٍ عَلَی الناسِ وَ لکنّ اکثر الناسِ لایَشکرونَ. 🍃 قطعا خدا بر مردم صاحب فضلی بزرگ است، ولی بیشتر مردم، شکرگزار نیستند. 2⃣ تاکید: مثال: لَو نَجَحتَ لَاَکرَمتُکَ لکنّکَ لم تنجحْ 🍃اگر موفق شوی، تو را گرامی می دارم، ولی تو موفق نشده ای. 👈 لٰـکِـنْ بنابر موقعیتش در جمله، ۲حالت می تواند داشته باشد: 1⃣ حرف عطف: در صورتی است که جمله معنای شرطی داشته باشد. مثال: لاتذهبْ انتَ لکنْ زید. 🍃تو نرو، ولی زید برود. مثال: ما اکلتَ رُماناً لکنْ تفاحاً. 🍃انار نخوردی، ولی سیب خوردی. 2⃣ حرف ابتدا: معنای استدراکی می دهد و معمولا بعد از «وَ» می آید. مثال: ما کان محمد ابا احد من رجالکم و لکنْ رسول الله. 🍃محمد پدر هیچ کدامشان نیست و او فرستاده ی خداست. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه ۱٠۲ سوره مبارکه بقره: حرف «لکنَّ» از حروف مشبهة بالفعل است که معنای استدراک و فهمیدن و درک نمودن، همراه با توضیحی تفصیل را می‌رساند. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب مبادی‌العربیة، موسوعه‌ النحو و الصرف و الأعراب ) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin