eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
978 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: معانی «خَیر» 🔹اسم «خَیْر» معمولا سه شکل دارد: ۱. اسم تفضیل: در این صورت از ریشه یا مصدر فعل مشتق شده است و به معنی بهتر/ بهترین، خوب تر/ خوب ترین می باشد و به یکی از دو حالت زیر می آید: الف)بعد از آن حرف «مِن» بيايد: مثال: العلم خیرٌ مِن المالِ 🍃علم بهتر از مال است. ب) بعد از آن «مضاف اليه» بیاید. مثال: انتَ خیرُ النّاسِ عِلماََ. 🍃تو بهترین مردم از نظر علم هستی. ۲. صفت مشبهه : در این مورد نیز مشتق است و معنی «خوب و نیک» می دهد و بیشتر در این حالت نقش «نعت» می گیرد. مثال: العملُ الخَیرُ ینفعُک. 🍃کارنیک به تو سود می رساند. ۳. مصدر : در این مورد، چون مصدر می باشد جامد است؛ چرا که‌ همه مصادر اسم و جامد هستند. و معنی «خوبی و نیکی/خوب بودن و نیک بودن» می دهد. مثال: خَیرک کثیرٌ. 🍃خوبی ات بسیار است. 📌نکته ۱: اسم تفضیل غیرمنصرف است به جز اسم تفضیل «خیر» که منصرف بوده و می تواند تنوین بگیرد شاید به این دلیل که از حالت «أَخْیَر» بروزن «أفعل» به خاطر حذف همزه خارج شده است. 📌نکته ۲: «خیر» مصدری یا صفت مشبهه هم از ابتدا منصرف بودند. ✔️ همه موارد فوق درباره کلمه «شرّ» هم صدق می کند. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در نتیجه «خیر» در آیه ۱۱۰ سوره مبارکه بقره، به معنای کار خوب و نیکو و مصدر است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل‌مرتضی و اساتید موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی و کتاب موسوعة النحو و الصرف و الأعراب 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱سلام_امام_زمانم ای کاش امروز نسیم صبحگاه سلام و عرض تسلیت ما را به شما برساند مولا جان به خونخواهی پدر غریبت برگرد... اللهم عجل لولیڪ الفرج ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
⚫️ دعای روز بیست وسوم ماه رمضان 🔹 اللَّهُمَّ اغْسِلْنِي فِيهِ مِنَ الذُّنُوبِ، وَ طَهِّرْنِي فِيهِ مِنَ الْعُيُوبِ، وَ امْتَحِنْ قَلْبِي فِيهِ بِتَقْوَى الْقُلُوبِ، يَا مُقِيلَ عَثَرَاتِ الْمُذْنِبِينَ. 🔺 خدایا در این ماه از گناهانم شست وشویم ده، و از عیب ها پاکم کن، و دلم را به پرهیزکاری دلها بیازمای، ای نادیده گیرنده لغزش های اهل گناه. @moassese_nooralyaghin
🌕 فضیلت و ثواب روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان برای روزه داران این روز طبق روایت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم : 🌺 روز بیست و سوم، به همراه پیامبران و صدّیقان و شهیدان و شایستگان بر صراط مى گذرید و چنان باشید که گویى هر یتیمى را از امّت من سیر کرده و هر برهنه اى را از امّت من پوشانده اید. 📚 امالی صدوق /مجلس دوازدهم/ص۴۹ ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بعضی آیات مهدویت در جزء ۲۳ 1️⃣ یس: 30 👈🏻 افسوس از قدرناشناسی نعمت امامت 2️⃣ ص: 17 👈🏻 قدرت مطلق امام مهدی (عج) @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 هر روز یک آیه راجع به امام عصر(عج) 🔵 جزء بیست و سوم 🌕 پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله به امید حضرت مهدی ارواحنافداه صبر میکند @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ویژگی‌ها وخصوصیات امام زمان(عج) 🔵 قسمت 7⃣ ۶۱-آن حضرت بر اساس اراده‌‌ی الهی عمل می‌کند؛ یعنی آن حضرت هیچ‌کاری را بدون خواست و اراده‌ی الهی انجام نمی‌دهد و کاری را انجام می‌دهد که خدا می‌خواهد انجام بشود و اراده‌اش همان اراده‌ی الهی است. ۶۲-امام عصر ارواحنا فداه فائز به کرامت الهی است؛ نهایت درجه‌ی کرامت و بزرگواری که یک موجود و مخلوق ممکن است داشته باشد خدای تعالی به آن حضرت عنایت فرموده و چنین آن حضرت را به نهایت درجه فوز و رستگاری رسانده است. ۶۳-خدای تعالی آن حضرت را برای علمش برگزیده است؛ تمام علمی که همه‌ی مخلوقات به آن نیاز دارند، خدای تعالی به آن حضرت عنایت فرموده است و آن حضرت مخزن علم کامل الهی است. ۶۴-خدای تعالی راضی شده است که آن حضرت از غیب الهی اطلاع داشته باشد. ۶۵-خدای تعالی آن حضرت را برای سرّ خودش انتخاب کرده است؛ خدای تعالی اموری که جزء اسرار خودش می‌باشد را به جهت اینکه آن حضرت در نهایت درجه‌ی تقرب و یکی بودن با خدای تعالی است، به آن حضرت عنایت فرموده است. ۶۶-خدای تعالی آن حضرت را با قدرتش برگزیده است؛ امام زمان ما ارواحنا فداه آنچنان عظمتی دارد که قدرتش قدرت خدایی است و با اذن پروردگار هر کاری را در عالم می‌تواند انجام دهد. ۶۷-خدای تعالی آن حضرت را به هدایتش عزت داده است؛ از آنجا که هدایت درجاتی دارد، خدای تعالی نهایت درجه‌ی هدایت را شامل آن حضرت فرموده و اصولا نام و صفت مبارکش مهدی می‌باشد. ۶۸-خدای تعالی آن حضرت را به برهانش اختصاص داده است؛ خدای تعالی تمام برهان خود را در اختیار آن حضرت قرار داده است تا بتواند همه‌ی عالم را به برهان و هدایت الهی راهنمایی نماید. ۶۹-خدای تعالی آن حضرت را برای نورش انتخاب کرده است؛ نور الهی در وجود مقدس امام زمان روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء تجلی نموده و تلؤلؤ دارد و آن حضرت منور به نور الهی و ظاهر کننده‌ی آن می‌باشد. ۷۰-خدای تعالی آن حضرت را با روحش تأیید نموده است؛ خدای تعالی امام عصر ارواحنا فداه را مؤید به همه گونه تأییدی از جانب خودش فرموده است. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر ترتیبی، موضوعی روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان سوره صافات موضوعات: 👈آیه ۱ : توجه به نظم -هدف از نظم فرشتگان 👈آیه ۲: معانی زجر -راه‌های امر به معروف و نهی از منکر 👈آیه ۳: ذکر -هدف از گفتن ذکر -اهمیت شب قدر 👈آیه۴: جواب قسم 👈آیه ۲۰: واقعیت روز جزا 👈آیه ۲۱: یوم الفصل 👈آیه ۲۲: همنشین ما در قیامت 👈آیه ۲۴ : بازپرسی از اعمال 👈آیه ۲۵: یاری کردن در قیامت 👈آیه ۴۰: تفاوت بین مخلِص و مخلَص
. •••༻﷽༺••• هیئت صاحب الزمان (عج)، موسسه نورالیقین همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان برگزار می نماید: ✨مسابقه مجازی تفسیر ترتیبی، موضوعی قرآن کریم✨ با محوریت تفاسیر المیزان، نمونه و نور و با تدریس استاد حسینی آل مرتضی . 🔹ویژه خواهران🔹 📃نحوه برگزاری مسابقه: ✅فایل صوتی تفسیر ترتیبی، موضوعی هر جزء به صورت روزانه در کانال موسسه نورالیقین بارگزاری شده و چند سوال از این فایل مطرح می شود. علاقمندان به شرکت در مسابقه باید به این سوالات در بازه زمانی اعلام شده پاسخ دهند. 🔸 جهت شرکت در مسابقه اینجا کلیک نمائید مسابقه روز بیست و سوم تفسیر ترتیبی، موضوعی قرآن کریم 🕙 بازه پاسخگویی به سوالات ۱۰ الی ۲۰ خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دسترسی به صوت مسابقه به آدرس زیر بپیوندید👇👇 https://eitaa.com/moassese_nooralyaghin 🎁 شایان ذکر است به عزیزانی که به سوالات ۵ مسابقه پاسخ صحیح دهند، جوایز ارزنده ای تعلق خواهد گرفت. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی 📞 شماره تماس: 02537782721 @moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•* ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 🌸موضوع:شکیبایی در مطالبه حق «لَنَا حَقٌ‏ إِنْ أُعْطِينَاهُ وَ إِلَّا رَكِبْنَا أَعْجَازَ الْإِبِلِ وَ إِنْ طَالَ السُّرَى‏؛ و درود خدا بر او، فرمود: ما را حقّی است اگر به ما داده شود، و گر نه بر پشت شتران سوار شویم و برای گرفتن آن برانیم هر چند شب روی به طول انجامد . ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ ولایت امامان معصوم علیهم السلام در امتداد ولایت پیامبران بوده و مظهر ولایت الهی می باشند و با نصّ خداوند متعال (مانندآیه اولوالامر، آیه تطهیر و ...) به شایسته ترین و لایق ترین فرد امت تعلق می گیرد و ضامن سلامت و سعادت بندگان است. حال اگر گروهی تحت تأثیر عوامل مهلکی چون تعصب، علیرغم علم به اصلح بودن دیگری چشم به روی حقایق و نور هدایت بستند و با تضییع حق و روا داشتن ظلم، مصرّانه خواستار قدرت و مقام شدند و سایرین با ترس، سکوت و حتی بی طرفی های منفی آنان را تأیید و همراهی کردند همای سعادت از بام همه امت پر خواهد کشید و باید سالیان دراز در تاریکی دوران سیاه سلطه حاکمان ناحق در انتظار طلوع آفتاب حقیقت به سر برند. امیرمؤمنان علیه السلام آن مظلوم مقتدر در این حکمت اخلاقی سیاسی، از روش گرفتن حق به تاراج رفته خود، سخن گفته است. حضرت خلافت را حق انحصاری و خدادای برای خاندان رسالت معرفی فرموده که گرفته شده است. (لَنَا حَقٌ‏ إِنْ أُعْطِينَاهُ) (که در آیه 67 سوره مائده در روز غدیر به آن اشاره شده است) و در ادامه جهت گیری سازنده، موضع گیری شجاعانه و صبورانه و به دور از انفعال خود را اعلام نموده و تصریح می کند حتی در صورت مقدم شدن دیگران نسبت به ایشان از روشنگری و تلاش مستمر و یاری بی دریغ جامعه اسلامی دست بر نخواهد داشت و هرگونه ناهمواری و ناملایمات را برای آرامش، امنیت و نجات اسلام و مسلمین به جان می خرد. (رَكِبْنَا أَعْجَازَ الْإِبِلِ وَ إِنْ طَالَ السُّرَى) 👈سوال 1) این حکمت حکیمانه در چه زمانی از امیر مؤمنان صادر شده است؟ از نظر علمای شیعه، این سخن را امام علی علیه السلام در ایام بعد از سقیفه بر زبان آورده، ولی دیگران می گویند در روز شورا، -یعنی همان روزی که شورای شش نفری برگزیده عمر برای انتخاب خلیفه اجتماع کردند- صدور یافته است. (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج18، ص133.) 👈سوال 2) انحصاری بودن حق خلافت برای امام علیه السلام چگونه در کلام ایشان انعکاس یافته است؟ امام علی علیه السلام با جمله 《لناحق 》 با قاطعیت تمام اعلام می کند که خلافت، حقِّ خاندان معصوم پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است. از جمله مزبور، استفاده انحصار می شود؛ چرا که خبر مقدم شده است(لنا). یعنی حق خلافت، منحصراً از آن ماست، و دیگران را در آن حقی نیست؛ بنابراین فرقی نمی کند که صدور آن، به روزهای سقیفه مربوط شود، یا به ایام قتل عمر و روی کار آمدن عثمان. مردم وظیفه دارند که با بیعت خویش، حق خاندان عترت را بدهند و اگر بدهند آنها نیز حق خود را می گیرند و با تشکیل دولتی صالح، عادل، خیّر و خدوم تکلیف خود را ادا می کنند؛ چرا که حق و تکلیف ملازم یکدیگرند. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•* 📖 آیه ۹۲: «إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ؛ این (پیامبران بزرگ و پیروانشان) همه امت واحدى بودند; و من پروردگار شما هستم; پس مرا پرستش کنید»! ✅ امت واحده ⬅️ امت طبق نظر راغب در مفردات: به معنى هر گروه و جمعیتى است که جهت مشترکى آنها را به هم پیوند دهد: اشتراک در دین و آئین، و یا زمان و عصر واحد، یا مکان معین، خواه این وحدت، اختیارى بوده باشد و یا بدون اختیار. ⬅️ نظر مفسران درباره معنای امت واحده 👈 بعضى از مفسران، امت واحده را در اینجا به معنى دین واحد گرفته‌اند. ❌ طبق نظر آیه الله مکارم این تفسیر با ریشه لغوى امت سازگار نیست. 👈 بعضى دیگر نیز گفته اند: منظور از امت در این آیه، همه انسان ها در تمام قرون و اعصارند، یعنى اى انسان ها همه شما یک امتید، پروردگار شما یکى است و مقصد نهائى همه شما یک مقصد است. این تفسیر هر چند مناسب تر از تفسیر گذشته مى باشد ولى با توجه به پیوند این آیه، با آیات قبل، مناسب به نظر نمى رسد 👈 مناسب تر از همه، این است که این جمله اشاره به انبیاء و پیامبرانى بوده باشد که شرح حالشان در آیات گذشته آمده است. ❇️ توحید ربوبی(أَنَا رَبُّکُمْ) 👈 در واقع توحید عقیدتى و عملى انبیاء، از توحید منبع وحى سرچشمه مى گیرد و این سخن، شبیه گفتارى است که على(علیه السلام) در وصیتش به فرزندش امام مجتبى(علیه السلام) دارد: وَ اعْلَمْ یا بُنَیَّ أَنَّهُ لَوْ کانَ لِرَبِّکَ شَرِیکٌ لَأَتَتْکَ رُسُلُهُ وَ لَرَأَیْتَ آثارَ مُلْکِهِ وَ سُلْطانِهِ وَ لَعَرَفْتَ أَفْعالَهُ وَ صِفاتِهِ؛ پسرم! بدان اگر پروردگارت شریکى داشت رسولان او نیز به سوى تو مى آمدند، آثار ملک و قدرتش را مى دیدى و افعال و صفاتش را مى شناختى. 🔸 علت این یگانگی انبیاء آن است که خدایشان یکی است. 🔸 ۳ مطلب مهم در آیه: 👈 امت واحده 👈 فاعبدون 👈 توحید ربوبی(أَنَا رَبُّکُمْ) ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ منابع و مآخذ: تفاسیر وزین المیزان، نمونه و نور ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•* 📖 آیه ۹۳: وَ تَقَطَّعُوا أَمْرَهُمْ بَیْنَهُمْ کُلٌّ إِلَیْنا راجِعُونَ؛ ـ (گروهى از پیروان ناآگاه آنها) کار خود را به تفرقه در میان خود کشاندند; (ولى سرانجام) همگى به سوى ما باز مى گردند! ✅ تفرقه ⬅️جمله تَقَطَّعُوا که از ماده قطع مى باشد به معنى جدا کردن قطعه هائى از یک موضوع به هم پیوسته است. ◀️ معنای آیه چنین است که آنها در برابر عوامل تفرقه و نفاق تسلیم شدند، جدائى و بیگانگى از یکدیگر را پذیرا گشتند، به یکپارچگى فطرى و توحیدى خود پایان دادند و در نتیجه گرفتار آن همه شکست، ناکامى و بدبختى شدند. ⬅️ کُلٌّ إِلَیْنا راجِعُونَ این اختلاف که جنبه عارضى دارد، برچیده مى شود و باز در قیامت همگى به سوى وحدت مى روند، در آیات مختلف قرآن، روى این مسأله، زیاد تأکید شده که یکى از ویژگى هاى رستاخیز برچیده شدن اختلافات و سوق به وحدت است: در آیه ۴۸ سوره مائده مى‌خوانیم: «إِلَى اللّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِیْعاً فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ فِیْهِ تَخْتَلِفُونَ؛ بازگشت همه شما به سوى خدا است و شما را از آنچه در آن اختلاف داشتید آگاه مى سازد». ⬅️ آیه ۱۵۰ سوره نساء به مسئله تقطعوا اشاره دارد و می فرماید: «وَيقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَن يَتَّخِذُواْ بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلاً» يهوديان و مسيحيان، به خاطر هوس ها و تعصّبات جاهلانه و تنگ نظرى هاى بى دليل، برخى انبيا را قبول داشتند و به برخى كافر بودند. ⏺ مردم نیز به برخی از آیات الهی ایمان می آورند و برخی از آیات را نمی پذیرند یعنی دین را قطعه قطعه می کنند. 🔸 یک از عوامل مهم قرار نگرفتن امیرالمومنین علیه‌السلام در مقام جانشینی پیامبر ص، تفرقه در امت بود. 📖 آیه ۹۴: فَمَنْ یَعْمَلْ مِنَ الصّالِحاتِ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلا کُفْرانَ لِسَعْیِهِ وَ إِنّا لَهُ کاتِبُونَ؛ و هر کس چیزى از اعمال شایسته به جا آورد، در حالى که ایمان داشته باشد، کوشش او ناسپاسى نخواهد شد; و ما تمام اعمال او را (براى پاداش) مى نویسیم». ✅ شرط دریافت پاداش؛ عمل صالح 👈 در این آیه، همانند بسیارى دیگر از آیات قرآن ایمان و عمل صالح به عنوان دو رکن اساسى، براى نجات انسان ها ذکر شده، ولى با اضافه کردن کلمه «من» که براى تبعیض است این مطلب را بر آن مى افزاید که انجام تمام اعمال صالح نیز شرط نیست، حتى اگر افراد با ایمان، بخشى از اعمال صالح را انجام دهند، باز اهل نجات و سعادتند. ◀️ در هر حال این آیه، همانند بسیارى دیگر از آیات قرآن، شرط قبولى اعمال صالح را ایمان مى شمرد. 🔸 خداوند متعال تمام اعمال کوچک و بزرگ انسان را می بیند و پاداش یا جزا می دهد: «فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ * وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ» 🔸 مهمترین کلمه این آیه ایمان است و اولین مرتبه ایمان، انجام واجبات و ترک محرمات است. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ منابع و مآخذ: تفاسیر وزین المیزان، نمونه و نور ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بی روی ماهتان، زندگی به بازیچه ای کودکانه می ماند، تکراری و ملال انگیز ... ایمان به طلوع روشن شماست که امیدمان می دهد، جانمان می بخشد و پویایمان می‌کند .‌.. 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بعضی آیات مهدویت در جزء ۲۴ 1️⃣ زمر: 69 👈🏻 جهان پس از ظهور 2️⃣ زمر: 11و51 👈🏻 رجعت @moassese_nooralyaghin