eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
974 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ سلام ‌بر تو‌ ای مولایی که در برابر کلام نافذت، همه دلیل ها رنگ می بازد؛ سلام بر تو و بر روزی که برهان های محکمت، جایی برای تردید باقی نخواهند گذاشت... ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* ◀️ هانی بن عروه 👈قسمت سوم ⬅️ واکنش امام حسین(ع) به شهادت هانی ↩️ خبر شهادت هانی و مسلم در میانهٔ راه کوفه، در منزلی به نام ثعلبیه یا زرود  یا قادسیه و یا قطقطانه ، به امام حسین(ع) رسید. 😭امام بر مرگ آن دو گریست و آیه استرجاع را خواند و از خداوند برای آنان درخواست رحمت کرد. عبدالله بن زبیر اسدی، در قطعه شعری، شهادت آن دو را وصف کرده است. ⬅️ مزار ↩️ هانی را در کنار دارالامارهٔ کوفه به خاک سپردند. اکنون مزارش به مسجد کوفه متصل است و پشت قبر مسلم بن عقیل و در جهت شمال آن قرار دارد.  👈آستانهٔ هانی بن عروه هم اکنون یکی از زیارت‌گاه‌های شیعیان است. هانی دارای زیارت‌نامه مخصوصی است که در آن، وی عبد صالح و از اصحاب امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) خوانده شده است. پس کنار قبر او می‌ایستی و به رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) سلام می‌کنی و می‌گویی: سَلامُ اللّٰهِ الْعَظِيمِ وَصَلَواتُهُ عَلَيْكَ يَا هانِئَ بْنَ عُرْوَةَ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ النَّاصِحُ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ وَلِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ عَلَيْهِمُ السَّلامُ، أَشْهَدُ أَنَّكَ قُتِلْتَ مَظْلُوماً، فَلَعَنَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَكَ، وَاسْتَحَلَّ دَمَكَ، وَحَشىٰ قُبُورَهُمْ ناراً. أَشْهَدُ أَنَّكَ لَقِيتَ اللّٰهَ وَهُوَ رَاضٍ عَنْكَ بِما فَعَلْتَ وَنَصَحْتَ، 🍃سلام خدای بزرگ و درودهایش بر تو ای هانی بن عروه، سلام بر تو ای عبد شایسته و خیرخواه برای خدا و رسولش و امیرمؤمنان و حسن و حسین (درود خدا بر آنان باد)، شهادت می‌دهم که مظلوم کشته شدی، خدا لعنت کند کسانی که تو را کشتند و خونت را حلال شمردند، گورهایشان را آکنده از آتش کند، گواهی می‌دهم که تو خدا را ملاقات کردی و او از تو خشنود بود، به خاطر آنچه انجام دادی و خیرخواهی که نمودی وَأَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ بَلَغْتَ دَرَجَةَ الشُّهَداءِ، وَجُعِلَ رُوحُكَ مَعَ أَرْواحِ السُّعَداءِ بِما نَصَحْتَ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ مُجْتَهِداً، وَبَذَلْتَ نَفْسَكَ فِي ذاتِ اللّٰهِ وَمَرْضاتِهِ، فَرَحِمَكَ اللّٰهُ وَرَضِيَ عَنْكَ وَحَشَرَكَ مَعَ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِينَ وَجَمَعَنا وَ إِيَّاكُمْ مَعَهُمْ فِي دارِ النَّعِيمِ، وَسَلامٌ عَلَيْكَ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ. 🍃و گواهی می‌دهم که تو به درجه شهیدان رسیدی و روحت با ارواح اهل سعادت قرار داده شد، به خاطر آنکه خیرخواهی کردی برای خدا و رسولش، درحالی‌که جانت را برای ذات خداوند و خشنودی‌اش فدا کردی، پس خدا تو را رحمت کند و از تو راضی شود و با محمّد و خاندان پاکش محشور فرماید و جمع کند ما را و شما را با محمّد و خاندان محمّد در خانۀ خوشبختی و فراوانی و سلام و رحمت و برکات خدا بر تو باد.پس دو رکعت نماز بخوان و آن را به روح هانی هدیه کن و به آنچه خواهی برای خود دعا کن و وداع کن او را به آنچه مسلم را به «آنچه مسلم را به آن وداع» کردی. پایان یارب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجة ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: احکام حیضلزوم یا عدم لزوم صفات در تحقق حیض (مساله ۴۸۸و۵۰۰) ⁉️ سوال. اگر خونی صفات حیض را نداشته باشد، آیا ممکن است حکم حیض داشته باشد؟ 🔹این موضوع نسبت به صاحب عادت وقتیه وغیر وقتیه متفاوت است.👌 الف)صاحب عادت وقتیه👇👇👇 👈اگر خون در وقت عادت باشد(یا یکی دو روز قبل یا بعد از آن )در صورتی که واجد شرایط حیض باشد،حیض محسوب می شود؛هر چند فاقد صفات حیض باشد.↪️ (م۴۸۸،همه مراجع) ب)غیر وقتیه 👇👇👇 👈مبتدعه ومضطربه وناسیه وزنی که عادت عددیه دارد،اگر خونی ببیند که فاقد صفات حیض باشد ولی شرایط حیض را داشته باشد ،دو نظر وجود دارد:↪️ (م۵۰۰) قول اول👇 📚 ایات عظام امام خمینی رحمت‌الله، امام خامنه‌ای حفظه‌الله، سیستانی، صافی،نوری،... اگر خون فاقد صفات ،شرایط حیض را داشته بلشد،حیض محسوب می شود. قول دوم :👇 📚آيات عظام زنجانی، مکارم، وحید... خون فاقد صفات مطلقا استحاضه محسوب می شود ،حتی اگر شرایط حیض را دارا باشد. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ شرایط حیض ۱-قبل از یائسگی ۲-اتمام ۹ سالگی ۳-خونریزی کمتر از ۳ روز نباشد. ۴-خونریزی بیشتر از ۱۰ روز نباشد. ۵-توالی ۳ روز ۶-استمرار خون در سه روز اول ۷-فاصله بین دو حیض کمتر از ۱۰ روز نباشد. ✅ صفات حیض ۱-غالبا سرخ یا سرخ مایل به سیاه ۲-گرم ۳-غلیظ ۴-خروج با سوزش ✅ادامه دارد... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ▪️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ◾️ 🏴اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ 🌠موضوع (۵) : این قدر خودت را به زحمت نیفکن ( آیه ۲ طه):مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ ما قرآن را بر تو نازل نكرديم تا به زحمت و مشقت بيفتى. (آیه ۳ طه)إِلَّا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشى مگر آنكه مايه‌ى تذكّر و يادآورى باشد براى كسى كه (از خدا) مى‌ترسد. ⬅️ کلمه «لِتَشْقَىٰ» در عبارت«مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ»به معنای سختی طاقت فرساست. 💫برپایه روایات متعدد ،حضرت رسول(ص) در شب زنده داری و عبادت بسیار بر خود سخت می گرفتند، تا جایی که در انجام تکلیف ،پاهای حضرت متورم و رنگ مبارکش زرد شده بود.خدای سبحان می فرماید : ما قرآن را نازل نکردیم ،تا خودت را به زحمت اندازی. همچنین پیامبر اکرم (ص)برای هدایت مردم بسیار خود را به مشقت و سختی می انداخت ،چنانچه خداوند متعال فرمود : «لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ؛(ای رسول ما) تو چنان در اندیشه هدایت خلقی که خواهی جان عزیزت را از غم اینکه ایمان نمی‌آورند هلاک سازی!»، در حالیکه به عنوان رسول ،وظیفه ات ابلاغ است و بس« إِنْ عَلَيْكَ إِلَّا الْبَلَاغُ ۗ»، وظیفه ای بیش از انذار ،تعلیم کتاب و حکمت و ترکیه نفوس نداری و نزول قرآن و مسئولیت تبلیغ نباید تو را چنین به مشقت و رنج و سختی بیندازد. ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ 🌠 موضوع (۶) تبلیغ دین 💫طبق آیات قرآن کریم یکی از مهم‌ترین وظایف پیغمبر، بَلاغ، یعنی رساندن پیام است،و تبلیغ دین به معنای رساندن پیام الهی به مردم است. 💫هر تبلیغی بر سه عنصر استوار است: ۱_پیام‌دهنده (مبلّغ) ۲_پیام‌گیرنده (مخاطب) ۳_محتوای تبلیغ (متن) ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ 🌠🌠حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه محرم ( ۱۴۰۲/۴/۲۱)در دیدار با روحانیون با استناد به آیات متعدد قرآن مجید درباره تبلیغ و ابعاد و ظرایف آن گفتند: دین خدا در سطح توده‌های مردم جز با تبلیغ صحیح تحقق نمی‌یابد. ⏪ ایشان هشدار دادند: اگر ما در مقابل تحولات نو به نو در موضوع تبلیغ، غفلت و سستی کنیم دچار استحاله فرهنگی می‌شویم و مانند غرب گرفتار قبح‌زدایی قدم به قدم از گناهان بزرگ خواهیم شد که جبران آن، به آسانی ممکن نیست، 🌠🌠مقام معظم رهبری به چند نکته کاربردی در مسئله تبلیغ اشاره کرده و فرمودند: 1️⃣ شناخت مخاطب 👈باید بدانیم طرف مقابلمان در چه مرحله‌ی فکری قرار دارد تا محتوا را، مادّه را و صورت را بر طبق نیاز او تنظیم کنیم.... 📱سابق ما نصیحت میکردیم جوانها را و برحذر میداشتیم از رفیق بد، مصاحب بد؛ حالا مصاحب بد داخل جیبش است. ☝️این مخاطب را بشناسید. 2️⃣ داشتن شناخت و موضع تهاجمی نسبت به مبانی فکری غلط طرف مقابل 👈 تبلیغ صرفاً پاسخگویی به شبهه نیست... طرفِ مقابل مبانی فکری دارد ،باید به آن حمله کرد.... 👈 جریانات جهانی را بشناسید، وضع و محاذات سیاستهای دنیا را بدانید و آن‌وقت افشاگری کنید؛ هم درست ببینید، هم درست روایت کنید. 3️⃣ داشتن روحیه‌ جهادی اگر روحیه‌ی جهادی نباشد: 👈انسان گاهی صحنه را خطا میکند و غلط میبیند 👈 گاهی در رفتار غلط عمل میکند... ❇️ وقتی این عنصر مجاهدت با نگاه علمی، با کار علمی همراه بشود، حتماً تأثیر تبلیغ تضمین‌شده است. ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ 💫💫طبق فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای مد ظله العالی در قالب عناوین مختلفی چون تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی وجنگ نرم، مؤمنین وظیفه دارند علاوه بر طلب علم حرکت جهادی در تقویت اعتقادات جوانان داشته و با اتحاد خود، نقشه دشمنان دین را که قصد دارند با استحاله فرهنگی ،ایران عزیز را به آندلسی دیگر تبدیل کنند ،باطل کنند. ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ⚫️منابع و مآخذ:تفاسیر وزین تسنیم،المیزان،مجمع البیان،نمونه و نور 🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲 مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚘الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)⚘ مولاےمهربانم کاش به اندازه‌ے گ‌لهاے آفتابگردان معرفت داشتم و همواره رو به سوئے که شما هستید مے‌گرداندم و گردش عمر و زندگیم را به دستان پدرانه‌ے شما مے‌سپردم اما افسوس از این دنیاے فانے و بازیچه‌هایش که سخت سرم را گرم کرده و حواسم را پرت سلامے عرضه مے‌دارم به محضرتان شاید بیشتر رو به سویتان آورم السلام علیک یا قطب العالم✋ در افق آرزوهایم تنها ♡أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج♡ را میبینم... ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* ◀️ اولین مبارز بنی‌هاشم علی اکبر سیدالشهدا 👈قسمت اول ⬅️ روز عاشورا تا هنگامی که اصحاب (غیر‌ هاشمی) امام حسین (علیه‌السّلام) زنده بودند، عملاً آنها به میدان جنگ رفتند، و یکی پس از دیگری به شهادت رسیدند و جنگ و مبارزه و شهادت بنی‌هاشم، پس از شهادت آنان آغاز شد. ↩️ بعد از اینکه اصحاب (غیر‌ هاشمی) امام حسین (علیه‌السّلام) کشته شدند و کسی نماند جز اهل بیتش که فرزندان علی (علیه‌السّلام)، فرزندان جعفر، فرزندان عقیل، فرزندان امام حسن و فرزندان خود او بودند؛ آنها جمع شدند و با هم خداحافظی کردند و تصمیم به جنگ گرفتند. 👈اکثر قریب به اتفاق منابع دست اول و معتبر تاریخی، حضرت علی‌اکبر را اولین شهید از بنی‌هاشم ذکر کرده‌اند. گفتنی است که ابن اعثم در کتاب الفتوح خوارزمی در مقتل الحسین و ابن شهرآشوب در مناقب آل ابی‌طالب،   👈عبدالله بن مسلم را به عنوان اولین شهید از بنی‌هاشم ذکر کرده‌اند؛ اما (طبق بررسی‌ها) ابن شهرآشوب از خوارزمی پیروی کرده و خوارزمی نیز مطالب خود را از ابن اعثم گرفته است، لذا این نقل در بین منابع قدیم در واقع منحصر به فتوح ابن اعثم می‌شود و فتوح ابن اعثم از نظر اعتبار، در ردیف الاخبار الطوال دینوری و انساب الاشراف بلاذری و تاریخ طبری و الارشاد شیخ مفید قرار ندارد. 🔹هنگامی که از میان جوانان بنی‌هاشم، پیش از همه، حضرت علی‌اکبر (آماده جنگ شد، او) که از زیبا صورتان و نیک سیرتان روزگار بود، نزد پدر رفت و اجازه نبرد خواست، پدر به او اجازه داد و (با ناامیدی از بازگشت او،) نگاهی مایوسانه به قامتش‌ انداخت، و آنگاه چشمانش را به زیر افکند. (ابن اعثم و خوارزمی نوشته‌اند: امام محاسن شریفش را به سوی آسمان گرفت  و گریست. سپس گفت: «اللَّهُمَّ اشْهَدْ فَقَدْ بَرَزَ إِلَيْهِمْ غُلَامٌ أَشْبَهُ النَّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِكَ وَ كُنَّا إِذَا اشْتَقْنَا إِلَى نَبِيِّكَ نَظَرْنَا إِلَيْه‌.»   (این جملات را با‌ اندکی تفاوت و با اضافاتی، ابوالفرج اصفهانی در مقاتل الطالبیین  ابن اعثم در کتاب الفتوح،  و خوارزمی در مقتل الحسین،   و با تفاوت بیشتری شیخ صدوق در الامالی،  آورده‌اند.) «بارالها، تو شاهد باش، جوانی به جنگ این مردم رفت که در صورت و سیرت و گفتار، شبیه‌ترین مردم به پیامبرت (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) بود، و ما هرگاه مشتاق دیدن پیامبرت میشدیم، به این جوان نگاه می‌کردیم».) این مطلب ادامه دارد 🏴یارب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجة🏴 ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند دیگر حرم‌ ها می‌مانند. @moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺••• موضوع: اعراب آیه ۸۳ سوره بقره 👈 وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ... و [یاد کنید] زمانی که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خدا را نپرستید، و به پدر و مادر و خویشان ویتیمان ومستمندان نیکی کنید... وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. إِذْ: اسم زمان، مفعول به برای «اُذکُر» مقدر، محلا منصوب اَخَذنَا: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل مِیثاقَ: مفعول به برای «اَخَذنا» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری بَنِي: مضافٌ اليه و مجرور، علامت جر «یاء» إِسْرَائِيلَ: مضاف الیه برای «بنی» و مجرور، علامت جر فتحه به نیابت از کسره (اسم غیرمنصرف) لَا : حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. تَعْبُدُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع فاعل. إِلَّا : حرف استثنا، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. اللَّهَ: لفظ جلاله الله، مفعولٌ‌به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری وَ : حرف عطف،مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. الْوَالِدَيْنِ: اسم مجرور به حرف جر «بِ»، علامت جر «یاء» بِالْوَالِدَيْنِ: جار و مجرور، متعلق به فعل محذوف «احسنوا» إِحْسَانًا: مفعول مطلق و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری وَ : حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. ذِي: :معطوف بر«الْوَالِدَيْنِ» و مجرور بنابر تبعیت، علامت جر«یاء» الْقُرْبَىٰ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره مقدره وَ : حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. الْيَتَامَىٰ: معطوف بر«الْوَالِدَيْنِ»و مجرور بنابر تبعیت، علامت جر کسره مقدره وَ :حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. الْمَسَاكِينِ: معطوف بر«الْوَالِدَيْنِ»و مجرور بنابر تبعیت، علامت جر«یاء» ↩️ ادامه دارد... •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرانی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• موضوع: انواع مفعول مطلق(تأکیدی) مفعول مطلق یک «مصدر منصوب» است و غالباً «از جنس خود فعلی» است که در جمله ذکر شده، و برای نشان‌ دادن تأکید و یا نوع انجام یافتن فعل و یا تعداد دفعات انجام فعل می‌آید. پس نشانه‌های مفعول مطلق این چنین است: مصدر، منصوب، غالباً از جنس فعل ذکر شده در داخل جمله. 🔹 انواع مفعول مطلق 🌱 مفعول مطلق تأکیدی مثال:
كَلَّآ إِذَا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا
🌱مفعول مطلق نوعی مثال:
وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا
🌱 مفعول مطلق عددی مثال:
دَقَّتِ السّاعَةُ دَقَّتَین
🔹 مفعول مطلق تأکیدی اگر تحقق یک فعل برای مخاطب مورد تردید و شک قرار گرفته باشد، برای تأکید و از بین بردن شک و ابهام، مصدر هم ریشه فعل برای کمک به فعل می‌آید، که به آن مفعول مطلق تأکیدی می‌گویند. اگر در کنار این مصدر ذکر شده، صفت و یا مضاف ‌الیه نیاید، مفعول مطلق تأکیدی است. مثال: وَكَلَّمَ اللّهُ مُوسَى تَكْلِيمًا. و خدا با موسى آشكارا سخن گفت.  همان‌طور که مشاهده می‌کنید در این مثال (تَکْلِیمًا) از جنس خود فعل است و مصدری منصوب و بعد از آن مضاف‌ الیه و صفت نیز نیامده‌است و برای تاکید ذکر شده‌است پس مفعول مطلق تأکیدی است. 👈 جانشین مفعول مطلق مفعول مطلق معمولا مصدری هم جنس یا هم معنای فعل پیش از خود است؛ با این حال هر کلمه ای که بتواند چنین نقشی بازی کند، می تواند مفعول مطلق باشد. 🔹الفاظ نایب از مفعول مطلق تاکیدی 🌱 مصدر مترادف با مصدر فعل مثال: قُمتُ وُقوفَاً (برخواستم ایستادنی) 🌱 مصدر فعل از باب دیگر مثال: تَبَتَّل اِلی اللّهِ تَبتیلاً (تنها به خداوند بپرداز) •••┈✾~💠~✾┈••• ✅ در آیه ۸۳ سوره مبارکه بقره: «اِحساناً» مفعول مطلق تأکیدی برای فعل محذوف «اَحسِنوا» می باشد. •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب مبادی العربیه و نحو کاربردی متوسطه و نحو قرآن) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ▪️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ▪️ 🏴اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ 🌠موضوع (۷) خروج برخی احکام از شمول «لِتَشْقَىٰ» تعبیر «لِتَشْقَىٰ» می رساند که در انجام تکالیف دینی ،تحمل مشقت های طاقت فرسا لازم نیست. با وجود انکه اصل سختی و رنج ،لازم بسیاری از تکالیف الهی است ،اما طبق قواعد« لاضرر» و« لا حرج»، در دستورهای دین (قرآن و سنت ) سختی و زحمت جانکاه نیست، به عنوان مثال: اگر وضو برای مکلف ضرر داشته باشد ،تیمم جایگزین آن می شود و اگر خواندن نماز به حالت ایستاده میسر نباشد به صورت نشسته و یا خوابیده انجام می شود . اما موضوعی که از شمول آیه«لِتَشْقَىٰ»خارج می شود،جهاد با کافران و دفاع از اسلام است،براین اساس پیغمبر اکرم ص سالهای متمادی در حال دفاع بود، واگر دیگران نیز ایشان را یاری نمی کردند،باید تنها مبارزه می کرد؛ نیز در سفر به طائف برای دعوت مردم به توحید، آن قدر پای مبارکشان سنگ خورد که از جراحت های آن خون می ریخت ،این گونه تکالیف آن حضرت (ص) گر چه شاقٓ و از احکام ضروری بودند ،مشمول «لِتَشْقَىٰ» و قاعدهٰ «لاضرر» نیستند هم چنانکه ،امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا برای دفاع از دین همه هستی و داشته های خویش را در راه خدا تقدیم کرد. بنابراین اگر خطری متوجه دین شد،باید هرطور شده، این خطر را دفع کرد. اگر با مال ممکن است، با مال؛ اگر با بیان مقدور است، با بیان؛ اگر با سیاست است، با سیاست، با قراداد و... باید هر کاری می‏شود، کرد تا خطر از دین رفع گردد. گاهی هم این خطر رفع نمی‏شود جز با خون. اگر خون ما خطر را از دین رفع می‏کند، باید خون داد و افتخار کرد. این‌جا دیگر محاسبات و معادلات مطرح نیست،در دفاع از دین امکان دارد انسان تکه تکه شود مانند : شهید سلیمانی ، شهید زین الدین و‌سایر شهدا، ویا ممکن است قطع نخاع شود و باقی عمر خود را با معلولیت بگذراند. گاهی بعضی از افراد از آیه «لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا»(۲۸۶،بقره)سوء استفاده می کنند، در حالیکه در بعضی از تکالیف دینی مانند : فروع دین ،امر به معروف ،نهی از منکر، هدایت مردم باید تلاش کرد«وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ»(حج،۷۸) . چنانچه در هر کاری برای رسیدن به نتیجه مطلوب در دنیا یا آخرت زحمت و تلاش لازم است .طبق بیانات رهبر معظم انقلاب خدای متعال استعداد و توانایی و امکان را داده؛ وقتی امکان داد، تکلیف هم می‌آید: لا یُکَـلِّفُ اللهُ نَفسًا اِلّا وُسعَها؛(۵) هر چه وُسع شما بیشتر باشد، تکلیفتان هم بیشتر است؛ من این را عرض میکنم. خلاصه‌ی حرف ما و عرض ما این است: چون وُسعتان زیاد است، توانایی‌تان زیاد است،تکلیفتان هم زیاد است.۱۳۹۸/۷/۱۰ اگر امیرالمومنین ع در سجده های طولانی گریه و استغفار میکرد :« هُو البکاءُ فِی المِحرابِ لَیلاً» زیرا عظمت و نعمت های خداوند را می شناخت « ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ »( زمر،۶۷) و اکثر مردم چون به این درک نرسیده اند از خدا تشکر نمی کنند و از هر کس واهمه دارند به جز خداوند سبحان . ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ⚫️منابع و مآخذ:تفاسیر وزین تسنیم،المیزان،مجمع البیان،نمونه و نور 🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲 مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام حضرت بهار ، مهدی جان سلامی از عطش به چشمه سار ... سلامی از درخت به بهار ... سلامی از بیقراری به آرامش ... سلامی ناامیدی به امید ... سلامی از بی کسی به پناهگاه ... سلامی از انتظار به خورشید ... سلامی از من که در نهایت فقرم به شما که در اوج عنایتید ... ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پس از ظهور پاسخ امام زمان (عج) به معترضین انتقام کربلا چیست؟ 🔵 وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ 🎙 @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا