eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
972 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
•••༻﷽༺••• موضوع: اعراب آیه ۸۳ سوره بقره 👈 وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ... و [یاد کنید] زمانی که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خدا را نپرستید، و به پدر و مادر و خویشان ویتیمان ومستمندان نیکی کنید... وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. إِذْ: اسم زمان، مفعول به برای «اُذکُر» مقدر، محلا منصوب اَخَذنَا: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل مِیثاقَ: مفعول به برای «اَخَذنا» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری بَنِي: مضافٌ اليه و مجرور، علامت جر «یاء» إِسْرَائِيلَ: مضاف الیه برای «بنی» و مجرور، علامت جر فتحه به نیابت از کسره (اسم غیرمنصرف) لَا : حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. تَعْبُدُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع فاعل. إِلَّا : حرف استثنا، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. اللَّهَ: لفظ جلاله الله، مفعولٌ‌به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری وَ : حرف عطف،مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. الْوَالِدَيْنِ: اسم مجرور به حرف جر «بِ»، علامت جر «یاء» بِالْوَالِدَيْنِ: جار و مجرور، متعلق به فعل محذوف «احسنوا» إِحْسَانًا: مفعول مطلق و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری وَ : حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. ذِي: :معطوف بر«الْوَالِدَيْنِ» و مجرور بنابر تبعیت، علامت جر«یاء» الْقُرْبَىٰ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره مقدره وَ : حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. الْيَتَامَىٰ: معطوف بر«الْوَالِدَيْنِ»و مجرور بنابر تبعیت، علامت جر کسره مقدره وَ :حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. الْمَسَاكِينِ: معطوف بر«الْوَالِدَيْنِ»و مجرور بنابر تبعیت، علامت جر«یاء» ↩️ ادامه دارد... •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرانی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• موضوع: انواع مفعول مطلق(تأکیدی) مفعول مطلق یک «مصدر منصوب» است و غالباً «از جنس خود فعلی» است که در جمله ذکر شده، و برای نشان‌ دادن تأکید و یا نوع انجام یافتن فعل و یا تعداد دفعات انجام فعل می‌آید. پس نشانه‌های مفعول مطلق این چنین است: مصدر، منصوب، غالباً از جنس فعل ذکر شده در داخل جمله. 🔹 انواع مفعول مطلق 🌱 مفعول مطلق تأکیدی مثال:
كَلَّآ إِذَا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا
🌱مفعول مطلق نوعی مثال:
وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا
🌱 مفعول مطلق عددی مثال:
دَقَّتِ السّاعَةُ دَقَّتَین
🔹 مفعول مطلق تأکیدی اگر تحقق یک فعل برای مخاطب مورد تردید و شک قرار گرفته باشد، برای تأکید و از بین بردن شک و ابهام، مصدر هم ریشه فعل برای کمک به فعل می‌آید، که به آن مفعول مطلق تأکیدی می‌گویند. اگر در کنار این مصدر ذکر شده، صفت و یا مضاف ‌الیه نیاید، مفعول مطلق تأکیدی است. مثال: وَكَلَّمَ اللّهُ مُوسَى تَكْلِيمًا. و خدا با موسى آشكارا سخن گفت.  همان‌طور که مشاهده می‌کنید در این مثال (تَکْلِیمًا) از جنس خود فعل است و مصدری منصوب و بعد از آن مضاف‌ الیه و صفت نیز نیامده‌است و برای تاکید ذکر شده‌است پس مفعول مطلق تأکیدی است. 👈 جانشین مفعول مطلق مفعول مطلق معمولا مصدری هم جنس یا هم معنای فعل پیش از خود است؛ با این حال هر کلمه ای که بتواند چنین نقشی بازی کند، می تواند مفعول مطلق باشد. 🔹الفاظ نایب از مفعول مطلق تاکیدی 🌱 مصدر مترادف با مصدر فعل مثال: قُمتُ وُقوفَاً (برخواستم ایستادنی) 🌱 مصدر فعل از باب دیگر مثال: تَبَتَّل اِلی اللّهِ تَبتیلاً (تنها به خداوند بپرداز) •••┈✾~💠~✾┈••• ✅ در آیه ۸۳ سوره مبارکه بقره: «اِحساناً» مفعول مطلق تأکیدی برای فعل محذوف «اَحسِنوا» می باشد. •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب مبادی العربیه و نحو کاربردی متوسطه و نحو قرآن) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ▪️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ▪️ 🏴اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ 🌠موضوع (۷) خروج برخی احکام از شمول «لِتَشْقَىٰ» تعبیر «لِتَشْقَىٰ» می رساند که در انجام تکالیف دینی ،تحمل مشقت های طاقت فرسا لازم نیست. با وجود انکه اصل سختی و رنج ،لازم بسیاری از تکالیف الهی است ،اما طبق قواعد« لاضرر» و« لا حرج»، در دستورهای دین (قرآن و سنت ) سختی و زحمت جانکاه نیست، به عنوان مثال: اگر وضو برای مکلف ضرر داشته باشد ،تیمم جایگزین آن می شود و اگر خواندن نماز به حالت ایستاده میسر نباشد به صورت نشسته و یا خوابیده انجام می شود . اما موضوعی که از شمول آیه«لِتَشْقَىٰ»خارج می شود،جهاد با کافران و دفاع از اسلام است،براین اساس پیغمبر اکرم ص سالهای متمادی در حال دفاع بود، واگر دیگران نیز ایشان را یاری نمی کردند،باید تنها مبارزه می کرد؛ نیز در سفر به طائف برای دعوت مردم به توحید، آن قدر پای مبارکشان سنگ خورد که از جراحت های آن خون می ریخت ،این گونه تکالیف آن حضرت (ص) گر چه شاقٓ و از احکام ضروری بودند ،مشمول «لِتَشْقَىٰ» و قاعدهٰ «لاضرر» نیستند هم چنانکه ،امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا برای دفاع از دین همه هستی و داشته های خویش را در راه خدا تقدیم کرد. بنابراین اگر خطری متوجه دین شد،باید هرطور شده، این خطر را دفع کرد. اگر با مال ممکن است، با مال؛ اگر با بیان مقدور است، با بیان؛ اگر با سیاست است، با سیاست، با قراداد و... باید هر کاری می‏شود، کرد تا خطر از دین رفع گردد. گاهی هم این خطر رفع نمی‏شود جز با خون. اگر خون ما خطر را از دین رفع می‏کند، باید خون داد و افتخار کرد. این‌جا دیگر محاسبات و معادلات مطرح نیست،در دفاع از دین امکان دارد انسان تکه تکه شود مانند : شهید سلیمانی ، شهید زین الدین و‌سایر شهدا، ویا ممکن است قطع نخاع شود و باقی عمر خود را با معلولیت بگذراند. گاهی بعضی از افراد از آیه «لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا»(۲۸۶،بقره)سوء استفاده می کنند، در حالیکه در بعضی از تکالیف دینی مانند : فروع دین ،امر به معروف ،نهی از منکر، هدایت مردم باید تلاش کرد«وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ»(حج،۷۸) . چنانچه در هر کاری برای رسیدن به نتیجه مطلوب در دنیا یا آخرت زحمت و تلاش لازم است .طبق بیانات رهبر معظم انقلاب خدای متعال استعداد و توانایی و امکان را داده؛ وقتی امکان داد، تکلیف هم می‌آید: لا یُکَـلِّفُ اللهُ نَفسًا اِلّا وُسعَها؛(۵) هر چه وُسع شما بیشتر باشد، تکلیفتان هم بیشتر است؛ من این را عرض میکنم. خلاصه‌ی حرف ما و عرض ما این است: چون وُسعتان زیاد است، توانایی‌تان زیاد است،تکلیفتان هم زیاد است.۱۳۹۸/۷/۱۰ اگر امیرالمومنین ع در سجده های طولانی گریه و استغفار میکرد :« هُو البکاءُ فِی المِحرابِ لَیلاً» زیرا عظمت و نعمت های خداوند را می شناخت « ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ »( زمر،۶۷) و اکثر مردم چون به این درک نرسیده اند از خدا تشکر نمی کنند و از هر کس واهمه دارند به جز خداوند سبحان . ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ⚫️منابع و مآخذ:تفاسیر وزین تسنیم،المیزان،مجمع البیان،نمونه و نور 🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲 مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام حضرت بهار ، مهدی جان سلامی از عطش به چشمه سار ... سلامی از درخت به بهار ... سلامی از بیقراری به آرامش ... سلامی ناامیدی به امید ... سلامی از بی کسی به پناهگاه ... سلامی از انتظار به خورشید ... سلامی از من که در نهایت فقرم به شما که در اوج عنایتید ... ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پس از ظهور پاسخ امام زمان (عج) به معترضین انتقام کربلا چیست؟ 🔵 وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ 🎙 @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* ◀️ اولین مبارز بنی هاشم علی اکبر امام حسین 🔹قسمت دوم ⬅️ ولادت و نسب: ↩️على اکبر، فرزند بزرگتر امام حسین علیه السلام، بنا به نقلى در یازدهم شعبان سال سى و سوم هجرى متولّد شد.  ابوالفرج مى‌ نویسد که او در زمان خلافت عثمان زاده شد ولى از سال ولادتش نام نمى ‌برد. صاحب اعیان الشیعه سال ولادت او را ۳۵ یا ۴۱ هجرى نوشته است. 👈مادر على اکبر، لیلی دختر ابی مرة بوده است. پدر او ابو مُرّه، صحابه پیامبر صلى الله علیه و آله و مادرش میمونه، دختر ابو سفیان است. در مورد زندگى این بانو، از جمله تاریخ ولادت و وفات، مدّت عمر، زمان ازدواج و...، آگاهى هاى معتبرى در دست نیست. سند معتبرى براى حضور او در واقعه کربلا وجود ندارد؛ بلکه برخى متأخّران، درگذشت او را قبل از واقعه کربلا دانسته اند. ↩️ علت اینکه آن حضرت به علی اکبر (بزرگتر) مشهور شده است آن است که امام علی بن الحسین علیه السلام معروف به امام سجاد علیه السلام فرزند دیگر امام حسین علیه السلام همنام او و از او کوچکتر بوده است. ابو الفرج، در مقاتل الطالبیین خود، نقل کرده که یزید به امام زین العابدین علیه السلام گفت: نامت چیست؟ ایشان به او پاسخ داد: «على». یزید گفت: مگر على را خدا نکشت؟ فرمود: «برادر بزرگ ترى به نام على داشتم که شما او را کشتید.» ⬅️ شبیه ترین خلق به پیامبر اکرم: ↩️ على ‌اکبر علیه السلام در شکل و شمایل و خلق و خو، شبیه ‌ترین مردم به رسول خدا (صلى الله علیه و آله) بود و منش و رفتارش، اخلاق پیامبر (صلى الله علیه و آله) را در خاطره‌ ها زنده مى‌ کرد و هرگاه اهل بیت علیهم السلام مشتاق دیدار جدشان رسول اللَّه (صلى الله علیه و آله) مى ‌شدند، به چهره او مى ‌نگریستند. 👈در روایتی به نقل از شیخ جعفر شوشتری در کتاب خصائص الحسینیه آمده است: 🔹در روز عاشورا، اباعبدالله الحسین هنگامی که علی اکبر را به میدان می فرستاد، به لشگر خطاب کرد و فرمود: "یا قوم، هولاءِ قد برز علیهم غلام، اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله... " ای قوم، شما شاهد باشید، پسری را به میدان می فرستم، که شبیه ترین مردم از نظر خلق و خوی و منطق به رسول الله (ص) است، بدانید هر زمان ما دلمان برای رسول الله(ص) تنگ می شد نگاه به وجه این پسر می کردیم. این مطلب ادامه دارد 🏴یارب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجة🏴 ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••●◈﷽●◈•••═•* 🏴 🏴 🏴 ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ چه عواملی باعث شد تا محمد بن مسلمه امام علی ( را در جنگ ها یاری نکند؟ محمد بن مسلمه انصارى در مدینه و قبل از هجرت پیامبر صلى ‏الله‏ علیه ‏و‏آله به مدینه، توسط مصعب بن عمیر ایمان آورد او در تاریخ صدر اسلام عهده‏ دار نقش‏هاى متعددى بود. در جریان سقیفه از جمله افرادى بود که به حمایت از ابوبکر برخاسته، به همراه طرف‏داران ابوبکر و در معیت عمر به اجتماع کنندگان منزل حضرت فاطمه علیهاالسلام هجوم آورده و با دستور عمر، شمشیر زبیر را به زور از دستش گرفت و آن را شکست. این امر نشان دهنده آن است که بین او و على علیه ‏السلام از همان ابتداى مناقشات سیاسى ـ اجتماعى، رابطه دوستانه‏اى وجود نداشت. بعد از قتل عثمان، از بیعت با على علیه‏ السلام خوددارى کرده، در ملاقات با آن حضرت دلیل این امر را توصیه و سفارش پیامبر صلى‏ الله‏ علیه ‏و‏آله براى عزلت گزینى هنگام مناقشات بین مسلمانان ذکر کرد. البته او بعدا با امام بیعت نمود، اما در جنگ‏هاى آن حضرت شرکت نکرد. استدلال ابن‏ مسلمه در رد درخواست على علیه ‏السلام براى همراهى در جنگ جمل، استناد به حدیثى از پیامبر صلى‏ الله ‏علیه ‏و‏آله بود که وى مدعى بود حضرت رسول این حدیث را براى من روایت کرده است: «هنگامى که بین مردم اختلاف پیش آید، شمشیرت را به سنگ‏هاى کوه احد بزن و آن را بشکن». على علیه‏ السلام وقتى مشاهده کرد تلاش او براى جذب ابن‏ مسلمه ثمرى ندارد، از وى صرف نظر کرد. اما عمار بن یاسر به‏ رغم میل باطنى على علیه‏ السلام به ملاقات محمد رفت تا شاید او را متقاعد به شرکت در نبرد جمل نماید. محمد ابتدا به فضایل على علیه‏ السلام اعتراف کرده و گفت: اگر همه مسلمانان را به سویى ببرند و على در سوى دیگر قرار گیرد، بى‏ شک من همراه على خواهم بود. اما به نظر میرسد رفتار او، دقیقا مغایر این ادعا باشد. نکته جالب این که عمار بن یاسر حدیث پیش ‏گفته را به دلیل این که فقط محمد بن مسلمه روایت کرده است، اصلاً قبول نداشت. اما محمد در موضع خود پافشارى نموده و از شرکت در جنگ جمل امتناع کرد. نکته حائز اهمیت در رفتار ابن‏ مسلمه این است که او اولاً: «تمایلات عثمانى» داشت. و به تبع آن، اندیشه‏ هاى ابن‏ مسلمه مغایر با حاکمیت علوى بود. ثانیا: از على علیه‏ السلام به دلیل کشتن مَرحَب یهودى در فتح خیبر، دل‏چرکین بود. ثالثا: چون او قبلاً به کناره ‏گیرى از مناقشات داخلى تأکید کرده بود، از این رو،اگردرجنگ صفین شرکت مى‏کرد، خودبه خودادعاى خویش مبنى بر سفارش پیامبر صلى ‏الله‏ علیه ‏و‏آله براى کناره ‏گیرى از درگیرى داخلى را نقض میکرد. ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ 📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد. ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ▪️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ▪️ 🏴اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ 🌠موضوع(۸): هدف از نزول قرآن آیه (۳) طه :إِلَّا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشى‌ مگر آنكه مايه‌ى تذكّر و يادآورى باشد براى كسى كه (از خدا) مى‌ترسد فایده اصلی قرآن، تذکره بودن است ،زیرا خمیر مایهٔ همه تعلیمات الهى، در درون جان انسان و سرشت او وجود دارد، و تعلیمات انبیاء آن را بارور مى سازد، آن چنان که گوئى مطلبى را یادآورى مى کند.« مَنْ یَخْشى» نشان مى دهد، تا یک نوع احساس مسئولیت که قرآن نام آن را خشیت و ترس گذاشته، در آدمى نباشد، پذیراى حقایق نخواهد شد، در حقیقت قرآن تذکره است برای همه بشر اما کسانی که نسبت به خداوند علم ومعرفت دارند و صفات و اسماءالهی را می شناسند ،از آن بهره می گیرند. ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ◾️پیامهایی که از این آیه برداشت می شود : ۱_تقوی و علم و خشیت با یکدیگر ملازمند. ۲_براى رشد مناسب، تنها كمال مربّى و مبلّغ كافى نيست، بايد زمينه‌ى پذيرش نيز فراهم باشد. «لِمَنْ يَخْشى‌» چنانكه براى برداشت محصول خوب، بذر خوب، زمين مناسب و مراقبت لازم است. ۳_ احساس مسئوليّت مقدّمه پندپذيرى است. ۴_ وظيفه‌ى پيامبر تذكّر است نه اجبار مردم بر پذيرش. ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ⚫️منابع و مآخذ:تفاسیر وزین تسنیم،المیزان،مجمع البیان،نمونه و نور 🔲🔲🔲🔲🔲🔲 مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام حضرت نجات،مهدی جان در این قرن های فراق،در این سال های دلتنگی چه اشک ها که چکیده به پای آمدنتان... چه جان های عاشقی که سوخته در هجرانتان... چه دل های بیقراری که پر و بال زده در اندوهِ غربتتان... چه چشم های منتظری که مانده در مسیرِ آمدنتان... چه خدمتگزاران دل نگرانی که تمام عمر برای گسترش نام عزیزتان عاشقانه تلاش کردند و منتظر و مغموم و اشکبار،پر کشیدند... خدا شما را به ما بازرساند و این فراق جانسوز را به روشنای دلنشین و زیبای ظهورتان پیوند زند... ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* ◀️ اولین شهید بنی هاشم علی اگبر امام حسین علیه السلام 👈قسمت سوم ⬅️ شایستگی برای خلافت از نظر معاویه: ↩️ معاویه، او را شایسته ترین فرد براى خلافت مى دانست و او را چنین توصیف کرد: «شایسته ترین فرد براى این کار (خلافت)، على بن الحسین بن على است. جدّش پیامبر خدا صلى الله علیه و آله است و دلیرى بنى هاشم، سخاوت بنى امیه و فخر ثقیف را دارد». 📌 البتّه این سخن معاویه، در واقع، یک موضعگیرى سیاسى، به منظور نفى خلافت از خاندان رسالت است، نه این که واقعا او خلافت را حقّ على اکبر مى دانسته است. ⬅️ علی اکبر در حادثه کربلا ↩️ مشهور است که حضرت على اکبر، اوّلین شهید اهل بیت در کربلا بوده و طبرى و ابو الفرج اصفهانی، به این مطلب، تصریح کرده اند و در «زیارت ناحیه» هم آمده است. ⬅️ سن حضرت در زمان شهادت: ↩️ در باره سنّ على اکبر در هنگام شهادت، اختلاف نظر وجود دارد و تا بیست و هشت سال هم گزارش شده است. نظر به اختلاف در تاریخ ولادت على‌ اکبر، درباره سن او به هنگام شهادت نیز اختلاف است.  ابن ‌شهرآشوب مى ‌نویسد که او هنگام شهادت هجده سال داشت و سپس نقل مى‌کند که ۲۵ سال هم گفته‌اند. شیخ مفید، سنّ او را نوزده سال مى ‌داند ؛ لیکن بنا بر نظریه مشهور ـ که وى بزرگ تر از امام زین العابدین علیه السلام بوده است ـ و با عنایت به این که امام زین العابدین علیه السلام هنگام واقعه عاشورا، بیست و سه سال داشته، باید سنّ على اکبر، بیش از این باشد و لذا گزارش هاى مبنى بر «ولادت وى در زمان خلافت عثمان» و «۲۵ ساله بودن وى در وقت شهادت»، درباره سن ایشان، واقع بینانه تر به نظر مى رسد. ⬅️ از مردن در راه حق چه باک‌: ↩️ تاریخ طبرى ـ به نقل از عُقْبة بن سَمعان ـ : وقتى آخر شب شد، حسین علیه السلام به ما فرمود که آبگیرى کنیم. آن گاه دستور حرکت داد و ما به راه افتادیم. وقتى از منزلگاه قصر بنى مُقاتل، حرکت کردیم و کمى رفتیم، حسین علیه السلام چُرتى زد و آن گاه بیدار شد و مى فرمود: 👈«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ» و «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَلَمِینَ» و این را دو یا سه بار تکرار کرد. پسرش على اکبر، بر اسب خویش آمد و گفت: 🔹«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیهِ رَجِعُونَ» و «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَلمِینَ»، پدر جان! فدایت شوم! حمد و اِنّا لِلّه گفتن تو، براى چیست؟ ✨ فرمود: «پسرم! چُرتم گرفت و [در خواب،] سوارى را بر اسبى دیدم که گفت: این قوم حرکت مى کنند و مرگ نیز به دنبال آنهاست. پس دانستم که از مرگمان به ما خبر مى دهند». 🔹گفت: پدر جان! خدا برایت بد نیاورد! مگر ما بر حق نیستیم (ألَسنا عَلَى الحَقِّ)؟ فرمود: ✨ «سوگند به آن که بندگان به سوى او خواهند رفت، چرا». 🔹علی اکبر گفت: پدر جان! پس اهمّیتى ندارد؛ چرا که بر حق جان مى دهیم. ✨فرمود: «خدا، نیکوترین پاداشى را که به خاطر پدرى به فرزندى داده، به تو بدهد!». این مطلب ادامه دارد 🏴یارب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجة🏴 ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* 🏴 تدابیر اربعین (۱) 📖 آداب سفر از منظر روایات 🔹آگاه کردن دوستان و خویشان از سفر خود و حلالیت طلبیدن از ایشان 🔸غسل پیش از سفرهای زیارتی 🔹گفتن بسم الله به هنگام سوار شدن 🔸افتتاح سفر با دعا و دادن صدقه و خواندن آیه الکرسی 🔹همراه داشتن تربت امام حسین (ع) 🔸کمک کردن به همسفران و کوتاهی نکردن در خدمت به دیگران. 🔹خوش اخلاقی، حلم، بردباری و رفاقت با همراهان 🔸اهمیت به نماز اول وقت. به یاد خدا بودن در طول سفر و هر فراز و نشیبی 🔹ترک کلام بیهوده، خصومت و مجادله در راه 🔸داشتن وضو، لباس پاک، نو و سفید در سفر زیارتی 🔹عطر زدن و خوشبو بودن 🔸کسی که از سفر برمی گردد، بهتر است پیش از هر کاری، غسل کند، دو رکعت نماز بگذارد، به سجده رود و به خاطر به سلامت بازگشتن و ...) شکر خداوند را بر زبان آورد ┄┄┅••🏴✻🏴┄┄┅•• 🏴 تدابیر اربعین (۲) 🚕 آمادگی برای سفر 🌀یک ق غ خاکشیر خیسانده شده را با ۳ قاشق غ سکنجبین و یک لیوان آبجوش مخلوط کرده ،صبح ناشتا بنوشید و تا یکساعت چیزی میل نکنید 👈مصرف این ترکیب ۲ هفته قبل از سفر اربعین به رفع یبوست و پاکسازی بدن کمک می کند 🌀برای تقویت بدن قبل از سفر مصرف فالوده سیب☆ شیر بادام☆ نخوداب ☆شیر و عسل با پودر سنجد☆ شربت عسل با لیموترش تازه ☆ سویق ها 🌀برای تقویت عضلات دو هفته قبل از سفر شبها عضلات را با روغن زیتون چرب کرده و ماساژ دهید 🌀در این سفر پیاده روی زیاد خواهید داشت بنابراین حتما مدتی قبل از سفر روزی ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پیاده روی کنید تا بدن برای پیاده روی اربعین آماده شود ┄┄┅••🏴✻🏴┄┄┅•• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ▪️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ▪️ 🏴اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ تَنزِيلاً مِّمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلَي (۴) از جانب كسى كه زمين و آسمان هاى بلند را آفريده، نازل شده است. الرَّحْمَنُ عَلَي الْعَرْشِ اسْتَوَي (۵) مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَمَا تَحْتَ الثَّرَي (۶) وَإِن تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ يَعْلَمُ السِّرَّ وَأَخْفَي (۷) او خداوندى بخشنده و رحمان است كه بر عرش (تخت فرمانروايى هستى)، تسلّط دارد. آنچه در آسمان ها و آنچه در زمين و آنچه در ميان آنها و آنچه در زير زمين است، براى اوست. و اگر سخنت را آشكار بگويى (و يا پنهان كنى، تفاوتى ندارد)، پس همانا او اسرار (شما) و پنهان تر (از آن) را مى داند. ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ 🌠موضوع(۹): ابعاد چهار گانه صفات الهی ◾️◾️در اين چند آيه، چهار صفت از صفات بارز خداوند مطرح شده است؛ الف: خالقيّت. «خَلق الارض والسّموات» ب: حاكميّت. «خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ» ج: مالكيّت. «خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ.» د: عالميّت. «يعلم السّر و اَخفى» ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ▪️خالقیت : خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ کسی که خالق است می تواند «رب »باشد ،چون هر ربوبیتی به خلقت برمی گردد: قرآن ، کلام کسی است که آفرینش و پرورش جهان در اختیار اوست ،به دیگر سخن ،خدایی قرآن را فرستاد (تشریع) که همه نظام را آفریده است (تکوین) و کسی می تواند جهانی سخن گوید( تشریع )که جهان آفرین باشدو خدا کسی است که جهان را آفرید و پیدایی و ماندگاری جهان به او تکیه دارد(تکوین) ،پس تدوین و تکوین با هم هماهنگ است. ▪️حاکمیت:خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ بدیهى است خداوند نه تختى دارد و نه حکومتى همانند حاکمان بشر، بلکه منظور از عرش خدا مجموعه جهان هستى است که تخت حکومت او محسوب مى شود. بنابراین « اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ» ، کنایه از تسلط پروردگار و احاطه کامل او نسبت به جهان هستى و نفوذ امر، فرمان و تدبیرش در سراسر عالم است. کلمه «الرَّحْمنُ»در ابتدای آیه به این مطلب اشاره دارد که تسلط خداوند بر هستی،رحیمانه است ،نه جبارانه. ▪️مالکیت :خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ و ما.. آنچه در آسمان ها، در زمین، در میان این دو، و در زیر خاک ها و اعماق زمین وجود دارد، همه از آن اوست (لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الاْ َرْضِ وَ ما بَیْنَهُما وَ ما تَحْتَ الثَّرى). « ثَرى» در اصل به معنى خاک مرطوب است و از آنجا که تنها قشر روى زمین بر اثر تابش آفتاب و وزش باد، مى خشکد ولى طبقه زیرین غالباً مرطوب است به این طبقه، «ثرى» گفته مى شود و به این ترتیب، «ما تَحْتَ الثَّرى» به معنى اعماق زمین و جوف آن است که همه آنها مملوک «مالک الملوک »و خالق عالم هستى است. ▪️عالمیت :يَعْلَمُ السِّرَّ وَأَخْفَي 👈خداوند بر همه چيز آگاه است، «يعلم السّر واَخفى» 👈غيب آسمان ها و زمين را مى داند، «اعلم غيب السموات والارض»(بقره،۳۳) 👈حمل ماده ى باردار را مى داند، «يعلم ما تحمل كلّ اُنثى»(رعد،۸) 👈هدف و معناى نگاه ها را مى داند، «يعلم خائنة الاعين»(غافر ،۱۹) 👈 خطورات قلبى را مى داند، «يعلم ما فى قلوبكم»(احزاب،۵۱) 👈هيچ برگى از درخت نمى افتد مگر اينكه او مى داند. «وما تسقط من وَرقة الاّ يعلمها»(انعام،۵۹) ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ 🌠موضوع(۱۰):اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْأَسْمَاء الْحُسْنَي (۸) او خدايى است كه معبودى جز او نيست (و) بهترين نام ها براى اوست. «اسماء حُسنى » همان صفات خداوند است كه بنا بر روايات، 99 اسم مى باشد و اگر در دعا خداوند با اين اسامى ياد شود، بركات و آثار فراوانى به همراه مى آورد. اسماى الهى منحصر به اينها نيست و در بعضى ادعيه، مثل دعاى جوشن كبير، تا هزار اسم ذكر شده است. البتّه توسّل به اين اسما، تنها حفظ و قرائت آنها نيست، بلكه بايد خود را به آن صفات نزديك كرد.بدون شک اگر کسى با صفت عالم و قادر یا رحیم و غفور و امثال اینها، تخلق پیدا کند، و اشعه اى از این صفات بزرگ الهى در وجود او بتابد، هم بهشتى است و هم دعایش مستجاب. ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ⚫️منابع و مآخذ:تفاسیر وزین تسنیم،المیزان،مجمع البیان،نمونه و نور 🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲 مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا