eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
966 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد حسینی آل مرتضی در ویژه برنامه سالروز شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها در تاریخ پنج شنبه ۴ آبان ماه مصادف با دهم ربیع الثانی در ادامه تدریس تفسیر آیه ۷۰ سوره مبارکه طه فرمودند: ساحران به دنبال کسب هدایای فرعون به میدان مسابقه آمده بودند ولی خداوند متعال هدیه ایمان و تاج شهادت را به آنان ارزانی داشت. فَأُلْقِيَ السَّحَرَةُ سُجَّدًا قَالُوا آمَنَّا بِرَبِّ هَارُونَ وَمُوسَىٰ؛ ساحران همگی به سجده افتادند و گفتند: «ما به پروردگار هارون و موسی ایمان آوردیم!» (طه/۷۰) آیا ساحران امیدوار بودند روزی به بالاترین درجه ایمان و مقام والای شهادت برسند؟ امام صادق (علیه السلام) در زمینه بیم و امید از قول امام علی علیه السلام می‌فرمایند : كُنْ لِمَا لاَ تَرْجُو أَرْجَى مِنْكَ لِمَا تَرْجُو؛ نسبت به آنچه امیدی به آن نداری از آنچه امید به آن داری امیدوارتر باش بر پایه این حدیث شریف انسان با مشورت و فکر، تا اندازه‌ای آگاه و توانا می‌شود و می‌تواند درصدی از کامیابی را پیش بینی کند؛ اما مجهولاتش بیش از دانش‌های اوست و مقدّراتی که در توانش نیست، بیش از مقدورات وی است، بنابراین باید به آنچه امید ندارد، امیدوارتر باشد. ذیل حدیث یادشده، امیر مؤمنان، علی (ع) چند شاهد می‌آورد و می‌فرماید که موسای کلیم (ع) به امید قَبسی از نار رفت و نور وحی نصیبش شد؛ و ساحران فرعون به امید جایزه رفتند: «قَالُوا إِنَّ لَنَا لَأَجْرًا إِن كُنَّا نَحْنُ‌الْغَالِبِينَ» و ایمان بهره‌شان شد؛ و مَلکه سبأ به قصد مبارزه سیاسی و پیروزی در سلطنت رفت و از اسلام با سلیمان برخوردار شد. بر پایه این شواهد، روایت «کُن لما لا ترجو أرجی منک لما ترجو» بیانگر توحید و توکّل است و قرآن و اهل بیت علیهم السلام از لوازم و وسائل توکل هستند. استاد آل مرتضی در ادامه با اشاره به صلوات شعبانیه افزودند: در فرازی از این مناجات می‌خوانیم "اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْکَهْفِ الْحَصِینِ وَ غِیاثِ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَکِینِ وَ مَلْجَإِ الْهارِبِینَ وَ عِصْمَةِ الْمُعْتَصِمِینَ."؛ خدایا درود فرست برمحمد وآل محمد صلی الله علیه وآله وآلش که حصار محکم امت اند وفریادرس بیچارگان ودرماندگان وپناه گریختگان ونگهبان عصمت طلبانند. در عبارت اول این فراز اهل‌بیت علیهم السلام با تعبیر "کهف حصین" یاد شده‌اند، کهف در لغت به‌معنای غار و پناهگاه است و عبارت "حصین" به‌معنای استواری و استحکام بالا و صفت مشبّهه است و زمانی که به اسم مکانی تعلق می‌گیرد، به‌معنای جای محکم و استوار به‌کار می‌رود؛ بنابراین "کهف حصین" یعنی کوهی بسیار استوار است که برای فرد حصن و امنیت فراهم می‌کند. علامه جوادی آملی می‌فرمایند: وجود مبارک کریمه اهل بیت، فاطمه معصومه در سلسله جلیله انبیاء و اولیا قرار دارد لذا این بانوی بزرگوار ولی نعمت ما هستند و ما به ایشان امید داریم. پس از حضرت فاطمه سلام الله علیها، حضرت معصومه تنها بانویی است که از امامان معصوم برای ایشان زیارتنامه روایت شده است. اینکه همه بزرگان در پیشگاه این کریمه عرض می کنند: «اِشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَک عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ» معلوم می شود که وجود مبارک این کریمه از ولایت الهی برخوردار است و با قرآن همراه است و از قرآن جدا نمی شود. چنین مقامی را اگر کسی بشناسد و آن حضرت را با این معرفت زیارت کند، استحقاق بهشت دارد.» ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ◀️ خلاصه ای از زندگینامه حضرت خدیجه سلام الله علیها ⬅️ فضائل حضرت خدیجه نزد خداوند پیامبر و اهل بیت ⬅️ امام حسن عسکری ↩️ مرحوم سید بن طاووس رضوان‌الله‌تعالی‌علیه دعایی را از امام حسن عسکری سلام‌الله‌علیهنقل کرده که آن حضرت در نیایش خود ضمن صلوات بر حضرت فاطمه زهرا صلوات‌الله‌علیها، بر مادر ایشان حضرت خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها نیز درود می‌فرستد چنان چه آمده است: 👈«فَصَلِ‌ عَلَیهَا وَ عَلَی‌ اُمِّهَا خَدِیجَةَ الْکُبْرَی صَلَاةً تُکْرِمُ بِهَا وَجْهَ اَبِیهَا مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِه‌؛  🍃خدایا بر او [حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها  و بر مادرش خدیجه کبری درود بفرست. درودی که به واسطه آن مقام پدرش محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم گرامی داشته شود.» ⬅️ حضرت زینب کبری ↩️پیام آور کربلا، حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها در روزیازدهم محرم پس از آنکه از کنار جنازه مطهر شهدا عبور می‌کرد، خطاب به خداوند متعال چنین فرمود: 👈«بِاَبِی مُحَمَّدٌ الْمُصْطَفَی بِاَبِی‌ خَدِیجَةُ الْکُبْرَی‌؛  🍃 پدرم به فدای محمد مصطفی، به فدای خدیجه کبری باد.» این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلاً أَنْ يَنْكِحَ اَلْمُحْصَنٰاتِ اَلْمُؤْمِنٰاتِ فَمِنْ مٰا مَلَكَتْ أَيْمٰانُكُمْ مِنْ فَتَيٰاتِكُمُ اَلْمُؤْمِنٰاتِ وَ اَللّٰهُ أَعْلَمُ بِإِيمٰانِكُمْ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنٰاتٍ غَيْرَ مُسٰافِحٰاتٍ وَ لاٰ مُتَّخِذٰاتِ أَخْدٰانٍ فَإِذٰا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفٰاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مٰا عَلَى اَلْمُحْصَنٰاتِ مِنَ اَلْعَذٰابِ ذٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ اَلْعَنَتَ مِنْكُمْ وَ أَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُمْ وَ اَللّٰهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛ و آنها که توانایی ازدواج با زنان (آزاد) پاکدامن باایمان را ندارند، می‌توانند با زنان پاکدامن از بردگان باایمانی که در اختیار دارید ازدواج کنند -خدا به ایمان شما آگاه‌تر است؛ و همگی اعضای یک پیکرید- آنها را با اجازه صاحبان آنان تزویج نمایید، و مهرشان را به خودشان بدهید؛ به شرط آنکه پاکدامن باشند، نه بطور آشکار مرتکب زنا شوند، و نه دوست پنهانی بگیرند. و در صورتی که «محصنه» باشند و مرتکب عمل منافی عفت شوند، نصف مجازات زنان آزاد را خواهند داشت. این برای کسانی از شماست که بترسند (از نظر غریزه جنسی) به زحمت بیفتند؛ و (با این حال) خودداری (از ازدواج با آنان) برای شما بهتر است و خداوند، آمرزنده و مهربان است»(نساء، ۲۵). ✅ موضوع: معانی صبر ❓مفسران در معنای عبارت «وَأَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُمْ» چه احتمالاتی را بیان نموده اند؟ ✍ «ذلک» در عبارت ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ الْعَنَتَ مِنْكُمْ اشاره به نكاح كنيزان دارد، كه در آيه شريفه با عنوان «فتيات» ذكر شده، مفسران در معنای جمله «وَأَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُمْ» احتمالات زیر را داده اند : 1⃣ اگر از ازدواج با كنيزان صبر كنيد و يا از زنا خويشتن دارى نمائيد، برايتان بهتر است. 2⃣ به معنای وجوب ازدواج با كنيزان، و يا به وجوب مطلق ازدواج باشد، تا كداميك از آيه، و سياق آن استفاده شود، (و خدا داناتر است). ⬅️ بهر حال بهتر بودن صبر بنابر 👈 احتمال اول _ يعنى صبر از نكاح با كنيزان _ از اين بابت است كه صاحبان ايشان به شرحى كه در فقه ذكر كرده اند در خود كنيزان و در فرزندان ايشان حق دارند، (براى اينكه به فتواى عامه و در شيعه به فتواى بعضى از علما و از آن جمله علامه رحمه اللّه عليه _ در كتاب قواعد _ در صورتى كه در ازدواج صاحب كنيز شرط كند كه هر چه از اين كنيز فرزند برايت متولد شود برده من باشد، اين شرط لازم الوفاء است، و درباره خود كنيز هم، مالك حق دارد كنيز شوهر داده اش را به خدمت بگيرد، و حتى به فروش برساند، پس نهى از ازدواج با كنيزان از اين بابت ها است). 👈 و بنابر احتمال دوم يعنى صبر از ارتكاب زنا، بهتر بودن صبر روشن است، براى اينكه اين صبر باعث تهذيب نفس و تهيه ملكه تقوا در نفس است، وقتى انسان خواسته نفس در عمل زنا را ترك كند چه ازدواج كرده باشد و چه نكرده باشد به تدريج نفسش داراى ملكه تقوا مى شود. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام حضرت صاحب ، مهدی جان در پناه نگاه امنتان صبحی دیگر را در هجوم رنج ها آغاز می کنم همچون غزالی که در محاصره ی درندگان ، دلخوش به جان پناهی مطمئن ، زندگی می کند ... یاد شما قلبم را آرام می کند ، امیدم می دهد و تا اوج ، پر و بالم می دهد .... من به مهر شما زنده ام ... ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
قال رسول الله (ص): چهار چیزند کہ در هر کہ باشند و سر تا پایش گناه باشد، خدا همہ آن گناهان را بہ حسنہ تبدیل کند 👈راستگویے 👈حیــا 👈خوش خلقے 👈شڪرگزارے اصول کافی جلد۴ ص ۳۲۵ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 «عجایب بعد از ظهور» ? استاد رائفی_پور ⚡️ هدف اصلی خلقت امام زمانه... 🌎 بعد از ظهور چه اتفاقاتی رخ می‌دهد؟ #⃣ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: احکام تیممهدر دادن آب موجود (م۶۶۲) ✍کسی که فقط به مقدار وضو یا به مقدار غسل آب دارد ،اگر بداند یا دو شاهد عادل خبر دهند که آب پیدا نمی کند :👇👇 1⃣ در وقت نماز ⬅️ ریختن آن حرام است. 2⃣ پیش از وقت نماز :👇👇 👈اگر بداند یا دو شاهد عادل خبر دهد ↪️ احتیاط واجب آن را نریزد ،بلکه خالی از قوت نیست. 👈احتمال عقلائی هم بدهد که اگر آب را بریزد دیگر آب پیدا نمی کند ↪️ احتیاط واجب آن است که آب را نریزد.👌 در این عبارت چون بعد از احتیاط واجب ،فتوی (خالی از قوت نیست) آمده ،احتیاط تبدیل به فتوا شده ونمی توان به مرجع دیگری رجوع کرد.👌 •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ عدم دسترسی به آب موجود ومشقت زیاد برای تهیه آب 🌹تیمم به واسطه عدم دسترسی به آب موجود 👇👇👇 1⃣ در اثر پیری وناتوانی. 2⃣ ترس از دزد وجانور ومانند اینها... 3⃣ نداشتن وسیله ای که آب از چاه بکشد. 4⃣ داشتن مشقت غیر قابل تحمل برای تهیه کردن آب یا استعمال آن. 🌹قرض کردن برای تهیه آب (م۶۶۸،۶۶۶) 👈اگر ناچار شود که برای تهیه آب قرض نماید↪️ باید قرض نماید. 👈ولی کسی که می داند یا گمان دارد که نمی تواند قرض خود⬅️ واجب نیست قرض کند. 🌹قبول هدیه اگر کسی مقداری آب بی منت (مستلزم هتک حیثیت وی نمی شود)به او ببخشد ↪️ باید قبول کند. ✅ ادامه دارد.... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام حضرت صاحب ، مهدی جان در پناه نگاه امنتان صبحی دیگر را در هجوم رنج ها آغاز می کنم همچون غزالی که در محاصره ی درندگان ، دلخوش به جان پناهی مطمئن ، زندگی می کند ... یاد شما قلبم را آرام می کند ، امیدم می دهد و تا اوج ، پر و بالم می دهد .... من به مهر شما زنده ام ... ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🌺 زیباترین موجود بهشت 🌺 🌕 براساس روایات معتبر، حضرت مهدی (عج)، هم در دنیا و هم در بهشت، از جمال و کمال بی نظیری برخوردار است. پیامبر اکرم (ص)درباره آن حضرت می فرماید: «المهدی طاووس اهل الجنّة» «مهدی طاووس اهل بهشت است». 📚 كشف الغمة، ج ۲ ص ۴۸۱ 🔵 این تعبیر جالب درباره هیچ پیامبر یا امامی وارد نشده است و اختصاص به حضرت ولی عصر ارواحنا فداه دارد. این رمز، نهایت زیبایی و جمال آسمانی و فوق العاده او دارد؛ به طوری که در میان بهشتیان، ممتاز و شاخص است و خلاصه اینکه زیباترین موجود بهشتی و دیدنی ترین تمام اهل بهشت است. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 *•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ◀️ خلاصه ای از زندگینامه حضرت خدیجه سلام الله علیها فضائل حضرت خدیجه نزد خداوند پیامبر و اهل بیت ⬅️ زید بن علی ↩️ زید بن علی علیه‌االسلام از جمله بزرگانی است که احقیت اهل بیت علیهم‌السّلام را بیان کرده است و در ضمن به نام حضرت خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها اشاره کرده است چنان‌چه فرات کوفی از قول او چنین می‌نویسد: 👈«فَنَحْنُ اَحَقُّ بِالْمَوَدَّةِ اَبُونَا رَسُولُ اللَّهِ وَ جَدَّتُنَا خَدِیجَةُ وَ اُمُّنَا فَاطِمَةُ الزَّهْرَاءُ وَ اَبُونَا اَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلِی بْنُ اَبِی‌طَالِبٍ علیهم السلام؛   🍃ما نسبت به مودت سزاوار تر هستیم. پدر ما رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و جده ما خدیجه و مادر ما فاطمه زهراء و پدر ما علی بن ابی‌طالب سلام‌الله‌علیها اجمعین است.» همچنین زید علیه‌السّلام خطاب به ابوالخطاب چنین گفته است: 👈«[فَاِنَ‌] رَسُولَ اللَّهِ ص جَدُّنَا وَ الْمُؤْمِنُ الْمُهَاجِرُ مَعَهُ اَبُونَا وَ زَوْجَتُهُ‌ خَدِیجَةُ بِنْتُ خُوَیلِدٍ جَدَّتُنَا وَ بِنْتُهُ فَاطِمَةُ الزَّهْرَاءُ اُمُّنَا؛  🍃 رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم جد ما و مومنی مهاجر که همراه او بود پدر ماست و همسر او خدیجه دختر خویلد جده ماست و دختر او فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها مادر ماست.» 📌با دقت در متون تاریخی به دست آمده در میابیم که شخصیت والای حضرت خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها حتی مورد افتخار دشمنان اهل بیت علیهم‌السّلام نیز بوده است. 👌عبدالله بن زبیر که در عداوت و دشمنی با خاندان آل الله علیهم‌افضل‌الصلاة‌و‌السلام وضعیت مشخصی دارد، به حضرت خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها نیز افتخار می‌کرده است چنان چه در گفتگویش با ابن‌عباس چنین آمده است: 👈«و ان عمتی‌ خدیجة سیدة نساء العالمین‌؛   🍃و عمه من خدیجه، سرور زنان عالم است.» این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• ✅ موضوع: اعراب آیه ۹۱سوره بقره 👈وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا نُؤْمِنُ بِمَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا وَيَكْفُرُونَ بِمَا وَرَاءَهُ وَهُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقًا لِمَا مَعَهُمْ قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنْبِيَاءَ اللَّهِ مِنْ قَبْلُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ. وَ: حرف عطف، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. إِذَا: ظرف زمان، مفعول فیه برای فعل «قِیلَ»، مبنی، محلامنصوب قِيلَ: فعل ماضی مجهول، مبنی بر فتح لَ: حرف جر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُمْ:ضمیر متصل، مجرور به حرف جر، مبنی، محلامجرور به حرف جرّ. لَهُم: جار و مجرور، متعلّق به «قیل» آمِنُوا:فعل امر، مبنی برحذف نون. «واو» ضمیر متصل، مبنی، محلامرفوع، فاعل آمِنُوا: جمله فعلیه، محلامرفوع، نائب فاعل برای «قِیلَ» بِ: حرف جر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. مَا: اسم موصول، مبنی، محلا مجروربه حرف جرّ بِما: جار و مجرور، متعلق به «آمِنُوا» أَنْزَلَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح. صله برای مای موصوله اللَّهُ: اسم جلاله، فاعل و مرفوع. علامت رفع ضمه ظاهری قَالُوا: فعل ماضی،مبنی بر ضم. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل نُؤْمِنُ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «نحنُ»، محلامرفوع، فاعل بِ: حرف جر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. مَا: اسم موصول، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ بِما: جار و مجرور، متعلق به «نُؤْمِنُ» أُنْزِلَ: فعل ماضی مجهول، مبنی بر فتح عَلَي: حرف جر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. نَا:ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جر عَلَینا: جار و مجرور، متعلق به «أُنْزِلَ» وَ: واو حالیه، مبنی، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. يَكْفُرُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل بِ: حرف جر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. مَا: اسم موصول، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ بِما: جار و مجرور، متعلق به «يَكْفُرُونَ» وَرَاءَ: ظرف مکان، مفعول فیه و منصوب. متعلق به افعال عموم، صله برای «مای» موصوله هُ:ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه وَ: واو حالیه، مبنی، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. هُوَ: ضمیر منفصل، مبنی، محلامرفوع، مبتدا الْحَقُّ: خبر برای «هو» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری مُصَدِّقًا: حال برای ضمیر متصل «ه» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری لِ: حرف جر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. مَا: اسم موصول، مبنی، محلا مجروربه حرف جرّ لِما: جار و مجرور، متعلق به «مُصَدِّقًا» مَعَ: ظرف زمان و مکان، متعلق به افعال عموم، صله برای «مای» موصوله هُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه قُلْ:فعل امر، مبنی بر سکون. ضمیر مستتر «انت»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل فَ:فاء واقع در جواب شرط مقدر، مبنی، محلی از اعراب ندارد. لِ: حرف جر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. مَا:اسم استفهام، مبنی، محلا مجروربه حرف جرّ لِما: جار و مجرور، متعلق به «تَقْتُلُونَ» تَقْتُلُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل أَنْبِيَاءَ:مفعول به برای «تَقْتُلُونَ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری اللَّهِ:اسم جلاله، مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری مِنْ: حرف جر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. قَبْلُ: ظرف، مبنی برضم، محلا مجرور به حرف جرّ مِن قَبلُ: جار و مجرور، متعلق به «تَقْتُلُونَ» إِنْ: حرف شرط جازم، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. كُنْتُمْ: فعل ماضی ناقصه، مبنی بر سکون. تُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلامرفوع، اسم «کنتم» مُؤْمِنِينَ: خبر «کنتم» و منصوب، علامت نصب «یاء» •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: ظرف غیر متصرف 👈 ظرف غیر متصرف ظرفی است که هیچگاه در غیر ظرفیت به کار نمی‌رود و بر دو نوع است: 1⃣ ظرفی که همواره بنا بر ظرفیت منصوب است و تنها به عنوان ظرف منصوب به کار می‌رود . مثل: قطّ، عَوض، بينا، بينما، إذا، أيّان، أنّى، بین بين، ذا صباح، ذات ليلة، صباحَ مساء، ليلَ لیل. 2⃣ ظروفی که بنا بر ظرفیت منصوبند ولی گاهی با مجرور شدن با «مِن، إلى، حتى، مُذ، مُنذُ» از ظرفیت خارج می‌شوند که در این حالت دیگر ظرف نامیده نمی‌شوند و اعراب ظرف را نیز ندارند حتی اگر دلالت بر زمان و مکان داشته باشند. مثل: «قبل، بعد، فوق، تحت، لَدَى، لَدُن، عند، متى، أين، هُنا، ثَمّ، حيث، الآن». ✓«قَبل و بَعد» و «لدى و لدن و عند» با حرف «مِن» مجرور می‌شوند. ✓«فوق و تحت» و «أين و هنا و ثَمّ و حيث» با «مِن و إلی» مجرور می‌شوند. ✓«متى» با «إلى و حتى» مجرور می‌شود. ✓«حیث» با «فِي» هم مجرور می‌شود. ✓«الآن» با «مِن، إلى، مُذ و منذُ» مجرور می‌شود. مثال ۱: مِن اَینَ لِیَ الخَیرُ و لا یوجَدُ إلَّا مِن عِندِکَ.... 👈 «أینَ و عِند» لفظا مجرور به حرف جرّ «مِن» هستند و محلا منصوب مثال ۲: لِلّهِ الاَمرُ مِن قَبلُ و مِن بَعدُ یعنی: مِن قبلِ الغَلَبِ و بَعدِهِ ترجمه: ... عاقبت و نتیجه كار پیش [از مغلوب شدن رومیان‌] و پس [از پیروزی رومیان‌] فقط در سیطره اراده و فرمان خداست.... 👈 با حذف شدن مضاف الیه «قبل و بعد» این دو ظرف مبنی بر ضم هستند و محلا منصوب. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه ۹۱ سوره بقره، مضاف الیه «قبلُ» حذف شده، بنابراین مبنی بر ضمّ است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه‌ النحو و الصرف، صرف متوسطه) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•* ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 《خَذَلُوا الْحَقَ‏ وَ لَمْ يَنْصُرُوا الْبَاطِلَ؛ 》 《حق را خوار کرده، باطل را نیز یاری نکردند. 》 ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 👈موضوع: بی طرفی های منفی خداوند متعال فرمود:«أَطِيعُوا اللَّهَ‏ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ‏ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم‏» اطاعت از امامت، یک واجب عینی است و مسلمین ملزم هستند، همگی از فرامین پیشوایشان اطاعت کنند تا از تفرقه و هرج و مرج جلوگیری شود. زیرا به فرمایش امیرمؤمنان علی علیه السلام: «وَ مَكَانُ‏ الْقَيِّمِ‏ بِالْأَمْرِ مَكَانُ‏ النِّظَامِ‏ مِنَ‏ الْخَرَزِ يَجْمَعُهُ وَ يَضُمُّهُ؛جایگاه رهبر چونان ریسمانی محکم است که مهره ها را متحد ساخته است». زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله این امر تا حد زیادی محقق بود ولی پس از رحلت آن حضرت، امت دچار فتنه شد. صحابه هایی که سوابق درخشان در جهاد و جانفشانی و عبادت و اطاعت داشتند، چنان با نیرنگ های شیطان اغوا شدند که در حمایت از وصی نبی در مقابل کفر مطلق، دچار تردید شدند و با توسل به بهانه های واهی، از این تکلیف مهم و حساس الهی شانه خالی کردند. این پیمایندگان بیراهه های ضلالت، جهاد را با فتنه اشتباه گرفتند؛ جالب اینکه توهم این داشتند که با بی طرفی از گناه مصون مانده اند، حال آنکه با تضعیف حق، در واقع آب به آسیاب باطل می ریختند. به گفته ابن ابی الحدید، این حکمت سیاسی که راجع به اخلاق نظامی است درمورد عبدالله بن عمربن خطاب، سعد بن ابی وقاص، سعید بن زید بن عمرو بن نُفَیل، اسامة بن زید محمد بن مسلمه و انس بن مالک بوده، که همه از پیشگامان در اسلام بودند ولی عاقبت امرشان خیر نشد؛ چون از اجابت دعوت مولا و ولی امرشان عذر خواستند، بهانه تراشیدند و در جنگ جمل و صفین شرکت نکردند. 👈سوال) آیا افراد نامبرده با امیرمومنان بیعت کرده بودند؟ الف) در بعضی از نقل ها آمده که اینها بیعت را پذیرفتند ولی به فرمان امام در مبارزه با اهل باطل عمل نکردند. ب) بسیاری از شارحان هم معتقدند که این افراد زیر بار بیعت نرفتند، در این صورت هم گناهشان نابخشودنی و عذابشان سخت است زیرا به حکم قرآن شرکت در جهاد وظیفه هر مسلمان است. در اینجا این سوال پیش می آید که اگر بیعت نکردند چگونه امام انتظار داشت که به لشکر او بپیوندند و با باطل مبارزه کنند. پاسخ این سوال روشن است زیرا اولاً جمهور مسلمانان و اکثریت قاطع مهاجران و انصار بیعت کرده بودند و این حجت برای همه مردم بود و ترک بیعت گناه بزرگی بود که از آنها سر زد. ثانیاً به فرض که آنها بیعت نکرده باشند ولی وظایف یک مسلمان را باید انجام دهند و به آیات قرآن باید عمل کنند. یعنی همانگونه که نماز و روزه و حج را باید انجام دهند به آیه شریفه: «فَقاتِلُوا الَّتي‏ تَبْغي‏ حَتَّى تَفي‏ءَ إِلى‏ أَمْرِ اللَّه‏...؛ اگر یک گروه به گروه دیگر تعدی کرد، با آن که تعدی کرده بجنگید تا به فرمان خدا بازگردد» نیز باید گردن نهند. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 📌توجه: هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا