eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
975 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
چگونه یار امام زمان باشیم؟ 🔹 امام جعفر صادق علیه السلام: مَن سَرَّهُ أنْ یَکونَ مِن أصحابِ القائِمِ فَلیَنتَظِر وَ لْیَعَمل بِالوَرَعِ 🟢 هر کس خوش دارد از یاران امام مهدی علیه‌السلام باشد، باید منتظر باشد و پارسایی پیشه کند. 📚 الغیبة، نعمانی ص ۲۰۰ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ◀️ اِلهى اِنْ كانَ صَغُرَ فى جَنبِ طاعَتِكَ عَمَلى فَقَد كَبُرَ فى جَنبِ رَجائكَ أَمَلى، اِلهى كَیفَ اَنقَلِبُ مِنْ عِندِكَ بِالْخَیْبَةِ مَحرُوماً وَ قَد كانَ حُسنُ ظَنّى بِجُودِكَ اَنْ تَقْلِبَنى بِالنَّجاةِ مَرْحُوما. خدایا! اگر عملم در اطاعت تو ناچیز است، ولى در كنار امیدوارى به كرمت، آرزویم، بزرگ است. معبود من! چگونه از آستان جودت، تهى‏دست ومحروم برگردم، در صورتى كه حسن ظن من به جود تو این بوده كه بر من رحمت خواهى آورد و مرا نجات خواهى داد. ⬅️ نكاتى از این فراز 1⃣ امید فراوان به رحمت حق در كنار طاعت اندك؛ 2⃣ گمان نیك به خدا. 🔹«اِلهى اِنْ كانَ صَغُرَ فى جَنْبِ طاعَتِك؛ آرزوى بزرگ و طاعت اندك» ↩️ از تكرار دوباره، امیدوارى و حسن ظن به خداوند چنانچه در فرازهاى بعدى نيزتكرار خواهد شد، یكى دیگر از آداب دعا نیز فهمیده مى‏شود، و آن اصرارورزیدن و پافشارى كردن در اجابت خواسته‏هاى خویش مى‏باشد. چنانچه از اخبار به دست مى‏آید و مطلوب خداوند نیز مى‏باشد، از جملهآداب دعا و در واقع، از جمله شرایط استجابت خواسته‏ها، پافشارى و سماجتدر برآوردن خواسته‏ها از طرف پروردگار عالم مى‏باشد. ✨امام صادق علیه‏السلام در این باره مى‏فرماید:  اِنَّ اللّه‏ عَزَّوَجَلَّ كَرِهَ اِلْحاحَ النّاسِ بَعْضُهُم عَلى بَعْضٍ فِى الْمَسأَلَةِ وَ اَحَبَّ ذلِكَلِنَفْسِهِ، اِنَّ اللّه‏َ عَزَّوَجَل یُحِب اَنْ یُسْألَ وَ یُطْلَبُ ما عِنْدَه. 🍃همانا خداى عزوجل خوش ندارد كه مردم در انجام حاجت بر همدیگراصرار كنند، ولى براى خودش آن را دوست دارد. خداى عزوجل دوستدارد كه از او درخواست شود و آنچه نزد اوست خواهش شود. همچنین از امام باقر علیه‏السلام نقل شده كه فرمود: وَ اللّه‏ِ لا یُلِحُّ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ عَلَى اللّه‏ِ عَزَّوَجَل فِى حاجَتِهِ اِلاّ قَضاها لَه. به خدا سوگند هیچ بنده‏اى در دعا، پافشارى و اصرار به درگاه خداى عزوجلنكند، جز اینكه حاجتش را برآورد. بارى، امام علیه‏ السلام در فراز مذكور از مناجات شعبانیه و در مقام اصرار،بار دیگر آرزوی بزرگش را در کنار امیدواری به کرم پرور دگارش مطرح نموده، وبا امیدی دوباره، از معبودش، اجابت خواسته هایش را میطلبد. ⬅️ «اِلهى كَیْفَ اَنْقَلِبُ مِنْ عِنْدِك بِالْخَیْبَةِ؛ گمان نیكو به خدا» ↩️ به راستى كه با این سكه صاحب عیار، یعنى «حسن ظن به خداوند» از چهتهى‏دستى و فقر و حرمانى مى‏توان رها شد و به چه خیراتى مى‏توان راه پیدا كرد؟! گمان نیك داشتن به خداوند عزّوجلّ و اعتقاد خیر به حضرتش، پایه بسیارىاز درجه‏ هاى معرفت و زیر بناى اصلى مرتبه توكل و تسلیم و طمأنینه و آرامش ونظایر آنها است. در اینجا مناسب است كه تنها به یكى از بركات سرشار «گمان نیكو داشتن به حضرت حق» اشاره كنیم و آن اینكه: ✨گذشته از آنكه آدمى همواره در معرض لغزش‏ها و خطاها قرار دارد و با وجود آنكه ممكن است حق اخلاص را در اعمالش ادا نكند، در شناخت پروردگار و عبادت او نیزآن چنان كه سزاوار خداونديش باشد، مقصر و تقصیر كار است. 👈زیرا آنجا كه اشرف مخلوقات عالم، حضرت نبى اكرم صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله در خطاب به پروردگارش عرض مى‏كند: 🍃«ما عَرَفْناكَ حَقَّ مَعْرِفَتِك وَ ما عَبَدْناكَ حَقَّ عِبادَتِك؛ آنچنان كه شایسته توست، تو را نشناختیم و آن چنان كه سزاوار توست، تو راپرستش نكردیم» تكلیف دیگر انسان‏ها مشخص خواهد بود. این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ⬅️ حضرت امام خمینى رحمه‏ الله در این باره مى‏فرماید: اى ضعیف جایى كه رسول خدا صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله كه اعرف خلق اللّه‏ است و عمل او از همه كس نورانى‏تر و باعظمت‏ تر است اعتراف به عجز و تقصیر كند و بگوید: ✨«ماعَرَفْناكَ حَقَّ مَعْرِفَتِك وَ ما عَبَدْناكَ حَقَّ عِبادَتِك» و ائمه معصومین علیهم‏السلام آنطور در محضر مقدس حق، اظهار قصور و تقصیر كنند، از پشه لاغرى چه خیزد؟... آرى آنها مقام معرفتشان به عجز مخلوقات وعزت و عظمت واجبتعالى شأنه اقتضا مى‏كرد آن اظهارات و اعترافات را.ما بیچارگان از جهل و حجاب‏هاى گوناگون، به گردن فرازى برخاستیم و خودفروشى و عمل فروشى كنیم. 👈 ما خود بالضّروره مى‏دانیم كه اعمال ما و همه بشر عادى بلكه همه ملائكة اللّه‏ در میزان مقایسه بااعمال رسول خدا صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله وائمه هدى علیهم‏السلام ، قدرى محسوس ندارد و به هیچ وجه در حساب نیاید. ⬅️ این دوقضیه به ما نتیجه مى‏دهد كه باید به هیچ یك ازاعمال خود، خشنودنباشیم،بلكه اگر به قدر عمر دنیا به عبادت و اطاعت، قیام كنیم، خجل و شرمسار باشیم. ↩️همچنین در روایتى از امام موسى بن جعفر علیه‏السلام وارد شده است كه: ✨كُلُّ عَمَلٍ تُریدُ بِهِ اللّهَ عَزّّوَجلّ فَكُنْ فیهَ مُقَصِّراً عِنْدَ نَفْسِكَ فَاِنَّ النّاسَ كُلُّهُم فىاَعْمالِهِم فیما بَیْنَهُم وَ بَیْنَ اللّه‏ مُقَصِّرونَ اَلاّ مَنْ عَصَمَهُ اللّه‏ عَزَّوَجلّ. هر عملى كه به قصد خداى عزوجل مى‏كنى، خود را در آن مقصر بدان، زیرامردم، همگى در اعمال خویش، میان خود و خدا مقصرند، مگر آن كس راكه خداى عزوجل نگه دارد. ✅حاصل سخن آنكه در میان این همه تقصیرها و كوتاهى‏ها، آنچه مى‏تواندآدمى را دلگرم و امیدوار به كرم و رحمت خداوندگار نمايد«گمان نيكو وشايسته» به حضرتش مى‏باشد، ⚡️كه با بنده‏ اش به نیكى معامله نماید، ⚡️از تقصیرات اوچشم بپوشد ⚡️و عبادات او را با همه كاستیها و ناخالصیها پذیرا گردد، كه نفْسِ چنین نگاه و چنین حسن ظنى در حق پروردگار، قادر است دریچه‏ هاى «رحمت»و «رضوان» و «مغفرت» را به سوى قلب و جان بنده بگشاید و نهاد او را مالامال ازسرور و انبساط نماید؛ همان گونه كه خود، در دعوت بندگان به «حسن ظن» به خالق خویش و در مقام تذكر به بركات «گمان نیك» به خداوند چنین فرموده است: ✨لا یَتَّكِلُ العامِلونَ لى عَلى اَعْمالِهِمَ الَّتى یَعْمَلونَها لِثَوابى، فَاِنَّهُم لَوِاجْتَهِدُوا وَ اَتْعَبُوااَنْفُسَهُم فى عَبادَتى كانُوا مُقَصِّرینَ غَیرَ بالِغینَ فى عِبادَتِهِم كُنْهَ عِبادَتى فیمایَطْلُبُونَ عِنْدى مَنْ كَرامَتى وَ النَّعیمِ فى جَنّاتى وَ رَفیعِ الدَّرَجاتِ العُلى فىجَوارِى وَ لكِنَّ بِرَحمَتى فَلْیَثِقُوا وَ فَضْلى فَلْیَرجُوا وَ اِلى حُسْنِ الظَّنِ بىفَلْیَطْمَئنُّوا. فَاِنَّ رَحْمَتى عِنْدَ ذلِكَ تُدْرِكُهُم وَ مَنّى یُبَلِّغُهُم رِضْوانى وَ مَغْفِرَتىتُلْبِسُهُم عَفوى فَاِنّى أنا اللّه‏ُ الرَّحمنُ الرَّحیمُ وَ بِذلكَ تَسَمّیَتُ. آنها كه براى ثواب من عملى انجام مى‏دهند، نباید به اعمالى كه انجام مى‏دهندتكیه كنند، زیرا ايشان اگر در تمام عمر خویش كوشش كنند و در راه عبادتم خود را به زحمت اندازند، باز مقصر باشند. و در عبادت به كنه بندگیم نرسندنسبت به آنچه از من طلب مى‏كنند كه كرامت و نعمت در بهشت و رفعت بهدرجات عالى در جوارم باشد. بلكه تنها باید به رحمتم اعتماد كنند و به فضلم امیدوار باشند و به گمان نیك و حسن ظن خویش نسبت به من اطمینان كنند.كه در این صورت است كه رحمتم ايشان را دريابد و رضوانم به آنها برسدوآمرزشم بر آنها لباس گذشت بپوشاند زیرا من خداى رحمان و رحيم هستم وبدين نام ناميده شده‏ ام. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۱۰۷ سوره بقره 👈 أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِن وَلِيٍّ وَلَا نَصيرٍ. آیا ندانسته ای که فرمانروایی و حکومت آسمانها و زمین فقط در سیطره اوست و برای شما جز خدا هیچ سرپرست و یاوری نیست. أَ: همزه استفهام تقریری، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. لَمْ: حرف نفی جازم، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. تَعْلَم: فعل مضارع مجزوم، علامت جزم سکون. ضمیر مستتر «أنت»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل أَنَّ: حرف مشبهةبالفعل، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. اللَّهَ: اسم «أنَّ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری لَ: حرف جرّ، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ لَهُ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، خبر مقدم، محلا مرفوع مُلْكُ: مبتدای مؤخر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری السَّمَاوَاتِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. الْأَرْضِ: معطوف به «السَّمَاوَاتِ» و مجرور بنابر تبعیت لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ: جمله اسمیه، خبر "أنّ" و محلا مرفوع وَ: مستأنفه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. مَا: نافیه، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لَ: حرف جرّ، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. كُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ لَكُم: جار و مجرور ، متعلق به عامل مقدر، خبر مقدم و محلا مرفوع مِن: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. دُونِ: ظرف، اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری من دونِ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، حال برای «ولیّ»، محلا منصوب اللَّهِ: مضافٌ الیه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری مِن: حرف جرّ زائد، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. وَلِيٍّ: لفظا مجرور و محلا مرفوع، مبتدای مؤخر وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لَا: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. نَصيرٍ: عطف بر «وليٍّ»، مجرور بنابر تبعیت •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: انواع همزه استفهام 👈 تعریف: همزه استفهام، حرفی که: •مبنی بر فتح می‌باشد، •محلی از اعراب ندارد، •از ادوات اصلی استفهام است، •کاملا صدارت طلب است و بر حرف عطف مقدم می‌شود. 🔹انواع همزه استفهام: ۱.استفهام حقیقی: برای طلب تصور و تصدیق و فهمیدن مطلبی آورده می‌شود. مثال۱: أ زیدٌ نَجَحَ أم سعیدٌ؟ (آیا زید موفق شد یا سعید؟) 🍃 در این مثال، همزه استفهام برای طلب تصور و تعیین مفرد به کار رفته است و جواب به تعیین خواهد بود. مثال۲: أ نَجَحَ زیدٌ؟ (آیا زید موفق شد؟) 🍃استفهام در این مثال، برای طلب تصدیق که همان تعیین نسبت است، آورده شده و جواب آن «نَعَم» یا «لا» می‌باشد. ۲. استفهام غیر حقیقی: برای فهماندن مطلبی آورده می‌شود و انواع گوناگونی دارد که به چند مورد اشاره می‌شود: •استفهام انکاری توبیخی: این استفهام اقتضا می‌کند که مابعدِ آن اتفاق افتاده و فاعل آن مورد سرزنش باشد. مثال: قَالَ أَتَعْبُدُونَ مَا تَنْحِتُونَ؟{الصافات/۹۵} (ابراهیم گفت: آیا رواست که شما چیزی به دست خود بتراشید و آن را پرستش کنید؟) •استفهام انکاری ابطالی: در این نوع استفهام، مابعدِ آن -اگر استفهام از بین برود- واقع نشده باشد. مثال: أفَأَصْفَاكُمْ رَبُّكُمْ بِالْبَنِينَ وَاتَّخَذَ مِنَ الْمَلَائِكَةِ إِنَاثًا...{الإسراء/۴۰} (آیا خدا شما را به فرزندان پسر برگزیده و خود از فرشتگان دخترانی برگرفته است؟!) •استفهام تقریری: به معنای حَمْلِ مخاطب بر اقرار و اعتراف به امری که ثبوت یا عدمِ آن، نزد اقرار کننده آشکار است و در این حالت آنچه که به آن اعتراف می‌شود، پس از همزه می‌آید. مثال: أ ضَربتَ أخاکَ؟ (آیا برادرت را زدی؟) •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه ۱۰۷ سوره بقره: 🍃همزه استفهام در «اَلَم تَعلَم» از معنای حقیقی خود خارج شده و آنچه که به آن اعتراف می شود پس از همزه آمده است. 🍃همزه استفهام در «اَلَم تَعلَم»، استفهام غیر حقیقی و برای اقرار است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب نحو متوسطه وموسوعه النحو والصرف والاعراب) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
     •••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع : وجوب پذیرش ولایت "اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، الطَّيِّبِينَ الْأَبْرَارِ الْأَخْيَارِ، الَّذِينَ أَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ وَ فَرَضْتَ طَاعَتَهُمْ وَ وَلَايَتَهُمْ" خدایا، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، آن پاکان و نیکان و خوبان، که حقوقشان را بر همه واجب کردى، و پیروى و ولایتشان را بر همگان فرض نمودى. 🔹سوال: عبارت " فَرَضْتَ طَاعَتَهُمْ وَ وَلَايَتَهُمْ" در صلوات شعبانیه به چه نکته مهمی اشاره می کند؟ ⚜در این فراز از صلوات شعبانیه با قید «اوجبت حقوقهم و فرضت طاعتهم..» اثبات می کند که اولوالامر ذکر شده در آیه « أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ» اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه وآله) هستند . ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ ⚜از جمله دلایل وجوب رعایت حقوق عترت و پذیرش ولایت، جلوگیری از اختلاف و فساد است. پر واضح است که مهم‌ترین عامل انحراف در ملت‌ها و امت‌ها، عدم تبعیت از معصومینی است که خداوند آنها را برگزیده است؛ لذا در صدر اسلام به دنبال تضییع حق امامت و ولایت امیر مؤمنان علیه‌السلام از سوی سردمداران اسلام، جامعه به سرعت به‌سوی رذالت پیش رفت و فرقه‌های متعددی در بدنه دین شکل گرفت. ✍بیان مساله «ولایت» در این صلوات شریف حاکی از آن است که مسأله «ولایت» قطع نشده و پس از پیامبر(صلی الله علیه واله) کسانی هستند که اطاعت از آنها واجب است؛ بنابراین امروز نیز با وجود این که امام عصر در دوران غیبت به سر می برند اما ولایت ایشان قطع نشده و واجب الاطاعه هستند، گرچه ما از دیدار آن بزرگوار محروم هستیم ◀️قابل توجه است که؛ ولایت یکی از ارکان اصلی و اساسی ترین آموزه های دین مبین اسلام است.آموزه های اسلامی زمانی معنای واقعی به خود می گیرد که در چارچوب ولایت و در مدار آن تحقق یابد. شرط پذیرش اعمال، ولایت مداری است و هرکس که به ولایت نزدیک تر و در ولایت مداری استوارتر گردد بهره بیشتری از چشمه های معنوی خواهد برد. براساس روایات اسلام بر پنج پایه استوار است که از میان آنها ولایت مهمترین رکن شمرده شده است. ⬅️امام محمدباقر (علیه السلام) می فرماید: بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‌ءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ فَأَخَذَ النَّاسُ بِأَرْبَعٍ وَ تَرَكُوا هَذِهِ يَعْنِي الْوَلَايَةَ.» اسلام برپنج پایه بنا شده است ؛نماز ،زکات ، روزه ،حج و ولایت. آنگونه که به ولایت ندا شده، به چیزی ندا داده نشده است. اما مردم چهار رکن را اخذ کردند ولی ولایت را رها کردند. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام حضرت زندگے سلام مهدے جان این اعجاز نام معطر توست که در هجمه هاے سنگین آخرالزمان قلب هایمان را اینچنین آرام کرده است و جان هایمان را با امید و ایمان ، پیوند داده است ... یاد تو که مےوزد حوالے دلهاے ما پر از عطر اطلسےهاےانتظار میشود انتظارے آمیخته با صبر و پویایے و آرامش... شکر خدا که تو را داریم آقاجان... در افق آرزوهایم تنها«أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج»را میبینم... مولاےمهربان‌غزلهاےمن‌سلام ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هشت توصیه امام هشتم برای روزهای آخر شعبان 👈 اباصلت (سلام الله علیه) می‌گوید: در آخرین جمعه شعبان خدمت امام رضا علیه‌السلام رسیدم. فرمود: 🔹 ای اباصلت، بیشترِ ماه شعبان سپری شده در آخرین جمعه شعبان و پس در روزهای باقیمانده کوتاهی‌های روزهای گذشته را جبران بکن و باید به آنچه برایت مهم است اقدام کنی: 1⃣ زیاد دعا کن 2⃣ زیاد استغفار کن 3⃣ زیاد قرآن تلاوت کن 4⃣ از گناهانت به درگاه خدا توبه کن تا خالصانه به ماه خدا وارد شوی 5⃣ هر امانتی که گردنت هست ادا کن 6⃣ تمام کینه‌هایی که در دلت نسبت به مؤمنان داری، از دل بیرون کن 7⃣ هر گناهی که به آن مبتلا هستی از آن دست بکش و تقوای خدا پیشه کن و در آشکار و پنهان بر خدا توکل کن... 8⃣ و در روزهای باقیمانده این ماه بسیار بگو: 💫 اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ 🔹 خداوندا اگر در روزهای گذشته شعبان ما را نیامرزیدی، پس در روزهای باقیمانده بیامرز 📚 عیون اخبار الرضا علیه السلام ج۲ ص۵۱ 📚 بحارالانوار ج ۹۴ ص۷۳ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┄┅••﷽ ••┅┄┄ 🇮🇷 الحمدلله و المنة، مردم شریف ایران به ندای رهبر انقلاب لبیک گفته و با شور انتخاباتی خود حماسه ای دیگر رقم زدند و با بصیرت خویش حضرت آیت الله سعیدی را به عنوان منتخب خود در مجلس خبرگان رهبری قم برگزیدند. 🔸 جناب آیت الله سعیدی این انتخاب شایسته را به شما تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. امیدواریم با تجربه بالای جنابعالی در امور فرهنگی شاهد اعتلای فرهنگ قرآنی و اسلامی در ایران عزیز خاصه در شهر قم باشیم. از خداوند متعال برای شما سلامتی، توفیق و سربلندی مسئلت داریم. ┄┄┅••🍃✻🍃••┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
┄┄┅••﷽ ••┅┄┄ 🔸 سروران ارجمند جناب آقایان ذوالنور، رئیسی و روانبخش با احترام، انتخاب شایسته شما را به عنوان نماینده مردم شریف قم در مجلس شورای اسلامی صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. 🇮🇷 ضمن سپاسگزاری از حضور پرشور مردم در انتخابات، امیدواریم با تلاش و کوشش شما و سایر منتخبان مردم، شاهد احیای اصل ۴۳ قانون اساسی و معماری اسلامی در ایران عزیزمان باشیم. از خداوند متعال برای شما سلامتی، توفیق و سربلندی مسئلت داریم. 🔸 با احترام مدیریت موسسه نور الیقین ┄┄┅••🍃✻🍃••┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•* 《قُرِنَتِ‏ الْهَيْبَةُ بِالْخَيْبَةِ وَ الْحَيَاءُ بِالْحِرْمَانِ وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ‏ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ؛》 ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ سوال پنجم) کسب چه راهکارهایی در نجات از ترس مذموم کارساز است؟ ما برای عبث و بطالت آفریده نشده ایم بنابراین ملزم هستیم از تمام استعداد و ظرفیت هایی که بالقوه در درون مان وجود دارد استفاده حداکثری کرده و آنها را به فعلیت برسانیم. از طرفی برای رسیدن به قله کمال چندان فرصت نداریم که بخواهیم دستخوش یک سری موانع و عوامل موهوم قرار گرفته و از حرکت باز ایستیم. پس باید با شناخت اسباب توانبخش و تمرین در پرورش آن به کارزار رذیله ترس رفت. ▪️افزایش ایمان و معرفت کسی که خداوند را علیم و رحیم می داند یقین دارد در هر مشکلی خداوند بر احوال او واقف است، نسبت به او رئوف است و او را تنها نمی گذارد؛ بنابراین در گرفتاری ها با صبر و توکل و در نظر گرفتن تمام جوانب کار اقدام به رفع آن می نماید یا حتی اگر علی رغم تلاش به نتیجه نرسید اطمینان دارد تلاش او بی مزد نخواهد بود پس ترسی از خسران ندارد. ولی اگر در رویدادهای زندگی بجای ایستادگی، مشکل را بزرگ دیدیم منفعلانه عقب نشینی کرده و مقهور آن شدیم یا در اثر غلبه ترس و یاس، زبان به ناشکری گشودیم، زمین و زمان را متهم کردیم در خدادانی و خداداری ما جای تامل است؛ زیرا ترس، از جمله نقایصی است که ریشه در بدگمانی به خدا دارد. «ان البخل و الجبن و الحرص غرائز شتی یجمعها سو الظن بالله؛ همانا بخل و ترس و آزمندی خوی های متعددی هستند که در بدگمانی به خدا ریشه دارند». مثلا اگر با نوسان قیمت دلار و طلا و... ایمان ما هم نوسان پیدا کرد باید بدانیم ما خدا را درست نشناخته ایم و به رزاق بودن خدا شک کرده ایم که از زیان مالی و مبهم بودن آینده اقتصادی خود و فرزندانمان ترس به دل راه داده ایم و دچار ناامیدی شده ایم. ▪️گرفتن وکیل مدافع اگر کسی در امورش احساس ضعف کند اقدام به گرفتن وکیل می کند. لازم است وکیل، عالم، حاضر، خیرخواه و قدرتمند باشد تا نتیجه ای مطلوب حاصل شود. ذات اقدس الهی همه اسمای حسنای «جوشن کبیر» را دارد. قرآن کریم می فرماید:« وعلیه فلیتوکل المتوکلون». این تقدیم جار و مجرور، مفید حصر است؛ یعنی فقط بر خدا توکل کنید. کارهای دیگر را قانونی انجام دهید ولی آنچه در دل دارید توکل به ذات اقدس الهی داشته باشید. درس اخلاق علامه جوادی آملی، شرح نهج البلاغه، ▪️رویارویی با ترس اغلب ترسیدن از یک امر بزرگ و دشوار از خود آن امر، سخت تر است. با ورود به کار و آگاهی از نقاط ضعف و قوت خود در آن، تقویت نقاط قوت، رفع نقایص و عدم بروز نقطه ضعف در مقابل دیگران درمی یابیم که پذیرش مسئولیت و اقدام جدی ، ناخودآگاه توانایی های بسیار و موفقیت به ارمغان خواهد آورد. مثلا هرکس از سختی های فرزندآوری ترس دارد با اقدام و قرار گرفتن در موقعیت، الطاف و امداد الهی و افزایش چشمگیر توانایی های خود برای این مهم را احساس می کند. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•* 🍃"اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اعْمُرْ قَلْبِی بِطَاعَتِکَ وَ لا تُخْزِنِی بِمَعْصِیَتِکَ"🍃 خدایا درود فرست بر محمد و آلش و قلب ما را به طاعتت آباد ساز و مرا به عصیان خود رسوا مگردان. ✅موضوع :عمران قلب و عدم رسوایی با معصیت 🔹سوال :از دیدگاه امام سجاد علیه السلام طاعت و معصیت چه بازتابی در نفس و عمل انسان دارد؟ ✍آبادانی و آبادی قلب به طاعت الهی است اگر در قلب همه چیز از علم و اراده و انگیزه و همت باشد اما در مسیر اطاعت خدا نباشد خراب است. قلب در معارف اسلامی جایگاهی بس والا دارد اما گاهی قلب: 1⃣ قلب مهر می خورد«یطبع الله علی کل قلب متکبر جبار»(غافر/35) 2⃣قلب دچار قساوت می شود.«و لکن قست قلوبهم»(انعام/43) 3⃣قلب دچار ریب، شک و تزلزل شود. «وارتابت قلوبهم فهم فی ریبهم..»(توبه/45) 4⃣قلب گرفتار لهو و لعب می شود.«لاهیه قلوبهم»(انبیاء/2) ⚜و در این فراز دعا، امام سجاد علیه السلام از خداوند سبحان تقاضا می کند که از خطرات فساد وخرابی دل نجات یابیم؛ لذا می فرماید: وَ اعْمُرْ قَلْبِی بِطَاعَتِکَ"خدایا قلب مرا به طاعتت آباد کن."سپس می فرماید: “و لاتخزنی بمعصیتک” مرا به عصیان خود رسوا و خوار مگردان. ✍همه انسان ها در طول زندگی در پی عزت هستند و از ذلت گریزانند ولی هر کس عزت را در چیزی می جوید. گروهی با بدست آوردن مال و برخی با بدست آوردن شهرت، و عده ای با قدرت. قرآن این تفکر را نفی نموده و جمع آوری مال و شهرت را بهره های ناچیز زندگی دنیا برمی شمارد ◀️ به این ترتیب عزت در طاعت خدا و ذلت در معصیت است.در زیارت "آل یاسین" نیز میخوانیم: «ﻳَﺎ ﻣَﻮْﻻَيَ ﺷَﻘِﻲَ ﻣَﻦْ ﺧَﺎﻟَﻔَﻜُﻢ وَ ﺳَﻌِﺪَ مَنْ أَﻃَﺎﻋَﻜﻢ» ای مولای من شقی و بدبخت آن کسی است که مخالفت شما را بکند هر چند به ظاهر خیلی سعادتمند باشد و خوشبخت کسی است که از شما اطاعت بکند . ⚜امام علی(علیه السلام) می فرماید: «اذا طلبت العز فاطلبه بالطاعه»اگر در جستجوی عزت هستید آن را در اطاعت از خدا بیابید. ⚜پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده اند:«من اراد ان یکون اعز الناس فلیتق الله عزوجل» کسی که می خواهد عزیز ترین افراد باشد باید تقوا پیشه کند. ✨خلاصه کلام: مهم ترین نیاز روحی و روانی انسان که عزت طلبی و ذلت گریزی است که فقط با اطاعت خداوند حاصل می شود. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گفتے كه به دل شكستگان نزديكيم ما نيز دلِ شكسته داريم اے دوست ... پدر مهربانم سلام... السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللّٰهِ الَّذِى يَهْتَدِى بِهِ الْمُهْتَدُونَ ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ ✋سلام‌ صبحت بخیرمولای مهربانم☀️ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin