*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_پنجاهوششم
❓سوال ۱۱. چرا آیه لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ معجزه آسا است؟
✍ يكي از معجزات قرآن كريم فصاحت و بلاغت و ایجاز آيات آن است.
⬅️ اين آيه هم يكي از آياتي است كه از بلاغت و ايجاز بالايى برخوردار است.
◀️ خداوند متعال دريك جمله كوتاه معاني بلندي را بيان كرده و چند حكم اعتقادی، فقهی و اصولی را در يك جمله كوتاه و مختصر بيان نموده است.
◀️ در ظاهر آيه سهم دو دختر را برابر يك پسر بيان نموده است يعنی اگر ميت هم دختر و هم پسر داشته باشد سهم دو دختر برابر سهم يك پسر بيان شده است.
◀️ ولی اگر ميت تنها چند پسر داشته باشد و دختر و پدر و مادر نداشته باشد به طور صريح به سهم آنها در قرآن اشاره نشده و از مفهوم اين آيه فهميده می شود كه سهم چند پسر با هم برابر است و تفاوت تنها بين دختر و پسر است.
◀️ همچنين حكم وجهی را كه تنها دو دختر از ميت باقی مانده باشد را با عبارتی كوتاه بيان كرده است و اين از معجزات قرآن است.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🍀بسم الله الرحمن الرحیم ولاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم 🍀
تدریس تفسیر سوره مبارکه اسراء استاد حسینی آل مرتضی (مورخ ۲۵ تیر ۱۴۰۱)
در ادامه برگزاری طرح جامع رضوان (آموزش تفسیر کل قرآن کریم )
#قسمت_اول
سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ؛
پاک و منزّه است خدایی که بندهاش را در یک شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصی -که گرداگردش را پربرکت ساختهایم- برد، تا برخی از آیات خود را به او نشان دهیم؛ چرا که او شنوا و بیناست.
موضوعات آیه ۱ :
۱- محتوای سوره
۲- معراج پیامبر
۳- مقام عبودیّت
۴- علم مطبوع و مسموع
۵- حجاب های نور و ظلمت
۶- بَارَكْنَا حَوْلَهُ
۷- هدف از أَسْرَى
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
۱-محتوای سوره
سوره اِسراء یا سُبحان و یا بنیاسرائیل هفدهمین سوره و از سورههای مکی قرآن است که در جزء ۱۵ قرآن جای دارد.
موضوعات سوره شامل مواردی چون توحید، معاد، نفی شرک، معراج پیامبر، دلائل نبوت، اعجاز قرآن، نیکی به پدر و مادر، تأثیر گناه بر باورهای انسان، تحریم برخی گناهان و برتری انسان بر دیگر موجودات سخن به میان آمده است.
کلمه اسرى نشان ميدهد كه اين سفر، شب هنگام واقع شد، زيرا اسراء در لغت عرب به معنى سفر شبانه است ، در حالى كه كلمه سير به مسافرت در روز گفته ميشود.
نـخـستين آيه اين سوره از مساله اسراء يعنى سفر شبانه پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سـلّم ) از مـسـجد الحرام به مسجد اقصى (بيت المقدس ) كه مقدمه اى براى معراج بوده است .سـخـن مـيـگـويـد.
ايـن سـفـر كـه در يـك شـب و مـدت كـوتـاهـى صـورت گـرفـت حـداقـل در شـرايط آن زمان از طرق عادى به هيچوجه امكان پذير نبود، و جنبه اعجاز آميز و كاملا خارق العاده داشت .
۲-معراج پیامبر
در دو سوره از سوره هاى قرآن به موضوع معراج اشاره شده است :
نخست در سوره اسراء است كـه تـنـهـا بـخـش اول ايـن سـفـر را بـيان ميكند (يعنى سير از مكه و مسجد الحرام به مسجد الاقصى و بيت المقدس ).
امـا در سـوره نـجم طى شش آيه از آيه 13 تا 18 قسمت دوم معراج يعنى سير آسمانى آمده اسـت ،
وَلَقَدْ رَآهُ نَزلةً أُخْرَى .عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى. عِنْدَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَى .إِذْ يَغْشَى السِّدْرَةَ مَا يَغْشَى .مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغَىلَقَدْ رَأَى مِنْ آيَاتِ رَبِّهِ الْكُبْرَى .
ايـن شـش آيـه چـنـيـن اسـت كه پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) براى دومين بار فـرشـتـه وحـى جـبـرئيـل را بـه صـورت اصـلى مـشـاهـده و مـلاقـات كـرد (مـرتـبـه اول در آغاز نزول وحى در كوه حرا بود)آيات و نشانه هاى بزرگى را از عظمت خدا مشاهده كرد و آنـجـا مـى فـرمايد:
پیغمبر چه چیزی را در معراج مشاهده کرد؟
خداوند متعال اسرار و آیت بزرگ خود به رسول اکرم نشان داد و فقط پیغمبر توانست در معراج چیزهایی را مشاهده کند که هیچ احدی از بشر و ملائکه آن را ندید..لَقَدْ رَأَى مِنْ آيَاتِ رَبِّهِ الْكُبْرَى
به گفته اكثر مفسران این آیات از معراج سخن ميگويد نيز نشان ميدهد كه اين حادثه در بيدارى اتفاق افتاده است ، مخصوصا جمله ما زاغ البصر و ما طغى چشم پيامبر دچار خطا و انحراف و طغيان نشد) گواه ديگر بر اين موضوع است.
از نـظـر حـديـث ، روايـات بـسـيـار زيـادى در زمـيـنـه مـسـاله مـعـراج در كتب معروف اسلامى نـقـل شـد كه بسيارى از علماى اسلام تواتر يا شهرت آن را تصديق كرده اند، به عنوان نمونه :
1️⃣شـيـخ طـوسـى فـقـيـه و مـفـسـر بـزرگ در تـفـسـيـر تـبـيـان : علماى شيعه معتقدند خداوند در همان شبى كه پيامبرش را از مـكـه بـه بـيـت المـقـدس بـرد او را بـه سـوى آسـمـانها عروج داد، و آيات عظمت خود را در آسمانها
به او ارائه فرمود، و اين در بيدارى بود نه در خواب .
2️⃣مـرحـوم طـبـرسـى مـفـسـر عـاليـقـدر در تـفـسـيـر مـجـمـع البـيـان :ذيـل آيـات سـوره نـجـم چنين ميگويد مشهور در اخبار ما اين است كه خداوند پيامبر را با همين جسم در حال بيدارى و حيات به آسمانها برد و اكثر مفسران را نيز عقيده همين است .
3️⃣محدث شهير علامه مجلسى در بحار الانوار ميگويد: سير پيامبر اسلام (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) از مسجد الحرام به بيت المقدس و از آنجا به آسمانها از جمله مطالبى است كه آيـات و احـاديـث مـتـواتـر شـيـعـه و سـنـى بـر آن دلالت دارد، و انـكـار امثال اين مسائل يا تاويل و توجيه آن به معراج روحانى ، يا خواب ديدن پيامبر ناشى از عدم اطلاع از اخبار ائمه هدى و يا ضعف يقين است.
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
☕️سـلام صبحتون بخیر
🍁روزتون
🌼متبرك به نگاه خدا
☕️دلتون گرم از آفتاب امید
🍁ذهنتون پراز افکار ناب
🌼قلبتون مملو از مهربانی
☕️دست تون
🍁سرشاراز بخشندگی
🌼آرزوهاتون برآورده
و دعاهاتون مستجاب🍂🍁
☕️صبح تون
🌼سرشـار از خیـر و برکت
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
تشنه ام...
تشنه ی لحظه ای تورا دیدن...
این تشنگی به درازا کشیده است
دیگر مرا قرار نیست...
برگرد که این عطش می کشد مرا...
امیدغریبانتنهاکجایی!؟
اللهمعجللولیکالفرج
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
✍ دعای توصیه شده امام صادق علیه السلام برای ظهور در قنوت نمازها
🔵 امام صادق علیهالسلام این ذکر قنوت را به اصحابشان سفارش کردند و فرمودند امیرالمؤمنین در قنوت نماز درباره فرج امام عصر (عج) اینگونه دعا می کردند:
🌕 اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَیْكَ (فَقْدَ نَبِیِّنَا وَ غَیْبَةَ إِمَامِنَا) وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا وَ كَثْرَةَ أَعْدَائِنَا وَ تَظَاهُرَ الْأَعْدَاءِ عَلَیْنَا وَ وُقُوعَ الْفِتَنِ بِنَا فَفَرِّجْ ذَلِكَ اللَّهُمَّ بِعَدْلٍ تُظْهِرُهُ وَ إِمَامِ حَقٍّ نَعْرِفُهُ إِلَهَ الْحَقِّ آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِینَ.
🔺 بار خدایا، ما به تو شکایت میکنیم از فقدان پیامبرمان و غایب بودن اماممان و کمی افرادمان و زیادیِ دشمنانمان و دست به هم دادنشان علیه ما و افتادن فتنهها در میانمان؛ پس ای پروردگار، گشایش اینها را با عدالتی که آشکار کنی و امام بر حقّی که میشناسیم فراهم کن، ای خدای حق اجابت فرما
📚 مستدرک الوسائل ج ۴ ص ۴۰۰
#امام_زمان
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 روایت جالب و عجیب استاد عالی از داستان شیخ جعفر مجتهدی(ره):
🔸 شیخ جعفر یکی از ۳۰ نفری بود که در هر عصر از همراهان امام زمان عج هستند!! مقام معظم رهبری فرمودند من خودم از شیخ جعفر کرامت دیده ام!
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌑🌑بررسی و تبیین اولین بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پیرامون «مداخلات رژیم آمریکا در اغتشاشات اخیر کشور»
#قسمت_پنجم
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
بخش اول: برنامه های طراحی شده پیش از آشوبها
❇️برخی اقدامات سرویس های جاسوسی صورت گرفته، پیش از آشوبها و زمینهسازی برای آشوبها به شرح ذیل بوده است:
۱-تأسیس شبکه «سازمان های همدستان»
۲-مصادیق تلاش آمریکاییها برای شکلگیری و بحرانسازی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی:
👈الف) برگزاری نشست حقوق بشر اسلو
👈ب) القای بحران کارآمدی
👈ج) مطالبه سازی کاذب؛ با هدف پنهان کردن تأثیر تحریمهای ظالمانه
👈د) تمرکز بر اقشار به اصطلاح به حاشیه رانده شده
۳- دوره های آموزش جنگهای ترکیبی و براندازی نرم
۴- نقش اندیشکدهها و مؤسسات آمریکایی و غربی از جمله:
👈الف) مؤسسه اعانه ملّی برای دموکراسی و نهادهای وابسته نظیر مؤسسه دموکراتیک ملّی و مؤسسه بینالمللی جمهوری خواهی
👈 ب) مرکز آمریکایی برای همبستگی کارگران
👈 ج) بنیاد جامعه باز
👈 د) خانه آزادی
👈 ه ) صندوق ژرمن مارشال آمریکا
👈 و) بنیاد دموکراسی در ایران
👈ز ) مرکز بینالمللی برای انتقال دموکراسی
۵- زنجیرههای ارتباط مالی سرشبکه های خارجی با مزدوران داخلی
۶- شناسایی و سازماندهی شبکه اراذل و اوباش
۷- سندیکا سازی و پیوند آنها به یکدیگر
۸ – تشدید و ترکیب سیاست فشار حداکثری ترامپ توسط بایدن
۹- حمایت از گروهکهای تروریستی و تلاش برای ائتلاف آنها!
✨✨✨✨✨✨✨✨✨
در روزهای آتی بهطور خلاصه و مفید این بیانیه روشنگرانه از طرف دلسوزان انقلاب را مرور خواهیم کرد.
با ما باشید....
┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی🇮🇷
#جلسه_پنجاه_و_چهارم
✅ موضوع :شک در انجام غسل.
الف)اگر کسی شک کند که غسل کرده یا نه⬅️ طبق قاعده استصحاب(یقین دارد باید غسل انجام می داده و شک دارد که غسل کرده یا نه ، بنا را بر یقین میگذارد)باید غسل کند.
ب)اگر بعد از غسل شک کند ، که غسل او درست بوده یا نه ⬅️ طبق قاعده ی فراغ(بعد از تمام شدن غسل به صحت و درستی آن شک کند نباید اعتنا نماید)لازم نیست دوباره غسل نماید.
ج)کسی که جنب شده ، بعد از نماز شک کند غسل کرده یا نه⬅️ (طبق قاعده فراغ)نماز هایی را که خوانده صحیح است ،ولی برای نماز های بعد (طبق قاعده ی استصحاب )باید غسل کند
⁉️سوال. چگونه می توان چند غسل را با یک نیت انجام داد؟✍
اگر غسل های متعددی به گردن کسی جمع شود ،چه همه آن ها واجب باشد چه مستحب وچه مختلف (واجب ومستحب)⬅️ اگر به نیت همه آنها یک غسل کند،صحیح است😍واز همه آنهاهر چه باشند کفایت می کند(مساله۳۸۹).
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
✅ شک در انجام غسل بعد از نماز
🌸در این مورد نظر فقها متفاوت است👇
🗒 قول اول : آیات عظام امام خمینی رحمتالله علیه، امام خامنهای حفظهالله، مکارم،مظاهری،زنجانی↪️
نمازی که خوانده صحیح است و برای نماز های بعد باید(زنجانی :احتیاط واجب)غسل کند.
🗒 قول دوم:ایات عظام خویی ، تبریزی ، سیستانی⬅️ اگر در وقت نماز است اعاده کند(سیستانی:احتیاط لازم اعاده کند.)و اگر وقت گذشته قضا لازم نیست.
🗒قول سوم:آیت الله وحید⬅️ نمازی را که خوانده اگر وقت باقی است اعاده کند و اگر وقت نماز گذشته ،قضا نماید.
✅ ادامه دارد....
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ
سلام و توجه صبحگاهی یعنی یاریم کن امروز مراقب اعمالم باشم که از تو جدا نشوم...
#امام_زمان
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
بسمه تعالی
حدیث روز
🔻امام على (عليهالسلام):
لاتَطلُب سُرعَةَ العَملِ وَ اطلُبْ تَجويدَهُ ؛ فَإنَّ النّاسَ لايَسألونَ في «كَمْ فَرَغَ مِنَ العَمَلِ»؟ إنَّما يَسألونَ عَن جَودَةِ صَنعَتِهِ
❇️ به دنبال سرعت در انجام دادن كار مباش؛
بلكه كيفيّت خوب را بجوى.
مردم نمیپرسند: «در چند روز كار را به پايان برده است؟»
بلكه در پى خوبى و نيكويى محصول كارند.
📚شرح نهجالبلاغه، ابن ابى الحديد، ج ۲۰، ص ۲۶۷
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
مداحی آنلاین - ماجرای تاثیرگزار سید شفتی و آبگوشت.mp3
925.7K
♨️ماجرای تاثیرگزار سید شفتی و آبگوشت
👌سخنرانی بسیار شنیدنی
🎤حجت الاسلام #عالی
@moassese_nooralyaghin
🌷 به خاطر وجود خانواده شهیدان
🔹حضرتآیتالله خامنهای:
ملت ایران به خاطر همین شهادتطلبیها عظمت پیدا کرد؛ به خاطر چه چیزی؟ به خاطر شهید. به خاطر صِرف جنگ نیست؛ جنگ خیلی جاها هست؛ به خاطر این فداکاریها است که در آن شهید از آب درمیآید؛ به خاطر این #خانوادهها است؛ خانوادههای شهیدان، این پدرها، این مادرها؛ به خاطر اینها است.
🗓 ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
@moassese_nooralyaghin
🍃🍃🌸••◈﷽◈🌸🍃🍃
#معرفتی
#برگی_ازدفتر_علما
#قسمت_نهم
✍ مروری بر زندگی عالم جلیل القدر شیخ طوسی رحمه الله علیه
✅ انتقادات وارد شده بر شیخ
◀️ انتقاداتی نیز بر شیخ طوسی وارد کردهاند، مانند:
🔸 اعتماد به مصادر نامعتبری :
🔸مانند نسخۀ مصحَّف رجال کشی یا الفهرست ابن ندیم،
🔸 درآمیختن روایات کتابهای معتبر با روایات کتابهای نامعتبر که موجب رواج روایات کتابهای نامعتبر گردید،
🔸 تأویل روایات معارض با یکدیگر
🔸و تحمیل در تطبیق دادن آنها،
🔸 و برگزیدن روشهای متفاوت علمی در آثار گوناگونش.
✅ وفات
👈شیخ طوسی در ۲۲ محرّم سال ۴۶۰ در غری (نجف) درگذشت. سال وفات او را آخر محرّم سال ۴۵۸ و سال ۴۶۱ نیز نوشتهاند.
🏴 حسین بن مهدی سلیقی و محمد بن عبدالواحد عین زربی و ابوالحسن لؤلؤی او را در همان شب غسل دادند و در خانۀ خود او به خاک سپردند.
این خانه بعدها مسجد شد و اینک از مشهورترین مساجد نجف، نزدیک باب شمالی صحن علوی و معروف به باب طوسی، است.
روحش شاد وراهش پررهروباد🌹
پایان
🍃 🍃┄┅••🌸✻🌸••┅┄🍃🍃
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🍀بسم الله الرحمن الرحیم ولاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم 🍀
تدریس تفسیر سوره مبارکه اسراء استاد حسینی آل مرتضی (مورخ ۲۵ تیر ۱۴۰۱)
در ادامه برگزاری طرح جامع رضوان (آموزش تفسیر کل قرآن کریم )
#قسمت_دوم
سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ؛
پاک و منزّه است خدایی که بندهاش را در یک شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصی -که گرداگردش را پربرکت ساختهایم- برد، تا برخی از آیات خود را به او نشان دهیم؛ چرا که او شنوا و بیناست.
موضوعات آیه ۱ :
۱- محتوای سوره
۲- معراج پیامبر
۳- مقام عبودیّت
۴- علم مطبوع و مسموع
۵- حجاب های نور و ظلمت
۶- بَارَكْنَا حَوْلَهُ
۷- هدف از أَسْرَى
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
👈انواع احادیث معراج از منظر علامه طبرسی :
1-روايـاتـى كـه بـه حـكـم تـواتـر قـطـعـى اسـت ، مـانـنـد اصل موضوع معراج .
2-احـاديـثـى كـه قـبـول آنـها هيچ مانع عقلى ندارد و در روايات به آن تصريح شده است مانند مشاهده بسيارى از آيات عظمت خدا در پهنه آسمان .
3- رواياتى كه با ضوابط و اصولى كه در دست داريم مخالف است ولى ميتوان آنها را تـوجـيه كرد، مانند احاديثى كه ميگويد پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) در آسمانها جمعى را در بهشت و گروهى را در دوزخ ديد كه بايد گفت منظور مشاهده صفات بهشتيان و دوزخيان بوده است يا بهشت و دوزخ برزخى ).
4- روايـاتى كه مشتمل بر امور نامعقول و باطل مى باشد و وضع آنها گواه روشنى بر ساختگى بودن آنها است ، مانند رواياتى كه ميگويد پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) خـدا را آشـكـارا ديـد، بـا او سـخـن گـفـت ، و با او نشست كه با هيچ منطقى سازگار نمى بـاشـد بـلكـه مـخـالف دليـل عـقـل و نـقـل اسـت ، و بـدون شـك ايـن گـونـه روايـات مجعول است .
👈بهشت و جهنم مشهود پیامبر در معراج
در هر صورت مسئلهی معراج به نوعی با مبحث بهشت و جهنم نیز گره خورده است که آیا بهشت و جهنم مشهود پیامبر در حادثه معراج بهشت و جهنم واقعی بوده، یا نمادین و تمثال آن بوده است. اگر واقعی بوده آیا بهشت و جهنم برزخی بوده، یا بهشت و جهنم قیامتی؟
آنچه به صورت اجمال میتوان گفت این است که معراج پیامبر(ص) هم جسمانی است و هم روحانی. به نظر میرسد با این نگاه جامع، بسیاری از گزارشها از جمله مسئلهی شهود جهنم و بهشت، قابل پذیرش است.
در اینجا چند توضیح و تفسیر در مورد مشاهده بهشت و جهنم را در معراج بیان میکنیم:
1-بهشت و جهنم مشهود پیامبر در حادثه معراج بهشت و جهنم واقعی نبوده، بلکه نمادین و تمثال آن بوده است. به بیان دیگر، منظور از مشاهده اهل بهشت و دوزخ، مشاهده صفات بهشتیان و دوزخیان است. علامه طبرسی معتقد است روایاتی که بیان رؤیت بهشت و جهنم میکند، با ضوابط و اصولى که در دست داریم مخالف است، ولى مىتوان آنها را توجیه کرد، مانند اینکه منظور از مشاهده اهل بهشت و دوزخ، مشاهده صفات بهشتیان و دوزخیان بوده است
2-مقصود از بهشت و جهنم در مسئلهی معراج بهشت و جهنم واقعی است، ولی مقصود بهشت و جهنم برزخی است نه آخرتی و قیامتی.
در تفسیر نمونه چنین آمده است: «گاه گفتهاند [جنت] به معناى بهشت برزخى است که ارواح شهداء و مؤمنان موقتاً به آنجا مىروند.
تفسیر اخیر از همه مناسبتر به نظر مىرسد، و از امورى که به روشنى بر آن گواهى مىدهد این است که در بسیارى از روایات معراج آمده است که پیامبر(ص) عدهاى را در این بهشت متنعم دید، در حالىکه مىدانیم هیچکس در بهشت جاویدان قبل از روز قیامت وارد نمىشود؛ زیرا آیات قرآن به خوبى دلالت دارد که پرهیزگاران در قیامت بعد از محاسبه، وارد بهشت مىشوند، نه بلافاصله بعد از مرگ، و ارواح شهداء نیز در بهشت برزخى قرار دارند؛ زیرا آنها نیز قبل از قیام قیامت وارد بهشت جاویدان نمىشوند
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin