•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_پنجاه_و_ششم
✅ موضوع: اعراب آیه ۵۱ سوره بقره
وَ إِذْ واعَدْنا مُوسي أَرْبَعينَ لَيْلَةً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَنْتُمْ ظالِمونَ
و آنگاه كه با موسى چهل شب قرار گذاشتيم آنگاه در غياب وى شما گوساله را [به پرستش] گرفتيد در حالى كه ستمكار بوديد (۵۱ بقره)
وَ: حرف عطف، مبنی برفتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
اِذ: مفعولٌ به برای «اُذکروا» محذوف و محلا منصوب
اتّخَذتم: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیرمتصل «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
موسی: مفعولٌبه اول و منصوب، علامت نصب فتحه مقدر
اربعین: مفعولٌ به ثانی و منصوب، علامت نصب «یاء»
لیلةً: تمییز برای «اربعین» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
ثُمّ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
اتَّخَذتم: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل«تم»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
عِجلَ:مفعولٌبه اول برای «اتخذتم» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری.
(مفعولٌبه دوم محذوف است؛ تقدیر آن: ثمّ اتَّخذتُمُ العِجلَ معبوداً)
مِن: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
بعدِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
من بعد:جار و مجرور، متعلق به «اتخذتم»
ه:ضمیر متصل، مبنی، مضاف الیه، محلا مجرور
وَ: حالیه، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
اَنتم: ضمیر منفصل، مبنی بر سکون، مبتدا، محلا مرفوع
ظالمون: خبر برای «انتم» و مرفوع، علامت رفع «واو»
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_پنجاه_و_ششم
✅ موضوع: تمییز
👈تعریف: اسمی است جامد و نکره که بعد از اسم یا نسبت مبهمی آید و ابهام آن را برطرف کند.
مثال۱: «رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوكَباً»
(دیدم یازده ستاره)
🍃در این مثال «كَوكَباً» تمییز است که رفع ابهام از عدد «أَحَدَ عَشَرَ» میکند.
مثال۲: «لَدَيَّ هِكْتَار أَرْضاً»
(یک هکتار زمین دارم.)
🍃 در این مثال «أَرْضاً» تمییز است و از کلمه «هِكْتَار» رفع ابهام میکند.
🔹️اقسام تمییز:
تمییز بر دو قسم است:
الف) تمییز ذات
تمییز ذات برای برطرف کردنِ ابهام پاره ای از اسماء می آید اقسام گوناگون دارد
۱.تمییز برای عدد
مثال: قَرَأْتُ خَمْسِين صَفْحَةً.
(پنجاه صفحه خواندم.)
🍃در این مثال «صَفْحَةً» تمییز و رفع ابهام از عدد «خَمْسِين» میکند.
۲.تمییز برای جنس
مثال: عِندي خاتَمٌ ذهباََ.
(نزد من انگشتری از جنس طلا است.)
🍃دراین مثال «ذهباََ» تمییز و رفع ابهام از جنس «خاتَمٌ» میکند.
۳.تمییز برای مقدار:
مثال: «فَمَن يَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَرَّةٍ خَيۡرٗا يَرَهُۥ»
(پس هر كس به قدر ذره اى كار نيك كرده باشد (پاداش) آن را خواهد ديد)
🍃دراین مثال «خَيۡرٗا» تمییز و رفع ابهام از «مِثۡقَالَ ذَرَّةٍ» میکند.
ب)تمییز نسبت
تمییز جمله یا نسبت ابهام جمله ماقبل خود را برطرف میکند.
مثال: هُوَ أَكْثَرْ مِنِّي صَبْراً.
(صبر او بیشتر از من است.)
🍃 در این مثال«صبراً» تمییز است و ابهام جمله ماقبل خود را برطرف کردهاست.
مثال: «وَفَجَّرْنَا الْأَرْضَ عُيُونًا»
(و از زمين چشمهها شكافتيم)
🍃در این مثال «عُيُونًا» تمییز و ابهام جمله ماقبل را برطرف کرده است.
📌نکته:اصل آن است که تمییز جامد باشد لیکن در پاره ای از موارد مشتق استعمال میشود.
مثال: «کَفی بِالْمَوْتِ واعِظاً»
(بهترین پنددهنده برای انسان، مرگ است.)
🍃در این مثال «واعِظاً» تمییز و مشتق میباشد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅ در آیه ۵۱ از سوره بقره:
«لَيْلَةً» تمییز و از کلمه «أَرْبَعِينَ» رفع ابهام کرده است.
تمییز در این آیه از نوع«تمییز ذات» میباشد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آلمرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف ونحو تخصصی، ونحو متوسطه ونحو سرآغاز و موسوعه
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا% بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌑🌑بررسی و تبیین اولین بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پیرامون «مداخلات رژیم آمریکا در اغتشاشات اخیر کشور»
#قسمت_ششم
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
بخش اول: برنامه های طراحی شده پیش از آشوبها
❇️برخی اقدامات سرویس های جاسوسی صورت گرفته، پیش از آشوبها و زمینهسازی برای آشوبها به شرح ذیل بوده است:
❇️نمونه نخست (شیوه نوین آمریکا)
👈تأسیس شبکه «سازمان های همدستان»
👈دولت تروریستی آمریکا پس از ناامیدی از مقابله با ملّت بزرگ ایران در عرصه های نظامی وتحریمهای ظالمانه و غیر انسانی،
در سالهای اخیر با بکارگیری شبکهای خبیث از سازمانهای موسوم به "همدستان" برای شبکهسازی و نفوذ در بخش های اجتماعی سرمایه گذاری نموده است.
👈سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در پوشش فعالیتهای حقوق بشری و ترویج دموکراسی، با اختصاص میلیاردها دلار بودجه در سال تلاش کردند عناصر مستعد را شناسایی و به شبکههای همسو و غربگرا متصل نمایند. این شبکه نفوذی به عنوان پیاده نظام تغییرات اجتماعی، وظیفه ایجاد مطالبات کاذب، انحراف در مطالبات مردمی و تحریک عمومی برای ایجاد نارضایتی را برعهده دارند.
👈👈 در سالهای اخیر بخشهایی از این شبکه در سطوح و اصناف مختلف، شناسایی و با همکاری جامعه اطلاعاتی کشور مورد برخورد قرار گرفتند. با ضربه به زنجیره تأمین مالی و شناسایی عناصر این شبکه نفوذی در رسانهها و سایر بخشها، پروژه محوری دولت دژخیم آمریکا در دولت ترامپ برای ایجاد اعتراضات گسترده با شکست روبرو شد.
👈 با این حال دشمن طی ماه های اخیر با صرف بودجه مضاعف و به کارگیری روشهای متنوع تلاش نمود تا مجدداً زمینه شکل گیری اغتشاش ها را فراهم نماید.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨
در روزهای آتی بهطور خلاصه و مفید این بیانیه روشنگرانه از طرف دلسوزان انقلاب را مرور خواهیم کرد.
با ما باشید....
┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🍀بسم الله الرحمن الرحیم ولاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم 🍀
تدریس تفسیر سوره مبارکه اسراء استاد حسینی آل مرتضی (مورخ ۲۵ تیر ۱۴۰۱)
در ادامه برگزاری طرح جامع رضوان (آموزش تفسیر کل قرآن کریم )
#قسمت_سوم
سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ؛
پاک و منزّه است خدایی که بندهاش را در یک شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصی -که گرداگردش را پربرکت ساختهایم- برد، تا برخی از آیات خود را به او نشان دهیم؛ چرا که او شنوا و بیناست
┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅••
✅موضوع : مقام عبودیّت
مهم ترین کلمه در آیه 1 سوره اسری؛کلمه عَبْدِهِ است .
در بیان جایگاه و مقام ومنزلت عبد همین بس که در عبارت (سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ)
خداوند می فرماید پاک و منزه است پروردگاری که عبدش را به اسراء برد و از عناوین دیگری همچون پیامبر، رسول یا .... استفاده نمی کند. از طرفی هر روز تمام مسلمانان جهان در نماز میگویند «اشهد ان محمد عبده و رسوله» و قبل از مقام رسالت، عبودیت پیامبر (ص) را بیان می نمایند.
👈👈عبودیت افتخار انسان است و خداوند متعال به انسانی مقام معراج را داد که کلام، رفتار، گفتار و نیت او را دید و شنید.( إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ)
و انسانی با چنین زمینه ای را نه تنها به معراج و اسراء برد بلکه به مقامی بالاتر از همه پیامبران و ملائکه رساند و چون پیامبر خدا به سدره المنتهی نائل شد جبرئیل گفت ای رسول خدا پیش رو! سزاوار نیست که من بر این جا گذر کنم
✅ حدیث عبودیّت
با توجه به عبارت سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ در آیه یک سوره اسراء می توان به حدیث عبودیت اشاره نمود. در مصباح الشّریعة آمده است:
قالّ الصَّادِقُ علیهالسّلام: العُبودِیَّةُ جَوْهَرَةٌ کُنْهُهَا الرُّبُوبِیَّةُ؛ فَما فُقِدَ مِنَ العُبودِیَّةِ وُجِد فِى الرُّبُوبِیَّةِ، وَ ما خَفِىَ مِنَ الرُّبُوبِیَّةِ أُصیبَ فى العُبودِیَّة؛
بندگى گوهرى است که باطن آن ربوبیت است؛ پس هر چه از بندگى به دست نیامده باشد، در ربوبیت یافته مىشود. و هر چه از ربوبیت پوشیده و پنهان باشد، در بندگى حاصل مىگردد.
👈👈انسان این قابلیت را دارد که تدریجا وجود خود را تا بالا برد که در وجود خدا فنا شود.
انسان با اطاعت الهی می کوشد تا در وجود خدا
کاملا ذوب شود. گویی از خودش وجودی ندارد. امام حسین (ع)، امیرالمومنین (ع)، حضرت زهرا(س)، و سایر اهل بیت علیهم السلام در وجود خدا ذوب شدند لذا هر چه از دست می دادند نمیدیدند. منظور از ذوب شدن در وجود خدا این نیست که خدا می شوند بلکه خدایی میشوند.
✅ چرا باید بنده خوب خدا شویم؟
با توجه به عبارت سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ و مقام عبودیّت در نزد خداوندمتعال این سوال مطرح هست که چرا بندگی کنم ؟
خداوند متعال در سوره شعراءمی فرماید:الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ وَالَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَيَسْقِينِ وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ وَالَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ
خداوند متعال انسان را آفرید و او را متنعم به هزاران نعمت کرد و همه هستی را مسخر انسان به عنوان اشرف مخلوقات نموده است. لذا وظیفه انسان در برابر این همه لطف، رحمت و نعمت از جانب خداوند چیزی جز عبودیّت نیست.
👈 عبودیت گوهری است که هرکس نمی تواند به این گوهر دست یابد. باید مراحلی را طی کند تا عبد واقعی شود.
✅ارتباط آیه 1 سوره اسراء (بِعَبْدِهِ) با وضع کنونی انسان معاصر
زمانی که ما فقط خودمان و عمل خودمان را می بینیم لذا دچار این توهم میشویم که در مسیر طاعت الهی بسیار زحمت و مشقت کشیده ام و تکبر، غرور و خودخواهی ما را احاطه می کند و منت می گذاریم؛ حال آنکه باید عمل را پشت سرمان بگذاریم تا به آن نگاه نکنیم.
نباید بگوییم من برای خانواده ام یا مردم یا دین خدا خیلی کار کرده ام. اگر این چنین بگوییم یعنی من عمل خودم را می بینم. اما اگر بخواهیم عبد و بنده خوب خدا شویم و به خاطر رضای خدا کار کنیم نباید عمل خود را ببینیم .
┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•*
#آمورشی
#شرح_نهجالبلاغه
#حکمت_نهم_بخش_اول
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
🍃«إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَى أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِهِ؛ چون دنیا به کسی روی آورد، نیکی های دیگران را به او عاریت دهد، و چون از او روی برگرداند خوبی های او را نیز برباید».🍃
🌺موضوع: اقبال و ادبار دنیا
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
امیرمؤمنان ـ حضرت علی علیه السلام ـ در این حکمت اجتماعی ـ سیاسی پندآموز از پستی دنیا سخن گفته است. این که می بینیم دنیا با فراهم کردن تمام امکانات برای کسی، محاسن غیر حقیقی نیز به او عاریت می دهد یا با فراهم کردن زمینه فلاکتِ کسی، نیکی های حقیقی اش را نیز می رباید، نشان از دو حقیقت دارد، یکی بی وفایی دنیا ودیگر این که دنیا محل اجرای کامل و حقیقی عدالت نیست، به علاوه می توان از این پند مولا علیه السلام، چنین برداشت کرد که مردم کوته بین، مادی گرا و ضعیف کُش با اقبال دنیا به کسی، فضایلی به او نسبت می دهند که حقیقی نیست و اگر در گردش روزگار کسی به ظاهر پایین آمد، فضایل حقیقی او را انکار می کنند.
امیر مؤمنان حضرت علی علیه السلام دنیا شناس بی بدیل
سخنورترین مردم پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله در بی همانند ترین سخنان بلیغ خود، دنیا را با جامع ترین و زیباترین تعابیر معرفی می کند، آنجا که باید، مدح آن می کند و در آنجا که لازم است، لایق ذم دانسته و از آن بر حذر می دارد. باید چگونگی نگاه به دنیا را ازعلی علیه السلام آموخت، تا با آن به آخرت رسید چنانچه می فرماید:« مَنْ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَيْهَا أَعْمَتْه؛
🌺حقیقت دنیا
مَثل دنیا، مَثل آتشی است که در عین زندگی بخشی می تواند نابود کننده باشد واین چگونگی استفاده و غافل نبودن از آتش است که نتیجه ی کار با آن را رقم خواهد زد.
«نَحْنُ جَعَلْناها تَذْكِرَةً وَ مَتاعاً لِلْمُقْوين؛ ما آتش را وسیله تذکر (آتش قیامت) و نعمتی برای مسافران قرار داده ایم».(واقعه73)
🌺دنیای ممدوح چه ویژگی دارد؟
دنیایی که از زندگی آن، به معاشی ساده اکتفا شده و از لذت های آن، تنها به مکفی از حلال ها قناعت شده، آدمی در آن خود را مسافری می داند که در منزلگاهی برای رفع نیاز های طبیعی و جمع آوری توشه سفر، توقف کرده و باید هر لحظه در انتظار فرمان کوچ آماده شود، پس چیزی از زیبایی های آن اقامتگاه موقتی چشم و دل را مجذوب و اسیر خود نمی گرداند تا از سفر و هدف اصلی غافل شود، این دنیایی است که محل تجارت دوستان خدا است. رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید:« الدُّنيا مَزرَعَةُ الآخِرَةِ؛ دنیا کشتزار آخرت است».( میزان الحکمة، ری شهری، ج4، ص67)
هم چنین در حدیث پر معنایی از آن حضرت می خوانیم:
« لَا تَسُبُّوا الدُّنْيَا فَنِعْمَتْ مَطِيَّةُ الْمُؤْمِنِ فَعَلَيْهَا يَبْلُغُ الْخَيْرُ وَ بِهَا يَنْجُو مِنَ الشَّرِّ إِنَّهُ إِذَا قَالَ الْعَبْدُ لَعَنَ اللَّهُ الدُّنْيَا قَالَتِ الدُّنْيَا لَعَنَ اللَّهُ أَعْصَانَا لِرَبِّهِ؛ به دنیا ناسزا نگویید، که آن نیکو مرکبی است برای مؤمن؛ زیرا که به وسیله آن به خیر و خوبی می رسد و از شر و بدی می رهد، هرگاه بنده بگوید: لعنت بر دنیا، دنیا گوید: لعنت خدا بر نافرمانترین ما نسبت به پروردگارش».( بحار الانوار، مجلسی، ج74، ص178)
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
📌توجه:هرگونه نشر یا کپی برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد.
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌷 سلام آرزوی چشمانم
💐 اَللّـهُمَّ اَرِنيِ الطَّلْعَةَ الرَّشيدَةَ
@moassese_nooralyaghin
#سلام_امام_زمانم
السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا رُکْنَ الْإِیمَانِ...
🌼 #السلام_علیک_یابقیه_الله فی ارضه
بیا که بی تو نه سحـر را طاقتی است
و نه صبـح را صداقتی
که سحـر به شبنم لطف تو بیدار میشـود
و صبح به سلام تو ازجا برمیخیزد
امام خوب زمانم
هر کجا هستی با هزاران عشق سلام
🌼الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لولیک الفرج
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
در پیشامدهای دوران غیبت چه کنیم؟
امام زمان علیه السلام فرمودند:
در پیشامدهای مهمّ اجتماعی به راویان حدیث ما مراجعه کنید، زیرا که آنان حجّت من بر شما هستند و من هم حجّت خدا بر آنان هستم.
📚 کشف الغمة في معرفة الأئمة ج۲ص ۵۳۱
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
دعای نجات از فتنه های آخرالزمان
در كتاب «سلاح المؤمنين» اين دعا براى رهايى و نجات از فتنه هاى آخر الزمان نقل شده است:
بسم اللّه الرّحمن الرّحيم
أللّهمّ صلّ على محمّد و ال محمّد، و عجّل فرجهم، (يا أرحم الرّاحمين هفت مرتبه تكرار شود). أَللّهُمَّ عُمَّ أعدآءَ آلِ نَبِیِّک وَ ظالِمیهِم وَ أعدآءَ شیعَتِهِم، وَ أعدآءَ مَوالیهِم بِالشَّرِّ عَمّا، وَ طُمَّهُم بِالشَّرِّ طَمّا، وَ اطْرُقْهُمْ بِلَیْلَةٍ لا اُخْتَ لَها، وَ ساعَةٍ لا مَنْجى مِنْها،وَ انْتَقِمْ مِنْهُمْ انْتِقاماً عاجِلاً، وَ أحْرِقْ قُلوبَهُمْ بِنارِ غَضَبِکْ اَللّهُمَّ شَتِّتْ شَمْلَهُمْ، وَ فَرِّقْ جَمْعَهُمْ، وَ قَلِّبْ تَدْبیرَهُمْ، وَ نَکِّسْ أَعْلامَهُمْ، وَ خَرِّبْ بُنْیانَهُمْ، وَ قَرِّبْ آجالَهُمْ، وَ أَلْقِ بَأْسَهُمْ بَیْنَهُمْ، وَ اجْعَلْنا مِنْ بَیْنَهُمْ سالِمینْ، وَ خُذْهُمْ أَخْذَ عَزیزٍ مُقْتَدِرْ. أَللّهُمَّ أَلْقِ الأَوْجاعَ وَ الأَسْقامَ فی أَبْدانِهُمْ، وَ ضَیِّقْ مَسالِکَهُمْ، وَ اسْلُبْهُمْ مَمالِکَهُمْ، وَ حَیِّرْهُمْ فی سُبُلِهِمْ، وَ اقْطَعْ عَنْهُمُ المَدَدْ، وَ انْقُصْ مِنْهُمُ العَدَدْ أَللّهُمَّ وَ احْفَظْ مَوالِیَ آلِ بَیْتِ نَبِیِّکَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ مِنْ شُرورِهِمْ،وَ سَلِّمْهُمْ مِنْ مَکْرِهِمْ، وَ خَدْعِهِمْ وَ ضُرِّهِمْ، وَ انْصُرْهُمْ عَلَیْهِمْ بَنَصْرِکْ، وَ اجْمَعْ کَلِمَتَهُمْ، وَ أَلِّفْ جَمْعَهُمْ، وَ دَبِّرْ أَمْرَهُمْ، وَ عَرِّفْهُمْ ما یَجْهَلونْ، وَ عَلِّمْهُمْ ما لا یَعْلَمونْ، وَ بَصِّرْهَمْ ما لا یُبْصِرونْ، وَ أَعْلِ کَلِمَتَهُمْ، وَ اجْعَلْهَا العُلْیا، وَ اجْعَلْ کَلِمَةَ الأَعْدآءَ السُّفْلى
📚 سلاح المؤمنين ص ۵۹/صحیفه مهدیه بخش ۶ دعای۱۰
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
باید غربال شوید
🔹 قلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع مَتَى يَكُونُ فَرَجُكُمْ فَقَالَ هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ لَا يَكُونُ فَرَجُنَا حَتَّى تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا يَقُولُهَا ثَلَاثاً حَتَّى يُذْهِبَ [اللَّهُ تَعَالَى] الْكَدِرَ وَ يُبْقِيَ الصَّفْوَ.
🔺جابر جعفي يكى از اصحاب لايق امام باقر عليه السلام محضر امام باقر در مورد ظهور حضرت حجت عليه السلام سوال كردند :
🔸به امام باقر عليه السلام عرض كردم فرج شما چه وقت خواهد بود؟ حضرت فرمودند:
هرگز! هرگز ! فرج ما صورت نمى پذيرد تا غربال شويد و سپس غربال شويد و باز غربال شويد ( سه مرتبه فرمودند) تا كدرها و نادرست ها ( نا خالص ها) بروند و جدا شوند و صاف ها باقي بمانند.
📚 الغيبه شيخ طوسي ص ٣٣٩
🔵 باید بدانیم حوادث اخیر صرفا آزمون های رسیدن به حکومت ولی معصوم میباشد نه سقوطی در کار است، نه انقلابی و نه تجزیه ای، فقط و فقط در حال غربالیم ...
@moassese_nooralyaghin
حدیث روز
امام صادق عليهالسلام:
اِذا اَحْبَبْتَ رَجُلاً فَاَخْبِرْهُ بِذلِكَ فَاِنَّـهُ اَثْبَتُ لِلْمَـوَدَّةِ بَيْنَكُما
❇️ هرگاه كسى را دوست داشتى به او خبر بده، چرا كه اين كار، دوستى ميان شما را استوارتر مـیسازد.
📚 اصول كافى: ج ۲، ص ۶۴۴
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🍃🍃🌸••◈﷽◈🌸🍃🍃
#معرفتی
#برگی_ازدفتر_علما
#قسمت_اول
✍ مروری بر زندگی عالم وعارف جلیل القدر شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی رحمه الله علیه
✅ ولادت
⬅️ شیخ حسنعلی، فرزند علی اکبر مقدادی اصفهانی معروف به نخودکی اصفهانی، فقیه، عارف، زاهد و صاحب کرامات فراوان، در سال 1279 در نیمه ماه ذیالقعده، در خانوادهای متدین و متقی چشم به جهان گشود.
↩️ پدرش، مرحوم ملا علی اکبر، مردی متقی و پرهیزگار و معاشر و دوستدار اهل علم و ملازم مردان حق و عارفان بزرگی همچون حاج محمدصادق تخت پولادی بود.
👈 او بر اثر مشاهده کراماتی از حاج محمد صادق در مورد همسرش و افزایش شیر در سینه او، تا آخر عمرش از ارادتمندان ویژه مرحوم حاجی محمد صادق گردید و مدت 22 سال در خدمت او بود و شبهای دوشنبه و جمعه نزد او میرفت و در تخت پولاد با او به عبادت و ریاضت میپرداخت.
🍃پدر حسنعلی، نیمی از آنچه، از راه کسب و کار به دست میآورد، در اختیار حاج محمدصادق میگذاشت و به همراه او به فقرا و مستمندان کمک میرساند.
🍃از دیگر افتخارات ملا علی اکبرـ پدر مرحوم شیخ حسنعلی ـ که بعدها آن فرزند خلف و صالح با عشق و علاقه آن را دنبال کرد، خدمت به سادات و فرزندان حضرت زهرا ـ علیهاالسلام ـ بود.
🍃مرحوم ملا علیاکبر، در تربیت و پرورش فرزندش، نهایت دقت و تلاش را به عمل آورد.
🍃وی فرزندش را از همان کودکی در هر سحرگاه که خود برای عبادت و شب زندهداری بر میخاست، بیدار میکرد تا او لذت مناجات، نماز، دعا و راز و نیاز را از همان سالهای کودکی بچشد و ذکر و یاد خدا، شیره جانش شود.
👌این پدر شایسته، فرزندش را از هفت سالگی نزد حاج محمد صادق تخت پولادی که دارای نفسی گرم بود، برد و تربیت و تهذیب وی را به او واگذار کرد. مرحوم حاج شیخ حسنعلی تا یازده سالگی که استادش وفات یافت، در خدمت او بود.
👈فرزند مرحوم شیخ حسنعلی در این باره مینویسد:
«پدرم از همان کودکی زیر نظر حاجی به نماز و روزه و انجام مستحبات و نوافل شب و عبادت پرداخت و تا یازده سالگی که فوت آن مرد بزرگ اتفاق افتاد، پیوسته مورد لطف و مرحمت خاص مرشد و استاد خود بود...».
این مطلب ادامه دارد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
✼═┅🌺﷽ 🌺═┅✼
#آموزشی
#سبک_زندگی_اسلامی
#جلسه_پنجاه
🖌موضوع: سته ضروریه
❇️گفتیم که برای حیات ،دانستن سته ضروریه از زمان تولد تا زمان موت لازمه ی هر زندگی هست.
❇️بخش چهارم: حرکت و سکون
😍 حرکت بدنی (ورزش)
🖌توصیه شده که وقتی ورزش تمام میشود فرد به گرمابه برود و با آب ولرم، چنانچه پوست را خوش آید، خود را شستشو کند و بار دیگر دست و پا و عضلههای وی را به نرمی بمالند تا باقی فضولات که با حرکت ورزش گداخته شدهاند از مسام (منافذ) پوست بیرون آیند و تحلیل روند. البته ورزشکار تا عرقش به طور کامل خشک نشده نباید به حمام برود.
❌پیش از ورزش باید مدفوع و ادرار دفع شود. یعنی همان طور که به هنگام ورزش، بدن نباید در دستگاه گوارش کار نیمه کاره ای داشته باشد؛ در مورد مندفعات خود نیز نباید به دلمشغولی خاصّی گرفتار باشد. قبل از ورزش، باید اشتغالات قوای بدن را به حدّاقل رساند تا تمرکز آنها تنها متوجه امر ورزش باشد.
❌نکته دیگر این است که ورزش کردن با روده یا مثانه انباشته از فضولات، می تواند باعث شود که این مواد دفعی بازجذب بدن شده موجد بیماری های گوناگون گردند.
🖌اثرات ورزش از دیدگاه طبّ جدید.
آن چه در ادامه می آید خلاصه ای از اثرات اثبات شده ورزش از دیدگاه طبّ
🥇اثرات عمومی
🔸کاهش خطر ابتلا به بیماریهای کشنده مانند بیمارهای قلبی، سکته مغزی و سرطان
🔸کنترل یا پیشگیری از ایجاد بسیاری از بیماریها
🔸 افزایش توانایی روانی
🔸 بهبود وضعیت خواب، افزایش انرژی و دیرتر خسته شدن
🔸 از بین رفتن افسردگی و کنترل اضطراب
🔸کنترل وزن، افزایش خودباوری، بهبود ظاهر و سلامت
🔸ورزش و بیماری های قلبی- عروقی و خونی
🔸ورزش به تسهیل جریان خون در رگ ها کمک می کند و با افزایش سطح مقطع عروق فعال و کاهش مقاوت دیواره آنها، باعث کاهش فشار خون میشود.
🔸ورزش از تصلب شرایین پیشگیری میکند.
🔸ورزش ایجاد پلاکهای کلسترول را که باعث انسداد شریانها و افزایش خطر بروز سکته قلبی و مغزی میشوند، کاهش میدهد.
🔸ورزش قدرت ماهیچه های قلب را افزایش می دهد.
🔸ورزش منجر به افزایش خونسازی می شود.
🔸ورزش و سرطان
ورزش از چاقی که عامل مهمی در ابتلا به برخی انواع سرطان است، جلوگیری میکند.
🔸ورزش سطح ایمنی بدن را افزایش میدهد.
🔸ورزش آنزیمهای آنتیاکسیدان را که سلولها را از آسیب رادیکالهای آزاد حفظ میکنند، فعال میکند.
🔸ورزش و دیابت
ورزش قند خون را کنترل میکند.
🔸ورزش چربی بدن را کاهش میدهد.
🔸ورزش و افسردگی
ورزش میتواند در پیشگیری از افسردگی کمک کند.
گاهی ورزش میتواند به اندازه داروهای ضدافسردگی مؤثر باشد، گرچه اثرش دیرتر ظاهر میشود.
🔸ورزش مشکلات جسمی را کاهش میدهد و موجب احساس بهتر فرد نسبت به خودش میشود.
🔸ورزش خواب را بهبود میبخشد.
🔸ورزش وزن را کنترل میکند و اعتماد به نفس را بالا میبرد.
✍ادامه دارد...
┄┄┄┅••🌺✻🌺••┅┄┄┄
موسسه نوالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin