eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
969 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
*•═•••◈﷽◈•••═•* «وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلاً أَنْ يَنْكِحَ اَلْمُحْصَنٰاتِ اَلْمُؤْمِنٰاتِ فَمِنْ مٰا مَلَكَتْ أَيْمٰانُكُمْ مِنْ فَتَيٰاتِكُمُ اَلْمُؤْمِنٰاتِ وَ اَللّٰهُ أَعْلَمُ بِإِيمٰانِكُمْ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنٰاتٍ غَيْرَ مُسٰافِحٰاتٍ وَ لاٰ مُتَّخِذٰاتِ أَخْدٰانٍ فَإِذٰا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفٰاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مٰا عَلَى اَلْمُحْصَنٰاتِ مِنَ اَلْعَذٰابِ ذٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ اَلْعَنَتَ مِنْكُمْ وَ أَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُمْ وَ اَللّٰهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛ و آنها که توانایی ازدواج با زنان (آزاد) پاکدامن باایمان را ندارند، می‌توانند با زنان پاکدامن از بردگان باایمانی که در اختیار دارید ازدواج کنند -خدا به ایمان شما آگاه‌تر است؛ و همگی اعضای یک پیکرید- آنها را با اجازه صاحبان آنان تزویج نمایید، و مهرشان را به خودشان بدهید؛ به شرط آنکه پاکدامن باشند، نه بطور آشکار مرتکب زنا شوند، و نه دوست پنهانی بگیرند. و در صورتی که «محصنه» باشند و مرتکب عمل منافی عفت شوند، نصف مجازات زنان آزاد را خواهند داشت. این برای کسانی از شماست که بترسند (از نظر غریزه جنسی) به زحمت بیفتند؛ و (با این حال) خودداری (از ازدواج با آنان) برای شما بهتر است و خداوند، آمرزنده و مهربان است»(نساء، ۲۵). ✅ موضوع: مجازات کنیزان ❓ آیا مفهوم جمله شرطیه در آیه «فَإِذَا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفَاحِشَةٍ...» حجت است؟ ✍ علامه می فرمایند ممكن است مراد از احصان در عبارت «فَإِذَا أُحْصِنَّ» احصان عفت باشد، به اين بيان كه در آن ايام كنيزان آزادى عمل نداشتند تا هر كارى كه دلشان مى خواست بكنند، چون تابع اوامر مولاى خود بودند و مخصوصا در مساله فحشا و فسق و فجور (اگر اتفاق مى افتاد) به دستور مولايشان بوده كه آن موالى مى خواستند از راه ناموس فروشى كنيزان خود، عوايدى بدست آورند، و ما اين معنا را از آيه شريفه «وَلَا تُكْرِهُوا فَتَيَاتِكُمْ عَلَى الْبِغَاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنًا؛ و كنيزان خود را مجبور به دادن زنا نكنيد در صورتى كه خودشان مى خواهند عفيف باشند»، استفاده مى كنيم. 🔸 پس اگر در آن ايام، كنيزى به دادن زنا عادت مى كرد و اين عمل را كاسبى خود قرار مى داد به امر مولايش بود، چون او نمى توانست از انجام فرمان مولايش تمرد كند، و اما اگر مولايش او را به اين كار وانمى داشت، و كنيز هم كنيز باايمانى بود (تقواى اسلامى هر چند تقواى ظاهريش نمى گذاشت مرتكب زنا شود، چون اسلام و ايمان او را به عفت دعوت مى كرد) در چنين فرضى اگر كنيزى مرتكب زنا مى شد، نصف حد زنان آزاد را داشت، پس مى توان در حق چنين كنيزى گفت : «فَإِذَا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفَاحِشَةٍ..، يعنى اگر كنيزى كه اسلام و ايمان او را داراى عفت كرده، با اينهمه زنا بدهد نصف حد زن آزاد را دارد». ⬅️ از اينجا روشن مى شود كه آيه شريفه به خاطر شرطى كه در آن هست مفهوم ندارد. ◀️ توضيح اينكه در علم اصول ثابت شده كه مفهوم شرط، حجت است، و اگر گوينده اى مثلا به زير دست خود فرمان دهد كه اگر فلانى تو را احترام كرد تو نيز او را احترام كن، مفهوم آن اين است كه اگر او تو را احترام نكرد، تو نيز احترامش مكن، حجت خواهد بود. ◀️ در اينجا ممكن است كسى مفهوم بگيرد و بگويد اگر كنيزان نخواهند عفت خود را حفظ كنند شما مى توانيد آنان را مجبور به دادن زنا كنيد، و ليكن اين مفهوم در مورد آيه شريفه مورد بحث حجيت ندارد، و بنابر معنايى كه ما كرديم اصلا مفهوم ندارد، زيرا كنيزان اگر نمى خواستند عفت به خرج دهند، از ناحيه مولايشان مجبور به زنا دادن مى شدند، و دستور آنان را به رضا و رغبت خود اطاعت مى كردند، ديگر اكراهى فرض نداشت، 👈 همچنان كه در آیه «وَلَا تُكْرِهُوا فَتَيَاتِكُمْ عَلَى الْبِغَاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنًا»، مفهوم ندارد چون وقتى خود كنيز نمى خواهد عفيف و پاكدامن باشد، و خودش از دادن زنا خوشش مى آيد ديگر موضوعى براى اكراهشان از ناحيه مولى باقى نمى ماند. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 «أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ» 💫 آرامش یعنی؛ ✨قایق زندگیتان را، 🌸دست کسی بسپارید که، ✨صاحب ساحل آرامش است... در این دوشنبه از مهرماه ✨ از خدای مهربان ... 🌸قشنگترین، آرامش‌بخش‌ترین، ✨ و بهترین روز را برایتان آرزومندم.. 🌸بسم الله الرحمن الرحیم ✨الهـــی به امیــــد تـــو @moassese_nooralyaghin
✨ تمام هستي ‏ام را خاك قدمت مي ‏كنم تا شايد نظرى به جاده دلم بيندازى، چرا كه تو آفتاب يقينى، كه اميد فرداها هستى...  تو بهار رؤيايى كه مانند طراوت گل ‏سرخ مي ‏مانى و نرم و سبز و لطيفى...  تو معنى كلمات آسمانى هستي كه دستهايش براى آمدنت به زمين دعا مي ‏كند. اى تجسّم مهربانى غيرت آفتاب و جلوه زيبايى ماه تو را توصيف مي ‏كنند و نفس آب تو رامعنى مي ‏كند و نبض خورشيد تو را وصف مي ‏كند. خوب مي ‏دانم كه تو مي ‏آيى؛ آرى تو مي ‏آيى همانطور كه وعده كرده ‏اى و آنگاه است....كه كلمه انتظار را از لغتنامه ‏ها پاك خواهيم كرد. پس اى تمام زيبايى! بيا تا براى هميشه فرياد رس عاشقان موعود باشى. یا ابا صالح المهدی ادرکنی أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠تا میتوانید بسم الله بگویید💠 ✍در روایت آمده چون بنده را پای میزان حساب حاضر می کنند نامه اعمال او را در حالی که مملو از افعال و کردار زشت است به دست او میدهند،بنده در حین گرفتن نامه اعمال بنابر عادتی که در دنیا به گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم» داشته آن را بر زبان جاری می‌کند و نامه اعمال را به دست می‌گیرد،چون نامه اعمال را می‌گشاید آن را سفید می‌بیند، در حالی که هیچ عمل بدی در او نوشته نشده است. ⚡️در این هنگام بنده عاصی به فرشتگانی که حاضرند می‌گوید:در این نامه عمل چیزی نوشته نیست که بخوانم، و فرشتگان گویند:در همین نامه تمام اعمال بد تو نوشته بود اما به برکت و میمنت کلمه «بسم الله الرحمن الرحیم» که بر زبانت جاری کردی،‌ محو شد. ✨و در روایت دیگر رسول اکرم (ص) فرمودند:چون روز قیامت شود به بنده خدا امر می‌شود که وارد آتش دوزخ شود، چون نزدیک دوزخ می‌شود می‌گوید:«بسم الله الرحمن الرحیم» و پا در دوزخ می‌نهد آتش دوزخ هزاران سال راه از او دور می شود. 📚منهج الصادقین، ج1، ص33 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: احکام تیمم (قسمت سوم) ✅ جستجوی آب برای وضو 🌹موارد لزوم جستجوی آب 1⃣ یقین دارد در محلی دورتر از مقداری که باید جستجو کند ،آب هست (در صورت عدم مانع ومشقت (م۶۵۱) 2⃣ احتمال بودن آب در بار سفر یا در منزل وقافله را دارد(م۶۵۳) 3⃣ ترس از بین رفتن مالی که به حسب حال او قابل اعتنا نباشد(م۶۵۶) 🌹 موارد سقوط جستجوی آب 1⃣ در هر طرفی که یقین دارد ،آب نیست 2⃣ برای تهیه آب وقت دارد ولی گمان دارد در محلی دورتر آب هست.(م۶۵۱) 3⃣ اگر پیش وبعد از وقت نماز جستجو نماید وآب پیدا نکند وتا وقت نماز دیگر همانجا بماند. 4⃣ اگر ازدرنده یا دزد بر جان ومال خودش بترسد (م۶۵۶) 5⃣ جستجوی آب به قدری سخت باشد که نتواند تحمل کند (م۶۵۶) 6⃣ وقت نمازبه قدری تنگ باشدکه به هیچ وجه نتواند جستجو کند.(م۶۵۶) •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ جستجو بیشتر از حد شرعی 1⃣ وقت نماز تنگ است↪️ لازم نیست جستجو کند. 2⃣ وقت نماز وسعت دارد↪️ سه حالت دارد👇👇👇 ۱-یقین به وجود آب دارد ⬅️ باید برود. ۲- اطمینان دارد ⬅️ بنابر احتیاط واجب باید برای تهیه آب به آن محل برود (سایر مراجع :باید برود.) ۳-گمان دارد ⬅️ لازم نیست برود. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 👈مراد از اطمینان:حالتی است که شخص یقین ندارد ولی احتمال خلاف به قدری ضعیف است که عقلا به آن اعتنا نمی کنند. (ظن متاخم)👇 👈ظن متاخم به علم یا ظن اطمینانی یا ظن غالب ویا ظن قوی همگی به ظن وگمانی گفته می شود که مردم عادی آن را به منزله علم تلقی می کنند ولذا به آن علم عرفی وعادی نیز گفته می شود. 👌 ✍به عبارت دیگر ،اگر حدس وگمان انسان در مورد چیزی به اندازه ای قوی باشد که تفاوت چندانی با دانش یقینی نداشته باشد ،به آن ظن متاخم به علم می گویند👌 (ملکی اصفهانی، مجتبی فرهنگ اصطلاحات اصول،مقدمه ،سبحانی تبریزی ج۱ص۳۷۱ ) ✅ ادامه دارد.... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام مهدی جانم🌸 🍁لبریزِ استجابت هر چه دعا بزودی.. یا سامعَ ٱلشکایا؛ رفعِ بلا بزودی... 🍁کارِ جهان گره خورد عجّل علیٰ ظهورک برگرد ای امامِ مشکل گشا بزودی... ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
در شرایط سخت منجی را صدا بزنیم 🔹 اگر مکانی آتش بگیرد سزاوار است و حتی عقل‌ و دین خدا حکم می کند کسانی که شماره آتش نشانی رو دارند تماس بگیرند و برای نجات گرفتاران طلب یاری کنند... 🔹 اعتقاد به منجی امر فطری و در باور تمام مذاهب عالم هست.اما شیعه، تنها مذهبی که اعتقاد و باور دارد که اکنون منجی در بین ما و بر کره ی خاکی زمین، زندگی می کند ،، یعنی خداوند متعال معرفت به شخص آتش نشان و منجي عالم را به ما عطا کرده است... 🔹 اکنون در اوج قتل و کشتار شیطان صفتان، ظلم ظالمان، عقل و دین خدا حکم می کند هرگاه تصویر کودک غرق به خون و ناله های مادری را می بینیم یکصدا فریاد بزنیم ناله و ندبه کنیم: 🔺 أين المعد لقطع دابر الظلمه 🔺 أين المنتظر لاقامه الامت و العوج 🔺 أین المرتجي لازاله الجور و العدوان 🔺 أين قاصم شوکه المعتدين 🔺 اين هادم ابنيه الشرک و النفاق 🔺 اين مبيد اهل الفسوق و العصيان و الطغيان 🔺 اين حاصد فروع الغيّ و الشقاق 🔺 اين طامس آثار الزيغ و الاهواء.... مگر می شود کسی شیعه و منتظر امام زمان منجي عالم ارواحنا فداه باشد خون ریخته ی کودکان مظلوم و اشک و ناله ی مادران بر بالین فرزندانشان را ببیند و با اشک و ناله، استغاثه به درگاه الهی برای ظهور نداشته باشد و ذکر اللهم عجل لولیک الفرج نگوید. @moassese_nooralyaghin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دو جریان در آخرالزمان 🎙حجت الاسلام رفیعی @moassese_nooralyaghin
صدقه اول ماه فراموش نشود در کتاب مکیال المکارم از وظایف ما نسبت به امام زمان علیه السلام در وظیفه شماره ۲۳ و ۲۴ آمده است : 🔺صدقه دادن به قصد سلامتی امام 🔺 صدقه دادن به نیابت از امام عصر @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ◀️ خلاصه ای از زندگینامه حضرت خدیجه سلام الله علیهافضائل حضرت خدیجه نزد خداوند پیامبر و اهل بیت ⬅️ امام سجاد ↩️پس از حادثه جانکاه کربلا و پیروزی حق برباطل، کاروان اسرا به سمت کوفه و سپس شام در حرکت بود. حجت خدا؛ امام سجاد سلام‌الله‌علیه و حضرت زینب سلام‌الله‌علیها بزرگان این کاروان غم‌بار بودند. ↩️ آزار و اذیت خاندان آل الله صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین از طرفی، دوری مسیر و بد رفتاری ظالمین و ستمگران یزیدی از طرفی دیگری باعث رنجش خاطر فرزندان رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم شده بود. پس از بی‌احترامی‌های آنان نسبت به اهل بیت علیهم‌السلام، وقتی خاندان عصمت و طهارت در مسجد اموی دمشق اجلال نزول کردند، و مجلس یزید لعنة‌الله‌علیه نیز برپا بود. یزید در صدد این بود تا با جسارت تمام، خاندان اهل بیت علیهم‌افضل‌الصلاة‌و‌السلام را خارجی و افراد یاغی و سرکش معرفی کند. 👈پس از آنکه اهل بیت صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین بر مجلس یزید وارد شدند، یزید عنان سخن را به دست گرفته و شروع به یاوه‌سرایی نمود. وجود مقدس امام سجاد سلام‌الله‌علیه نیز با مشاهده این سخنان باطل و دروغ‌گویی یزید، ایستاد و خطبه‌ای مفصل در رسوا سازی بنی‌امیه بیان کردند و پس از حمد الهی، در معرفی خود چنین فرمودند: 🔹«یا مَعْشَرَ النَّاسِ فَمَنْ عَرَفَنَی فَقَدْ عَرَفَنِی وَ مَنْ لَمْ یعْرِفْنِی فَاَنَا اُعَرِّفُهُ نَفْسِی اَنَا ابْنُ مَکَّةَ وَ مِنًی اَنَا ابْنُ مَرْوَةَ وَ الصَّفَا اَنَا ابْنُ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَی‌... اَنَا ابْنُ عَلِی الْمُرْتَضَی اَنَا ابْنُ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ اَنَا ابْنُ‌ خَدِیجَةَ الْکُبْرَی‌ اَنَا ابْنُ الْمَقْتُولِ ظُلْما....  👈 ای گروه مردم هر کسی مرا می‌شناسد که می‌شناسد و هر کسی که مرا نمی‌شناسد خودم را معرفی می‌کنم. من فرزند مکه و منی هستم. من فرزند زمزم و صفا هستم، من فرزند محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم هستم... من فرزند علی مرتضی و فاطمه زهرا و خدیجه کبری و کسی که به ظلم کشته شده [یعنی امام حسین علیه‌السلام] هستم.» ↩️همچنین امام سجاد سلام‌الله‌علیه در ضمن صلواتی بر اهل بیت علیهم‌السلام، نام حضرت خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها را برده‌اند چنان‌چه فرمودند: 🔹«اللهم صل علی محمد المصطفی، وعلی علی المرتضی، و فاطمة الزهراء، وخدیجة الکبری، والحسن المجتبی....  👈 خدایا بر محمد مصطفی و علی مرتضی و فاطمه زهرا و خدیجه کبری و حسن مجتبی صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین درود بفرست.» این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بِسْمِ الله الرحمن الرحیم 📖فَتَنازَعُوا أَمْرَهُمْ بَيْنَهُمْ وَ أَسَرُّوا النَّجْوى‌ (۶۲) پس آنان در كارشان به كشمكش پرداختند و نجوى (و نتيجه نزاع خود) را مخفى كردند. 🌠موضوع : شک و تردیدسوال : چگونه می توان لز محاوره حضرت موسی وفرعونیان با هفته وحدت ارتباط برقرار کرد؟ ✍وقتی حضرت موسی با دلایل روشن فرعونیان را به سوی توحید دعوت کرد با تمرد فرعون وعده عذاب الهی را بر تکذیب کنندگان اعلام کرد میان اطرافیان فرعون اختلاف ونزاع بوجود آمد بعضی طرفدار شدت عمل بودند و در پی توطئه که پیشرفت آن حضرت را مهار کنند. بعضی به شک و تردید افتادند و احتمال دادند موسی (ع) پیامبر بزرگ خدا باشد. دشمنان با هدایتگری اهل حق دچار اختلاف ونزاع درونی می شوند اما آنرا آشکار نمی کننداز این مطلب نتیجه می گیریم که باید حرف را بیان کرد حتی اگر در آن زمان کسی به آن حرف عمل نکند روزی جایگاه خودش را پیدا خواهد کرد وبه آن حرف عمل خواهد شد.پی وظیفه اهل حق این است که از بیان حرف درست نهراسند وبدانند این سخن در دل دشمنان هراس وترس ایجاد می کند وباعث اختلاف میان آنها خواهد شد . ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅•• منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور ┄┄┅••🌸✻🌸┄┅•• مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۸۹سوره بقره 👈وَلَمَّا جَاءَهُمْ كِتَابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ وَكَانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُمْ مَا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ ۚ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكَافِرِينَ ترجمه : و هنگامی که برای آنان از سوی خدا کتابی (چون قرآن) آمد که تصدیق کننده توراتی است که با آنان است، و همواره پیش از نزولش به خودشان مژده پیروزی بر کافران می دادند، پس زمانی که قرآن نزد آنان آمد، به آن کافر شدند، پس لعنت خدا بر کافران باد! وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل لَمَّا: ظرف متضمن معنای شرط یا حرف ربط ، مبنی بر سکون، غیر عامل جَاءَ: فعل ماضي، مبنی بر فتح هُمْ: ضمیر متصل و مبني، محلا منصوب، مفعولٌ به كِتَابٌ: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری مِنْ: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. عِنْدِ: اسم مجرور بحرف جرّ ،علامت جرّ کسره ظاهری اللَّهِ: مضافٌ اليه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری مِنْ عِنْدِ اللهِ: جار و مجرور، متعلِّق به عامل مقدر ،نعت اول برای کتابٌ، محلا مرفوع بنابر تبعیت مُصَدِّقٌ: نعت دوم برای کتابٌ و مرفوع به ضمه ظاهری بنابر تبعیت لِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر مَا: اسم موصول و مبنی، محلا مجرور بحرف جرّ لِمَا: جار و مجرور، متعلِّق به "مُصَدِّقٌ" مَعَ: ظرف و مبني هُمْ: ضمیر متصل و مبني،مضافٌ اليه و محلا مجرور مَعَهُمْ: ظرف و مضافٌ اليه، متعلق به عامل مقدر، صله برای "ما" وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل كَانُوا: فعل ماضي ناقص، مبنی بر ضم و: ضمیر بارز و مبنی ،اسم کانوا و محلا مرفوع مِنْ: حرف جرّ، مبنی بر سکون قَبْلُ: ظرف و مبني، محلا مجرور بحرف جرّ مِنْ قَبْلُ: جار و محلا مجرور، متعلِّق به "يَسْتَفْتِحُونَ" يَسْتَفْتِحُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون/ ضمیر بارز و مبنی "واو" فاعل و محلا مرفوع عَلَى: حرف جرّ، مبنی بر سکون الَّذِينَ: اسم موصول و مبنی ، محلا مجرور بحرف جرّ عَلَى الَّذِينَ: جار و محلا مجرور، متعلِّق به"يَسْتَفْتِحُونَ" كَفَرُوا: فعل ماضي، مبنی بر ضم/ ضمیر بارز و مبنی "واو" فاعل و محلا مرفوع/ جمله فعليه صله برای "الَّذِينَ" فَ: حرف عطف، مبنی بر فتح لَمَّا' ظرف متضمن معنای شرط یا حرفچ ربط و مبني بر سکون جَاءَ: فعل ماضي، مبنی بر فتح هُمْ : ضمیر متصل و مبني، محلا منصوب، مفعولٌ به مَا: اسم موصول و مبنی، فاعل و محلا مرفوع عَرَفُوا: فعل ماضي، مبنی بر ضم/ ضمیر بارز و مبنی "واو" فاعل و محلا مرفوع/ جمله فعليه صله برای "ما" كَفَرُوا: فعل ماضي، مبنی بر ضم/ ضمیر بارز و مبنی "واو" فاعل و محلا مرفوع بِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر هِ: ضمیر متصل و مبني ، محلا مجرور بحرف جرّ بِهِ: جار و محلا مجرور، متعلِّق به "كَفَرُوا" فَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیر عامل لَعْنَةُ: مبتدا و مرفوع به ضمه ظاهری اللّهِ: لفظ جلاله، مضافٌ اليه و مجرور به کسره ظاهری عَلَى:حرف جرّ، مبنی بر سکون الْكَافِرِينَ: اسم مجرور بحرف جرّ ،علامت جرّ "یاء" عَلَى الْكَافِرِينَ: جار و مجرور، متعلِّق به عامل مقدر، خبر و محلا مرفوع •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• ✅ موضوع : اقسام لَمّا 👈اقسام لمّا لَمّا از حروفی است که به سه شکل می آید: 🔹️۱-حرف جزم: که بر سر فعل مضارع می آید و معنای آن را به ماضی نقلی منفی تبدیل می‌کند. 🍃مثال ۱:«بَل لَمّا یذوُقُوا عَذَابَ» در آیه ۸ سوره مبارکه ص خداوند می‌فرماید: بلکه هنوز عذاب مرا نچشیده اند 🍃مثال۲:«اَم حَسِبتُم اَن تَدخُلُوا الجَنَّهَ وَ لَمّا یَعلَمِ اللهُ الذینَ جاهَدُوا مِنکُم» در آیه ۱۴۲ آل عمران می‌فرماید: آیا پنداشتید که وارد بهشت می‌شوید در حالیکه هنوز کسانی از شما که جهاد کردند معلوم نداشته است. 🔹️۲- حرف استثناء به معنای الّا 🍃مثال:«اِن کُلُّ نَفسِِ لَمّا عَلَیها حافِظُُ» در آیه ۴ سوره طارق می‌فرماید:هیچ کس نیست مگر اینکه نگهبانی بر او هست. در این آیه حرف«لمّا»معنای استثناء دارد 🔹️۳-لمّای ظرفیه:بر سر فعل ماضی می‌آید و متضمن معنای شرط است و جواب آن به ۳ صورت می آید: ✔الف:فعل ماضی 🍃مثال: «فَلَمّا نَجّیکُم اِلَی البَرِّ اَعرَضتُم» و زمانی که خداوند شما را نجات داد روی گرداندید. در آیه ۶۷ اسراء جواب«لمّا»فعل ماضی اَعرَضتُم است. ✔ب:جمله اسمیه مقترن به اذای فجائیه 🍃مثال:«فَلَمّا نَجّیهُم اِلی البَرِّ اِذا هُم یُشرِکون» زمانی که آنها را نجات دادیم ناگهان آنها شرک می ورزند. در آیه ۶۵ عنکبوت جواب لَمّای شرطیه جمله اسمیه «هُم یُشرِکون» است که اذای فجائیه بر سر آن قرار دارد ✔ج:فعل مضارع که به تأویل ماضی می‌رود 🍃مثال: «فَلَمّا ذَهَبَ عَن اِبراهیمَ الرَّوعُ و َ جاءتهُ البُشری یُجادِلُنا فی قَومِ لوطِِ» در آیه ۷۴ هود جواب«لَمّا» فعل مضارع «یُجادِلُنا» می باشد که به تأویل فعل ماضی «جادَلَنا» می رود. ✅✅✅✅ در آیه ۸۹ بقره«لَمّا»بر سر فعل ماضی آمده و متضمن معنای شرط است و جواب آن هم فعل ماضی است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه‌ النحو و الصرف، صرف متوسطه) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿سلام امام زمانم 🌿 اے ڪاش ڪه ما نیز کمی یاد تو بودیم در هر نفس و هر قدمی یاد تو بودیم هنگام خوشی یاد تو از خاطرمان رفت... با دیدن هر درد و غمی یاد تو بودیم اینگونه به بی راهه نمی رفت دل ما هر روز اگر قدر دمی یاد تو بودیم امروز جهان تشنه عدل است،ڪجایی؟ ما با خبر هر ستمی یاد تو بودیم ما فکر گناهیم و تو فکر غم مایی... ای کاش که ما نیز کمی یاد تو بودیم ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin