eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.1هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
┅═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅ ┅═✼🌺🌸🌺✼═┅ استاد آل مرتضی در جلسه تفسیر طرح رضوان روز شنبه ۲۵ آذر ماه به ادامه تفسیر آیات سوره طه پرداختند. ایشان در آغاز جلسه بیان داشتند بر اساس آیه ،«وَ اَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ» بازگویی و یاد آوری نعمتها لازم است. در این آیه مخاطب پیامبرص  است ولی از طریق قاعده جری و تطبیق به همه مومنین برمیگردد. اما متاسفانه ما ابتدا مشکلات را میبینیم نه نعمتها را .باید نعمت‌های خدا را باز گو کنیم چرا که بازگو كردن نعمت يك نوع شكرگزارى است. نعمت وجود حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها) برای حضرت پیامبر (ص) بهترین نعمت و همان کوثر است است. 🌠خداوند در حدیث کسا در معرفی ۵تن آل عبا میفرماید:«هم فاطمه و أبوها و بعلها و بنوها» ؛ «آن‌ها فاطمه و پدر فاطمه و همسر فاطمه و فرزندان فاطمه هستند» . در اين حديث، حضرت فاطمه عليها السّلام محور قرار گرفته است و حلقه وصل نبوت و ولایت و امامت است. ایشان سر الهی و شمع الجمع فضایل و نعمتها است. 👌👌ما هم باید نعمت‌های الهی و معنوی را بشمریم .در حالیکه ما نعمتهای بسیاری از جمله نعمت وجود معصومین و اهل بیت(ع) و سلامتی داریم. ❇️موضوع حیا استاد آل مرتضی در این بخش به حیا از صفات برجسته حضرت فاطمه عليهاالسلام اشاره داشتند و فرمودند ایشان به امیرالمومنین خطاب میکرد: يا أباالحَسَنِ! إنّي لأَستَحيي مِن إلهي أن اُكَلِّفَ نَفسَكَ مالاتَقدِرُ عَلَيهِ موضوع حیا وسعت و مراتب زیادی دارد و انواع حیا در موارد ذیل قابل ذکر است در: 👈 رفتار 👈گفتار 👈 پوشش چند مرتبه حیا داریم: حیا در برابر👈 💫خود افضل الحیات استحیا لنفسه 💫 دیگران 💫 خدا و فرشتگان«اذ یتلقی المتلقیان عن الیمین و عن الشمال قعید»ق/17 ❇️ایشان با توجه به ایام الله شهادت حضرت خانم فاطمه زهرا س بیان داشتند ایام الله روزهایی هستند که نام و یاد خدا تجلی بیشتری می یابد. وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّه إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ ِ ؛ 5/ابراهیم ◀️◀️ذکر و یادآوری ایام الله از مصادیق حیا در گفتار است و صبر شاکرانه بهترین و بالاترین نوع صبر است یعنی باید سختی‌ها و ابتلائات الهی را مدیریت و تحمل کنیم در حقیقت بهترین نوع صبر، صبر شاکرانه است. کل روزها ایام الله است اما بعضی روزها تجلی اراده و رحمت و عظمت خدا در آنها بیشتر است.ایام الله را باید مهم شمرد و متذکر شد.فقط به روضه بسنده نشود بلکه باید در عمل وارد شد و این روزها را چهره خاصی بخشید. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 (برمبنای تفاسیر المیزان،تسنیم،نمونه و نور) 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. 🌺مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
┅═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅ ┅═✼🌺🌸🌺✼═┅ فصاحت و بلاغت بالای قرآن استاد آل مرتضی در ادامه تفسیر سوره طاها به شرح و تبیین آیات ذیل پرداختند: ✨وَكَذَلِكَ أَنْزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا وَصَرَّفْنَا فِيهِ مِنَ الْوَعِيدِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ أَوْ يُحْدِثُ لَهُمْ ذِكْرًا؛ 113/طه ❇️وَصَرَّفْنَا فِيهِ :بیانات قرآن متفاوت است: گاهی کلام صریح و فصیح و گاهی با کنایه القرآن حمّال ذو وجوه است.همچنین کلام اهل بیت (ع) نیز دارای وجوه بسیاری است. امام صادق علیه السلام: لا يكونُ الرجُلُ مِنكُم فَقيها حتّى يَعرِفَ مَعاريضَ كلامِنا . ❇️تعریض: اشاره داشتن کلام به معنایی غیر از معنای حقیقی است.تعریض یکی از انواع بدیع قرآن است در لغت به معنای به کنایه سخن گفتن و بر خلاف تصریح است. 👈 الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : أنتُم أفقَهُ الناسِ إذا عَرَفتُم معانيَ كلامِنا؛ إنّ الكَلِمَةَ لَتَنصَرِفُ على وُجوهٍ، فلو شاءَ إنسانٌ لَصَرَفَ كلامَهُ كيفَ شاءَ و لا يكذِبُ شما اگر مقصود سخن ما را بفهميد، فقيه ترين مردم خواهيد بود.همانا سخن به وجوه گوناگونى قابل بيان است. همچنین در حدیث دیگری میخوانیم: 👈لا يكونُ الرجُلُ مِنكُم فَقيها حتّى يَعرِفَ مَعاريضَ كلامِنا . امام صادق عليه السلام : هيچ فردى از شما فقيه نباشد، مگر آن گاه كه تعريضات كلام ما را بفهمد. در احادیث تاکید شده است تا معاریض، محاسن، معارف کلام اهل بیت درک شود 3. عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا قُلْتُ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا اَلنَّاسَ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا اَلْحَدِيثَ . «خداوند، رحمت کند آن بنده ای را که امر ما را زنده کند!». گفتم: چگونه امر شما را زنده کند؟ فرمود: «علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد، که اگر مردم زیبایی های گفتار ما را می دانستند، از ما پیروی می کردند». 🌠🌠🌠🌠🌠 اهل بیت(ع) گاهی با کنایه و تقیه صحبت می کنند و کلامشان ظاهر و باطن دارد مانند قرآن که ظاهر و باطن دارد. کلام اهل بیت (ع) گاهی دارای تشبیه و کنایه و توریه است وظیفه ما دربرابر اهل بیت (علیهم السلام): 1. محبت 2. متابعت 3. مشباهت 👈👈نتیجه این سه امر برخورداریشفاعت اهل بیت ع است. ما اغلب اهل بیت را دوست داریم ولی متابعت و اطاعت نداریم. فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُ وَلَا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُقْضَى إِلَيْكَ وَحْيُهُ  وَقُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا؛ 114/طه ❇️وَلَا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ؛ نظرات درباره نهی در لاتعجل: ◀️1. نظر علامه طباطبایی: دلیلی برای دفعی بودن نزول قرآن در مرحله اول است و سپس نزول تفصیلی و تدریجی صورت گرفته است (خدا به پیامبر فرمود پیش از تمام شدن آیه توسط جبرییل برای خواندن آن عجله نکن) ◀️2. نظر علامه جوادی آملی: نهی لاتعجل برای دفع عجله از پیامبر ص است نه رفع آن (حتی اگر در مقام رفع باشد بعنوان نهی ارشادی تحبیبی است) یعنی پیامبر اصلا عجله نکرده است ◀️3. نظر آیت الله مکارم شیرازی: عجله بدلیل عشق پیامبر ص در حفظ کلام خدا و رساندن آن به مردم است و بخاطر احساس مسئولیت آن حضرت در برابر مردم ◀️4. نظر برخی مفسران: بخاطر تأخیر در نزول وحی بوده است. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 (برمبنای تفاسیر المیزان،تسنیم،نمونه و نور) 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. 🌺مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
┅═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅ ┅═✼🌺🌸🌺✼═┅ استاد آل مرتضی با اشاره به «معیشه ضنکا»که نتیجه اعراض از نماز در آیه ۱۲۴ طه است و عبارت «و امر اهلک بالصلاه و اصطبر علیها» در آیه ۱۳۲ به حدیث حضرت زهرا در باره سبک شمردن نماز استناد کردند. ◀️◀️ چنانچه حضرت از پدر بزرگوارش پرسيد: پدرجان! زنان و مردانی كه نماز را سبك میشمارند،چه عواقبی در پيش دارند؟ رسول خدا (صلي الله عليه و آله) فرمود: فاطمه جان! هر كس از مردان و زنان نمازش را سبك بشمارد خداوند او را به پانزده بلا مبتلا میسازد:شش مورد در دنيا، سه مورد در وقت مرگ، وسه مورد آنها در قبر و سه مورد در قيامت زمانی كه از قبر خارج شود: ❇️الف) امّا شش بلايی كه در دنيا دامنگيرش میشود: ۱٫ خداوند بركت را از عمرش برمیدارد. ۲٫ خداوند بركت را از رزقش میبرد. ۳٫ خداوند متعال سيمای صالحان را از چهره اش محو میكند. ۴٫ به کار و تلاش او پاداشي داده نمیشود. ۵٫ دعايش به آسمان بالا نمیرود (و مستجاب نميشود) . ۶٫ بهره اي از دعاي صالحين به او نمي رسد. ❇️ب) امّا آن سه بلايی كه هنگام مرگ گرفتارش خواهد شد: ۱٫ خوار و ذليل از دنيا میرود. ۲٫ در حال گرسنگی ميميرد. ۳٫ تشنه از دنيا خواهد رفت، اگر آب همه نهرهای دنيا را نيز به او بدهند، سيراب نخواهد شد. ❇️ج) امّا آن سه بلايی كه در قبر دامنگيرش میشود: ۱٫ خداوندبه فرشتهاي مأموريت میدهد تا او را در قبرش  شکنجه دهد. ۲٫ قبرش تنگ خواهد شد. ۳٫ گرفتارظلمت و تاريكی قبر خواهد شد. ❇️د) امّا آن سه بلايی كه در روز قيامت گرفتار خواهد شد: ۱٫ خداوند فرشتهاي را مأمور میکند تا او را با صورت بر زمين بكشد، در حالی كه همه تماشاگر او هستند. ۲٫ حسابرسي اعمالش بسيار سخت انجام میشود. ۳٫ خداوند نظر لطفي به او ندارد و او را نميپذيرد و عذابي دردناک دارد 👈تفاوت تعلیم و تذکر: تعلیم آموختن آنچه نمی دانند و تذکر یادآوری به آنچه می دانند شفاعت اهل بیت در ازای 1. محبت 2. متابعت 3. مشابهت به آنها شامل حال مومن می شود. ❇️معیشه ضنکا استاد آل مرتضی ضمن آیه معیشه ضنکا به بیان این حدیث نبوی پرداختند،  ✨ اَلدُّنْيَا سِجْنُ اَلْمُؤْمِنِ وَ جَنَّةُ اَلْكَافِرِ فَأَمَّا اَلْمُؤْمِنُ فَيُرَوَّعُ فِيهَا وَ أَمَّا اَلْكَافِرُ فَيُمَتَّعُ فِيهَا. 👈در توضیح باید گفت، تنگی زندگی اعراض کنندگان از یاد خدا منافی این حدیث شریف نبوی نیست؛ ممکن است دنیا برای کافر بهشت باشد چون رفاه مختصر او در دنیا نسبت به عذاب آخرتی‌اش بهشت است چنانکه در مقابل، دنیا برای مومن زندان است زیرا روح و ریحان به انتظار اوست و نسبت به آن دنیا با زندگی پر رفاه نیز برایش زندان است. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 (برمبنای تفاسیر المیزان،تسنیم،نمونه و نور) 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. 🌺مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تدابیر دفع یبوستقسمت دوم... 🌹گاهی یبوست به دلیل حرارت بالای معده و روده‌هاست در چنین مواقعی ۳۵ گرم شکر سفید + ۳۵ گرم ترنجبین + ۷۰ گرم آب هندوانه مصرف شود. 🌹مصرف شیر + هندوانه اسهال قابل توجهی می‌دهد و باعث دفع فضولات و سموم بدن می‌شود. 🌹خیسانده‌ی ۱۰ عدد انجیر در گلاب یا شیر، شب تا صبح بماند و صبح ناشتا میل شود و تا یک ساعت چیزی مصرف نشود و کمی هم ورزش انجام شود ⚜موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرانی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌻سلام امام زمانم 🌼ای کـاش جمال مـاہ او می دیدم 🌻عالم همه سر به راہ او می دیدم 🌼ای کاش نمیمردم و در روز ظهور 🌻خـود را یکی از سپاہ او می دیدم 🌼صبح جمعه شما مهدوی ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
زیارت امام زمان علیه السلام در روز جمعه 🔵 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ، وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بیتک الطاهرین @moassese_nooralyaghin
4_5829913041935796495.mp3
3.29M
🔵 چند صبح جمعه به انتظار او نخوابیده ای : @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* بارزترین ویژگیهای اخلاقی حضرت زهرا سلام الله علیها ⬅️ برای معرفی حضرت زهرا (س) از زبان روز بهره ببریم ↩️ برای شناخت حضرت فاطمه زهرا (س) باید از ابزار روز نیز بهره ببریم. معرفی شخصیت حضرت نباید فقط مختص روز زن و یا ایام فاطمیه باشد بلکه: 👈👈در جامعه امروز ما هدف دشمنان الگوسازی نامناسب برای زنان جامعه است. ما باید از ابزارهای روز و رسانه‌های دیداری و شنیداری بهره ببریم تا از این طریق الگوسازی مناسب برای بانوان جامعه ما شکل بگیرد. ⬅️ دلیل لقب «سیدة النساء العالمین» حضرت زهرا(س) ↩️ تفکر و عمل حضرت زهرا(س) باید جهانی شود و زنان در اجتماع، علم و فناوری، ورزش و هنر، اخلاق و اعتقاد و سایر امور باید درگیر شوند، چرا که ظرفیت‌های زیادی دارند و در این رفتارها و عرصه‌ها حضرت فاطمه زهرا (س) می‌تواند الگو باشد. 👈دلیل این‌که به حضرت فاطمه زهرا (س) «سیدة النساء العالمین» و «سیّدَةُ نِساءِ أَهْلِ الجَنَّةِ فاطِمَة» می‌گویند این است که: 👌 ایشان علاوه بر دعا و اهل ذکر بودن در تمام بخش‌های عملیاتی جامعه حاضر بودند. ⬅️ فرهنگ فاطمی(س) را برای نسل امروز با زبان خودشان ترویج بدهیم دولتمردان، علما، دانشجویان، رسانه‌ها، داستان‌نویسان و فیلم‌سازان همه باید فرهنگ و الگوی فاطمی را ترویج دهند. 👈👈 جریان‌سازی یکی از اصولی است که باید در الگوسازی شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) مدنظر داشته باشیم. ۵۰ نفر از یاران حضرت ولیعصر (عج) خانم‌ها هستند و این نشان از آن دارد که اسلام بیش از همه ادیان به زنان اهمیت می‌دهد. 🍃ما باید تفکرات حضرت فاطمه زهرا (س) را جهانی‌سازی کنیم. باید برای نسل امروز فرهنگ‌سازی با زبان خود آنها داشته باشیم. این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◈﷽◈ بخش_اول هیئت صاحب الزمان عج روز دوشنبه مورخ ( 1402/9/13) ویژه برنامه ای به مناسبت ایام فاطمیه برگزار کرد. قرائت زیارتنامه و مداحی از عناوین برنامه های این مراسم بود. استاد حسینی آل مرتضی در این مراسم در ادامه تفسیر آیه61/نساء و ارتباط آن با ایام فاطمیه چنین فرمودند: «وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُودًا» با توجه به قاعده جری و تطبیق وکاربرد آن درتفسیر آیات این آیه در حق مخالفین اهل بیت ع نیز جاری است و کسانیکه از ایشان اعراض کنند در زمره منافقین محسوب می شود. 1⃣ کاربرد قاعده جری و تطبیق 🌠جری وتطبیق یعنی جاری شدن و منطبق شدن یک آیه بربعضی ازمصادیق خارج ازشأن نزول که موجب گسترش شمول آیات الهی بر مصادیق فراوان می‌شود. درموردبه کارگیری قاعده جری وتطبیق و کاربردی کردن آیات قرآن وروایت ائمه اطهار (ع) در زندگی، استادآل مرتضی اظهارداشتند که تنها با تفکرو تدبروتعلیم و تعلم و عمل به آیات وروایات می توانیم آنها را کاربردی کرده وبهره ببریم. ایشان به حدیثی از پیامبر(ص) در این زمینه استناد کردند که : پیامبر(ص) می‌فرماید: 🍃«اَلْحَيَاءُ وَ اَلدِّينُ مَعَ اَلْعَقْلِ حَيْثُ كَانَ؛» حیا ودین جایی هستند که عقل باشد در طی همین مبحث اهمیت حیا وارتباط آن رابا عقل ودین متذکر شده وفرمودند حیا یکی ازویژگیهای مهم وبارز حضرت زهرا (س) وسیدة نساءالعالمین است که الگویی برای همه زنان ومردان جامعه است. و تأکید کردند که حیا شرم از خدا و قانون خداست و تنها مختص حجاب وبانوان نیست. بلکه یک صفت اخلاقی عمومی است.باید جایی حیا کرد که اطاعت خدا نباشد وعلم با عمل همراه نباشد.اگرانسان جایی موجب تضییع حقی ازدیگری شود باید معترف شده وطلب بخشش کند واگرگناه کبیره ای مرتکب شده یا گناهی بوده بین او و خدا اعتراف فقط در پیشگاه الهی جایز است در غیر این صورت حیا از بین می رود.هر سخن جایی و هر نکته مقامی دارد.!! حیا بایددر تمامی شئونات زندگی جاری باشد. سرکار خانم آل مرتضی جهت تطبیق آیات قران وجاری ساختن آنها درزندگی این بخش ازآیه 22/ نور را به عنوان نمونه بیان کردند «وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا» یعنی عفو و صفح کنید و اهل قهر و کینه نباشید باید ظرف وجودی خود را پاک کرد تا نورخدا وارد قلبمان شود گاهی انسان حاضر نیست ازحق خود بگذرد و عفو وگذشت داشته باشد واینها همه ناشی از ضعف نفس است، همچنین درارتباط با همین آیه سخن پیامبر اکرم (ص) را نیز یادآور شدند 🍃✨ «خَيرُ الرِّجالِ مَن كانَ بَطيءَ الغَضَبِ ،سَريعَ الرِّضا» بهترین انسانها کسانی هستند که دیر خشمگین شده و وزود راضی می شوند. توجه کنیم که اینها از مصادیق حیاست 2⃣ :جری و تطبیق از نظر مفسرین 👈1-نظر علامه طباطبایی( رحمة الله تعالی علیه) براین است که روایات اسباب نزول موجب انحصار آیات قرآن کریم در موارد خاص نشده بلکه عموم آیات قرآن شامل تمام انسان‌ها در همه دوران است به‌ غیرازآیاتی که شأن نزول خاص داشته و تنها شامل یک مصداق است، ایشان بدون خدشه بودن سند روایات رادر استفاده از جری و تطبیق ملاک قرار می دهدو می‌فرماید هر روایتی را نمی‌توانیم با آیات تطبیق دهیم تنها روایاتی قابل استفاده است که سند بدون خدشه صحیح و معتبر داشته باشد. 👈2-آیت‌الله جوادی آملی حفظه الله عمومیت الفاظ را بر سبب نزول آیه مقدم می داند ومعتقدندآن دسته روایاتی که سند آن‌ها بدون اشکال و صحیح و معتبر است وروایاتی که برای انسان اطمینان‌آور است می‌توان در جری و تطبیق استفاده کرده و بر قرآن منطبق کرد و می‌فرماید جری و تطبیق صرفاً برای بیان برخی از مصادیق آیات نیست و در مرتبه انطباق بر موارد خارجی دیگر است مانند: آیه«... لَنْ یَجْعَلَ اللهُ لِلْکافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا» این آیه مظهر جامعیت کلمات خداوند است و تنها اشاره به قیامت ندارد بلکه مفهوم آن این است که در دنیا هم کافرین نمی توانند برمؤمنین تسلط داشته باشد واین به عنوان حکم عام جریان دارد.. 👈3-امام‌خمینی «قدس سره» ازآیاتی که دارای شأن نزول خاص هستندبا الغای خصوصیت،حکم کلی برداشت می‌کنند و می فرمایند می‌توان آیات قرآن را به مصادیق دیگر تطبیق داد. 👈4-آیت‌الله معرفت (ره) قاعده جری وتطبیق را بسیار توسعه داد. ایشان بررسی سند روایات را در استفاده ازقاعده جری و تطبیق اصل نمی‌داند بلکه آن را فرع و درجه دوم اهمیت قرارمی دهد و می‌فرماید در این قاعده استفاده از متن و محتوای روایت مهم است و عقل هم این روش را تأیید می کند بسیاری ازروایاتی که ازنظر سند ضعیفند وجرح دارند ولی راویان آن ثقه هستند باید به محتوای روایات دقت وتوجه کرد اگر منطبق بر قرآن و سیره اهل بیت (ع) بود می پذیریم. @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر علوم قرآنی 🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨
بخش_دوم 💫استاد محترم آل مرتضی در ادامه بحث جری وتطبیق و سه موضوع دیگر مرتبط با آن یعنی «جرح وتعدیل» ، «تنقیح مناط» و «سبر و تقسیم» بیاناتی به شرح زیر ارائه نمودند ⬅️جرح وتعدیل .❇️جرح وتعدیل قاعده ای درعلم الحدیث است برای بررسی اسناد حدیث جهت شناخت راویان 👈«جرح» در اصطلاح ذكر معايبى از راوى است كه موجب خلل در عدالت يا حفظ و ضبط وى گردد به نحوى كه روايت او را از اعتبار ساقط يا آن را تضعيف كند. مانند: فلانٌ كذّابٌ، مضطرب الحديث، غالٍ و... 👈«تعديل» در اصطلاح توصيف راوى است به اينكه امرى مخلّ به دين و مروّت وى ازاو ظاهر نشده و اينكه وى عادل است و خبر و شهادتش قابل قبول است، مانند: فلانٌ عدلٌ، ثقةٌ، حجةٌ و... (ر.ك: مقباس، ج ۶، ص ۸۸ ⬅️تنقیح مناط ❇️تنقیح یعنی پاکیزه ساختن شاخه‌های ریز و صاف کردن آن‌ها و در اصطلاح یعنی کنار گذاشتن صفاتی که دخلی به حکم ندارد یعنی الغاءخصوصیات با تکیه به دلایل عقل و قطعی مانند الغاءخصوصیت زن یا مرد بودن در دریافت احکام عبادی یا معاملاتی، صرف انسان بودن برای حاکم شرع ملاک است. ⬅️سبر و تقسیم ❇️سبر یعنی آزمودن و تقسیم یعنی جمع کردن و بررسی علتها و انتخاب علت معتبر از بین آن‌ها. سبر و تقسیم از مباحث حجیت بوده و برهانی برای بدست آوردن علت حکم، است. 👈سبر و تقسیم دراصطلاح یعنی گردآوری صفاتی که مجموعه علت‌ها هستند و با ارزیابی این صفات و علت‌ها و حذف بعضی از آن‌ها و انتخاب اوصافی که از نظر دلایل عقلی صلاحیت دارند. 🌠استادآل مرتضی فرمودند جری و تطبیق درحقیقت شبیه تنقیح مناط وسبر وتقسیم در اصول فقه است. روایات رسیده را باید با دقت و دلیل مورد بررسی قرار داد و حکم مشابه را تسری داد. به عنوان مثال وقتی علما بخواهند درباره موضوعی حکمی صادرکنند روایات وارده را درباره این موضوع خاص جمع آوری کرده بعد آن را با دقت وبررسی مورد آزمایش عقل قرار داده حکم مشابه را انتخاب کرده اگرمنطبق بر قرآن و روش اهل بیت علیهم السلام بودحکم را صادرمی کنند. 💥در ادامه چنین بیان داشتند که کل آیات قرآن بر همه زمانها جاری است واین برگرفته ازمکتب اهل بیت علیهم السلام است که تک تک آیات الهی قابل انطباق است وعقل هم برآن صحه می گذارد اگر قرآن کامل نخوانیم وبر معانی وتفسیر آیات تسلط نداشته باشیم نمی توانیم بهره کافی ببریم واعمال خود را برآن منطبق کنیم علم کم و سطحی نمی تواند جوابگو باشد قدرت قانع کردن ندارد 🍃 «العلم سِلاحُ المُؤمِنِ» علم سلاح مؤمن است 💥وهمچنین اگرانسان درعلم وایمان وعمل ضعیف باشد «مَيِّتُ الأحياءِ» می شود یعنی دچار دلمردگی شده دیگر به عبادت وارتباط با خدا عشق وعلاقه نشان نمی دهدواز عبادات خویش هم لذتی نمی برد. سعی کنیم کمالات خود رابا توجه به الگوهای بسیارباارزشی که داریم درزمینه های مختلف افزایش داده ودرصفات وفضایل چون علم، حیا وانفاق و عبادت.. کمی خود را شبیه حضرت زهرا (ع)و ائمه اطهار (ع) کنیم. ✨«اللهم امْنُنْ عَلَيْنَا بِالنَّشَاطِ وَ أَعِذْنَا مِنَ الْفَشَلِ وَ الْكَسَلِ وَ الْعَجْزِ وَ الْعِلَلِ وَ الضَّرَرِ وَ الضَّجَرِ وَ الْمَلَل» خدایا سرزندگی و کوشایی را به ما هدیه کن و از سستی، تنبلی، ناتوانی، بهانه‌آوری، زیان، دل‌مردگی و ملال، ما را محفوظ دار🤲 میزان الحکمه، ج11، ص5184 @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیر علوم قرآنی 🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃
•═•••◈﷽◈•••═•* ده روز های طلایی ✳️ اگر تا یک مدت برنامه ها متوقف شود، شروع دوباره برنامه سخت خواهد بود ، چون عادتی که برای انجام برنامه ها ایجاد شده بود از بین رفته است ✳️ اگر میخواهید دوباره عادت انجام برنامه را در خود ایجاد کنید به این نکته توجه کنید که عادت ها در سه دوره 10 روزه ایجاد و ثبت می شوند. ✳️ ده روز اول، روزهای تحمل ناپذیر هستند. فرقی نمی کند چه عادتی را می خواهید در خود ایجاد کنید، ✳️ا ده روز اول روزهای بسیار سختی اند. ✳️ ده روز دوم را ده روز نسبتا سخت می گویند. دیگر تحمل ناپذیر نیست و شاید راحت تر شده است اما باز هم کمی سخت است. ✳️ ده روز سوم را توفق ناپذیر می گویند. ده روزی است که می توانید با قدرت جلو بروید و دیگر هیچ چیز نمی تواند مانع شما شود. در این مرحله دیگر عادت جدید درون تان تثبیت می شود. ✳️ اگر بتوانید سه هفته اول را تحمل کنید و به عادت های جدید و انجام آنها پایبند باشید، مطمئنا برنامه تان را بعد از آن به صورت خودکار انجام می دهید. منبع: کانال حفظ قرآن 📌توجه : انتشار مطالب اختصاصی این کانال با ذکر منبع، بلامانع است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
من هر صبح به آستان مقدست سلام می کنم و از امواج بهشتی پاسخت سرشار از امید می شوم. من پاسخ پدرانه ی تورا با ذره ذره ی وجودم احساس می کنم... من با تو نفس می کشم، با تو زندگی می کنم، شکر خدا که تو را دارم 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ الفَرَج ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ارتباط فاطمیه و مهدویت (۹) 🔵 ثمره های فاطمیه وخون فاطمه سلام الله علیها ⚫️ یکی از ثمره های فاطمیه و خون فاطمه ی زهراء سلام الله علیها، رسیدن به معرفت امام است 🔹 فاطمیه، یعنی فصل اندیشیدن به این مطلب که مگر اما‌مت چیست که باید خون تنها یادگار سیدالمرسلین که مزد رسالت بود در راه دفاع از آن ریخته شود... 🔹 در معرفی امام و جایگاه امامت، بهترین تعبیر،،، سخن فاطمه ی زهرا سلام الله علیهاست 🕋«مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ، اذ تُوْتی وَ لَا تَأْتِی»؛ «امام همچون کعبه است که باید به سویش حرکت کنند و بیایند ، نه این که او به جانب مردم بیاید. 🔹 همه پرسش در این بخش است مگر چه مشابهتی بین امام و کعبه وجود دارد که حضرت را به این باور عملی رسانده بود که برای حراست از مقام ولایت از جان هزینه کند؟؟؟ ⚡️ ان شاءالله در چند پیام آینده شباهت های بین کعبه و امام را تقدیمتان خواهیم کرد. شاید به این باور برسیم که ما باید با تمام وجود بسوی امام برویم. لباس،، مذلت گناه و تمام دلبستگی ها را از تن و جانمان بیرون کنیم. 🌷 لباس احرام بپوشیم و قصد خیمیه ی حجت خدا را کنیم و کمتر صدا بزنیم آقا بیا،،، که اوست کعبه ی تمام عالم و سال هاست منتظر آمدن ماست @moassese_nooralyaghin
┅═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅ موضوع :سوگند های دروغین وَیَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنَّهُمْ لَمِنْکُمْ وَمَا هُمْ مِنْکُمْ وَلَکِنَّهُمْ قَوْمٌ یَفْرَقُونَ ؛ و به خدا سوگند یاد مى کنند که آنان قطعا از شمایند در حالى که از شما نیستند لیکن آنان گروهى هستند که مى ترسند.(۵۶/توبه) ⁉️علت متوسل شدن منافقان به سوگند دروغ چیست؟ ✍منافقان که همواره اظهار ایمان می کردند و کفر باطنی خود را پنهان میکردند، برای صحت گفتار و کردار خودقسم دروغ می خوردند. در سوره توبه به موارد متعددی از قسمهای دروغ آنها اشاره شده است از جمله: 1⃣ وَیَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنَّهُمْ لَمِنْکُمْ وَمَا هُمْ مِنْکُمْ وَلَکِنَّهُمْ قَوْمٌ یَفْرَقُونَ . آنها به خدا سوگند می خوردند که از شما هستند در حالی که نه از شما هستند و نه در چیزی با شما موافقند و گروهی هستند که به شدت خود را از شما دور نگاه میدارند و ترس دارند. آنان به خاطر امنیت کفر خود را پنهان میدارند وبرای حفظ زندگی خود به دروغ اظهار ایمان میکنند. 🔰"یفرقون "از ماده "فرق " بر وزن" شفق " به معنى شدت خوف و ترس است ، راغب در کتاب مفردات مى گوید: این ماده در اصل به معنى تفرق، جدائى و پراکندگى است. گوئى آنچنان مى ترسند که مى خواهد قلبشان از هم متفرق و متلاشى گردد . در واقع منافقان چون تکیه گاهى در باطن ندارند همواره گرفتار ترس و وحشتى عظیم هستند و به خاطر همین ترس و وحشت هیچگاه آنچه در باطن دارند اظهار نمى کنند، و چون از خدا نمى ترسند از همه چیز مى ترسند و دائما درحال وحشت به سر مى برند، در حالى که مؤمنان راستین در سایه ایمان آرامش و شهامت خاصى دارند . 2⃣ یَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَکُمْ لِیُرْضُوکُمْ وَاللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ یُرْضُوهُ إِنْ کَانُوا مُؤْمِنِینَ (۶۲/توبه) براى (اغفال) شما به خدا سوگند یاد مى کنند تا شما را خشنود گردانند در صورتى که اگر مؤمن باشند (بدانند)سزاوارتر است که خدا و فرستاده او را خشنود سازند . 🔰روشن است که هدف آنها از این سوگندها، بیان حقیقت نیست، بلکه مى خواهند با فریب و نیرنگ چهره واقعیت را در نظرتان دگرگون جلوه دهند، و به مقاصد خود برسند، و گرنه اگر هدف آنها این است که واقعا مؤمنان راستین را از خود خشنود سازند، لازم تر این است که خدا و پیامبرش را راضى کنند، در حالى که آنها با اعمالشان خدا و پیامبر را به شدت ناراضى کردند . ⁉️ کاربرد ضمیر به صورت مفرد در عبارت" وَاللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ یُرْضُوهُ " اشاره به چه حقیقت مهمی دارد؟ 🔰در جمله "وَاللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ یُرْضُوهُ "چون سخن از خدا و پیامبردر جمله در میان است قاعدتا باید ضمیر به صورت تثنیه آورده شود، ولى با این حال ضمیر مفرد به کار رفته است (منظور ضمیر"یرضوه "مى باشد) این تعبیر در حقیقت اشاره به این است که رضایت پیامبر (صلی الله وعلیه وآله) از رضایت خدا، جدا نیست ، و او همان را مى پسندد که خدا مى پسندد، و به تعبیر دیگر این اشاره به حقیقت توحید افعالى است ، چرا که پیامبر( صلی الله وعلیه وآله) در مقابل خدا از خوداستقلالى ندارد، و رضا و غضب او همه به خدا منتهى مى شود، همه براى او و در راه او است. ┅═✼🌺🌸🌺✼═┅ 📌برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات) 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. 🌺مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا