eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
975 دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
52 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
┄┄┄┅••🏴✻🏴┄ بسم الله الرحمن الرحیم 🍃آیه /89انبیاء وَزَكَرِيَّا إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ ❇️موضوع :ندای وارث خواهی حضرت زکریا ❓❓سؤال 1⃣: منظور حضرت زکریا (ع) ازدرخواست وارث از خداوند متعال چه بود؟ حضرت زکریا (ع) از خداوند متعال در خواست فرزند کرد ایشان این درخواست را به صورت غیر مستقیم و کنایه مطرح کردند «رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا» پروردگارا مرا تنها مگذار درخواست حضرت زکریا به منظور داشتن وارث برای اموال نبود بلکه ایشان وارث مقام نبوت را می خواستند فرزند صالحی که نام پدر را زنده کند و ارث مقام ایشان باشد. «يَرِثُنِي وَيَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ ۖ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيًّا» 👈حضرت زکریا (ع) از خداوند متعال در خواست فرزند کرد ایشان این درخواست را به صورت غیر مستقیم و کنایه مطرح کردند «رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا» پروردگارا مرا تنها مگذار درخواست حضرت زکریا به منظور داشتن وارث برای اموال نبود بلکه ایشان و وارث مقام نبوت را می خواستند فرزند صالحی که نام پدر را زنده کند و ارث مقام ایشان باشد. «يَرِثُنِي وَيَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ ۖ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيًّا» در ذیل آیه فرمودند : «وَأَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ» 👈حضرت زکریا با کمال ادب و احترام فرمودند خدایا بهترین وارث تو هستی، یعنی این دنیا دار بقا نیست و پس از مرگ همه موجودات عالم تنها وارث خداوند متعال است. 🍃آیه 90/انبیاء ❇️موضوع :استجابت دعای زکریا حضرت زکریا (ع) از خداوند درخواست فرزند کرده بود درحالی که به خداوند متعال گفت : «رَبِّ أَنَّىٰ يَكُونُ لِي غُلَامٌ وَقَدْ بَلَغَنِيَ الْكِبَرُ وَامْرَأَتِي عَاقِرٌ» خداوند دعای ایشان را اجابت کرد و علت استجابت دعای او را بیان کرد. سؤال 2⃣چرا خداوند متعال دعای حضرت زکریا را اجابت کرد؟ 💫1-«إِنَّهُمْ كَانُوا يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ» شتاب وسرعت در کار خیر👈 در این جمله ضمیر وفعل به صورت جمع آمده چون خاندان زکریا همگی این ویژگی را داشتند که کار خیر و وظایف خویش را در اسرع وقت انجام می دادند. 💫2- «وَيَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا» رَغبَ به معنای میل و علاقه رَهَبَب به معنای ترس وتنفر 👈یعنی خاندان زکریا خداوند متعال را در حالی صدا می زدند که میل و رغبت به رحمت الهی و خو ف از غضب او داشتند یعنی همواره در حال خوف و رجاء بودند که این بهترین و مهترین ویژگی برای عبد است. 💫3- «وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِينَ» آنها پیوسته در برابر خداوند متعال خاضع وخاشع بودند. 👈خشوع یعنی نوعی فروتنی وخضوع همراه با ادب و احترام در مقابل عظمت خداوند وترس آگاهانه آمیخته با احساس مسؤلیت. ❇️❇️❇️❇️❇️❇️ خاندان زکریا ظرفیت دریافت موهبت ها و فیوضات الهی را داشتند چون گرفتار غفلت و غرور نبودند. ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ بسم الله الرحمن الرحیم 🍃آیه 91/انبیاء وَالَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهَا مِنْ رُوحِنَا وَجَعَلْنَاهَا وَابْنَهَا آيَةً لِلْعَالَمِينَ موضوع❇️:پاکدامنی حضرت مریم ❓❓سؤال 1⃣: چرا خداوند متعال در آیه مود بحث نام حضرت مریم را در کنار نام انبیاء الهی قرار داد؟ در این آیه خداوند متعال نام حضرت مریم را در کنار نام انبیاء قرار داد در حالی که ایشان پیامبر نبودند و این بیانگر عظمت مقام ایشان در نزد متعال است و دلایل عظمت مقام ایشان را چنین بیان می کند : 💫1- «وَالَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا» کسی که پاکدامنی ورزید. خداوند متعال با این کنایه زیبا تهمت‌های ناروای یهود را به ایشان باطل می کند و با بیان وصف پاکدامنی علت قرار گرفتن نام مریم را در کنار نام پیامبران بیان می کند یعنی این صفت پاکدامنی حضرت مریم قابلیت و شایستگی احراز چنین مقام بزرگی را برای ایشان فراهم کرده است. 💫2- «فَنَفَخْنَا فِيهَا مِنْ رُوحِنَا» نفخ روح در مورد حضرت مریم به معنای کاملتر شدن و ظرفیت و قابلیت مادری پیامبر اولو العزم را یافتن است که این بیانگر بالاتر رفتن مقام ایشان است. ❓❓سوال 2⃣ : آیا خداوند روح دارد؟ خداوند متعال احد وبسیط است و علت اینکه فرمود (روح ما) در اینجا اضافه تشریفی است، خداوند برای بیان عظمت وشرافت حضرت مریم او را به خودش نسبت می دهد گاهی برای عظمت بخشیدن به کسی یا چیزی آن را به خدا اضافه می کنند مثل( بیت الله) یا (شهرالله) 💫3-«وَجَعَلْنَاهَا وَابْنَهَا آيَةً لِلْعَالَمِينَ» حضرت مریم و پسرش را آیه قرار دادیم علامه طبا طبایی می فرماید :منظور از اینکه می فرماید آنها را آیه و نشانه قرار دادیم چون تولد حضرت عیسی بدون پدر بوده است و این ایه و نشانه قائم به هر دوی آنها یعنی حضرت مریم و عیسی (ع) است. و چون حضرت مریم مقدم بر حضرت عیسی بوده در ابتدا نام ایشان را بیان کرده است. ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
. •••༻﷽༺••• هیئت صاحب الزمان (عج)، موسسه نورالیقین همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان برگزار می نماید: ✨مسابقه مجازی تفسیر ترتیبی، موضوعی قرآن کریم✨ با محوریت تفاسیر المیزان، نمونه و نور و با تدریس استاد حسینی آل مرتضی . 🔹ویژه خواهران🔹 📃نحوه برگزاری مسابقه: ✅فایل صوتی تفسیر ترتیبی، موضوعی هر جزء به صورت روزانه در کانال موسسه نورالیقین بارگزاری شده و چند سوال از این فایل مطرح می شود. علاقمندان به شرکت در مسابقه باید به این سوالات در بازه زمانی اعلام شده پاسخ دهند. 🔸 جهت شرکت در مسابقه اینجا کلیک نمائید مسابقه روز بیست و دوم تفسیر ترتیبی، موضوعی قرآن کریم 🕙 بازه پاسخگویی به سوالات ۱۰ الی ۲۰ خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دسترسی به صوت مسابقه به آدرس زیر بپیوندید👇👇 https://eitaa.com/moassese_nooralyaghin 🎁 شایان ذکر است به عزیزانی که به سوالات ۵ مسابقه پاسخ صحیح دهند، جوایز ارزنده ای تعلق خواهد گرفت. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی 📞 شماره تماس: 02537782721 @moassese_nooralyaghin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر ترتیبی، موضوعی روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان ✨موضوعات: سوره احزاب: 👈ایه ۴۸: _ کافران منافقان مانند هم هستند _خطابهای قران _ خدا کافی است _ دو دوستی متضاد غیرممکن است 👈 ایه ۴۰ _ احکام فرزندخوانده ها 👈ایه ۶ پیامبر بر مومنان از خودشان اولی تر است 👈ایه ۲۳: _ صادقین 👈ایه ۹: امدادهای الهی در جنگ احزاب 👈ایه ۲۹: _ مهمترین زینت، زینت معنوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ بسم الله الرحمن الرحیم ⚫️مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً (احزاب/۲۳) ❇️❇️❇️❇️❇️❇️ عروج ملکوتی جمعی از مستشاران نظامی جبهه مقاومت توسط حمله تروریستی رژیم صیهونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را به محضر امام عصر (عج)و مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و ملت شریف و شهیدپرور تسلیت عرض میکنیم. ❇️❇️❇️❇️❇️❇️ ◀️کفتارهای رسانه‌ای صهیونیست‌ها این ترور را بزرگ‌ترین ترور مقامات ایرانی بعد از شهید فخری‌زاده نامیدند و به واقع نیز چنین است. شهادت دو سردار موثر ایران در محور مقاومت بر آلام ناشی از این حادثه دردناک افزود. ◀️گذشته پرفراز و نشیب این مرز و بوم نشان داده است مردم غیور ما همیشه در برهه‌های حساس در صحنه مبارزه حاضر بوده و برای پرداخت هزینه لازم در راه رسیدن به آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی آماده هستند. ✅مدیریت موسسه نورالیقین و بانوان ولایی این موسسه، ضمن محکوم کردن این حمله ددمنشانه، در این شبهای پرفضیلت سلام و مغفرت و درجات متعالی را برای این شهیدان سعادتمند؛ و صبر و اجر مضاعف برای خانواده‌های محترمشان و پیروزی کامل جبهه مقاومت بر استکبار جهانی را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارند. ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ 🔲موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۱۱۰ بقره 👈وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ. و نماز به پا دارید و زکات بدهید و بدانید که هر چه از اطاعت حق و کار نیکو برای خود پیش می‌فرستید آن را در نزد خدا خواهید یافت، که محققا خداوند به هر کار شما بیناست. وَ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. أَقِيمُوا : فعل امر، مبنی بر حذف نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل الصَّلَاةَ : مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری وَ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. آتُوا : فعل امر، مبنی بر حذف نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل الزَّكَاةَ : مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری وَ : حرف استینافیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. مَا : اسم شرط جارم، مبنی بر سکون، محلا منصوب، مفعول به مقدم تُقَدِّمُوا : فعل مضارع مجزوم (فعل شرط)، علامت جزم حذف نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل لِ : حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. أَنْفُسِ : اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری لِأَنْفُسِ : جار و مجرور، متعلّق به «تُقَدِّمُوا» كُمْ : ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور ، مضاف الیه مِنْ : حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. خَيْرٍ : اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری مِنْ خَيْرٍ : جار و مجرور، متعلّق به محذوف، تمییز برای «ما» تَجِدُوا : فعل مضارع مجزوم (جواب شرط)، علامت جزم حذف نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل هُ : ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعول به عِنْدَ : ظرف مکان (متعلق به «تجدوه»)، مفعول‌فیه و منصوب، علامت نصب فتحه اللَّهِ : لفظ جلاله، مضاف الیه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری إِنَّ : حرف مشبهةبالفعل، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. اللَّهَ : لفظ جلاله، اسم «إنَّ» و منصوب، علامت نصب فتحه بِ : حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. مَا : اسم موصول، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ بِمَا : جار و مجرور، متعلّق به «بَصِيرٌ» تَعْمَلُونَ : فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل بَصِيرٌ : خبر «إنَّ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: معانی «خَیر» 🔹اسم «خَیْر» معمولا سه شکل دارد: ۱. اسم تفضیل: در این صورت از ریشه یا مصدر فعل مشتق شده است و به معنی بهتر/ بهترین، خوب تر/ خوب ترین می باشد و به یکی از دو حالت زیر می آید: الف)بعد از آن حرف «مِن» بيايد: مثال: العلم خیرٌ مِن المالِ 🍃علم بهتر از مال است. ب) بعد از آن «مضاف اليه» بیاید. مثال: انتَ خیرُ النّاسِ عِلماََ. 🍃تو بهترین مردم از نظر علم هستی. ۲. صفت مشبهه : در این مورد نیز مشتق است و معنی «خوب و نیک» می دهد و بیشتر در این حالت نقش «نعت» می گیرد. مثال: العملُ الخَیرُ ینفعُک. 🍃کارنیک به تو سود می رساند. ۳. مصدر : در این مورد، چون مصدر می باشد جامد است؛ چرا که‌ همه مصادر اسم و جامد هستند. و معنی «خوبی و نیکی/خوب بودن و نیک بودن» می دهد. مثال: خَیرک کثیرٌ. 🍃خوبی ات بسیار است. 📌نکته ۱: اسم تفضیل غیرمنصرف است به جز اسم تفضیل «خیر» که منصرف بوده و می تواند تنوین بگیرد شاید به این دلیل که از حالت «أَخْیَر» بروزن «أفعل» به خاطر حذف همزه خارج شده است. 📌نکته ۲: «خیر» مصدری یا صفت مشبهه هم از ابتدا منصرف بودند. ✔️ همه موارد فوق درباره کلمه «شرّ» هم صدق می کند. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در نتیجه «خیر» در آیه ۱۱۰ سوره مبارکه بقره، به معنای کار خوب و نیکو و مصدر است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل‌مرتضی و اساتید موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی و کتاب موسوعة النحو و الصرف و الأعراب 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin