eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
983 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۶۴ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم هر روز یک فضیلت ، فضیلت شماره : ۴۷ ------------------------------
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: احکام نمازاوقات نماز قسمت دوم 🌷مقدم شدن نماز دوم بر نماز اول 👈اگر کسی در نمازهایی که دارای ترتیب است ،نماز دوم را بر نماز اول مقدم کند؛حکم آن بدین صورت می‌باشد:👇👇 1⃣ عمدا:اگر عمدا نماز دوم را بر نماز اول مقدم نماید ⬅️ در هر صورت نمازش باطل است. 2⃣ سهوا : اگر پیش از خواندن نماز اول ؛ سهوا مشغول نماز دوم شود:👇 الف:بعد از نماز بفهمد ⬅️ نماز او صحیح است. (آیت‌الله مکارم:نماز او باطل است) ب)در بین نماز بفهمد👇👇 1⃣ -محل عدول به نماز اول نگذشته باشد 👇 ۱-در وقت مخصوص :↪️ 📚امام خمینی رحمت‌الله، سیستانی،زنجانی،مظاهری،.. 👈باید به نماز اول عدول کند ونماز صحیح است. 📚امام خامنه ای حفظه‌الله،... 👈احتیاط واجب نیت را به ظهر برگرداند ونماز را تمام کند ،بعد هردو نماز را به ترتیب به جا آورد . 📚(مکارم ،سبحانی،گلپایگانی) نماز او باطل است ۲-در وقت مشترک باید به نماز اول عدول کند ونماز او صحیح است. 2⃣ محل عدول به نماز اول گذشته باشد ↪️ نماز او باطل است . مثال:اگر پیش از خواندن نماز ظهر ،سهوا مشغول نماز عصر شود ودر بین نماز بفهمد اشتباه کرده است (چنانچه در وقت مشترک باشد )باید نیت را به نماز ظهر برگرداند یعنی نیت کند که آنچه تا حال خوانده ام وآن چه را مشغولم وآن چه بعد می خوانم همه نماز ظهر باشد وبعد از آن که نماز را تمام کرد ،نماز عصر را بخواند. واگر در وقت مخصوص نماز ظهر باشد باید نیت را به نماز ظهر برگرداند ونماز را تمام کند و بعد نماز عصررا بخواند. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ⁉️سوال .وقت نماز ظهر وعصر تا چه زمانی است؟ فقها در این مساله اختلاف نظر دارند👇 قول اول : 📚آيات عظام امام خمینی رحمت‌الله علیه، مظاهری، مکارم،.... 👈از زوال تا مغرب قول دوم: 📚آیات عظام امام خامنه ای حفظه‌الله، سیستانی، .... 👈بعد از زوال (ظهر شرعی)تا غروب آفتاب قول سوم : 📚آیت‌الله تبریزی:وقت نماز ظهر و عصر بنابر احتیاط واجب از زوال تا غروب است وبین غروب ومغرب نیت اداء وقضا ننماید. ✅ ادامه دارد... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وقتے بہ تو سلام مےڪنم وجودم سرشار از امید مےشود. و زندگے،شروع بہ لبخند زدن مےڪند... وقتے بہ تو سلام مےڪنم روزم پر از برڪت مےشود، پر از روزے... وقتے بہ تو سلام مےڪنم جانم لبریز از بوے نسیم و بهار و شادمانے مےشود... 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
چرا نام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) را با حروف مقطّع (م. ح. م. د) می‌نویسند؟ 🔵 پاسخ: در بعضی از روایات، نهی شده نام حضرت برده شود. در برخی دیگر، این محدود به زمان غیبت است و در برخی روایات، نهی به دلیل تقیه و ترس، مطرح شده است. بعضی از عالمان گفته‌اند تا زمان ظهور امام بردن نام ویژه حضرت که همان نام پیامبر صلی‌الله علیه و اله است، جایز نیست و تنها می‌توان از لقب‌های گوناگون ایشان بهره برد که معروف‌ترین آن‌ها مهدی و قائم و صاحب‌الامر (عجل الله تعالی فرجه) است. البته در میان عالمان گذشته و حال، کسانی بر این باورند: نهی از نام بردن، مخصوص به دوره غیبت صغری است که جان حضرت در خطر بوده و اکنون منعی برای نام بردن نیست. امام هادی علیه‌السلام می‌فرماید: «لا یحلّ لکم ذکره باسمه»؛[۱] «برای شما حلال نیست که او را به اسم یاد کنید.» و در روایتی دیگر می‌فرماید: «لا یحلّ لکم ذکره باسمه حتی یخرج فیملأ الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا:[۲] به اسم یادکردن آن حضرت حلال نیست تا زمانی که ظهور کند و زمین را از عدل و داد پر سازد، پس از آن‌که پر از ستم و بی‌داد شده باشد.» مرحوم کلینی می‌گوید: «شخصی از محمد بن عثمان پرسید، آیا جانشین امام عسکری علیه‌السلام را دیده‌ای؟ او گفت: آری! پس از نام حضرت پرسید؟ گفت: پرسیدن نام حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) حرام است …، هرگاه نام حضرت برده شود، نتیجه‌اش طلب‌کردن دشمنان از اوست. بپرهیزید از خدا و از این مطلب دم فرو بندید.»[۳] با توجه به این مطلب روشن که نزد عده‌ای از عالمان بردن نام امام حرام است. به همین دلیل نام ویژه حضرت را با حروف مقطعه (م. ح. م. د) می‌نویسند تا هنگام خواندن حدیث یا مطلبی که نام ویژه امام در آن آمده است، انسان ناخودآگاه آن اسم را تلفظ نکنند و به کلمه (م. ح. م. د) که رسید بداند نام ویژه امام است و نباید به زبان بیاورد. 📚 منابع: [۱] اصول کافی، ج ۱، ص ۳۳۲ [۲] وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۴۸۸ [۳] وسائل الشیعه، ج ۱۱، ص ۴۸۷ @moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ✍ خلاصه ای از زندگینامه حضرت علی علیه السلام ◀️ فضایل امام علی علیه السلام ⬅️ بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله هیچ کس در فضایل و مناقب در پایه امام علی علیه السلام نیست. علاوه بر احادیث متعددی از پیامبر که فضائل آن حضرت را بیان می کند، آیاتی از قرآن نیز در شأن ایشان نازل شده است. ⬅️برخی احادیث نبوی درباره امیرالمؤمنین ↩️علمای شیعه و اهل سنت به طرق مختلفه نقل کرده اند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:  ✨«علی مع الحق والحق مع علی»، علی همیشه همراه با حق بوده و حق هم با علی است.  بحرانی در غایة المرام پانزده حدیث از عامه و یازده حدیث از خاصه در این مورد نقل کرده است. ⬅️ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ✨ «ان علیا منی و انا منه و هو ولی کل مؤمن بعدی» ؛ علی از من و من هم از او هستم و او ولی هر مؤمنی است. ⬅️رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ✨ «من اطاعنی فقد اطاع الله و من عصانی فقد عصی الله، و من اطاع علیا فقد اطاعنی و من عصی علیا فقد عصانی.» هر کس مرا اطاعت کند خدا را اطاعت کرده است و هر که مرا نافرمانی کند خدا را نافرمانی کرده است، و کسی که علی را اطاعت کند مرا اطاعت کرده و هر که علی را نافرمانی کند مرا نافرمانی کرده است. ⬅️رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:  ✨«ان الله جعل ذریة کل نبی فی صلبه و جعل ذریتی فی صلب علی بن ابی طالب» ؛ خداوند نسل و اولاد هر پیغمبری را در صلب او قرار داد و ذریه مرا در صلب علی بن ابیطالب گذاشت. ⬅️رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:  ✨«حب علی بن ابیطالب یأکل السیئات کما تأکل النار الحطب» ؛ دوستی علی بن ابی طالب بدی ها را می خورد (از بین می برد) همچنان که آتش هیزم را می خورد می سوزاند. ⬅️رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ✨ «انا مدینة العلم و علی بابها فمن اراد العلم فلیأت الباب» ؛ من شهر علم هستم و علی هم دروازه آنست پس هر که علم را بخواهد باید از در آن وارد شود. ⬅️رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ✨ «حق علی علیه السلام علی المسلمین کحق الوالد علی ولده» ؛ حق علی بر مسلمین مانند حق پدر بر فرزندش است. 🍃حدیث سدالابواب: رسول اکرم صلی الله علیه و آله درب خانه های ابوبکر و عمر و عباس بن عبدالمطلب و دیگران را که به مسجد باز می شد مسدود کردند و فقط درب خانه حضرت امیر علیه السلام را بازگذاشتند، عباس بن عبدالمطلب علت این امر را از حضرتش پرسید: پیغمبر صلی الله علیه و آله چنین فرمود:  ✨«ما انا سددت ابوابکم و فتحت باب علی ولکن الله فتح باب علی و سد ابوابکم»  من درهای خانه های شما را نبستم و در خانه علی را بازنگذاشتم ولکن خداوند درهای شما را مسدود کرد و در خانه علی را بازگذاشت. ⬅️رسول اکرم صلی الله علیه و آله میان هر دو نفر از اصحابش عقد اخوت بست. علی علیه السلام در حالی که چشمانش اشک آلود بود آمد و عرض کرد: یا رسول الله میان اصحاب عقد اخوت برقرار کردی و مرا با کسی برادر ننمودی، پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود:  ✨«انت اخی فی الدنیا والآخرة».  تو در دنیا و آخرت برادر من هستی. این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۱۱۴سوره بقره (قسمت اول) 👈 وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصَارَىٰ عَلَىٰ شَيْءٍ وَقَالَتِ النَّصَارَىٰ لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَىٰ شَيْءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ ... ویهودیان گفتند: نصرانی‌ها بر آیین درستی نیستند و نصرانی‌ها گفتند: یهودیان بر آیین درستی نیستند، در حالی كه همه آنان كتاب [آسمانی‌] را می‌خوانند.... وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. قالَت: فعل ماضی، مبنی بر فتح الیهودُ: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری لیست: فعل ماضی ناقصه، مبنی بر فتح النَصاری: اسم «لیس» و مرفوع، علامت رفع ضمه مقدر علی: حرف جرّ، مبنی بر سکون ، عامل، محلی از اعراب ندارد. شیءِِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری علی شیءِِ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، خبر «لیست»، محلا منصوب وَ: عاطفه، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. قالَت: فعل ماضی ، مبنی بر فتح النَصاری: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه تقدیری لیستِ: فعل ماضی ناقصه، مبنی بر فتح الیهودُ: اسم «لیست» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری علی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. شیءِِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری علی شَیءِِ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، خبر «لیس»، محلا منصوب . وَ: حالیه، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. هُم: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا یَتلُونَ: فعل مضارع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «واو »، مبنی، فاعل، محلا مرفوع الکتابَ: مفعول به و منصوب ، علامت نصب فتحه ظاهری جمله فعلیه «یَتلُونَ الکتابَ»: خبر برای مبتدا، محلا مرفوع. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: مطابقت فعل با فاعل 🔹 مطابقت فعل با فاعل از نظر جنس معمولا هر فعل با فاعل خود از نظر مذكر یا مونث بودن با فاعل خود مطابقت مي كند. مانند: نَصرَ علیٌ، نَصَرَت فاطمةٌ 👈نکته: در چند مورد استعمال فعل به دو صورت مذکر و مونث جایز است: ۱) چنانچه فاعل مونث حقيقي داراي فاصله با فعل باشد مثال: ذَهَبَ یا ذَهبَتِ الیومَ فاطمةٌ 🍃«فاطمه»، مونث حقیقی وفاعل، «الیوم» فاصله بین فعل و فاعل ۲) هرگاه فاعل، مونث مجازی باشد. مثال: طَلَعَ الشمسُ یا طَلَعَتِ الشمسُ 🍃«الشمسُ» مونث مجازی است. ۳) هرگاه فاعل جمع مکسر باشد مانند:قامَ یا قَامتِ الرجالُ 🍃الرجال: فاعل و جمع مکسر 📌نکته: در قران و غیر آن برای فاعل جمع مکسر غالبا فعل به صورت مونث آورده شده است. مانند: قالت الاعرابُ، حَبِطَت اَعمالهم 🔹مطابقت فعل با فاعل در عدد اگر فاعل اسم ظاهر باشد فعل همواره به صورت مفرد می آید مثال: وَعَدَ الله المومنين و المومنات. 🍃«المومنین» فاعل وجمع اما فعل به صورت مفرد استفاده شده است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه ۱۱۳ سوره مبارکه بقره: در عبارت «قالت الیهودُ» «یهود» جمع مکسر وفاعل، اما فعل به صورت مفرد مونث استفاده شده است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل‌مرتضی و اساتید موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی و کتاب موسوعة النحو و الصرف و الأعراب 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت آرامش ، مهدے جان اے کاش این مردمان دلشکسته در سراسر گیتے این انسانهاے بےتاب از جور و ستم این گلوهاے فشرده شده در چنگال بےعدالتے این جانهاے به لب رسیده از ظلم و نابرابرے میدانستند باید به شما پناه بیاورند ... اے کاش این جهان بیقرار در اوج این همه استیصال دستان دعایش را به آسمان میگشود و ظهورِ نجات بخشِ شما را طلب میکرد ... اے کاش یاد همه مےآمد که شما آرامشِ بےدریغے شما عدالت مطلقے شما تنها راه نجاتے اے کاش یکصدا و یکدل میشدیم براے خواستن شما... در افق آرزوهایم تنها أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج را میبینم... ┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
امام دهم حضرت امام هادی (علیه السّلام) گاه کسانی را که سوال و مشکلی داشتند به حضرت عبدالعظیم علیه السلام ارجاع می‌دادند که از سوی آن حضرت به عنوان دوست و مرید واقعی شناخته و معرفی می‌شد در آثار علمی علمای برجسته شیعه (متکلمان و محدثان) تکمیل‌ها و تحسین‌های فراوانی درباره او آمده است او را عابد فداکار شخصیتی عارف وارسته و مورد اعتماد و دارای عقاید روشن و دلی روشن و از بزرگترین محدثان تاریخ شیعه خطاب کردند 👈 حضرت حمزه نیز از بزرگان اسلام و یاران مهم پیامبر بوده است که به صورت ناجوانمردانه به شهادت رسیده است 💫 ۱۵ شوال سالروز شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا علیه السلام عموی دلاور و با وفای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام را به ساحت مقدس امام زمان( عج ) و همه شیعیان تسلیت عرض می‌نماییم ┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زیارت‌نامه حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام🕊 السَّلامُ عَلَىٰ آدَمَ صَِفْوَةِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَىٰ نُوحٍ نَبِيِّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَىٰ إِبْراهِيمَ خَلِيلِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَىٰ مُوسَى كَلِيمِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَىٰ عِيسَىٰ رُوحِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَيْرَ خَلْقِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صَفِيَّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللّٰهِ خاتَمَ النَّبِيِّينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طالِبٍ وَصِيَّ رَسُولِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا فاطِمَةُ سَيِّدَةَ نِساءِ الْعالَمِينَ، السَّلامُ عَلَيْكُما يَا سِبْطَيِ الرَّحْمَةِ وَسَيِّدَيْ شَبابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَ الْعابِدِينَ وَقُرَّةَ عَيْنِ النَّاظِرِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ باقِرَ الْعِلْمِ بَعْدَ النَّبِيِّ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ الصَّادِقَ الْبارَّ الْأَمِينَ اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ نُورِكَ وَسِراجِكَ، وَوَلِيِّ وَ لِيِّكَ، وَوَصِيِّ وَصِيِّكَ، وَحُجَّتِكَ عَلَىٰ خَلْقِكَ . السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا السَّيِّدُ الزَّكِيُّ وَالطَّاهِرُ الصَّفِيُّ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ السَّادَةِ الْأَطْهارِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ الْمُصْطَفَيْنَ الْأَخْيارِ، السَّلامُ عَلَىٰ رَسُولِ اللّٰهِ وَعَلَىٰ ذُرِّيَّةِ رَسُولِ اللّٰهِ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ؛ السَّلامُ عَلَى الْعَبْدِ الصَّالِحِ الْمُطِيعِ لِلّٰهِ رَبِّ الْعالَمِينَ وَ لِرَسُولِهِ وَلِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا الْقاسِمِ ابْنَ السِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ الْمُجْتَبَىٰ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَنْ بِزِيارَتِهِ ثَوابُ زِيارَةِ سَيِّدِ الشُّهَداءِ يُرْتَجىٰ، السَّلامُ عَلَيْكَ عَرَّفَ اللّٰهُ بَيْنَنا وَبَيْنَكُمْ فِي الْجَنَّةِ، وَحَشَرَنا فِي زُمْرَتِكُمْ، وَأَوْرَدَنا حَوْضَ نَبِيِّكُمْ، وَسَقَانا بِكَأْسِ جَدِّكُمْ مِنْ يَدِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طالِبٍ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيكُمْ، أَسْأَلُ اللّٰهَ أَنْ يُرِيَنا فِيكُمُ السُّرُورَ وَالْفَرَجَ، وَأَنْ يَجْمَعَنا وَ إِيَّاكُمْ فِي زُمْرَةِ جَدِّكُمْ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَأَنْ لَا يَسْلُبَنا مَعْرِفَتَكُمْ إِنَّهُ وَلِيٌّ قَدِيرٌ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللّٰهِ بِحُبِّكُمْ، وَالْبَراءَةِ مِنْ أَعْدائِكُمْ، وَالتَّسْلِيمِ إِلَى اللّٰهِ راضِياً بِهِ غَيْرَ مُنْكِرٍ وَلَا مُسْتَكْبِرٍ وَعَلَىٰ يَقِينِ مَا أَتىٰ بِهِ مُحَمَّدٌ نَطْلُبُ بِذٰلِكَ وَجْهَكَ يَا سَيِّدِي اللّٰهُمَّ وَرِضاكَ وَالدَّارَ الْآخِرَةَ، يَا سَيِّدِي وَابْنَ سَيِّدِي اشْفَعْ لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكَ عِنْدَ اللّٰهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ اللّٰهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تَخْتِمَ لِي بِالسَّعادَةِ فَلَا تَسْلُبْ مِنِّي مَا أَنَا فِيهِ، وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِاللّٰهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ . اللّٰهُمَّ اسْتَجِبْ لَنا وَتَقَبَّلْهُ بِكَرَمِكَ وَعِزَّتِكَ وَبِرَحْمَتِكَ وَعافِيَتِكَ، وَصَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ أَجْمَعِينَ وَسَلَّمَ تَسْلِيماً يَا أَرْحَمَ راحمین @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
↩️ اگه دوست داری حافظ قرآن بشی و نمیدونی از کجا شروع کنی ↩️ اگه فرصت رفتن به کلاس های حضوری رو نداری ↩️ اگه دائم تنبلی میکنی و امروز و فردا برای شروع حفظ قرآن میکنی ↩️ یک بار دیگه این فرصت رو به خودت بده و برای رسیدن به این هدف بزرگ تلاش کنید 💢با هر میزان وقتی که دارید حتی شاغلین 📖برنامه دهی منظم 🔸️🔸️با اعطای گواهینامه معتبر در پایان هر دوره🔸️🔸️ 💢لینک کانال ✨️✨️ ✨️✨️✨️ @hefznooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفی کلاس های ✨ واحد حفظ موسسه نورالیقین✨ ✨️✨️✨️✨️✨️✨️✨️ @hefznooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•* ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ لَنَا حَقٌ‏ إِنْ أُعْطِينَاهُ وَ إِلَّا رَكِبْنَا أَعْجَازَ الْإِبِلِ وَ إِنْ طَالَ السُّرَى‏؛ ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 👈سوال4) درباره مقصود امام از عبارات « رَكِبْنَا أَعْجَازَ الْإِبِلِ» و «إِنْ طَالَ السُّرَى» چه احتمالاتی مطرح است؟ مرحوم سیّد رضی می گوید:«این کلام از سخنان لطیف و فصیح امام است و معنای آن این است که اگر حق ما به ما داده نشود همچون افراد خوار و بی مقدار خواهیم بود و این بدان سبب است که کسی که پشت سر دیگری سوار برمرکب می شود در قسمت عقب مرکب خواهد بود، همچون برده و اسیر و مانند آنها» نظر شهید مغنیه در این باره چنین است: همگان اتفاق نظر دارند که امام علیه السلام خود را از دیگر صحابه نسبت به جانشینی پیامبر(ص)شایسته تر می دانست وبرای حق خویش با دیگران به نیکویی احتجاج می فرمود.سخنان ایشان به صراحت بازگوی این واقعیت است. امام علیه السلام دراینجا می فرماید: یا حق خلافت با آرامش خاطر و رضایت به ایشان واگذار می شود یا بر سرآن رقابت درمی گیرد. در این صورت، برای مصلحت اسلام و مسلمانان وجلوگیری از آشوب و بروز اختلاف صبر می کند («فَرَاَیْتُ اَنَّ الصَّبْرَ عَلَی هَاتَا اَحْجَی، فَصَبَرتُ وَفی الْعَیْنِ قَذًی، وَفی الحَلْقِ شَجاً؛ دیدم صبر بر این حالت معقول‌تر است، صبر کردم مانند فردی‌ که در گلویش‌ استخوان مانده و در چشمش تراشه چوب رفته است» (خطبه سوم نهج البلاغه)) و جنگی به راه نمی اندازد؛ گرچه سالها بگذرد و دوره چهارم خلافت به او برسد، چنان که در عمل نیز چنین شد. برخی گفته اند: ممکن است مراد امام آن باشد که چون به حق خویش در خلافت دست نیافت، بر مرکب سختی ها سوار شد. این معنا گرچه با ظاهر لفظ سازگار است، ولی دوراز واقعیت است زیرا امام علیه السلام درباره حق خویش تنهابه بحث و جدال احسن اکتفا نمود. تفسیر شریف رضی نیزبسیاربعیدبه نظر می رسد زیراخدا و رسول ذلت اهل بیت را نمی پذیرند. (در سایه سار نهج البلاغه، ج6، ص46) ابن ابی الحدید هم می گوید: سخن امام رادوگونه معنا کرده اند: نخست کسی که برترک شتر سوار است، رنج فراوان می کشد. مقصودحضرت آن است که اگراز حقمان بازداشته شویم، همچون ترک سوار شتر،رنج و دشواری را به جان می خریم.این تفسیر به کلام سید رضی نزدیک است. دوم: کسی که به اجبار بر ترک سوارمی شود که دیگری پیش از او برپشت شترنشسته باشد. بنابراین مراد آن است که هرگاه حق ما را گرفته و زودتر خلافت را به دست گیرندمانیز همچون ترک سوارپشت سرآنهاقرارمی گیریم. در هردو صورت عبارت (گرچه شبروی طولانی شود) تأکیدی بر مبنای جمله است. زیرا به درازا کشیدن مسیر، رنج ترک سوار را افزون کرده و صبر بر رسیدن نوبت بسیار سخت و طاقت فرساست. (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج18، صص 132 و 133) این احتمال نیز بعید نیست که هر سه تفسیردرمفهوم کلام امام جمع باشد به این معنا که اگر ما را از حق خودمحروم سازندهم ما را به خواری می کشانند و هم به زحمت ومشقت می افکنند و هم مدت طولانی مارا از حقمان محروم می دارند و به فرمان پیغمبر اکرم ناچاریم صبر کنیم. ابن میثم می گوید: به نظر من، آن کسی که هر سه احتمال را نقل کرده نظرش صحیح تر و به حقیقت نزدیکتر است، زیرا سوار شدن بر پشت سر، محتمل است. خواری، سختی و عقب افتادن مقام و منزلت باشد و احتمال می رود تمام اینها مورد نظر امام علیه السلام باشد. هریک از این تفسیرها را انتخاب کنیم اشاره به این نکته است که مخالفان ائمه افراد بی رحمی هستند که تنها به غصب حق آنها قناعت نمی کنند، بلکه اصرار دارند آنها را به ذلت و زحمت بیفکنند و هرچه بیشتر رسیدن به حقشان را تأخیر بیندازند، همان گونه که تاریخ این واقعیت را نشان داد که دشمنان امام هفتاد سال برفراز تمام منابر در سراسر جهان اسلام آن حضرت را لعن می کردند و فرزندانش را در کربلا به خاک و خون کشیدند و خاندان او را به اسارت کشاندند و آنچه از دستشان برمی آمد ازظلم و ستم بود رواداشتندولی آنها صبرکردند، تا این شب تاریک و سیاه و ظلمانی برطرف شود و البته باور ما این است که پایان این شب سیاه و ظلمانی همان ظهور مهدی موعود خواهد بود که در آن زمان حق به صاحب حق می رسد و جهان دگرگون می شود و عالم دیگری جای این عالم ظلمانی را خواهد گرفت. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام بر تو ای مولایی که هرکس تو را یافت به تمام خیر و خوبی ها رسیده. سلام بر تو و بر روزی که با آمدنت، زمین از خیر و خوبی لبریز خواهد شد. 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
از آیت‌الله‌بهجت(ره) پرسيدند: آيا‌آدم‌گناهڪارهم‌مےتونه‌امام‌زمانش‌رو ببينه!!! ایشون‌فرمودند: شمر" هم‌امام‌زمانش‌راديد! امانشناخت....! ....خدایا به‌ من‌ معرفتۍدِه‌ تا امام‌خویش‌رابشناسم‌وبصیرتۍده تا آنچه‌راباطل‌استــ درلباس‌حق،تشخیص دهم ‌و آنچه‌رادوست‌بدارم‌ڪه‌امامم‌دوست‌دارد... 🌹 🌤ألـلَّـهُـمَ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج🌤 @moassese_nooralyaghin