eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
819 عکس
1 ویدیو
31 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 💠 هر عموم خصوص من وجهی تعارض نیست 👤 📝 معمولا ما در برخورد با دو روایتی که نسبتشان عموم خصوص من وجه است حکم به تعارض می کنیم و تخصیص را صرفا در موارد عام و خاص مطلق می دانیم. گاهی یک طائفه از روایات به لحاظ موضوع، اطلاق یا عمومیت دارد و طائفه دیگر از ناحیه حکم اطلاق یا عمومیت دارد. و لذا رابطه عموم خصوص من وجه شده است و مشهور قواعد باب تعارض را جاری نموده اند لکن مرحوم آقای خویی، شهید صدر و مرحوم آقای تبریزی بر این باورند که.... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2463 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 اجزاء در تقلید از مهم‌ترین مسائلی که در مبحث اجزا مطرح می‌شود، اجزای اعمالی است که مقلّد بر طبق فتوای مرجع تقلید عمل نموده و طبق نظر مرجع جدید، عمل سابق او باطل محسوب می‎شود و یا بر اساس نظر جدید مرجع تقلید، عمل سابق باطل تلقی می‎شود؛ مثلاً سالیانی بر طبق فتوایی غسل می‌کرده که در غسل، ترتیب بین سمت راست و چپ را لازم نمی‌دانسته یا خروج از آب را در غسل لازم نمی‌دانسته؛ اما هم اکنون مقلد کسی شده که تمامی غسل‌های قبلی او را باطل می‌دانسته است.... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19339/#ZOsoulK ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 روایتی جالب از سهل المئونه بودن رفع کراهت 👤 📝 از برخی روایات چنین برمی‌آید که ظاهرا رفع کراهت به امور سهل و ساده نیز اتفاق می افتد. مالك بن اعين گويد: خدمت امام باقر عليه السّلام شرف‌ياب شدم در حالى‌كه رواندازى قرمز و نو كه قرمزى آن شديد بود بر تن داشت و من تبسم نمودم. حضرت عليه السّلام فرمود: مى‌بينم كه مى‌خندى، چرا خنديدى! به خاطر اين لباسى كه بر تن من است خنديدى‌؟.... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2462 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 وضعیت جابر بن یزید جعفی 🔻جابر بن یزید الجعفی در منابع عامه شاید بیش از منابع خاصه روایت داشته باشد. مجموعا استفاده می شود که عامه او را ثقه می دانستند و اگر هم اشکالی در او می دیدند، به خاطر تشیّع به او اشکال می کردند. اگر کسی تضعیفات او را دنبال کند، به مباحث مربوط به مذهب (نظیر ایمان به رجعت) می رسد و وثاقت او ثابت بوده است... 👤 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2468 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 شکسته بودن نماز مسافر تا زمان ورود به منزل!! 👤 🔻عده ای از قدما با توجه به روایاتی که ذکر می شود معتقد بودند که مسافر به هنگام برگشت از سفر ولو داخل شهر خود شده است تا وقتی وارد خانه ی خود نشده است نماز او شکسته است.مرحوم شیخ طوسی برخی از این روایات را حمل بر وصول به حد ترخص کرده اند اما این حمل در برخی از روایات که تصریح به عباراتی مثل منزل یا بیت دارد سازگار نیست. ۱- مرسل فقیه: إذا خرجت من منزلك فقصر إلى أن تعود اليه ۲- الفقه الرضوي: و ان خرجت من منزلك فقصر الى أن تعود اليه ۳- موثق علی بن یقطین: يسافر في شهر رمضان أ يفطر في منزله؟ قال إذا حدث نفسه في الليل بالسفر أفطر إذا خرج من منزله....... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۱۷ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2473 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 # فقه ✅ دلالت آیۀ «تکریم بنی آدم» بر حرمت اهانت بر مقدسات ادیان - بخش اول 🔸یکی از ادله‌ای که ممکن است برای اثبات حرمت اهانت به مقدسات ادیان دیگر بدان تمسک کرد، آیۀ شریفۀ تکریم بنی آدم است: 🔆 «وَ لَقَدْ کرَّمْنا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى کثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِیلاً». ما فرزندان آدم را گرامى داشتیم و در خشکى و دریا، سیرشان دادیم و از چیزهاى پاکیزه روزى‏شان کردیم و بر بسیارى از آفریده‏هاى خویش، آنان را برترى کامل دادیم. ✳️می‌توان سه دیدگاه را در مسأله مطرح نمود: 1️⃣دیدگاه کسانی که به کرامت ذاتی باور دارند، و تمام موضوع آن را انسانیت می‌‌دانند. در این دیدگاه، همۀ حقوق انسان‌ها مبتنی بر کرامت است و چون همه در انسان بودن مشترکند؛ لذا از حقوق مساوی برخوردارند. 2️⃣دیدگاهی که انسانیت بالفعل را بنیاد کرامت انسان می‌داند، یعنی باورهای دینی و ایمان، نقش به سزایی در شمول این کرامت نسبت به انسان‌ها دارد. انسان از آن جهت که با شأن خلیفة‌اللهی به منزلت کرامت رسیده است، کسانی که این شأن را نادیده می‌انگارند وآن را نابود می‌کنند، در حقیقت خود را از کرامت وپیامدهای آن محروم می‌سازند. لذا انسان منهای ایمان، انسان منهای کرامت شناخته می‌‌شود. 3️⃣در برابر این دو دیدگاه، دیدگاه سومی ارائه شده است ✳️ متن کامل بخش اول مقاله را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/q55008 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 امکان تشریع قلبی 👤 📝یکی از اشکالات مطرح در بحث حرمت تشریع قلبی ، که از جانب بزرگانی همچون فاضل نراقی ، مرحوم محقق داماد و مرحوم امام مطرح شده است این می باشد که گذاشتن بناء قلبی بر خلاف علم یا حتی گذاشتن بناء قلبی در موارد شک بر یک طرف، ‌ غیر معقول و غیر ممکن است‌. استاد در جواب این اشکال می فرمایند : ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2471&pid=8904#pid8904 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 بررسی صحت نقل ابن ادریس در مستطرفات (بخش دوم) موضوع این مقاله بررسی روایات نقل شده از مرحوم ابن ادریس در انتهای کتاب سرائر در باب مستطرفات است. در بخش اول مقاله، اقوال در مسأله و همچنین بخشی از ادله‌ی قائلین به صحت و عدم صحت روایات ابن ادریس بیان شد. در این بخش ادامه بحث تقدیم می‌گردد.... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=17858/#ZRejal (ره) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 وضعیت جابر بن یزید جعفی 👤 🔻جابر بن یزید الجعفی در منابع عامه شاید بیش از منابع خاصه روایت داشته باشد. مجموعا استفاده می شود که عامه او را ثقه می دانستند و اگر هم اشکالی در او می دیدند، به خاطر تشیّع به او اشکال می کردند. در برخی از تعابیر آمده «انه یؤمن بالرجعه»... 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۸/۱۵ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2468 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 موضوع سجده سهو : "سهو" یا "سهو و جهل به حکم"؟ 👤 📝مرحوم صاحب عروه معتقد است: موضوع سجده سهو، سهو است نه جهل،چرا که گفته اند سجده سهو و نه سجده جهل، لذا کسی که از روی جهل قرائت واجبه را ترک می کند، مشمول حدیث لاتعاد است، نمازش صحیح است و سجده سهو ندارد. در مقابل مرحوم آقای خوئی فرموده: دلیل وجوب سجده سهو شامل موارد جهل به حکم هم می شود، چرا که در موضوع دلیل وجوب سجود سهو ، سهو اخذ نشده است. " تسجد سجدتی السهو لکل زیادة ترد علیک أو نقصان". استاد در تایید نظر مرحوم صاحب عروة می فرمایند : ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2476 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
لوح پژوهشی ذکری 90.pdf
5.22M
💠 نسخه قابل چاپ 🔸️ شماره ۹۰ ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔️ @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
📌 شماره 90 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=19437 ✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔@mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 جایگاه اصول عملیه 👤 📝 بعضی گمان کردند که اصول علمیه در جائی مطرح می شود که مجتهد نسبت به حکم واقعی شرعی، قطع نداشته باشد و یا اینکه نسبت به آن حکم واقعی، طریق معتبری مثل خبر واحد نداشته باشد، این بیان اگر چه صحیح می باشد ولی یک کاستی دارد به این بیان که اصول علمیه در دو صورت مطرح و جاری می شود... 📚درس خارج اصول 1394/06/16 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2478 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 بررسی صحت نقل ابن ادریس در مستطرفات (بخش دوم) موضوع این مقاله بررسی روایات نقل شده از مرحوم ابن ادریس در انتهای کتاب سرائر در باب مستطرفات است. در بخش اول مقاله، اقوال در مسأله و همچنین بخشی از ادله‌ی قائلین به صحت و عدم صحت روایات ابن ادریس بیان شد. در این بخش ادامه بحث تقدیم می‌گردد.... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=17858/#ZRejal (ره) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠نکره در سیاق نفی یا نهی، مطلق است نه عام 👤 یکی از اداتی که برای عموم ادعا شده است، نکره در سیاق نفی یا نهی است. باید به این سؤال پاسخ داد که در جمله‌ی مشتمل بر نکره در سیاق نفی و نهی، عموم از چه چیزی فهمیده شده است؟ گفته شده است که از قرینه‌ی عقلیه این مطلب فهمیده می‌شود....... 📚 درس خارج اصول، 19 بهمن 1400. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2469 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی 🔹️ رویدادهای پژوهشی 🔸️ نقد و نظر مباحث تالار 🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج 💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 عدم شمول «اوفوا بالعقود» نسبت به بیع 👤 📝یکی از ادله ای که بدان برای صحت عقود مستحدثه - مثل خرید و فروش سهام - تمسک می شود ، اطلاق آیه شریفه «اوفوا بالعقود» هست. که یکی از اشکالات تمسک به این آیه شریفه در مقام (خرید و فروش سهام)، عدم شمول آن نسبت به بیع می باشد. استاد در تبیین و تایید این اشکال می فرمایند : ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2480&pid=8939#pid8939 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠اشکال بر تفصیل مرحوم شیخ در تمسک به عام در شبهه مصداقی 👤 یکی از صور اجمال، اجمال مصداقی در خاصی است که دائر بین اقل و اکثر باشد. آیا در چنین صورتی باید به عام تمسک کرد یا عام حجت نیست و باید به اصل عملی مراجعه کرد؟ مرحوم شیخ تفصیل داده و گفته‌اند: اگر مخصص دلیلی لفظی باشد، نمی‌توان به عام تمسک کرد؛ اما اگر دلیل مخصص، لبی باشد، می‌توان به عام تمسک کرد. مرحوم آخوند سعی کرده است وجه کلام شیخ را اینطور توضیح دهد که....... 📚 درس خارج اصول، 25 بهمن 1400. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2481 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 غریب بودن توقیع مشتمل بر عبارت لافرق بینها وبینک الا أنهم عبادک!! 👤 🔻مرحوم آیت الله خویی ذیل ترجمه ی خیر بن عبدالله فرمودند: او مجهول الحال است توقیعی را از محمد بن عثمان عمری نقل کرده که از اعمال ماه رجب است و این گونه شروع می شود اللهم انی اسئلک بمعانی جمیع ما یدعوک به ولاه امرک. این توقیع غریب از اذهان متشرعه است و نمی توان اذعان کرد که این روایت از معصوم صادر شده باشد. در نقد کلام ایشان می توان گفت: شیخ طوسی در مصباح المتهجد فرموده اخبرنی جماعه عن ابن عیاش. مضامین غریب را جماعتی از اصحاب نقل نمی کنند.......‌... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۱/۲۸ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2479&pid=8946#pid8946 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰یادداشت محقق ✅عزل ولیّ قهری در فقه(۱) 🔹ولایت قهری پدر و جد پدری، اصلی مبتنی بر مقررات شرعی است. پدر و جد پدری از آن¬رو بر صغیر ولایت دارند که سنت نبوی (صلی الله علیه وآله) و امامان معصوم (علیهم السلام) و نیز سیره متشرعه، این دو را متصدی امور صغیر شناخته است. پس، بدون آن که رابطه ولایت نیاز به تأیید مراجع رسمی داشته باشد، دارای اعتبار است و مقام‌های قضایی از مداخله در امور ولی و صغیر منع شده‌اند. 🔸با وجود این، گاه ولی قهری، شایستگی این سمت را در ابتدا و یا اثنای تصدی ندارد. پس، چنانچه پدر یا جد پدری، شرایط لازم برای عهده‌دار شدن امور ولایت را نداشته باشند و یکی از آنها محجور یا به علتی ممنوع از تصرف در اموال مولی‌علیه گردد ولایت قانونی او ساقط می‌شود و دیگری ولایت طفل را به عهده می‌گیرد در این مورد نیاز به حکم دادگاه نیست؛ و در حقیقت ولی منعزل می‌شود. 🔹اما برکنار ساختن ولی قهری از سمت خویش نیازمند دلیل شرعی است و حذف این دو، جز از سوی مقام صلاحیت‌دار ممکن نخواهد بود. 🔸نظریه عزل ولی قهری می‌تواند مستند به دو دلیل شرعی گردد: قاعده لاضرر و عقل. ✳️ متن کامل بخش اول مقاله را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/e65121 — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔸 💠 تفکیک بین تقیه دلالی و جهتی در مسبوقیت به سوال 👤 🔻حمل بر تقیه جهتی در مواردی است که امام در مقام تقیه بوده و جهت صدور کلامشان تقیه ای است لذا تصرف در دلیل تصرف در جهت صدور کلام تلقی می شود ولی تقیه دلالی در مواردی است که خود امام تقیه نمی کند بلکه وظیفه مکلفین در ظرف تقیه را بیان می کند لذا تصرف در جهت صدور کلام نیست بلکه تصرف در دلالت است. در جایی که امام علیه السلام ابتدا به بکلام نموده باشد نشانه اینست که... 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۱۲/۴ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2485 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 تقوای مرحوم مقدس اردبیلی (ره) در مقام قدس و تقوای ایشان همین بس که شخصیتی مانند صاحب جواهر رحمة الله علیه، در بحث عدالت به معنای اخصّی که می‌رسد، در تعریض بر کسانی که شرایط عدالت را خیلی سخت گرفته‌اند، می‌فرماید: «با این حساب، جز محقق اردبیلی و سید هاشم بحرانی کسی باقی نمی‌ماند.» یعنی محقق اردبیلی نمونه‌ی اعلای تقوا و عدالت است. 🌐 fa.mfeb.ir/?p=19339/#ZJore رحمه اللّٰه رحمه اللّٰه ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 دایرۀ شمولیت الفاظ عام یا مطلق 👤 📝 مرحوم نائینی می فرمایند: الفاظ عموم یا مطلق تنها زمانی شامل جمیع افراد و مصادیق زیر مجموعشان می شود که حکم آن افراد نزد عرف واضح نباشد و الا اگر حکم بعضی از افراد زیر مجموعه نزد عرف مسلم و واضح بود، از همان ابتدای امر الفاظ عموم و مطلق شامل آن فرد نمی شود بلکه افراد دیگر که چنین حالی ندارند، مشمول عموم یا مطلق می باشند. جناب استاد شب زنده دار این بیان را نپسندیدند و به دو دلیل آن را رد نموده‌اند... 📚درس خارج فقه 1400/12/15 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2488 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 (شماره نهم) 💠 شماره جدید دو فصلنامه علمی پژوهشی "پژوهه های فقهی تا اجتهاد" منتشر گردید. 🔻در این شماره می‌خوانید: 1⃣بازخوانی روایات نشر حرمت ابدی در ازدواج معتده (آیت الله سید موسی شبیری زنجانی) 2⃣ بازخوانی انتقادی مستندات اشتراط جزم در بررسی دعاوی (محمد قائینی، علی بهادرزایی) 3⃣ ارزیابی جواز اشتغال به سرگرمی در فقه امامیه (مجید اسماعیلی، علی‌اصغر انصاری‌پور) 4⃣ بازپژوهی «ضمان رشوه‌گیر در تلف مال موضوع رشوه» در رویکرد فقه امامیه و قوانین موضوعۀ ایران (محمدرسول آهنگران، احمد صابری مجد) 5⃣ مصداق شناسی تعبیر «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» در قرآن کریم با بررسی رویکرد فقه (سعید توکلی‌زاده، رسول رضوی) 6⃣ نقدی بر نظریۀ علامه طهرانی مبنی بر حرمت تقویم هجری شمسی (محمدحسین کمالی) ✅ جهت مشاهده و دانلود مقالات به سایت مجله مراجعه بفرمایید: 🆔 http://taejtehad.mfeb.ir/ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠صُور بیع غیر مالک لنفسه 👤 📝 مرحوم نائینی می فرمایند: که «بیع غیر مالک لنفسه» باطل است و این امر از اوضح واضحات است، لذا مشمول اطلاقات و عمومات مثل «لا تبع ما لیس عندک» و نظایر آن نمی گردد. استاد شب زنده دار علاوه بر اینکه مبناءً، بیان ایشان را قبول نکردند و رد نموده اند، فرموده‌اند: «که بیع غیر مالک لنفسه، صُوری دارد که بیان مرحوم نائینی فقط در بعضی از صُور، صادق است...» 📚درس خارج فقه 1400/12/15 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2490 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir