eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2 ویدیو
34 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ بررسی جواز نیابت حج از صبی غیرممیز 🔸مرحوم سید در بحث نیابت حج، نیابت از صبیّ ممیّز و مجنون را صحیح دانسته است، مرحوم آقای خویی نسبت به مجنون اشکال کرده است، ولی نیابت از صبیّ ممیّز را پذیرفته است و برای صحت آن به اقتضای شمول اطلاق ادله نیابت و عدم وجود مانع استدلال کرده است. 🔹از عبارت مرحوم سید در عروه و کلام آقای خویی استفاده می شود که ایشان نیابت از صبیّ غیر ممیّز را صحیح نمی دانند. ولی حق این است که می توان برای صحت نیابت از غیر ممیز به صحیحه عبدالله بن سنان استدلال کرد. 🔆 أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ بِنْتِ إِلْيَاسَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ –علیه السلام- قَالَ: سَمِعْتُهُ يَقُولُ: «مَرَّ رَسُولُ اللَّهِ بِرُوَيْثَةَ وَ هُوَ حَاجٌّ فَقَامَتْ إِلَيْهِ امْرَأَةٌ وَ مَعَهَا صَبِيٌّ لَهَا فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَ يُحَجُّ عَنْ مِثْلِ هَذَا قَالَ نَعَمْ وَ لَكِ أَجْرُهُ». رسول الله از منطقه رویثه عبور می کرد که زنی که کودکی همراهش بود جلوی او را گرفت و پرسید: آیا می توان از مثل این کودک حج بجا آورد؟ حضرت فرمودند بلی، پاداش آن برای خودت می شود. ✳️ نحوۀ استدلال به روایت را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/a54774 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 کذب متعرضین به شیخین نزد عامه 🔻 یکی از تضعیفات عامه که برخی از علمای اهل سنت مثل ذهبی بدان معتقد هستند بدگویی از شیخین است ذهبی در ترجمه ی ابان بن تغلب او را صدوق معرفی می کند و می گوید:« فلنا صدقه وعليه بدعته»[1]بعد سوالی مطرح می کند که چگونه شخصی که اهل بدعت می باشد توثیق شود؟در جواب بدعت را به دو قسم تقسیم می کند بدعت صغری و بدعت کبری و معتقد است ابان بن تغلب اهل بدعت صغری بوده است..... ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2594&pid=9200#pid9200 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شکل گیری و کارکردهای مرجعیت علمی زراره‌بن‌اعین.pdf
1.76M
📕مقاله 〽️ "شکل گیری و کارکردهای مرجعیت علمی زراره‌بن‌اعین" 👤 سیدعلیرضا حسینی شیرازی 👤 محمد لطفی پور 🖇 فصلنامه سفینه، شماره 74، بهار 1401 📝 چکیده: انقلاب علمی و فرهنگی شیعه در عصر امامت امام باقر علیه السلام با مدیریت پیوسته آن حضرت و تربیت راویان کوشا و فرهنگ‌گستر آغاز گردید. در پرتو هدایت امام معصوم، جامعه شیعه از مرحله فقر فرهنگی گذر کرده و به مرحله شکوفایی و بالندگی رسید. زراره بن اعین یکی از آن نخبگان شیعه است که با دریافت حداکثری آموزه‌های دینی در جایگاه مرجعیت علمی قرار گرفته و به نشر آن معارف در بستر جامعه فرهنگی پرداخت. توجه ویژه نهاد امامت ‌به‌ زراره، ضرورت بازشناسی ویژگی‌های وی و هم‌چنین کارکردشناسی فرهنگی او در جایگاه مرجعیت علمی را بیش از پیش نمایان می‌سازد. نوشتار حاضر، با شیوه تحلیل متون حدیثی و رجالی شیعه، به این دو امر مهم پرداخته است.
Zekra 92.png
11.61M
💠 نسخه قابل چاپ با فرمت png 🔸 شماره 92 ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 پاسخ به اشکال شیخ ذیل آیه ی فاسئلوا اهل الذکر 👤 🔻مرحوم شیخ انصاری در بحث حجیت خبر واحد ذیل آیه ی فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون فرموده این آیه دلالت بر حجیت ندارد چرا که احتمال دارد مراد آیه این باشد که سوال کنید تا برای شما علم حاصل شود نه اینکه مفاد ظنی حجت شود استاد از آیت الله بهجت جوابی نقل کردند ایشان فرمودند:...... http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2597 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 عدم ثبوت ملازمه بین کثرت روايات صادره و روایات واصله 👤 🔻ملازمه بین کثرت روایات صادره و کثرت روایات واصله ثابت نیست یعنی نمی توان اثبات کرد که بر فرض کثرت روایات صادره باید روایات واصله نیز کثیر باشد. در توضیح باید گفت: بنده برخی از ابواب کافی که از محاسن گرفته شده را با محاسن مقایسه می کردم. گاهی در محاسن، 40 روایت وجود دارد اما کلینی ... 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۰۸/۱۸ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2599 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_i
💠 اعراض از ملک 📝 شریعت مقدس حيازت را سبب احداث ملکيت و امورى مانند عتق و وقف مسجد و مانند آن را سبب سلب مالکيت قرار داده است؛ ولى نسبت به اينکه آيا اعراض را نيز مانند عتق و وقف، سبب سلب مالکيت قرار داده (به گونه‌ای که اثر اعراض از ملک مانند اثر اسقاط حق باشد) يا خير اختلاف است. برخی قائل به زوال ملکیت شده اند و برخی تنها قائل به اباحه تصرف برای دیگران شده اند و..... ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19437/#ZFeqh ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠اطلاقات از مصادیق جدید منصرف است 👤 🔻اطلاق ادله از مصادیق مستحدثه انصراف دارد مگر سه مورد ۱_ مصادیق جدیده ای که به مناسبت حکم و موضوع ما احتمال فرق آن با مصادیق موجود در زمان ائمه را ندهیم مثل سفر با هواپیما و قطار در وجوب قصر... ۲_ مصادیق فرضی که در عصر ائمه (علیهم السلام) موجود نبود ولی در ذهن افرادی که در آن عصر می زیستند وجود داشت. ۳_ مصادیق جدیدی که یقین داریم که اگر آن مصادیق را به عرف زمان ائمه عرضه کنیم ایشان شمول اطلاق ادله را نسبت به این مصادیق تصدیق می کنند.... 📚درس خارج مسائل مستحدثه ۱۴۰۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2602 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 💠 غدیر خم ✅ پیامبراسلام(صل الله علیه وآله) فرمودند: 🍃روز غدیر خم، برترین عیدهای امت من است و آن، روزی است که خداوند بزرگ دستور داد آن روز برادرم،(علیّ بن ابی طالب) را به عنوان عَلَم امّتم منصوب کنم، تا بعد از من، مردم توسط او هدایت شوند و آن، روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید. 🍃يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ أَفْضَلُ أَعْيَادِ أُمَّتِي وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي أَمَرَنِي اللهُ تَعَالَى ذِكْرُهُ فِيهِ بِنَصْبِ أَخِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (ع) عَلَماً لِأُمَّتِي يَهْتَدُونَ بِهِ مِنْ بَعْدِي وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي أَكْمَلَ اللهُ فِيهِ الدِّينَ وَ أَتَمَّ عَلَى أُمَّتِي فِيهِ النِّعْمَةَ وَ رَضِيَ لَهُمُ الْإِسْلَامَ دِينا»؛ 📗بحار الأنوار ج۳۷ ص۱۰۹ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 دفاعی از شیخ طوسی در جمع بین اخبار 🔻 یکی از اشکالات رایج بر شیخ طوسی در تهذیبین جمع های تبرعی است. مرحوم شیخ انصاری در جلد آخر رسائل فرموده:عمده ی تعارضی که در روایات وجود دارد به جهت کثرت اراده ی خلاف ظاهر است.این امر یا به جهت فقدان قرائن متصله است که به جهت تقطیع یا نقل به معنی حاصل شده یا به جهت اختفاء قرائن منفصله حالی یا مقالی است یا بدون قرینه بوده به جهت مصلحتی که خود امام می دانستند مثل تقیه یا غیر آن. شیخ طوسی در تهذیبین به دنبال این جهت بوده که امکان جمع بین روایات را مطرح کند. چه بسا در روایات محاملی برای جمع وجود دارد که به مراتب ابعد از احتمالات شیخ است و همین جهت احتمالات شیخ را نسبت به مراد معصوم غیر بعید می سازد..... ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت پیگیری کنید👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2604 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir