eitaa logo
مباحثه فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
885 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 تحریر درست محل نزاع در مفاهیم در گروی تحلیل درست «دلالت التزامی» 👤 محقق بروجردی تفسیری از کلام مشهور دربارۀ «مفهوم» بیان می کنند و بر اساس آن، نزاع در مفاهیم را «کبروی» تصویر میکند. حضرت امام(ره) ابتدا در مقابل تصویر فوق، تصویر دومی مطرح میکنند؛ اینکه نزاع، صغروی باشد. سپس نشان میدهد که اختلاف دو تفسیر، در تحلیل شان از «دلالت التزامی» است؛ اینکه آیا دلالت التزامی، دلالت لفظی است یا غیر لفظی؟ سپس نظر مختارشان را بیان میکنند که ... 📚 درس خارج مفاهیم، جلسات 30مهر تا 2آبان1401. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2706 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 جریان اصل عدم زیاده در صحیحه ابن بزیع 👤 🔻برخی مانند محقق خویی از صحیحه این بزیع استفاده اطلاق در تغیر کرده اند برای ما تمام نیست؛ چون این صحیحه به نقل شیخ طوسی در تهذیب و استبصار، زیاده‌ای دارد که مانع این اطلاق است و از طرفی چون دوران، بین شهادت به زیاده و عدم شهادت است،نسخۀ دارای زیاده مقدم می‌شود.... . 📚 درس خارج فقه( جلسه48، 1401/9/13) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2712 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠حیثی یا فعلی بودن ترخیص در اوامر 👤 با توجه به اينکه مفاد امر ترخيص در تطبيق مامور به، بر هر کدام از حصص طولي و عرضي است اين ترخيص، يک ترخيص حيثي است يا فعلي؟ از نظراستاد... 📚درس خارج اصول،17آبان 1401 ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇🏽👇🏽👇🏽 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2708 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
معنای لا صلاة الا باذان و اقامه استاد فرمود: بعضی به روایت قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ لَا بُدَّ لِلْمَرِيضِ أَنْ يُؤَذِّنَ وَ يُقِيمَ إِذَا أَرَادَ الصَّلَاةَ وَ لَوْ فِي نَفْسِهِ إِنْ لَمْ يَقْدِرْ عَلَى أَنْ يَتَكَلَّمَ بِهِ سُئِلَ فَإِنْ كَانَ شَدِيدَ الْوَجَعِ قَالَ لَا بُدَّ مِنْ أَنْ يُؤَذِّنَ وَ يُقِيمَ لِأَنَّهُ لَا صَلَاةَ إِلَّا بِأَذَانٍ وَ إِقَامَةٍ تمسک کرده اند و گفته اند که اقامه واجب است. چون لا صلات تعلیل است برای لابد. خود لابد دلالت دارد بر وجوب دارد و تعلیل هم که نفی حقیقت است یعنی در صفحه تشریع نماز بدون اذان و اقامه جعل نشده است.... 📚 درس خارج فقه جلسه 55 تاریخ 12 ابان 1401 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2694 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 منابع حکم شرعی از دیدگاه ابن ادریس حلی در سرائر به نظر ابن ادریس، احکام فقهی را می‌توان از چهار طریق کتاب، سنت متواتر، اجماع و عقل به دست آورد. البته طریق عقلی وقتی دلیل محسوب می‌شود که فقیه از سه طریق دیگر دلیلی نداشته باشد. کتاب استدلال به آیات الأحکام در سرائر جایگاه ویژه‌ای دارد؛ چنان‌که ابن ادریس در موارد فراوان در استنباط حکم شرعی به سراغ قرآن رفته و با استفاده از قواعد و ادبیات عرب.... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19339/#ZKetabshenasi ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 خضوع میرزا در مقابل مقام علمی شیخ انصاری ره ….من این مطلب را برای آقای آقا رضی شیرازی - که از علمای بزرگ تهران و نتیجه میرزای شیرازی است - نقل کردم. ایشان فرمود: میرزا مسأله‌ای را بحث و در پایان هفته آن را تمام می‌کرد و بر خلاف شیخ نظر می‌داد؛ ولی روز شنبه که قرار بود بحث جدیدی را آغاز کند، می‌فرمود: ما بر خلاف نظر شیخ نظر داده بودیم، ولی حالی می‌بینیم که نمی‌شود از مطالب شیخ عدول کرد. به شاگردان می‌فرمود که شما شیخ را درک نکرده‌اید؛ سر و کارتان تنها با کتاب‌های شیخ است. ما حیات شیخ را هم درک کردیم و می‌دانیم که شیخ کسی نیست که بتوان به راحتی از نظریاتش گذشت. کسانی چون میرزای شیرازی که از شاگردان متفکّر درجه اول و از نوابغ علمی بودند، این گونه در مقابل مقام علمی شیخ انصاری رحمه الله خضوع داشتند. 🌐 mfeb.ir/home/?p=14402/#ZJore (ره) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 تفسیری متفاوت از 👤 🔻 امثال مرحوم آخوند و مرحوم نائینی قطع موضوعی طریقی و موضوعی وصفی را به این نحو تفسیر نموده اند که در قطع موضوعی وصفی یقین از آن جهت که یک صفت نفسانی است در موضوع اخذ شده است اما این مطلب صحیح به نظر نمی رسد. مقصود از صفت نفسانی مطلق صفت نفسانی نیست چرا که در این صورت هر صفت نفسانی مثل شک مثل حب و بغض یا هر صفت نفسانی دیگری را شامل می‌شود پس مقصود از صفت نفسانی صفت نفسانی خاص است اما این خصوصیت چیست چه خصوصیتی در قطع موضوعی وصفی این صفت نفسانی را از سایر صفات نفسانی متمایز می کند؟ آن خصوصیتی که در قطع وجود دارد و آن را یک صفت نفسانی خاص می‌کند کشف تام از متعلق است ... . 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۰۹/۲۸ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2721&pid=9477#pid9477 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠نزاع در بیع و هبه 👤 یکی از اختلافاتی که در عقود مطرح است، آن است که طرفین اختلاف کنند که عقد واقع شده بوده یا . مرحوم سید یزدی در ملحقات عروه _ تکملة العروة الوثقی، جلد ۲، صفحه ۱۷۲_ تفصیلی را ذکر کرده اند که به نظر صحیح نیست. تفصیل ایشان بدین شرح است: 🔸اگر مقصود اثبات عنوان بیع و هبه است، تداعی رخ می دهد، بنا بر این لازم است هر دو قسم داده شوند. 🔸اگر مقصود غرض خاصی _نه عنوان بیع و هبه_ است،باید مقتضای اصل را نسبت به آن مقصود سنجید، و..... 📚 درس خارج فقه، 1401/09/30 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2722 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💠 عرق جنب از حرام 📝 نوشتار پیش رو در صدد پاسخ به این سوال است که اگر کسی - نعوذ بالله - از راه حرام جنب شود و سپس عرق کند، آیا وجود این عرق، مانع صحت نماز خواهد بود؟ آیا لباس هایی که رطوبت عرق به آن ها رسیده باید برای نماز تطهیر شود یا با همان لباس ها می تواند نماز بخواند؟! راجع بدین مسئله چهار قول در کلمات مراجع عظام مطرح شده است.... ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼 mfeb.ir/home/?p=14402/#ZAhkam ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🏴 تعظیم ایام فاطمیه از ارکان بقای دین است 🔻آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: فارغ از مقام عصمت و شفاعت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها، که جا دارد به خاطر آن عزای ایشان باشکوه تمام برگزار شود، از آنجا که در این مصیبت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) عزادارند، در این مصیبت امیرالمؤمنین و فرزندانشان علیهم السلام عزادارند، شایسته است ما به عنوان پیروان این حضرات با شرکت در مجالس عزا که توفیقی الهی است و نصیب هر کسی نمی شود، باشکوه تمام به اقامه عزای آن حضرت بپردازیم. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 امکان ردع ظاهری در موارد قطع به تکلیف 👤 اگر مکلفی به یک تکلیف فعلی قطع پیدا کرد، آیا ممکن است که مولا به او ترخیص ظاهری در مخالفت با قطعش بدهد؟ مشهور بین متأخرین این است که چنین ترخیصی ثبوتاً ممکن نیست. شهید صدر فرموده است که ثبوتاً محذوری ندارد؛ اما اگر مولا چنین ترخیصی دهد، هرگز نمی‌تواند این ترخیص را به عبد ایصال نماید. اما به نظر ما....... 📚 درس خارج اصول، ۹ و ۱۰ مهر ۱۴۰۱. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2724 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
✅وظیفۀ مکلف در فرض فقدان فتوای مجتهد اعلم ✔️محمد آزادی  / علی‌رضا اعرافی  🔹توضیحات: مجتهد اعلم، در برخی از مسائل شرعی، به سبب نداشتن مطالعه یا دست نیافتن به نتیجۀ نهایی یا برخی ملاحظات، فتوایی بیان نمی‌کند. در این موارد باید بررسی کرد که اگر امکان رعایت احتیاط در واقع وجود دارد، آیا مکلف می‌تواند احتیاط را رها کند و از راه دیگری مانند تقلید از مجتهد اعلم بعدی، به وظیفۀ خود عمل کند؟ پیدایش این دست مسائل در گرو چهار عامل اصلی قابل رده بندی و ارزیابی است: 1. مطالعه نداشتن مجتهد اعلم دربارۀ مسئلۀ معین؛ 2. بررسی مسئلۀ معین از سوی مجتهد اعلم، بدون دستیابی به نتیجه و بدون تخطئۀ دیدگاه دیگر فقها؛ 3. ترک فتوا از سوی مجتهد اعلم به همراه تخطئۀ ادلۀ سایر دیدگاه‌ها؛ 4. ترک افتا به سبب رعایت برخی مصالح. برای برخی از صورت‌های چهارگانه، تقسیمات دیگری نیز قابل بیان است که در تحقیق ذکر خواهند شد. طبق دیدگاه برگزیده، وظیفۀ مکلف در هر یک از این صورت‌ها، یکی از چهار حکم زیر خواهد بود: 1. وجوب مراجعه به مجتهدان اعلم بعدی؛ 2. تخییر در مراجعه به مجتهدان بعدی؛ 3. احتیاط میان آراء فقها؛ 4. عمل به فتوای اظهارنشدۀ مجتهد اعلم. 🔹واژگان کلیدی:مجتهد اعلم،  فقدان فتوا،  مکلف، احتیاط در واقع، احتیاط در آراء فقها 🌐 لینک دانلود مقاله: http://taejtehad.mfeb.ir/article_254625.html 🆔@taejtehad_mfeb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 تفسیر درست تغیر تقدیری 👤 🔻تفسیر اول این است که بگوییم مقصود از این است که اگر با حواس پنجگانه قابل درک باشد حسی است و اگر با حواس پنجگانه قابل درک نباشد تقدیری و لولایی است. که این تقریر از تغییر تقدیری مخالف اجماع است و قطعا ملاک نیست علاوه بر اینکه از ظهورات ادله هم خارج است چون ظهورات .... 📚 درس خارج فقه( جلسه53، 1401/9/28) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2730 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 مراد جدی از ضمیر، قرینه بر مراد جدی مرجع آن نیز میباشد 👤 در بحث "تعقیب العام بضمیر یرجع الی بعض افراده" در دوره های گذشته عرض میکردیم که در قید منفصل اگر فهمیدیم از ضمیر بعض افراد میباشد، این به مراد استعمالی در ضمیر لطمه نمیزند و در نتیجه، عام به همان عموم خود باقی میماند. اما بعد از دقت عرفی به نظر میرسد چون خطاب یک ظهوری دارد در وحدت مراد جدی از ضمیر و مرجع آن، باید در ظهور جدی عام نیز تجدید نظر کرد. البته این درست است که... 📚 درس خارج اصول، 22 آذر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2729 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
💠 مسافت تلفیقی 📝 یکی از شرایط شکسته شدن نماز مسافر، پیمودن هشت فرسخ شرعی است و در این حکم تفاوتی میان سفر امتدادی و تلفیقی (رفت و برگشت) وجود ندارد؛ اما در کیفیت تحقق هشت فرسخ تلفیقی برای شکسته شدن نماز، انظار مختلفی پدیدار گشته است؛ از جمله.... ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼 mfeb.ir/home/?p=19936/#ZAhkam ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
فصول اذان 18 یا 16 فصل در این که فصول اذان چند تا است اختلافی در میان روایات وجود دارد و اقوالی هم مطرح است. اما مهم این است که در بعضی روایات فصول اذان 16 تا است و الله اکبر اول اذان دو بار است و در بعضی از روایات 18 است یعنی الله اکبر اول اذان چهار بار است. نسبت به بعضی روایات که 16 فصل است استاد جواب دادند..... ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2682 📚 درس خارج فقه استاد گنجی جلسه 67، 10دی ماه 1401 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 ظهور لا تنقض در نقض شی بلحاظ اثر دائمی آن 👤 🔻 نقض به معنای از بین بردن است و از بین بردن حقیقی یک شی به آن است که خود آن را از بین ببریم اما در دلیل استصحاب لا تنقض به معنای حقیقی به کار نرفته است چون فرض این است که یقین با شک زائل شده است پس لا تنقض یک مجاز است و اسناد مجازی نقض به یک شی زمانی صحیح است و استحسان عرفی دارد که اثر دایمی و لاینفک آن را از او سلب کنیم لذا... 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۰۹/۳۰ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2726 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💠 بخشی از پیام آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مدظله العالی) به مناسبت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی: 🔸️ نقش ارزشمند این شخصیت بزرگ در صیانت از عتبات عالیات ائمه معصومین (علیهم السلام) و سال‌ها مقابله با رژیم صدام و فرقه منحوسه داعش در اذهان مؤمنین به ویژه دو ملت قدرشناس ایران و عراق محفوظ و ماندگار است. 🔹️ امید است که در ظل عنایت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) این حادثه دردناک، رسوایی و شکست توطئه‌های معاندین اسلام و تشیع و عزت اسلامی را به دنبال آورد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 نقد مسلک حق الطاعه با استفاده از بیانات حضرت امام(ره) 👤 شهيد صدر می گوید در فضای شک نسبت به حکم شرعی، عقل بنا به مسلک حکم به اشتغال و احتیاط می کند. حضرت امام(ره) میگوید اذن شارع به ترخیص، نهایت مسأله ای که ایجاد میکند «قطع به اجتماع نقیضین» است. آخوند به خوبی متوجه شده است که همان گونه که قطع به اجتماع نقیضین محال است، احتمال اجتماع نقیضین نیز محال است. بنابراین مسألۀ مذکور نسبت به شبهات بدویه نیز مطرح می شود. شارع در شبهات بدویه چگونه ترخیص میدهد، در حالی که احتمال اجتماع نقیضین وجود دارد؟ آخوند از طریق تفسیر خاصی که از ارائه می کند، شبهه مذکور را حل می کند. حضرت امام(ره) تفسیر دیگری از «انشاء و فعلیت» مطرح می کند که با ظاهر روایات سازگار است، و از این طریق ... 📚 درس خارج اصول عملیه، جلسه 10دی1401. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2733&pid=9505#pid9505 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠پاسخ به اشکال نظریه محقق عراقی (ره) 👤 مرحوم عراقی نظریه وجوب ناقص را برای وجود امر فعلی در فرض دو امر مطرح کرده اند برخی به این نظریه اشکال کرده اند که ... 📚درس خارج اصول،27مهر 1401 ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇🏽👇🏽👇🏽 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2718&pid=9468#pid9468 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 مراد از ضعیف کالموثّق در عبارات علامه مجلسی 👤 مرحوم علامه مجلسی در مورد برخی روات، تعبیر و امثال ذلک به کار برده‌اند. معمولا در این تعابیر، وصف قبل از کاف اشاره به تصریحات ائمه‌ی رجال در مورد راوی دارد.... 📚 درس خارج فقه، ۶ آذر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2736&pid=9521#pid9521 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 قبح معصیت به خاطر مخالفت مولاست یا به خاطر هتک مولا؟ 👤 برای پاسخ به این سؤال که «آیا تجری، عقلاً قبیح است؟» لازم است معلوم شود که معصیت مولا -که همه آن را عقلاً قبیح می‌دانند- از چه رو قبیح است؟ آیا نفس مخالفت و نافرمانی مولا، سبب قبحِ معصیت شده است یا قبح در واقع ناشی از مولاست و معصیت از آن رو که مصداقی از هتک مولاست، قبیح است؟ ثمرهٔ این بحث در قبح تجری روشن است....... 📚 درس خارج اصول، ۱۷ مهر ۱۴۰۱. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2734 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
✅پژوهشی پیرامون گونه‌های ناهمگونی پاسخ معصوم با پرسش پرسشگر ✔️محمد زنده دل / سید علی دلبری 🔹توضیحات: بخش وسیعی از روایات احکام، در پاسخ به پرسش‌هایی است که راویان یا حاضران از معصومین( پرسیده‌اند. این واقعیت به جهت کارکردی که در استنباط حکم شرعی دارد همواره مورد توجه فقها و اصولیان بوده است؛ اما مسئلۀ ناهمگونی پاسخ معصوم با پرسش پرسشگر، هیچ‌گاه مورد بحث قرار نگرفته است. پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی می‌کوشد تا به اتکای مراجعه به کتب روایی، فقهی و اصولی و گردآوری اسناد کتابخانه‌ای، نخست، گونه‌های ناهمگونی پاسخ معصوم و پرسش پرسشگر را مورد نقد و بررسی قرار دهد و در ادامه به علل رخداد این ناهمگونی اشاره کند. ناهمگونی در توسعه و تضییق حکم، تکلیفی و وضعی بودن حکم و ظاهری و واقعی بودن آن، نمونه‌هایی از ناهمگونی پرسش و پاسخ است. تعلیم قواعد عمومی، اعتماد به اجتهاد و استنباط پرسشگر، اشاره به علت حکم، اشاره به معیار و ملاک حکم، عدم قابلیت پرسش، دانش معصوم به هدف پرسشگر، عدم قابلیت پرسشگر و تقیه از جمله علل صدور پاسخ ناهمگون با پرسش می‌باشد. 🔹واژگان کلیدی: حکم ظاهری و واقعی، حکم تکلیفی و وضعی،  تعلیم قواعد عمومی،  تقیه،  استنباط،  علت حکم 🌐 لینک دانلود مقاله: http://taejtehad.mfeb.ir/article_254626.html 🆔@taejtehad_mfeb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 عدم اطلاق مستثنی در استثناء 👤 🔻روال رایج در مستثنی این است که لولا القرینة بحث روی حکم مستثنی منه است که همیشگی نیست مانند: أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعَامِ إِلَّا مَا يُتْلَى عَلَيْكُمْ غَيْرَ مُحِلِّي الصَّيْدِ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ (مائده: 5). در این آیه بحث روی بهیمة الأنعام است که حلال هستند اما این حلال بودن، همیشگی نیست و استثناء دارد. اما این که مستثنی دقیقا چیست، آیه در مقام بیانش نیست. و .... 📚 درس خارج فقه( جلسه57، 1401/10/13) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2738 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 حقیقت تجری، اقدام بر معصیت است 👤 فرض کنید که در اینجا آبی وجود دارد که مکلف قطع به شراب بودنش دارد. لذا به حرمت شرب آن قطع دارد؛ اگر مکلف با قطعش مخالفت نماید و مایع را بنوشد، تجری کرده است. البته به این فرد عاصی نمی‌گویند؛ زیرا عاصی کسی است که با تکلیف منجز مخالفت کرده باشد، اینجا اصلاً تکلیف و حرمتی وجود نداشت. اما سؤالی که مطرح است این است که حقیقت تجری چیست؟....... 📚 درس خارج اصول، ۱۲ مهر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2727 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa