🔸 #اصول
💠 ناصحیح بودن تمسک به اطلاق قاعده
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 آیت الله والد نکته ای را در تفاوت بین آقای داماد و سایر آقایان بیان می فرمودند. ایشان میفرمودند بسیاری از آقایان بعد از بحث از یک مسئله اصولی در مقام جمع بندی مطلب یک قاعده تاسیس می کنند و آن را در قالب یک سری الفاظ بیان می کنند و سپس در مقام تطبیق بر فروع فقهی به اطلاق و تقیید الفاظ قاعده ...
📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٢/٢٠
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#قاعده
#مدرک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#اصول
💠 اضافه کردن تزاحم حفظی بر ملاکی و امتثالی در کلام شهید صدر
👤#استاد_گنجی
در بحث جمع بین حکم ظاهری و واقعی شهید صدر علاوه بر تزاحم در مقام امتثال و ملاکی، یک تزاحم دیگری مطرح کرده است به نام تزاحم حفظی.یعنی مولی دیده باید ملاکات احکام حفظ شود و میگوید ملاک دیگری نیز وجود دارد با اینکه تزاحم ندارند ولی نباید بر زمین بماند.
📚درس خارج اصول، جلسه ۱۳۱، ۳ خرداد ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#تزاحم
#ظاهری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 بررسی شخصیت رجالی یاسین الضریر
یاسین الضریر، یکی از راویانی است که در کتب رجالی توثیق صریحی ندارد (مهمل است)؛ از این رو برخی همچون محقق خویی نقلهای وی را معتبر نمیدانند؛ اما میتوان وجوهی برای اثبات وثاقت او ارائه نمود؛ از جمله «نقل کتاب یاسین توسط بزرگان شیعه بدون اشکال بر وی»، «وقوع روایت به عنوان دلیل انحصاری فتوا» و...
در ادامه به بررسی آنها میپردازیم....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
mfeb.ir/home/?p=20296/#ZRejal
#یاسین_الضریر #یاسین_ضریر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸#اصول
💠بازگشت اجتماع امرو نهی در مجمع به اجتماع ترخیص درتطبیق طبیعت بر فرد خارجی و نهی ازآن.
👤#استاد_قائینی
تنافی و عدم اجتماع امر ونهی در عنوان واحد مانند:«صلّ» و«لاتصلّ» واضح است؛اما در مسئله اجتماع که دو عنوان وجود دارد،نیز همینطور است؟
پاسخ منفی است؛زیرا در مسئله اجتماع امر ونهی در #مجمع،هرچند امر به حصۀ خارجی تعلق گرفته است و در خارج یک چیز وجود دارد لکن معنای آن تعلق امر نیست بلکه معنای آن #ترخیص در تطبیق طبیعت مامور به بر فرد خارجی است که متعلق نهی نیز هست.بنابراین درحقیقت اجتماع بین ترخیص در تطبیق عنوان مامور به بر فرد خارجی و نهی از حصۀ خارجی صورت میگیرد.واین اجتماع مانعی ندارد.
📚درس خارج اصول،اردیبهشت ۱۴۰۲
✅برای مشاهده ادامه مطلب و مباحثه در این موضوع روی لینک تالار مباحثه فقاهت بزنید
#تضادّ #اجتماع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 اختلاف شدید در کلمات مرحوم آقای خویی رحمه الله در ملاک صدق زیاده و نقیصه رکوع و سجود
👤 #استاد_شهیدی
کلمات مرحوم خویی رحمه الله در معیار صدق زیاده و نقیصه مختلف است. ایشان در بحثهای مختلف قولهای متفاوتی اختیار کردند.
۱- در ابتدا قائل شدند به این که معیار صدق زیاده و نقیصه رکوع و سجود، زیاده و نقیصه رکوع و سجود عرفی است.
۲- بعد از مدتی از این نظر برگرشتند و فرمودهاند: معیار صدق زیاده و نقیصه، زیاده و نقیصه رکوع و سجود شرعی است.
۳- و نظر نهایی ایشان که در جلد پانزده موسوعه بیان کرده اند این است که باید بین نقیصه و زیاده تفصیل داد به این نحو که معیار نقیصه رکوع و سجود شرعی است و معیار زیاده رکوع و سجود عرفی است.
📚درس خارج فقه، جلسه۱۲۴، تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید 👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2978
#زیاده
#نقیصه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#احکام
💠 تکرار نماز جماعت
📝 بنا بر فتوای مراجع عظام تقلید شخصی که نماز خود را فرادیٰ خوانده است، چنانچه جماعت بر پا شود مستحب است دوباره همان نماز را با جماعت بخواند و اگر بعد بفهمد که نماز اولش باطل بوده نماز دوم او کافی است. حال سؤال این است که اگر نماز خود را به جماعت اقامه کرده باشد، میتواند دوباره همان نماز را به جماعت بخواند؟
فتوای مراجع به این شرح است....
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
mfeb.ir/home/?p=20296/#ZAhkam
#تکرار
#نماز_جماعت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #فقه
💠عدم ضرر زدن مدرکی بودن به حجیت اجماع متلقاتی
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 برخی برای اشکال به اجماعی بودن یکی مساله در جایی که مدرکی مانند روایتی در مساله طبق حکم وجود دارد اشکال می کنند و می گویند که با توجه به اینکه مدرک در مساله وجود دارد، چون اجماع مدرکی یا حداقل محتمل المدرک است اعتباری ندارد و باید همین مدرک را بررسی کرد اما استاد در مقام دفاع از اجماع متلقاتی در فرض وجود مدرک فرمودند که در اجماع مدرکی ما به دنبال کشف مدرک نیستیم که با وجود مدرک دست از اجماع برداریم بلکه ما به دنبال قرائنی دال بر این فتوا از این مدرک هستیم. یعنی در واقع ما با اجماع متلقاتی به دنبال کشف قرائن موجود در عصر اجماع هستیم که موجب شده است که با توجه به این روایت چنین فتوایی بدهند. و وقتی که مدارس خمسه قدمائیه با همه اختلافاتی که در مبانی دارند همه این حکم را از این روایت فهمیده اند بنابراین این اشتراک فهم قرینه می شود که حتما با توجه به کتابسوزی ها و برخی مسائلی که بعد از آنها اتفاق افتاده است، قرائنی بر این فهم در دست آنها بوده است که همه این فتوا را داده اند بنابراین مدرکی بودن به حجیت اجماع متلقاتی ضربه نمی زند.
📚 درس خارج فقه جلسه ۹۷، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#اجماع_متلقاتی
#مدرکی #کتابسوزی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 نقد و بررسی نوع نگاه مرحوم مجلسی اول به حدیث
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 مرحوم مجلسی اول در روضه المتقین ذیل روایت "کل ماء طاهر..." مطالبی را متذکر شده اند که گویای نوع نگاه ایشان به نحوه نقل و انتقال حدیث است. ایشان معتقدند روایات موجود، برگرفته از اصل هایی است که توسط راویان متصل به معصوم نگاشته می شده و همین طور کتاب به کتاب منتقل می شده تا به دست ما رسیده است و این نوع نگاه باعث شده ایشان اخباری مسلک شود و مرسلات فقیه را حجت بداند و مثلا چنانچه در کافی سندی ذکر شده باشد که ضعیف است ایشان با یک نحوه تعویض سند آن را تصحیح کند. ایشان معتقدند جوامع حدیثی متاخر توسط اشخاصی همچون صدوق و کلینی و با اصول اولیه مقابله و تصحیح می شده لذا مثلا اگر در فقیه روایت مرسلی از یکی از منابع متاخر اخذ شده باشد ارسال سند مشکل ساز نمی شود چون مرحوم صدوق روایات این منبع متاخر را با اصول اولیه سنجیده و صدقش را احراز نموده است.
اما نه تنها شاهدی بر درست بودن ذهنیت ایشان، وجود ندارد بلکه شواهدی بر نادرست بودنش وجود دارد ...
📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٣/٠٩
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#مجلسی
#حدیث #اخباری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🗓تقویم شیعه؛ (14خرداد، سالروز ارتحال امام خمینی"قدّس سرّه")
❖اوصاف رهبر فقید انقلاب در کلام آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی مدظله العالی🔺
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#نشست_علمی
شماره 58
نشست علمی با موضوع:
درآمدی بر جنس و مقدار زکات فطریه
🎤 ارائه توسط استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی
📆زمان: چهارشنبه 17 خردادماه
⏱ساعت 10:30 صبح
🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد سلماسی) ساختمان جدید مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا
🆔 @neshast_mfemb
🔰#اصول
💠 تفسیر ابداعی از مرحوم نائینی از ایجاب احتیاط
👤#استاد_گنجی
مرحوم نائینی میفرماید ایجاب احتیاط که ناشی میشود از اهمیت غرض در حقیقت همان حکم واقعی است. حالا اگر مطابق با واقع بود که همان واقع است ولی با یک بیان دیگری و اگر مطابق نبود یک حکم صوری است. استاد گنجی فرمودند این خلاف ارتکاز است. در ایجاب احتیاط ملاک وجود ندارد و همچنین ایجاب احتیاط یک حکم و یک موضوع جدید است نه این که همان واقع باشد.
📚درس خارج اصول، جلسه ۱۳۰، ۱ خرداد ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#ایجاب_احتیاط
#واقعی #طریقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#اصول
💠نسبت اشتباه به محقق نائینی در معنای ترکیب انضمامی بین متعلق امرو نهی
👤#استاد_قائینی
به محقق نائینی نسبت داده شده است که ایشان تعدد عنوان را موجب تعدد #معنون در خارج میداند و در مورد آن تعبیر ترکیب #انضمامی را استفاده کرده است. استاد قائینی با توجه به کلمات ایشان در فوائد الاصول این نسبت را ناتمام دانسته و معتقد است مراد مرحوم نائینی از ترکیب انضمامی، تحقق دو معنون در خارج نیست بلکه ایشان خارج را ایجادا و وجودا واحد می داند و مراد از ترکیب انضمامی در نظر ایشان عدم صحت حمل دو عنوان بر یکدیگر است که موجب تغایر بین آن دو میشود. لذا در دو عنوان مانند غصب و صلات ترکیب انضمامی به معنای فوق برقرار است. در مقابل ترکیب اتحادی است که بین دو عنوان اشتقاقی وجود دارد، مانند عالم و فاسق و گفته می شود: العالم فاسق و الفاسق عالم.
📚درس خارج اصول،خرداد ۱۴۰۲
✅برای مشاهده ادامه مطلب و مباحثه در این موضوع روی لینک تالار مباحثۀ فقاهت بزنید
#ترکیب #عنوان
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa