🔰 #جرعه_معرفت
💠#دفتر_اخلاق
❇️ آیت الله (ملا علی معصومی) #آخوند_همدانی:
🔹️ خوشا به حال کسانی که مثل علمای اخلاق #دفتری دارند و به #محاسبه_اعمال خویش مشغول هستند و ضرر و منفعت خود را مینویسند.
🔹️ یکی از منادیان، مرگ و موت اقران و امثال است، و منادی دیگر موی سفید؛ خوشا به حال کسی که وقتی موی سفید خود را دید متنبه شود...
📚 کتاب حکایات نورانی و فروغ فقاهت.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 جایگاه حکومت و دولت در رسمیت یافتن اشخاص اعتباری
👤 #الشخص_الاعتباری
یکی از قیودی که از طرف حقوقدانان برای رسمیت یافتن اشخاص اعتباری مطرح شده، این است که باید شخص حقوقی از سوی دولت مورد تأیید قرار گرفته شده و به رسمیت شناخته شود. در حال حاضر طبق قوانین هم لازم است که شرکتهای تأسیس شده، ثبت رسمیشوند و شخص حقوقی آنها بعد از ثبت رسمی، میتوانند فعالیت خود را آغاز کنند.
اشکال در ادعای حقوقدانان این است که منوط کردن تحقق شخص حقوقی در همه موارد به امضای آن از سوی دولت، صحیح نیست و در این مسأله تفصیل وجود دارد.
📚 برگرفته از صفحه ۴۷
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸#اصول
💠 بيان ثمرهی مسئلهی «اقتضاء النهی للفساد»
👤#استاد_قائینی
تصور شده است که مساله اقتضاء النهی للفساد در مقام اثبات #ثمره ای ندارد هر چند ثبوتا برای آن ثمره قابل تصوّر است؛ از این جهت که ظهور نهی از حصه در فساد و حرمت وضعی است و لذا در مواردی که از حصه نهی شده باشد بر اساس دلالت نهی عمل باطل است (ظاهر نهی ارشاد به مانعیت است) و اصلا مهم نیست که نهی از عبادت نیز مستلزم فساد باشد یا نباشد، و حداکثر این است که اگر حرمت هم مستلزم فساد باشد مانعیت از دو جهت خواهد بود و غیر از این موارد، موردی که حرمت تکلیفی حصه از دلیل غیر لفظی استفاده شده باشد یا در شریعت وجود ندارد یا خیلی کم است.
برای دفع این اشکال گفتیم که این بحث در مقام اثبات ثمرات متعددی دارد و موارد وجوب وفای به شرط یا نذر و عهد و قسم و ... همه از مصادیق این بحث خواهند بود. یعنی مخالفت با شرط یا نذر و ... تکلیفا حرام است در عین اینکه این نهی ارشاد به فساد و بطلان نیست...
📚درس خارج اصول، هفدهم دی ۱۴۰۲
✅✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3264
#نواهی
#اقتضاء
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
Osul-064-1402-10-17.mp3
2.27M
🔸#اصول
💠 بيان ثمرهی مسئلهی «اقتضاء النهی للفساد»
👤#استاد_قائینی
📚درس خارج اصول، هفدهم دی ۱۴۰۲
✅✅مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3264
#نواهی #اقتضاء
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#حکایت_خوبان
🔹️ آیت الله العظمی شبیری زنجانی (دام ظله):
🔸️ آقای آخوند(همدانی) نقل میکرد: آقای #شیخ_عبدالنبی_نوری که استاد ما در تهران بود و ما نزد او درس خارج میخواندیم و از اعلام درجه یک ایران بود میگفت: من طلبه بودم -گویا در مدرسه محمودیه تهران_ مقدمات _مثلاً سیوطی_ میخواندم. و #طلبهای بود که در حجره ساکن بود و کسی را بدان راه نمیداد.
🔸️ میگفتند او علم کیمیا میداند، من با او طرح دوستی ریختم و او مرا به حجرهاش راه داد؛ چندی بعد از او خواستم که از این علم به من یاد دهد. او گفت به دردت نمیخورد! من اصرار کردم او دستوراتی داد و چیزهایی را گفت که من تهیه کنم.
🔸️ در این هنگام برخی از اهالی نور به تهران آمده و به مدرسه ما آمدند، آنها میخواستند #مشهد مشرّف شوند؛ به من گفتند تو میآیی؟ گفتم نهایت آرزوی من است...
با آنها به سوی مشهد حرکت کردیم، به سبزوار که رسیدیم آنها مایل شدند خدمت #حاجی_سبزواری برسند، من هم در جمع آنها خدمت حاجی رفتم. پس از زیارت حاجی، آنها برخاستند بروند من هم خواستم بروم که حاجی به من گفت تو بایست!!
🔸️ من از آنها فاصله گرفتم، حاجی فرمود #کیمیا_سعادت_نیست، راه دیگر در پیش گیر!!
من در شگفت شدم چون داستان آموزش کیمیا را به هیچکس نگفته بودم!
📗 حکایات نورانی، ص۱۷.
#سعادت
#کیمیا
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 انشاءات طولی (قسمت سوم: حل تعارض روایات)
👤 #استاد_مفیدی
گفتیم: یکی از ثمرات بحث «انشاءات طولی»، حل تعارض روایات نیت روزه است؛ برخی روایات برای هر روز روزهی ماه مبارک نیت مستقلی را کافی دانستهاند و علما هم عمدتاً به این روایات فتوا دادهاند ، و برخی روایات یک نیت برای کل ماه را در شب اول لازم دانستهاند و برخی علما هم بر اساس این روایات، به عدم کفایت نیت مستقل برای هر روز (بدون نیت کل ماه) فتوا دادهاند . ما گفتیم با نگاه «انشاءات طولی» میبینیم که احتمال دارد اصلاً تعارضی بین این روایات نباشد. یکی از طلاب درس، به این ثمره اشکالی گرفتهاست؛ که این جمعی که شما بین این روایات ارائه میدهید، ربطی به انشاءات طولی ندارد، بلکه بستگی به استظهار شما دارد. ...
📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد مفیدی جلسه چهاردهم(یکشنبه۷آبان۱۴۰۲)
✅ ادامهی این مطلب، تبیین اشکال و پاسخ استاد به آن را، در تالار علمی فقاهت دنبال کنید:
👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3236
#انشاءات_طولی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/mobahathah_ir/1696
انشاءات طولی قسمت سوم.mp3
3.85M
🔰 #فقه
💠 انشاءات طولی (قسمت سوم: حل تعارض روایات)
👤 #استاد_مفیدی
📚 درس خارج فقه، جلسه چهاردهم (۷آبان۱۴۰۲)
✅ ادامهی این مطلب، تبیین اشکال و پاسخ استاد به آن را، در تالار علمی فقاهت دنبال کنید:
👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3236
#انشاءات_طولی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/mobahathah_ir/1696
🔸 #اصول
💠 اصطلاح کنایه
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻در معانی بیان اصطلاحی داریم به نام کنایه. اصطلاح کنایه به دو شکل تفسیر شده است:
۱- یک تفسیر از کنایه مربوط به مثال «زید کثیر الرماد» است. این مثال از قبیل مجاز در کلّ جمله است. ما یک مجاز در کلمه داریم که مثلاً کلمۀ اسد را در معنای رجل شجاع به کار میبریم. اما یک موقع یک ترکیب را در ... .
📚 درس خارج اصول، ۲۲ مهر ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#کنایه
#تفهیمی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 کلام شهید صدر در مورد سیره های مستحدث
👤 #استاد_شهیدی
[در بحث سیره مستحدث که سیره عملی یا ارتکاز مورد نظر در زمان شارع نبوده و مستحدث می باشد.]
شهید صدر فرمودهاند: از عدم ردع کشف نمیشود که این سیرههای مستحدثه مورد امضای شارع هستند بلکه اگر ظاهر یک خطابی این بود یعنی ظهور اطلاقی این بود که شارع بناء عقلاء را تا روز قیامت امضا کرده است در اینجا نیز باید آن را تقیید زد زیرا امضای شارع نسبت به بناءهای عقلائیه به دو صورت ممکن است:
صورت اول......
📚 خارج اصول، ۱۷ دی ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3258
#سیره_عقلائیه
#شهید_صدر #مستحدث
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
❇️ #تهجد سید محمد باقر شفتی(ره)
🔸️ مراقبت و اهتمام زیادی به #تهجد و شبزندهداری داشت و بسا که از خوف خداوند در دل شب در ضمن مناجات با خدا گریه کرده بود، جریان اشک چشم در اطراف چشمهای او اثر کرده بود و هنگامیکه به نماز برمیخاست لرزه در اعضا و اندامش میافتاد و اشک از چشمهایش سرازیر میگردید.
🔸️ در کتاب قصص العلماء میگوید: عبادت این بزرگوار بهنحوی بود که از نصف شب تا به صبح به گریه و زاری و تضرع اشتغال داشته و در صحن کتابخانهاش مانند دیوانگان میگردید و دعا و مناجات میخواند و بر سر و سینهاش میزد تا صبح..
و همیشه مراقب بود که #زهد و سادهزیستی را از دست ندهد و در وضع #طلبگی خود تغییری به وجود نیاورد.
📚 فوائد رضویه ص۴۲۹، قصص العلما ص۱۳۷.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
جلسه 067= تاریخ 14021017.mp3
5.22M
🔰 #اصول
💠 کلام شهید صدر در مورد سیره های مستحدث
👤 #استاد_شهیدی
📚 خارج اصول، ۱۷ دی ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3258
#سیره_عقلائیه
#شهید_صدر #مستحدث
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 استهجان نداشتن حمل بر فرد نادر در بعض موارد
👤#استاد_گنجی
در بحث عموم و خصوص من وجه یک بحثی هست که اگر ماده اجتماع را به یک خطاب بدهیم خطاب دیگر حمل بر فرد نادر میشود و استهجان دارد لذا دلیل مذکور اظهر و کالنص میشود. استاد فرمود اگر مولا برای فرد نادر خطاب کلی صادر کند قبیح است ولی اگر با قطع نظر از خطاب، فردِ نادر نیست بلکه به خاطر خطاب، فرد نادر شد این استهجان ندارد....
📚درس خارج فقه، جلسه ۷۶، ۲ بهمن ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#فرد_نادر
#استهجان
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠ماهیت اجتهاد در شیعه
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻ماهیت تفکر شیعی که «علینا إلقاء الأصول و علیکم التفرع» باشد، ثابت است و در مذاق دستکاری نشده است. اما نسبت به روش های تفریع، اگر ادعا کنید که روش های تفریع هم باید ثابت باشد، پاسخ این است که پس اصلا نباید مدارس فقهیه داشته باشیم نه الآن نه زمان اهل بیت. همین الآن هم روش های تفریع آقای خوئی و جواهر فرق دارد. مدرسه نائینی و آقا ضیاء و مرحوم اصفهانی و آقا شیخ عبدالکریم و آقای بروجردی هر کدام روش هایی دارند که با هم من وجه هستند.
کما این که در عصر اهل بیت هم همین گونه است. مثلا کوفیین و اهل ری و قمی ها را با هم مقایسه کنید تا ببینید روش هایشان فرق دارد اما ائمه علیهم السلام همه را تمجید می کنند. یعنی ائمه همانطور که زرارهی نقل گرا را تمجید می کنند و می گویند علیک بهذا الجالس، فضل بن شاذان عقل گرا را هم تمجید می کنند که امام می گوید من به اهل خراسان غبطه می خورم که می توانند در کنار فضل بن شاذان باشند و حرف های او را بگیرند. اصلا سبک ائمه این گونه است که دسته بندی های مختلف با اختلاف روش ها در شیعه باشد و گرنه کاری نداشت که ائمه بگویند همه این گونه عمل کنید.
📚 درس خارج اصول، جلسه ۶۴، ۳۰ دی ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3272
#اجتهاد
#تفریع #فقاهت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#فقه
💠اختلال ارتکاب صغیره به عدالت
👤#استاد_قائینی
مشهور فقها ارتکاب گناه صغیره را مخلّ به عدالت نمی دانند اما در مقابل از جماعتی از قدما و متأخرین حکایت شده است که صغیره را مخلّ به عدالت می دانند. مرحوم ابن ادریس با توجه به مبنای خود در انکار اصل گناه صغیره، همۀ گناهان را مخلّ به عدالت دانسته است اما استاد قائنی دام ظله اولا اصل تقسیم گناهان به صغیره و کبیره را می پذیرند و در عین حال با توجه به مبنای خود در تعیین معنای عدالت، گناهان صغیره را مخلّ به عدالت می دانند. دلیل بر این مطلب، اصل عملی است به ضمیمۀ انکار و ردّ ادلۀ عدم اختلال. توضیح مطلب در ادامه خواهد آمد... .
📚درس خارج فقه، نوزدهم دی ۱۴۰۲
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3268
#عدالت
#صغیره #اختلال
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
جلسه ۶۶ - ۱۹ دی ۱۴۰۲_برش.mp3
3.18M
🔸#فقه
💠اختلال ارتکاب صغیره به عدالت
👤#استاد_قائینی
📚درس خارج فقه، نوزدهم دی ۱۴۰۲
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3268
#عدالت
#صغیره #اختلال
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #رجال
💠 بررسی وثاقت طلحه بن زید النهدی
👤 #استاد_شهیدی
در مورد طلحه بن زید گفته اند: "کتابه معتمد".
آیت الله خوئی میفرمایند: این دلیل بر توثیق است.
آیت الله زنجانی فرمودند: بعضیها کتاب که مینویسند خوب و منضبط است، اما حرفهای معمولی که میزنند نامنضبط است. و شاید طلحه بن زید هم همینطور بود، کتابه معتمد، عامی هم بود، ممکن است وقتی صحبتهای عادی میکرد خیلی منضبط نبوده باشد.
ما هم تردید کردیم، شاید واقعا در وصفش اینجور گفتند. و لکن وثاقت طلحه ثابت است چون....
📚 درس خارج فقه، ۵ دی ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3253
#طلحه
#النهدی #وثاقت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
📌 شماره 103 #لوح_پژوهشی_ذکری
بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد.
http://fa.mfeb.ir/?p=20571
✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند.
🆔 @mfebir
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
04 Zekra 103 - جهت نشر دیجیتال.pdf
972.4K
💠 نسخه نشر دیجیتال #لوح_پژوهشی_ذکری
🔸 شماره 103
✅ مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس
🆔 @mfebir
ارسال بفرمایید.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 جایگاه نماینده شخص اعتباری در تحقق آن
👤 #الشخص_الاعتباری
از جمله اموری که در مورد اشخاص اعتباری لازم و ضروری دانسته شده، وجود ممثّل و نماینده از بین افراد طبیعی است؛ یعنی شخص حقوقی باید نمایندهای داشته باشد که فعالیتهای شرکت را به نام او انجام دهد.
در صورتی که مقصود از لزوم وجود نماینده برای شخص اعتباری این باشد که شخص اعتباری مانند بانک و... بدون وجود نماینده نمیتواند به فعالیت بپردازد، این مطلب صحیح است و اساساً جای انکار ندارد؛ چون شخص حقوقی فاقد ادراک و شعور است و نمیتواند فعالیت هایی از قبیل خرید و فروش داشته باشد و لذا وجود نماینده ضروری است.
اما در صورتی که مقصود از مقوم پنجم این باشد که شخص حقوقی بدون نماینده اساسا شکل نمیگیرد، ادعای باطلی است.
📚 برگرفته از صفحه ۴۸
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 مثال های واقعی استعمال لفظ در اکثر از معنا
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻بنابر تحقیق مدلول استعمالی میتواند متعدد باشد؛ یعنی استعمال لفظ در اکثر از معنا اشکالی ندارد و هر دو مدلول استعمالی میتواند مقصود تفهیمی متکلم باشد.
یکی از نمونههای استعمال لفظ در اکثر از معنا، مادّهتاریخ است. اساساً بسیاری از مادّهتاریخهای زیبا، بر پایۀ استعمال لفظ در اکثر از معنا استوار است. بلکه تمام مادّهتاریخها، از قبیل استعمال لفظ در اکثر از معنا به معنای عامش هستند.
مادّهتاریخ، عبارتی است که در تعیین زمان یک واقعه، به کار میرود ... .
📚 درس خارج اصول، ۲۲ مهر ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#استعمال
#اکثر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa