eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.2هزار دنبال‌کننده
984 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 تعویض سند به جهت تصحیح سند 👤 تعویض از نظر هدفی که دنبال می‌کند دو گونه است گاه هدف از آن، سند است و گاه برای اهدافی دیگر انجام می‌شود. ۱- سند برای تصحیح آن گونه‌ای که اهمیت بیشتری دارد و در کلمات متأخران دیده می‌شود تعویض سند برای تصحیح آن است. این گونه را صاحب در کتاب منتقى الجمان و میرزا محمد در کتاب منهج المقال به کار برده اند. بعدها محمد بن علی اردبیلی در رساله‌ی تصحيح الأسانید دیدگاه صاحب معالم را گسترش داد به گونه ای که به ادعای وی این رساله می‌تواند بیشتر احادیث کتاب‌های و را تصحیح کند. علمای بعدی این گونه از سند را به بیان‌های گوناگونی رد یا تأیید کردند. 📚 استناد، صفحه ۴۹۸ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3716 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
❇️ توسل عامه به 📖آیت الله بهجت(ره): 🔹️ در جریان ابتلای اهل به وبا، که آقا سید محمد به شیعیان دستور داده بود سه روز روزه بدارند و زیارت بخوانند، فوج‌ فوج از غیرشیعه می‏‌مردند و یک نفر شیعه از دنیا نمی‏‌رفت. 🔹️ ازاین‌رو، بعضی از در صحنِ مقابل ضریح می‏‌ایستادند و می‏‌گفتند: «یا عَلِیّ الْهادی، نُسَلّمُ عَلَیک مِثْلَ ما یسَلّمُ عَلَیک الشیعَةُ؛ ای علی‌الهادی، همان‌گونه که شیعه به تو سلام می‏‌گویند، ما به تو سلام می‏‌گوییم». 🔹️ ملاحظه می‏‌کنید با اینکه حقانیت روشن بود، ولی ایمان نمی‏‌آوردند و ریشه مطلب را که بود دنبال نمی‏‌کردند. 📚در محضر بهجت، ج۳، ص۲۳۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
صور تقدم عام بر مطلق .mp3
2.4M
🔸 💠 صور تقدیم عام بر مطلق در محل اجتماع عامین من وجه 👤 📚 درس خارج اصول، ۵ آبان ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3714 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 صور تقدیم عام بر مطلق در محل اجتماع عامین من وجه 👤 🔻 در این مساله شش صورت وجود دارد، که فقط در صورتی که عام کل و ما شابهه باشند، و در مقدمات حکمت با اصاله البیان باشد و یا در صورتی که کل و ما شابهه نباشد، ولی مدخولش با احراز مقام بیان با باشد و در طرف مقابل مطلق با اصاله البیان، احراز شده باشد، که در این دو صورت عام مقدم می شود و الا در غیر این دو صورت یا می کنند و یا مطلق مقدم می شود. 📚 درس خارج اصول، ۵ آبان ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3714 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 پاسخ به اشکال عدم معقولیت جزء مستحب آقای و آقای فرموده‌اند که اگر نماز با «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین» تمام می‌‌شود و بعد از آن «‌السلام علیکم» گفته شود، «السلام علیکم» یک خارج نماز است و نمی‎تواند داخل در نماز باشد حتی آن مستحباتی که در اثنای نماز هستند مانند قنوت، مستحباتی نفسی هستند که آنها نماز است و نیست که جزء نماز دانسته شود زیرا جزء، چیزی است که ینتفی الکل بانتفاءه. اگر چیزی مستحب است یعنی می‎توان آن را نیاورد و کل هم با انتفای آن منتفی نمی‎شود. اینکه چیزی هم جزء باشد که باید «ینتفی الکل بانتفاءه باشد» و هم مستحب باشد یعنی «لا ینتفی الکل بانتفاءه»، تهافت است. اما این مطلب قابل پاسخ است زیرا.... 👤 📚 درس خارج فقه، ۷ مهر ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3707 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
encode20241206080717.mp3
1.08M
🔰 💠 پاسخ به اشکال عدم معقولیت جزء مستحب 👤 📚 درس خارج فقه، ۷ مهر ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3707 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 معلوم شدن موارد تقیه در بین شیعیان تا قرن ۴ 👤 در قرن اول و دوم و سوم روایات در فضای صادر می شده و شیعه هم بین خودشان می‌فهمیدند که ائمه از چه چیزی تقیه کرده‌اند. تقیه ها و مهمّات در فقه اهل البیت علیهم‌السلام تا شروع قرن چهارم بین خود شیعه معلوم شده بود. بعد در حدود سال سیصد و پنجاه، دیگر رسمی شد. که بغداد را گرفتند و خلیفه هم تابع آن‌ها بود، شیعه قدرت حکومتی پیدا کردند. وقتی شیعه قدرت حکومتی داشتند، دیگر تقیه به‌معنای قرون قبلی محو موضوع شد. لذا در زمان شیخ مفید..... 📚درس خارج فقه ، ۲۱ مهر ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3718 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
1️⃣☘️ اثرات تکوینی نجاست در تاریکی نفس و از بین بردن صفای معنوی ☘️ 🔹️ «یکی از بزرگان علماء نجف اشرف، مرحوم آقا (رضوان‌الله علیه) بودند که استاد ما آقا شیخ کاظم از شاگردان ایشان بوده و فقاهت خودش را از ایشان می‌دانست. آقا شیخ محمد کاظم شیرازی در علم و عمل، مرد بسیار جلیل‌القدری است. 🔹️ ایشان یک وقتی به خانواده‌اش می‌گوید: من حس می‌کنم یک نحوه کدری و روحی برایم پیدا شده است. نکند این آب یا چیزی که مصرف می‌کنیم متنجس شده باشد؟! چون آن‌ موقع‌ها آب لوله‌کشی نبود بلکه آب را از بیرون می‌آوردند و در خمره سفالی یا یک ظرف‌هایی می‌ریختند و برای یک هفته، یا چند روز نگهداری می‌کردند تا سقاها و ‌آب‌فروشها دو مرتبه آب بیاورند. ایشان به خانواده‌اش می‌گوید یک تاریکی‌ای در خودم احساس می‌کنم. 🔹️ آدم گاهی یک صفا و جلاء روحانی و معنوی در خودش احساس می‌کند؛ یک نورانیت و حال معنوی احساس می‌کند؛ حوصله‌ی با خدا را دارد، حوصله‌ی مناجات دارد. یک‌وقت هم می‌بینی نه چنین حالتی ندارد و اصلاً نمی‌تواند دل به این چیزها بدهد! .. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
2️⃣☘️ اثرات تکوینی نجاست در تاریکی نفس و از بین بردن صفای معنوی ☘️ 🔹️ فرموده بود این‌طور حس می‌کنم که در من ایجاد شد. رفتند بررسی کردند دیدند بلی؛ آن ظرف و خمره‌ای که برای آب است یک موش مثلاً در درون آن افتاده و مرده است و در آن مدتی که از آن آب استفاده می‌کردند سبب شده که آن نورانیت و صفای معنوی از بین برود!!؛ با این‌که (به لحاظ شرعی این آب تا آن زمانی که نمی‌دانستند متنجس شده) اصالة ‌الطهاره و طهارت داشته و به حسَب شرع مشکلی ندارد. حالا بعد از آن‌که فهمیدند باید طبق روایت هر چیزی که آن آب با آن ملاقات داشته را تطهیر کنند و وضوها و نمازها را هم اعاده کنند. 🔹️ بله! نجاست یک واقعیتی در است که با انسان ارتباط هم دارد و اگر آن را مصرف کردی در شما، در آن روحیات معنوی شما اثرگذار است چون این‌ها یک امور واقعی است و شارع در حکم خود از این امر تکوینی کشف کرده است». 📚 استاد شب زنده‌دار در درس خارج اصول (۱۴۰۱/۱۱/۱۰) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
تخفیف‌های متنوع در خرید محصولات نور! ✅ خرید از فروشگاه اینترنتی نور (نورشاپ)، خرید دانلودی با 70% تخفیف و خرید فیزیکی با 50% تخفیف ✅ خرید حضوری از فروشگاه دائمی مرکز با 50% تخفیف ✅ ارائه طرح همراهان نور (بیش از 100 نرم‌افزار در یک بسته) با تخفیف ویژه خرید از طریق لینک زیر👇 www.noorsoft.org ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
شماره 64 نشست علمی با موضوع: توصیه های راهگشا در پژوهش های دینی 🎤 ارائه توسط استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی 📆زمان: سه شنبه 27 آذرماه ⏱ساعت 12:30 🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد سلماسی) مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر علیه السلام ✅برنامه ی ویژه به مناسبت 🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا 🆔 @neshast_mfemb
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 شماره 64 نشست علمی با موضوع: توصیه‌های راهگشا در پژوهش‌های دینی 🎤 ارائه توسط استاد سیدمحمدجواد شبیری زنجانی 🌐 پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا 🆔 @neshast_mfemb
Neshast Elmi64_403_09_27_Shobeiri.mp3
27.51M
🔰 #️⃣ شماره 64 💠 موضوع: توصیه های راهگشا در پژوهشهای دینی 🎤 ارائه دهنده: استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی(دامت برکاته) 📆 زمان: سه شنبه 1403/09/27 🔷 مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠تبین اصل عملی بودن اصالة‌الظهور 👤 مرحوم تمسک به اصالة الظهور برای اثبات را صحیح نمیداند؛ به این بیان که اصل در جایی جاری است که اثر عملی بر آن مترتب باشد اما در جایی که ظهور اثر عملی ندارد جاری نیست. در مثل «لاتکرم زیدا» عدم وجوب اکرام زید روشن است لکن ممکن است این عدم وجوب اکرام به جهت خروج تخصصی از «اکرم کل عالم» باشد یا خروج تخصیصی؛ و نمیتوان با جریان عموم در «اکرم کل عالم» خروج تخصصی زید را از اثبات نمود؛ زیرا بعد اینکه یقینا خاص وجوب اکرام ندارد در جریان این اصل عموم ثمرۀ عملی وجود ندارد و بنای عقلاء بر جریان اصل ظهور در جایی است که در مقام عمل اثر داشته باشد. و این یعنی... 📚درس خارج اصول، ۴ آذر ۱۴۰۳ ✅ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3691 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
تبیین اصل عملی بودن اصاله الظهور.mp3
1.1M
🔸 💠تبیین اصل عملی بودن اصالة‌الظهور 👤 📚درس خارج اصول، ۰۴ آذر ۱۴۰۳ ✅ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3691 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 تمسک به عمومات و اطلاقات امضای معاملات برای اثبات مشروعیت مطلق اشخاص اعتباری 👤 در باب ، اقوال و نظریات متعددی از سوی فقها مطرح شده است که نظریه اول، مطلق اشخاص است. برای اثبات این نظریه، أدله متعددی ذکر شده است که دلیل اول، تمسک به اطلاقات و عمومات أدله امضای معاملات از قبیل «أوفوا بالعقود»، «أحل الله البیع» و «تجارة عن تراض» است. دلیل اول نیز دارای تقاریب متعددی است که برخی از تقاریب، در مورد همه أدله‌ی امضای معاملات قابل استناد بوده و برخی نیز اختصاص به برخی از أدله دارد. تقریب اول برای استناد به أدله امضای معاملات که در همه ‌آنها قابل بیان است، این چنین است که ... 📚 برگرفته از صفحه ۶۴ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3708 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir