🔸 #فقه
💠 خریدار سهام بورسی، شریک در اموال شرکت می شود؟؟
👤 #استاد_شهیدی
ظاهر کلام فقهاء این است که: خریدار سهام، اموال شرکتی را که سهام آن را می خرد، به نحو اشاعه مالک می شود.
این قول گرچه با مبانی فقه رایج موافق است، لکن مبعدات خارجی دارد.
مبعد اول: با موت خریدار سهام، وکالتی که او به هیئت مدیره در معاملات داده است، باطل می شود. حال بعد از مرگ وی، هیئت مدیره هیئت چگونه در اموال شرکت، تصرف اعتباری مثل خرید و فروش کند؟
مبعد دوم: نگرفتن اموال سهامداران هنگام ورشکستگی ...
مبعد سوم: لوازم مالکیت مشاعی ...
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۰/۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2360
#لا_حرج
#نفی_حرج
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 اشکال بر تلقی مشهور بر مفهوم نداشتن شرط مسوق برای تحقق موضوع
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
کسانی که ادات شرط را واجد مفهوم دانستهاند، یک مورد را استثنا کردهاند: شرطی که مسوق برای بیان یا تحقق موضوع باشد. بعد از تسلم این مسأله، در صدد یافتن علت مفهوم نداشتن این جمله و فرق آن با سایر جملههای شرطیه برآمدهاند. شهید صدر ضمن تحقیقی جوابی به این سؤال داده است......
📚 درس خارج اصول 1400/10/18
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2400
#مفهوم
#مفهوم_شرط
#شرط_مسوق_برای_تحقق_موضوع
#شهید_صدر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فراخوان_مقاله
💠کنگره بین المللی میرزای نائینی(ره)
🔹تاریخهای مهم کنگره🔹
▬ مهلت ارسال چکیده مقالات ▬
ا▼ا▼/▼ا
پانزدهم اسفندماه 1400
▬ مهلت ارسال مقالات ▬
ا▼ا▼ا▼ا
پانزدهم اردیبهشت 1401
👈 جهت اطلاع از ریز موضوعات و نحوه ارسال آثار و دریافت اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاعرسانی کنگره به نشانی زیر مراجعه فرمائید:
🌐hamayesh.miu.ac.ir/naeini
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 اشکال عام به توثیقات عامه
👤 تحقیق_طلاب
📝 آیا میتوان روایات کتاب احتجاج -که مرسل هستند- را اعتبار بخشید؟؟؟!!!
یکی از وجوهی که برای اعتبار بخشی به روایات مرسل احتجاج ذکر میشود توجه به مقدمهی آن است: «و لا نأتي في أكثر ما نورده من الأخبار بإسناده إما لوجود الإجماع عليه أو موافقته لما دلت العقول إليه أو لاشتهاره في السير و الكتب بين المخالف و المؤالف» امابه نظر میرسد استدلال به این مطلب با مبنایی که برخی اساتید مبرز کنونی حوزه قبول دارند، سازگار نباشد، این اشکال به عمدهی توثیقات عامه (مانند توثیقات مستفاد از مقدمه تفسیر علی بن ابراهیم، کامل الزیارات و حتی مشایخ ابن ابیعمیر و ...) و نیز به عباراتی که ادعا میشود صدور یا صحت روایات برخی کتب مانند کافی، تحف العقول و نیز احتجاج را ثابت میکنند وارد است. اصل اشکال احتمال وجود ارتکازی در زمان نوشتن عبارات مورد استدلال است که مانع تمسک به اطلاق یا ظهور این عبارات میشود...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2318
#توثیقات_عامه
#احتجاج
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 عدم اثبات حد سرقت با بینه بعد از قسم منکر
👤 #استاد_قائینی
📝در سرقت دو جنبه حق الله و حق الناس وجود دارد اما مستفاد از ادله این است که حق الله منوط به این است که کسی است که مال از او دزیده شده است حق مالی خودش را مطالبه کند و گرنه حد سرقت و حق الله نیز ثابت نمیشود و البته صاحب مال نسبت به حق الله حقی ندارد و لذا گذشت او بعد از مطالبه مسقط حق نیست. همین مساله باعث ایجاد تفاوتهایی بین این دو جنبه شده است.
مرحوم آقای خویی معتقد است قسم منکر سرقت فقط مسقط حق مالی است و حد الهی حتی با بینه بعد از قسم هم قابل اثبات است اما حضرت استاد این فتوا را ناتمام میدانند...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2417
#حد_سرقت
#بینه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 جمع عرفی بین عامین من وجه
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻یکی از جمعهای عرفی بین عامین من وجه عبارتست از جمع بین اقتضا و لا اقتضا.
به طور مثال یک دلیل می گوید "الغنم لیس بحرام" و دلیل دیگر می گوید "المغصوب حرام".
ماده اجتماع این دو دلیل، غنم مغصوب است ولی عرفا بین این دو دلیل تعارض نیست و واضح است که عرف ماده اجتماع را به "المغصوب حرام" می دهند.
آقایان در تحلیل عرفی این نکته ... .
📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2419
#جمع_عرفی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 تفاوت انصراف الی با انصراف عن !!!!؟؟
👤 استاد_مفیدی
🔻 آن چیزی که مانع اطلاق است انصراف واژه از برخی مصادیق است نه انصراف واژه به برخی مصادیق؛ زیرا صرف متعارف بودن برخی مصادیق نمی تواند اطلاق کلام مولا را مخدوش کند عرف اگر تطبیق کلمه بر مصداقی را محکوم به صحت سلب ببیند آنگاه اطلاق از بین می رود....
در بحث رویت هلال با تلسکوپ درست است که رویت متعارف زمان صدور نیست اما انصراف از آن ندارد
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۸/۳۸
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2317
#انصراف
#رویت_هلال
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 محدوده ی توثیق برداشت شده از استثناء ابن ولید
🔻اگر روایت محمد بن احمد بن یحیی از فردی، اختصاص به آداب و سنن داشته باشد، آیا باز هم می توان از عدم استثناء ابن ولید، وثاقت او را برداشت کرد؟ این مساله، محل اختلاف است. اما به نظر می رسد که اگر در این فرض، توثیق را نپذیریم، اصل این توثیق با مشکل مواجه می شود...
📚تحقیق طلاب
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2390&pid=8682#pid8682
#مستثنیات_ابن_ولید
#محمد_بن_احمد_بن_یحیی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول_کاربردی
💠 موانع #فهم_متن از دیدگاه آیت اللّٰه #شهید_صدر رحمه اللّٰه
(نگاهی تطبیقی میان علم اصول و #هرمنوتیک در باب فهم متن)
مسئلۀ فهم متن، به عنوان یک مسئلۀ جدی، مرهون مباحث هرمنوتیک معاصر است. اگر چه اصل این مسئله در علم اصول نیز مطرح بوده است؛ اما با مباحث هرمنوتیک فلسفی هایدگر و گادامر این مسئله اهمیت خاصی یافت و انقلابی در برداشت عمومی در این باب، ایجاد نمود.
گادامر با تحلیلی خاص از فهم میکوشد تا نشان دهد....
#فهم_متن
#هرمنوتیک
#هایدگر #گادامر #اصول
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=19130/#ZOsoulK
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 آیت الله زنجانی استصحاب استقبالی را معتبر می داند؟؟؟
🔻جریان استصحاب به نسبت آینده در مواردی که الآن به چیزی یقین دارد و در استمرار آن در آینده شک دارد، محل اختلاف و مناقشات بسیار است
اما آیت الله زنجانی این استصحاب را پذیرفته و نه تنها هیچ اشکالی را بدان وارد نمی دانند بلکه در تقریب آن می فرمایند: معولا فقها در باب صوم...
📚 درس خارج فقه۱۳۸۲/۱۱/۲۶
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2338&pid=8490#pid8490
#استصحاب
#استصحاب_استقبالی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 لزوم اکتفاء به حداقل در فرض اضطرار به لباس نجس (انحلالیت نهی ارشادی)
👤 #استاد_شهیدی
🔻 برخی مثل آیت الله خویی و استاد شهیدی نواهی ارشادی را، ظاهر در انحلالی بودن دانسته و در مقابل برخی همچون امام خمینی آنها را صرف الوجودی می دانند. ثمره بحث در جایی ظاهر می شود که مثلا شخصی مضطر به پوشیدن لباس نجس در نماز گردد که بر اساس نظر امام خمینی می تواند هر قدر لباس نجس دیگر که می خواهد بپوشد زیرا مجموع بما هو مجموع مانع بود و مورد نهی واقع شده بود و بعد از ارتکاب اولین فرد نهی ساقط شده و بقیه افراد نهی ندارند؛ اما طبق نظر آیت الله خویی و استاد شهیدی...
📚 درس خارج اصول ۱۴۰۰
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2381
#نواهی
#انحلال
#نهی_ارشادی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 استحباب عمامه در حال نماز
👤 #استاد_گنجی
📝 یکی از مواردی که گفته شده از مستحبّات لباس نمازگزار است، داشتن عمامه است.
برای اثبات استحباب عمامه در حال نماز به چند روایت استناد شده، که همگی ضعیف السندند! ...
📚 درس خارج فقه، ۶ و ۷ دی ماه ۱۴۰۰
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2418
#استحباب_عمامه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 وثاقت محمد بن عبدالحمید
👤 #استاد_شهیدی
📝محمد بن عبد الحمید روایاتی در فقه و غیر آن دارند ولی وثاقت ایشان مورد اشکال واقع شده است.
وجوه متعددی برای وثاقت ایشان ذکر شده است
وجه اول: توثیق نجاشی
صاحب حدائق و محقق خویی فرموده اند که نجاشی در رجال ایشان را توثیق کرده است:
« محمد بن عبد الحميد بن سالم العطار أبو جعفر، روى عبد الحميد عن أبي الحسن موسى و كان ثقة من أصحابنا الكوفيين له كتاب النوادر...
این بیان از مرحوم خویی عجیب است و خودشان نیز در معجم ملتفت شده اند؛ زیرا...
.
.
وجه نهم: عدم استثناء ابن ولید از رجال محمد بن احمد بن یحیی
این وجه را آقای زنجانی قبول دارند؛ ولی به نظر ما...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2412
#وثاقت
#محمد_بن_عبدالحمید
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 حد ترخص کاشف از مسافت خاص نیست!!
👤 #استاد_مفیدی
🔻یکی از مثال های نقض در بحث رویت هلال با تلسکوپ بحث حد ترخص است که در آن واضح است که تلسکوپ مجزی نیست.استاد در پاسخ از این نقض فرمودند: دو ضابطه برای وجوب قصر مطرح شده یکی خفاء اذان و دیگری خفاء جدران. یک ضابطه مربوط به گوش است و دیگری چشم و این دو مقداری با هم تفاوت دارند.خفاء اذان در چند روایت آمده است اما خفاء جدران در یک روایت آمده است اما مهم این است که.....
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۱۵
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2402&pid=8705#pid8705
#حد_ترخص
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 اشتراط قصد توصل در مقدمه
👤 #استاد_قائینی
📝از کلمات مرحوم شیخ استفاده میشود که ایشان قصد توصل به ذی المقدمه را در متعلق امر غیری دخیل میدانند این بیان در کلام مرحوم آخوند مورد اشکال قرار گرفته است. از نظر حضرت استاد میتوان کلام مرحوم شیخ را به گونهای تقریر کرد که این اشکال مرحوم آخوند به آن وارد نباشد.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2422
#مقدمه_واجب
#قصد_توصل
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #جرعه_ای_از_دریا
💠 اتقان مباحث علمی شیخ انصاری(ره)
[بهمناسبت 18 جمادي الثانیة سالروز وفات مرجع بزرگ شیعه، استاد الفقهاء آیتاللهالعظمی حاج شیخ مرتضی انصاری «رضوان الله علیه»]
✅ از بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
📝... آقای آقارضی شیرازی ( نوه میرزای شیرازی)، با واسطه از میرزا نقل میكرد:
میرزای شیرازی در درس روز چهارشنبه مطلب شیخ را رد كرده و قرار میشود بعد از تعطیلات در روز شنبه بحث دیگری را شروع بكند، اما وقتی شنبه میآید، میگوید: مطلب همانی است كه شیخ انصاری گفته است و ما نمیتوانیم از مطلب ایشان عدول كنیم. رابطۀ شما با شیخ به واسطۀ كتابهای ایشان است، اما ما خود شیخ را دیدهایم و شیخ كسی نیست كه ما به راحتی بتوانیم فرمایش ایشان را رد كنیم. اینطور نیست كه شیخ دو جمله پشت سر هم بیان بكند و مقصودش در هر كدام یك چیزی باشد، بلكه نكتهای در بیان ایشان وجود دارد.
📚جرعه ای از دریا ج4، ص440.
#شیخ_انصاری
#میرزای_شیرازی
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 جمله شرطیه بعد از فاء تفریع قابل تمسک نیست!!
👤 #استاد_شهیدی
🔻مرحوم آیت الله تبریزی می فرمود: اگر اول جمله شرطیه فاء داشته باشد، آن جمله شرطیه هیچ کاره و طفیلی است؛ یعنی اصل بر جمله اول است و جمله شرطیه فرعی از آن است.
این مطلب ثمراتی دارد
مثلا: مرحوم میلانی و شهید صدر به مفهوم ذیل روایتی استدلال می کنند و می گویند آب قلیل با متنجس خالی از عین نجس، نجس نمی شود!!
«عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْهُمْ ع قَالَ: إِذَا دَخَلْتَ يَدَكَ فِي الْإِنَاءِ قَبْلَ أَنْ تَغْسِلَهَا فَلَا بَأْسَ إِلَّا أَنْ يَكُونَ أَصَابَهَا قَذَرُ بَوْلٍ أَوْ جَنَابَةٍ
فَإِنْ دَخَلْتَ يَدَكَ فِي الْإِنَاءِ وَ فِيهَا شَيْءٌ مِنْ ذَلِكَ فَأَهْرِقْ ذَلِكَ الْمَاءَ»
.
مرحوم تبریزی در پاسخ فرموده اند که این فاء تفریع بر جمله قبلی است و مفهوم ندارد...
📚 درس خارج فقه۱۴۰۰/۱۰/۲۸
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2427
#فاء_تفریع
#مفهوم_شرط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 اشکال بر تلقی مشهور از مفهوم نداشتن شرط مسوق برای تحقق موضوع
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
کسانی که ادات شرط را واجد مفهوم دانستهاند، یک مورد را استثنا کردهاند: شرطی که مسوق برای بیان یا تحقق موضوع باشد. بعد از تسلم این مسأله، در صدد یافتن علت مفهوم نداشتن این جمله و فرق آن با سایر جملههای شرطیه برآمدهاند. شهید صدر ضمن تحقیقی جوابی به این سؤال داده است......
📚 درس خارج اصول 1400/10/18
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2400
#مفهوم
#مفهوم_شرط
#شرط_مسوق_برای_تحقق_موضوع
#شهید_صدر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 بازخوانی شخصیت #علی_بن_حدید_مدائنی
✍️ #علی_بن_حدید_مدائنی از راویان برجستۀ اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم هجری است که در کتب رجال، از اصحاب امام کاظم، امام رضا و امام جواد علیهم السلام شمرده شده است.
وی کتابی تألیف نموده و در کتب اربعه حدود دویست روایت از ایشان نقل شده که در مواردی صاحبان کتب اربعه بر اساس آنها فتوا دادهاند.
در این مختصر به بررسی وثاقت یا عدم وثاقت وی از دیدگاه حضرت آیت اللّٰه خامنهای حفظه اللّٰه پرداخته میشود.....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=19130/#ZRejal
#علی_بن_حدید_مدائنی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #جرعه_معرفت
🌺 فرارسیدن سالروز ولادت امأبیها، حضرت فاطمهزهرا سلاماللهعلیها و #روز_مادر مبارک باد 🌿🌷
#شیخ_مفید رضواناللهعلیه میفرماید:
▫️ «این روز (روز ولادت فاطمه زهرا علیهاالسلام) روز شریفی است که شادمانی مؤمنان در آن تجدید میگردد و روزه آن و نیز انجام کارهای خیر مستحبی و پرداخت صدقه به مؤمنان، در آن مستحب است».
📚 اقبالالاعمال، ج٢، ص٧٠٧
▫️ «انسان باید در این روز، در سپاسگزاری از خداوندجلجلاله و مقام بلند رسول او صلیاللهعلیهوآله کوشا باشد و به هر اندازه که توان دارد، به طاعات و اعمال نیک بپردازد؛ اگرچه هر قدر انسان با تمام توان تلاش کند، باز نمیتواند حق خداوندجلجلاله و رسول او صلیاللهعلیهوآله و خواص او را برآورده سازد».
📚 اقبالالاعمال،ج٢، ص٧١٥.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🌹 #حکایت_خوبان
💠 مادرتان را خشنود کنید!
یکی از طلّاب اصفهانی میگوید:
▫️ زمانی برای خودسازی و تزکیه نفس چند ماهی به مشهد مقدّس مسافرت نمودم. روزی خدمت آیت الله العظمی بهجت رسیدم. ایشان بدون اینکه سؤال کنم، فرمود:
🔹 آقا خودسازی به این شکل فایدهای ندارد. بروید به اصفهان و مادرتان را خشنود کنید.
🔸 گفتم: نمی شود. و کمی با ایشان بحث کردم.
🔸 وقتی که از خدمتشان مرخص شدم در این فکر فرو رفتم که بنده در این مورد با ایشان اصلاً سخنی نگفته بودم، پس ایشان از کجا دانست؟
سپس برگشتم و معذرت خواهی کردم.
📚 فریادگر توحید، ص٢١٠.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 تفاوت تقیه جهتی و تقیه دلالی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻ما دو نوع تقیه داریم:
1. نوع اول تقیه اینست که خود امام علیه السلام تقیه کردند یعنی جهت صدور کلامشان تقیه ای بوده است و حمل بر تقیه در این فرض تصرف در جهت صدور کلام محسوب می شود.
2. نوع دوم تقیه اینست که حضرت در مقام بیان حکم ظرف تقیه است یعنی نه اینکه حضرت خودش تقیه کند بلکه حکم ظرف تقیه را بیان می کند و می خواهد بگوید در ظرف تقیه وظیفه مکلفین چیست. حمل بر تقیه در این فرض یک جمع دلالی بوده و به معنای تصرف در دلالت است نه تصرف در جهت صدور و به عبارت دیگر ظهور اولیه دلیل نسبت به ظرف اضطرار و اختیار و تقیه و غیر تقیه اطلاق دارد و این اطلاق دلالی با حمل بر تقیه، مصداق حمل مطلق بر مقید می شود.
شرط تقیه دلالی اینست که ... .
📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/editpost.php?pid=8781
#تقیه_دلالی
#تقیه_جهتی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠حجیت قطع (قطع به غرض) از ام القضایا بوده و قابل استدلال نیست.
👤 #استاد_احمدی_شاهرودی
🔻حجیت قطع امر قابل استدلالی نیست؛ چون یا شخص مثبِت حجیت قطع است و یا نافی حجیت قطع.
هیچ کدام از طرفین هم نمی توانند بر نفی و اثباتشان دلیل اقامه کنند؛ زیرا:
اگر شخص نافی باشد به او می گوئیم: پس تو یقین به عدم حجیت قطع داری در نتیجه: وقتی قطع و یقین حجت نشد یقین به عدم حجیت هم حجت نخواهد بود لأن المفروض عدم حجیه القطع...
📚درس خارج اصول 1400/7/26
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=60
#حجیت_قطع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #حدیث
💠 اشکالات روشی در مطالعات تاریخ حدیث
🔻همان طور که حدیث، در سرتاسر علوم اسلامی تاثیر دارد، آشنایی با تاریخ حدیث نیز می تواند در همین گستره اثر گذار باشد. نحوه ی اعتبارسنجی احادیث، شناخت تصحیفات و تحریفات، چگونگی تعامل با نقل های متفاوت یک حدیث، چگونگی تعامل با نقل های متعدد یک متن واحد و ... همگی در گرو شناخت و تلقی ما از تاریخ حدیث است.
گرچه پژوهش های متعددی در این زمینه انجام شده اما روش شناسی این شاخه از تاریخ نگاری، چندان منقح و مدون نشده و در این پژوهش ها مکررا با خطاهای روشی مواجه می شویم. در ادامه به برخی از این خطاها اشاره می شود...
📚تحقیق طلاب
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2426&pid=8788#pid8788
#تاریخ_حدیث
#روش_شناسی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 عدم سقوط امر بعد از امتثال
👤 #استاد_مفیدی
🔻صاحب جواهر مدعی است حتی اگر امام معصوم نماز واجبی را بخواند که طبعا خللی در آن نیست هر قدر بخواهد می تواند تکرار کند و سایر مکلفین نیز همین حکم را دارند البته اگر اجماع بر خلاف نباشد که ظاهرا نیست.
طلب مولا به طبیعت تعلق گرفته است و با اتیان مرتبه ی اول قطعا اجزاء هست اما اجزاءدلیل بر سقوط نیست لذا مرتبه ی دوم امتثال تشریع نیست
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۳۰
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2378&pid=8636#pid8636
#امتثال_بعد_الامتثال
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir