eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
823 عکس
1 ویدیو
31 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 خروج زن زیبارو بدون پوشیه با علم به حرام افتادن دیگران 👤 هر «تسبیب الی الحرام»ی حرام نیست! شما سبب به دنیا آمدن فرزندی را فراهم می کنیدکه قطع دارید معصوم نیست و حرام مرتکب خواهد شد!می توان ملتزم شد که چنین تسبیبی حرام است؟!!!! بلکه زمانی حرام خواهد بود که اراده مرتکب حرام، عرفا مقهور سبب شما باشد. مثلا غذای نجس را مقابل مهمانی می گذارید که از نجاست آن مطلع نیست. عرفا مهمان چاره ای جز خوردن آن غذا ندارد. عنوان مشابه دیگر، «اعانت بر اثم» است.... 📚 درس خارج فقه آبان ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید 👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2661 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠دو قسم دلالت سیاقیه 👤 دلالات سیاقیه دو قسم اند:‌ ۱.اموری که از کلام فهمیده می‌شوند اما خارج از مدلول استعمالی لفظ هستند؛مانند که مخاطب از کلام متکلم متوجه می‌شود،مثل اینکه امر اقتضاء می‌کند که به داعی تعجیز و تمسخر نیست بلکه به داعی جدّ است. ۲. اموری که از هیئت ترکیبی کلام فهمیده می‌شوند و مدلول استعمالی لفظ را مشخص می‌کنند؛مثلا امر به یک چیز در ضمن امر به مستحبّات باعث میشود دلالت سیاقی شکل بگیرد که آن امر نیز مستحبی است و این قسم از دلالت سیاقی مدلول استعمالی را تعیین می‌کند. 📚درس خارج اصول، ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید👇🏽👇🏽👇🏽 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2852 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
05 Zekra 97 - جهت نشر دیجیتال.pdf
1.38M
💠 نسخه نشر دیجیتال 🔸 شماره 97 ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
📌 شماره 97 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=20216 ✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔@mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 تبیین دیدگاه استاد در باب نفی قاعده ملازمه 👤 برای تبیین دیدگاه استاد در این زمینه، بيان سه مقدمه ضروری است: مقدمه اولی: استحقاق اخروی عقلا و عقلائا به مناط هتک حرمت مولا و عصیان اوامر و نواهی او می باشد اما در ارتکاب فعل قبیح بعنوان أنه قبيح، استحقاق عقوبت اخروی عقلا و عقلائا نیست و از آنجا که استحقاق عقوبت اخروی مبتنی و معلق بر اعمال مولویت مولاست، لذا مولا می تواند با عدم اعمال مولویت، حکم معلق عقل به استحقاق عقاب را منتفی گرداند. مقدمه ثانیه: دلیلی نداریم بر اینکه جعل تکلیف و عقلا بر خداوند لازم است بلکه... 📚 درس خارج اصول، ۱۱و۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2858 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 ترسیم نادرست هندسۀ بحث «إجزاء» در اثر فهم نادرست «جامع» 👤 مشهور در بحث اجزاء قائل هستند که سه امر داریم: «امر واقعی»، «امر اضطراری» و «امر ». آنها مفصل بحث می کنند که آیا امر اضطراری/ظاهری می تواند به جای امر واقعی إجزاء داشته باشد؟ آنها می گویند علی القاعده پس از رفع اضطرار، امر واقعی کماکان سر جای خودش است، لذا بایستی مأمورٌبه امر واقعی را اتیان کرد. حضرت امام(ره) ریشه یابی می کند که چرا مشهور ناچار شده اند قائل به سه امر شوند و آیا می توان راهکاری برای حل این مشکل ارائه داد... 📚 درس خارج فقه خلل الصلاة، جلسات ۲۹ و ۳۰( ۲۱ و ۲۶ آذر) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2849 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 شش ماه ماندن برای وطن جدید 👤 شش ماه ماندن در مکانی برای اتخاذ ، آیا باید متصل باشد یا می تواند مسافرتی داشته باشد و شش ماه ماندن به صورت متفرقه کفایت می کند؟ مستند این بحث صحیحه اسماعیل بن بزیع است که به نظر می رسد دلالتی بر اتصال بودن شش ماه ندارد؛ زیرا در روایت اینگونه آمده است: «ان یکون فیها منزل یقیم فیه سته اشهر». در این روایت... 📚 درس خارج فقه تاریخ ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید 👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2848 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 اشکال اخباری‌ها در اعتبار گزاره‌های عقل عملی در استنباط و پاسخ آن 👤 مدرکات قضایایی هستند که محمولشان حُسن یا قبح است. به علمای نسبت داده شده که مدرکات عقل عملی را هم بی‌اعتبار دانسته‌اند. دلیل عدم اعتبار، همان اشکال وارد بر مدرکات عقل نظری است. (کثرت ) مثلاً در برخی از ها خیانت مرد به همسرش بسیار قبیح و شبیه خیانت زن به همسرش است؛ اما در بسیاری از عرفها این امر قبیح نیست. با وجود این اختلافات، دیگر مدرکات عقل عملی اعتباری ندارد. در پاسخ به این اشکال گفته می‌شود که و سه گونه است..... 📚 درس خارج اصول، ۱۰ و ۱۱ آبان ۱۴۰۱. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2838 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 تقسیم مطلق و مقید و نحوه تعامل با انها از نظر مرحوم نائینی و استاد گنجی 👤 مرحوم می فرماید گاهی اوقات مطلق و مقید در ناحیه است مثل اعتق رقبه مومنه و گاهی اوقات در ناحیه است مثل اعتق رقبه عتقا قربیا و گاهی اوقات در ناحیه است مثل ان ظاهرت اعتق رقبه مومنه. به نظر ایشان هر مطلقی حمل بر مقید می شود ولی استاد می فرماید در مطلق و مقید در ناحیه حکم، مطلق حمل بر مقید نمی شود، زیرا از باب تعدد مطلوب است... 📚 درس خارج اصول جلسه۲۷ (۱ ابان ماه ۱۴۰۱) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2853 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 علت کبری و علت تطبیق کبری بر صغرای مورد 👤 تعلیلی که در کلام امام آورده می‌شود گاهی مربوط به کبرای حکم است و گاهی مربوط به تطبیق کبری بر صغرای مورد است. نکته اینکه در هیچ‌یک از این دو مورد به خودی خود نمی‌توان کشف کرد که علت مذکور در کلام، علت است. 📚 درس خارج فقه، ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2860&pid=9880 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 اشکال به کلام شهید صدر در ملاکیت حب و بغض در ادله امتناع اجتماع امر و نهی 👤 🔻 مرحوم شهید صدر در چهارمین دلیلی که برای امتناع اجتماع امر و نهی ذکر می کند، مساله را روی و مولی می برد و می گوید چون ما متعلق را هر چه بدانیم نهایتا آنچه محبوب و مبغوض مولی است معنون خارجی است و امکان ندارد که معنون خارجی هم محبوب مولی باشد و هم مبغوض مولی باشد بنابراین اجتماع امر و نهی ممتنع است. استاد به ایشان جواب می دهند که اولا: ملاک حکم مولی حب و بغض نیست بلکه مصلحت و مفسده تامه یا غالبه است و ثانیا: این کلام شما زمانی تمام است که همه اوامر مولی تام یا به قول مرحوم آخوند فعلی من جمیع الجهات باشند درحالی که غالب اوامر حیثی هستند... 📚 درس خارج اصول، جلسه ۷۹، ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2830 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 آیات دال بر وجوب تدریجی جهاد ابتدائی و ملازمه آن با ایجاد حکومت مبتنی بر نظریه فقه الدعوه 👤 آیات متعددی در بحث وجوب جهاد ابتدائی است که ابطال نظریه تخصیص آیات جهاد به جهاد دفاعی را ثابت می‌کند و ادله و شواهد تاریخی نیز بر این مطلب ثابت است و ایشان به کمک نظریه فقه الدعوه ملازمه بین وجوب جهاد ابتدائی و تشکیل اسلامی را بیان کرده اند و این آیات را دلیل بر مشروعیت تشکیل حکومت در زمان دانسته اند به این بیان که ... 📚 درس خارج فقه سیاست ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2845 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 نظریات در مورد اهلیت اشخاص طبیعی 👤 یکی از تفاوت های ذکر شده بین اشخاص طبیعی و  این است که أهلیت اشخاص حقیقی برای اینکه دارای حق و تکلیف شوند، نیاز به اعتبار و جعل ندارد بلکه شخصیت شخص حقیقی از همان بدو تولد در او وجود دارد. از طرف دیگر در مورد أهلیت شخص حقیقی نیازی به پذیرش قانونی نیز وجود ندارد.  این در حالی است که در مورد اشخاص حقوقی به این دو مرحله نیاز وجود دارد. در مناقشه بر این مطلب به دو نظریه اشاره شده است که یک نظریه اعتباری بودن اهلیت و نظریه دوم انتزاعی بودن آن است. 📚 برگرفته از صفحه ۳۸ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2847 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠توسعه در متعلق استفراغ وسع در تعریف اجتهاد 👤 تعریف مشهور اجتهاد که متأخرین تقریبا پذیرفته اند:«استفراغ وسع برای تحصیل حجت بر حکم یا وظیفه» است. این تعریف از چندین ناحیه قابل بحث است یکی از ناحیه قید «استفراغ وسع» است. عرض شد آیا مراد از استفراغ وسع صرفا استفراغ وسع نظری است یا اعم از استفراغ نظری و روحی است. به نظر با توجه به این که از طرفی اختیار انسان در فعل قلبی او حضور دارد، و ازطرفی دیگر فهم انسان صرفا تحت تأثیر محاسبات نظری و ذهنی نیست بلکه تحت تأثیر حالات قلبی و روحی نیز هست؛ بنابراین استفراغ وسع در دخالت قلب در فهم لازم است،مقصود از این امر، حضور فعالیت روحی و قلبی در فهم ذهنی است. ولازم است که قا عده مند شود بعد از قاعده مندی نیز به تفاهم با خبرگان و اهل فن و اقران برسد. بنابر این در واقع اصل اجتهاد همان تعبد و تولی و تسلیم به شارع است که موجب حضور اراده او در فهم می شود و متناسب با اراده مولا مطالب فهم می شود. اگر این اتفاق افتاد این اجتهاد حجت خواهد بود. 📚درس خارج فلسفه اصول، ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید👇🏽 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2834 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 تمسک به اطلاقات و عمومات در موضوعات مستحدثه 👤 اشکال: شرط انعقاد اطلاق، عدم مقید متصل مع امکان التقیید است، کما اینکه شرط ظهور تصدیقی عموم در نفی مخصص، امکان ذکر مخصص است. بنابراین نسبت به مسائل نوپیدا که تقیید و تخصیص امکان پذیر نبوده است اطلاق و عموم نیز منعقد نمی شوند. مثل: ۱. عقد تلفنی نکاح ۲. استماع تلفنی طلاق توسط شاهدین ۳. طی حد تقصیر (هشت فرسخ) با وسائل نقلیه جدید ۴. احیاء موات، استخراج معادن و حیازت مباحات با اسباب مدرن ۵. رؤیت هلال با چشم مسلح قول مختار: این اشکال از نظر کبروی وارد است و تنها پاسخ صغروی به آن امکان پذیر است؛ به این معنا که راهی عرفی برای تقیید یا عدم بیان مطلق در زمان شارع تصویر شود. بنابراین لازم است موارد جداگانه بررسی شوند ... 📚 درس خارج اصول، ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2867 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠حکم فرض تداعی و تحالف در اختلاف در عقود 👤 در فرض تداعی در اختلاف در عقود، مشهور معتقد به لزوم تحالفند و در فرض قسم یا نکول هر دو قائل به انفساخ عقد شده اند. ما _همانندِ مرحوم صاحب و مرحوم سید حکم را خلاف قاعده می دانیم. این مهم را در ضمن یک مثال تبیین می­ کنیم: در فرضی که بایع مدعی آن است که زیلو فروخته است و مشتری مدعی آن است که فرش خریده است. در این صورت چون هر دو بر وقوع عقد لازم متفق و معترفند، رفع ید از آن خلاف قاعده است... 📚 درس خارج فقه، ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2872 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 دعا برای طلب عفو و بخشش 🔻عنه عليه السلام: يا إلهي، لَو بَكَيتُ إلَيكَ حتّى تَسقُطَ أشفارُ عَينَيَّ، و انتَحَبتُ حتّى يَنقَطِعَ صَوتي، و قُمتُ لكَ حتّى تَتنَشِرَ قَدَماي ، و رَكَعتُ لكَ حتّى يَنخَلِعَ صُلبي، و سَجَدتُ لَكَ حتّى تَتَفَقَّأَ حَدَقَتاي، و أكَلتُ تُرابَ الأرضِ طُولَ عُمري، و شَرِبتُ ماءَ الرَّمادِ آخِرَ دَهري، و ذَكَرتُكَ في خِلالِ ذلكَ حتّى يَكِلَّ لِساني، ثُمّ لَم أرفَعْ طَرفي إلى آفاقِ السَّماءِ استِحياءً مِنكَ، ما استَوجَبتُ بذلكَ مَحوَ سَيِّئةٍ واحِدَةٍ مِن سَيِّئاتي، و إن كُنتَ تَغفِرُ لي حِينَ أستَوجِبُ مَغفِرَتَكَ، و تَعفو عَنّي حِينَ أستَحِقُّ عَفوَكَ، فإنّ ذلكَ غَيرُ واجِبٍ لي باستِحقاقٍ 🔻معبودا! اگر به درگاه تو چندان بگريم كه پلك هاى دو چشم من بيفتد و چندان زار زنم كه صدايم بريده شود و چندان در برابر تو بايستم كه پاهايم ورم كند و چندان برايت ركوع كنم كه استخوان پشتم از هم بگسلد و چندان برايت سجده كنم كه تخم چشمانم از كاسه برون افتد و در همه عمرم خاك زمين را بخورم و تا پايان زندگانيم آب تيره بنوشم و در اين ميان چندان به ياد تو گويا باشم كه زبانم از كار بيفتد و آنگاه از شرم تو گوشه چشمم را به اطراف آسمان نيندازم، با اين همه سزاوار آن نباشم كه گناهى از گناهان من پاك شود. و اگر مستوجب آمرزش تو شوم و تو مرا بيامرزى و مستحق بخشش تو شوم و تو مرا ببخشايى، اين آمرزش و بخشايش از روى استحقاق من لازم نگشته است. 📚 الصحيفة السجّاديّة: الدعاء ۱۶ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 کیفیت تصرف دلیل مخصص در دلیل عام 👤 🔻 یکی از بحث های اصولی آن است که وقتی دلیل عام تخصیص می خورد حجیتش در تمام الباقی چه وجهی دارد؟ پاسخ به این پرسش در گروی آن است که ببینیم آیا دلیل عام در مرحله ظهور و یا حجیت ظهور انحلال دارد یا انحلال ندارد؟ (انحلال اثباتی نه ثبوتی) یکی از نکاتی که در تشخیص انحلال و عدم انحلال دخالت دارد آن است که ببینیم کیفیت تصرف دلیل مخصص در دلیل عام به چه شکل است. معمولا آقایان معتقدند دلیل مخصص ظهور دلیل آن را از بین نمی‌برد بلکه تنها حجیتش را مخدوش می کند ولی به نظر می‌رسد این مطلب کلیت نداشته و گاهی دلیل مخصص مفاد ابتدایی دلیل عام را در همان مرحله ظهور و دلالت تغییر می دهد که مثالش جایی است که بعد از آمدن مخصص، دلیل عام حمل بر فرد متعارف یا حمل بر استیعاب عرفی (در مقابل استیعاب حقیقی) می شود. فرض کنید دلیل عام ۱۰۰ فرد دارد که ۱ فرد ... 📚 درس خارج اصول، ۳ اسفند ۱۴۰۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2871 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 دو قرائت از تفسیر صحت ظاهری نماز امام جماعت برای جواز اقتدا 👤 مرحوم یک نسبتی به مشهور می دهند که برای اقتدا به امام جماعت همین که به نظر خودش نمازش صحیح باشد کافی است لذا اگر علم تفصیلی داشته باشیم که نماز امام جماعت باطل است باز هم جایز است به او اقتدا شود. استاد فرمود مبنای مشهور به این وسعت نیست بلکه از جهتی ضیق است... 📚 درس خارج فقه، ۶ اسفند ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2873 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 بیان مختار استاد در موارد تزاحم در صورتی که احدالمتزاحمین بالخصوص محتمل الأهمية باشد 👤 ⬅️ در موارد تزاحم در صورتی که أحد المتزاحمين بالخصوص محتمل الأهمية باشد، مرحوم آقای و آقای قائل به لزوم تقدیم محتمل الأهمية هستند مطلقا اما استاد احمدی شاهرودی قائل به تفصیل بوده و می فرمایند: این مسئله دو صورت دارد چرا که گاهی ما دليل لفظی همچون اطلاق و یا عموم مبنی بر وجوب محتمل الأهمية داريم و اخری دليل لفظی نداریم؛ اگر چنانچه اطلاق و یا عمومی مبنی بر وجوب محتمل الأهمية داشتيم در این فرض ... 📚 درس خارج اصول، ۲ اسفند ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2884 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 بررسی قاعدهٔ ملازمه: ملازمه بین حسن و قبح عقلائی با وجوب و حرمت شرعی 👤 بنا بر پذیرش ، اگر عملی مثل رد امانت نزد عقلاء واجب باشد، آیا نزد شارع هم واجب است؟ مشهور علما بین حکم عقلایی و حکم شرعی را منکر شده‌اند؛ اما مرحوم این ملازمه را ثابت دانسته است؛ زیرا در نظر ایشان شارع مقدس خودش یکی از ، بلکه سید العقلاست؛ اما استدلال ایشان حداقل سه اشکال دارد.... 📚 درس خارج اصول، ۱۵ آبان ۱۴۰۱. ✅برای مشاهده ادامه مطلب و مباحثه در این موضوع، روی لینک تالار علمی فقاهت بزنید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🔰 💠 تصویر درست مبحث «إجزاء» 👤 حضرت امام(ره) پس از اشکال به نظریۀ مشهور در مبحث ، و ریشه یابی اشکال آنان، مبحث إجزاء را به صورتی روان و بدون پیچیدگی های قبل، ترسیم می کنند. بدین صورت که شارع مقدس فقط یک امر به «» کرده است، بعد از تعلق امر به جامع، شارع برایش اجزاء و شرایط اعتبار می کند. تغییر شرایط و اجزاء، خللی به جامع نمی زند، لذا نیازی نیست برای توجیه تغییر اجزاء و شرایط، قائل به تعدد امر شویم... نتیجه اینکه در شرایط اضطراری «صلاة بدون سوره» مامور به است و اگر اضطرار ولو در وقت برطرف شود، هیچ نیازی به اعاده یا قضا نیست، حتی بالاتر از این ها، اگر حین عمل اضطرار برطرف شود... 📚 درس خارج فقه خلل الصلاة، جلسه ۲۹ و ۳۰( ۲۱ و ۲۶ آذر) ✅ برای مشاهده ادامه مطلب ومباحثه در این موضوع، روی لینک تالار علمی فقاهت بزنید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir