#حکایت_خوبان
☘️ کمالاخلاق در سید احمد خوانساری(ره) ☘️
🔹️ مرحوم آیت الله العظمی #سید_احمد_خوانساری در اواخر عمرشان یکی از استخوانهای پهلویشان شکسته بود. گویا ایشان صبحها در حیاط منزلشان قدم میزدند- منزل این مرجع عالیقدر هم استیجاری بود و تا آخر عمر، صاحب منزل نشدند-
🔹️ یک درخت انجیر در حیاط بود که انجیرهایش به زمین میافتاد و زمین لیز میشد. خادم منزل وظیفهاش بود که اینها را جارو کند و هر روز جمع کند. شاید خادم تسامح کرده یا یادش رفته و جارو نکرده بود.
🔹️ وقتی ایشان از زیر درخت ردّ میشدند، این انجیر روی زمین را ندیده و سُر خورده و به زمین افتاده و استخوان پهلویشان شکسته بود.
ایشان تا آخر عمرشان، این درد و نارحتیای را که میکشیدند.
🔹️ به کسی نگفتند تا مبادا فرزندان و ارادتمندان ایشان، خادم را به خاطر غفلتی که کرده بود، توبیخ کنند. این مرد بزرگ از تربیتشدگان همین مکتب است که مرزهای #اخلاق را در مصائب نیز رعایت میکند.
📚 پندهای سعادت، ص۲۲۴-۲۲۳(درس اخلاق های آیت الله شب زنده دار)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠تبیین دلالت سیاقیه در حدیث رفع
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻ما در حدیث رفع اصلا چیزی را در تقدیر نمی گیریم و معقول هم هست کما این که آخوند هم در کفایه تقدیر نمی گیرد. بله شیخ انصاری، تقدیر می گیرد. شیخ انصاری چون مراد از ما موصوله در ما لا یعلمون و سائر فقرات را شیء می گیرد، لذا باید چیزی را در تقدیر بگیرد تا کذب پیش نیاید چون خود این اشیاء در بین أمت برداشته نشده اند. اما ما که طرفدار آخوند هستیم، می گوییم که اصلا چرا مراد از ما موصوله را شیء می گیرید بلکه از اول مراد از ما لا یعلمون، حکمی است که نمی دانیم همچنین سائر فقرات. پس ما مصداق ما موصول را حکم و یا به طور دقیق تر الزامی که نمی دانند یا بر آن قدرت ندارند می گیریم که این الزام بنا بر خطابات قانونیه تنجز است.
ما برای این که با وحدت سیاق به این نتیجه در حدیث رفع برسیم، فقط اکتفاء به ملزوم نکردیم بلکه روایت امام رضا از بزنطی را هم اضافه کردیم و سپس ما موصول را به معنای الزام و ارتکاز گرفتیم و خطابات قانونیه را هم اضافه کردیم. که در این صورت یک لزوم غیر بین یا دلالت تنبیه می شود.
📚 درس خارج فقه، جلسه ۷۱، ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3305
#رفع
#سیاق #تنبیه #دلالت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 دلیل إجزای عمل در صورت عدم استیعاب وقت در فرض تقیه خوفی
👤 #استاد_شهیدی
در تقیه خوفیه اگر در تمام وقت در حال تقیه است که علی القاعده مضطر به سجود بر فرش میشود و این نمازش صحیح است ولی اگر اول وقت در حال تقیه است اما بعدا میتواند نماز را در منزل بخواند، این مضطر در تمام وقت نیست و برای اجزای این نمازش که روی فرش خوانده ما باید اقامه دلیل بکنیم.
برخی گفته اند دلیل اجزای این سجود بر فرش در حال تقیه غیر مستوعبه تمام وقت، صحیحه معمر بن خلاد (التقیة دینی و دین آبائی و لا ایمان لمن لا تقیة له) است. گفته شده: وقتی تقیه دین امام علیه السلام است، این یعنی این عمل جزء دین است که از روی تقیه انجام شده است، وقتی جزء دین بود یعنی مجزی است.
ما این استدلال را قبول نداریم. زیرا....
📚 درس خارج اصول، ۵ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3355
#تقیه
#إجزاء
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
جلسه 079= تاریخ 14021205.mp3
1.62M
🔰 #فقه
💠 دلیل إجزای عمل در صورت عدم استیعاب وقت در فرض تقیه خوفی
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج اصول، ۵ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3355
#تقیه
#إجزاء
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 مفهوم داشتن جمله شرطیه مسوق برای بیان موضوع
👤#استاد_گنجی
در بحث تمسک به مفهوم آیه نبأ اشکال مسوق برای بیان موضوع شده است. مرحوم آخوند میفرماید اگر هم مسوق برای بیان موضوع باشد باز هم مفهوم دارد. مرحوم اصفهانی در مقام تایید ایشان میفرماید بلکه آکد از مواردی است که مسوق برای بیان موضوع نیست....
📚درس خارج اصول، جلسه ۴۷، ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#موضوع
#مفهوم #شرط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 بررسی قاعدهٔ ملازمه: ملازمه بین حسن و قبح عقلی با وجوب و حرمت شرعی
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
طبق #قاعده_ملازمه، اگر فعلی عقلاً یا عقلائاً #قبح یا #حسن لزومی داشته باشد، شرعاً هم حرام یا واجب است. از قاعدهٔ ملازمه در دو فرض میتوان بحث کرد: ملازمهٔ بین #حسن_و_قبح_عقلی با حکم شرعی و ملازمهٔ بین #حسن_و_قبح_عقلائی با حکم شرعی. بهترین دلیلی که برای ملازمهٔ حسن و قبح عقلی با حکم شرعی بیان شده است، این است که .....
📚 درس خارج اصول، ۱۱ آبان ۱۴۰۱.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2846
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #رجال
💠 اجازات عام
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 یکی از مطالبی که در زمان قدیم مطرح بوده است، مساله اجازات عام است. مراد، #اجازه عام بدون #مناوله نسخه است. بر فرض مثال، حسین بن سعید به احمد بن محمّد بن عیسی، جمیع روایات خود را بدون آنکه نسخهای به او بدهد، اجازه میداده ، و به او بیان میکرده است که جمیع روایات من را میتوانی نقل کنی.
«اجزت لک بجمیع ما صحّ عندک من روایتی»
اینکه چه روایتی از حسین بن سعید است و چه روایتی از او نیست، طریق احرازش با خود احمد بن محمّد بن عیسی است.
اینکه مصداق روایت چیست، شاگرد باید احراز کند. استاد نسبت به آنکه چه روایتی از اوست، تضمینی نمیدهد؛ بلکه طریق احراز، با شاگرد است.
📚 درس خارج فقه، ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
ادامه مطلب و مباحثه 👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3387
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 تعریف شخص اعتباری
👤 #الشخص_الاعتباری
شخص اعتباری در دایرة المعارف فرانسه این چنین تعریف شده است: «شخصٌ اعتباريٌّ يتكوَّن من اجتماع جماعة من الأشخاص الطبيعيين؛ ابتغاء غرضٍ مشتركٍ ينشئون باجتماعهم شخصية ذات حقوق و واجبات متميزة عمّا لأفرادهم»
مصطفی زرقا نیز که از حقوقدانان معروف عرب است، در تعریف شخص اعتباری گفته است: «شخصٌ يتكوَّن من اجتماع عناصر أشخاصٍ أو أموالٍ يُقدِّر له التشريع كياناً قانونيّاً منتزعاً منها مستقلّاً عنها»
هر دو تعریف با این اشکال مواجه هستند که شامل مواردی که قطعا شخص حقیقی نیستند، نمی شوند. این موارد عبارتند از:
1- اعیان خارجی دارای حق وتکلیف چون معابد.
2-حیوانات.
3-عناوین کلی
4- جهات عمومی.
بنابراین تعریف صحیح برای شخص اعتباری این چنین است:«وجودٌ اعتباريٌّ مؤهَّلٌ لامتلاك الحقّ ويتعلَّق به الإلزام والالتزام، سواءً تَشَكَّل من مجموعة من الأموال أو الأشخاص الطبيعيين، أو لم يتشكَّل منها»
📚 برگرفته از صفحه ۳۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
☘️ #علامه_حلی و بوسه بر خاك پای #امام_زمان علیهالسلام ☘️
🔹️علامه حلی، هر هفته از حله با پای پیاده بسوی كربلا راه میافتاد تا فضیلت #زیارت امام حسین علیهالسلام را در شب جمعه درك نماید.
آن بزرگوار، طی سفری از حله بكربلا، به محضر نورانی امام عصر عجل الله فرجه میرسند، اما در ابتدا حضرت را نمیشناسند.
🔹️در طول مسیر، #عصا از دست علامه بزمین میافتد. امام زمان ارواحنافداه خم میشوند، عصای علامه را برمیدارند و بدست ایشان میدهند. در همین هنگام سؤالی در ذهن علامه القا میشود و از محضر امام روحی فداه میپرسد:
⬅️ آیا در این عصر و زمان كه #غیبت_كبریاست، میتوان حضرت صاحب الامر عجل الله فرجه الشریف را دید یا نه؟
حضرت در پاسخ علامه میفرمایند:
چگونه صاحب الزمان را نمی توان دید وحال آن كه دست او هم اكنون در دست توست؟!
🔹️ بمحض اینكه علامه این پاسخ را میشنود، بیاختیار خود را بزمین میاندازد تا پای مبارك حضرت را ببوسد كه در این هنگام از كثرت شوق #مدهوش میشود.
📚 قصص العلماء ، ص۱۲۳.
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 نبود ثمره در منطوقی یا مفهومی بودن مفهوم حصر
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻برخی برای بیان ثمره گفته اند اگر منطوقی باشد چون مقام بیان هست، اطلاق شکل می گیرد ولی اگر مفهومی باشد اطلاق شکل نمی گیرد. اما این ثمره درست نیست چون آن چه در منطوق و مفهوم موجب فرق است، تأثیری در اطلاق و عدم اطلاق ندارد و آن چه در اطلاق و عدم اطلاق باعث تفاوت است، فرقی بین منطوق و مفهوم ندارد. ممکن است مولی ضابطه را به صورت منطوقی بیان کند و یا به صورت مفهومی بیان کند که هیچ فرقی نمی کند. کما این که ممکن است مولی بیان حکم الله را ذکر کند یا ذکر نکند. خلاصه، ثمره اول ناشی از خلط اشتراک لفظی است. بیانی که فرق منطوق و مفهوم است، به معنای ابراز کردن حکم است مانند قبح تأخیر بیان از وقت حاجت و بیانی که در مقدمات حکمت مطرح است، ابراز حکم نیست بلکه اعطاء ضابطه است. لذا این ثمره، تمام نیست.
📚 درس خارج اصول، جلسه ۶۱، ۲۴ دی ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3261
#مفهوم
#منطوق #حصر #اطلاق
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 لزوم انسداد در صورت عدم حجیت خبر ثقه
👤 #استاد_شهیدی
مراد از خبر واحد، خبری است که مفید علم نیست ولو از دو نفر نقل شده باشد.
مرحوم خویی فرمودهاند: عدم حجیت خبر ثقه مستلزم انسداد باب علم به احکام است .
ولی مرحوم روحانی و آیت الله سیستانی خبر ثقه را فقط در صورت وثوق شخصی به صدق خبر حجت میدانند ولی در عین حال ملتزم به انسداد باب علم نیز نشدند و معتقد هستند که انسان در صورت ممارست در فقه از اخبار ثقات وثوق به احکام پیدا میکند.
برای ما تصدیق این مطلب مشکل است. زیرا....
📚 درس خارج اصول، ۵ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3354
#انسداد
#خبر #ثقه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
انسداد.mp3
1.44M
🔰 #اصول
💠 لزوم انسداد در صورت عدم حجیت خبر ثقه
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج اصول، ۵ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3354
#انسداد
#خبر #ثقه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
☘️ خدمت آیت الله شیخ عبدالکریم(ره) به استادشان سید محمد فشارکی(ره) ☘️
🔹️ آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری(ره):
🔹️ مرحوم والد، آیتالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی(ره) میفرمود:
من در ناخوشی سیّد استاد (یعنی #سید_محمد_فشارکی) برای پرستاری ایشان شبها نزدش میخوابیدم، و چون فرزندان ایشان کوچک بودند خود متکفل لگن بردن و آوردن بودم، تا ایشان فوت شدند و تا موقعی که در #نجف_اشرف بودم خدمت خانه ایشان را بر عهده داشتم و از بیرون نان و گوشت و لوازم برای اهل منزل میخریدم و میآوردم.
🔹️ در همان مواقع، ایشان را خواب دیدم که در دالان منزل خود بودند، دستشان را بوسیدم و گفتم آقا #نجات در چیست؟
فرمودند در #تزکیه_نفس و توجه به #بچههای من.
📚 کتاب سرّ دلبران، ص۳۹.
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 تطبیق قاعده توسط امام بر موارد خاص و مانعیت از اطلاق
👤#استاد_گنجی
در قاعده تجاوز یک مطلب کلی مورد بررسی است که آیا تطبیق قاعده از طرف امام بر موارد خاصی مانع از اطلاق قاعده میشود یا نه؟ مرحوم خویی این مطلب را در ذیل فرع شک در قیام بعد از این که به سمت سجده میرود مطرح کرده و این مانعیت را قبول دارد. ولی استاد این مطلب را قبول نکرده و میفرماید تطبیق در موارد متعارف مانع نمیشود....
📚درس خارج فقه، جلسه ۸۶، ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#اطلاق
#مانع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 تعویض سند
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 #تعویض سند قدمایی بر اساس مساله #اجازات عام انجام میشده است.
بر فرض مثال، شیخ #طوسی به #فهرست شیخ #صدوق مراجعه میکند و چنین عبارتی را مشاهده میکند: «اخبرنی محمّد بن حسن بن ولید ....» که شیخ صدوق، #طریق خود را ذکر میکند. از آن رو که شیخ صدوق، نزد شیخ طوسی #ثقه و مورد اعتماد است، برای شیخ طوسی، طریق محمّد بن حسن بن احمد بن ولید ثابت میگردد. شیخ طوسی، خود یک طریق دیگری نیز به محمّد بن حسن بن ولید دارد. پس از آنکه طریق صدوق برای او مورد اعتماد گشت، طریق خودش را جایگزین طریق صدوق به روایت مورد نظر میکند. این جایگزینی به غرض کمکردن واسطه در نقل روایت انجام میشود....
📚 درس خارج فقه، ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
تقریر این جلسه👇👇👇
https://eitaa.com/1596960/3870
ادامه مطلب و مباحثه 👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3392
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
⚫ انا لله و انا الیه راجعون
با نهايت تأسف و تأثر درگذشت ناگهانی طلبه فاضل مرحوم حجت الاسلام پیام خواجه بیشک را تسلیت عرض می کنیم. از خداوند منان برای آن مرحوم، غفران و رحمت واسعه الهی و برای خانواده محترم و بازماندگان صبر و اجر جزیل را مسئلت داریم.
مرحوم خواجه بی شک طلبه ای فاضل، مهذب و کوشا بودند که از نخبگان علمی و پژوهشگران برتر مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر علیه السلام و حوزه علمیه قم به شمار می رفتند که متاسفانه در مسیر برگشت از سفر تبلیغی ماه مبارک رمضان به دیار حق شتافت.
رحمه الله و حشره مع اولیائه
🔸 #اصول
💠چگونگی شمول اطلاق نسبت به عقود مستحدثه
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻در فقه العقود این بحث مطرح شده است که آیا اسباب عقود، فقط اسباب مشخص و معین هستند و تا قیام قیامت هر چه معامله اتفاق می افتد، ذیل یکی از اینهاست و یا این که تعداد محدودی از عقود توسط شارع ذکر شده و معاملاتی که بعداً می آید ذیل آنها قرار نمی گیرد. مرحوم نائینی می گوید این ها اسباب معین هستند و هر چه معامله بیاید، ذیل همین اسباب خاص قرار می گیرد و ما هم با ایشان موافق هستیم اما این تفصیل جداگانه ای نیاز دارد که چگونه مثلا بیمه که مستحدث است را به یکی از عقود سابقه مثلا ضمان باز گردانیم. ما می گوییم هر یک از قرار دادها با ملاکی پدید می آید مثلا انتقال ملکیت مع عوضٍ، بیع است و انتقال منفعت مع عوضٍ، اجاره است و تملیک به عوض، قرض است و این ملاک ها مهم است و ملاک های عقلائی خارج از اینها نیست اگر چه شکل ها تغییر کند و ما قائلیم تصویر دیگری از ملاکات مطرح شده وجود ندارد و چون امضائی هستند و ما هم ملاک ها را داریم، می توانیم بر اساس آنها توسعه و تضییق بدهیم. پس هر عقد جدیدی بیاید، من از اقتصاد دان می پرسم این قرارداد، کدام نیاز بشر را حل می کند و کدام مسأله را حل می کند، ....
📚 درس خارج اصول (جلسه ۱۶، ۳۰مهرماه ۱۴۰۲)
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3083
#اطلاق
#مستحدثه #عقود
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠احتمال وجود قرائن حالیه شخصیه نسبت به آیات قرآن
👤 #استاد_شهیدی
در بحوث فی الخمس فرمودهاند: شهید صدر شفاهی یک اشکالی را مطرح کردند و فرمودند: در موارد احتمال وجود قرینه شخصیه در روایات با شهادت سکوتیه راوی وجود این قرینه نفی میشود زیرا در صورت وجود چنین قرینهای عدم ذکر آن خلاف وثاقت راوی است.
ولی در ثبت قرآن دأب بر ثبت قرائن حالیه و شأن نزول آیه و شرایط اجتماعی زمان نزول قرآن درقرآن و کنار آیات مربوطه نبوده است. و فقط در مصحف امیرالمؤمنین علیه السلام گفته شده است که شأن نزول آیات و تأویل آیات ثبت شده است ولی در قرآن موجود فقط آیات و قرائن لفظیه -با قطع نظر از احتمال تحریف- ثبت شده است. در حالی که ممکن است موارد فوق، قرینه حالیه شخصیه بر مراد از آیه باشند. مثلا ممکن است قرینه حالیه شخصیه مثل شأن نزول آیه یا شرایط اجتماعی زمان نزول آیه وجود داشت بر این که مراد از «ما غنمتم» فقط غنیمت جنگی است.
بنظر ما....
📚 درس خارج اصول، ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3321
#قرینه
#شخصیه #قرآن
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
جلسه 086= تاریخ 14021115 (1).mp3
2.24M
🔰 #اصول
💠احتمال وجود قرائن حالیه شخصیه نسبت به آیات قرآن
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج اصول، ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3321
#قرینه
#شخصیه #قرآن
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 استحباب قیام حال قنوت و معنای آن و اشکال ثبوتی و جواب آن
👤#استاد_گنجی
یکی از مستحبات نماز، قیام حال قنوت است. یعنی میتوان با ترک قنوت، آن قیام را ترک کرد نه به این معنا که قنوت در حال نشسته جایز باشد. اشکال ثبوتی مطرح شده که یک قیام نمیتواند قسمتی از آن مستحب و قسمتی واجب باشد چرا که اتصال مساوق با وحدت است. صاحب جواهر در مقام جواب میفرمایند اصلا مستحب نیست بلکه واجب تخییری است....
📚درس خارج فقه. جلسه ۸۰، ۸ بهمن ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#استحباب
#قیام #قنوت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#فقه
💠موضوعیت داشتن «عدم اتّهام» در پذیرش شهادت
👤#استاد_قائینی
یکی از شروط پذیرش شهادت بر اساس تعداد زیادی از روایات ما، عدم اتّهام شاهد است. اجمالا این شرط، اجماعی است لکن اختلاف و بحث در موضوعیت داشتن این شرط یا عنوان مشیر بودن آن بین صاحب جواهر ره و صاحب ریاض ره جدّی است. به نظر حضرت استاد، این شرط، موضوعیت دارد.
منشأ این کلام از صاحب جواهر ره، تصوّر اشتباه از معنای اتّهام است که در ادامۀ مطلب به توضیح آن پرداخته ایم.
📚درس خارج فقه، ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
✅ادامه مطلب و مباحثه علمی 👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3398
#شهادت
#اتهام
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa