🔸 #اصول
💠 نسبت بین ملکیت عرفی، عقلایی و شرعی و معنای نهی شارع از معامله در این نسبت
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
ملکیت امری اعتباری است و بر حسب این که معتبِر چه کسی باشد، ملکیتهای عرفی، عقلایی، شرعی و قانونی متصور است.
مشهور برای عقلا سیستم معاملاتی مستقلی قبول دارند و شرع هم همین معاملات را امضا یا رد میکند. اما به نظر استاد، عقلا سیستم معاملاتی خاصی برای خودشان ندارند بلکه به معاملات عرف نگاه کرده و هر آنچه که عرف آن را قبول داشته باشد و مانعیت شرعی یا قانونی نداشته باشد، امضا میکند. همچنین به نظر استاد چیزی به اسم ملکیت شرعیه هم وجود ندارد و شارع هم اصلاً دستگاه معاملاتی ندارد، اما این به آن معنا نیست که شارع در معاملات دخالت نمیکند و نظری ندارد......
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2366
#اقتضاء_النهی_للفساد
#ملکیت_عقلایی
#ملکیت_شرعی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 مفاد تضعیف مستفاد از استثناء ابن ولید نسبت به مشایخ محمد بن احمد بن یحیی
🔻در مورد استثناء ابن ولید نسبت به مشایخ محمد بن احمد بن یحیی، دو بحث کلی مطرح است. یکی این که آیا افرادی که استثناء شده اند ضعیف اند یا خیر و دیگری این که آیا افرادی که استثناء نشده اند ثقه اند یا نه. نسبت به مساله ی اول، شبهه ای که مطرح شده این است که ابن ولید، روایات این افراد را استثناء کرده و لذا شاید خود این افراد، مشکلی نداشته اند اما روایات محمد بن احمد بن یحیی از آن ها مضامین باطلی داشته است. اما قرائن متعددی نشان می دهد که این ولید، خود این افراد را ضعیف می دانسته است ... با قبول این نظر که ابن ولید، این افراد را ضعیف می دانسته، باز هم جای این سوال هست که آیا مضامین روایات محمد بن احمد بن یحیی از این افراد را هم نامقبول می دانسته است؟...
📚تحقیق طلاب
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2409
#مستثنیات_ابن_ولید
#محمد_بن_احمد_بن_یحیی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 عدم لزوم اثبات «امکان دفع مهاجم با کمتر قوه بکار گرفته شده» بر پلیس
👤 #استاد_قائینی
📝یکی از مسائل مهم در تامین امنیت در جامعه مقابله با اراذل و اوباش و افرادی است که مسلح هستند و در قضیه اخیر (قتل یک پلیس در شیراز) به شکل گسترده تری در فضای عمومی جامعه مطرح شده است. و حتی عدم استفاده پلیس از سلاح به نقص در قانون مرتبط شده و تلاشهایی برای اصلاح و تغییر قانون آغاز شده است.
به نظر میرسد ماده قانونی که در این زمینه وجود دارد نقصی نداشته و مطابق فقه است.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2461
#دفاع
#دفاع_مشروع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #جرعه_ای_از_دریا
💠 حاج شیخ عبدالکریم حائری (ره)
آخوند ملاعلی همدانی نقل میکرد: برخی قمیها گفته بودند: «وضع ما خوب نیست، ولی این آقایان سورچرانی میکنند».
آقای حاج شیخ عبدالکریم برای همین جهت در مجالس سور شرکت نمیکرد تا به خوشگذرانی متّهم نشود، ولی استثنائاً در جشن ولادت حضرت زهرا علیها السلام در منزل مرحوم حاج میرزا محمد علی ادیب تهرانی به عنوان تیمّن و تبرّک شرکت میکرد.
مرحوم حاج ادیب برای موالید معصومین علیهم السلام جشن میگرفت و از میان آن مجالس، غذای دو مجلس چربتر بود (البته شخصی در تهران بانی بود): یکی ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و ظاهراً دیگری را هم جشن نیمه شعبان ذکر کرد.
در آن موقع مرغ ماشینی نبود، بلکه مرغ طبیعی بود و به ندرت برای مهمانیها مرغ میکشتند.
#لوح_پژوهشی_ذکری
🌐 fa.mfeb.ir/?p=17861/#ZJore
#حاج_شیخ_عبدالکریم_حائری رحمه اللّٰه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 پارادوکس اجتماع علم و شک
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻فرض کنید از یک سو انای زید معلوم النجاسه است و از سوی دیگر معلوم نیست انای زید، انای شرقی است یا غربی.
پس می توان گفت انای زید یا انای شرقی است یا انای غربی و چون هر دو مشکوک اند پس انای زید هم مشکوک النجاسه است و این تناقض است.
حل این تناقض ... .
📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۰/٠٧/۲۶
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2466&pid=8891#pid8891
#پارادوکس_علم_شک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 بررسی معاطاة بودن نکاح زن و مرد به صرف عشق و علاقه
👤 #استاد_شب_زنده_دار
🔻 متأسفانه گفته شده بود: اگر زن و مردی با هم عشق داشته باشند هر چند که صیغه ی نکاح هم جاری نشود، بچههای آنها حلالزاده هستند.
عده ای در صدد توجیه این کلام بر آمدند که این گونه رابطه، نکاح معاطاتی است و این نوع نکاح مورد پذیرش عده ای از فقهاست.
اما باید گفت : ....
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2470
#نکاح_معاطاتی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 هر عموم خصوص من وجهی تعارض نیست
👤 #استاد_شوپایی
📝 معمولا ما در برخورد با دو روایتی که نسبتشان عموم خصوص من وجه است حکم به تعارض می کنیم و تخصیص را صرفا در موارد عام و خاص مطلق می دانیم.
گاهی یک طائفه از روایات به لحاظ موضوع، اطلاق یا عمومیت دارد و طائفه دیگر از ناحیه حکم اطلاق یا عمومیت دارد. و لذا رابطه عموم خصوص من وجه شده است و مشهور قواعد باب تعارض را جاری نموده اند لکن مرحوم آقای خویی، شهید صدر و مرحوم آقای تبریزی بر این باورند که....
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2463
#عموم_خصوص_من_وجه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول_کاربردی
💠 اجزاء در تقلید
از مهمترین مسائلی که در مبحث اجزا مطرح میشود، اجزای اعمالی است که مقلّد بر طبق فتوای مرجع تقلید عمل نموده و طبق نظر مرجع جدید، عمل سابق او باطل محسوب میشود و یا بر اساس نظر جدید مرجع تقلید، عمل سابق باطل تلقی میشود؛ مثلاً سالیانی بر طبق فتوایی غسل میکرده که در غسل، ترتیب بین سمت راست و چپ را لازم نمیدانسته یا خروج از آب را در غسل لازم نمیدانسته؛ اما هم اکنون مقلد کسی شده که تمامی غسلهای قبلی او را باطل میدانسته است....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=19339/#ZOsoulK
#إجزاء #إجزاء_در_تقلید
#مجزی_بودن_عمل
#اجزاء #تقلید
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 روایتی جالب از سهل المئونه بودن رفع کراهت
👤 #استاد_گنجی
📝 از برخی روایات چنین برمیآید که ظاهرا رفع کراهت به امور سهل و ساده نیز اتفاق می افتد.
مالك بن اعين گويد: خدمت امام باقر عليه السّلام شرفياب شدم در حالىكه رواندازى قرمز و نو كه قرمزى آن شديد بود بر تن داشت و من تبسم نمودم. حضرت عليه السّلام فرمود: مىبينم كه مىخندى، چرا خنديدى! به خاطر اين لباسى كه بر تن من است خنديدى؟....
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2462
#رفع_کراهت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 وضعیت جابر بن یزید جعفی
🔻جابر بن یزید الجعفی در منابع عامه شاید بیش از منابع خاصه روایت داشته باشد. مجموعا استفاده می شود که عامه او را ثقه می دانستند و اگر هم اشکالی در او می دیدند، به خاطر تشیّع به او اشکال می کردند. اگر کسی تضعیفات او را دنبال کند، به مباحث مربوط به مذهب (نظیر ایمان به رجعت) می رسد و وثاقت او ثابت بوده است...
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2468
#جابر_بن_یزید
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 شکسته بودن نماز مسافر تا زمان ورود به منزل!!
👤 #استاد_مفیدی
🔻عده ای از قدما با توجه به روایاتی که ذکر می شود معتقد بودند که مسافر به هنگام برگشت از سفر ولو داخل شهر خود شده است تا وقتی وارد خانه ی خود نشده است نماز او شکسته است.مرحوم شیخ طوسی برخی از این روایات را حمل بر وصول به حد ترخص کرده اند اما این حمل در برخی از روایات که تصریح به عباراتی مثل منزل یا بیت دارد سازگار نیست.
۱- مرسل فقیه: إذا خرجت من منزلك فقصر إلى أن تعود اليه
۲- الفقه الرضوي: و ان خرجت من منزلك فقصر الى أن تعود اليه
۳- موثق علی بن یقطین: يسافر في شهر رمضان أ يفطر في منزله؟ قال إذا حدث نفسه في الليل بالسفر أفطر إذا خرج من منزله.......
📚 درس خارج فقه
۱۴۰۰/۹/۱۷
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2473
#نماز_شکسته
#قصر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 # فقه
✅ دلالت آیۀ «تکریم بنی آدم» بر حرمت اهانت بر مقدسات ادیان - بخش اول
🔸یکی از ادلهای که ممکن است برای اثبات حرمت اهانت به مقدسات ادیان دیگر بدان تمسک کرد، آیۀ شریفۀ تکریم بنی آدم است:
🔆 «وَ لَقَدْ کرَّمْنا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى کثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِیلاً». ما فرزندان آدم را گرامى داشتیم و در خشکى و دریا، سیرشان دادیم و از چیزهاى پاکیزه روزىشان کردیم و بر بسیارى از آفریدههاى خویش، آنان را برترى کامل دادیم.
✳️میتوان سه دیدگاه را در مسأله مطرح نمود:
1️⃣دیدگاه کسانی که به کرامت ذاتی باور دارند، و تمام موضوع آن را انسانیت میدانند. در این دیدگاه، همۀ حقوق انسانها مبتنی بر کرامت است و چون همه در انسان بودن مشترکند؛ لذا از حقوق مساوی برخوردارند.
2️⃣دیدگاهی که انسانیت بالفعل را بنیاد کرامت انسان میداند، یعنی باورهای دینی و ایمان، نقش به سزایی در شمول این کرامت نسبت به انسانها دارد. انسان از آن جهت که با شأن خلیفةاللهی به منزلت کرامت رسیده است، کسانی که این شأن را نادیده میانگارند وآن را نابود میکنند، در حقیقت خود را از کرامت وپیامدهای آن محروم میسازند. لذا انسان منهای ایمان، انسان منهای کرامت شناخته میشود.
3️⃣در برابر این دو دیدگاه، دیدگاه سومی ارائه شده است
✳️ متن کامل بخش اول مقاله را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/q55008
#نقد_و_نظر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 امکان تشریع قلبی
👤 #استاد_شهیدی
📝یکی از اشکالات مطرح در بحث حرمت تشریع قلبی ، که از جانب بزرگانی همچون فاضل نراقی ، مرحوم محقق داماد و مرحوم امام مطرح شده است این می باشد که گذاشتن بناء قلبی بر خلاف علم یا حتی گذاشتن بناء قلبی در موارد شک بر یک طرف، غیر معقول و غیر ممکن است.
استاد در جواب این اشکال می فرمایند : ...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2471&pid=8904#pid8904
#تشریع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 بررسی صحت نقل ابن ادریس در مستطرفات (بخش دوم)
موضوع این مقاله بررسی روایات نقل شده از مرحوم ابن ادریس در انتهای کتاب سرائر در باب مستطرفات است. در بخش اول مقاله، اقوال در مسأله و همچنین بخشی از ادلهی قائلین به صحت و عدم صحت روایات ابن ادریس بیان شد. در این بخش ادامه بحث تقدیم میگردد....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=17858/#ZRejal
#مستطرفات #سرائر
#مستطرفات_سرائر
#ابن_ادریس (ره)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 وضعیت جابر بن یزید جعفی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻جابر بن یزید الجعفی در منابع عامه شاید بیش از منابع خاصه روایت داشته باشد. مجموعا استفاده می شود که عامه او را ثقه می دانستند و اگر هم اشکالی در او می دیدند، به خاطر تشیّع به او اشکال می کردند. در برخی از تعابیر آمده «انه یؤمن بالرجعه»...
📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۸/۱۵
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2468
#جابر_جعفی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 موضوع سجده سهو : "سهو" یا "سهو و جهل به حکم"؟
👤 #استاد_شهیدی
📝مرحوم صاحب عروه معتقد است: موضوع سجده سهو، سهو است نه جهل،چرا که گفته اند سجده سهو و نه سجده جهل، لذا کسی که از روی جهل قرائت واجبه را ترک می کند، مشمول حدیث لاتعاد است، نمازش صحیح است و سجده سهو ندارد.
در مقابل مرحوم آقای خوئی فرموده: دلیل وجوب سجده سهو شامل موارد جهل به حکم هم می شود، چرا که در موضوع دلیل وجوب سجود سهو ، سهو اخذ نشده است. " تسجد سجدتی السهو لکل زیادة ترد علیک أو نقصان".
استاد در تایید نظر مرحوم صاحب عروة می فرمایند : ...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2476
#سجده_سهو
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
لوح پژوهشی ذکری 90.pdf
5.22M
💠 نسخه قابل چاپ #لوح_پژوهشی_ذکری
🔸️ شماره ۹۰
✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس
🆔️ @mfebir
ارسال بفرمایید.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
📌 شماره 90 #لوح_پژوهشی_ذکری
بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد.
http://fa.mfeb.ir/?p=19437
✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند.
🆔@mfebir
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 جایگاه اصول عملیه
👤 #استاد_شب_زنده_دار
📝 بعضی گمان کردند که اصول علمیه در جائی مطرح می شود که مجتهد نسبت به حکم واقعی شرعی، قطع نداشته باشد و یا اینکه نسبت به آن حکم واقعی، طریق معتبری مثل خبر واحد نداشته باشد، این بیان اگر چه صحیح می باشد ولی یک کاستی دارد به این بیان که اصول علمیه در دو صورت مطرح و جاری می شود...
📚درس خارج اصول 1394/06/16
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2478
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#اصول_عملیه
#اصل_ملزم
#حکم_واقعی
🔸 #رجال
💠 بررسی صحت نقل ابن ادریس در مستطرفات (بخش دوم)
موضوع این مقاله بررسی روایات نقل شده از مرحوم ابن ادریس در انتهای کتاب سرائر در باب مستطرفات است. در بخش اول مقاله، اقوال در مسأله و همچنین بخشی از ادلهی قائلین به صحت و عدم صحت روایات ابن ادریس بیان شد. در این بخش ادامه بحث تقدیم میگردد....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=17858/#ZRejal
#مستطرفات #سرائر
#مستطرفات_سرائر
#ابن_ادریس (ره)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠نکره در سیاق نفی یا نهی، مطلق است نه عام
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
یکی از اداتی که برای عموم ادعا شده است، نکره در سیاق نفی یا نهی است. باید به این سؤال پاسخ داد که در جملهی مشتمل بر نکره در سیاق نفی و نهی، عموم از چه چیزی فهمیده شده است؟ گفته شده است که از قرینهی عقلیه این مطلب فهمیده میشود.......
📚 درس خارج اصول، 19 بهمن 1400.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2469
#عام
#مطلق
#ادات_عموم
#نکره_در_سیاق_نفی
#مقدمات_حکمت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی
🔹️ رویدادهای پژوهشی
🔸️ نقد و نظر مباحث تالار
🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج
💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 عدم شمول «اوفوا بالعقود» نسبت به بیع
👤 #استاد_شهیدی
📝یکی از ادله ای که بدان برای صحت عقود مستحدثه - مثل خرید و فروش سهام - تمسک می شود ، اطلاق آیه شریفه «اوفوا بالعقود» هست.
که یکی از اشکالات تمسک به این آیه شریفه در مقام (خرید و فروش سهام)، عدم شمول آن نسبت به بیع می باشد.
استاد در تبیین و تایید این اشکال می فرمایند : ...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2480&pid=8939#pid8939
#عقود_مستحدثه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠اشکال بر تفصیل مرحوم شیخ در تمسک به عام در شبهه مصداقی
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
یکی از صور اجمال، اجمال مصداقی در خاصی است که دائر بین اقل و اکثر باشد. آیا در چنین صورتی باید به عام تمسک کرد یا عام حجت نیست و باید به اصل عملی مراجعه کرد؟
مرحوم شیخ تفصیل داده و گفتهاند: اگر مخصص دلیلی لفظی باشد، نمیتوان به عام تمسک کرد؛ اما اگر دلیل مخصص، لبی باشد، میتوان به عام تمسک کرد.
مرحوم آخوند سعی کرده است وجه کلام شیخ را اینطور توضیح دهد که.......
📚 درس خارج اصول، 25 بهمن 1400.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2481
#عام
#اجمال_مصداقی
#مخصص_لبی
#شیخ_انصاری
#آخوند
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 غریب بودن توقیع مشتمل بر عبارت لافرق بینها وبینک الا أنهم عبادک!!
👤 #استاد_مفیدی
🔻مرحوم آیت الله خویی ذیل ترجمه ی خیر بن عبدالله فرمودند:
او مجهول الحال است توقیعی را از محمد بن عثمان عمری نقل کرده که از اعمال ماه رجب است و این گونه شروع می شود اللهم انی اسئلک بمعانی جمیع ما یدعوک به ولاه امرک.
این توقیع غریب از اذهان متشرعه است و نمی توان اذعان کرد که این روایت از معصوم صادر شده باشد.
در نقد کلام ایشان می توان گفت:
شیخ طوسی در مصباح المتهجد فرموده اخبرنی جماعه عن ابن عیاش. مضامین غریب را جماعتی از اصحاب نقل نمی کنند..........
📚 درس خارج فقه
۱۴۰۰/۱۱/۲۸
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2479&pid=8946#pid8946
#دعا
#ذهن_متشرعه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir