eitaa logo
مباحثه فقاهت
5.7هزار دنبال‌کننده
941 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 💠 کتاب جامع احادیث الشیعه 👤 🔻با وجود اینکه جامع الاحادیث کتاب خوبی است و جمع آوری گسترده تری از وسائل دارد، اما خوش سلیقه نیست و همین باعث شده جایگاه خودش را پیدا نکند. به عنوان نمونه... 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2588 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 نبود قدر متیقن در مقام تخاطب، شرط جداگانه‌ای در مقدمات حکمت نیست 👤 مرحوم آخوند گفته است که اگر قدر متیقن در مقام تخاطب در کلام وجود داشته باشد، ظهور در اطلاق منعقد نمی‌شود. در توضیح می‌توان گفت گاهی احتمال داده نمی‌شود که برخی حصه‌ها خصوصیت و برتری‌ای نسبت به بقیه داشته باشند و گاهی ........ 📚 درس خارج اصول، 7 خرداد 1401. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2578 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰یادداشت محقق ✅ توسعۀ مانعیت با استصحاب در صورت توسعه شرطیت 🔹فقها در فرضی که شخص مسبوق به حدث باشد و با شک به تحصیل طهارت به قصد رجا وارد نماز شود و بعد از نماز یقین کند که نماز را با طهارت آورده است، حکم به اجزا می کنند. همچنین در فرضی که با سبق به طهارت وارد نماز شود و بعد از نماز یقین کند که با حالت حدث نماز خوانده است حکم به عدم اجزا می کنند. ولی مرحوم آخوند در فرض دوم با مشهور مخالفت کرده و در باب اجزا فرموده که اگر کسی نماز را با استصحاب طهارت بیاورد مجزی است، گرچه بعد از اتیان نماز، کشف خلاف شود. به این بیان که ادلۀ لاتنقض، در ادلّۀ شرطیّت توسعه می دهد، و آن طهارتی که برای نماز شرط است را اعمّ از طهارت واقعی و ظاهری قرار می کند. لذا اگر بعداً کشف خلاف شود، کشف فقدان شرط نشده؛ چون طهارت ظاهری موجود بوده است، حکم به صحت نماز می شود. ✅ به نظر می رسد فرمایش مرحوم آخوند مبنی بر توسعه در ادلۀ شرطیت توسط استصحاب مبتلا به یک تالی فاسد است که یا ایشان باید از آن جواب بدهد یا بدان ملتزم شود، و آن عبارت است از اینکه اگر بپذیریم ادلۀ استصحاب، توسعۀ شرطیّت می دهد، باید بپذیریم که توسعۀ مانعیّت هم می دهد... ✳️ ادامه بحث و متن کامل مقاله را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/j71666 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 امکان عرفی تقیید ادله ی رویت به تلسکوپ 👤 🔻 در نظر عرف عام زمانی می توان به اطلاق کلام تمسک کرد که تقیید امکان داشته باشد گاهی مراد از این امکان امکان عقلی است مثل بحث اخذ قصد قربت در متعلق امر که عده ای آن را محال می دانند و گاهی مراد امکان عرفی است. در بحث تمسک به اطلاق در مساله ی مستحدثه گفته شده است که اصلا امکان تقیید به صورت عرفی وجود نداشته است تا بتوان به اطلاق تمسک کرد.در بحث رویت هلال با تلسکوپ هم چون اصلا تلسکوپ در زمان صدور وجود نداشته است اطلاق کلام شامل آن نمی شود.استاد در جواب فرمودند:..... http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2591 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 معصومین علیه السلام 💠 استفاده تربیتی اسلام از پتانسیل موجود در قومیت ها 👤 🔻یک بحث مفصل و مهم این است که برخورد شریعت با سنت ها و حتی اصلاح آنها به چه نحو بوده است؟ بسیاری از مواقع، سنت های قومی پتانسیل هایی داشتند که دین از آنها استفاده می کرده و آن را اصلاح می کرده است. به عنوان نمونه، یکی از سنت های موجود در میان اعراب، سنت ترجیح عرب بر عجم بوده است. نحوه مبارزه با این سنت این نبوده که مستقیم با آن مبارزه شود. بلکه در روایات برای عرب معنای خاصی شده است چنانچه در روایتی بیان شده: « فَنَحْنُ الْعَرَبُ وَ شِيعَتُنَا الْمَوَالِي وَ مَنْ لَمْ يَكُنْ عَلَى مِثْلِ مَا نَحْن‏ عَلَيْهِ فَهُوَ عِلْج‏» این روایت به احترامات به عرب و موالی عرب، جنبه دینی داده ... 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۱۰/۰۶ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2593 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 اجاره کردن عبا فاضل شربیانی اعیان‌منش بود، ولی از جهات روحی و معنوی خیلی ممتاز بود. آقا‌شیخ عبدالحمید شربیانی نوه‌ی فاضل شربیانی در مشهد برای من نقل می‌کرد: شخصی عبا نداشت و دلش عبا می‌خواست، ولی تمکّن مالی نداشت. به او می‌گویند که آقای شربیانی عبای خوبی دارد و اگر می‌خواهی عبای او را به دست بیاوری، راهش این است که وقتی ایشان به حرم مشرّف می‌شود، اگر با فلان کیفیّت مقابل ایشان ظاهر شوی، این عبا خود به خود روی دوش شما می‌افتد. آن شخص هم موقعی که شربیانی به حرم مشرّف می‌شود، همان کار را انجام می‌دهد و شربیانی عبایش را روی دوش او می‌گذارد و مشغول زیارت می‌شود. وقتی زیارت ایشان تمام می‌شود، به آن شخص می‌گوید: شما عبای خودتان را بیست دقیقه‌ای به من اجاره بدهید تا به منزل بروم و بی‌عبا نباشم. آن شخص عبا را به شربیانی اجاره می‌دهد تا به منزل می‌رسد و سپس عبا را تحویل می‌گیرد. آن چیزی که مهم است این است که فاضل شربیانی به آن شخص نگفت که عبای خودم را بده، بلکه تعبیر کرد که «به من اجاره بدهید». 🌐 fa.mfeb.ir/?p=17858/#ZJore رحمه اللّٰه ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 بررسی شمول نفوذ حکم حاکم در کلام صاحب جواهر 👤 📝مرحوم صاحب جواهر می فرماید :اگر حکم حاکم علم وجدانی به خلافش باشد نافذ نیست، ولی اگر حکم حاکم بر خلاف حجت شرعیه باشد، حکم حاکم نافذ است. ایشان می فرماید : اگر کسی روغن حیوانی به شما فروخت ، بعد اختلاف پیدا کردید، شما به بایع گفتی یک قطره عرق جنب از حرام افتاد در این روغن حیوانی، من هم عرق جنب از حرام را نجس می‌‌دانم، ‌تو روغن نجس به من فروختی. بایع هم تصدیق می کند ولکن می گوید عرق جنب از حرام نجس نیست، فقط مانع از نماز است. برای رفع تنازع به ‌حاکم شرع رجوع می کنند. حاکم شرع هم اتفاقا کسی است که طهارت عرق جنب از حرام را قائل است و حق را به بایع داد. صاحب جواهر می‌‌گوید: ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2572&pid=9141#pid9141 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 واقفی نبودن سماعه 👤 🔻سماعه از واقفه شمرده شده است ولی این مطلب درست نیست. سماعه در اوائل دوران امام کاظم علیه السلام از دنیا رفته و دوره طولانی از دوران آن حضرت را درک نکرده است. روات اصلی سماعه یعنی زرعه و عثمان بن عیسی واقفی بودند به خصوص آنکه زرعه به جای سماعه در مسجد او نماز می خوانده است. همچنین واقفه روایاتی را در تأیید وقف جعل کردند و از سماعه نقل کردند. همچنین افرادی که با نام ابن سماعه ... 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2583 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
✅ بررسی جواز نیابت حج از صبی غیرممیز 🔸مرحوم سید در بحث نیابت حج، نیابت از صبیّ ممیّز و مجنون را صحیح دانسته است، مرحوم آقای خویی نسبت به مجنون اشکال کرده است، ولی نیابت از صبیّ ممیّز را پذیرفته است و برای صحت آن به اقتضای شمول اطلاق ادله نیابت و عدم وجود مانع استدلال کرده است. 🔹از عبارت مرحوم سید در عروه و کلام آقای خویی استفاده می شود که ایشان نیابت از صبیّ غیر ممیّز را صحیح نمی دانند. ولی حق این است که می توان برای صحت نیابت از غیر ممیز به صحیحه عبدالله بن سنان استدلال کرد. 🔆 أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ بِنْتِ إِلْيَاسَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ –علیه السلام- قَالَ: سَمِعْتُهُ يَقُولُ: «مَرَّ رَسُولُ اللَّهِ بِرُوَيْثَةَ وَ هُوَ حَاجٌّ فَقَامَتْ إِلَيْهِ امْرَأَةٌ وَ مَعَهَا صَبِيٌّ لَهَا فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَ يُحَجُّ عَنْ مِثْلِ هَذَا قَالَ نَعَمْ وَ لَكِ أَجْرُهُ». رسول الله از منطقه رویثه عبور می کرد که زنی که کودکی همراهش بود جلوی او را گرفت و پرسید: آیا می توان از مثل این کودک حج بجا آورد؟ حضرت فرمودند بلی، پاداش آن برای خودت می شود. ✳️ نحوۀ استدلال به روایت را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/a54774 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 کذب متعرضین به شیخین نزد عامه 🔻 یکی از تضعیفات عامه که برخی از علمای اهل سنت مثل ذهبی بدان معتقد هستند بدگویی از شیخین است ذهبی در ترجمه ی ابان بن تغلب او را صدوق معرفی می کند و می گوید:« فلنا صدقه وعليه بدعته»[1]بعد سوالی مطرح می کند که چگونه شخصی که اهل بدعت می باشد توثیق شود؟در جواب بدعت را به دو قسم تقسیم می کند بدعت صغری و بدعت کبری و معتقد است ابان بن تغلب اهل بدعت صغری بوده است..... ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2594&pid=9200#pid9200 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شکل گیری و کارکردهای مرجعیت علمی زراره‌بن‌اعین.pdf
1.76M
📕مقاله 〽️ "شکل گیری و کارکردهای مرجعیت علمی زراره‌بن‌اعین" 👤 سیدعلیرضا حسینی شیرازی 👤 محمد لطفی پور 🖇 فصلنامه سفینه، شماره 74، بهار 1401 📝 چکیده: انقلاب علمی و فرهنگی شیعه در عصر امامت امام باقر علیه السلام با مدیریت پیوسته آن حضرت و تربیت راویان کوشا و فرهنگ‌گستر آغاز گردید. در پرتو هدایت امام معصوم، جامعه شیعه از مرحله فقر فرهنگی گذر کرده و به مرحله شکوفایی و بالندگی رسید. زراره بن اعین یکی از آن نخبگان شیعه است که با دریافت حداکثری آموزه‌های دینی در جایگاه مرجعیت علمی قرار گرفته و به نشر آن معارف در بستر جامعه فرهنگی پرداخت. توجه ویژه نهاد امامت ‌به‌ زراره، ضرورت بازشناسی ویژگی‌های وی و هم‌چنین کارکردشناسی فرهنگی او در جایگاه مرجعیت علمی را بیش از پیش نمایان می‌سازد. نوشتار حاضر، با شیوه تحلیل متون حدیثی و رجالی شیعه، به این دو امر مهم پرداخته است.
Zekra 92.png
11.61M
💠 نسخه قابل چاپ با فرمت png 🔸 شماره 92 ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 پاسخ به اشکال شیخ ذیل آیه ی فاسئلوا اهل الذکر 👤 🔻مرحوم شیخ انصاری در بحث حجیت خبر واحد ذیل آیه ی فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون فرموده این آیه دلالت بر حجیت ندارد چرا که احتمال دارد مراد آیه این باشد که سوال کنید تا برای شما علم حاصل شود نه اینکه مفاد ظنی حجت شود استاد از آیت الله بهجت جوابی نقل کردند ایشان فرمودند:...... http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2597 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 عدم ثبوت ملازمه بین کثرت روايات صادره و روایات واصله 👤 🔻ملازمه بین کثرت روایات صادره و کثرت روایات واصله ثابت نیست یعنی نمی توان اثبات کرد که بر فرض کثرت روایات صادره باید روایات واصله نیز کثیر باشد. در توضیح باید گفت: بنده برخی از ابواب کافی که از محاسن گرفته شده را با محاسن مقایسه می کردم. گاهی در محاسن، 40 روایت وجود دارد اما کلینی ... 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۰۸/۱۸ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2599 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_i
💠 اعراض از ملک 📝 شریعت مقدس حيازت را سبب احداث ملکيت و امورى مانند عتق و وقف مسجد و مانند آن را سبب سلب مالکيت قرار داده است؛ ولى نسبت به اينکه آيا اعراض را نيز مانند عتق و وقف، سبب سلب مالکيت قرار داده (به گونه‌ای که اثر اعراض از ملک مانند اثر اسقاط حق باشد) يا خير اختلاف است. برخی قائل به زوال ملکیت شده اند و برخی تنها قائل به اباحه تصرف برای دیگران شده اند و..... ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19437/#ZFeqh ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠اطلاقات از مصادیق جدید منصرف است 👤 🔻اطلاق ادله از مصادیق مستحدثه انصراف دارد مگر سه مورد ۱_ مصادیق جدیده ای که به مناسبت حکم و موضوع ما احتمال فرق آن با مصادیق موجود در زمان ائمه را ندهیم مثل سفر با هواپیما و قطار در وجوب قصر... ۲_ مصادیق فرضی که در عصر ائمه (علیهم السلام) موجود نبود ولی در ذهن افرادی که در آن عصر می زیستند وجود داشت. ۳_ مصادیق جدیدی که یقین داریم که اگر آن مصادیق را به عرف زمان ائمه عرضه کنیم ایشان شمول اطلاق ادله را نسبت به این مصادیق تصدیق می کنند.... 📚درس خارج مسائل مستحدثه ۱۴۰۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2602 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 💠 غدیر خم ✅ پیامبراسلام(صل الله علیه وآله) فرمودند: 🍃روز غدیر خم، برترین عیدهای امت من است و آن، روزی است که خداوند بزرگ دستور داد آن روز برادرم،(علیّ بن ابی طالب) را به عنوان عَلَم امّتم منصوب کنم، تا بعد از من، مردم توسط او هدایت شوند و آن، روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید. 🍃يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ أَفْضَلُ أَعْيَادِ أُمَّتِي وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي أَمَرَنِي اللهُ تَعَالَى ذِكْرُهُ فِيهِ بِنَصْبِ أَخِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (ع) عَلَماً لِأُمَّتِي يَهْتَدُونَ بِهِ مِنْ بَعْدِي وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي أَكْمَلَ اللهُ فِيهِ الدِّينَ وَ أَتَمَّ عَلَى أُمَّتِي فِيهِ النِّعْمَةَ وَ رَضِيَ لَهُمُ الْإِسْلَامَ دِينا»؛ 📗بحار الأنوار ج۳۷ ص۱۰۹ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 دفاعی از شیخ طوسی در جمع بین اخبار 🔻 یکی از اشکالات رایج بر شیخ طوسی در تهذیبین جمع های تبرعی است. مرحوم شیخ انصاری در جلد آخر رسائل فرموده:عمده ی تعارضی که در روایات وجود دارد به جهت کثرت اراده ی خلاف ظاهر است.این امر یا به جهت فقدان قرائن متصله است که به جهت تقطیع یا نقل به معنی حاصل شده یا به جهت اختفاء قرائن منفصله حالی یا مقالی است یا بدون قرینه بوده به جهت مصلحتی که خود امام می دانستند مثل تقیه یا غیر آن. شیخ طوسی در تهذیبین به دنبال این جهت بوده که امکان جمع بین روایات را مطرح کند. چه بسا در روایات محاملی برای جمع وجود دارد که به مراتب ابعد از احتمالات شیخ است و همین جهت احتمالات شیخ را نسبت به مراد معصوم غیر بعید می سازد..... ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت پیگیری کنید👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2604 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 بررسی جواز مخالفت با حکم حاکم بنابر نظریه ولایت مطلقه فقیه 👤 📝 بناء بر نظریه ولایت مطلقه فقیه ، فقیه دو ولایت دارد: یک : در منطقه مباحات که فقیه طبق مصلحت عامه به یک مباح امر میکند یا از یک مباح نهی می کند. در اینجا اطاعت او ، حتی اگر مکلف تشخیص مصلحت عامه ندهد ، بلکه خلافش را تشخیص بدهد، واجب است. دو : در تزاحمات اجتماعی ، در این موارد اگر مکلف تشخیص اهم و مهم ندهد، بعید نیست گفته شود نظر ولی امر در تشخیص اهم حجت است. اما اگر مکلف اهم را برخلاف ولی امر تشخیص داد ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2603&pid=9217#pid9217 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 💠 اشاره به برخی عوامل وقوع زیاده 👤 🔻1. زیاده عمدی: ممکن است راوی بجهت هماهنگ کردن روایت با فتوایی خاص یک قید را به روایت اضافه کند که خلاف وثاقت است پس اگر همه روات ثقه باشند این احتمال منتفی است. 2. زیاده تفسیری عمدی: گاهی ممکن است راوی بمنظور تفسیر روایت مطلبی را در آن درج کند ... 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۰۸/۲۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2606&pid=9221#pid9221 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠حجت نبودن الفاظ در مفاهیم مستحدثه 👤 🔻نظر سابق استاد این بود که: الفاظی که در خطابات شرعی است حجت در مفاهیم مستحدثه می باشند زیرا احکامی را که قرآن کریم و یا ائمه (علیهم السلام) بیان کردند قضیه حقیقیه بوده و اختصاصی به عصر صدور این نصوص ندارد.... اما ایشان ازین نظر رجوع کردند و می فرمایند: دلیلی بر حجیت الفاظ در مازاد بر معانی عصر صدور نداریم و قضایای حقیقیه بودن احکام نیز منافاتی با این مطلب ندارد... 📚درس خارج مسائل مستحدثه ۱۴۰۱/۳/۲۶ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2601 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 مقصود از موافقت و مخالفت با کتاب 👤 🔻مرحوم آقای خویی به درستی اشاره نموده اند که روایات عرضه بر کتاب دو دسته هستند: برخی شرط اصل حجیت خبر را عدم مخالفت با کتاب دانستند و برخی در مقام ترجیح، موافقت کتاب را مطرح کردند. مراد از مخالفت کتاب در دسته اول، مخالفتی است که بین خبر و کتاب جمع عرفی وجود نداشته باشد و مراد از مخالفت در دسته دوم، مخالفتی است که ... 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۰۸/۲۹ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2609 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir