🔰 #رجال
💠 عدم تقدّم کافی بر تهذیب
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
گاهی یک روایت در کتاب شریف کافی وارد شده است. ولی همان روایت را جناب شیخ در تهذیب، با اندک تفاوتی نقل میکند؛ به گمان برخی در این موارد باید به مصدر رجوع کنیم. و طبیعتا چون کافی، مصدر برای تهذیب است نقل کافی مقدّم است.
این بیان، صحیح نیست چرا که....
📚 درس خارج فقه، ۲۲ آذر ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2709
#کافی
#تهذیب
#مصدر
#تفاوت_نقل
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 تفاوت منطقه الفراغ با موارد مالا نص فیه
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 تفاوت منطقة الفراغ با ما لا نص فیه در چهار مساله است. ما لا نص فیه محل نزاع بین اصولیین و اخباریین است اصولیین در آن قائل به برائت میشوند و اخباریین در شبهات تحریمیه، قائل به احتیاط میشوند و در شبهات وجوبیه، عدۀ زیادی از ایشان قائل به برائت و عدۀ دیگری قائل به احتیاط هستند. تفاوت بین ما لا نص فیه و منطقة الفراغ در چیست؟
تفاوت اول این است که در منطقة الفراغ... .
📚 #درس خارج اصول( جلسه48، 1401/9/7)
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2695&pid=9417#pid9417
#منطقةالفراغ
#احتیاط
#برائت
#شبهات
#وجوبیه
#تحریمیه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#اصول
استفاده حرمت تجری از ایه و ان تبدوا و اشکال استاد
#استاد_گنجی
بعضی به ایه و ان تخفوا ما فی صدورکم او تبدوه یحاسبکم به الله تمسک کرده اند و گفته اند تجری حرام است چرا که یحاسبکم یعنی مواخذه. و چیزی که مواخذه دارد حرام است. از طرفی یکی از مصادیق تخفوا ما فی صدورکم قصد تجری و گناه است پس حرمت تجری به وسیله ایه ثابت میشود.
استاد در مقام اشکال به این استدلال فرمود...
📚 درس خارج اصول استاد گنجی جلسه 58، 15ابان ماه 1401
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2691
#تجری
#قصد
#معصیت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 جمع شدن قطع با امکان خلاف و جمع نشدن آن با احتمال خلاف
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
اگر کسی قطع به عدالت زید داشته باشد، احتمال نمیدهد که زید فاسق باشد؛ اما اگر از او بپرسند آیا امکان دارد که زید عادل نباشد، میگوید که.......
📚 درس خارج اصول، ۸ شهریور ۱۴۰۱.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2698
#قطع
#احتمال_خلاف
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 نکته ای کلیدی در حل بحث توارد حالتین و تعاقب حادثین
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 استاد شبیری معتقدند ادله استصحاب عرفا به منظور تطویل عمر یقین جعل شده اند آن هم تطویل عمر یقین به جهت این که شک امری موهون و سست است.
نتیجه این استظهار عرفی این است که اگر شک در بقای متیقن ... .
📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2690
#تعاقب
#توارد
#حادثین
#حالتین
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 تحریر درست محل نزاع در مفاهیم در گروی تحلیل درست «دلالت التزامی»
👤 #استاد_فرحانی
محقق بروجردی تفسیری از کلام مشهور دربارۀ «مفهوم» بیان می کنند و بر اساس آن، نزاع در مفاهیم را «کبروی» تصویر میکند. حضرت امام(ره) ابتدا در مقابل تصویر فوق، تصویر دومی مطرح میکنند؛ اینکه نزاع، صغروی باشد. سپس نشان میدهد که اختلاف دو تفسیر، در تحلیل شان از «دلالت التزامی» است؛ اینکه آیا دلالت التزامی، دلالت لفظی است یا غیر لفظی؟ سپس نظر مختارشان را بیان میکنند که ...
📚 درس خارج مفاهیم، جلسات 30مهر تا 2آبان1401.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2706
#مفاهیم
#دلالت
#لفظی
#التزامی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 جریان اصل عدم زیاده در صحیحه ابن بزیع
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻برخی مانند محقق خویی از صحیحه این بزیع استفاده اطلاق در تغیر کرده اند برای ما تمام نیست؛ چون این صحیحه به نقل شیخ طوسی در تهذیب و استبصار، زیادهای دارد که مانع این اطلاق است و از طرفی چون دوران، بین شهادت به زیاده و عدم شهادت است،نسخۀ دارای زیاده مقدم میشود.... .
📚 درس خارج فقه( جلسه48، 1401/9/13)
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2712
#نسخه
#زیاده
#عدم_الزیاده
#تغیرالماء
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸#اصول
💠حیثی یا فعلی بودن ترخیص در اوامر
👤#استاد_قائینی
با توجه به اينکه مفاد امر ترخيص در تطبيق مامور به، بر هر کدام از حصص طولي و عرضي است اين ترخيص، يک ترخيص حيثي است يا فعلي؟
از نظراستاد...
📚درس خارج اصول،17آبان 1401
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇🏽👇🏽👇🏽
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2708
#اوامر
#حیثی
#متعلق
#طبیعت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#فقه
معنای لا صلاة الا باذان و اقامه
#استاد_گنجی
استاد فرمود: بعضی به روایت قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ لَا بُدَّ لِلْمَرِيضِ أَنْ يُؤَذِّنَ وَ يُقِيمَ إِذَا أَرَادَ الصَّلَاةَ وَ لَوْ فِي نَفْسِهِ إِنْ لَمْ يَقْدِرْ عَلَى أَنْ يَتَكَلَّمَ بِهِ سُئِلَ فَإِنْ كَانَ شَدِيدَ الْوَجَعِ قَالَ لَا بُدَّ مِنْ أَنْ يُؤَذِّنَ وَ يُقِيمَ لِأَنَّهُ لَا صَلَاةَ إِلَّا بِأَذَانٍ وَ إِقَامَةٍ تمسک کرده اند و گفته اند که اقامه واجب است. چون لا صلات تعلیل است برای لابد. خود لابد دلالت دارد بر وجوب دارد و تعلیل هم که نفی حقیقت است یعنی در صفحه تشریع نماز بدون اذان و اقامه جعل نشده است....
📚 درس خارج فقه جلسه 55 تاریخ 12 ابان 1401
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2694
#اقامه
#وجوب
#اذان
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #کتابشناسی
💠 منابع حکم شرعی از دیدگاه ابن ادریس حلی در سرائر
به نظر ابن ادریس، احکام فقهی را میتوان از چهار طریق کتاب، سنت متواتر، اجماع و عقل به دست آورد. البته طریق عقلی وقتی دلیل محسوب میشود که فقیه از سه طریق دیگر دلیلی نداشته باشد.
کتاب
استدلال به آیات الأحکام در سرائر جایگاه ویژهای دارد؛ چنانکه ابن ادریس در موارد فراوان در استنباط حکم شرعی به سراغ قرآن رفته و با استفاده از قواعد و ادبیات عرب....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=19339/#ZKetabshenasi
#منابع_فقه #سرائر
#ابن_ادریس
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #جرعه_ای_از_دریا
💠 خضوع میرزا در مقابل مقام علمی شیخ انصاری ره
….من این مطلب را برای آقای آقا رضی شیرازی - که از علمای بزرگ تهران و نتیجه میرزای شیرازی است - نقل کردم. ایشان فرمود: میرزا مسألهای را بحث و در پایان هفته آن را تمام میکرد و بر خلاف شیخ نظر میداد؛ ولی روز شنبه که قرار بود بحث جدیدی را آغاز کند، میفرمود: ما بر خلاف نظر شیخ نظر داده بودیم، ولی حالی میبینیم که نمیشود از مطالب شیخ عدول کرد. به شاگردان میفرمود که شما شیخ را درک نکردهاید؛ سر و کارتان تنها با کتابهای شیخ است. ما حیات شیخ را هم درک کردیم و میدانیم که شیخ کسی نیست که بتوان به راحتی از نظریاتش گذشت.
کسانی چون میرزای شیرازی که از شاگردان متفکّر درجه اول و از نوابغ علمی بودند، این گونه در مقابل مقام علمی شیخ انصاری رحمه الله خضوع داشتند.
#لوح_پژوهشی_ذکری
🌐 mfeb.ir/home/?p=14402/#ZJore
#میرزای_شیرازی #خضوع
#شیخ_انصاری (ره)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 تفسیری متفاوت از #قطع_موضوعی_وصفی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 امثال مرحوم آخوند و مرحوم نائینی قطع موضوعی طریقی و موضوعی وصفی را به این نحو تفسیر نموده اند که در قطع موضوعی وصفی یقین از آن جهت که یک صفت نفسانی است در موضوع اخذ شده است اما این مطلب صحیح به نظر نمی رسد.
مقصود از صفت نفسانی مطلق صفت نفسانی نیست چرا که در این صورت هر صفت نفسانی مثل شک مثل حب و بغض یا هر صفت نفسانی دیگری را شامل میشود پس مقصود از صفت نفسانی صفت نفسانی خاص است اما این خصوصیت چیست چه خصوصیتی در قطع موضوعی وصفی این صفت نفسانی را از سایر صفات نفسانی متمایز می کند؟
آن خصوصیتی که در قطع وجود دارد و آن را یک صفت نفسانی خاص میکند کشف تام از متعلق است ... .
📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2721&pid=9477#pid9477
#قطع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠نزاع در بیع و هبه
👤 #استاد_قائینی
یکی از اختلافاتی که در عقود مطرح است، آن است که طرفین اختلاف کنند که عقد واقع شده #بیع بوده یا #هبه.
مرحوم سید یزدی در ملحقات عروه _ تکملة العروة الوثقی، جلد ۲، صفحه ۱۷۲_ تفصیلی را ذکر کرده اند که به نظر صحیح نیست.
تفصیل ایشان بدین شرح است:
🔸اگر مقصود اثبات عنوان بیع و هبه است، تداعی رخ می دهد، بنا بر این لازم است هر دو قسم داده شوند.
🔸اگر مقصود غرض خاصی _نه عنوان بیع و هبه_ است،باید مقتضای اصل را نسبت به آن مقصود سنجید، و.....
📚 درس خارج فقه، 1401/09/30
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2722
#مدعی
#منکر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#احکام
💠 عرق جنب از حرام
📝 نوشتار پیش رو در صدد پاسخ به این سوال است که اگر کسی - نعوذ بالله - از راه حرام جنب شود و سپس عرق کند، آیا وجود این عرق، مانع صحت نماز خواهد بود؟
آیا لباس هایی که رطوبت عرق به آن ها رسیده باید برای نماز تطهیر شود یا با همان لباس ها می تواند نماز بخواند؟!
راجع بدین مسئله چهار قول در کلمات مراجع عظام مطرح شده است....
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
mfeb.ir/home/?p=14402/#ZAhkam
#عرق_جنب_از_حرام
#عرق_جنب
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🏴 تعظیم ایام فاطمیه از ارکان بقای دین است
🔻آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
فارغ از مقام عصمت و شفاعت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها، که جا دارد به خاطر آن عزای ایشان باشکوه تمام برگزار شود، از آنجا که در این مصیبت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) عزادارند، در این مصیبت امیرالمؤمنین و فرزندانشان علیهم السلام عزادارند، شایسته است ما به عنوان پیروان این حضرات با شرکت در مجالس عزا که توفیقی الهی است و نصیب هر کسی نمی شود، باشکوه تمام به اقامه عزای آن حضرت بپردازیم.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 امکان ردع ظاهری در موارد قطع به تکلیف
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
اگر مکلفی به یک تکلیف فعلی قطع پیدا کرد، آیا ممکن است که مولا به او ترخیص ظاهری در مخالفت با قطعش بدهد؟ مشهور بین متأخرین این است که چنین ترخیصی ثبوتاً ممکن نیست. شهید صدر فرموده است که ثبوتاً محذوری ندارد؛ اما اگر مولا چنین ترخیصی دهد، هرگز نمیتواند این ترخیص را به عبد ایصال نماید. اما به نظر ما.......
📚 درس خارج اصول، ۹ و ۱۰ مهر ۱۴۰۱.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2724
#قطع
#ترخیص_ظاهری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#معرفی_مقاله
✅وظیفۀ مکلف در فرض فقدان فتوای مجتهد اعلم
✔️محمد آزادی / علیرضا اعرافی
🔹توضیحات:
مجتهد اعلم، در برخی از مسائل شرعی، به سبب نداشتن مطالعه یا دست نیافتن به نتیجۀ نهایی یا برخی ملاحظات، فتوایی بیان نمیکند. در این موارد باید بررسی کرد که اگر امکان رعایت احتیاط در واقع وجود دارد، آیا مکلف میتواند احتیاط را رها کند و از راه دیگری مانند تقلید از مجتهد اعلم بعدی، به وظیفۀ خود عمل کند؟ پیدایش این دست مسائل در گرو چهار عامل اصلی قابل رده بندی و ارزیابی است: 1. مطالعه نداشتن مجتهد اعلم دربارۀ مسئلۀ معین؛ 2. بررسی مسئلۀ معین از سوی مجتهد اعلم، بدون دستیابی به نتیجه و بدون تخطئۀ دیدگاه دیگر فقها؛ 3. ترک فتوا از سوی مجتهد اعلم به همراه تخطئۀ ادلۀ سایر دیدگاهها؛ 4. ترک افتا به سبب رعایت برخی مصالح. برای برخی از صورتهای چهارگانه، تقسیمات دیگری نیز قابل بیان است که در تحقیق ذکر خواهند شد. طبق دیدگاه برگزیده، وظیفۀ مکلف در هر یک از این صورتها، یکی از چهار حکم زیر خواهد بود: 1. وجوب مراجعه به مجتهدان اعلم بعدی؛ 2. تخییر در مراجعه به مجتهدان بعدی؛ 3. احتیاط میان آراء فقها؛ 4. عمل به فتوای اظهارنشدۀ مجتهد اعلم.
🔹واژگان کلیدی:مجتهد اعلم، فقدان فتوا، مکلف، احتیاط در واقع، احتیاط در آراء فقها
#فقهی
#معاونتپژوهشمرکزفقهیاماممحمدباقرعلیهالسلام
#دوفصلنامه_علمی_پژوهشی_پژوهههایفقهیتااجتهاد
#شماره_یازدهم
🌐 لینک دانلود مقاله:
http://taejtehad.mfeb.ir/article_254625.html
🆔@taejtehad_mfeb
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 تفسیر درست تغیر تقدیری
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻تفسیر اول این است که بگوییم مقصود از #تغیر_تقدیری این است که اگر با حواس پنجگانه قابل درک باشد حسی است و اگر با حواس پنجگانه قابل درک نباشد #تغییر تقدیری و لولایی است. که این تقریر از تغییر تقدیری مخالف اجماع است و قطعا ملاک نیست علاوه بر اینکه از ظهورات ادله هم خارج است چون ظهورات ....
📚 درس خارج فقه( جلسه53، 1401/9/28)
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2730
#تغیر_حسی
#طریقیت_عنوان
#موضوعیت_عنوان
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 مراد جدی از ضمیر، قرینه بر مراد جدی مرجع آن نیز میباشد
👤 #استاد_شهیدی
در بحث "تعقیب العام بضمیر یرجع الی بعض افراده" در دوره های گذشته عرض میکردیم که در قید منفصل اگر فهمیدیم #مراد_جدی از ضمیر بعض افراد #عام میباشد، این به مراد استعمالی در ضمیر لطمه نمیزند و در نتیجه، عام به همان عموم خود باقی میماند.
اما بعد از دقت عرفی به نظر میرسد چون خطاب یک ظهوری دارد در وحدت مراد جدی از ضمیر و مرجع آن، باید در ظهور جدی عام نیز تجدید نظر کرد. البته این درست است که...
📚 درس خارج اصول، 22 آذر ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2729
#ضمیر
#سیاق
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#احکام
💠 مسافت تلفیقی
📝 یکی از شرایط شکسته شدن نماز مسافر، پیمودن هشت فرسخ شرعی است و در این حکم تفاوتی میان سفر امتدادی و تلفیقی (رفت و برگشت) وجود ندارد؛ اما در کیفیت تحقق هشت فرسخ تلفیقی برای شکسته شدن نماز، انظار مختلفی پدیدار گشته است؛ از جمله....
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
mfeb.ir/home/?p=19936/#ZAhkam
#مسافت_تلفیقی #هشت_فرسخ
#نماز_شکسته #نماز_قصر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#فقه
فصول اذان 18 یا 16 فصل
#استاد_گنجی
در این که فصول اذان چند تا است اختلافی در میان روایات وجود دارد و اقوالی هم مطرح است. اما مهم این است که در بعضی روایات فصول اذان 16 تا است و الله اکبر اول اذان دو بار است و در بعضی از روایات 18 است یعنی الله اکبر اول اذان چهار بار است.
نسبت به بعضی روایات که 16 فصل است استاد جواب دادند.....
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2682
📚 درس خارج فقه استاد گنجی جلسه 67، 10دی ماه 1401
#فصول
#اذان
#اقامه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 ظهور لا تنقض در نقض شی بلحاظ اثر دائمی آن
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 نقض به معنای از بین بردن است و از بین بردن حقیقی یک شی به آن است که خود آن را از بین ببریم اما در دلیل استصحاب لا تنقض به معنای حقیقی به کار نرفته است چون فرض این است که یقین با شک زائل شده است پس لا تنقض یک مجاز است و اسناد مجازی نقض به یک شی زمانی صحیح است و استحسان عرفی دارد که اثر دایمی و لاینفک آن را از او سلب کنیم لذا...
📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2726
#نقض
#استصحاب
#قطع_موضوعی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
💠 بخشی از پیام آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مدظله العالی) به مناسبت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی:
🔸️ نقش ارزشمند این شخصیت بزرگ در صیانت از عتبات عالیات ائمه معصومین (علیهم السلام) و سالها مقابله با رژیم صدام و فرقه منحوسه داعش در اذهان مؤمنین به ویژه دو ملت قدرشناس ایران و عراق محفوظ و ماندگار است.
🔹️ امید است که در ظل عنایت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) این حادثه دردناک، رسوایی و شکست توطئههای معاندین اسلام و تشیع و عزت اسلامی را به دنبال آورد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 نقد مسلک حق الطاعه با استفاده از بیانات حضرت امام(ره)
👤 #استاد_فرحانی
شهيد صدر می گوید در فضای شک نسبت به حکم شرعی، عقل بنا به مسلک #حق_الطاعة حکم به اشتغال و احتیاط می کند.
حضرت امام(ره) میگوید اذن شارع به ترخیص، نهایت مسأله ای که ایجاد میکند «قطع به اجتماع نقیضین» است. آخوند به خوبی متوجه شده است که همان گونه که قطع به اجتماع نقیضین محال است، احتمال اجتماع نقیضین نیز محال است. بنابراین مسألۀ مذکور نسبت به شبهات بدویه نیز مطرح می شود. شارع در شبهات بدویه چگونه ترخیص میدهد، در حالی که احتمال اجتماع نقیضین وجود دارد؟
آخوند از طریق تفسیر خاصی که از #مراتب_حکم ارائه می کند، شبهه مذکور را حل می کند. حضرت امام(ره) تفسیر دیگری از «انشاء و فعلیت» مطرح می کند که با ظاهر روایات سازگار است، و از این طریق ...
📚 درس خارج اصول عملیه، جلسه 10دی1401.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2733&pid=9505#pid9505
#حکم
#حکم_ظاهری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸#اصول
💠پاسخ به اشکال نظریه محقق عراقی (ره)
👤#استاد_قائینی
مرحوم عراقی نظریه وجوب ناقص را برای وجود امر فعلی در فرض #تزاحم دو امر مطرح کرده اند برخی به این نظریه اشکال کرده اند که ...
📚درس خارج اصول،27مهر 1401
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇🏽👇🏽👇🏽
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2718&pid=9468#pid9468
#اوامر
#ترتب
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir