eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
815 عکس
1 ویدیو
30 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
☘️ کمال‌اخلاق در سید احمد خوانساری(ره) ☘️ 🔹️ مرحوم آیت الله العظمی در اواخر عمرشان یکی از استخوانهای پهلوی‌شان شکسته بود. گویا ایشان صبح‌ها در حیاط منزلشان قدم می‌زدند- منزل این مرجع عالی‌قدر هم استیجاری بود و تا آخر عمر، صاحب‌ منزل نشدند- 🔹️ یک درخت انجیر در حیاط بود که انجیرهایش به زمین می‌افتاد و زمین لیز می‌شد. خادم منزل وظیفه‌اش بود که اینها را جارو کند و هر روز جمع کند. شاید خادم تسامح کرده یا یادش رفته و جارو نکرده بود. 🔹️ وقتی ایشان از زیر درخت ردّ می‌شدند، این انجیر روی زمین را ندیده و سُر خورده و به زمین افتاده و استخوان پهلویشان شکسته بود. ایشان تا آخر عمرشان، این درد و نارحتی‌ای را که می‌کشیدند. 🔹️ به کسی نگفتند تا مبادا فرزندان و ارادتمندان ایشان، خادم را به خاطر غفلتی که کرده بود، توبیخ کنند. این مرد بزرگ‌ از تربیت‌شدگان همین مکتب است که مرزهای را در مصائب نیز رعایت می‌کند. 📚 پندهای سعادت، ص۲۲۴-۲۲۳(درس اخلاق های‌ آیت الله شب زنده دار) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠تبیین دلالت سیاقیه در حدیث رفع 👤 🔻ما در حدیث رفع اصلا چیزی را در تقدیر نمی گیریم و معقول هم هست کما این که آخوند هم در کفایه تقدیر نمی گیرد. بله شیخ انصاری، تقدیر می گیرد. شیخ انصاری چون مراد از ما موصوله در ما لا یعلمون و سائر فقرات را شیء می گیرد، لذا باید چیزی را در تقدیر بگیرد تا کذب پیش نیاید چون خود این اشیاء در بین أمت برداشته نشده اند. اما ما که طرفدار آخوند هستیم، می گوییم که اصلا چرا مراد از ما موصوله را شیء می گیرید بلکه از اول مراد از ما لا یعلمون، حکمی است که نمی دانیم همچنین سائر فقرات. پس ما مصداق ما موصول را حکم و یا به طور دقیق تر الزامی که نمی دانند یا بر آن قدرت ندارند می گیریم که این الزام بنا بر خطابات قانونیه تنجز است. ما برای این که با وحدت سیاق به این نتیجه در حدیث رفع برسیم، فقط اکتفاء به ملزوم نکردیم بلکه روایت امام رضا از بزنطی را هم اضافه کردیم و سپس ما موصول را به معنای الزام و ارتکاز گرفتیم و خطابات قانونیه را هم اضافه کردیم. که در این صورت یک لزوم غیر بین یا دلالت تنبیه می شود. 📚 درس خارج فقه، جلسه ۷۱، ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3305 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 دلیل إجزای عمل در صورت عدم استیعاب وقت در فرض تقیه خوفی 👤 در تقیه خوفیه اگر در تمام وقت در حال تقیه است که علی القاعده مضطر به سجود بر فرش می‌‌شود و این نمازش صحیح است ولی اگر اول وقت در حال تقیه است اما بعدا می‌‌تواند نماز را در منزل بخواند، این مضطر در تمام وقت نیست و برای اجزای این نمازش که روی فرش خوانده ما باید اقامه دلیل بکنیم. برخی گفته اند دلیل اجزای این سجود بر فرش در حال تقیه غیر مستوعبه تمام وقت، صحیحه معمر بن خلاد (التقیة دینی و دین آبائی و لا ایمان لمن لا تقیة له) است. گفته شده: وقتی تقیه دین امام علیه السلام است، این یعنی این عمل جزء دین است که از روی تقیه انجام شده است، وقتی جزء دین بود یعنی مجزی است. ما این استدلال را قبول نداریم. زیرا.... 📚 درس خارج اصول، ۵ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3355 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 💠 دلیل إجزای عمل در صورت عدم استیعاب وقت در فرض تقیه خوفی 👤 📚 درس خارج اصول، ۵ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3355 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 مفهوم داشتن جمله شرطیه مسوق برای بیان موضوع 👤 در بحث تمسک به مفهوم آیه نبأ اشکال مسوق برای بیان موضوع شده است. مرحوم آخوند می‌فرماید اگر هم مسوق برای بیان موضوع باشد باز هم مفهوم دارد. مرحوم اصفهانی در مقام تایید ایشان می‌فرماید بلکه آکد از مواردی است که مسوق برای بیان موضوع نیست.... 📚درس خارج اصول، جلسه ۴۷، ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 بررسی قاعدهٔ ملازمه: ملازمه بین حسن و قبح عقلی با وجوب و حرمت شرعی 👤 طبق ، اگر فعلی عقلاً یا عقلائاً یا لزومی داشته باشد، شرعاً هم حرام یا واجب است. از قاعدهٔ ملازمه در دو فرض می‌توان بحث کرد: ملازمهٔ بین با حکم شرعی و ملازمهٔ بین با حکم شرعی. بهترین دلیلی که برای ملازمهٔ حسن و قبح عقلی با حکم شرعی بیان شده است، این است که ..... 📚 درس خارج اصول، ۱۱ آبان ۱۴۰۱. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2846 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 💠 اجازات عام 👤 🔻 یکی از مطالبی که در زمان قدیم مطرح بوده است، مساله اجازات عام است. مراد، عام بدون نسخه است. بر فرض مثال، حسین بن سعید به احمد بن محمّد بن عیسی، جمیع روایات خود را بدون آنکه نسخه‌ای به او بدهد، اجازه می‌داده ، و به او بیان می‌کرده است که جمیع روایات من را می‌توانی نقل کنی. «اجزت لک بجمیع ما صحّ عندک من روایتی» اینکه چه روایتی از حسین بن سعید است و چه روایتی از او نیست، طریق احرازش با خود احمد بن محمّد بن عیسی است. اینکه مصداق روایت چیست، شاگرد باید احراز کند. استاد نسبت به آنکه چه روایتی از اوست، تضمینی نمی‌دهد؛ بلکه طریق احراز، با شاگرد است. 📚 درس خارج فقه، ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ادامه مطلب و مباحثه 👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3387 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 تعریف شخص اعتباری 👤 شخص اعتباری در دایرة المعارف فرانسه این چنین تعریف شده است: «شخصٌ اعتباريٌّ يتكوَّن من اجتماع جماعة من الأشخاص الطبيعيين؛ ابتغاء غرضٍ مشتركٍ ينشئون باجتماعهم شخصية ذات حقوق و واجبات متميزة عمّا لأفرادهم» مصطفی زرقا نیز که از حقوقدانان معروف عرب است، در تعریف شخص اعتباری گفته است: «شخصٌ يتكوَّن من اجتماع عناصر أشخاصٍ أو أموالٍ يُقدِّر له التشريع كياناً قانونيّاً منتزعاً منها مستقلّاً عنها» هر دو تعریف با این اشکال مواجه هستند که شامل مواردی که قطعا شخص حقیقی نیستند، نمی شوند. این موارد عبارتند از: 1- اعیان خارجی دارای حق وتکلیف چون معابد. 2-حیوانات. 3-عناوین کلی 4- جهات عمومی. بنابراین تعریف صحیح برای شخص اعتباری این چنین است:«وجودٌ اعتباريٌّ مؤهَّلٌ لامتلاك الحقّ ويتعلَّق به الإلزام والالتزام، سواءً تَشَكَّل من مجموعة من الأموال أو الأشخاص الطبيعيين، أو لم يتشكَّل منها» 📚 برگرفته از صفحه ۳۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
☘️ و بوسه بر خاك پای علیه‌السلام ☘️ 🔹️علامه حلی، هر هفته از حله با پای پیاده بسوی كربلا راه می‌افتاد تا فضیلت امام حسین علیه‌السلام را در شب جمعه درك نماید. آن بزرگوار، طی سفری از حله بكربلا، به‌ محضر نورانی امام عصر عجل الله فرجه می‌رسند، اما در ابتدا حضرت را نمی‌شناسند. 🔹️در طول مسیر، از دست علامه بزمین می‌افتد. امام زمان ارواحنافداه خم می‌شوند، عصای علامه را برمی‌دارند و بدست ایشان می‌دهند. در همین هنگام سؤالی در ذهن علامه القا می‌شود و از محضر امام روحی فداه می‌پرسد: ⬅️ آیا در این عصر و زمان كه ، می‌توان حضرت صاحب الامر عجل الله فرجه الشریف را دید یا نه؟ حضرت در پاسخ علامه می‌فرمایند: چگونه صاحب الزمان را نمی توان دید وحال آن كه دست او هم اكنون در دست توست؟! 🔹️ بمحض اینكه علامه این پاسخ را می‌شنود، بی‌اختیار خود را بزمین می‌اندازد تا پای مبارك حضرت را ببوسد كه در این هنگام از كثرت شوق می‌شود. 📚 قصص العلماء ، ص۱۲۳. 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 نبود ثمره در منطوقی یا مفهومی بودن مفهوم حصر 👤 🔻برخی برای بیان ثمره گفته اند اگر منطوقی باشد چون مقام بیان هست، اطلاق شکل می گیرد ولی اگر مفهومی باشد اطلاق شکل نمی گیرد. اما این ثمره درست نیست چون آن چه در منطوق و مفهوم موجب فرق است، تأثیری در اطلاق و عدم اطلاق ندارد و آن چه در اطلاق و عدم اطلاق باعث تفاوت است، فرقی بین منطوق و مفهوم ندارد. ممکن است مولی ضابطه را به صورت منطوقی بیان کند و یا به صورت مفهومی بیان کند که هیچ فرقی نمی کند. کما این که ممکن است مولی بیان حکم الله را ذکر کند یا ذکر نکند. خلاصه، ثمره اول ناشی از خلط اشتراک لفظی است. بیانی که فرق منطوق و مفهوم است، به معنای ابراز کردن حکم است مانند قبح تأخیر بیان از وقت حاجت و بیانی که در مقدمات حکمت مطرح است، ابراز حکم نیست بلکه اعطاء ضابطه است. لذا این ثمره، تمام نیست. 📚 درس خارج اصول، جلسه ۶۱، ۲۴ دی ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3261 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 لزوم انسداد در صورت عدم حجیت خبر ثقه 👤 مراد از خبر واحد، خبری است که مفید علم نیست ولو از دو نفر نقل شده باشد. مرحوم خویی فرموده‌اند: عدم حجیت خبر ثقه مستلزم انسداد باب علم به احکام است . ولی مرحوم روحانی و آیت الله سیستانی خبر ثقه را فقط در صورت وثوق شخصی به صدق خبر حجت می‌دانند ولی در عین حال ملتزم به انسداد باب علم نیز نشدند و معتقد هستند که انسان در صورت ممارست در فقه از اخبار ثقات وثوق به احکام پیدا می‌کند. برای ما تصدیق این مطلب مشکل است. زیرا.... 📚 درس خارج اصول، ۵ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3354 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 💠 لزوم انسداد در صورت عدم حجیت خبر ثقه 👤 📚 درس خارج اصول، ۵ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3354 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
☘️ خدمت آیت الله شیخ عبدالکریم(ره) به استادشان سید محمد فشارکی(ره) ☘️ 🔹️ آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری(ره): 🔹️ مرحوم والد، آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی(ره) می‌فرمود: من در ناخوشی سیّد استاد (یعنی ) برای پرستاری ایشان شب‌ها نزدش می‌خوابیدم، و چون فرزندان ایشان کوچک بودند خود متکفل لگن بردن و آوردن بودم، تا ایشان فوت شدند و تا موقعی که در بودم خدمت خانه ایشان را بر عهده داشتم و از بیرون نان و گوشت و لوازم برای اهل منزل می‌خریدم و می‌آوردم. 🔹️ در همان مواقع، ایشان را خواب دیدم که در دالان منزل خود بودند، دستشان را بوسیدم و گفتم آقا در چیست؟ فرمودند در و توجه به من. 📚 کتاب سرّ دلبران، ص۳۹. 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 تطبیق قاعده توسط امام بر موارد خاص و مانعیت از اطلاق 👤 در قاعده تجاوز یک مطلب کلی مورد بررسی است که آیا تطبیق قاعده از طرف امام بر موارد خاصی مانع از اطلاق قاعده می‌شود یا نه؟ مرحوم خویی این مطلب را در ذیل فرع شک در قیام بعد از این که به سمت سجده می‌رود مطرح کرده و این مانعیت را قبول دارد. ولی استاد این مطلب را قبول نکرده و می‌فرماید تطبیق در موارد متعارف مانع نمی‌شود.... 📚درس خارج فقه، جلسه ۸۶، ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 تعویض سند 👤 🔻 سند قدمایی بر اساس مساله عام انجام می‌شده است. بر فرض مثال، شیخ به شیخ مراجعه می‌کند و چنین عبارتی را مشاهده می‌کند: «اخبرنی محمّد بن حسن بن ولید ....» که شیخ صدوق، خود را ذکر می‌کند. از آن رو که شیخ صدوق، نزد شیخ طوسی و مورد اعتماد است، برای شیخ طوسی، طریق محمّد بن حسن بن احمد بن ولید ثابت می‌گردد. شیخ طوسی، خود یک طریق دیگری نیز به محمّد بن حسن بن ولید دارد. پس از آنکه طریق صدوق برای او مورد اعتماد گشت، طریق خودش را جایگزین طریق صدوق به روایت مورد نظر می‌کند. این جایگزینی به غرض کم‌کردن واسطه‌ در نقل روایت انجام می‌شود.... 📚 درس خارج فقه، ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ تقریر این جلسه👇👇👇 https://eitaa.com/1596960/3870 ادامه مطلب و مباحثه 👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3392 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
⚫ انا لله و انا الیه راجعون با نهايت تأسف و تأثر درگذشت ناگهانی طلبه فاضل مرحوم حجت الاسلام پیام خواجه بیشک را تسلیت عرض می کنیم. از خداوند منان برای آن مرحوم، غفران و رحمت واسعه الهی و برای خانواده محترم و بازماندگان صبر و اجر جزیل را مسئلت داریم. مرحوم خواجه بی شک طلبه ای فاضل، مهذب و کوشا بودند که از نخبگان علمی و پژوهشگران برتر مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر علیه السلام و حوزه علمیه قم به شمار می رفتند که متاسفانه در مسیر برگشت از سفر تبلیغی ماه مبارک رمضان به دیار حق شتافت. رحمه الله و حشره مع اولیائه
🔸 💠چگونگی شمول اطلاق نسبت به عقود مستحدثه 👤 🔻در فقه العقود این بحث مطرح شده است که آیا اسباب عقود، فقط اسباب مشخص و معین هستند و تا قیام قیامت هر چه معامله اتفاق می افتد، ذیل یکی از اینهاست و یا این که تعداد محدودی از عقود توسط شارع ذکر شده و معاملاتی که بعداً می آید ذیل آنها قرار نمی گیرد. مرحوم نائینی می گوید این ها اسباب معین هستند و هر چه معامله بیاید، ذیل همین اسباب خاص قرار می گیرد و ما هم با ایشان موافق هستیم اما این تفصیل جداگانه ای نیاز دارد که چگونه مثلا بیمه که مستحدث است را به یکی از عقود سابقه مثلا ضمان باز گردانیم. ما می گوییم هر یک از قرار دادها با ملاکی پدید می آید مثلا انتقال ملکیت مع عوضٍ، بیع است و انتقال منفعت مع عوضٍ، اجاره است و تملیک به عوض، قرض است و این ملاک ها مهم است و ملاک های عقلائی خارج از اینها نیست اگر چه شکل ها تغییر کند و ما قائلیم تصویر دیگری از ملاکات مطرح شده وجود ندارد و چون امضائی هستند و ما هم ملاک ها را داریم، می توانیم بر اساس آنها توسعه و تضییق بدهیم. پس هر عقد جدیدی بیاید، من از اقتصاد دان می پرسم این قرارداد، کدام نیاز بشر را حل می کند و کدام مسأله را حل می کند، .... 📚 درس خارج اصول (جلسه ۱۶، ۳۰مهرماه ۱۴۰۲) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3083 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠احتمال وجود قرائن حالیه شخصیه نسبت به آیات قرآن 👤 در بحوث فی الخمس فرموده‌اند: شهید صدر شفاهی یک اشکالی را مطرح کردند و فرمودند: در موارد احتمال وجود قرینه شخصیه در روایات با شهادت سکوتیه راوی وجود این قرینه نفی می‌شود زیرا در صورت وجود چنین قرینه‌ای عدم ذکر آن خلاف وثاقت راوی است. ولی در ثبت قرآن دأب بر ثبت قرائن حالیه و شأن نزول آیه و شرایط اجتماعی زمان نزول قرآن درقرآن و کنار آیات مربوطه نبوده است. و فقط در مصحف امیرالمؤمنین علیه السلام گفته شده است که شأن نزول آیات و تأویل آیات ثبت شده است ولی در قرآن موجود فقط آیات و قرائن لفظیه -با قطع نظر از احتمال تحریف- ثبت شده است. در حالی که ممکن است موارد فوق، قرینه حالیه شخصیه بر مراد از آیه باشند. مثلا ممکن است قرینه حالیه شخصیه مثل شأن نزول آیه یا شرایط اجتماعی زمان نزول آیه وجود داشت بر این که مراد از «ما غنمتم» فقط غنیمت جنگی است. بنظر ما.... 📚 درس خارج اصول، ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3321 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 💠احتمال وجود قرائن حالیه شخصیه نسبت به آیات قرآن 👤 📚 درس خارج اصول، ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3321 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 استحباب قیام حال قنوت و معنای آن و اشکال ثبوتی و جواب آن 👤 یکی از مستحبات نماز، قیام حال قنوت است. یعنی می‌توان با ترک قنوت، آن قیام را ترک کرد نه به این معنا که قنوت در حال نشسته جایز باشد. اشکال ثبوتی مطرح شده که یک قیام نمیتواند قسمتی از آن مستحب و قسمتی واجب باشد چرا که اتصال مساوق با وحدت است. صاحب جواهر در مقام جواب می‌فرمایند اصلا مستحب نیست بلکه واجب تخییری است.... 📚درس خارج فقه. جلسه ۸۰، ۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠موضوعیت داشتن «عدم اتّهام» در پذیرش شهادت 👤 یکی از شروط پذیرش شهادت بر اساس تعداد زیادی از روایات ما، عدم اتّهام شاهد است. اجمالا این شرط، اجماعی است لکن اختلاف و بحث در موضوعیت داشتن این شرط یا عنوان مشیر بودن آن بین صاحب جواهر ره و صاحب ریاض ره جدّی است. به نظر حضرت استاد، این شرط، موضوعیت دارد. منشأ این کلام از صاحب جواهر ره، تصوّر اشتباه از معنای اتّهام است که در ادامۀ مطلب به توضیح آن پرداخته ایم. 📚درس خارج فقه، ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ ✅ادامه مطلب و مباحثه علمی 👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3398 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 تلازم داشتن حق و حکم 👤 برای فرق بین حق و حکم می‌فرمایند حق قابل اسقاط و صلح هست ولی حکم این گونه نیست در حالی که در بسیاری از حقوق این گونه نیست. مثلا در حدود که یک نوع حق هستند قابل اسقاط و به تعبیر روایت قابل شفاعت نیست. یا در عبادات که طبق خیلی از روایات حق الله هستند قابل اسقاط و معاوضه نیست. حق و حکم با هم تلازم دارند و هر جا حقی باشد حکمی هم وجود دارد.... 📚درس خارج فقه، جلسه۵۲، ۱۶ دی ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir