🔸 #فقه
💠 تاریخچه تالیف کتب حدیثی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻کتب اولیّه روایی که تالیف شده، برخی از اصول است و برخی دیگر، از #جوامع حدیثی است. جوامع خود دو دسته است: جوامع اولیه و ثانویه. از زمان حسین بن سعید تالیف کتب جامع حدیثی شروع شده است. این کتب، مشتمل بر ابواب مختلف فقهی است.
ساختار اصلی تبویب فقهی ما بر اساس کتب حسین بن سعید است. ساختار کتاب #کافی نیز متاثّر از کتب حسین بن سعید است. باببندی کتب حسین بن سعید اهمیّت زیای دارد که در بخشهای مختلف (کتابهای مختلف) کافی اثرگذار بوده است. کتب حسین بن سعید دارای محوریّت خاصی بوده است. به عنوان مثال، در شرح حال محمّد بن #اورمه آمده است: «له كتب مثل كتب الحسين بن سعيد»
پیش از زمان حسین بن سعید، شواهد روشنی مبنی بر نقل از کتب وجود ندارد....
📚 درس خارج فقه، ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
تقریر این جلسه👇👇👇
https://eitaa.com/mj_shobeiri/5415
ادامه مطلب و مباحثه 👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3402
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 عدم صحت کلام مرحوم آخوند در مورد معنون بودن متعلق امر
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 مرحوم آخوند متعلق حکم را معنون می داند و به متعلق بودن عنوان اشکالی می کند که با توجه به دقت در کلام مرحوم میرزای قمی که این استدلال را مطرح کرده است روشن می شود که اشکال مرحوم آخوند درست نیست و کلام میرزا صحیح است چون مرحوم میرزا می فرمایند که اگر متعلق امر معنون خارجی باشد، در فرضی که هیچ کس امتثال نکند، چون امر ذات اضافه است نباید تحقق یابد و به تبع آن اینکه کسی بگوید مولی امر کرد ولی امتثال نشد، صحیح نباشد، در حالی که ما می بینیم که این کلام که مولی امر کرد و امتثال نشد کلامی عرفی است و هیچ کس چنین چیزی را محال نمی داند، بنابراین روشن می شود که معنون نمی تواند، متعلق باشد و متعلق امر باید عنوان باشد.
📚 درس خارج اصول، ۹ بهمن ۱۴۰۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2808
#متعلق_امر
#معنون #عنوان
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #رجال
💠 توثیق هشام کندی
👤 #استاد_شهیدی
[استاد ذیل بحث از روایت : مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ هِشَامٍ الْكِنْدِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ إِيَّاكُمْ أَنْ تَعْمَلُوا عَمَلًا يُعَيِّرُونَّا بِهِ فَإِنَّ وَلَدَ السَّوْءِ يُعَيَّرُ وَالِدُهُ بِعَمَلِه..... می فرمایند:]
اما روایت هشام کندی، معمولا تعبیر به صحیحة هشام میکنند، منتها برقی در رجالش گفته است ما یک هشام کندی داریم یک هشام بن حکم کندی داریم.
آقای خوئی هم میگوید چون برقی هشام بن حکم کندی و هشام الکندی را دو نفر ذکر کرده اینها ظاهرشان این است که دو نفر هستند و هشام بن حکم کندی توثیق دارد، و هشام کندی که توثیق ندارد، این را آقای خوئی در معجم الرجال در ترجمه هشام کندی بیان میکند.
بنظر ما هشام کندی قابل توثیق است. زیرا...
📚 درس خارج اصول، ۵ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3353
#هشام
#کندی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
هشام.mp3
1.1M
🔰 #رجال
💠 توثیق هشام کندی
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج اصول، ۵ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3353
#هشام
#کندی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 شرطیت ذُکری ترتیب بین نمازهای قضا
👤#استاد_فاضل
در بحث قضای نمازها نسبت به رعایت ترتیب بعضی ها قائلند به اینکه ترتیب واجب نیست چه علم به ترتیب وجود داشته باشد و چه جهل به آن. اما بعضی قائل به وجوب رعایت ترتیب هستند در فرضی که علم به ترتیب آنها وجود داشته باشد. استاد فرمود هر چند اصل در شرطیت، شرطیت واقعیه است اما در خصوص شرطیت ترتیب این طور نیست چون مفهوم عرفی ترتیب متقوم به علم به آن است لذا اصلا قابلیت شرطیت واقعیه داشتن را ندارد...
📚درس خارج فقه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#شرطیت
#ذکری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
Feghh-14030205.mp3
2.24M
🔸 #روایت
💠 حضرت حمزه سیدالشهداء
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻وَ عَنْهُ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مَيْمُونٍ اَلْقَدَّاحِ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: «قَالَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: مِنَّا سَبْعَةٌ خَلَقَهُمْ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يُخْلَقْ فِي اَلْأَرْضِ مِثْلُهُمْ: مِنَّا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ سَيِّدُ اَلْأَوَّلِينَ وَ اَلْآخِرِينَ وَ خَاتَمُ اَلنَّبِيِّينَ، وَ وَصِيُّهُ خَيْرُ اَلْوَصِيِّينَ، وَ سِبْطَاهُ خَيْرُ اَلْأَسْبَاطِ حَسَناً وَ حُسَيْناً، وَ سَيِّدُ اَلشُّهَدَاءِ حَمْزَةُ عَمُّهُ، وَ مَنْ قَدْ طَارَ مَعَ اَلْمَلاَئِكَةِ جَعْفَرٌ ، وَ اَلْقَائِمُ»
📚 بر گرفته از درس خارج فقه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#اصول
💠 کشف وثاقت روات با قطع نظر از قول رجالیین
👤#استاد_گنجی
به نظر میرسد قدماء که بعضی قائل به مبنای ثقه شدند، بدون رجال به وثاقت میرسیدند و مباحث رجالی در قدیم الایام چندان کارایی نداشته. چنین نبوده که طبق هر خبری دقت کنند که رجالی چه گفته، تقسیم خبر به حسن و صحیح و ضعیف از زمان علامه آغاز شده، همه قدماء انفتاحی بودند و این دیدگاهشان به قول رجالی موقوف نبوده....
📚درس خارج اصول، جلسه ۱۰۲، ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#قول_رجالی
#وثاقت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
☘️خویش را اول مداوا کن کمال این است و بس☘️
🔹️آیت الله حاج شیخ #مرتضی_حائری(ره):
🔹️ کسی را #خواب دیدم که مرد محترمی بود، و در شهر دیگری زندگی میکرد و خیلی متعصب بود و اهل دیانت...
نزد اینجانب آمد با همان لباس فاخر، من سوال کردم که از لحاظ آب به شما سخت نمیگذرد؟ نمیدانم این چه سؤالی بود که من کردم!! خودم هیچ نمیدانم، من موظف بودم در آن عالم این سؤال را بکنم!
🔹️ تا گفتم آب.. او چند مرتبه کلمهی آب را با کمال اشتیاق و حسرت تکرار کرد و تکرار کرد.. تا آنکه کمکم قیافهاش عوض شد و به شکل #چهارپا از مجلسی که فقط من و او بودیم خارج شد! و دیگر هم ایشان را در خواب ندیدم.
🔹️ او اگر گناهی داشت همان بود که به عدهای که کارهای آنها #محمل_صحیحی داشت، از روی تعصب، همان جنبه ظاهر آن را میگرفت و قولاً و عملاً به آنها #توهین میکرد.
🔹️ انسان حتیالامکان باید از اهانت به دیگران بپرهیزد و مشغول #اصلاح عیوب خود باشد.
"چند میگویی سخن از نقص و عیب دیگران
خویش را اول مداوا کن کمال این است و بس"
📚 سرّ دلبران، ص۴۴.
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 عدم امکان تغییر جنسیت
👤#استاد_اراکی
بنده تا کنون به یک تحقیق علمی که بگوید این کار ممکن است نرسیدهام. چون تغییر جنسیت به این نیست که با یک بخشی از جسم عمل انجام دهند. جنسیت زن و مرد مبتنی بر یک عضو یا دو عضو نیست تا با عمل جراحی یک عضو شخص را تبدیل به مرد یا زن کنند. در حقیقت جنسیت با تغییر عضو حاصل نمیشود. فرض کنید یک عضو از یک حیوانی بردارند و به حیوان دیگر پیوند بزنند در این جا حیوان همان حیوان قبلی است و با تغییر عضوش از حیوان خاص بودن خارج نمیشود. این که بعضیها میگویند ما با عمل جراحی تغییر جنسیت میدهیم، دروغ است و ما معتقدیم که این تغییر جنسیت نیست و بر اساس آنچه که از گفته پزشکان این رشتهها میشنویم چنین نظری داریم.
📚درس خارج فقه، ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#امکان
#تغییر #جنسیت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 روش شناخت استعمال بلا تعول برای شناخت معنای حقیقی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻به نظر میرسد یکی از نکات مهم در شناخت استعمال بدون قرینه، تکرّر و تنوّع استعمالات است. ما نمیخواهیم یک استعمال را علامت معنای حقیقی قرار دهیم بلکه میخواهیم استعمالات متکرّر و در عین حال متنوّع را علامت قرار دهیم.
گاهی استعمالات متکرّر هستند ولی متنوّع نیستند یعنی تمامشان از یک سنخ هستند لذا این احتمال مطرح میشود که چهبسا یک قرینۀ عام در تمامشان وجود داشته باشد که ما از آن غفلت نموده و تصور کنیم، معنای مورد نظر، از حاقّ لفظ برخاسته است در حالی که آن قرینۀ عام نیز در شکلگیری معنا دخالت داشته ولی ...
📚 درس خارج اصول، ۱۷ دی ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#استعمال
#حقیقی #تعول
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
روش شناخت استعمال بلا تعول به منظور کشف معنای حقیقی.mp3
1.44M
🔸 #اصول
💠 روش شناخت استعمال بلا تعول برای شناخت معنای حقیقی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
📚 درس خارج اصول،۱۷ دی ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#استعمال
#حقیقی #تعول
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#اصول
💠 خبره بودن علمای لغت
👤#استاد_عابدی
🔹️ یک بحث این است که آیا علمای لغت اهل خبره هستند یا نه؟ در حقیقت باید ببینیم که آیا علمای لغت معنای حقیقی را ذکر میکنند یا موارد استعمالات لغات را ذکر میکنند؟
🔹️ به نظر استاد علمای لغت اهل خبره هستند. چون اولا #استعمال کلمه به ضمیمه اصل عدم قرینه نتیجه معنای حقیقی را میدهد. ثانیا از اسم کتابها هم معلوم است که آنها معنای حقیقی را ذکر میکنند و الا باید اسم کتاب را مثلا جامع الاستعمالات بگذارند. ثالثا ما در فقه و اصول با ظهور لغات کار داریم حالا چه معنای حقیقی باشد و چه معنای مجازی و لغویون هم ظهورات را ذکر میکنند...
📚درس خارج اصول، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir