eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
3 ویدیو
35 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 شروط غیر منصفانه و مولفه های آن 👤 غیر شرطی است که یکی از دو طرف معامله با اتکاء بر تفوق و ای که نسبت به طرف دیگر دارد و از موضع بالاتری برخوردار است آن را یعنی آن شرط را به طرف مقابل تحمیل می‌کند و آن طرف دیگر ناچار است که معامله را با این شرط قبول کند. مثلا شخصی در فصل زمستان به دنبال خانه است و به او می‌گوید: "من خانه را به تو اجاره می‌دهم به این شرط که برای سال های آینده بتوانم به هر میزانی که می‌خواهم مبلغ اجاره را اضافه بکنم". این شرط از جمله غیر منصفانه است. مثال دیگر این است که گفته اند: در این قراردادهایی که به عنوان اجارۀ به شرط تملیک تنظیم می‌شود شرط شود که اگر حتی یک قسط به تأخیر افتاد مالک بتواند از تملیک خانه امتناع بکند.... 📚درس خارج فقه، ۳ مهر ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3617 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
💠 بزرگداشت حضرت معصومه 👤 🔹 آقای سید حمید رضا ، شعری در وصف حضرت سروده که بسیار مورد توجه واقع شده، و دو بیت آن بسیار گشته است: خوشبخت قوم طایفه، ما مردم قمیم جاروکشان خواهر خورشید هشتمیم اعجاز این ضریح که همواره بی‌حد است چیزی شبیه پنجره‌فولاد مشهد است 🔹 دو در رابطه با این دو قابل توجه است. یکی تعبیر "قوم طایفه" و نکته دوم مراعات حدود توسط است. توضیح آنکه به‌جز ۱۴ هر انسانی هر اندازه قرب و منزلت داشته باشد، با معصومین قابل قیاس نیست. این مساله در آقای برقعی به خوبی مراعات گشته است. توضیح آنکه ... 📚درس خارج فقه، ۲۲ مهر ۱۴۰۳ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3622 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 بررسی اتحاد غیاث بن ابراهیم تمیمی و نخعی 👤 مد ظله العالی عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ غِيَاثِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيٍّ ع‏... در این روایت «غیاث بن ابراهیم» قابل بحث است. یکی از بحث ها بررسی اتحاد غیاث بن ابراهیم تمیمی و نخعی است. در الرجال مرحوم آقای و برخی کتب دیگر، گمان شده غیاث بن ابراهیم و متحد هستند. اما با توجه به قرائن زیر می توان قائل به تغایر نخعی و تمیمی شد: ۱- بی ارتباطی فامیلی قبیله نخع و تمیم ۲- تغایر کنیۀ نخعی و تمیمی ۳- تغایر زادگاهی نخعی و تمیمی ۴- تغایر مذهب نخعی و تمیمی پس غیاث بن ابراهیم تمیمی و نخعی دو نفر هستند. مورد بحث ما غیاث بن ابراهیم تمیمی صاحب کتاب است؛ پس آنچه عامه در شرح حال غیاث بن ابراهیم نخعی به عنوان نقطه ضعف (جعل حدیث لا سبق إلّا في خفّ أو حافر أو جناح برای خوشایند مهدی عباسی) مطرح کرده اند ربطی به غیاث بن ابراهیم تمیمی ندارد. 📚 درس خارج فقه، کتاب نکاح، ج ۱، ص ۲۱۸ ✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3623 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 کلام مرحوم بروجردی و لازمه آن (ارشادی بودن اکثر اوامر معصومین) 👤 محقق مطلبی فرموده است که گرچه خودشان آن را نکته ای لطیف دانسته اند اما مرحوم آیت الله معتقد است این مطلب حاوی ای است که اگر آن را حّل نکنیم، سدّی در ایجاد خواهد کرد. آقای بروجردی می‌فرماید اگر امر از متکلم به عنوان اینکه مولاست صادر شود، موضوع برای حکم عقلاء به درست می‌کند. اما اگر امر از او به عنوان مقام صادر نشود حکم آن متفاوت خواهد بود... 📚درس خارج اصول، ۳ مهر ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3610 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 روشهای احراز مقام بیان 👤 🔻 ألف: وضعیت مخاطب. اگر فقیه و محل مراجعه مردم باشد، به قرینه راوی می گوییم که مقام، مقام إعطاء ضابطه است. اگر امام ضابطه فقهی را به ندهد، پس به چه کسی بدهد. اما اگر مخاطب، عادی باشد و محل مراجعه نباشد، معلوم می شود از مبتلی به خود می پرسد و اینجا، مقامِ إعطاء نیست. ب: متن روایت. گاهی متن روایت به گونه ای است که در مقام ضابطه بودن امام مشخص است. مثلا صحیحه ثانیه زرارة در ، متن ضابطه ای است و شش نوع فرض را تصور می کند و احکام هر کدام را بیان می کند. ج: تفریع. گاهی امام آیه ای را بیان می کند و شروع به تفریع کردن از آن می کند مانند لا تأکلوا أموالکم بینکم بالباطل. 📚 درس خارج اصول، ۲ مهر ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3602 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
روشهای احراز مقام بیان.mp3
2.16M
🔸 💠 روشهای احراز مقام بیان 👤 . 📚 درس خارج اصول، ۲مهر ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3602 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 فوارق خبر حسی متواتر با اجماع 👤 مبنای سوم در اجماع ، اجماع است. بعضی اتفاق نظر فقهاء را به قیاس کرده و فرموده‌اند همان‌طور که تواتر در خبر موجب می‌شود و آن ملازمه‌ی عقلیه با مطابقت با واقع دارد اتفاق نظر فقهاء نیز تواتر در خبر حدسی است که ملازمه‌ی با وجود شرعی مطابق با آن دارد. معنای ملازمه‌ی عقلیه این است که بین اتفاق نظر فقهاء و وجود این حکم شرعی واقعا تلازم است که علم به اتفاق نظر فقهاء سبب علم به لازم آن یعنی ثبوت حکم شرعی می‌شود. لکن به نظر ما قیاس اتفاق و اجماع فقهاء به خبر متواتر، مع الفارق است و اجماع فقهاء ملازمه‌ی واقعیه با ثبوت حکم شرعی ندارد. و آن دو از جهاتی با هم فرق دارند... 📚 درس خارج اصول، ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3339 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 ملکات انبیاء از آقای میرزا هاشم آملی شنیدم آسیّد ابوالحسن بعضی از ملکات انبیاء را داشت. یکی از ویژگی‌های ایشان این بود که هیچ‌کس حق نداشت نامه‌هایی را که اشخاص به او می‌نوشتند، بخواند. ایشان همه آنها را پاره می‌کرد تا کسی مطّلع نشود. اگر کسی در نامه اظهار حاجت می‌کرد یا توهینی به ایشان می‌نوشت، همه را از بین می‌برد تا به دست کسی نیفتد، حتی پسرها و نزدیک‌ترین بستگانش هم حق نداشتند این نامه‌ها را بخوانند. از دیگر ویژگی‌های مسلّم آسیّد ابوالحسن این بود که در قضای حوايج مردم خیلی ساعی بود. ✅ 👇🏼 🌐 mfeb.ir/home/?p=20503/#ZJore ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 نحوه تحمل احادیث در کتاب تحف العقول 👤 شواهد موجود حاكی است كه اين ها و كه در اختيار صاحب بوده، به نحو به ايشان رسيده است، البته مي شود به اين مطلب با مقدمه اي كه در اول كتاب آمده اشكال كرد؛ چون ايشان در مقدمه نوشته است: «واسقطت الأسانيد تخفيفاً و إيجازاً و إن كان أكثره لي سماعا» ايشان تعبير كرده كه اكثر اين كتاب را من به نحو كردم، و اين با وجاده نمي سازد، اما ظواهر نشان نمي دهد كه ايشان در حوزه هاي عليمه ي آن زمان حضور فعالي داشته اند.... 📚‏درس خارج اصول، ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3635 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 بررسی جریان لا تعاد در فرض اضطرار 👤 مرحوم فرموده لا تعاد گر چه را شامل نیست ولی در فرض جاری است و لا تعاد یعنی نماز را از هر چیزی که به دست خودت نیست، ‌ نکن و و اضطرار به ید مکلف نیست. اما به نظر می‌رسد این یک از حدیث لا تعاد است که نمی‌توانیم آن را به صورت قطعی بپذیریم. لاتعاد شامل نسیان و جهل می‌شود ولی اینکه از عذر به مطلق عذر تعدی کنیم و بگوییم هر چند مکلف است ولی مثلا مضطر شده و مجبور شده که تکلم کند و هر مانعی را اینگونه توجیه کنیم، عرفی نیست.... 📚درس خارج فقه، ۲۲ مهر ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3625 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠عدم توقف پذیرش شهادت قاذف بر اجرای حدّ 👤 مرحوم صاحب جواهر می فرماید پذیرش ، علاوه بر توبه و تکذیب نفس، نیاز به نیز دارد و این مطلب از روایاتی برداشت می شود و ظاهر برخی روایات مثل روایت قاسم بن سلیمان و مرسلۀ یونس و روایت ابن سنان و سماعه اشتراط است. اما استاد قائنی دلالت هیچ کدام از این روایات را نمی پذیرند به نکته و بیانی که در ادامۀ مطلب بیان شده است. برای مشاهدۀ متن این روایات به همراه وجه استناد به آنها و پاسخ استاد قائنی، ادامۀ مطلب را مشاهده بفرمایید. 📚درس خارج فقه، ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ✅ادامه مطلب و مباحثه علمی👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3586 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 معنای غناء نزد مشهور و آیت الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی 📝 حرمت فی الجمله اصل در بین فقه مسلم است؛ لکن حدود این موضوع نیاز به رفع ابهام دارد. مفهوم غناء در لغت لفظ «الغناء»، همانگونه که برخی از فقها به آن تصریح کرده‌اند، دارای شرعیه نبوده و باید برای فهم معنای آن به رجوع کرد. لغوی‌ها در معنای غناء، کلمات به ظاهر متشتت و مختلفی دارند. اقوال مطرح در کلام لغویون - صوت - تطریب - بالا بردن صدا و متابعت و پشت سر هم آوردن آن - تحسین و ترقیق صوت ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼 🌐 mfeb.ir/home/?p=20503/#ZFeqh ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa