🔰 #جشنواره
🖋چهاردهمين جشنواره علامه حلی
فراخوان مقاله، كتاب و پايان نامه در موضوعات علوم اسلامی و علوم انسانی مرتبط با حوزه دين
آخرين مهلت ثبت نام و ارسال آثار
۳۱ ارديبهشتماه ۱۴۰۱
🌐 www.jhelli.ir
┄═•ஜ۩🌹۩ஜ•═┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 شرطیت ادعای منجز در صحت دعوا
👤 #استاد_قائینی
📝یکی از شرایط صحت دعوا که از کلام مشهور علماء قابل استفاده است اشتراط تنجیز در دعوا ست به این معنا که ادعا در صورتی مسموع است که مدعی ادعای تنجز مدعا بر مدعی علیه را با قطع نظر از خود ادعا داشته باشد. به عبارت دیگر صرف ادعای ثبوت تکلیف یا حق واقعی با اعتراف به عدم تنجز آن بر مدعی علیه برای صحت دعوا کافی نیست بلکه مدعی باید ادعا کند بر اساس وجود یک منجِز، حق بر مدعی علیه هم منجَز شده است. به اینکه یا بینه وجود داشته باشد یا مدعی باشد که خود مدعی علیه عالم به حق است و ...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2361
#شرایط_صحت_ادعا
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #جرعه_ای_از_دریا
💠 عظمت علمی و معنوی علامه مجلسی رحمه اللّٰه
گاهی بعضی متفلسفها به مرحوم مجلسی انتقاد و حمله میکنند؛ ولی افرادی که از آنها انتظار نمیرود، به آثار مجلسی توجّه ویژهای دارند؛ مثلاً از مرحوم آقای حاج میرزا عبداللّٰه مجتهدی شنیدم: تقیزاده که از رجال سیاسی و علمی ایران است، میگفته: من سه مرتبه از اول تا آخر کتاب «السماء و العالم» بحار الانوار را خواندهام. این امر نشانۀ اعتنای آنها به کتاب بحار الانوار مجلسی است.
آقای شاهآبادی، فیلسوف و عارف سطح بسیار بالایی بود. آقای حاج شیخ نصراللّٰه فرزند ایشان میگفت: من اصفهان رفته بودم. پدرم از من پرسید: سر قبر مرحوم مجلسی رفتی؟ گفتم: نه، نرفتم. پدرم گفت: پس برای چه اصفهان رفتی؟!
غرض اینکه فلاسفه و عرفای بزرگ، هم از نظر معنوی و هم از نظر علمی با نظر عظمت و اعجاب به مرحوم مجلسی نگاه میکردند.
#لوح_پژوهشی_ذکری
🌐 fa.mfeb.ir/?p=19130/#ZJore
#علامه_مجلسی رحمه اللّٰه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 نزاع در وثاقت محمد بن عیسی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻از قدیم در مورد وثاقت محمد بن عیسی بحثهایی وجود داشته است.
محقق خویی تصور نموده است که این بحث در خصوص روایات محمد بن عیسی عن یونس است و شواهدی بر این مطلب اقامه نموده است ولی بحث قدما در مورد محمد بن عیسی عمومی بوده و اختصاص به روایاتش از یونس ندارد.
بهر حال حق آنست که محمد بن عیسی ثقه است به دلیل ... .
📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2448
#محمد_بن_عیسی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 خلاصه مقاله قاعده انگاری «لا قود لمن لا یقاد منه»
📝 قاعدهی اولیه در جنایت عمدی علیه جسم انسان، قصاص است؛ اما با توجه به روایاتی، به این اصل اولیه عمل نشده و فقها به پرداخت دیه، حکم نمودهاند.
از جملهی این موارد، قتل عمدی دیوانه توسط فرد عاقل است.
مستند این رأیِ به ظاهر اجماعی، روايتِ معروف به صحیحه ابابصیر از امام باقر علیه السلام است.
نکتهی قابل توجه آن است که فقیهان با توجه به مخالفت مفاد این روایت با قواعد اولیهی قصاص....
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=17861/#ZFeqh
#قصاص #دیه
#قود #لا_یقاد #لا_قود
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 تاثیر تعدد موقف بر جمع عرفی
👤 #استاد_شهیدی
🔻ضابط جمع عرفی به نظر مرحوم نایینی, مرحوم خویی و مرحوم صدر و مرحوم تبریزی این است که دو خطاب فرض شود که در مجلس واحد از امام صادر شده باشد، اگر عرف بین این دو کلام تهافت دید این جمع عرفی نیست، اما اگر عرف بین این دو تهافت ندید، آن وقت به عنوان جمع عرفی بین منفصل نیز پذیرفته می شود.
به نظر ما اینگونه ضابط دادن برای جمع عرفی تمام نیست؛ زیرا گاهی خود تعدد مجلس قرینه عرفیه بر تفسیر مراد متکلم است...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2423&pid=8761#pid8761
#مجلس_واحد
#جمع_عرفی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 کراهت ترک تحنّک
👤 #استاد_گنجی
📝 یکی از مکروهات لباس نمازگزار، خالی بودن عمامه از "سدل" و "تحنّک" دانسته شده؛ با بررسی روایات مسئله روشن می شود که حزازت ترک تحنّک و یا سدل اختصاصی به حال نماز نداشته و البته نهی از آن دو لزومی نیست ... .
📚 درس خارج فقه، 22 و 23 آذر ماه 1400
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2450
#کراهت_تحنک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 اختصاص مستثنیات ابن ولید به مشایخ بی واسطه
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻یکی از توثیقات عام، عدم استثناء راوی از مشایخ محمد بن احمد بن یحیی توسط ابن ولید است. برخی تصور کرده اند که این امر، در مورد مشایخ بی واسطه ی محمد بن احمد بن یحیی نیز جاری می شود و لذا آن را در مورد ابو البختری نیز مطرح کرده اند. اما استثنائات ابن ولید ناظر به مشایخ بی واسطه است و در مثل ابوالبختری نمی توان به آن تمسک کرد. با این حال، دو نفر در این مستثنیات ذکر شده اند که محمد بن احمد بن یحیی نمی تواند از آن ها بی واسطه نقل کند: هیثم بن عدی و وهب بن منبه. وجه این مطلب چیست؟
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2374
#مستثنیات_ابن_ولید
#محمد_بن_احمد_بن_یحیی
#ابو_البختری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #حدیث
💠 تعمیم های نا به جا در تاریخ حدیث
🔻وقتی از شواهد جزئی می خواهیم گستردگی یک عملکرد را نتیجه بگیریم، باید دقت کرد که گرفتار تعمیم نا به جا نشویم. تعمیم نا به جا از جهات مختلفی رخ می دهد. یکی از شائع ترین آن ها تعمیم به لحاظ زمانی است. رفتارهایی چون کتابت و حفظ و قرائت حدیث، در برهه های مختلف فراز و نشیب داشته اند و نمی توان به سادگی، حکمی برای زمان های مختلف صادر کرد. تعمیم نا به جای زمانی، گاهی باعث می شود که جریان هایی که یکی جایگزین دیگری شده است را موازی هم تلقی کنیم...
📚تحقیق طلاب
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2432&pid=8854#pid8854
#تاریخ_حدیث
#روش_شناسی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 تفاوت واجب مشروط بنابر نظر شیخ انصاری و واجب معلق
👤 #استاد_قائینی
مرحوم آخوند معتقد است واجب #مشروط شیخ همان واجب #معلق صاحب #فصول است و بین آنها تفاوتی نیست.
اما به نظر بین #واجب مشروط حتی از نظر شیخ #انصاری و واجب معلق تفاوت ماهوی وجود دارد که این تفاوت موجب پیدایش ثمراتی بین آنها خواهد بود...
📚 درس خارج اصول، ۳ آذر ۱۴۰۰
✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2315
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #نشست_های_علمی
💠 چگونگی تأثیرگذاری فقه در علم اقتصاد
✍️ برای شناخت نحوۀ اثرگذاری فقه در علم اقتصاد ابتدا باید دانست که اقتصاد مانند روانشناسی در دستۀ علوم انسانیِ تجربی قرار دارد. این علوم با اینکه در روش با علوم تجربی طبیعی مانند زیستشناسی، یکسان هستند، اما نمیتوانند مانند آنها قواعد جهانشمول داشته باشد؛ زیرا متأثر از مؤلفههایی چون فرهنگ هستند. تفاوت دیگر این است که در دانشهایی مثل اقتصاد نمیتوان برای سنجش یک مؤلفه، سایر عوامل را ثابت نگه داشت، مثلاً برای بررسی تأثیر گرانی بنزین بر کاهش مصرف سوخت نمیتوان سایر عوامل را ثابت نگه داشت. از سوی دیگر میدانیم پس از رنسانس، علم را نه ابزاری برای مجرد شناخت و توصیف واقعیت، بلکه ابزاری برای تولید و تصاحب ثروت و قدرت دانستند که وظایفی چون پیشبینی، کنترل و ایجادِ تغییر را بر عهده دارد.
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری
دنبال کنید.
https://fa.mfeb.ir/?p=19130/#ZNeshast
#فقه
#اقتصاد
#تاثیر_فقه_در_علم_اقتصاد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #جرعه_معرفت
💠توجه و بندگی در روز
🔷حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔶ما برای اوقات خواب خود افسوس میخوریم که چرا برای نماز شب بیدار نمیشویم، در صورتی که اوقات بیداری را به غفلت میگذرانیم!
🔷زیرا اگر در بیداری به توجه و بندگی مشغول بودیم، توفیق بیداری شب را نیز برای تهجد و خواندن نافله شب و تلاوت قرآن پیدا میکردیم.
📚 بهجت الدعا، ص٣٨۵
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 اختصاص مستثنیات دین به غیر دیون ناشی از اختیار
👤 #استاد_قائینی
📝برخی امور به عنوان مستثنیات از دین مطرح هستند از جمله خانه، وسیله نقلیه و بر اساس برخی فتاوا هر آنچه از امور ضروری مورد نیاز زندگی است.
حضرت استاد معتقدند این مستثنیات به دیونی اختصاص دارند که ناشی از اختیار نباشند مانند دیون ناشی از جنایات غیر عمد.
اما این مستثنیات در دیونی که از روی اختیار و تعهد ایجاد شدهاند مانند دیون حاصل از عقود و ایقاعات وجود ندارند.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2321
#مستثنیات_دین
#معسر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 نسبت بین ملکیت عرفی، عقلایی و شرعی و معنای نهی شارع از معامله در این نسبت
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
ملکیت امری اعتباری است و بر حسب این که معتبِر چه کسی باشد، ملکیتهای عرفی، عقلایی، شرعی و قانونی متصور است.
مشهور برای عقلا سیستم معاملاتی مستقلی قبول دارند و شرع هم همین معاملات را امضا یا رد میکند. اما به نظر استاد، عقلا سیستم معاملاتی خاصی برای خودشان ندارند بلکه به معاملات عرف نگاه کرده و هر آنچه که عرف آن را قبول داشته باشد و مانعیت شرعی یا قانونی نداشته باشد، امضا میکند. همچنین به نظر استاد چیزی به اسم ملکیت شرعیه هم وجود ندارد و شارع هم اصلاً دستگاه معاملاتی ندارد، اما این به آن معنا نیست که شارع در معاملات دخالت نمیکند و نظری ندارد......
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2366
#اقتضاء_النهی_للفساد
#ملکیت_عقلایی
#ملکیت_شرعی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 مستطرفات سرائر مرحوم ابن ادریس
مرحوم ابن ادریس در انتهای کتاب سرائر، باب مستطرفات دارد که در آن چند صد روایت از برخی اصول و مصنفات اصحاب همانند حریز، بزنطی و… جمعآوری کرده است.
روایات ایشان از کتب مذکور بدون ذکر سند است. برخی از این روایات، منحصر به فرد بوده و در هیچ یک از کتب روایی قبل از ایشان وجود ندارد.
صحت یا عدم صحت نقل ابن ادریس از کتب اصحاب، در فقه اثر مهمی دارد و در برخی موارد موجب تغییر فتوا خواهد بود.
البته در بین این کتب، کتاب محمد بن علی بن محبوب استثناء شده است؛ زیرا ایشان فرموده است که کتاب مذکور به خط شیخ طوسی در نزد او حاضر است.
اقوال فقها در مورد نقل ابن ادریس....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=17848/#ZRejal
#مستطرفات #سرائر
#مستطرفات_سرائر
#ابن_ادریس (ره)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 عدم حجیت خبر واحد در صورت تعارض بعضی از فقرات آن خبر با مسلّمات فقه
👤 #استاد_شب_زنده_دار
📝 استاد شب زنده دار در ذیل روایت محمد بن قیس که از جمله مستندات صحت بیع فضولی است، می فرماید: اگر در یک روایتی مثل این روایت بعضی از فقرات آن با مسلمات فقه ناسازگاری داشت، در فقرات دیگر آن که جزم به واقع وجود ندارد و معلوم نیست که چنین فقراتی از شارع صادر شده است، عقلاء به آن فقرات دیگر نیز اعتنائی نمی کنند...
و عدم حجیت این فقرات نیز بنا بر هر دو مبنی است؛ یعنی چه مبنای کسانی که خبر ثقه را حجت می دانند و چه بنا بر مبنای کسانی که خبر موثوق الصدور را حجت می دانند.....
📚درس خارج فقه 1400/09/08
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2460
#تعارض
#حجیت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #حدیث
💠 تغییر متن حدیث توسط مرحوم صدوق!!
🔻 مرحوم صدوق برای فرار از اشکال جبر روایتی را از کافی اخذ می کند و کاملا آن را تغییر داده مرحوم مجلسی در بحار فرموده: این امر سبب سوء ظن به صدوق می شود.ممکن است گفته شود که وقتی مرحوم صدوق جزم به بطلان روایت کافی داشتند و از طرفی اطمینان به صدور روایت نیز داشته لذا آنچه که درست هست را بیان نموده........
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2445
#تغییر_متن_حدیث
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 تفاوت شبهه ي مصداقیه با شبهه ی صدقیه
👤 #استاد_مفیدی
🔻در شبهه ی مصداقیه منشا شبهه خلط امور خارجی است اما در شبهه ی صدقیه در خارج همه چیز کاملا واضح است بلکه در صدق مفهوم شک حاصل می شود.....
📚 درس خارج فقه
۱۴۰۰/۹/۱۷
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2459
#شبهه_صدقیه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
✅ #گزارش_علمی ۲٧
💠 موضوع : سجده بر کاغذهای صنعتی
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین مخبریان
📆زمان: چهارشنبه 27 بهمن ماه 1400 ساعت ۱۲:۵٠
✅ مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐پخش آنلاین از طریق کانال نشست و گزارش علمی مدرسه فقهی در ایتا
🆔️ @neshast_mfemb
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 اختلاف نظر آیت الله شبیری با آیت الله میلانی در بحث واگذاری تشخیص مصادیق به عرف
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻آیت الله والد به نقل از آقای میلانی فرمودند ایشان در بحث واگذاری تشخیص مصادیق به عرف می گفتند عرف بی سواد است.
آیت الله والد می فرمودند اتفاقا چون عرف بی سواد است شارع باید طوری حرف بزند که عرف بی سواد بفهمد پس اگر طوری حرف بزند که برخی مصادیق را عرف نفهمد معنایش این است که نسبت به آن موضوع اراده ای نداشته است.
این مطلب اشاره به یک نکته عقلی است که در روایات نیز ...
📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2457
#تشخیص_مصداق
#مرجعیت_عرف
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #حدیث
💠 تفاوت مفاد اخبرنا و حدثنا در روایات شیخ صدوق
🔻شیخ صدوق با تعابیر مختلفی از مشایخشان نقل حدیث کرده اند. به طور کلی می توان این تعابیر را در 4 قسم قرار داد:
1- موارد تعبیر به حدثنا یا حدثنی
2- موارد تعبیر به اخبرنا یا اخبرنی
3- مواردی که با الفاظ دیگری (نظیر سمعت) نقل کرده اند.
4- مواردی که هیچ تعبیری به کار نبرده اند و سند را با نام شیخ خود آغاز کرده اند.
شواهد متعددی نشان می دهد که تعبیر اخبرنا و حدثنا در نظر شیخ صدوق متفاوت بوده و از این راه، می توان اطلاعاتی را درباره ی نحوه ی دستیابی شیخ صدوق به احادیثی که نقل کرده اند به دست آورد...
📚تحقیق طلاب
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2464
#سماع
#قرائت
#اجازه
#حدثنا
#اخبرنا
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 بررسی حجیت ارتکاز
ارتکاز یکی از موارد تأثیرگذار در استنباط فقهی و دارای ظرفیت بالقوهای است که میتواند تأثیر شگرفی بر تفسیر صحیح و دقیق از متون دینی بگذارد. این در حالی است که در کتابهای مربوط به علم فقه و اصول، بحث از ارتکاز به صورت مستقل به میان نیامده است، بلکه در لابلای مباحث مطرح شده است که همین امر موجب مغفول ماندن ظرفیتهای آن و خارج شدن تفسیر متون دینی از مسیر صحیح و منضبط خود در برخی موارد شده است.
یکی از مهمترین مباحث مربوط به ارتکازات، حجیت آن است....
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=19290/#ZOsoul
#ارتکاز #ارتکازات
#حجیت_ارتکاز
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🎉🎊 ولادت با سعادت مولا امیرالمومنین(علیه السلام) تبریک و تهنیت باد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 وثاقت یاسین ضریر
👤 #استاد_شهیدی
📝یاسین ضریر بصری در ابواب مختلف فقه روایاتی دارد و در برخی احکام فقهی روایاتمنحصر به فردی دارد به همین جهت توثیق او مهم است
ایشان توثیق صریحی ندارد ولی می توان از مجموع قرائنی وثاقت ضریر را کشف کرد:
1. محمد بن عیسی بن عبید جلیل القدر که کتاب یاسین ضریر را نقل می کند و نقل کتاب اماره ظنیه بر اعتماد این شخص جلیل القدر بر مولف کتاب است...
2. مرحوم کلینی در دو باب از کافی فقط روایات یاسین ضریر را آورده است؛ یکی باب حد موضع طواف و دیگری ادعا علی المیت...
۳. فتوای أصحاب به مضمون روایاتی که مختص به یاسین ضریر است مانند...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2438
#وثاقت
#یاسین_ضریر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
✅ #گزارش_علمی ۲٧
💠 موضوع : سجده بر کاغذهای صنعتی
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین مخبریان
📆زمان: چهارشنبه 27 بهمن ماه 1400 ساعت ۱۲:۵٠
✅ مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐پخش آنلاین از طریق کانال نشست و گزارش علمی مدرسه فقهی در ایتا👇🏼
🆔️ @neshast_mfemb
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir