eitaa logo
Modiryar | مدیریار
206 دنبال‌کننده
5هزار عکس
793 ویدیو
2 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ؛ آیا همه چیز سر جای خودش قرار دارد؟ ▪️همان‌طور که هر انسان سالمی برای پیشگیری از بیماری باید شاخص های سلامتی خود از لحاظ فشار خون، میزان آب بدن، ضربان قلب و .... را مورد ارزیابی قرار بدهد، هر حرکت و انقلابی هم نیازمند آنست که با شاخص های اولیه و استانداردش خود را مطابقت دهد. نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست. ▪️اگر بخواهیم انقلاب اسلامی ایران را در یک واژه تعریف کنیم باید بگوئیم . عدالت یعنی قرار گرفتن هر چیزی در جای خود. در گام دوم انقلاب باید بررسی کنیم که آیا همه چیز در جای خودش قرار دارد یا خیر؟ از لحاظ؛ • سبک زندگی، • استقلال فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، • رفاه مردم و مسائل دیگر. ▪️برای تحقق این مهم به ابزارهایی نیاز داریم شامل: ➊ نوآوری باز، ➋ جنبش علمی و نرم‌افزاری، ➌ جوان‌گرایی و انتصاب جوانان در مناصب کلیدی و تصمیم‌گیری، ➍ بازگشت و وفاداری به ارزش‌های انقلاب اسلامی که بر مبنای آن مجاهدت هایی انجام دادیم و اتفاقات ویژه ای را رقم زدیم. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
غیرت دینی ✅ چندی پیش رهبر انقلاب اسلامی در دیدار تصویری با جمعی از قشرهای مختلف مردم قم فرمودند: «غیرت دینی را حفظ کنید؛ عامل نجات کشور در بزنگاه‌های مختلف غیرت دینی ملت ایران بوده؛ غیرت دینی تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کند» غیرت دینی در دو عرصه مهم ظهور و بروز دارد: ▪️اول در مناسک و مظاهر است و ▪️دوم در باورها و روح حاکم بر رفتارهای آدمی. آسیب مهمی که همواره ممکن است فردی دچار آن شود کم اهمیت شمردن یکی از این دو مورد است. در بند اول مقولاتی همچون نماز، روزه، خمس و .. مطرح می گردد. ✅ یعنی مجموعه تکالیفی که یک مسلمان باید بنا به بدان عمل نماید و معمولاً در قالب فروع دین مطرح می شود. اما آن چه در ارتباط با باورها و روح حاکم بر رفتارهای انسان در بند دوم مطرح می گردد اهمیت بسیاری دارد و تقویت و ایجاد آن نیازمند تمرین و خودسازی است. یک مسلمان باید در کلیه اعمال و رفتارهایش روح ورع و مسلمانی حاکم باشد. روح مسلمانی در واژگانی نظیر تقوا، ناظر دانستن خدا، نیت خالص، عدالت طلبی، رعایت حقوق و احترام سایر انسان ها، صداقت، حق طلبی، مردم داری، وفاداری، امانت داری، اخلاق مداری، شرافت، کرامت و ... متجلی می گردد. ✅ مجموعه ای از باورهای اصیل و خالص است که به صورت فطری و ذاتی در انسان ها وجود دارد و با خودسازی و خویشتن داری به شکوفایی و کمال می رسد. افرادی که از آن غافل باشند و در مسیر تعالی موارد ذکر شده ممارست انجام ندهند آرام آرام از اصالت خویش فاصله گرفته و غرق مادی گرایی خواهند شد. اصلاً دین آمده است برای به کمال رساندن مکارم اخلاق. ✅ یعنی انسان فراتر از و «خور و خواب و خشم و شهوت» باید در مسیر مسائل روحی و معنوی نیز به تربیت خویش بپردازد تا بتواند در بزنگاه های زندگی تصمیمات انسانی و عاقلانه بگیرد. هم دل پاک و نیت خالص لازم است هم وفاداری عملی به مبانی اخلاق. اگر این باور در انسان ایجاد شود و در هر امری خداوند را بر رفتار خود ناظر و شاهد بداند غیرت دینی حفظ می شود و مانع انحراف و بی تفاوتی می گردد. ✅ در عصر حاضر با دجال های آخر الزمان حفظ و آموزه های دینی و رفتاری کار بسیار سختی است که نیاز به آگاهی، تمرین و توجه دارد. نباید از خویشتن غافل شد، خود را رها کرد و گرفتار زرق و برق های غیر اخلاقی گردید. نکته قابل توجه دیگر در این راستا مهم انگاشتن همه موارد ذکر شده است. برخی در ظاهر اهل نماز و مناسک دینی هستند ولی از هیچ ظلم و اجحافی در حق مردم هراس ندارند. ✅ و گروهی معتقدند که انسان باید دلش پاک باشد و پرداختن به مناسک و ظواهر اهمیتی ندارد. که این هر دو مردود است. آدمی باید روح پاک و لوح سفید وجود خویش را حفظ نماید و بر سلامت آن تأکید داشته باشد. آدمی مکلف است در طول زندگی در هر امر فردی و اجتماعی خویش از غیرت دینی و اخلاقی بهره مند بوده و هیچ گاه حق الله و را تضییع ننماید. غیرت دینی به انسان حکم می نماید در برابر تخلّفاتى که از مسیر حق، اخلاق، حقیقت، عدالت و احکام الهى مشاهده می کند، خاموش و بى تفاوت نباشد بلکه هر چه انحراف شدیدتر جوش و خروش او نیز بیشتر گردد. کسانى که خونسرد و بى رمق از مقابل این مسائل عبور می کنند فاقد غیرت دینى هستند. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰، شماره ۹۰۶ www.modiryar.com @modiryar
جامعه پذیری شهری 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰، شماره ۳۵۸۶ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
جامعه پذیری شهری ✅ جامعه‌شناسان، روان‌شناسان اجتماعی و مردم‌شناسان از اصطلاحی به نامه «جامعه پذیری» یا «اجتماعی شدن» استفاده می کنند. این مفهوم به روندی گفته می‌شود که در آن شخص در طول حیات خویش هنجارها، قواعد و ارزش‌های جامعه خویش را یاد می‌گیرد و رفتار اجتماعی اش را بر اساس آن تنظیم می نماید. به عبارتی؛ آماده شدن فرد توسط جامعه برای بر عهده گرفتن نقش‌ها را جامعه‌پذیری می‌گویند. اگر فردی نشود، جامعه ازطریق روش های کنترل اجتماعی سعی در انطباق او با ارزش ها، آداب و عقاید می کند و رفتارش را هدایت می نماید. ✅ به عنوان سکونتگاه گروه زیادی از مردم به دنبال ارائه سبک خاصی از زندگی است که هم مورد قبول گروه قابل توجهی از جمعیت شهری باشد و هم با مبانی اخلاقی و ارزشی در سطح عالی هماهنگی داشته باشد. این فرایند در دو سطح قابل طرح است: ▪️سطح اول برای و ساکنان دائمی شهرها است که باید خود را با قوانین اجتماع شهری وفق داده و اصول آن را رعایت نمایند. و ▪️سطح دوم مربوط به مجموعه ی مسافران، گردشگران و یا زائرانی است که به تبع موقعیت هر شهر به آن مراجعه می نمایند و نقش مهمان با حضور موقت دارند. باید از طریق ساختاردهی منظم و مداوم رفتار شهروندان باعث همسو سازی و سازگاری نگرش ها، ارزش ها و رفتار های فردی با ارزش ها، هنجارها و رفتارهای مطلوب شهروندی گردد. ✅  زمانی در معنای واقعی خود صورت می پذیرد که در آن قوانین، ارزش ها و استاندارها با «در نظر داشتن نیازهای عمومی و طبیعی انسان»، «بر محور عدالت اجتماعی»، «بر اساس آموزه های متعالی اسلامی، ایرانی و اخلاقی» ، «توجه به همه شهروندان» و به صورت «منعطف و به دور از تعصبات کاذب» تنظیم شده باشد. برای تحقق این امر فرهنگ و رسانه باید دربست در خدمت جامعه و رشد و بالندگی آن باشد تا شهروندان با دریافت «خدمات فرهنگی» مناسب «رفتار اجتماعی» مطلوب ارائه دهند.   ✅ امروزه با توجه به اثرگذاری شگرف رسانه و تلاش جامعه جهانی برای یکپارچه سازی، مقوله جامعه پذیری و استانداردهای اخلاقی و رفتاری جوامع محلی با چالش های فراوانی مواجه شده است. خصوصاً آن جا که به یادآوریم به صورت ارادی یا غیر اداری به دنبال از بین بردن خرده فرهنگ ها و آداب اجتماعی ملت هاست. پس در این شرایط اگر قرار است جامعه شهری بر باورها و ارزش های مورد پسند خود استوار بماند و آن ها را حفظ کند باید فرایند جامعه پذیری و اصول مترتب بر آن را فرایندی پیچده دانسته و برای تحقق آن سطح بالاتری از مبانی نظری و رفتاری را پیش بینی نماید. اگر موارد مذکور را بپذیریم دیگر آموزش های شهروندی در سطحی که اکنون وجود دارد پاسخگوی نیازهای اجتماعی نیست و باید برای آن طرحی نو پیش بینی نمود. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰، شماره ۳۵۸۶ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ حس در انجام کار بر اساس مدل flow #flow_model_diagram #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدی
حس در انجام کار بر اساس مدل flow ✅ وقتی کاری به ما محول می‌شود، ممکن است حسهای مختلفی را تجربه کنیم. این حس در قالبهای مختلف و ناشی از عوامل مختلف قابل بیان است. یکی از روشهای تبیین این “حس” در قالب مدلی است به نام Flow است که توسط روانشناس اهل لهستان، آقای Mihaly Csikszentmihalyi معرفی شده است. ایشان این مدل را در سال 1990 در کتابش جای داد اما انتشار آن تا سال 1997 به تعویق افتاد. این نوشته به بررسی این مدل اختصاص دارد و شاید برایتان جالب باشد که این مدل در مذاهب شرقی ریشه دارد. ✅ این مدل (که به نوعی در نوشته قبلی هم مورد اشاره قرار گرفته بود – در تصویر نوشته قبلی، آیتم دوم از سمت چپ را ملاحظه کنید که Flow را معادل تعلق سازمانی دانسته است) حس و حالی (Mental State) را که در زمان انجام کار به فرد دست میدهد، بر اساس سطح چالشی بودن کار و سطح مهارت فرد برای انجام کار، دسته بندی میکند. به ظاهر دسته بندی ای ساده است اما درک آن به ما کمک میکند که هم حوزه های نیازمند توسعه مان را دریابیم و هم بفهمیم که چه سطحی از چالش را میتوانیم تحمل کنیم، یا چه سطحی از چالش به ما انگیزه میدهد و چه سطحی ما را تخریب میکند. ✅ این دو عامل بسیار مهم هستند، به خصوص نگاه تلفیقی به آنها خیلی مهم است. تقریباً همه افراد مدعی هستند که از کارهای تکراری و روتین کسل میشوند، اما وقتی با جارهای چالشی مواجه میشوند، نمیتوانند آن رضایت درونی و انگیختگی را تجربه کنند و حتی گاهی دچار حالات منفی میشوند. علت در همین نسبت چالش به مهارت در انجام کار است. ✅ به عنوان مثال، من (نگارنده) فکر میکنم که چالش را عاشقانه دوست دارم، نشانه های متعدد هم از این تفکر دارم، اما وقتی پای مسائل مالی پیش میآید اصلاً نمیتوانم چالش داشتن یک چک در دست افراد را وقتی موجودی کافی نداشته باشم، تحمل کنم و گاه کارهای عجیب میکنم. خیلی طول کشید تا این را دریافتم و در روزهای ابتدایی ورودم به بازار کار به شدت از این مسئله آزرده میشدم. ✅ نگاه ما به نمودار بسیار مهم است. مثلاً به ناحیه نگرانی دقت کنید. اینطور به نظر میرسد که این ناحیه در میان دو ناحیه ی بی علاقگی و اضطراب، باز شده و خود را جای داده است. واقعا هم همینطور است. وقتی که مهارت من در انجام کاری کم است، به مرور که چالش اضافه میشود، من ناگهان از بی علاقگی به اضطراب وارد نمیشوم، بلکه نگرانی حالتی است که این دو حالت حدی را به هم پیوند میدهد. ✅ بنابراین توصیه ام این است که این نمودار را اینطور نگاه نکنید که یک چرخه است که حسها را نشان میدهد. باز شدن یک حس در میان دو حس دیگر به ما کمک میکند که بدانیم داریم وارد وضعیتی تازه (مثل اضطراب) میشویم و آنگاه است که میتوانیم کاری بکنیم. اگر به این هشدار توجه نکنیم و ریشه آن را جستجو نکنیم، تغییر حالت به شدت ما را آزرده خواهد کرد. ✅ نمونه دیگر وقتی که مهارت در کاری بالاست، اگر سطح چالش کم باشد، حالتی از ، یا بی خیالی (همان محدوده آرامش یا Comfort Zone) را تجربه می‌کنم. اگر حس خوبی که در این حالت دست می‌دهد را چنان دوست بدارم که نگذارم چالش بالاتر برود، به مرور به حالت عقب تر، یعنی کسالت دچار میشوم. توجه به اینهاست که به شما کمک خواهد کرد که حوزه های توسعه فردی خود را بشناسید. ✅ شاید چنین سوال هایی کمک کننده باشند که آن زمانی که در فلان کار دچار شدم، کدام چالش قابل کم کردن بود، یا کدام مهارتم را باید توسعه میدادم؟ یا در جایی که علاقه ای هب انجام فلان کار نداشتم، کدام چالش باید اضافه میشد؟ و چقدر؟ ✅ اگر این سوال ها را نپرسم و از جائی که هستم راضی باشم، ممکن است دچار آزارهایی شوم که به راحتی قابل بوده اند. در مواردی مثل استرس و خشم، توجه به این موارد و اینکه چه مسیری را طی میکنم تا وارد فضای اضطراب میشوم، کمک میکنند که به هنگام‌ ورود به آن فضاها، آماده تر باشم. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مشاهیر شهر   ✅ هویت شهری یکی از مهم ترین محورهای سند «چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت» است. از جنس آگاهی، معنا و درک است. لذا می توان گفت که «ساختار نمادین» دارد. ساختار نمادین برای هویت دو نتیجه مهم به دنبال دارد؛ اول اینکه از خصوصیت «بازتابی بودن» هویت خبر می دهد و دوم اینکه سبب می شود هویت را به «امری زبانی» تبدیل سازد. بدین ترتیب هویت از یک طرف موضوع قراردادی و مورد توافق محسوب می گردد و از طرف دیگر امری فرایندی به حساب می آید که مورد درک، تعبیر و تفسیر واقع می شود.   ✅ در ارتباط با نمادها یکی از مواردی که بر طبق توافقات و قراردادهای نوشته یا نانوشته از شاخص های مهم هویتی محسوب می گردد «مشاهیر شهر» هستند.  وقتی می گوییم مشاهیر یعنی شهیدان، بزرگان، نام آوران، دانشمندان، ادیبان، هنرمندان، ورزشکاران، قهرمانان، عالمان، نویسندگان، سیاست مداران و هر گروه دیگری که به نوعی سبب اعتلای نام، ارزشمندی، هویت و اعتبار بخشی از گستره جغرافیایی (یعنی شهر) می گردند. عده ای را بازتاب هویت شهری می دانند.   ✅ اهمیت این موضوع زمانی بیشتر به چشم می آید که به یاد آوریم بسیار اتفاق افتاده است که در نقاط دور افتاده ای از پهنه جغرافیایی ایران و یا سایر نقاط جهان که هرگز شناخته شده نبوده و شاید مردم اهمیت چندانی برای آن قائل نبوده اند با تولد فردی هویت ساز به نقطه معروفی تبدیل شده است که حتی بعضاً آن فرد در طول تاریخ سبب خوشنامی و شهرت محل سکونت یا تولد خود گردیده است. بهره گیری از عامل هویت ساز چند پیامد مهم به دنبال دارد:   ▪️اول این که آن ها محسوب شده و تکریم و بزرگداشت آن ها عملی اخلاقی و حسنه می باشد. ▪️دوم اینکه این کار سبب الگوسازی مناسب برای و گروه های دیگر انسانی می شود که بر این اساس بتوانند در عرصه ای مهم توفیقاتی را دنبال نمایند. ▪️سوم زنده نگه داشتن نام مشاهیر سبب اعتلای نام شهر در کشور و یا حتی در دنیا می گردد. ▪️چهارم این کار می تواند به عنوان ابزار مهمی برای در اختیار مدیریت باشد که با بهره گیری از آن زمینه شکوفایی قابلیت های بومی و محلی خود را فراهم آورده و از آن ها در جهت پیشرفت و توسعه شهری بهره مند گردند.   ✅ برای اعتلای نام مشاهیر خود و بزرگداشت آن ها در عرصه های مختلف کالبدی، محتوایی و در قالب فرایندهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... زمینه های فراوانی در اختیار دارد. از نامگذاری معابر، خیابان ها، اماکن به نام مشاهیر که ساده ترین اقدام است گرفته تا برگزاری جشنواره های علمی، ادبی، فرهنگی، ساخت المان ها، مجسمه ها، تصاویر دیواری و ... دخالت دادن آن ها در فرایندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری مرتبط، تولید مستندات رسانه ای و سایر اقدامات مشابه که این امر مهم را به انجام رساند. مشاهیر شهر سرمایه های شهری هستند که در معنابخشی به شهر پویا و پایا و در حال پیشرفت نقش بنیادین دارند.   🔺منبع: 🔻یکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۳۵۸۷ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ #هرم_اخلاق_حرفه_ای #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
هرم اخلاق حرفه ای 🔴 چهار اصل هرم عبارتند از: 1⃣ : ▪️انصاف و پای بندی به تعهدات در دو گونه توزیعی و رویه ای ▪️ایجاد شرایط همگون و فرصت های برابر ▪️ رفع تبعیض ▪️وجدان کاری و پرهیز از هر گونه دادو ستد ناروا ▪️ اشراف بر توانمندی ها ▪️عدم پذیرش مسولیت خارج از چارچوب 2⃣ : ▪️آراسته به حسن رفتار و ادای احترام اصیل ▪️برخوردار از بخشایندگی و برازندگی ▪️قدردان و قدر شناس در برابر دیگران ▪️صداقت در گفتار، خیر خواهی در کردار ▪️مراوده دوستانه و مواجهه شفاف با دیگران ▪️مثبت اندیشی توام با خردگرایی ▪️شایسته سالاری 3⃣ : ▪️مسوولیت پذیری و پاسخگویی ▪️تهور در نگهداری بهینه منابع ملی و طبیعی ▪️تعهد حرفه ای و وفاداری سازمان ▪️پاسداشت قانون وایستادگی در مقابل موارد ناروا ▪️خطر پذیری و ترمیم مسائل ناروا ▪️انتقاد پذیری 4⃣ : ▪️رعایت ایمنی، بهداشت و محیط زیست ▪️شفافیت فردی و سازمانی ▪️درستکاری در مقام اندیشه و عمل ▪️انضباط و آراستگی فردی و محیطی ▪️نشاط گرایی، امید آفرینی و رفاه بخشی در محیط کار ▪️ثبات شخصیت فردی ، اجتماعی و سازمانی. www.modiryar.com @modiryar
مدلی برای ارتقای شایستگی های دیجیتال www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدلی برای ارتقای شایستگی های دیجیتال #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.modirya
مدلی برای ارتقای شایستگی های دیجیتال از نگاه علمی چه ویژگی‌هایی دارد؟ در چه زمینه‌هایی سرآمد است؟ آیا تنها یک مدرّس خوب بودن برای معلمی کافیست؟ در عصر دیجیتال یک معلم باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی با ارائۀ مدل شایستگی های دیجیتال معلمان به عنوان مرجعی برای ارتقای شایستگی های حرفه ای معلمان عزیز کشورمان در حوزه آموزش مجازی، به این پرسش ها پاسخ داده است. ✅ یکی از مهم ترین چالش ها در ارتباط دو نهاد دانشگاه و آموزش‌وپرورش، کاربردی کردن دروس دانشگاهی و تبدیل تئوری به عمل در امر آموزش می باشد. پس از همه گیری و شیوع بیماری کووید۱۹ و ضرورت حرکت به سمت یادگیری الکترونیکی در مدارس کشورمان، «آزمایشگاه فناوری‌های پیشرفته یادگیری» دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران، با هدف توانمندسازی و ارتقای شایستگیهای حرفهای و دیجیتال معلمان، مدیران و کادر آموزشی مدارس، اقدام به تدوین مدل شایستگی های دیجیتال معلمان نموده است. ✅ چارچوب مدوّن شایستگی‌های دیجیتال مدرسان شامل ۶ شایستگی کلی و ۲۲ مؤلفۀ شایستگی است که در شکل زیر نشان داده شده است. درواقع، بر اساس این چارچوب، نقاط قوت و قابل بهبود معلمان استخراج شده و برای ارتقای آن ها برنامه ریزی می گردد. در ادامه، توضیح مختصری پیرامون این شایستگی ها ارائه شده است: 1⃣ شایستگی مشارکت حرفه ای: توانایی معلم در با یادگیرندگان، سایر معلمان، والدین و ذی‌نفعان تعلیم و تربیت، تا از این طریق، نوآوری‌های آموزشی جمعی خلق شوند.     2⃣ شایستگی منابع دیجیتال: توانایی معلم در شناسایی، ایجاد و به اشتراک‌گذاری ، به منظور پشتیبانی و تقویت آموزش و یادگیری دانش آموزان با در نظر گرفتن هدف خاص یادگیری، زمینه، رویکرد آموزشی و گروه یادگیرنده     3⃣ شایستگی یاددهی- یادگیری: توانایی معلم در و هماهنگی فرآیند استفاده از فناوری‌های دیجیتال در بافت یاددهی-یادگیری     4⃣ شایستگی ارزیابی: توانایی معلم در ارتقای کنونی با استفاده از فناوری‌های دیجیتال و خلق روش های ارزیابی نوآورانه به منظور نظارت مستقیم بر میزان پیشرفت یادگیرنده، تسهیلگری فرآیند بازخورد و فراهم آوردن فرصت ارزیابی 5⃣ شایستگی توسعه یادگیرندگان: توانایی معلم در استفاده از استراتژی‌های آموزشی یادگیرنده‌محور و تسهیل یادگیرندگان در روند یادگیری به طوری که به یادگیرندگان کمک کند تا مالک و مسئول یادگیری خود باشند. 6⃣ شایستگی تسهیل شایستگی های دیجیتال یادگیرندگان: در انتقال، تقویت و تسهیل شایستگی‌های دیجیتال یادگیرندگان در جهت درگیر ساختن دانش آموزان در فرآیند یاددهی- یادگیری www.modiryar.com @modiryar
شبکه مضامین عدم گشودگی سازمانی 🔴 شبکه مضامین به عنوان یکی از مفاهیم مؤثر در پیشایندهای سکته سازمانی www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
پیشایندهای سکته سازمانی ✍ #دکتر_مجتبی_شجری #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #سکته_سازمانی #پایگاه_جامع_م
پیشایندهای سکته سازمانی ✍ ✅ در نوعی نگاه استعاری به سازمان و مدیریت، ارتباطات اثربخش «قلب مدیریت» است. در این نگاه استعاری، جریان اطلاعات در مانند جریان خون در بدن انسان است. از طریق قلب مدیریت، اطلاعات به سرتاسر سازمان انتقال می‌یابد و به سلول‌های سازمان، یعنی منابع انسانی، تغذیه‌رسانی می‌کند. ▪️در عالم و در شرایطی که گردش خون به هر دلیلی دچار اختلال شود و خون‌رسانی به بخش‌های خاصی از مغز یا قلب متوقف شود، عملکرد طبیعی این اعضاء دچار اختلال شده و «سکته مغزی» یا «سکته قلبی» رخ می‌دهد. ▪️بر این باوریم که در سازمان نیز چنین حالتی رخ می‌دهد. اگر در سازمان قلب مدیریت، یعنی ارتباطات اثربخش، نتواند را به بخش‌ها و اعضاء سازمان برساند، عملکرد آن بخش یا عضو دچار اختلال ‌شده و «سکته سازمانی» رخ می‌دهد. زمانی که سکته سازمانی رخ می‌دهد، بسته به شدت آن، سازمان کنترلش را روی همه یا بخش‌هایی از خود، از دست می‌دهد. ✅ نشانه‌ها و عوارض سکته سازمانی: ▪️هر عامل یا مانعی که جریان اطلاعات و امکان برقراری ارتباطات اثربخش در سازمان را مخدوش کند، می‌تواند به عنوان محرک بروز سکته سازمانی تشخیص داده شود که بی‌توجهی به آن، سازمان را به ورطه سکته کشانده و در نهایت افول و را منجر می‌شود. ▪️یکی از این نشانه‌های مهم، «تورم نیروی انسانی» است. تورم نیروی انسانی هم‌اکنون در برخی از شرکت‌های ایرانی، به خصوص سازمان‌های دولتی قابل مشاهده است. هر سازمانی به حجم مشخصی از نیازمند است و بر اساس این تعداد، ساختار مشخصی را به خود می‌گیرد. ▪️اگر نیروی انسانی، به هر دلیل سیاسی یا غیرسیاسیِ موجه و غیرموجه، بیشتر از حد مورد نیازِ سازمان به آن تزریق شود، تعادل و توازن ساختار سازمانی بر هم خورده، جریان اطلاعات در سازمان مختل شده و ارتباطات، حالت غیراثربخش به خود می‌گیرد. در این حالت دریافت و نشر اطلاعات در بخش‌هایی از سازمان که دچار تورم هستند دشوار شده و قلب مدیریت، کارکرد خود را از دست می‌دهد. ✅ مدیریت قارچی و سکته سازمانی: ▪️حاکمیت در سازمان، از دیگر نشانه‌های سکته سازمانی است. در «مدیریت قارچی»، مدیر، کارکنان را در فضایی تاریک و به دور از اطلاعات نگه می‌دارد و شفافیت و جریان روان اطلاعات را با دشورای روبرو می‌کند. در این حالت نیز، ارتباطات اثربخش و کارآمد در سازمان با مانع روبرو شده و «سکته سازمانی» رخ می‌دهد. ▪️مدیران می‌توانند با ساختار سازمانی و متناسب‌سازی نیروی انسانی، عملکرد اثربخش و کارآمد سازمان را تضمین کرده و آن را از مرگ نجات دهند. همچنین جریان روان اطلاعات در سازمان و تسهیل برقراری ارتباطات اثربخش، سازمان را از دچار شدن به سکته دور نگه می‌دارد. ✍ منبع: متقی، پیمان و اصغری، علی (۱۳۹۲) 🔺نشریه علمی و پژوهشی مدیریت 🔻 www.modiryar.com @modiryar