eitaa logo
Modiryar | مدیریار
190 دنبال‌کننده
5هزار عکس
793 ویدیو
2 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
Modiryar | مدیریار
حکایت آمارهای نگران کننده ✅ چندی قبل از سوی برخی مقامات مسئول آماری در ارتباط با سقط جنین، مصرف مشروبات الکلی، اعتیاد و ... عنوان شد که بسیار نگران کننده و در عین حال قابل تأمل است. سال ها در کشور ما پرداختن به بحران های اجتماعی و بیان آمار آن خیلی مرسوم نبود و حتی در بسیاری موارد کتمان می شد. اما اکنون در سال های اخیر با نگاهی واقع بینانه تر کمابیش آماری این چنین اعلام می شود که می تواند زنگ هشداری برای و البته مردم باشد. ✅ به عنوان مثال رئیس سازمان اجتماعی کشور در همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی اعلام کرد: سالانه ۲۳۰ هزار بر اساس آمارهای موجود در وزارت بهداشت و طبق برخی پژوهش ها سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار سقط جنایی یا غیرقانونی در کشور انجام می شود. در موارد دیگر جراحت های اجتماعی نیز آمارهای مشابه و نگران کننده ای وجود دارد که قصد ندارم با بیان آن ها کام تان را تلخ کنم. ✅ این که نشر این گونه آمار بدون هدف و صرفاً جهت سیاه نمایی یا پرداختن به آن از جنس نگاه رسانه های زرد صورت پذیرد قطعاً کار غلطی است. اما اگر بخواهیم در مقام مسئولیت و تکالیف ناشی از آن برای مردم، مسئولان و رسانه ها بدان بپردازیم مرور آن ضروری و قابل توجه است. اولین گام در مواجهه با بحران های اجتماعی پذیرفتن واقعیت در اندازه حقیقی آن است. نه کار درستی است و نه کتمان و انکار. ✅ گام بعدی برنامه ای جامع و هدفمند برای اصلاح رفتار عمومی و کاهش مصادیق و موارد این گونه انحرافات است. مقوله ای که نیازمند عزم جدی و همگانی و اشتراک و مسئولان است و باید صبورانه و خردمندانه بدان پرداخت. مسائل اجتماعی یک شبه ایجاد نمی شوند که با دستورالعمل، ابلاغ، بخشنامه یا تشکیل ستادها، جلسات و کارگروه های کم اثر بتوان آن را از میان برداشت. بلکه با توجه به شرایط موجود و پیش بینی اتفاقات آتی طبق برنامه ای اصولی و منطقی باید نسبت به رفع آن اهتمام ورزید. ✅ باید بپذیریم مطابق با تحولات سال های اخیر در حوزه های مختلف اجتماعی و رسانه ای در کشور ما رفتارهای آموزشی وجود نداشته است. شاید بتوان مقوله ی و غفلت از تغییرات زمانه را از اصلی ترین دلایل بروز این گونه مسائل عنوان کرد. ما نمی توانیم با شیوه های آمرانه و یکجانبه رفتارهای معروف را در جامعه به وجود آوریم و از منکرها جلوگیری کنیم. باید زبان جوانان را بدانیم و ضمن آگاهی بخشیدن به آن ها و احترام به استقلال و قدرت تفکر آن ها با کمک خودشان در ارتباط با چگونگی مواجهه با مسائل اجتماعی خاص مهارت آفرینی کنیم. ✅ البته نباید فراموش کرد بسیاری از بحران ها مولود فقر، بیکاری، تبعیض، تجرد قطعی، مشکلات معیشتی و یا به زبان ساده تر بحران های اقتصادی است. پس در مواجهه با مسائل اجتماعی نمی توان از محدودیت های اقتصادی سخنی به میان نیاورد و یا آن را نادیده گرفت. ما اثر و تزلزل فکری ناشی از آن را نفی نمی کنیم. اما باید بپذیریم دیگر زمان آن گذشته که بخواهیم هر گونه بحران اجتماعی را به این مسائل نسبت دهیم. ✅ اکنون که به مسائل فرهنگی و اجتماعی توجه بیشتری نسبت به دولت های قبلی نشان می دهد وقت آن رسیده با واقع بینی و بهره گرفتن از تجارب سایر کشورها و با کمک متخصصان و کارشناسان داخلی در این عرصه سرمایه گذاری و وقت سپاری بیشتری انجام دهیم تا جامعه ای سالم و اخلاق مدار داشته باشیم. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۹۰۷ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
رسم شهروندی ✅ مثل هر پدیده ی انسانی دیگر «شهروندی» هم راه و رسمی دارد. مگر می شود بخش عظیمی از انسان ها شهرنشین باشند و شهرها به صورت گسترده و قابل توجهی بر کیفیت زندگی انسان ها اثرگذار باشند اما از قواعد و راه و رسم خاصی برخوردار نباشند. آن چه به عنوان قواعد عمومی محسوب می شود و در همه نقاط جهان مرسوم است در جای خود مهم و قابل توجه است و بخشی که در چارچوب منش و روش شهروند ایرانی و مطرح می گردد نیز باید مد نظر قرار گیرد.   ✅ مجموعه ای از قواعد و آداب نوشته شده یا نانوشته است که باید هم توسط شهروندان دانسته و در عمل بدان پرداخته شود و هم توسط مدیریت شهری به رسمیت شناخته شده و نسبت به آموزش آن برای گروه های مختلف سنی اقدام گردد. مسائلی همچون سلامت عمومی، بهره گیری از ترافیک و حمل و نقل عمومی، احترام به حقوق سایر انسان ها، پرداخت عوارض و حقوق ، انجام وظایف و تکالیف شهروندی، مشارکت در اداره شهر، توسعه و نگهداری فضای سبز و بوستان ها، احساس تعلق به شهر، آگاهی از حقوق شهروندی و ... مجموعه واژگانی است که «رسم شهروندی» را پدید آورده و در سراسر دنیا نیز قابل قبول است.   ✅ علاوه بر این موارد واژگانی همچون همسایه داری، خوشرویی با مردم، آراستگی ظاهری، عدم مزاحمت برای دیگر ، مدارا کردن با شهروندان، کمک رسانی به همنوعان، رعایت بیت المال، حفط محیط زیست و حقوق حیوانات و فضای سبز و ... مواردی هستند که در شریعت ما بسیار توصیه شده است و باید نسبت به تحقق آن احساس مسئولیت نماییم. مبنایی ترین ویژگی شهر و جامعۀ اسلامی در «مسئولیت مشترک اجتماعی» ظهور و بروز می یابد. این مسئولیت مشترک از کوچک ترین یعنی «خانواده» آغاز می‌شود و نسبت به همسایه، کسبه، شهر و ... تسری می یابد.   ✅ طبق آموزه‌های شریعت یک در جامعۀ اسلامی و زندگی مدنی خود باید نسبت به آنچه در شهر و محیط زندگی اش اتفاق می‌ افتد، شامل رخدادها و مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی بلایای طبیعی همچون حوادث غیر مترقّبه احساس تکلیف نماید و در  سطح توان و امکانات خود در رفع این‌گونه مشکلات و کاستی‌ها کوشا باشد و به دیگران یاری رساند. البته رسم شهروندی فرایندی یک طرفه نیست و بخش مهمی از آن به مدیریت شهری برمی گردد که امکانات لازم برای تحقق این امر مهم را فراهم نماید و ضمن حفظ احترام و آموزش های عمومی و ضروری جهت ترویج راه و رسم شهروندی را در جامعه فراهم آورد و آن ها را در معنای حقیقی کلمه در اداره شهر شریک نماید.   🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۳۵۹۱ www.modiryar.com @modiryar
بی حسی محیطی شهروندان 🔺منبع: ، 🔻یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۳۵۹۳   www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
بی حسی محیطی شهروندان ✅ یکی از دستاوردهای مهم توسعه یافته بهره مندی از شهروندان فعال و مشارکت جو است. شهروندانی که به اتفاقات شهر حساس هستند، نسبت به آن دغدغه دارند و در زمینه های مورد نیاز فعالانه مشارکت می نمایند. کنش و واکنشی شهرنشینان نسبت به محیط شهری و اتفاقات پیرامون آن در دو دسته فعال و غیرفعال طبقه بندی می شود. ✅ معمولاً در آن میزان که به دسته فعال پرداخته می شود در مورد واکنش های غیرفعال و شهروندان دارای این شاخصه (به دلیل نامحسوس وخنثی بودن) توجه صورت نمی پذیرد. این در حالی است که اساسی ترین اصل شکوفایی و رونق شهرها مشارکت آحاد شهروندان در مسائل، فرایندها و موضوعات شهری است. ✅ نحوه تعامل شهروندان با مدیران، مشارکت فعالانه شهروندان، اعتماد و احترام دوسویه و شفافیت در ارائه اطلاعات از جمله معیارهای یک حکمروایی خوب است که در نهایت پیشرفت و شکوفایی شهرها را به دنبال دارد. در مطالعات روانشناسی و محیطی پدیده انفعال مخاطب که اغلب ناشی از ناآگاهی، بی توجهی، بی تفاوتی و عدم حساسیت نسبت به وجوه محیط و اتفاقات پیرامون آن است به «بی حسی محیطی» و یا «کرختی» تعبیر می شود. ✅ بی حسی محیطی، همواره به دلیل ناآگاهی مخاطب ایجاد نمی گردد بلکه در بسیاری موارد ممکن است افراد به محیط و محرکه های نامطلوب آن آگاه بوده اما و ایجاد تغییرات مورد نیاز در آن را نداشته باشند. در مواجهه با پدیده بی حسی محیطی دو دسته راهکار ارائه می شود: ▪️دسته اول از منظر محیطی راهکارهای مقابله با کرختی و مشکلات ناشی از آن را بررسی می کند و راه حل هایی ارائه می دهد که مخاطب را هدف قرار می دهند تا از راه های مختلف آموزشی و تبلیغاتی جهت تحریک آگاهی و حساسیت آن ها به محیط بپردازد. ▪️دسته دوم راه حال هایی است که متوجه متخصصان از جمله معماران، پژوهشگران محیطی و ... هستند که برانگیزانندگی عوامل محیط را تقویت کرده و از خنثی بودن آن جلوگیری می نمایند. به تعبیر ساده تر برای پیشگیری از شهروندان سه گانه عملیاتی مدیریت شهری، شهروندان و محیط (شهر) مورد توجه قرار می گیرد: 1⃣ مدیریت شهری: باید به شهروندان احترام بگذارد، حقوق و مصالح آن ها را در نظر بگیرد و زمینه های آگاهی بخشی و مشارکت همه جانبه شهروندان را فراهم سازد. 2⃣ محیط: محیط شهری باید برای شهروندان برانگیزاننده باشد. برانگیزانندگی در سلامت و پاکیزگی زیستی، نمادها و المان های شهری، معماری اصیل و فاخر و ، روانی و دسترس پذیری ایجاد می شود. 3⃣ شهروندان: افزایش آگاهی های عمومی شهروندان در ارتباط با مسائل شهری و ایجاد حس تعلق و تعهد در آن ها نسبت به نقطه مقابل بی حسی شهروندی قرار دارد. ✅ شهر متعلق به همه است. لذا بی حسی محیطی شهروندان به معنای محروم ماندن از استعدادها، قابلیت ها، افکار و توانایی های آن ها در اداره شهر خواهد بود که منجر به از دست رفتن فرصت های توسعه شهری می گردد. 🔺منبع: ، 🔻یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۳۵۹۳   www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
#یادگیری_مادام‌_العمر #Life_long_Learning #O_CIL #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار w
✅ یک فرآیند در حال انجام، داوطلبانه و خود انگیزانه در کسب دانش جهت تامین منافع شخصی یا حرفه‌ای است. یادگیری مداوم،تحت عناوین دیگری مانند: یادگیری در دوران زندگی یادگیری مادام العمر، یادگیری مستمر هم آمده است. یادگیری مداوم، دارای کلیتی است که همه سطوح و مراحل سنی را در برمی گیرد و در پی آنست تا محیط های یادگیری خارج از مدرسه را با محیط یادگیری درون مدرسه ارتباط دهد و مرزهای تصنعی یادگیری را از بین ببرد. ✅ یادگیری مداوم بیانگر آنست که هر محیطی، بالقوه یک محیط یادگیری است و در نتیجه مدرسه دیگر جایگاه منحصر تعلیم و تربیت نیست. آموزش مداوم جامعیتی دارد که کلیه اجزا و عناصر آموزشی و پرورشی را در برمی گیرد. این نوع آموزش، نظام آموزشی خاصی نیست، بلکه بستری است که هر طرح آموزشی جامع بر مبنای آن ایجاد می شود، لذا باید زمینه ساز پیشرفت و توسعه هریک از اجزای تشکیل دهنده نظام تربیتی باشد. 🔴 ارکان اصلی مدل یادگیری مادام‌العمر 1⃣ خودآگاهی یا همان شناخت فردی 2⃣ داشتن طرح یا الگوی برای یادگیری (خود مدیریتی) 3⃣ درک و فهم چگونه یادگرفتن 4⃣ ارزیابی یادگیری (خود نظارتی) ✅ باتوجه به تعریف یادگیری مادام‌العمر و ارکان اصلی آن، در دنیای فوق پیچیده امروز، لزوم کسب آگاهی و تعامل و تطبیق‌پذیری با محیط و سیر شتابان تحولات، سبب شده که یادگیری و رویکردهای نوین به این حوزه از اهمیت بسیار بالای برخوردار باشد. برای تعامل با روندهای نوین و برق‌آسای دنیا اطلاعات و داده‌ها روش‌های مختلفی عرضه شده که یکی از آنها O-CIL یا یادگیری تعاملی و مشارکتی فرصت‌طلبانه (جویانه) است. ✅ با توجه به تعریف یادگیری مادام‌العمر و ارکان اصلی آن، در دنیای فوق پیچیده امروز، لزوم کسب آگاهی و تعامل و تطبیق‌پذیری با محیط و سیر شتابان تحولات، سبب شده که یادگیری و رویکردهای نوین به این حوزه از اهمیت بسیار بالای برخوردار باشد. برای تعامل با روندهای نوین و برق‌آسای دنیا اطلاعات و داده‌ها روش‌های مختلفی عرضه شده که یکی از آنها O-CIL یا یادگیری تعاملی و مشارکتی فرصت‌طلبانه (جویانه) است. 🔴 سیستم یادگیری مادالعمر ✅ در جهان پیشرو، سیستم‌های فنی لازم است تا با گذر زمان تحول یابند. چون این سیستم‌ها در محیطی قرار دارند که به صورت مداوم در حال تغییر و تحول است. در نتیجه، لازم است این سیستم‌ها به طور مداوم تغییرات بوجود آمده را رصد و به نسبت آنها بتوانند خود را با انها طبیق دهند. برای تحقق این مهم، لازم است که مکانیسم‌های یادگیری مادالعمر را در این سیستم‌ها پیاده کرد. در میان سایر مکانسیم‌ها، این نوع از یادگیری شامل تکنیک‌های یادگیری فعال است. برای مثال، داده‌ها، اطلاعات و دانش را از سایر سیستم‌ها، انسان‌ها و اینترنت جمع‌آوری می‌کند. این سیستم یادگیری شامل گروه بزرگ، باز و ناهمگونی از انسانها، وسایل و غیر است. ✅ در حقیقت، ما شاهد ورود به فازی کاملا متفاوت از تعامل انسان و کامپیوتر خواهیم بود. در دنیای اطلاعاتی بشدت پیچیده و گسترده امروز نیاز است که سیستم‌های هوشمند خود سامانده بوده و بتوانند با محیط و الگوهای جدید و پیچیده‌ای که هر روز در زمینه اطلاعات ظهور می‌کند، هماهنگ شود. بنابراین، ما به سیستم‌های نیاز داریم که بتوانند برای کار در محیط‌های بشدت در حال تحول و دگرگونی سازگار باشند. در واقع، ما باید از وضعیت کنونی خارج و به سطحی از پیشرفت دست پیدا کنیم که در آن سیستم‌ها بتوانند از استقلال عمل قابل توجهی برخوردار باشند. بذین منظور لازم است که: 1⃣ این سیستم‌ها بتواند اطلاعات خود را ارزیابی و تشخیص دهند که این اطلاعات در چه مواقعی بکار می‌آید و یا اینکه نمی‌آید؛ 2⃣ بتوانند راحت و آزادانه به منابع دیگر اطلاعاتی وصل شده و تشخیص دهند که چه اطلاعاتی را از کدام منبع می‌توانند کسب کنند؛ 3⃣ بتوانند همزمان میزان کیفیت، اهمیت و مفید بودن اطلاعات را در موقعیت‌های مختلف تشخیص دهند؛ 4⃣ بتوانند از مکانیسم‌های یادگیری مختلف برای تقویت و ارتقا منبع اطلاعاتی خود استفاده کنند این سیستم‌های نوین و فوق هوشمند قادر خواهند بود تا اطلاعات را بسته به موضوع، هدف و کارآمدی آن دسته‌بندی کرده و در صورت عدم کارایی آنها را ذخیره، حذف و یا به صورت موقتی نگهدارند. ▪️فرصت‌طلبی یا جویی در سیستم‌های هوشمند نوین بدین معناست که این سیستم‎ها از تمام انواع اطلاعات و داده‌ها، حتی اگر بسیار پراکنده و شبه افکنانه نیز باشند، استفاده می‌کنند. ▪️مشارکتی بودن روند بدین معناست که بسیاری از انسان‌ها و سیستم‌های هوشند در تعامل با مسائل و شرایط خاص به صورت هماهنگ و مشورتی کار می‌کنند. چون به تنهایی قادر به رفع آنها نیستند. ▪️تعاملی است یعنی که جریانی از اطلاعات و دانش وجود دارد که یک سوی نیست و به صورت متقابل بین انسان و سیستم در جریان است. www.modiryar.com @modiryar
📖 حکمت ۱۱۸ در باب از دست دادن فرصت ۞ إِضَاعَةُ الْفُرْصَةِ غُصَّةٌ ۞ از دست دادن فرصت، باعث اندوه می‌شود www.modiryar.com @modiryar
حکایت تشکیلات ‌ 🔺منبع: ، 🔻سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۳۵۹۵  ‌ www.modiryar.com@modiryar_com
Modiryar | مدیریار
حکایت تشکیلات ✅ موضوع تشکیلات در خصوصاً در کلان شهرها چند سالی است نسبت به گذشته در میان صاحب نظران سازماندهی و مدیریت توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. شاید بخش قابل توجهی از این مسأله به دلیل تورم شدید نیروی انسانی در اکثر شهرداری های کشور و ضرورت باز تعریف و تازه گردانی فرایندها، روندها، روش ها و ساختارها باشد. از طرف دیگر تنوع، تکثر و پیچیدگی فرایندهای شهرداری ها سبب می شود در بسیاری موارد «ماتریس تعامل فرایندها» به نحو مطلوب، منطقی، علمی و به دور از حاشیه، موازی کاری و ناکارآمدی شکل نگرفته و بهره وری سیستم ها کاهش یابد. ✅ به هر حال با توجه به اینکه قواعد جذب نیرو در با سازمان های دولتی تفاوت دارد و با انعطاف بیشتری روبرو است طی ادوار گذشته تعداد قابل توجهی نیروی انسانی بدون حساب و بدون توجه به شرایط قانونی وارد سیستم مدیریت شهری در کشور گردیده اند که نه با چارت سازمانی مصوب و قانونی همخوانی دارد و نه با مفاهیم چالاکی و چابکی سازمانی. از این رو ضرورت دارد این مهم در تداوم حیات مدیریت شهری کشور به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد و به صورت تدریجی و بر اساس قواعد علمی روز اصلاح گردد. ✅ در سال های اخیر در بخش های مطالعاتی خود و حوزه هایی که به فرایندها و عملکرد شهرداری ها نظارت دارد حساسیت بیشتری به این موضوع نشان داده، اصلاحاتی صورت پذیرفته و سعی در ایجاد ثبات و قانون مداری حداکثری نموده اند اما مشکلات این عرصه به گونه ای است که هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله فراوانی پیش رو داریم. شکی نیست که شهر متعلق به همه شهروندان است و کل تشکیلات مدیریت شهری مفهومی جز ارائه خدمت به شهروندان و به وجود آوردن شرایطی جهت ایجاد رفاه و محیط مطلوب برای آن ها ندارند پس باید در نظام اداری کشور به صورت عام و شهرداری ها به صورت خاص هر جایگاهی که تعریف می شود و هر نیروی انسانی که وارد سیستم می گردد منافع آن به صورت مستقیم به آحاد مردم برگردد. ✅ تشکیلات برای تشکیلات و در خدمت تشریفات مدیریتی و اداری نیست بلکه تشکیلات باید در استخدام اهداف سازمانی که همانا تأمین نیازهای شهروندان در حوزه است قرار گیرد. هر چند با توجه به شرایط موجود تحقق کامل این مهم کار بسیار سختی است اما غیرممکن نیست و باید نسبت به تحقق این اتفاق مهم عزم جدی ایجاد گردد. باید شهرداری های کشور در جهت روان سازی فرایندهای خود و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان تجارب خود را به اشتراک بگذارند و با پذیرش این چالش جدی در جهت رفع آن تلاش کنند. 🔺منبع: ، 🔻سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۳۵۹۵   www.modiryar.com @modiryar
شورش اُمیکرون 🔺 منبع: ، 🔻پنجشنبه، ۱۴ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۹۰۸ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
شورش اُمیکرون ✅ طی دو سال و نیم اخیر بارها حملات وحشیانه، پاتک ها و ضربات مهلک را تجربه کرده ایم. عزیزان زیادی که جان خود را از دست داده اند، گروه فراوانی از مردم که بیکار شده اند یا زیان های اقتصادی شدیدی که بر پیکر کسب و کارهای مردم وارد شده است، داغ های سنگینی که بر دل خانواده ها نشسته و خلاصه هر چه بگوییم از این ویروس منحوس کم است و گویی به این زودی ها هم نمی خواهد دست از سر جامعه بشری بردارد. ✅ این یک است که همه مردم در سراسر دنیا کمابیش درگیر آن هستند و در هر نقطه ی دنیا با سرعت جولان می دهد. هر چند ممکن است در بازه ای از زمان ها موجی از آن فروکش کند ولی خیلی طول نخواهد کشید که بلافاصله موج جدیدی که معمولاً سنگین تر نیز هست جایگزین خواهد شد و آرامش و سلامتی جوامع بشری را تحت تأثیر قرار می دهد. کرونا از سونامی بدتر است دشمنی نامرئی که به راحتی پیر و جوان را زمین گیر می کند و انسان را از نفس می اندازد. ✅ خصوصاً سویه امیکرون که سرعت انتشار آن با سویه های پیشین قابل مقایسه نیست و خطری جدی برای همه مردم جهان است. اکنون کشور ما نیز درگیر این موج گردیده و به سرعت تعداد مبتلایان رو به افزایش است. هر چند خوشبختانه تدبیر در واردات گسترده واکسن و تبلیغ و انجام وسیع واکسیناسیون در سراسر کشور سبب گردیده است میزان مرگ و میرهای ناشی از این همه گیری بالا نباشد اما به هر حال این چالش جدی سلامت همه مردم را تهدید می کند،کادر درمان را کماکان به شدت آزار می دهد و زندگی عادی مردم را مختل نگه داشته است. ✅ نکته و تجربه پندآموز راجع به این پدیده تلخ عصر جدید صبوری و آرامش است. باید به خوبی یاد گرفته باشیم که در رفع محدودیت ها و عادی سازی امور عجله آفتی بزرگ است که قطعاً آسیب های فراوانی دارد. لذا حضوری کردن مدارس و دانشگاه ها، بازگشایی همچون سینماها و سالن های اجتماعات، عدم رعایت پروتکل های پرواز و وسایل حمل و نقل عمومی به علاوه ی سایر اقداماتی که حاصل نادیده انگاشتن قدرت این ویروس و سویه ی جدید آن است سبب می گردد کشور ما بار دیگر شاهد اتفاقاتی تلخ و جبران ناپذیر باشد. ✅ هر چند دغدغه در سطح ابتدایی و عالی برای افت شدید تحصیلی و کاهش کیفیت آموزش بسیار محترم و به جاست اما چه می شود کرد وقتی سلامت مردم در خطر قرار دارد. شاید مجبور باشیم چند ترم دیگر از دانشگاه ها و یا حتی چند سال دیگر از آموزش مدارس را غیرحضوری کنیم تا سلامت کامل به جامعه بازگردد و از شر این بیماری خلاص گردیم. البته در چند وقت اخیر بسیاری از مراکز آموزشی حضوری شده اند و حتی خبرها حکایت از حضوری شدن دانشگاه ها در ترم آتی است اما به نظر می رسد این اتفاق ساده انگاشتن اثرات کرونا است که می تواند آسیب هایی جدی به دنبال داشته باشد. ✅ شاید اگر در موارد قبل کمی نسبت به این موارد جدی تر برخورد می کردیم آسیب های کمتری گریبان ملت را می گرفت. همچون اقدام رئیس دولت دوازدهم که مستقیماً محدودیت های سفرهای نوروزی را لغو کرد و همگان دیدیم چه مصیبتی دامن مردم را گرفت. صبور باشیم و متحد و با درایت و تدبیر گوش به فرمان توصیه های کادر درمان تا این چالش و شورش را به سلامت سپری کنیم. 🔺 منبع: ، 🔻پنجشنبه، ۱۴ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۹۰۸ www.modiryar.com @modiryar
ابعاد توسعه توانمندی های حرفه ای معلمان ▪️ارزش ها و هنجارها ▪️صلاحیت رفتاری ▪️مشکل گشایی ▪️کاربرد فناوری ▪️تعهد حرفه ای ▪️توان ارتباطی ▪️توان نمایشی ▪️توان علمی www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل ارزیابی اثربخشی فیلیپس #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modi
مدل ارزیابی اثربخشی فیلیپسارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی ▪️واحد و قسمت آموزش شرکت با هدف ارتقاء دانش و توسعه مهارت های اجرایی کارکنان، نسبت به نیازسنجی آموزشی، برنامه ریزی و برگزاری دوره های آموزشی داخلی یا خارج از سازمان اقدام می کند. طبیعتا از صرف هزینه، اختصاص زمان و منابع دیگر، هدف و منظوری داریم که در خصوص دوره های آموزشی، انتقال محتوای آموزش به محل کار یا همان اثربخشی دوره می باشد. ▪️در این حوزه، قدری سردرگمی وجود دارد. چندباره دیده ام که شرکتی در حال انجام پروسه ارزیابی اثربخشی یک دوره آموزشی است و در حالی که یک دستورالعمل یا روش مدون در دست دارد، نمی داند که دقیقا چه‌گونه بایستی اثربخشی دوره آموزشی را سنجیده و اثربخشی یا عدم اثربخشی آن را تعیین و اعلام کند؟ ▪️در واقع ما دچار مقداری انحراف از درک صحیح فرآیند ارزیابی آموزشی شده ایم. اینجا یک پرسش مهم و اساسی وجود دارد که بایستی پیش از این پرسیده می‌شد. سوال اصلی ابتدا به ساکن این است که اصلا برای چه دوره هایی باید ارزیابی اثربخشی انجام شود؟ یا می تواند انجام شود؟ مسئول آموزش نیاز دارد بداند که برای کدام یک از دوره های آموزشی که برای کارکنان سازمان برگزار کرده است، بایستی فعالیت ارزیابی و سنجش اثربخشی را انجام دهد؟ ✅ واکنش، سطح اول ارزیابی اثربخشی آموزش ▪️برای دوره‌های آموزشی ، انجام مرحله ابتدایی سنجش اثربخشی آموزش که مربوط به ارزیابی سطح اول، یعنی واکنش فراگیران نسبت به مدرس، محتوا و شرایط برگزاری دوره آموزشی می‌باشد، کفایت می‌کند. فراگیر بایستی حس مثبتی نسبت به کلاس و جلسه‌ای که در آن شرکت کرده، داشته باشد تا شرط لازم اثربخش بودن دوره آموزشی محقق گردد. ▪️حتی برای دوره‌های آموزشی مهارت‌محور هم که چهارسطح یا پنج مرحله ارزیابی اثربخشی را بایستی انجام دهیم، اگر نتایج سنجش سطح اول، مثبت نباشد یعنی اگر یکی از افرادی که در دوره شرکت کرده، تجربه ناخوشایندی از حضور در کلاس را گزارش کرده است، شاید نیاز نباشد که سطوح و مراحل بعدی ارزیابی اثربخشی آموزشی را برای وی انجام دهیم زیرا که به احتمال زیاد این برای آن فرد مشخص، اثربخش نخواهد بود. www.modiryar.com @modiryar
مدیریت منابع انسانی برای مدیران غیر منابع انسانی ✅ مسئولیت های منحصر به واحد منابع انسانی نمی شود، کارکردهایی چون جذب و استخدام، انگیزش و حفظ و پرورش نیروی انسانی معمولاً با مشارکت مدیران سایر بخشها مانند بازاریابی، مالی، تولید و سایر حوزه های کارکردی غیرمنابع انسانی انجام می شود. ✅ متخصصین منابع انسانی بر روندها و رویه های مداومی که هر روز در سراسر شرکت اتفاق می افتد نظارت می کنند و وقتی مسئله ای پیش می آید، دیگر واحدها معمولاً در مورد سیاست ها و رویه هایی که باید دنبال کنند با منابع انسانی مشورت می کنند. ✅ ارائه آموزش مدیریت منابع انسانی برای مدیران غیر منابع انسانی می تواند اطمینان حاصل کند که همه مدیران شرکت درک مشترکی از مفاهیم منابع انسانی دارند و می دانند که در مواجه با مسائل مرتبط با منابع انسانی و کارهای روزمره چگونه می توان اقدام کرد. www.modiryar.com @modiryar
نشاط اجتماعی در شهر 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۳۵۹۷ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
نشاط اجتماعی در شهر ✅ در عصر حاضر و در شرايطي كه فناوری های مدرن، عرصه‌هاي مختلف زندگي و زيستي انسان ها را درنورديده است توجه به جريان شادي واقعي كه روح آدمي را در كنار جسم او نوازش مي‌دهد اهميتی ویژه يافته است. وقتی تیم ملی فوتبال ایران به صعود کرد همانند سایر موفقیت های ملی، مردم سراسر کشور در خیابان ها و معابر عمومی شهرهای مختلف کشور جشن پیروزی گرفتند و به شادمانی پرداختند. با توجه به این که اصولاً ما ایرانی ها مردمان شادی نیستیم و یا این که اگر کسی بخواهد ما را شادمان کند کار ساده ای پیش رو ندارد این گونه اتفاقات می تواند فرصت مناسبی پدید آورد که مدیریت شهری از آن برای ایجاد نشاط اجتماعی بهره گیرد. ✅ در بند سند «چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت» شهر با واژگانی همچون «امن، آرامش بخش و نشاط آور» توصیف شده است. به معنای دیگر شهرها همانند موجودی زنده هستند که حیات و حرکت دارند و باید این گونه موارد روحی و رفتاری نیز در بستر حیات آن ها مورد توجه قرار گیرد. ایجاد نشاط عمومی می تواند در عرصه های مختلف کالبدی و محتوایی دنبال گردد. به عنوان مثال «توسعه فضای سبز»، «افزایش هارمونی، آراستگی و زیبایی های محیطی»، «بهره مندی از معماری فاخر اسلامی ایرانی»، «ترویج اخلاق مداری، نوع دوستی و حسن خلق و احترام متقابل»، «تنظیم مناسبات انسانی با سایر عناصر اجتماعی و محیطی شامل دیگر انسان ها، حیوانات و محیط زیست»، و «بهره گیری از مناسبت ها و فرصت های شادی آفرین» از مهم ترین مواردی است که باید در توسعه نشاط اجتماعی در شهرها دنبال شود. شادکامی و نشاط از خصلت ها و ویژگی هایی هستند که در زندگی اجتماعی نقشی مهم و بنیادین دارند. ✅ به صورتی که در قیاس با هر خصلت و روحیه دیگری، بیشترین سهم را در بهبود ، مناسبات عمومی و بهبود معاشرت ها بر عهده دارند. البته نباید از این نکته غافل شد که مفهوم «نشاط اجتماعی» بسیار فراتر از چیزی است که در این نوشتار بدان پرداخته شده است. به بیان دیگر ایجاد نشاط گسترده ی عمومی شامل عوامل مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی است که به عنوان یکی از رسالت های مهم شهرداری ها باید مورد توجه قرار گیرد. شهروند بانشاط که از زندگی خود در شهر راضی است خود را متعهد به حفظ محیط زیست خود می داند، در فرایندهای اداره شهر مشارکتی فعال دارد، در حفظ و توسعه شهر نقش آفرین است و حقوق مدیریت شهری را به موقع پرداخت می نماید. بر خلاف تصور برخی شریعت ما بر ایجاد نشاط عمومی تأکید دارد و بر اساس احادیث فراوان مومن واقعی فردی است که شادی اش در چهره اش نمایان است. پس باید بکوشیم شهروند، شهرداری و شهری با نشاط داشته باشیم. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۳۵۹۷ www.modiryar.com @modiryar