eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه 243 ، سوره بقره قسمت چهارم بحث روايتى ● بحث روايتى (درباره شأن نزول آيه شريفه ) در احتجاج از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه در ضمن حديثى فرمود: خداى تعالى قومى را كه از ترس طاعون از خانه هاى خود و از وطن مانوس خود بيرون شدند، و فرار كردند همه آنها را كه عددى بى شمار داشتند بميراند، مدتى طولانى از اين ماجرا گذشت ، حتى استخوانشان پوسيد، و بند بند استخوانها از هم جدا شد، و خاك شدند، آنگاه خداى تعالى پيامبرى را به نام حزقيل مبعوث كرد و آن جناب در وقتى كه خدا هم مى خواست خلق خويش را زنده ببيند دعا كرد، ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 427 و بدنهاى متلاشى شده آنان جمع شده جانها به بدنها برگشت ، و برخاستند به همان هيأتى كه مرده بودند، يعنی حتی يك نفر از ايشان كم نشده بود، پس از آن مدتى طولانى زندگى كردند. مولف : اين معنا را كلينى و عياشى به نحو گسترده ترى روايت كرده اند و در آخر روايتشان آمده كه درباره همين قوم بود كه آيه شريفه : ((الم تر الى الذين خرجوا من ديارهم ...)) نازل شد. ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 428 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□بحث روایتی سوره نصر□ □حركت اسلام بر سوى و مكه□ □ بن حزام و بن ورقاء نزد رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) آمدند، و را پذيرفته با آن جناب كردند، وقتى بيعت تمام شد، رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) آن را پيشاپيش خود روانه به سوى كرد تا ايشان را به سوى دعوت كنند و بدارند هر كس بر كه مكه است داخل بشود است، و هر كس داخل خانه كه در مكه است بشود او نيز ايمن خواهد بود، و هر كس هم خانه خود را بروى خود و دست به نزند ايمن است.(۱) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روایتی سوره نصر□ #تفسیرالمیزان □حركت #لشكر اسلام بر سوى #مكه و #فتح مكه□ □ #حكيم بن حزام و #
□بحث روایتی سوره نصر□ □حركت اسلام بر سوى و مكه□ □بعد از آنكه و بن حزام از نزد خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) بيرون آمدند و به طرف روانه شدند، رسول خدا ( صلى الله عليه و آله و سلم) بن عوام را به جمعى از نظام مامور فرمود تا خود را در نقطه كه محلى است به نام نصب كند و فرمود از آنجا نكنيد تا من برسم و وقتى خود آن به مكه رسيد، در همين حجون زد، و بن عباده را به سركردگى در اش، و بن وليد را با از مسلمانان و سليم را داد تا به مكه بروند، و خود را در آنجا به خانه ها نصب كنند.(۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روایتی سوره نصر□ #تفسیرالمیزان □حركت #لشكر اسلام بر سوى #مكه و #فتح مكه□ □بعد از آنكه #ابوسف
□بحث روایتی سوره نصر□ □حركت اسلام بر سوى و مكه□ □و به ايشان داد كه به كسى نشوند و با كسى ، مگر آنكه ابتدا به كرده باشد، و داد نفر را هر جا ديدند به برسانند: ۱-عبدالله بن سعد بن ابى سرح ۲-حويرث بن نفيل ۳-ابن خطل ۴-مقبس بن ضبابه □و نيز داد كه نفر و خوان را ديدند ، و اينها كسانى بودند كه با خوانيهايشان رسول خدا (صلی الله عبیه وآله) را مى گفتند. و فرمود حتى اگر ديدند به دارند در همان حال به برسانند. اين فرمان (علیه السلام) بن نفيل و يكى از آوازه خوانها را ، و آن ديگرى شد، و نيز بن ضبابه را در به قتل رسانيد، و خطل را در حالى كه به پرده كعبه داشت كردند، و نفر به وى كردند، يكى بن حريث، و ديگرى بن ياسر، از عمار گرفت و او را به رسانيد.(۳) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روایتی سوره نصر□ #تفسیرالمیزان □حركت #لشكر اسلام بر سوى #مكه و #فتح مكه□ □و به ايشان #دستور
□بحث روایتی سوره نصر□ □حركت اسلام بر سوى و مكه□ □ با خود را به خدا (صلی الله علیه وآله) رسانيده مركب آن جناب را گرفت و بدان زد، آنگاه گفت: پدر و مادرم به قربانت. آيا نشنيدى كه سعد گفته:  ○اليوم يوم الملحمه ○اليوم تسبى الحرمه ترجمه: امروز حمام خون راه می اندازیم، و زنان را اسیر میکنیم □حضرت به (عليه السلام) دستور داد: به خود را به برسان، و - كه همواره به دست سپرده مى شد - را از او بگير، و تو آن را داخل كن، اما با و مدارا، و على (علیه السلام) پرچم را از بن عباده گرفت، و انصار را همانطور كه فرموده بود با رفق و داخل شهر كرد.(۴) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●اول ذی القعده، سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها●□ □●اعمالی که باعث ورود در #بهشت ا
□●اول ذی القعده ، سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها●□ □●از وجود مبارک (سلام الله عليه) روایتی به ما رسيده است که فرمود: اگر کسی خواهرم فاطمهٴ معصومه را «عارفاً بحقّها» زيارت کند بهشت برای او ثابت است، معلوم می‌شود کريمهٴ اهل‌بيت فاطمهٴ معصومه(سلام الله علیها) حقّی دارد که بعضی از زائران به حقّش عارف هستند و برخی عارف نيستند و آن حضرت را تنها به عنوان خواهر امام و دختر امام و عمه امام ميیشناسند و زيارت می‌کنند که اينها بخشی از فضيلت و ثواب را دریافت می دارند، اما به ثواب کامل راه نمی يابند. □●لیکن برخی دیگر از زائرین آن حضرت، حقّ اين کريمه را می‌شناسند که امام هشتم(علیه السلام) فرمود هر کس خواهرم را «عارفاً بحقّها» زيارت کند بهشت برای او است. □●کسی حق شفاعت دارد که در کنار عدالت الهی از مظاهر اسمای حسنای خدا باشد. خداوند اگر با عدل خودش با ما رفتار بکند بسياری از انسان ها آسيب خواهند دید، ولی اگر رحمت او ضميمهٴ عدل او گردد در این صورت به اين کار «شفاعت» می گویند. □●لذا اگر حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)به اين مقام رسيده است که همه بزرگان، همه ، همه ، در کنار بارگاه ملکوتی او عرض می‌کنند: «يا فاطمة إشفَعی لی فی الجنة..» معلوم می‌شود که حقّ دارد، شما می‌بينيد همهٴ مراجع بزرگ در کنار قبر کریمۀ اهل بیت(سلام الله علیها)ميگويند از ما شفاعت نما، زیرا در همگان به شفاعت خاندان پيغمبر(عليهم الصلاة و عليهم السلام) نيازمندند. □●حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) به چه جايگاهی رسيده است که امام هشتم و امام نهم(سلام الله عليهما) هم ترغيب کرده‌اند که آن حضرت را کنيد به نحوی که وجود مبارک امام رضا (سلام الله عليه) زيارتنامه خاصی مقرر کرده است و هم در اين زيارتنامه جملاتی را بیان فرمودند که نشانهٴ مقام و منزلت والای حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها) می باشد.(۲) سلام الله علیها @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️توصیه‌ی بزرگان سیر و سلوک در چهلّه نشینی □روزهای دوشنبه و چهارشنبه سوره تکاثر را چهل بار بخوانید.□ #چهله‌نشینی @mohamad_hosein_tabatabaei
■●توبه و تغییر مسیر و رویّه●■ ■●پس از یقظه و بیدارى و پى‌بردن شخص به اینکه چه عظمت‌ها و کمالاتى براى او دسترسى‌پذیر است و او تاکنون عمر خویش را صرف غوطه‌ورى و فرورفتن هرچه بیشتر در منجلاب گناه و معصیت و هوسرانى و لذّت‌جویى‌هاى حیوانى و نفسانى کرده است، با تمام وجود از روند گذشته‌ى خود پشیمان مى‌گردد و مصمّم مى‌شود مسیر و رویّه‌ى گذشته را ترک کند و راه طهارت و تعالى را در پیش گیرد. ■●انزجار از گناه و بیزارى از کامجویى‌هاى حیوانى، نتیجه‌ى پى‌بردن به ماهیّت پلید آن، از یک سو و زشتى اخلاقى آن، از سوى دیگر است. ■●کتاب شراب طهور تألیف استاد مهدی طیّب●■ - ۱ @mohamad_hosein_tabatabaei
□بدترین بی ادبی اینست که فرد در مناجات باخدا دلش جای دیگری باشد و در نزد غیرباشد □وهیچ توجهی به خدا نداشته باشد... اینچنین دلهاراتعبیر به دلهای معکوس می کنند. #یاعلی #شرح_ادب_مع_الله □استاد صمدی آملی□ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□شب‌های ماه ذی‌القعده و ده شب اول ماه ذی الحجه را که در پی آن است ، قدر و غنیمت بدانید.□ □شب خیز، که عاشقان به شب راز کنند □گِردِ بَر و بام دوست پرواز کنند □هر در که به هر کجاست، شب بَر بَندند □اِلاّ در دوست را، که شب باز کنند✋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
● آيات 252 - 244 ، سوره بقره قسمت اول ، بخش اول1⃣ وَ قَتِلُوا فى سبِيلِ اللَّهِ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ سمِيعٌ عَلِيمٌ(244) مَّن ذَا الَّذِى يُقْرِض اللَّهَ قَرْضاً حَسناً فَيُضعِفَهُ لَهُ أَضعَافاً كثِيرَةً وَ اللَّهُ يَقْبِض وَ يَبْصط وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ(245) أَ لَمْ تَرَ إِلى الْمَلا مِن بَنى إِسرءِيلَ مِن بَعْدِ مُوسى إِذْ قَالُوا لِنَبىٍّ لَّهُمُ ابْعَث لَنَا مَلِكاً نُّقَتِلْ فى سبِيلِ اللَّهِ قَالَ هَلْ عَسيْتُمْ إِن كتِب عَلَيْكمُ الْقِتَالُ أَلا تُقَتِلُوا قَالُوا وَ مَا لَنَا أَلا نُقَتِلَ فى سبِيلِ اللَّهِ وَ قَدْ أُخْرِجْنَا مِن دِيَرِنَا وَ أَبْنَائنَا فَلَمَّا كُتِب عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْا إِلا قَلِيلاً مِّنْهُمْ وَ اللَّهُ عَلِيمُ بِالظلِمِينَ(246) وَ قَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَث لَكمْ طالُوت مَلِكاً قَالُوا أَنى يَكُونُ لَهُ الْمُلْك عَلَيْنَا وَ نحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَ لَمْ يُؤْت سعَةً مِّنَ الْمَالِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصطفَاهُ عَلَيْكمْ وَ زَادَهُ بَسطةً فى الْعِلْمِ وَ الْجِسمِ وَ اللَّهُ يُؤْتى مُلْكهُ مَن يَشاءُ وَ اللَّهُ وَسِعٌ عَلِيمٌ(247) وَ قَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ ءَايَةَ مُلْكهِ أَن يَأْتِيَكمُ التَّابُوت فِيهِ سكينَةٌ مِّن رَّبِّكمْ وَ بَقِيَّةٌ مِّمَّا تَرَك ءَالُ مُوسى وَ ءَالُ هَرُونَ تحْمِلُهُ الْمَلَئكَةُ إِنَّ فى ذَلِك لاَيَةً لَّكمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ(248) فَلَمَّا فَصلَ طالُوت بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكم بِنَهَرٍ فَمَن شرِب مِنْهُ فَلَيْس مِنى وَ مَن لَّمْ يَطعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنى إِلا مَنِ اغْتَرَف غُرْفَةَ بِيَدِهِ فَشرِبُوا مِنْهُ إِلا قَلِيلاً مِّنْهُمْ فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَ الَّذِينَ ءَامَنُوا مَعَهُ قَالُوا لا طاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوت وَ جُنُودِهِ قَالَ الَّذِينَ يَظنُّونَ أَنَّهُم مُّلَقُوا اللَّهِ كم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَت فِئَةً كثِيرَةَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصبرِينَ(249) وَ لَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوت وَ جُنُودِهِ قَالُوا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صبراً وَ ثَبِّت أَقْدَامَنَا وَ انصرْنَا عَلى الْقَوْمِ الْكفِرِينَ(250) فَهَزَمُوهُم بِإِذْنِ اللَّهِ وَ قَتَلَ دَاوُدُ جَالُوت وَ ءَاتَاهُ اللَّهُ الْمُلْك وَ الحِْكمَةَ وَ عَلَّمَهُ مِمَّا يَشاءُ وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاس بَعْضهُم بِبَعْضٍ لَّفَسدَتِ الاَرْض وَ لَكنَّ اللَّهَ ذُو فَضلٍ عَلى الْعَلَمِينَ(251) تِلْك ءَايَت اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْك بِالْحَقِّ وَ إِنَّك لَمِنَ الْمُرْسلِينَ(252) ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 429 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
● آيات 252 - 244 ، سوره بقره قسمت اول ، بخش اول1⃣ وَ قَتِلُوا فى سبِيلِ اللَّهِ وَ اعْلَمُوا أَنّ
● آيات 252 - 244 ، سوره بقره قسمت اول ، بخش اول2⃣ ● ترجمه آیات در راه خدا كارزار كنيد و بدانيد كه خدا شنوا و دانا است . (244) كيست كه خدا را وامى نيكو دهد و خدا وام او را به دو برابرهاى بسيار افزون كند خدا است كه تنگى مى آورد و فراوانى نعمت مى دهد و به سوى او بازگشت مى يابيد. (245) مگر داستان آن بزرگان بنى اسرائيل را نشنيدى كه پس از موسى به پيامبر خود گفتند: پادشاهى براى ما نصب كن تا در راه خدا كارزار كنيم و او گفت : از خود مى بينيد كه اگر كارزار بر شما واجب شود شانه خالى كنيد؟ گفتند: ما كه از ديار و فرزندان خويش دور شده ايم براى چه كارزار نمى كنيم ؟ ولى همين كه كارزار بر آنان مقرر شد به جز اندكى روى برتافتند و خدا به كار ستمگران دانا است . (246) پيغمبرشان به آنان گفت : خدا طالوت را به پادشاهى شما نصب كرد گفتند: از كجا وى را بر ما سلطنت باشد كه ما به شاهى از او سزاوارتريم چون او مال فراوانى ندارد گفت : خدا او را از شما سزاوارتر ديده ، چون دانشى بيشتر و تنى نيرومندتر دارد، خدا ملك خويش را به هر كه بخواهد مى دهد كه خدا وسعت بخش و دانا است . (247) و نيز به ايشان گفت نشانه پادشاهى وى اين است كه صندوق معروف دوباره به شما بر مى گردد تا آرامشى از پروردگارتان باشد و باقى مانده اى از آنچه خدا به خاندان موسى و هارون داده بود در آن است فرشتگان آن را حمل مى كنند كه در اين نشانه براى شما عبرتى هست اگر ايمان داشته باشيد. (248) و همين كه طالوت سپاهيان را بيرون برد گفت خدا شما را با نهرى امتحان كند، هر كه از آن بنوشد از من نيست و هر كس از آن ننوشد از من است مگر آن كس كه با مشت خود كفى بردارد و لبى تر كند و از آن همه لشگر به جز اندكى ، همه نوشيدند و همين كه او با كسانى كه ايمان داشتند از شهر بگذشت گفتند امروزه ما را طاقت جالوت و سپاهيان وى نيست آنها كه يقين داشتند به پيشگاه پروردگار خويش مى روند گفتند: چه بسيار شده كه گروهى اندك به خواست خدا بر گروهى بسيار غلبه كرده اند و خدا پشتيبان صابران است . (249) ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 430 و چون با جالوت و سپاهيانش روبرو شدند گفتند: پروردگارا صبرى به ما ده و قدمهايمان را استوار ساز و برگروه كافران پيروزمان كن . (250) پس به خواست خدا شكستشان دادند و داود جالوت را بكشت و خدايش پادشاهى و فرزانگى بداد و آنچه مى خواست به او بياموخت اگر بعض مردم را به بعضى ديگر دفع نمى كرد زمين تباه مى شد ولى خدا با اهل جهان صاحب كرم است .(251) اين آيت هاى خدا است كه ما به حق بر تو مى خوانيم و همانا تو از پيامبرانى .(252) 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
● آيات 252 - 244 ، سوره بقره قسمت اول ، بخش اول2⃣ ● ترجمه آیات در راه خدا كارزار كنيد و بدانيد
● آيات 252 - 244 ، سوره بقره قسمت اول ، بخش اول3⃣ بیان آیات ● بيان اتصال و ارتباط آيات مذكوره و آهنگ كلى آنها اتصال روشنى كه در بين اين آيات به چشم مى خورد، و ارتباطى كه ميان مساله قتال و مساله ترغيب در قرض الحسنه و نيز ارتباطى كه ميان اين دو مساله با سرگذشت طالوت و داود و جالوت هست ، اين نكته را به ما مى فهماند كه اين آيات يك باره نازل شده و منظور از آن ، بيان دخالتى است كه قتال در شئون حيات و پديد آوردن روحيه پيشرفت امت در حيات دينى و دنيائيش دارد، و اهل قتال را به سعادت حقيقيشان مى رساند. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره○□ □اگر به چیزی ظنّ و گمان داشته باشی و آن را به صورت یقینی بیان کنی، همین #دروغ محسوب می‌شود! □○فریادگر توحید، ۱۸۷○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□بحث روایتی سوره نصر□ □بعد از آنکه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) وارد مكه شد، (بزرگان) قريش داخل شدند، و به اصطلاح نشستند، چون گمان نمى كردند- با آن همه كه كرده بودند - جان بدر برند، در اين هنگام رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) وارد شد و تا درب كعبه پيش آمد، در آنجا سخن آغاز كرده فرمود:  (لا اله الا الله وحده وحده انجز وعده و نصر عبده و هزم الاحزاب وحده ) : معبودى نيست به جز ، تنها او او كه وعده خود به نشاند و بنده خود را داد، و يك تنه همه را از ميدان بدر برد. □هان اى مردم هر و هر و ، و هر كه در محترم بود، زير اين دو من (من امروز همه آنها را اعلام مى كنم) مگر دارى و ، كه اين دو را به صاحبانش اگر داشته باشند بر میگردانم.(۱) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روایتی سوره نصر□ #تفسیرالمیزان □بعد از آنکه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) وارد مكه شد، #صنا
□بحث روایتی سوره نصر□ □هان اى مردم، همچنان است، چون خداى تعالى آن را از حرمت داده، براى احدى از من و براى خود من در آن نبوده، براى من از روز داده شده، از آن گذشته تا روزى كه بپا شود اين بلد، خواهد بود، و روئيدنيهايش كه باشد كنده نمیشود، و درختانش نمیگردد، و شكارش مورد احدى قرار نمى گيرد (و با اشاره دست و يا سر و صدا نمى شود) و كسى نمى تواند شده اى را بردارد، مگر به اينكه صاحبش را كند، و گم شده اش را بدو بدهد.(۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روایتی سوره نصر□ #تفسیرالمیزان □هان اى مردم، #مكه همچنان #بلدالحرام است، چون خداى تعالى آن ر
□بحث روایتی سوره نصر□ □آنگاه فرمود: هان اى مردم مكه! براى پيامبر خدا بوديد، و دعوتش را كرديد، و او را از خود ، و از مألوفش كرديد و داديد، و به اين نكرديد، حتى به محل لشكر كشيديد و با من به پرداختيد، با همه اين جنايات برويد كه شما شدگانيد.(۳) @mohamad_hosein_tabatabaei
□●آیا این عبارتِ معروف صحیح است: «کلّ ما حکم به العقل حکم به الشرع؛ و کلّ ما حکم به الشرع حکم به العقل»؟●□ □علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه□ □●اگر مراد از كلمۀ عقل در اين دو قاعده، همين عقلهاى نظرى باشد كه عامّۀ بشر دارند، و با آن ترتيب امور منزل و اجتماع و تنظيم مدنيّت خود را مى دهند، هيچ كدام از دو ملازمه بطور كلّى صحيح نيست. □●زيرا در بسيارى از موارد مى بينيم كه عقلاء حكمى را دارند كه شرع بر خلاف آن را آورده است؛ مثل معاملاتِ ربويّه و اصول مسائل بانکدارى... □●و اگر مراد، همان عقل انسانىِ واقعى و حقيقى باشد كه در انبياء و ائمّه موجود است كه با عنايت به جنبۀ ملكوتى و عِلوى انسان، نه با ملاحظات حيوانى وى ملحوظ گرديده است...در اين صورت هر دو قاعده و هر دو ملازمه صحيح است. □●«نور ملکوت قرآن» ج ۲ ص ۵۰۲ و ۵۰۳ با تلخیص●□ @mohamad_hosein_tabatabaei