eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 252-244 بقره قسمت اول بخش چهارم ● غلط بنى اسرائيل براى حاكم كه موجب اعتراض آنها به فرماندهى طالوت شد و به هر حال اينكه آن جناب نام آن فرمانده را برد و فهماند كه او طالوت است باعث شد كه از دو جهت اعتراض كنند، كه اين دو جهت به نظر آنان با سلطنت طالوت منافات داشته ، و خداى تعالى يكى از آن دو جهت را از ايشان حكايت كرده كه گفتند: ((انى يكون له الملك علينا و نحن احق بالملك منه ...؟)) و معلوم است كه اين اعتراض كه به پيامبرشان كردند و در آن هيچ دليلى بر اينكه طالوت ، شايستگى سلطنت ندارد و خود آنان سزاوارترند، نياوردند، گفتارى بوده كه احتياج به استدلال نداشته يعنى دليلش امر روشنى بوده و آن امر روشن جز اين نمى تواند باشد كه بيت نبوت و بيت سلطنت دو بيت و دو دودمان بوده در بنى اسرائيل كه اهل آن دودمان همواره به آن فخر مى كرده اند و طالوت از هيچ يك از اين دو بيت دو خاندان نبود و به عبارتى ديگر طالوت نه از خاندان سلطنت بود، و نه از خاندان نبوت ، و به همين جهت گفتند: او كجا و سلطنت كجا؟ خود ما سزاوارتر به سلطنت هستيم تا او، چون هم از دودمان نبوتيم و هم از دودمان سلطنت ، و خدائى كه ما را شايسته چنين افتخارى دانسته ، چگونه راضى مى شود آن را به ديگرى انتقال دهد. (و اين گفتار يك ريشه اعتقادى داشته و گرنه ظاهرا اعتراضى بسيار بيجا است )، و ريشه اين گفتار اين است كه يهود معتقد بودند كه در كار خدا بداء، نسخ و تغييرى نيست ، و اين سه از خدا محال است كه قرآن از ايشان حكايت كرده ، كه گفتند: ((يد الله مغلوله غلت ايديهم - دست خدا بسته است ، دستشان بسته باد)) و پيامبرشان در پاسخ فرموده : ((ان الله اصطفيه عليكم - خدا او را بر شما ترجيح داده )) پس اين يكى از دو جهت اعتراض بنى اسرائيل بود. جهت ديگرى كه آن نيز به نظر ايشان منافات با سلطنت طالوت داشته همان است كه در جمله : ((و لم يوت سعة من المال )) آمده ، چون طالوت مردى فقير بوده و به نظر بنى اسرائيل سلطان بايد مردى توانگر باشد، ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 435 پيامبر آنان به اين هم جواب داده به اينكه : ((و زاده بسطة فى العلم و الجسم ...)) يعنى سلطنت پول نمى خواهد، بلكه نيروى فكرى و جسمى مى خواهد، كه طالوت هر دو را بيش از شما دارد. قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصطفَاهُ عَلَيْكمْ وَ زَادَهُ بَسطةً فى الْعِلْمِ وَ الْجِسمِ كلمه ((اصطفا)) و ((واستصفاء)) به معناى اختيار و انتخاب است ، اصل آن ماده :(صاد - فاء - واو) است كه به معناى چكيده و خالص از هر چيز است ، و كلمه ((بسطه )) به معناى سعة و قدرت است ، و اين كلام ، جواب به هر دو اعتراض بنى اسرائيل است . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■●حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره●■ ■خدا نکند حرام در نزد انسان زینت داده شود. این بیماری قلبی است که انسان بدان مبتلا می شود. و با وجود راه‌های حلال که نیازش را برآورده می‌کند خود را به حرام گرفتار می‌نماید! انسان می‌تواند به اختیار خویش، هم‌نشین سلمان، و یا ابوجهل گردد. ■●در محضر بهجت، ج١، ص ٢٩●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
۵۷۲: □كسى كه براى حج يا عمره احرام بسته است، اگر پيش از تمام كردن اعمال و خروج از احرام بميرد، نبايد او را با آب كافور غسل دهند و به جاى آن بايد با آب خالص غسلش بدهند. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●معرفت روح انسانى كه همان علم به نفس ناطقه است از هر علمى مهمتر است. چه اين شناختن خويش است و آن آشنايى با بيگانه. □●علاوه اين كه باب همه معارف و علوم خود انسان است؛ و آن كه خود را نشناخت از شناختن بيگانه چه بهره تواند برد؟ چنانكه ماديون از كتاب نفس خود حرفى نخوانده و ندانسته اند و در تجزيه و تحليل طبيعت رنج فراوان می برند. ولى آه اگر از پس امروز بود فردايى. □●دروس معرفت نفس|جلد دوم علامه حسن زاده ی آملی●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️توصیه‌ی بزرگان سیر و سلوک در چهلّه نشینی □روزهای دوشنبه و چهارشنبه سوره تکاثر را چهل بار بخوانید.□ #چهله‌نشینی @mohamad_hosein_tabatabaei
□ای دوست من اگر میخواهی یارت خریدارت شود باید که دائما درحال حضور و مراقبت باشی. □و در این یکی دو روز دنیا هرگز آزاری به خلائق نرسانی. □○شرح دروس معرفت نفس استاد صمدی آملی○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
سوال از چیستی لذت چیست؟ لذت چیست؟ □●در ادامه بخوانید:  هرمنوتیک چیست؟●□ سوگواریها و ماتم ها هم خالی از نوعی لذت نیست، زیرا انسان، از اینکه از دست رفته دیگر نیست، غم می خورد، ولی از اینکه او را به یاد می آورد و با در نظر آوردن حرکات و سکنات او، گویی او را می بیند، لذت می برد. از این رو، ما باور می کنیم سخن شاعر را، که می گوید: □«چنین سخن گفت، و در دلها میل زاری کردن برانگیخت.»□ ! انتقام گرفتن نیز لذت آور است. زیرا هر چه به دست نیاوردنش دردناک است به دست آوردنش لذت آور است. کسانی که به خشم می آیند، اگر نتوانند انتقام بگیرند، سخت در رنج اند، ولی امید به انتقام آنها را دلخوش می دارد. همچنین پیروز شدن لذت آور است، نه تنها برای ستیزه جویان، بلکه برای همه مردم. زیرا انسان با پیروز شدن خود را در جایگاه برتری می یابد و این چیزی است که همه مردم بیش و کم خواهان آن اند. چون پیروز شدن لذت آور است، بازیها هم، مانند مسابقات ورزشی، و کشتی (که پیروزی در آن بسیار است.(۵) @mohamad_hosein_tabatabaei
■●اقتدا به حضرت رضا (علیه السلام) در دفاع از مرزهای عقاید اسلامی و شیعی - مقدمه●■ ■یکی از القاب امام هشتم، حضرت علی بن موسی الرضا عالم آل محمّد است. در اثر موقعیّت خاصّی که مأمون نادان و به گمان خودش زیرک، در اختیار امام رضا (علیه السلام) قرار می‌داد؛ شخصیّت علمی علیّ بن موسی الرّضا (علیه السلام) درخشندگی ویژه‌ای پیدا کرد. ■او به گمان اینکه ممکن است حضرت در مناظره‌ با علمای مذاهب مختلف شکست بخورند و از ابهّت مقام حضرت در نزد شیعیان کاسته شود؛ علمای بزرگ مذاهب و فرق گوناگون را به میدان مصاف علمی با امام رضا (علیه السلام) می‌آورد؛ امّا موفقیّت و پیروزی چشم‌گیر آن حضرت در این مناظرات، درخشندگی شخصیّت حضرت رضا (علیه السلام) را از نظر علمی صدچندان کرد. ■امام رضا (علیه السلام) به احتجاجاتشان مشهورند؛ «وَ الْحُجَجِ الرَّضَوِیَّةِ» مناظرات بسیار قاطع و دقیقی که حضرت با ماتریالیست‌ها و دهریّون، با اسقف‌ها و علمای فرق مختلف مسیحی، با خاخام‌ها و علمای بزرگ یهود، با عالمان بزرگ مجوسی و زرتشتی، با صائبین و ستاره‌پرستان و با علمای دیگر فرق و مذاهب داشتند. ■خوشبختانه بخش زیادی از این مناظرات در متون روایی ما باقی مانده است و نشان می‌دهد حضرت در این مناظرات چقدر دقیق و عمیق، برتری اسلام و مکتب قرآن را بر همه‌ی مذاهب اثبات می‌کردند و از رهگذر پیروزیِ حضرت در این مناظرات، بر خلاف نیّت مأمون پلید، برتری و فوق العادگیِ شخصیت امام رضا (علیه السلام) در بین امّت آشکارتر می‌شد. ادامه دارد... ■●در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ی ۶ مهر ۹۱●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□○" غلغله ای برپا کنید "○□ ○خیز و در کاسۀ زر آبِ طربناک انداز ○پیش تر زان که شود کاسۀ سر خاک انداز □○بار دیگر دعوت مشفقانۀ حافظ را می شنویم که برخیزید و آن شراب پاک و آب طربناک را بنوشید، پیش از آن که فرصت فوت شود. تا کی خاموشی و بی شر و شور چون اشباح مردگان می روید و می آیید! ○تا چند چون یخ فسرده بودن ○در آب چو موش مرده بودن! □○اکنون که روزگار حیات و سرخوشی است، بر صحنۀ این جهان شگفت غلغله ای برپا کنید از عشق و دلدادگی و هنگامه ای از شادی و نشاط . در کوچه و بازار بگردید و نشان دهید که از عاشقان زیبایی و خوبی هستید و نشان دهید که با دیو و دَد هم عنان نیستید و زندگی تان در خور و خواب و خشم و شهوت خلاصه نمی شود. □○برگرفته از کتاب " در صحبت حافظ " به قلم حسین الهی قمشه ای○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 252-244 بقره قسمت دوم بخش اول1⃣ ● عمل به مصالح و قدرت بر اجراى آن ، لوازم و شرائط زمامدار است نه شرافت دودمان و ثروتمندى اما اعتراضشان به اينكه خودشان سزاوارتر به ملك و سلطنت هستند چون داراى شرافت دودمانند، جوابش اين است كه وقتى خداى تعالى طالوت را براى سلطنت انتخاب كند قهرا او و دودمان او شرافتى پيدا مى كند ما فوق شرافت ساير افراد بنى اسرائيل و ساير دودمانهاى آن ، چون فضيلت همواره تابع تفضيل خداى تعالى است ، هركه را او برتر بداند، برتر است . و اما اعتراض دوم آنها كه ملاك پادشاه شدن پول است جوابش را داد به اينكه سلطنت الهيه براى همين است كه ديگر پول دارى ملاك برترى قرار نگيرد، سلطنت و استقرار حكومت در جامعه اى از مردم ، تنها و تنها براى اين است كه اراده هاى متفرق مردم كه با نداشتن حكومت همه به هدر مى رفت ، در استقرار حكومت همه يك جا متمركز شود، يعنى همه تابع اراده مسلمانان گردد، و تمامى زمام ها و اختيارات به يك زمام وصل شده ، و سرنخ همه اختيارات به دست يك نفر بيفتد و در نتيجه هر فرد از افراد جامعه به راه كمالى كه خود لايق آن است بيفتد و در اين راه تكامل احدى مزاحم فردى ديگر نشود و هيچ فردى بدون داشتن حق (و فقط به خاطر داشتن ثروت يا قدرت ) جلو نيفتد، و فردى ديگر فقط به خاطر نداشتن ثروت عقب نماند. و سخن كوتاه اينكه : غرض از تشكيل ملك و حكومت اين است كه صاحب حكومت امور جامعه را طورى تدبير كند كه هر فردى از افراد جامعه به كمال لايق خود برسد، و كسى و چيزى مانع پيشرفتش نگردد، و براى چنين حكومت چيزى كه لازم است داشتن دو سرمايه است ، يكى علم به تمامى مصالح حيات جامعه و مفاسد آن ، و دوم داشتن قدرت جسمى بر اجراى آنچه كه صلاح جامعه مى داند، و اين دو در طالوت هست : ((و زاده بسطه فى العلم و الجسم )). 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□شب ولادت #حضرت_امام_رضا علیه السلام است. هرجا هستی از راه دور با خواندن صلوات خاصه امام رضاعلیه السلام ، حضرت را زیارت کنید. @mohamad_hosein_tabatabaei
۲۰۲۵ □اگر كسى درآمد چند سال را براى سفر حج فراهم كرد و به مكه رفت، همه آن اموال جزء هزینه سال‌هاى او شمرده مى‌شود و هیچ‌كدام خمس ندارد، هرچند به احتیاط مستحبْ خمس سال‌هاى قبل از حج را بپردازد. @mohamad_hosein_tabatabaei
#امام_خمینی: #باید خودمان، خودمان را حفظ کنیم. نباید منتظر باشیم قدرتهای خارجی به ما کمک کنند. «مرا به خیر تو امید نیست، شرّ مرسان» شر هم بخواهند برسانند با آنها مقابله می‌کنیم ■۲۴اسفند۶۰ صحیفه نور■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□لَکم دینُکم وَلی دین(۶) □لَكُم دينُكُم وَلىَ ديٖن(۶) □اين آيه به معنا مطلب گذشته، يعنى نبودن و است، و در (لكم ) و در (لى) لام  است، میفرمايد: دين شما كه همان است خود شما است، و به من نمى كند، و من نيز مخصوص خودم است، شما را فرا نمی گيرد. □در اينجا است به كسى برسد كه اين آيه مردم را در دين كرده، مى فرمايد هر كس خواست دين را انتخاب كند، و هر كس خواست دين را برگزيند. و يا به برسد كه آيه شريفه مى خواهد به خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) دهد كه دين مشركين نشود. وليكن كه ما براى آيه كرديم اين را مى كند، چون گفتيم آيه شريفه در اين است كه بفرمايد شما به دين من گرويد و من نيز به دين شما نخواهم گرويد، و اصولا دعوت اى كه قرآن آن است، اين توهم را مى کند.(۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
□بیان آیه (۶) سوره کافرون در تفسیر المیزان□ □بعضى از براى دفع اين توهم گفته اند: كلمه دين در آيه شريفه به معناى مذهب و آئين نيست، به معناى است. میفرمايد: جزاى شما مال شما، و جزاى من از آن من است. بعضى ديگر گفته اند: در اين آيه حذف شده، و تقديرش این است (جزاى دين شما مال شما و جزاى دين من مال من). ولى اين دو وجه دور از فهم است. □مجمع البیان، ج ۳۰، ص۵۵۲□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○آیت الله جوادی آملی○□ □وجود مبارک امام رضا (سلام الله عليه) فرمود: «إنّ الصَّمْتَ بابٌ مِن أبواب الحکمة» «صَمْت» يعنی سکوت. خيلی از ماها بايد درس سکوت بخوانيم که چه وقت ساکت باشيم، چقدر حرف بزنيم و چطور حرف بزنيم. □مگر آدم هميشه حرف می زند؟! هر جا حرف می زند؟! هر طور که دلش خواست سخن می گويد؟! در حالی که حرف را به اندازه ضرورت می زنند قهراً فکرکرده حرف می زنند نه بيجا. يکی از آداب حکيم شدن همين خاموش بودن، بجا سخن گفتن، کم سخن گفتن و مانند آن است. □به ما گفته‌اند کم حرف بزن و وقتی هم که می‌خواهی حرف بزنی هم خوب حرف بزن و هم حرفِ خوب بزن برای اينکه تو داری املا می ‌کنی و فرشته‌ها دارند می‌نويسند، إِنَّ عَلَيْکُمْ لَحَافِظِينَ؛ کِرَاماً کَاتِبِينَ؛ لذا مواظب باشيد که خوب املا کنيد. □درس اخلاق ۹۴□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●اقتدا به حضرت رضا (علیه السلام) در دفاع از مرزهای عقاید اسلامی و شیعی - قسمت پایانی●■ ■بارها به عزیزان تأکید کرده‌ام که آرزوی من این است که تک‌تک شما چنان به بحث‌های اعتقادی مسلّط شوید که بتوانید در مقابله‌ی با همه‌ی فرقه‌هایی که علیه باورهای اسلامی شبهه‌افکنی می‌کنند؛ رادمردانه بایستید و توانمند بر آنها غلبه کنید و حقّانیّت اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام را اثبات کنید. ■این همه شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای عقاید وهّابیّت و سنّی‌گری را ترویج می‌کنند و علیه امامت، تشیّع و باورهای جامعه‌ی شیعی کارهای تخریبی می‌کنند؛ این همه سایت‌های اینترنتی علیه قرآن و اسلام کار می‌کنند. من و شما موظّفیم. ■این عرصه، عرصه‌ای نیست که مثل جنگ نظامی بگوییم خانم‌ها از آن معافند. خانم ها از حضور و نبرد در میدان جنگ نظامی معافند؛ مگر اینکه خودشان مورد تعدّی قرار گیرند که باید از خودشان دفاع کنند. امّا عرصه‌ی اعتقادات، زن و مرد نمی‌شناسد؛ همه‌ی ما باید در عرصه‌ی دفاع از مرزهای اعتقادات و باورهای اسلامی و شیعی، سردار نیرومندِ توانمندی شویم. ■و این را به صورت جدّی تأکید می‌کنم که عزیزان شروع کنند به کار کردنِ روی خودشان. از ما به هیچ وجه پذیرفته نیست که سرمان را در لاک فردیّت خودمان کنیم و مشغول دعا و ذکر و عبادات فردی و حالات معنوی و عرفانی خود شویم و در برابر این هجمه‌ی عظیم فرهنگی و اعتقادی، عکس العملی نشان ندهیم. ■فردای قیامت تک‌تک ما باید در پیشگاه خدا پاسخگو باشیم. ■لذاست که تأکید می‌کنم از این بُعدِ شخصیّت علیّ بن موسی الرضا (علیه السلام) درس بیاموزیم. امام ما صاحب حجج رضویّه است. ما هم باید خود را به دانشی که قدرت احتجاج در مسیر اثبات حقّانیّت دین را به ما می‌دهد، مجهّز کنیم. باید برای رسیدن به این توانمندی، زمان بگذاریم؛ مطالعه کنیم؛ تلاش کنیم. ■●در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ی ۶ مهر ۹۱●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○" در صحبت بزرگان "○□ گوهر خود را هویدا کن کمال این است و بس خویش را در خویش پیدا کن کمال این است و بس سنگِ دل را سُرمه کن در آسیای رنج و درد دیده را زین سُرمه بینا کن کمال این است و بس هم نشینی با خدا خواهی اگر در عرشِ رب در درونِ اهلِ دل جا کن کمال این است و بس هر دو عالم را به نامت یک معمّا کرده اند ای پسر حلِ معمّا کن کمال این است و بس دل چو سنگِ خاره شد ای پور عمران با عصا چشمه ها زین سنگِ خارا کن کمال این است و بس پندِ من بشنو، به جز با نفسِ شومِ بد سرشت با همه عالم مدارا کن کمال این است و بس ای معلم زاده از آدم اگر داری نژاد چون پدر تعلیم اسما کن کمال این است و بس کوریِ چشمِ عدو را روی در رویِ " حبیب " خاکِ ره بر فرقِ اعدا کن کمال این است و بس □○حسین الهی قمشه ای○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
#یاعلی @mohamad_hosein_tabatabaei