eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 252-244 بقره قسمت دوم بخش پنجم2⃣ و به همين منظور جمله دوم يعنى جمله : ((و من لم يطعمه فانه منى
آیات 252-244 بقره قسمت دوم بخش پنجم3⃣ ●لشکر طالوت سه طایفه شدند فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَ الَّذِينَ ءَامَنُوا مَعَهُ... كلمه ((فئه )) به معناى پاره اى از مردم است ، و دقت در اين آيات مى رساند كه گويندگان اين سخن كه ((لا طاقه لنا...))، همان طائفه سوم بودند كه با مشت خود آب برداشتند، و پاسخ دهندگان به ايشان همانهائى بودند، كه اصلا آب ننوشيدند، و آيه شريفه از آنان تعبير كرده به : ((الذين يظنون انهم ملاقواالله )) و چون نمى توانيم كلمه ((ظن )) را درباره آنان به معناى پنداشتن بگيريم ، ناگزير بايد بگوئيم يا به معناى يقين است و يا كنايه از خشوع است . و اين طائفه ممكن بود در پاسخ بگويند: ((غلبه جمعيتى اندك بر جمعيتى بسيار امر محالى نيست بلكه با اذن خدا امرى است ممكن ))، ولى اينطور نگفتند بلكه براى اينكه طرف را بهتر قانع كنند، قاطع تر جواب دادند، و از حوادثى كه در جاهاى ديگر اتفاق افتاده خبر داده و گفتند: چه بسيار اندك ها كه بر بسيارها غالب شدند. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■●در فکرِ هم، یارِ هم، غم‌خوارِ هم باشیم●■ : ■●انبیا و ائمه علیهم‌السلام نیامده‌اند که بگویند مردم از دنیا هیچ‌بهره‌ای نداشته باشند، بلکه آمده‌اند طریقه دنیاداری با سعادت و عزت و… را هم به ما نشان بدهند. ■●انفاق، احسان، صداقت، دوستی و محبت و در فکر هم بودن یکی از راه‌های سعادت دنیوی ماست. ■●اگر در فکر هم، یار هم، غم‌خوار هم باشیم، در واقع در فکر خود هستیم و در نتیجه دنیای خود را هم نگه‌داری کرده‌ایم. ... ■●در محضر بهجت، ج۲، ص۳۸۴●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روايتى سوره ماعون□ #تفسیرالمیزان □در كتاب #خصال از #على (علیه السلام) آمده كه در ضمن حديث #چه
□بحث روايتى سوره ماعون□ □در به سند خود از بن فضيل روايت كرده كه گفت: از عبد بن جعفر (علیه السلام) از كلام خداى عزوجل پرسيدم كه می فرمايد: (الذين هم عن صلاتهم ساهون)، فرمود: كسى است كه حق نماز را كند. : و اين مضامين در رواياتى ديگر نيز آمده است. □و در است كه و ابن ابى حاتم و در كتاب خود، از بن ابيطالب روايت كرده اند: كه در تفسير (الذين هم يراون) فرمود: يعنى با نماز خود مى كنند. □و نيز در كتاب آمده كه و و عساكر از نقل كرده اند كه گفت: خدا (صلی الله علیه وآله) در آيه و (يمنعون الماعون) فرمود: همه آن  چيزهايى است كه مردم به عنوان در بين خود مى دهند و مى گيرند، از تبر گرفته تا ديگ و دلو و نظاير آن.(۳) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روايتى سوره ماعون□ #تفسیرالمیزان □در #كافى به سند خود از #محمد بن فضيل روايت كرده كه گفت: از
□بحث روايتى سوره ماعون□ □در به سند خود از از امام (علیه السلام) روايت آورده كه در حديثى فرمود: منظور از در جمله (و يمنعون الماعون )  است كه بدهى و است كه بكنى، و خانه اى است كه به بدهى، هم يكى از ماعون است. □ : در اين روايت ماعون به هم تفسير شده، و اين تفسير از طرق سنت نيز از (علیه السلام) روايت شده، نظير روايتى كه در به اين عبارت آمده: (ماعون)  است كه از آن مى كنند، و به خويش خودنمايى و مى كنند، و زكات خود مى شوند.(۴) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روايتى سوره ماعون□ #تفسیرالمیزان □در #كافى به سند خود از #ابوبصير از امام #صادق (علیه السلام)
□بحث روايتى سوره ماعون□ □و در است كه قانع از بن ابیطالب روايت كرده كه گفت: از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) شنيدم مى فرمود: مسلمان مسلمان است، وقتى با او مى كند، سلامش مى گويد، و او سلام را به وجهى به وى بر میگرداند، يعنى او بايد كند و اين بايد بگويد و بايد كه ماعون را از او ندارد. پرسيدم يا رسول اللّه ماعون چيست؟ فرمود: از گرفته تا آهن و از گرفته تا هر چيز ديگر. □ : رسول خدا در روايتى ديگر آهن را به هاى مسين و آهنين، و سنگ را به ديگهاى سنگى فرموده است.(۵) @mohamad_hosein_tabatabaei
.. □نه عقل ما از عقل خاتم الانبیاء قویتر است و نه کشف ما از کشف اتم خاتم الانبیاء قویتر است. □تمام عُلَما و دانشمندان عالم هم جمع بشوند هرگز ابن سیناها و محی الدین ها، از اولین و آخرین هرگز به قیاس با صاحب عصمت در نمی آیند. □ببینید صاحب عصمت چه جوری در پیشگاه الهی زانو زدند و گفتند، @mohamad_hosein_tabatabaei
○بالغ آنست که غرق دنیا نیست ○کودک آنست که فکر فردا نیست □○کودک چون در اکنون است شاد است و فکر بازی و لذت بردن از آنست و فکر فردا را نمی کند اما کسی که به بلوغ فکری و عقلی می رسد در می یابد که غیر از این دنیا چیز دیگری هست و خود را غرق در دنیا نمی کند و میفهند خدا و آخرت و فرای این ماده را و فرجام شناس و آغاز شناس می گردد. □○دکتر ابراهیمی دینانی○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○ده خصلت که نشان‌دهنده‌ی کمال عقل در انسان مسلمان است (امام رضا علیه‌السّلام) - بخش سوّم○□ ۶- «و
□○ده خصلت که نشان‌دهنده‌ی کمال عقل در انسان مسلمان است (امام رضا علیه‌السّلام) - بخش چهارم○□ ۷- «الْفَقْرُ فی اللهِ اَحَبُّ اِلَيْهِ مِنَ الْغِنى» □○اگر با رفتن راه خدا، فقر گریبانگیر او شد، دید اگر راه خدا را برود؛ فرمان خدا را ببرد؛ حلال و حرام را مراعات کند و رضایت الهی را در نظر بگیرد؛ ثروت‌های انبوه به دستش نمی‌آید و فقیر می‌شود؛ این فقری که با رفتن راه خدا برایش پیش می‌آید؛ برای او محبوب‌تر و دوست داشتنی‌تر از ثروت سرشار است. .... □○استاد مهدی طیّب۹۲/۱۰/۱۲ ○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی●□ □●مستحب است در آغاز نماز ابتدا سه تکبیر گفته شود و چهارمین تکبیر را شخص به قصد تکبیرةالاحرام بگوید. □●نمازگزار با هر تکبیر، یکی از نفسهایش را کنار میاندازد و با توجّه به چهار نفس انسان، بعد از تکبیر چهارم چیزی از او باقی نمیماند و این خود خداست که از این پس نماز را میخواند و خود اوست که در نماز، حامد و مسبّح خود است و هم اوست که در نماز، خود را تعظیم و تکبیر و تهلیل مینماید. □●همین طور مستحب است ابتدای نماز، شش تکبیر گفته شده و تکبیر هفتم به قصد تکبیرةالاحرام ادا شود. اگر نمازگزار چنین کند، با این هفت تکبیر، از هفت پردهی دل، یا هفت طبقهی آسمان عبور کرده و به جایی میرسد که جز خدا احدی نیست. □●مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نماز یکشنبه ی ماه ذی القعده فرصت خوبی برای توبه و بندگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 252-244 بقره قسمت دوم بخش ششم وَ لَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوت وَ جُنُودِهِ... ● استعاره از كنايه اى لطيف در: ((ربنا افرغ علينا صبرا)) كلمه ((بروز)) به معناى آشكار شدن است ، و به همين جهت بيرون شدن هماورد از لشگر دشمن و مبارزه طلب كردن او را ((براز)) مى گويند، و كلمه ((افراغ )) كه فعل امر ((افرغ ))، مشتق از آن است به معناى ريخته گرى است ، يعنى فلز آب شده اى را در قالب بريزند، و منظور از آن در اينجا اين است كه خداى تعالى صبر را در دل آنان و به قدر ظرفيت دلهايشان بريزد. ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 444 پس در حقيقت اين تعبير، استعاره از كنايه لطيفى است ، و همچنين تثبيت اقدام كنايه است از اينكه ايشان را در جهاد ثابت قدم كند تا فرار نكنند. فَهَزَمُوهُم بِإِذْنِ اللَّهِ ((هزم )) به معناى دفع كردن دشمن است . وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاس بَعْضهُم بِبَعْضٍ... همه مى دانند كه منظور از فساد زمين ، فساد سكنه زمين است ، يعنى فساد اجتماع انسانى ، البته اگر به دنبال فساد اجتماع ، خود كره زمين هم فاسد شود، اين فساد به تبع منظور آيه مى شود، نه بالذات ، و اين خود يكى از حقايق علمى است كه قرآن از آن پرده بردارى كرده است . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□شب بیست‌وپنجم[ماه ذی‌القعده]، شب دحوالأرض است؛ شبی که رحمت خدا از آسمان فرود آمد. سپری‌کردن این شب به عبادت، سفارش شده است. (اقبال‌الاعمال، ج٢، ص٢١) سیّد، روایات گوناگونی در فضیلت روزه روز دحوالأرض نقل فرموده است. (ج٢، ص١٧و٢١) در روایتی از امام رضا علیه‌السلام روزه این روز، برابر با روزه شصت سال دانسته شده است. این روز، دعای مخصوصی هم دارد. (ج٢، ص٢٢) @mohamad_hosein_tabatabaei
□ترجمه آيات سوره قریش در تفسیرالمیزان□ □به نام خداوندى كه رحمت عامش شامل همه و رحمت خاصش از آن مومنين است. □(خدا با اصحاب فيل چنين كرد) براى آنكه قريش با هم انس و الفت گيرند(۱) □الفتى كه در سفرهاى زمستان و تابستان ثابت و بر قرار بماند(۲) □پس (به شكرانه اين دوستى) بايد يگانه خداى كعبه را بپرستند(۳) □كه به آنها هنگام گرسنگى طعام داد(۴) □و از ترس و خطراتشان ايمن ساخت(۵) @mohamad_hosein_tabatabaei
□بيان آيات سوره قریش در تفسیر المیزان□ □اين سوره بر قريش مى گذارد كه خداى تعالى با اين كه از مكه كرد شما را در ، مورد احترام قرار داد تا بتوانيد با بدون اينكه راهزنان شما شوند كوچ تابستانى و زمستانى خود را به منظور انجام دهيد. □آنگاه دعوتشان مى كند به و عبادت رب بيت. □سوره قریش در مكه نازل شده است. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●چطور انسان متأثر نباشدازاشخاصی که قدرتمندی خودشان را در خون شهیدان ما می بینند؟ آنهایی که برای خودشان و برای قدرت خودشان خون شما جوانها را و شما معلول ها را وسیله قرار می دهند از فطرت انسانی خارجند،اینها حیواناتی هستند بصورت انسان. □●صحیفه نور ، جلد ۱۳ ، صفحه ۲۲۳ بیانات حضرت امام خمینی(ره)در جمع گروهی از معلولین انقلاب اسلامی مورخ: ۱۳۵۹/۱۰/۰۴●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○ده خصلت که نشان‌دهنده‌ی کمال عقل در انسان مسلمان است (امام رضا علیه‌السّلام) - بخش چهارم○□ ۷- «ا
□○ده خصلت که نشان‌دهنده‌ی کمال عقل در انسان مسلمان است (امام رضا علیه‌السّلام) - بخش چهارم○□ □۸- «و الذُّلُّ فِی اللهِ اَحَبُّ اِلَيْهِ مِنَ الْعِزِّ فی عَدُوِّهِ» □○اگر راه خدا را رفت، حرف حقّ را زد و چیزی را که خدا راضی بود، گفت و درپی آن، همه او را مذمّت کردند؛ طرد نمودند؛ به او تهمت زدند؛ او را خوار کردند؛ جایگاه‌های اجتماعی‌اش را از او گرفتند؛ سِمَت‌هایش را از او ستاندند؛ او را مورد توهین قرار دادند و از بلندگوهای مختلفی که در اختیارشان بود، برای تخریب شخصیت او و خوار کردن و ذلیل کردن او استفاده کردند، او که از رهگذر عمل به رضایت الهی چنین شرایطی برایش پیش آمده است، این شرایط خواری در راه رضایت خدا را به مراتب از عزّت به دست آمده از رهگذر جلب رضایت دشمنان خدا بیشتر دوست می‌دارد. □○او می‌داند که اگر چاپلوسی فلان مقام را کنم؛ مدّاحی فلان شخصیت را کنم؛ خیلی برای من نافع است؛ شغل‌ها و جایگاه‌های اجتماعی بلند به من می‌دهند؛ فردا مرا خطیب نماز جمعه می‌کنند؛ پس فردا مرا سخنران فلان برنامه‌ی تلویزیونی می‌کنند؛ خیلی به من موقعیت می‌دهند؛ خیلی شرایط مطلوبی برایش فراهم می‌شود؛ امّا می‌داند راهی را می‌رود که رضایت دشمن خدا، شیطان و نفس در آن است؛ نه رضایت خدا. راه عزّت به دست آوردن بین اهل دنیا و راه چاپلوسی، تملّق، سرسپردگی و وابستگی به جناح‌ها و شخصیت‌ها را برای رسیدن به موقعیت‌های بلند، بلد است. فکر نکنید او بلد نیست؛ امّا او خواری ناشی از رفتن راه خدا را به مراتب بیشتر دوست می‌دارد؛ تا عزّت، محبوبیت و مشهوریت از رهگذر جلب رضایت دشمنان خدا. .... □○استاد مهدی طیّب۹۲/۱۰/۱۲○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●زیارت امام رضا علیه السلام از دور و نزدیک●□ □●۲۳ ماه ذیقعده، یکی از دو نقل علیه السلام در سال ۲۰۳ هـ ق است. یکی از نقل ها، آخر ماه صفر و نقل دوم همین ۲۳ ذیقعده است. البتّه ۲۳ ذیقعده روز زیارتی مخصوصه ی علیّ‌بن‌موسی‌الرّضا علیه السلام است و تأکید شده که اهل مراقبه در آن روز چه از نزدیک و چه از دور حضرت را زیارت کنند. خود این تعبیر از نزدیک و از دور هم تعبیر قابل تأمّلی است. □●گاهی نزدیکی و دوری به لحاظ مکانی است؛ یعنی عدّه ای توفیق پیدا می کنند به مشهد مشرّف می شوند و در حرم علیّ‌بن‌موسی الرّضا علیه السلام عرض ادب و ارادت و سلام خودشان را تقدیم می کنند. بعضی هم موفّق نمی‌شوند و از شهرها و سرزمین های دیگر به محضر آن بزرگوار سلام می کنند. این یک معنای زیارت نزدیک و دور است؛ امّا معانی متعدّد دیگری هم دارد. □●یکی دیگر از معانی آن، نزدیکی و دوری باطنی و معنوی است؛ یعنی چه کسی که خودش را نزدیک می بیند و چه کسی که خودش را خیلی دور می بیند، خیلی محروم و آلوده می بیند، او هم خود را از عرض ادب و سلام به محضر حضرت محروم نکند. گفت: ●بنازم به بزم محبّت که آنجا ●گدایی به شاهی مقابل نشیند □●خود زیارت هم معانی مختلفی دارد؛ همین ادبِ تقدیمِ سلام به محضر امام معصوم را زیارت حضرت می گویند؛ ولی حقیقت زیارت چیز دیگری است. حقیقت زیارت، دیدن است. □●اگر فرمودند زیارت علیّ‌بن موسی الرّضا علیه السلام در این روز مؤکّد است، یعنی سعی کن خود حضرت را زیارت کنی؛ نه اینکه بروی مرقد حضرت را ببینی؛ خود حضرت را ببین! سعی کن حقیقت نورانی حضرت را در باطن خودت ملاقات کنی؛ ان شاءالله. □●در محضر استاد مهدی طیب ●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●زیارت امام رضا علیه السلام از دور و نزدیک●□ □●۲۳ ماه ذیقعده، یکی از دو نقل #شهادت_امام_رضا علیه ا
□صلوات خاصه عليه السلام□ □اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ.□
■● : بعضى‌ها خيال مى‌كنند كه از رسول و از على بالاترند...●■ ■بعضى‌ها خيال مى‌كنند كه از رسول و از على بالاترند؛ چون آن‌ها با عمل و بلاء همراه بودند و اين‌ها مى‌خواهند با ادّعاى ولايت و محبّت، با على‌همراه باشند. ■راستى كه شيطان بى‌كار نمى‌نشيند و سماجت مى‌كند. آخر چگونه مى‌شود ريشه‌ى عشق على ، عمل معاويه را و ميوه‌ى او را بار بياورد. تو را گول نزنند، كه: معرفت و فكر؛ و محبّت و قلب؛ و عمل و تقوا، مركب‌هايى هستند كه با بلاى خدا و امتحان او همراه مى‌شوند و مى‌رسانند. ☑️اين راه را، حسين با سر رفته، تو چگونه مى‌خواهى با غرور و بى‌اعتنايى و با خور و خواب و ولنگارى به انجام برسانى‌؟ ☑️خدايى كه، عشق مقدّس او حسين، با هر تنفس و دم‌زدن، فواره‌هاى خونش، از زير حلقه‌هاى زرهش به آسمان سر مى‌كشيد، چگونه از من، كه نور چشم شيطان هستم و همراه فواره‌هاى عُجب و غرور، پذيرايى مى‌كند؟ و چگونه مرا به ضيافت خويش مى‌خواند؟ ■●نامه های بلوغ، صفحه ۳۹●■ @mohamad_hosein_tabatabaei